abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 augustus 2022 @ 14:44:40 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205547312
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 14:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik woon in het buitengebied, vrijstaand, 120 m2, bouw tussen 1920 en 1940. Er zijn echt veel van zulke huizen hier.

We hebben goed geïsoleerd dus stoken we in een strenge januari maximaal 180 kuub. Maar dat zal voor veel van dit soort huizen heel anders zijn.
Een hoop vrijstaande huizen zijn dan ook nog eens een stuk groter dan 120m².
Maar huizen uit die periode zijn echt een uitdaging, dan moet je al van onder tot boven volledig isoleren wil je niet leeglopen op je energierekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205547333
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 14:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een hoop vrijstaande huizen zijn dan ook nog eens een stuk groter dan 120m².
Maar huizen uit die periode zijn echt een uitdaging, dan moet je al van onder tot boven volledig isoleren wil je niet leeglopen op je energierekening.
Ik wilde sowieso geen groot huis maar met deze energieprijzen al helemaal niet.

We hebben wel nog 130 m2 aan bijgebouwen aan het huis. Daarvan wordt ooit nog wel iets bij het huis getrokken maar niet zo veel.
Spoilers!
pi_205547408
quote:
2s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 13:48 schreef skrn het volgende:

[..]
En er zit gewoon een probleem met gemiddelden.

60% van de Nederlandse huizen zijn rijtjeshuizen en appartemeten. Dus hebben buren die lekker meestoken en zijn over het algemeen redelijk klein van aard. Dus die bulk trekt het gemiddelde verbruik flink naar beneden.
Mijn moeder woont in een senioren appartement gebouwd rond 1997/98 (sociale huur). Zij woont op de 1e etage ergens in het midden met buren aan allebei de kanten, buren boven en beneden. De 3 appartementen beneden haar werden tot 2 maanden geleden bewoond door kinderen/jongeren met meervoudige beperkingen waar (soort gezinsvervangend tehuis) waar misschien de verwarming net wat hoger stond. Het wordt bij haar nooit echt kouder dan 18/19 graden, zij hoeft dus maar heel weinig te stoken. Zij heeft een maandelijks voorschot gas + electriciteit van ¤15 (dat is wel inclusief de maximale Blijven Loont korting van Vattenfall.). Vorig jaar (of tot afgelopen februari) was haar voorschot nog ¤34 en kreeg ze nog bijna ¤100 terug met haar jaarafrekening. Eerst snapte ze het nieuwe termijnbedrag van ¤15 niet omdat ze dacht dat het bedrag voor stroom per maand al meer was dan die ¤15, maar daar stond een min teken voor vanwege teruggave energiebelasting. En dan krijgt ze ook nog ieder jaar een klein bedrag terug van de woningbouw omdat er zonnepanelen op het dak van het gebouw liggen, dat wordt teruggeven via de servicekosten, afgelopen juni kreeg zij daarvan nog iets meer dan ¤70 terug. Zij lacht zich echt een stuk in de rondte om de energieprijzen.
pi_205547669
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 15:02 schreef Soulfreak het volgende:
Mijn moeder woont in een senioren appartement gebouwd rond 1997/98 (sociale huur). Zij woont op de 1e etage ergens in het midden met buren aan allebei de kanten, buren boven en beneden. De 3 appartementen beneden haar werden tot 2 maanden geleden bewoond door kinderen/jongeren met meervoudige beperkingen waar (soort gezinsvervangend tehuis) waar misschien de verwarming net wat hoger stond. Het wordt bij haar nooit echt kouder dan 18/19 graden, zij hoeft dus maar heel weinig te stoken. Zij heeft een maandelijks voorschot gas + electriciteit van ¤15 (dat is wel inclusief de maximale Blijven Loont korting van Vattenfall.). Vorig jaar (of tot afgelopen februari) was haar voorschot nog ¤34 en kreeg ze nog bijna ¤100 terug met haar jaarafrekening. Eerst snapte ze het nieuwe termijnbedrag van ¤15 niet omdat ze dacht dat het bedrag voor stroom per maand al meer was dan die ¤15, maar daar stond een min teken voor vanwege teruggave energiebelasting. En dan krijgt ze ook nog ieder jaar een klein bedrag terug van de woningbouw omdat er zonnepanelen op het dak van het gebouw liggen, dat wordt teruggeven via de servicekosten, afgelopen juni kreeg zij daarvan nog iets meer dan ¤70 terug. Zij lacht zich echt een stuk in de rondte om de energieprijzen.
Daarom. Was je misschien nooit eerder bewust van je voordeel, krijg je hem nu in de schoot geworden.

