abonnement Unibet Coolblue
pi_200910662
Kun je daar alles in bakken?

De één zegt van niet: "Alleen vlees!"
De ander zegt onzin: "Je kunt er alles in bakken!"

Veel gemixte reviews: (Even sorteren op 'minste sterren')

https://www.bol.com/nl/nl(...)672/#product-reviews

https://www.bol.com/nl/nl(...)707/#product-reviews

Doen die mensen die laten aanbakken iets fout?

pi_200910793
Ja lekker roerbak enzo
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:52:57 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200910987
Ik heb twee van die braadpannen. Die gebruik ik ook wel voor andere dingen dan vlees bakken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200911146
Mijn ervaring is dat een braadpan sneller aanbrand zonder teveel kookvocht.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_200911199
Ik gebruik ze meestal voor vlees. Gehakballen, voornamelijk. Prettig in gebruik.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_200911738
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 18:04 schreef spierbal het volgende:
Mijn ervaring is dat een braadpan sneller aanbrand zonder teveel kookvocht.
Ja, dat lees ik ook.... omdat het niet een anti-aanbak laag is of heeft moet je wat meer olie/boter of vocht gebruiken... anderen zeggen (waarbij de boel aanbrandt) dat, dat ook weer niets uitmaakt...

Ik heb meer het idee dat deze pan de juiste temperatuur moet hebben vóórdat je gaat bakken...
Anti-aanbak is veel vergevingsgezinder... temperatuur is daar ook lager....
pi_200911755
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 17:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb twee van die braadpannen. Die gebruik ik ook wel voor andere dingen dan vlees bakken.
Gaat goed?
Eiwitrijk voedsel schijnt nogal moeilijk te gaan.. ei, pannenkoek etc.
pi_200912689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 18:45 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Gaat goed?
Eiwitrijk voedsel schijnt nogal moeilijk te gaan.. ei, pannenkoek etc.
Ligt meer aan degene die er mee werkt denk ik; ze zijn echt overal voor te gebruiken, alleen je moet je hittebron subtieler bedienen (ineens harder --> pan wordt niet ineens warmer, gas uit --> pan koelt niet meteen af).
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:44:09 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200912723
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 18:45 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Gaat goed?
Eiwitrijk voedsel schijnt nogal moeilijk te gaan.. ei, pannenkoek etc.
Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit geprobeerd in een braadpan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200919252
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 17:25 schreef Bocaj het volgende:
Doen die mensen die laten aanbakken iets fout?
Ja!? Meestal wel. Wat belangrijk is de juiste temperatuur kiezen bij wat je bereid... Bij de pan is de bodemdikte dan wel van enig belang bij hoe goed de temperatuur te regelen is.

Heb je een lichte pan met dunne bodem dan houd dit niet erg lang de warmte vast en dan kun je alleen maar de temperatuur regelen met de vlam wat extreem moeilijk is. En sta je de hele tijd met die vlam te klooien.

Is het een redelijk solide zware pan, dan slaat de pan zelf de warmte goed op en houd het langer vast. Dus dan kun je bij het bereiken van de juiste temperatuur de vlam helemaal klein zetten en dan blijft de pan alsnog wat langer op goede temperatuur voordat je weer met de vlam moet bijregelen.

Over het algemeen zijn het de pannen van staal en gietijzer die het best warmte vasthouden, hier moet je dan wel even de bodemdikte leren kennen.

Wat in de regel het snelst aanbakt zijn proteďnen zoals bv, vlees en vis.. Het kunstje om dit te minimaliseren is om de pan op temperatuur te laten komen. Dit kun je checken met de pan op het vuur zetten en warm stoken, laat een druppel water in de pan vallen en wanneer deze druppel sissend over de pan danst en verdampt is het heet genoeg. Doe dan de boter of olie in de pan en laat dit op temperatuur komen, dat is afhankelijk van de rooktemperatuur van waarin je bakt. Roken is verbranden en niet goed, dus ook dit moet je leren kennen.

Heb je dit allemaal goed gooi je het vlees in de pan en dan zal dit aanvankelijk aan de bodem plakken. Blijf er vanaf tot het uit zich zelf loslaat voordat je het omdraait of schuift. Dus voorzichtig voelen of het nog plakt, zo ja niet lostrekken maar wachten en de temperatuur in de gaten houden. Pas omdraaien wanneer het gemakkelijk van de bodem loslaat. Doe je dat niet dan trek je dat wat plakt los van het vlees en dat blijft op de bodem van de pan achter.

