Op welk specifiek onderdeel van welk partijprogramma doel je t.o.v. wat er nu gebeurt?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets heel anders dan een partijprogramma waarin A staat en een minister van die partij die uiteindelijk tot precies tegenovergestelde B besluit.
quote:De overheid stelt duidelijke en haalbare doelen, zoals het verminderen van schadelijke uitstoot. Daarbij wordt niet het middel voorgeschreven, zoals dierenaantallen of verplichte weidegang, maar het doel. Het weiden van koeien en het bemesten van grond moet zonder vergunning mogelijk zijn.
Nee hoor, dat hoeft niet. Dat is het hele idee van een coalitie. Soms voer je een punt van partij A uit, soms van partij B, soms zit je daar ergens tussenin.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk iets heel anders dan een partijprogramma waarin A staat en een minister van die partij die uiteindelijk tot precies tegenovergestelde B besluit.
Nou ja, Van der Wal is eigenlijk wel een ideaal voorbeeld wat dat betreft. Maar goed, als de VVD kiezer zich daar niet in kan vinden moeten ze de volgende keer maar op een andere partij stemmen, dat zou ik in ieder geval doen als mijn partij me willens en wetens zou voorliegen in het verkiezingsprogramma over wat er mogelijk is.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op welk specifiek onderdeel van welk partijprogramma doel je t.o.v. wat er nu gebeurt?
Ministers, ongeacht hun partij, moeten uitvoeren wat een coalitie afgesproken heeft of opstappen als zij zich niet in dat beleid kunnen vinden.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waarmee je bevestigt dat verkiezingsbeloften er dus alleen maar voor de sier zijn.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ministers, ongeacht hun partij, moeten uitvoeren wat een coalitie afgesproken heeft of opstappen als zij zich niet in dat beleid kunnen vinden.
Welke partij heeft de verkiezingsbelofte gedaan dat er geen boer hoeft te krimpen wegens de stikstofcrisis?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waarmee je bevestigt dat verkiezingsbeloften er dus alleen maar voor de sier zijn.
Marketing, niets anders.
Fixedquote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waarmee je bevestigt dat verkiezingsbeloften er dus alleen maar voor de sier zijn.
Marketing, niets anders. een verkiezingsprogramma het uitgangspunt vormt voor onderhandelingen voor een coalitie.
Dat is toch algemene kennis?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Marketing, niets anders.
Ik post net de verkiezingsbelofte van de partij waar ik op stemde en die komt overeen met het beleid. Zoals al eerder gepost, verkiezingsbeloftes zijn zaken waar men naar streeft, sommige items zullen partijen verklaren tot breekpunt en over andere zaken kunnen ze onderhandelen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Marketing, niets anders.
Als je 100% je verkiezingsbeloftes waar wil maken moet je meer dan de helft van de zetels krijgen. Lastig in Nederland.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:53 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Marketing, niets anders.
Genoeg mensen en partijen die dat moeilijk vinden.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik post net de verkiezingsbelofte van de partij waar ik op stemde en die komt overeen met het beleid. Zoals al eerder gepost, verkiezingsbeloftes zijn zaken waar men naar streeft, sommige zullen partijen verklaren tot breekpunt en over andere zaken kunnen ze onderhandelen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit toch allemaal vrij elementaire kennis is over hoe politieke coalities werken.
Ik heb nergens beweerd dat een partij beloften "waar moet maken". Wel dat een partij de plicht heeft om dat, waar mogelijk, te proberen, en dat ze aansprakelijk gehouden moeten kunnen worden als ze die beloftes zelf tegenwerken.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Als je 100% je verkiezingsbeloftes waar wil maken moet je meer dan de helft van de zetels krijgen. Lastig in Nederland.
Ik dacht dat de cda ooit de 60 zetels heeft gehaald. Die kwam in de buurt.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Als je 100% je verkiezingsbeloftes waar wil maken moet je meer dan de helft van de zetels krijgen. Lastig in Nederland.
En als je vindt dat ze zich daar niet aan gehouden hebben, stem je volgende keer op iets anders. Stel PVV wordt de grootste, denk jij dan dat hij alle beloftes kan waarmaken?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik heb nergens beweerd dat een partij beloften "waar moet maken". Wel dat een partij de plicht heeft om dat, waar mogelijk, te doen, en dat ze aansprakelijk gehouden moeten kunnen worden als ze die beloftes zelf tegenwerken.
Welke partij heeft de verkiezingsbelofte gedaan dat er geen boer hoeft te krimpen wegens de stikstofcrisis?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik heb nergens beweerd dat een partij beloften "waar moet maken". Wel dat een partij de plicht heeft om dat, waar mogelijk, te proberen, en dat ze aansprakelijk gehouden moeten kunnen worden als ze die beloftes zelf tegenwerken.