De mensen die in mijn omgeving in paniek raken, zijn diegenen met grotere vrijstaande huizen. Nogmaals, 2000m3 gas per jaar is niet heel vreemd voor een grotere woning, ik kan me herinneren dat Omtzigt in Kamervragen stelde dat 1/6 huishoudens dit haalt. Dan is een stijging van 70ct/m3 naar 270ct/m3 wel een behoorlijke aanslag op je huisdhoudboekje.
pi_205547672
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 15:02 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Mijn moeder woont in een senioren appartement gebouwd rond 1997/98 (sociale huur). Zij woont op de 1e etage ergens in het midden met buren aan allebei de kanten, buren boven en beneden. De 3 appartementen beneden haar werden tot 2 maanden geleden bewoond door kinderen/jongeren met meervoudige beperkingen waar (soort gezinsvervangend tehuis) waar misschien de verwarming net wat hoger stond. Het wordt bij haar nooit echt kouder dan 18/19 graden, zij hoeft dus maar heel weinig te stoken. Zij heeft een maandelijks voorschot gas + electriciteit van ¤15 (dat is wel inclusief de maximale Blijven Loont korting van Vattenfall.). Vorig jaar (of tot afgelopen februari) was haar voorschot nog ¤34 en kreeg ze nog bijna ¤100 terug met haar jaarafrekening. Eerst snapte ze het nieuwe termijnbedrag van ¤15 niet omdat ze dacht dat het bedrag voor stroom per maand al meer was dan die ¤15, maar daar stond een min teken voor vanwege teruggave energiebelasting. En dan krijgt ze ook nog ieder jaar een klein bedrag terug van de woningbouw omdat er zonnepanelen op het dak van het gebouw liggen, dat wordt teruggeven via de servicekosten, afgelopen juni kreeg zij daarvan nog iets meer dan ¤70 terug. Zij lacht zich echt een stuk in de rondte om de energieprijzen.
Waarom lacht ze andere mensen uit?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205548172
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 15:34 schreef skrn het volgende:

[..]
Daarom. Was je misschien nooit eerder bewust van je voordeel, krijg je hem nu in de schoot geworden.
Ze had altijd al wel een laag termijnbedrag, zoals gezegd vorig jaar ¤34, en het is ook eens ¤29 geweest en ¤44. Maar doordat de teruggave van de energietoeslag nu meer is, is haar maandbedrag lager dan het ooit geweest is. Voordeel is ook dat het een relatief nieuw gebouw is, goed geisoleerd en de huisdeur is niet direct aan de straat, er is nog een overdekte binnentuin dus daar komt geen kou vandaan.
pi_205551189
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 14:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
1kw moet genoeg zijn, dus dat is 40 ct per uur
Zelfs zo'n stekkergeval van 250/500W moet al méér dan genoeg zijn voor zo'n kleine kamer.

https://www.bol.com/nl/nl(...)AeKdvgxoCr20QAvD_BwE
Zo niet, dan is het tijd om te gaan onderzoeken hoe je de isolatie significant kunt verbeteren
pi_205551258
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 14:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik woon in het buitengebied, vrijstaand, 120 m2, bouw tussen 1920 en 1940. Er zijn echt veel van zulke huizen hier.

We hebben goed geïsoleerd dus stoken we in een strenge januari maximaal 180 kuub. Maar dat zal voor veel van dit soort huizen heel anders zijn.
Tja, een VW Kever reed ook met moeite 1 op 10. Een moderne auto met dezelfde binnenruimte kun je zonder al te veel moeite 1 op 20 mee rijden.

Als je de huis bouwtechnisch hopeloos verouderd is zal de energieprestatie inderdaad waardeloos. Net als die Kever met hopeloos verouderde techniek.

De woning wel structureel gebruiken maar niet upgraden is een keuze en ik heb dan ook geen medelijden als mensen daarvan de gevolgen ondervinden. Iedereen die de afgelopen 40 jaar een (groot) oud huis zonder isolatie kocht was bij aankoop eigenlijk al op de hoogte van het feit dat er op termijn investeringen nodig zouden zijn op dit vlak. Echter was blijkbaar het gas voor veel mensen te goedkoop om die investeringen prioriteit te geven.
pi_205551764
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tja, een VW Kever reed ook met moeite 1 op 10. Een moderne auto met dezelfde binnenruimte kun je zonder al te veel moeite 1 op 20 mee rijden.

Als je de huis bouwtechnisch hopeloos verouderd is zal de energieprestatie inderdaad waardeloos. Net als die Kever met hopeloos verouderde techniek.

De woning wel structureel gebruiken maar niet upgraden is een keuze en ik heb dan ook geen medelijden als mensen daarvan de gevolgen ondervinden. Iedereen die de afgelopen 40 jaar een (groot) oud huis zonder isolatie kocht was bij aankoop eigenlijk al op de hoogte van het feit dat er op termijn investeringen nodig zouden zijn op dit vlak. Echter was blijkbaar het gas voor veel mensen te goedkoop om die investeringen prioriteit te geven.
Mja. Ik snap wat je zegt. Maar ik denk ook dat veel mensen gewoon weinig weten. Bij de koop krijgen ze te horen dat er dubbel glas in zit en dat het dak is geïsoleerd. Dat leek lange tijd voldoende.

Maar goed, laten we hier maar geen discussie beginnen over hoe goed kopers zelf onderzoek naar dat soort dingen moeten doen ;)
Spoilers!
pi_205552308
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Mja. Ik snap wat je zegt. Maar ik denk ook dat veel mensen gewoon weinig weten. Bij de koop krijgen ze te horen dat er dubbel glas in zit en dat het dak is geïsoleerd. Dat leek lange tijd voldoende.