Dus het product bakt niet aan, de pan bakt niet aan maar jij bakt dus aan wanneer je het fout doet. :)

Er zal altijd iets aan de bodem blijven plakken, maar wanneer je eenmaal de eigenschap van de pan en de juiste temperatuur onder de knie hebt is dat niet erg. Zolang dat wat plakt niet verbrandt zou het een goede smaakmaker voor een sausje kunnen zijn.

^O^

Het zijn antwoorden die meer vragen oproepen. Je kunt deze alleen beantwoorden met voorbeelden uit de praktijk en het doen. Leer je pan kennen en houd je aan de juiste temperaturen die veranderen van begin tto einde. Begin hoog eindig laag...Houd je aan bepaalde vuistregels die bij het product horen. Zoals dus boven beschreven regel "Hoe bak ik het vlees niet aan?"

En al doende leert men. :9

Let hier wel op, RVS is niet hetzelfde als een stalen of gietijzer pan. RVS heeft een andere temperatuur eigenschap en proteďnen plakken beter op RVS. Dus die pannen zijn eigenlijk niet zo geschikt om vlees en vis in te bakken. Het kan wel maar is net weer een iets andere techniek die je dan moet leren.

Zoek eens op Youtube de Channel Foodtube, daar vind je veel goede voorbeelden uit de praktijk.
pi_200920177
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 10:23 schreef Watuntrik het volgende:
Er zal altijd iets aan de bodem blijven plakken, maar wanneer je eenmaal de eigenschap van de pan en de juiste temperatuur onder de knie hebt is dat niet erg. Zolang dat wat plakt niet verbrandt zou het een goede smaakmaker voor een sausje kunnen zijn.
Bedankt!
Ik heb inmiddels een Emaille koekenpan aangeschaft en eens kijken hoe het mij afgaat...
Had inmiddels al wel begrepen dat een goede begintemperatuur heel belangrijk is bij niet anti-aanbak pannen.
pi_200920490
Ik hoop dat het mij net zo afgaat als onderstaand!

pi_200920535
Wat ik ook tegenkwam is deze hele goeie tip! (Stalen pannen.)



[ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 15-08-2021 13:20:11 ]
pi_200926383
Nou, het eerste kippetje (2 kipfilets) is gebakken!
Alles goed gegaan en niets aangebakken... De kipfilets, in olijfolie gebakken, zijn nog heel en zijn géén kipfilet-blokjes geworden! :')

^O^

Next: Eitje bakken! :Y

(Bocaj, vooralsnog heel blij met zijn koekenpannetje!)
pi_200957669
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 19:40 schreef Bocaj het volgende:
Next: Eitje bakken! Mager rundergehakt.
Ging ook heel goed met een beetje olijfolie... Écht totaal niets aangebakken... Vlees wel mooi bruin geworden...
Daarna hup onder de hete kraan en schoon... Pan gedraagt zich als een anti-aanbak pan... (vooralsnog)

Volgende keer eens kijken hoe groente (roerbak) gaat...
pi_200957756
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:02 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ging ook heel goed met een beetje olijfolie... Écht totaal niets aangebakken... Vlees wel mooi bruin geworden...
Daarna hup onder de hete kraan en schoon... Pan gedraagt zich als een anti-aanbak pan... (vooralsnog)

Volgende keer eens kijken hoe groente (roerbak) gaat...
Dat moet wel goedkomen, is veel makkelijker dan vlees nog is mijn ervaring.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200958003
quote:
16s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat moet wel goedkomen, is veel makkelijker dan vlees nog is mijn ervaring.
Het delicatere werk 'eitje' of 'pannenkoek' moeten nog... verwacht daar wel problemen... Temp is daar heel belangrijk... Men zegt dat je daar ook beter boter voor kunt gaan gebruiken i.p.v. olie...
pi_200958161
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 21:17 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Het delicatere werk 'eitje' of 'pannenkoek' moeten nog... verwacht daar wel problemen... Temp is daar heel belangrijk... Men zegt dat je daar ook beter boter voor kunt gaan gebruiken i.p.v. olie...
Oh pannenkoeken vind ik ook wel makkelijk, eitjes waren wel tricky ja in begin daar gebruik ik nu een andere pan voor.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201056803
Vandaag: Roereitjes (2) bakken met een klein klontje boter... Perfect! (Niets aangebakken...) ^O^

Veelzijdige pannetje, zo'n Emaille koekenpannetje! (Nu al een goed alternatief voor Keramiek of Teflon.)
Misschien ook wel voor gietijzer (staal), al heeft het inbranden van zo'n pan ook wel zo zijn voordelen... (Onverwoestbaar)
  dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:29:15 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201059260
Mooi dat deze zo goed bevalt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201077161
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 21:29 schreef Lienekien het volgende:
Mooi dat deze zo goed bevalt.
Toppertje hoor!

Hiervoor had ik een keramische koekenpan... (Witte geribbelde binnenkant) heb ik nog wel alleen slijt hij veel...
Tijdens bereiden zag je allemaal witte stipjes op het vlees... dat kwam van de bodem af...
Nou weet ik niet of dat gevaarlijk is... Keramiek is toch iets van gesmolten klei/zand/zouten?
Denk dat ik hem maar ga weggooien...
  donderdag 26 augustus 2021 @ 10:25:39 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201077226
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 10:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Toppertje hoor!

Hiervoor had ik een keramische koekenpan... (Witte geribbelde binnenkant) heb ik nog wel alleen slijt hij veel...
Tijdens bereiden zag je allemaal witte stipjes op het vlees... dat kwam van de bodem af...
Nou weet ik niet of dat gevaarlijk is... Keramiek is toch iets van gesmolten klei/zand/zouten?
Denk dat ik hem maar ga weggooien...
Lijkt mij ook niet, dat je dat in je eten wilt!

Ik heb al de nodige pannen versleten. Ook zo’n wokpan gehad van de Toko, die ik moest inbranden. Ik vond het een onding. Nu al een tijd een keramische die niet stralend wit meer is van binnen, maar wel nog helemaal heel. Daar doe ik het voorlopig dan toch maar mee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201077341
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 10:25 schreef Lienekien het volgende:
Nu al een tijd een keramische die niet stralend wit meer is van binnen
Dat ken ik ook... uitkoken met azijn lees ik wel eens (vooral als hij begint te 'plakken'... heb de pan ook wel eens een nachtje in een mix van water en chloor laten staan... kwam toen stralend wit er weer uit! (Wel ff goed afwassen...)

https://www.kitchenandmore.nl/Gebruikstips-keramische-pannen
pi_201077575
Trouwens nu dit gelezen te hebben gooi ik hem toch maar weg...

https://waarzitwatin.nl/producten/pannen-met-een-anti-aanbaklaag

Vooral bij ingrediënten aluminium pannen... Dat zijn de meesten met anti-aanbak coating...
pi_201077698
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 10:25 schreef Lienekien het volgende:
Ook zo’n wokpan gehad van de Toko, die ik moest inbranden. Ik vond het een onding.
Het nadeel van die stalen of gietijzer gevallen zonder coating en vooral als het groot formaat is, is dat de standaard fornuis de pit niet heeft om dat goed heet te krijgen. Daarom zie je bv in die Wokrestaurants van die megabranders die het geluid van een raket maken als ze vol open staan.

Neem dan een olie die een rooktemperatuur heeft van boven de 200°C. De de truck is dan, een stalen pan zet je sowieso weg ingevreven met die olie. Zet 'm op de pit en stook 'm warm tot ie begint te kwalmen. Dan flinke scheut olie erin nog even doorstoken en dan vlak voor het begint te roken de ingredienten er in. Dan schroeit alles meteen dicht.

Afhankelijk van de pit moet je hier leren hoeveel je in die pan gooit. Gooi je er teveel in dan koelt het te sterk af en de pit houd dit dan niet bij.

Ik krijg de wok op mijn fornuispitjes in de keuken ook nooit goed. Daarom heb ik deze jongen gekocht voor in de tuin op butagas.
https://www.amazon.nl/Kem(...)a-423135254348&psc=1

Is wel fijn, spettert me de keuken niet onder en minder geurtjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')