Inspanningsverplichting, geen prestatieverplichting.
Maar of ze zich voldoende hebben ingespannen is een politieke afweging die dus door kiezers gemaakt moet worden, daar ligt verder geen taak voor het OM of wie dan ook in de rechterlijke keten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik heb nergens beweerd dat een partij beloften "waar moet maken". Wel dat een partij de plicht heeft om dat, waar mogelijk, te proberen, en dat ze aansprakelijk gehouden moeten kunnen worden als ze die beloftes zelf tegenwerken.
En op basis waarvan stel jij vast dat men dat niet doet?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waar staat die plicht en de aansprakelijkheid?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:58 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die is er nu niet en dat is een fundamentele fout in het systeem.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar staat die plicht en de aansprakelijkheid?
Mwah, ik ben nu eens door het VVD programma aan het spitten en daar wordt weliswaar geen expliciete belofte gedaan dat er geen (gedwongen) krimp mag plaats vinden maar er wordt wel heel zwaar ingezet op andere geitenpaadjes. Dus ik snap op zich best goed dat kiezers dat lezen als 'geen krimp'.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke partij heeft de verkiezingsbelofte gedaan dat er geen boer hoeft te krimpen wegens de stikstofcrisis?
Als een kabinet waar zowel CDA als VVD in zitten dit soort maatregelen moet nemen, dan is er echt wel iets aan de handquote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, ik ben nu eens door het VVD programma aan het spitten en daar wordt weliswaar geen expliciete belofte gedaan dat er geen (gedwongen) krimp mag plaats vinden maar er wordt wel heel zwaar ingezet op andere geitenpaadjes. Dus ik snap op zich best goed dat kiezers dat lezen als 'geen krimp'.
Maar als kiezers hun verantwoordelijkheid om partijen daarvoor verantwoordelijk te houden niet nemen is het toch geen goed idee om daar een veel slechter alternatief voor in te stellen?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die is er nu niet en dat is een fundamentele fout in het systeem.
Politici kunnen A beloven en B doen zo gauw ze in het pluche zitten, zonder dat ze risico lopen op consequenties.
Van de kiezers hoeven ze die consequenties niet te verwachten. Kijk maar naar Rutte en de toeslagenaffaire.
Als je VVD stemt dan wil je graag voor de gek gehouden worden, en moet je ook niet al te hard klagen wanneer precies dat dan ook gebeurt.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mwah, ik ben nu eens door het VVD programma aan het spitten en daar wordt weliswaar geen expliciete belofte gedaan dat er geen (gedwongen) krimp mag plaats vinden maar er wordt wel heel zwaar ingezet op andere geitenpaadjes. Dus ik snap op zich best goed dat kiezers dat lezen als 'geen krimp'.
Oh dat is het inderdaad ook, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat die partijen de situatie bewust verkeerd hebben voorgesteld. In het vorige kabinet zijn een hoop van die geitenpaadjes al onderzocht en daar bleek telkens maar weer van dat ze juridisch niet houdbaar waren. Al is het uiteindelijk wel gewoon aan de kiezer om daar over te oordelen en niemand anders.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als een kabinet waar zowel CDA als VVD in zitten dit soort maatregelen moet nemen, dan is er echt wel iets aan de hand
Had Rutte dan de RVS moeten negeren?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Oh dat is het inderdaad ook, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat die partijen de situatie bewust verkeerd hebben voorgesteld. In het vorige kabinet zijn een hoop van die geitenpaadjes al onderzocht en daar bleek telkens maar weer van dat ze juridisch niet houdbaar waren. Al is het uiteindelijk wel gewoon aan de kiezer om daar over te oordelen en niemand anders.
Nee, natuurlijk niet. Dat is ook totaal niet wat ik ermee wil zeggenquote:
Ja! Dat gebeurt zeer regelmatig dus waarom zou dat in dit geval niet kunnen?quote:
Eigenlijk van de zotte dat je dit nog moet uitleggen hier. Een aantal users hadden wat beter moeten opletten bij maatschappijleer.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 13:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een verkiezingsprogramma staat niet gelijk aan "beloften".
Het staat gelijk aan het idealisme van een partij.
Dat betekent niet dat het haalbaar is.
Als FvD bij de volgende verkiezingen gaat meeregeren komen er zeer waarschijnlijk niet ineens Thorium-reactoren, gaan we niet uit de EU en gaan we de klimaatwet ook niet intrekken.
Als Partij voor de Dieren gaat meeregeren, betekent dat niet het einde van de bio-industrie.