Maar goed, laten we hier maar geen discussie beginnen over hoe goed kopers zelf onderzoek naar dat soort dingen moeten doen ;)
Tja... Weinig weten? Al zo lang ik leef is er elk jaar wel een campagne geweest (inclusief in veel gevallen de nodige subsidies) om zuinig omgaan met energie te stimuleren. Dat 'weinig weten' is dan echt het gevolg van kop in het zand steken omdat energie blijkbaar 'te goedkoop' was voor velen om er zuiniger mee om te gaan.

In mijn ogen is die discussie wel degelijk relevant voor de vraag in hoeverre de overheid zich de huidige hoge prijzen moet aantrekken.
  donderdag 4 augustus 2022 @ 22:49:58 #211
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205552408
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 22:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tja... Weinig weten? Al zo lang ik leef is er elk jaar wel een campagne geweest (inclusief in veel gevallen de nodige subsidies) om zuinig omgaan met energie te stimuleren. Dat 'weinig weten' is dan echt het gevolg van kop in het zand steken omdat energie blijkbaar 'te goedkoop' was voor velen om er zuiniger mee om te gaan.

In mijn ogen is die discussie wel degelijk relevant voor de vraag in hoeverre de overheid zich de huidige hoge prijzen moet aantrekken.
Ik haal hieruit dat je het ook een beetje de eigen fout vind van mensen die nu hoge energierekeningen krijgen.

Maar ja, dat is wel waar de overheid vaak in de bres sprengt, het oplossen van verkeerde keuzes.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205553578
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 22:49 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik haal hieruit dat je het ook een beetje de eigen fout vind van mensen die nu hoge energierekeningen krijgen.

Maar ja, dat is wel waar de overheid vaak in de bres sprengt, het oplossen van verkeerde keuzes.
Ja, in geval van koopwoningen vindt ik de hoge energierekeningen inderdaad voor een flink deel een eigen fout.
Bij huurders ligt dat natuurlijk anders. Die zijn voor serieuze maatregelen afhankelijk van een verhuurder. En bij die verhuurder ontbreekt de financiële prikkel om het huis fatsoenlijk bij de tijd te houden.
pi_205553705
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, in geval van koopwoningen vindt ik de hoge energierekeningen inderdaad voor een flink deel een eigen fout.
Bij huurders ligt dat natuurlijk anders. Die zijn voor serieuze maatregelen afhankelijk van een verhuurder. En bij die verhuurder ontbreekt de financiële prikkel om het huis fatsoenlijk bij de tijd te houden.
Dit vind ik wel kort door de bocht. Tussen weten dat je zuinig zou moeten omgaan met energie (en andere zaken) en ernaar handelen (en dan nog in welke mate) zit een verschil. Vergelijk het met de rokers. Er zullen weinigen (ik ken er eentje) zijn die blijven beweren dat roken geen schadelijke gevolgen heeft. Het kost een hoop geld, steeds meer. Maar stoppen met roken willen heel veel mensen niet, of het lukt ze niet. Je overschat denk ik hoe goed mensen zijn in het doorvoelen van consequenties op lange termijn en daarnaar handelen. Bovendien vereisen sommige maatregelen een behoorlijke investering en om daar geld voor opzij te leggen, zonder dat hier op (relatief) korte termijn een “beloning” tegenover staat, kan ook niet iedereen. Plus dan nog het feit dat ook veel mensen in koophuizen niet of nauwelijks mogelijkheid hebben om te sparen voor meer dan een kapotte wasmachine, als ze geluk hebben.

Wij hebben vooral geluk dat we met z’n tweetjes niet zoveel verbruiken :')
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:49:12 #214
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205553950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, in geval van koopwoningen vindt ik de hoge energierekeningen inderdaad voor een flink deel een eigen fout.
Bij huurders ligt dat natuurlijk anders. Die zijn voor serieuze maatregelen afhankelijk van een verhuurder. En bij die verhuurder ontbreekt de financiële prikkel om het huis fatsoenlijk bij de tijd te houden.
Nou maak je best een wonderlijk verschil tussen kopers en huurders. Wat heeft huurders de afgelopen decennia tegengehouden om van een doortochtwoning naar een wat moderner exemplaar te gaan? Precies de lage huur. En ja daar zitten minima tussen met weinig keuze, maar voor het overige is het net zo goed deels een eigen besluit om te wonen waar ze wonen.
pi_205554090
https://www.nu.nl/economi(...)en-jaar-geleden.html

Dit is toch niet meer te doen man.. :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:21:07 #216
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205555220
Weet iemand hoe energiebedrijven het geschat jaarverbruik berekenen? Want ik kan er geen touw aan vast knopen in ons geval, voorbeeld aan de hand van mijn Juli 2022 maandrapport, verbruik 16m3, geschat jaarverbruik 1159m3:



Als ik dan kijk naar ons verbruik dit jaar tot nu toe, ten opzichte van vorig jaar, zitten we er iedere maand onder:



Ons historisch verbruik hier is:
2016: 2103 m3
2017: 1754 m3
2018: 1280 m3
2019: 853 m3
2020: 611 m3
2021: 417 m3

En dan komt Greenchoice vervolgens op een geschat jaar verbruik van 1159 m3 terwijl we daar sinds 2019 al ver onder zitten en dit jaar waarschijnlijk < 300 m3 zitten. Wat voor berekening zit daarachter. :?

En het wordt nog merkwaardiger, in het maand rapport van December 2021 hadden ze ons jaarverbruik geschat op 235 m3 :
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205555248
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 08:49 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Nou maak je best een wonderlijk verschil tussen kopers en huurders. Wat heeft huurders de afgelopen decennia tegengehouden om van een doortochtwoning naar een wat moderner exemplaar te gaan? Precies de lage huur. En ja daar zitten minima tussen met weinig keuze, maar voor het overige is het net zo goed deels een eigen besluit om te wonen waar ze wonen.
Klopt er is keuze zat namelijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205555260
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:21 schreef monkyyy het volgende:
Weet iemand hoe energiebedrijven het geschat jaarverbruik berekenen? Want ik kan er geen touw aan vast knopen in ons geval, voorbeeld aan de hand van mijn Juli 2022 maandrapport, verbruik 16m3, geschat jaarverbruik 1159m3:

[ afbeelding ]

Als ik dan kijk naar ons verbruik dit jaar tot nu toe, ten opzichte van vorig jaar, zitten we er iedere maand onder:

[ afbeelding ]

Ons historisch verbruik hier is:
2016: 2103 m3
2017: 1754 m3
2018: 1280 m3
2019: 853 m3
2020: 611 m3
2021: 417 m3

En dan komt Greenchoice vervolgens op een geschat jaar verbruik van 1159 m3 terwijl we daar sinds 2019 al ver onder zitten en dit jaar waarschijnlijk < 300 m3 zitten. Wat voor berekening zit daarachter. :?

En het wordt nog merkwaardiger, in het maand rapport van December 2021 hadden ze ons jaarverbruik geschat op 235 m3 :
[ afbeelding ]
Iedere leverancier doet dat weer anders
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205555581
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:21 schreef monkyyy het volgende:
Weet iemand hoe energiebedrijven het geschat jaarverbruik berekenen? Want ik kan er geen touw aan vast knopen in ons geval, voorbeeld aan de hand van mijn Juli 2022 maandrapport, verbruik 16m3, geschat jaarverbruik 1159m3:

[ afbeelding ]

Als ik dan kijk naar ons verbruik dit jaar tot nu toe, ten opzichte van vorig jaar, zitten we er iedere maand onder:

[ afbeelding ]

Ons historisch verbruik hier is:
2016: 2103 m3
2017: 1754 m3
2018: 1280 m3
2019: 853 m3
2020: 611 m3
2021: 417 m3

En dan komt Greenchoice vervolgens op een geschat jaar verbruik van 1159 m3 terwijl we daar sinds 2019 al ver onder zitten en dit jaar waarschijnlijk < 300 m3 zitten. Wat voor berekening zit daarachter. :?

En het wordt nog merkwaardiger, in het maand rapport van December 2021 hadden ze ons jaarverbruik geschat op 235 m3 :
[ afbeelding ]
Maandgebruik*wortel van 141.5^1.7296
pi_205555792
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, in geval van koopwoningen vindt ik de hoge energierekeningen inderdaad voor een flink deel een eigen fout.
Bij huurders ligt dat natuurlijk anders. Die zijn voor serieuze maatregelen afhankelijk van een verhuurder. En bij die verhuurder ontbreekt de financiële prikkel om het huis fatsoenlijk bij de tijd te houden.
Tot een jaar terug maakte het voor de waarde van de woning weinig uit hoe duurzaam 'ie was. Dus in dat opzicht hebben veel huiseigenaren lopen slapen.

Mijn vorige bewoners ook, huis uit jaren '70, en amper iets gedaan. Niks aan dak-isolatie, niks aan vloerisolatie, ramen 45 jaar uit, van die ouderwetse schuiframen nog steeds, alleen de achterpui is vervangen. Op zich beter voor hun dat ze hun huis net op tijd hebben verkocht aan mij.
pi_205556018
Vrijstaand huis 200m2 totale woonoppervlakte en net een bericht gekregen van Essent dat het maandbedrag beter naar 680 opgehoogd kan..... niet normaal.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:05:11 #222
155227 crew  Guppy
dus
pi_205556170
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:43 schreef Questular het volgende:
Vrijstaand huis 200m2 totale woonoppervlakte en net een bericht gekregen van Essent dat het maandbedrag beter naar 680 opgehoogd kan..... niet normaal.
Bizar... wat verbruik je dan per jaar, dat Essent meent dat dat je maandbedrag moet zijn?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:19:18 #223
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205556299
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:17 schreef skrn het volgende:

[..]
Tot een jaar terug maakte het voor de waarde van de woning weinig uit hoe duurzaam 'ie was. Dus in dat opzicht hebben veel huiseigenaren lopen slapen.

Mijn vorige bewoners ook, huis uit jaren '70, en amper iets gedaan. Niks aan dak-isolatie, niks aan vloerisolatie, ramen 45 jaar uit, van die ouderwetse schuiframen nog steeds, alleen de achterpui is vervangen. Op zich beter voor hun dat ze hun huis net op tijd hebben verkocht aan mij.
Een zuinig huis had voor de verkoop ook bijna geen meerwaarde, wat mij betreft hadden woningen met energielabels vanaf E eigenlijk al niet meer gefinancierd mogen worden zonder duurzaamheidsverbouwing.

Maar ja die karakteristieke jaren 30 woning was zo leuk op Pinterest. Nieuwbouw was dan wel zuinig maar daar wilde je niet in gezien worden...
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:30:09 #224
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205556413
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:43 schreef Questular het volgende:
Vrijstaand huis 200m2 totale woonoppervlakte en net een bericht gekregen van Essent dat het maandbedrag beter naar 680 opgehoogd kan..... niet normaal.
Damn.

Kijken of je toch wat kan gaan bezuinigen?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205556514
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:19 schreef zalkc het volgende:

[..]
Een zuinig huis had voor de verkoop ook bijna geen meerwaarde, wat mij betreft hadden woningen met energielabels vanaf E eigenlijk al niet meer gefinancierd mogen worden zonder duurzaamheidsverbouwing.

Maar ja die karakteristieke jaren 30 woning was zo leuk op Pinterest. Nieuwbouw was dan wel zuinig maar daar wilde je niet in gezien worden...
Nieuwbouw is zuinig maar dat is echt nieuwbouw. Genoeg jaren '70, '80, en '90-huizen die nog wel een slag kunnen slaan. Mijn vorige woning was F, maar ja, klein, gewoon met buren, dus je liep niet leeg op stookkosten.

(Ik zou bijna willen zeggen dat jaren '30-huizen het probleem niet zijn. De meeste mensen die er wonen zijn toch redelijk kapitaal-krachtig, en vaak zijn die huizen redelijk onderhouden en hebben ze al een verduurzamingsslag gehad. Ik maak me meer zorgen over grote gezinswoningen uit de jaren '60 en '70 buiten de randstad).
pi_205558707
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:37 schreef skrn het volgende:

[..]
Nieuwbouw is zuinig maar dat is echt nieuwbouw. Genoeg jaren '70, '80, en '90-huizen die nog wel een slag kunnen slaan. Mijn vorige woning was F, maar ja, klein, gewoon met buren, dus je liep niet leeg op stookkosten.

(Ik zou bijna willen zeggen dat jaren '30-huizen het probleem niet zijn. De meeste mensen die er wonen zijn toch redelijk kapitaal-krachtig, en vaak zijn die huizen redelijk onderhouden en hebben ze al een verduurzamingsslag gehad. Ik maak me meer zorgen over grote gezinswoningen uit de jaren '60 en '70 buiten de randstad).
Jaren 30 of ouder zijn ook zeer makkelijk te isoleren gangbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 7 augustus 2022 @ 08:39:06 #227
22565 asco
Los in deze tent
pi_205570698
Mijn huidige contract:

Stroom:

Tweevoudige meter dag (c¤/kWh)
16,1767
Tweevoudige meter nacht (c¤/kWh)
12,6079

Gas:

Energieprijs (c¤/kWh)
11,5913

De vermelde prijzen zijn incl. 6% BTW,

Dat valt toch best mee?
pi_205570848
Wanneer heb je die prijzen gekregen? En de gasprijs klopt niet. Ook als het m3 is ipv kWh.
Bovendien is het verlaagde tarief voor de BTW al een tijdje geen 6% meer …. ?!
pi_205570864
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:17 schreef Serinde het volgende:
Wanneer heb je die prijzen gekregen? En de gasprijs klopt niet. Ook als het m3 is ipv kWh.
Bovendien is het verlaagde tarief voor de BTW al een tijdje geen 6% meer …. ?!
Zal om Belgische tarieven gaan waarschijnlijk, was wel even handig geweest om dat erbij te zeggen ja :')

Omgerekend naar m3 is dit een gastarief van 1,13 euro trouwens. Maar in Nederland komen daar nog netbeheerkosten enzo bovenop.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2022 09:24:57 ]
  zondag 7 augustus 2022 @ 09:47:39 #230
22565 asco
Los in deze tent
pi_205570979
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 09:23 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zal om Belgische tarieven gaan waarschijnlijk, was wel even handig geweest om dat erbij te zeggen ja :')

Omgerekend naar m3 is dit een gastarief van 1,13 euro trouwens. Maar in Nederland komen daar nog netbeheerkosten enzo bovenop.
Ja, is inderdaad in België.
Excuses.
pi_205674725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ja, in geval van koopwoningen vindt ik de hoge energierekeningen inderdaad voor een flink deel een eigen fout.
Bij huurders ligt dat natuurlijk anders. Die zijn voor serieuze maatregelen afhankelijk van een verhuurder. En bij die verhuurder ontbreekt de financiële prikkel om het huis fatsoenlijk bij de tijd te houden.
20 jaar geleden een huis gekocht uit 1910. Toen was energie en de huidige prijzen nog niet echt een item. Nieuw dak + isolatie was al 10 jaar eerder gedaan. Geen spouwmuur, maar 1,5 steens muur die we in de woonkamer en de slaapkamers aan 1 kant (zijkant van de woning waar geen raam is) van de binnenkant hebben geïsoleerd.
Overal nieuwe kunststof kozijnen met HR+ glas (of ++ weet het even niet). Bijna overal led verlichting, deuren dicht, rolluiken omlaag, noem het maar op. Op tijd temp. omlaag in woonkamer in de avond en CV ketel van 5 jaar oud.
Vorig jaar gasverbruik van 1980 m3
Jaar daarvoor (covid) 2170 m3
Jaar daarvoor 1560 m3

2 kinderen want school was dicht. Ik thuis werken, want bedrijf dicht en partner wel naar kantoor.

We verdienen niet slecht, 2x modaal. We hebben zonnenpanelen en betalen geen stroomkosten hierdoor (zelfvoorzienend dus). Een maandbedrag van 130 euro per maand zien stijgen naar 570 euro is echt te gortig.

Wat heb ik 20 jaar geleden als woningkoper fout gedaan dan?

Nog meer investeren en een buitenmuur isolatie toepassen zou kunnen (als gemeente toestemming geeft). Ben ik wel -tig duizend euro kwijt. Dan heeft een warmtepomp wellicht meerwaarde. Nu niet, want huis is niet beter te isoleren.

Achteraf is het altijd makkelijk praten:
had ik vorig jaar maar een 3 jaar contract ipv 1 jaar contract voor mijn energie afgesloten
had ik maar 5 jaar geleden moeten verhuizen naar een nieuwbouwwoning
had ik 20 jaar geleden maar een ander huis gekocht....
Met had ik maar, kom ik niet ver :-)
Dus we zijn nu vooral op zoek naar wat we het beste kunnen doen in deze moeilijke tijd.
Liever lui dan moe.
pi_205674851
Heb mijn nieuwe termijnbedrag binnen: van 120¤ naar 279¤ en dat met nog relatief gunstige tarieven als ik dat zo lees -O-
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205674920
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Heb mijn nieuwe termijnbedrag binnen: van 120¤ naar 279¤ en dat met nog relatief gunstige tarieven als ik dat zo lees -O-
Maar de gasvoorraden zijn wel weer op peil !
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 12:43:00 #234
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205675004
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 00:14 schreef monkyyy het volgende:
Als je nu via de website bij Vattenfall een contractje (variabel) wil afsluiten, betaal je ¤3,29/kuub all in prijs :%
Inmiddels ¤ 4,19/kuub :')
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205675042
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar de gasvoorraden zijn wel weer op peil !
Op zich wijst men vaak naar de lage prijzen in België maar die hebben dan ook maar voor maximaal 12 winterdagen gasvoorraad. Ik heb begrepen dat ze zelfs niet eens meer kunnen bufferen.

Die hebben nu nog geen last omdat het zomer is maar in de winter gaan zij het ook nog wel voelen.

Nederland heeft die kosten al gemaakt door een voorraad voor de winter aan te leggen.
pi_205675062
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:15 schreef BergHuls8 het volgende:

[..]
20 jaar geleden een huis gekocht uit 1910. Toen was energie en de huidige prijzen nog niet echt een item. Nieuw dak + isolatie was al 10 jaar eerder gedaan. Geen spouwmuur, maar 1,5 steens muur die we in de woonkamer en de slaapkamers aan 1 kant (zijkant van de woning waar geen raam is) van de binnenkant hebben geïsoleerd.
Overal nieuwe kunststof kozijnen met HR+ glas (of ++ weet het even niet). Bijna overal led verlichting, deuren dicht, rolluiken omlaag, noem het maar op. Op tijd temp. omlaag in woonkamer in de avond en CV ketel van 5 jaar oud.
Vorig jaar gasverbruik van 1980 m3
Jaar daarvoor (covid) 2170 m3
Jaar daarvoor 1560 m3

2 kinderen want school was dicht. Ik thuis werken, want bedrijf dicht en partner wel naar kantoor.

We verdienen niet slecht, 2x modaal. We hebben zonnenpanelen en betalen geen stroomkosten hierdoor (zelfvoorzienend dus). Een maandbedrag van 130 euro per maand zien stijgen naar 570 euro is echt te gortig.

Wat heb ik 20 jaar geleden als woningkoper fout gedaan dan?

Nog meer investeren en een buitenmuur isolatie toepassen zou kunnen (als gemeente toestemming geeft). Ben ik wel -tig duizend euro kwijt. Dan heeft een warmtepomp wellicht meerwaarde. Nu niet, want huis is niet beter te isoleren.

Achteraf is het altijd makkelijk praten:
had ik vorig jaar maar een 3 jaar contract ipv 1 jaar contract voor mijn energie afgesloten
had ik maar 5 jaar geleden moeten verhuizen naar een nieuwbouwwoning
had ik 20 jaar geleden maar een ander huis gekocht....
Met had ik maar, kom ik niet ver :-)
Dus we zijn nu vooral op zoek naar wat we het beste kunnen doen in deze moeilijke tijd.
ik heb mijn huis uit 1936 in 2009 gekocht en minder geisoleerd en minder pv, maar ik heb een warmtepomp en betaalde 55 euro per maand, nu 65 euro per maand en ik denk dat ik een tientje te weinig betaal.
Ik heb 2 kinderen en af en toe een pleegkind ivm crisis opvang. Verder is er altijd iemand thuis.

Mijn advies is: ga van het gas af dmv een warmtepomp.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205675077
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich wijst men vaak naar de lage prijzen in België maar die hebben dan ook maar voor maximaal 12 winterdagen gasvoorraad. Ik heb begrepen dat ze zelfs niet eens meer kunnen bufferen.

Die hebben nu nog geen last omdat het zomer is maar in de winter gaan zij het ook nog wel voelen.

Nederland heeft die kosten al gemaakt door een voorraad voor de winter aan te leggen.
belgie schijnt ook hun lng niet kwijt te kunnen wat de prijs ook drukt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205675281
@ sjorsie1982
Wat ik lees is dat een warmte pomp alleen effect heeft als je een voldoende tot goed geïsoleerd huis hebt. De spouwmuren van jouw huis (ik neem aan dat die er zijn in een huis van 1936) zorgen wellicht voor meer isolatie dan mijn minimale isolatie.
Over een paar weken komt een kennis die energielabel adviseur is. Die kan o.a. met een warmtecamera meer inzicht geven in het warmteverlies van ons huis. Ben benieuwd.
Liever lui dan moe.
pi_205675469
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich wijst men vaak naar de lage prijzen in België maar die hebben dan ook maar voor maximaal 12 winterdagen gasvoorraad. Ik heb begrepen dat ze zelfs niet eens meer kunnen bufferen.

Die hebben nu nog geen last omdat het zomer is maar in de winter gaan zij het ook nog wel voelen.

Nederland heeft die kosten al gemaakt door een voorraad voor de winter aan te leggen.
Flauwekul. Belgie heeft veel lagere tarieven omdat zij een ander beleid kennen. Maar erkennen dat Belgen een beter beleid hebben dan Nederland, dat gaat er hier niet in. Druist regelrecht in tegen het principe van Nederlandse superioriteit. De checkvraag is ook: weet jij wie de premier van België is? 9 op de 10 Nederlanders staat met de mond vol tanden, en dan weet je wel genoeg.
pi_205675660
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:35 schreef Homey het volgende:

[..]
Flauwekul. Belgie heeft veel lagere tarieven omdat zij een ander beleid kennen. Maar erkennen dat Belgen een beter beleid hebben dan Nederland, dat gaat er hier niet in.
Zoals gezegd, België heeft voor maximaal 12 winterse dagen voorraad en moet het hebben van import van aardgas.
We gaan zien wat dat op 1 januari 2023 brengt.
pi_205675738
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:12 schreef BergHuls8 het volgende:
@ sjorsie1982
Wat ik lees is dat een warmte pomp alleen effect heeft als je een voldoende tot goed geïsoleerd huis hebt. De spouwmuren van jouw huis (ik neem aan dat die er zijn in een huis van 1936) zorgen wellicht voor meer isolatie dan mijn minimale isolatie.
Over een paar weken komt een kennis die energielabel adviseur is. Die kan o.a. met een warmtecamera meer inzicht geven in het warmteverlies van ons huis. Ben benieuwd.
ik heb een hele grote muur die aan een opengang grenst die 1,5steens is. Deze heb ik van binnen geïsoleerd met 7cm glaswol en alleen al dit zorgde ervoor dat ik van label E naar C ging.
Dus muren van binnen isoleren werkt heel goed. Als je dat hebt gedaan dan kan je waarschijnlijk prima met een warmtepomp uit.

Ik heb geen nieuwe kozijnen en gewoon nog ouderwets jaren 90 dubbelglas bij de grote ramen. Daarnaast heb ik alleen in de bijkeuken vloerverwarming en de rest zijn gewoon ouderwetse jaren 60/70 radiatoren.

Als je wilt besparen dan moet je niet naar een hybride WP gaan, want dan heb je nog steeds die abonnementskosten om gebruik te mogen maken van gas. Juist het ontbreken hiervan zorgt voor mij voor een mooie besparing.

Ik heb nooit met een warmtecamera mijn huis bekeken, dat was me vroeger veelst te duur.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 18-08-2022 14:08:13 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205675977
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 11:21 schreef monkyyy het volgende:
Weet iemand hoe energiebedrijven het geschat jaarverbruik berekenen? Want ik kan er geen touw aan vast knopen in ons geval, voorbeeld aan de hand van mijn Juli 2022 maandrapport, verbruik 16m3, geschat jaarverbruik 1159m3:

[ afbeelding ]

Als ik dan kijk naar ons verbruik dit jaar tot nu toe, ten opzichte van vorig jaar, zitten we er iedere maand onder:

[ afbeelding ]

Ons historisch verbruik hier is:
2016: 2103 m3
2017: 1754 m3
2018: 1280 m3
2019: 853 m3
2020: 611 m3
2021: 417 m3

En dan komt Greenchoice vervolgens op een geschat jaar verbruik van 1159 m3 terwijl we daar sinds 2019 al ver onder zitten en dit jaar waarschijnlijk < 300 m3 zitten. Wat voor berekening zit daarachter. :?

En het wordt nog merkwaardiger, in het maand rapport van December 2021 hadden ze ons jaarverbruik geschat op 235 m3 :
[ afbeelding ]
Wat heb je gedaan om deze verlaging te bereiken? #interesse
pi_205676033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 14:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja klopt, het hogere kale tarief levert dus aan het eind van de rit meer op als je meer opwekt dan je verbruikt.

Overigens doe ik niet aan bedrijven als Budget Energie (voormalig "Nederlandse Energie Maatschappij") die in het verleden met allerlei asociale voet-tussen-de-deur methodes en telefoonleugens gewerkt hebben.
Bovendien wil ik alleen Nederlandse groene stroom die vrij is van biomassa, dus dat beperkt het aantal leveranciers voor mij behoorlijk.
In feite kijk ik alleen naar de drie oorspronkelijke Nutsbedrijven (Vattenfall, Eneco en Essent) en hun dochtersondernemingen.
Waarom eigenlijk de voorkeur voor Nederlandse groene stroom?
  donderdag 18 augustus 2022 @ 14:45:04 #244
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205676108
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat heb je gedaan om deze verlaging te bereiken? #interesse
Aantal dingen zo door de jaren heen.

We hebben hier twee airco's hangen die ook verwarmen in de winter.
CV in eco-stand gezet en op aanvoertemperatuur van 50 graden ipv 80
Radiatoren ingeregeld
Buisisolatie overal aangebracht
Warm tapwater in de keuken en in de badkamers afgesloten en close-in boilers laten plaatsen, is ook meer comfortabel omdat je direct warm water hebt en niet eerst 30 seconden moet wachten.
Gas gebruiken we eigenlijk alleen nog voor koken en douchen en de écht koude dagen in de winter.

Er hangt hier een Remeha cv ketel van 11 jaar oud, die zal wel aan vervanging toe zijn over een aantal jaar. Maar om er nou een all-electric Warmtepomp in te hangen van ¤10k om 300m3 per jaar te besparen slaat ook weer nergens op. :')
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205676186
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals gezegd, België heeft voor maximaal 12 winterse dagen voorraad en moet het hebben van import van aardgas.
We gaan zien wat dat op 1 januari 2023 brengt.
Dat roep jij maar zonder onderbouwing of bron.
pi_205676245
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:45 schreef monkyyy het volgende:
Maar om er nou een all-electric Warmtepomp in te hangen van ¤10k om 300m3 per jaar te besparen slaat ook weer nergens op.
ik zou dan ook geen wp van 10k installeren maar de helft daarvan bijvoorbeeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676278
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:57 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat roep jij maar zonder onderbouwing of bron.
Valt wel mee hoor. Misschien vermeld ik niet altijd de bron, ik baseer me meestal wel op een bron.

Recent:

twitter


Oktober 2021 (toen zowel prijzen als beschikbaarheid minder een issue waren):



[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2022 15:18:54 ]
pi_205676640
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 08:00 schreef Serinde het volgende:

[..]
Dit vind ik wel kort door de bocht. Tussen weten dat je zuinig zou moeten omgaan met energie (en andere zaken) en ernaar handelen (en dan nog in welke mate) zit een verschil. Vergelijk het met de rokers. Er zullen weinigen (ik ken er eentje) zijn die blijven beweren dat roken geen schadelijke gevolgen heeft. Het kost een hoop geld, steeds meer. Maar stoppen met roken willen heel veel mensen niet, of het lukt ze niet. Je overschat denk ik hoe goed mensen zijn in het doorvoelen van consequenties op lange termijn en daarnaar handelen. Bovendien vereisen sommige maatregelen een behoorlijke investering en om daar geld voor opzij te leggen, zonder dat hier op (relatief) korte termijn een “beloning” tegenover staat, kan ook niet iedereen. Plus dan nog het feit dat ook veel mensen in koophuizen niet of nauwelijks mogelijkheid hebben om te sparen voor meer dan een kapotte wasmachine, als ze geluk hebben.

Wij hebben vooral geluk dat we met z’n tweetjes niet zoveel verbruiken :')
Voor die mensen is, met de huidige prijzen, lenen goedkoper geweest dan stoken.

Maar om nu te zeggen dat deze mensen daar in begeleid zijn. Nee helaas niet.
pi_205676659
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:45 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Aantal dingen zo door de jaren heen.

We hebben hier twee airco's hangen die ook verwarmen in de winter.
CV in eco-stand gezet en op aanvoertemperatuur van 50 graden ipv 80
Radiatoren ingeregeld
Buisisolatie overal aangebracht
Warm tapwater in de keuken en in de badkamers afgesloten en close-in boilers laten plaatsen, is ook meer comfortabel omdat je direct warm water hebt en niet eerst 30 seconden moet wachten.
Gas gebruiken we eigenlijk alleen nog voor koken en douchen en de écht koude dagen in de winter.

Er hangt hier een Remeha cv ketel van 11 jaar oud, die zal wel aan vervanging toe zijn over een aantal jaar. Maar om er nou een all-electric Warmtepomp in te hangen van ¤10k om 300m3 per jaar te besparen slaat ook weer nergens op. :')
Is je electra verbruik dan ook significant gestegen?
pi_205676668
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:55 schreef investeerdertje het volgende:
Maar om nu te zeggen dat deze mensen daar in begeleid zijn. Nee helaas niet.
is dat nodig dan? of eigenlijk is dat wenselijk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')