abonnement Unibet Coolblue
pi_205164490
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 17:35 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]
Die zwarte laag is niet nodig. Je moet een laag hebben, niet 100 lagen. Dat je zo veel rook hebt, is ook een probleem.

Heb je die pan nog? Zo ja, pak die pan.

Heet water en zeep, goed schrobben. Koop anders ff bij de supermarkt zo'n RVS schoonmaak bol ding. Kost een euro ofzo. Alles wat los kan raken er af halen, tot de pan schoon is. Hoeft geen blank staal te zijn, maar schoon.

Afspoelen, afdrogen, op het vuur om op te warmen.

Pak een olie soort. Ik zou geen lijnzaad gebruiken, dat meurt als de pest.

Doe een laag in de pan die de hele bodem bedekt. Dus niet een dun laagje, gewoon uit laten lopen over de boden. Zet de pan op een middel vuur. Als er een mini beetje rook af komt, doe dan de pan voorzichtig draaien om de olie rond te laten gaan voor een minuutje. Dus niet helemaal laten walmen, net aan een klein beetje damp moet zichtbaar zijn. Daarna dump je de olie in een oud pannetje ofzo, dat hittebestendig is. Dus geen glas.

Pak een papieren doekje en veeg de pan schoon.

Gooi olie en/of vet in de pan. Als je er nu een ei in doet glijd deze door de pan heen.

Herhaal wanneer nodig, ik doe dat eens in de twee weken ofzo. Het hele proces kost mij normaal misschien 3 minuten en mijn keuken hangt echt niet vol met olie dampen.

Een paar keer achter elkaar inbranden heeft ook helemaal geen nut. Zwarte pannen zijn mooi voor de sier, maar je moet de pan gebruiken. Mijn pannen zijn niet egaal zwart, maar als ik er iets in gooi dan glijd het er doorheen, precies wat de bedoeling is.

Als je zo'n instagram pan wilt, moet je deze een flink aantal keer inbranden in de oven, wat een godsvermogen kost aan electra en een hoop irritatie. Zo'n pan werkt echt niet beter dan een 1 keer ingebrande pan.

Dit is een goed ingebrande pan:

[ afbeelding ]
Dit werkt ook voor mij. Alleen gebruik ik geen zeep, maar een metalen schuursponje en laat ik ook dat steeds opnieuw inbranden achterwege. Als ik de pan met heet water heb schoongemaakt (dat doe ik lang niet altijd) dan daarna even goed olie erin smeren met een keukenpapiertje. Klaar voor volgend gebruik.
Je hebt wel een goede plek nodig waar je de (niet heel schone) pan goed kan wegzetten zonder dat huisdieren 'm komen uitlekken en/of er vet uit op vloer/aanrecht druipt.

Voordeel van deze aanpak is dat er ook alles in mag wat anders niet zou mogen. Tomaat met name.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205166131
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2022 19:15 schreef sigme het volgende:
arna even goed olie erin smeren met een keukenpapiertje. Klaar voor volgend gebruik.
Je hebt wel een goede plek nodig waar je de (niet heel schone) pan goed kan wegzetten zonder dat huisdieren 'm komen uitlekken en/of er vet uit op vloer/aanrecht druipt.

Voordeel van deze aanpak is dat er ook alles in mag wat anders niet zou mogen. Tomaat met name.
Ik bak eigenlijk niets met tomaat. Nooit echt last van dus. Als ik dingen met tomaat maak, is het meestal iets van soep of curry of iets dergelijks, dat maak ik in een emaille stoofpan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_205166477
Zou dat mijn probleem kunnen zijn, dat ik vaak tomatensaus maak in mijn koekenpannen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205167136
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 22:01 schreef JohnDDD het volgende:
Zou dat mijn probleem kunnen zijn, dat ik vaak tomatensaus maak in mijn koekenpannen?
Dat kan zeker, tomaat is best zuur. Laat je het lang pruttelen?
pi_205167247
RVS pannen van Demeyere voor het vleeswerk en een anti aanbak van Le Creuset voor het delicate werk, maar die stook ik niet te heet anders gaat de anti-aanbak kapot.

Ook nog een gietijzeren wok, mooi glad ingebrand. Maar die maak ik gewoon schoon met sop hoor. Die laag blijft wel mooi.
.
pi_205167751
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 18:34 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat een goor geval is dit? Ik zou daar geen eten meer uit lusten.
Ik heb RVS pannen van Fissler, de onderkant van de pan wordt wel bruin maar de binnenkant glanst nog als nieuw en zit geen gore bruine drab in. En ook geen coating die los kan laten oid, ideaal.
Niks goors aan. Dat is een professionele pan. Dat is wat goede chef koks gebruiken. Het is geen aangebrand eten.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_205167875
quote:
1s.gif Op maandag 27 juni 2022 23:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat kan zeker, tomaat is best zuur. Laat je het lang pruttelen?
Soms toch wel een tijdje. Half uur ofzo.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 09:59:18 #33
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_205168549
Geeloxeerd aluminium, met name Calphalon. Prijzig, maar je doet er de rest van je leven mee. En je kan er met een schuurspons op losgaan in de zeldzame gevallen dat er iets aangebakken is.

Hints :
• Voor het eerste gebruik een keer goed heetstoken met een scheut olie erin.
• Als je zure gerechten maakt (bijv. rabarber) dit niet tot de volgende dag laten staan, dat tast de laag aan.
• Als je de pan met water erin wegzet om te weken, geen metalen spatels of lepels erin laten staan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 3 juli 2022 @ 22:48:16 #34
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205229709
Zijn hier vooral dan van Greenpan. Blijven mooi. Duren iets langer voor ze op temperatuur zijn.
Wakadoodle!
pi_205237976
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 22:01 schreef JohnDDD het volgende:
Zou dat mijn probleem kunnen zijn, dat ik vaak tomatensaus maak in mijn koekenpannen?
Dat verschilt per pan. Geëmailleerde pannen, en pannen met anti-aanbaklaag geven niks om zuur. Plaatstaal zeker wel, en gietijzer denk ik ook wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205238030
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 22:48 schreef IkEetSlakken het volgende:
Zijn hier vooral dan van Greenpan. Blijven mooi. Duren iets langer voor ze op temperatuur zijn.
Ik heb hier twee pannen van Greenpan. Bakken allebei keihard aan.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 4 juli 2022 @ 19:36:57 #37
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205238113
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 19:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ik heb hier twee pannen van Greenpan. Bakken allebei keihard aan.
Dan doe je toch echt iets verkeerd....
Wakadoodle!
pi_205240344
Ik heb ook een Greenpan, zeer tevreden mee.
pi_205240487
Gebruik al 4,5 jaar een koekenpan van de Ikea en een niet al te dure "red hot spot" wok van Tefal en beiden gaan nog wel 5 of 10 jaar mee.

Ik weet niet wat mensen met hun pannen doen... Wss te heet stoken en een staalborstel om te roerbakken of een vijl gebruiken om je vlees om te keren?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:04:09 #40
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_205241320
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 17:35 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]
Die zwarte laag is niet nodig. Je moet een laag hebben, niet 100 lagen. Dat je zo veel rook hebt, is ook een probleem.

Heb je die pan nog? Zo ja, pak die pan.

Heet water en zeep, goed schrobben. Koop anders ff bij de supermarkt zo'n RVS schoonmaak bol ding. Kost een euro ofzo. Alles wat los kan raken er af halen, tot de pan schoon is. Hoeft geen blank staal te zijn, maar schoon.

Afspoelen, afdrogen, op het vuur om op te warmen.

Pak een olie soort. Ik zou geen lijnzaad gebruiken, dat meurt als de pest.

Doe een laag in de pan die de hele bodem bedekt. Dus niet een dun laagje, gewoon uit laten lopen over de boden. Zet de pan op een middel vuur. Als er een mini beetje rook af komt, doe dan de pan voorzichtig draaien om de olie rond te laten gaan voor een minuutje. Dus niet helemaal laten walmen, net aan een klein beetje damp moet zichtbaar zijn. Daarna dump je de olie in een oud pannetje ofzo, dat hittebestendig is. Dus geen glas.

Pak een papieren doekje en veeg de pan schoon.

Gooi olie en/of vet in de pan. Als je er nu een ei in doet glijd deze door de pan heen.

Herhaal wanneer nodig, ik doe dat eens in de twee weken ofzo. Het hele proces kost mij normaal misschien 3 minuten en mijn keuken hangt echt niet vol met olie dampen.

Een paar keer achter elkaar inbranden heeft ook helemaal geen nut. Zwarte pannen zijn mooi voor de sier, maar je moet de pan gebruiken. Mijn pannen zijn niet egaal zwart, maar als ik er iets in gooi dan glijd het er doorheen, precies wat de bedoeling is.

Als je zo'n instagram pan wilt, moet je deze een flink aantal keer inbranden in de oven, wat een godsvermogen kost aan electra en een hoop irritatie. Zo'n pan werkt echt niet beter dan een 1 keer ingebrande pan.

Dit is een goed ingebrande pan:

[ afbeelding ]
De Buyer hier, maar echt geen laag olie in de pan hoor! :{w
Integendeel zelfs! Droog heet stoken en af en toe een flinterdun laagje neutrale olie (druivenpit) insmeren met een dik stuk keukenpapier om je takken niet te verbranden.
En steeds zodra het niet meer rookt dit herhalen tot een keer of 5 (de pan is dan gitzwart) op zo hoog mogelijk vuur (wokbrander).
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_205241449
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:04 schreef Papabear het volgende:

[..]
De Buyer hier, maar echt geen laag olie in de pan hoor! :{w
Integendeel zelfs! Droog heet stoken en af en toe een flinterdun laagje neutrale olie (druivenpit) insmeren met een dik stuk keukenpapier om je takken niet te verbranden.
En steeds zodra het niet meer rookt dit herhalen tot een keer of 5 (de pan is dan gitzwart) op zo hoog mogelijk vuur (wokbrander).
Ik ken die techniek, werkt voor geen meter.

Probeer mijn techniek eens en je zal verstelt staan. Het allerbeste wat je kunt doen is er in frituren, beste anti aanbak laag ooit in een stalen pan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  donderdag 7 juli 2022 @ 11:04:14 #42
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205264505
Gietijzeren wok. Die heb je ook met een platte onderkant.

Gaat je hele leven lang mee en daarna nog steeds. Na gebruik in laten weken in water ZONDER afwasmiddel en dan uitschuren met een RVS schoonspons, afspoelen en uit laten lekken. Klaar.
  donderdag 7 juli 2022 @ 14:20:34 #43
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205266576
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 19:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Ik heb hier twee pannen van Greenpan. Bakken allebei keihard aan.
Dan is hij te heet geweest. Dan veranderd de moleculaire structuur van de toplaag.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205266807
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:20 schreef sanger het volgende:

[..]
Dan is hij te heet geweest. Dan veranderd de moleculaire structuur van de toplaag.
Wat is dat voor gare pan dan, die niet "te heet" mag worden? Daar hoort een goede pan tegen te kunnen, dat is namelijk wat pannen doen, heet worden.
  donderdag 7 juli 2022 @ 17:11:46 #45
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205268535
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat is dat voor gare pan dan, die niet "te heet" mag worden? Daar hoort een goede pan tegen te kunnen, dat is namelijk wat pannen doen, heet worden.
Daarom gietijzer; die kun je loeiheet stoken. Hebben ze niks van :)
  donderdag 7 juli 2022 @ 17:35:23 #46
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_205268683
quote:
3s.gif Op maandag 27 juni 2022 16:59 schreef golfer het volgende:
Kleine greep uit voorgaande topics waar je nog wat tips kunt vinden:
CUL / Emaille koekenpan of braadpan.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn Emaille koekenpan!
Blijft goed en slijt niet.
Sommige zeggen dat de boel aanbakt (ei/pannenkoek=eiwitrijk) maar die ervaring heb ik niet...
Ik doe wel altijd roerei dat bakt nooit aan... (1/4 vuur gas)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 07-07-2022 17:41:00 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 17:40:35 #47
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_205268719
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 22:48 schreef IkEetSlakken het volgende:
Zijn hier vooral dan van Greenpan. Blijven mooi. Duren iets langer voor ze op temperatuur zijn.
Ik heb ze (nog) niet maar ze zijn wel heel mooi! (Barcelona Evershine Collectie) (Sexy zelfs... :') )

  donderdag 7 juli 2022 @ 21:00:12 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205271028
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat is dat voor gare pan dan, die niet "te heet" mag worden? Daar hoort een goede pan tegen te kunnen, dat is namelijk wat pannen doen, heet worden.
Mwah, een pan hoor je goed te gebruiken m.i. En dat kan per merk verschillen uiteraard.

Het heeft ermee te maken dat de pan verbrand omdat hij zijn energie dan niet meer kwijt kan. Ofzo... Vertelde de man in de speciaalzaak.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205271197
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 14:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat is dat voor gare pan dan, die niet "te heet" mag worden? Daar hoort een goede pan tegen te kunnen, dat is namelijk wat pannen doen, heet worden.
Ken geen anti-aanbakpan die goed heet kan worden. Die laag gaat dan stuk.

Daarom bak ik vlees meestal in een RVS of Stalen pan, dan kun je lekker heet stoken.
.
pi_205271246
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 21:12 schreef Fer het volgende:

[..]
Ken geen anti-aanbakpan die goed heet kan worden. Die laag gaat dan stuk.

Daarom bak ik vlees meestal in een RVS of Stalen pan, dan kun je lekker heet stoken.
Anti-aanbaklaag is kut, heel veel dingen worden pas goed in een goed heet gestookte pan, als je RVS goed heet laat worden bakt ie ook echt niet aan. Maar een anti aanbaklaag gaat dan idd al giftige walmen afgeven en gaat kapot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')