Als ze gaan meeregeren betekent het vooral dat ze veel water bij de wijn hebben moeten doen, zoals iedere partij in een coalitie. Maar het deel dat nog wijn is, kan wel invloed hebben op de politieke koers van een kabinet.
quote:
Zo zie je maar weer dat we beter geen referendum kunnen houden. Want dan zijn er genoeg die allerlei uitspraken, verdragen en grondrechten willen negeren. Dat zal wel 'politiek correct' zijn, totdat zoiets tegen henzelf keert.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja! Dat gebeurt zeer regelmatig dus waarom zou dat in dit geval niet kunnen?
Sommige users beschouwen het terroriseren van de samenleving en geweld jegens hulpverlenende instanties als middel om je ongenoegen te uiten ook als een grondrecht, dus in dat kader kunnen bepaalde grondrechten wel geschrapt worden.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
[..]
Zo zie je maar weer dat we beter geen referendum kunnen houden. Want dan zijn er genoeg die allerlei uitspraken, verdragen en grondrechten willen negeren. Dat zal wel 'politiek correct' zijn, totdat zoiets tegen henzelf keert.
Wordt er überhaubt nog maatschappijleer onderwezen?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:14 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Eigenlijk van de zotte dat je dit nog moet uitleggen hier. Een aantal users hadden wat beter moeten opletten bij maatschappijleer.
Vertel mij eens dan, stel je was één van de benadeelde boeren, welke middelen zijn dan gerechtvaardigd die nog wél effect hebben?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:18 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Sommige users beschouwen het terroriseren van de samenleving en geweld jegens hulpverlenende instanties als middel om je ongenoegen te uiten ook als een grondrecht, dus in dat kader kunnen bepaalde grondrechten wel geschrapt worden.
Jazeker!quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:19 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Wordt er überhaubt nog maatschappijleer onderwezen?
Ik dacht dat we in Nederland een paar lui in gekke zwarte toga's hadden om dat soort geschillen op te lossen. Dat is in ieder geval wel hoe van alle anderen verwachten dat ze dat doen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Vertel mij eens dan, stel je was één van de benadeelde boeren, welke middelen zijn dan gerechtvaardigd die nog wél effect hebben?
Met zijn allen keihard "BOE!" roepen op het Malieveld? Terwijl de regering daar gewoon schijt aan heeft en morgen met een bulldozer je boerderij op komt ruimen omdat je niet akkoord ging met hun aanbod tot uitkopen?
Je onvrede mogen uiten is wat anders dan je zin moeten krijgen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Vertel mij eens dan, stel je was één van de benadeelde boeren, welke middelen zijn dan gerechtvaardigd die nog wél effect hebben?
Met zijn allen keihard "BOE!" roepen op het Malieveld? Terwijl de regering daar gewoon schijt aan heeft en morgen met een bulldozer je boerderij op komt ruimen omdat je niet akkoord ging met hun aanbod tot uitkopen?
Weigeren te leveren aka staken zou een optie kunnen zijn.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:22 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Gezien het leeuwendeel van de boerenproductie de export in gaat, haalt dat niets uit.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:28 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Weigeren te leveren aka staken zou een optie kunnen zijn.
Dat haalt juist heel veel uit. Het effect is voor de boer marginaal, voor Nederland maximaal.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:30 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Gezien het leeuwendeel van de boerenproductie de export in gaat, haalt dat niets uit.
Nou nee, het heeft alleen maar als resultaat dat er nog wat belastingen omhoog gaan.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Dat haalt juist heel veel uit. Het effect is voor de boer marginaal, voor Nederland maximaal.
Of Duits? Het is überhaupt.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:19 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Wordt er überhaubt nog maatschappijleer onderwezen?
Sowieso!quote:
De boer houdt zich zelf niet bezig met de slacht of de export en zal meestal ook niet weten of Knorretje en Betsy in Nederland of Duitsland worden opgegeten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:30 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Dat haalt juist heel veel uit. Het effect is voor de boer marginaal, voor Nederland maximaal.
En 1 jaar Nederlands? Duits is toch echt met een hoofdletter.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:34 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ah ja. Ik heb maar 1 jaar duits gehad.
Vroeger niet. Voor '91quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En 1 jaar Nederlands? Duits is toch echt met een hoofdletter.
Ah jij vindt iets fout..quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Die is er nu niet en dat is een fundamentele fout in het systeem.
Politici kunnen A beloven en B doen zo gauw ze in het pluche zitten, zonder dat ze risico lopen op consequenties.
Van de kiezers hoeven ze die consequenties niet te verwachten. Kijk maar naar Rutte en de toeslagenaffaire.
Zal best. Het blijven kutboeren om even de gehele topicreeks samen te vatten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 14:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voor bijvoeglijke naamwoorden ja. Niet voor zelfstandige naamwoorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |