abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:09:39 #1
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_205129572
quote:
Zorgen om een dreigend gastekort in Duitsland worden steeds groter. De Duitse overheid heeft nu de alarmfase uitgeroepen. Dat is volgens minister Habeck van Economische Zaken nodig om te voorkomen dat de gasvoorraden leeg zijn in de winter.

De minister is duidelijk: "Gas is vanaf nu een schaars goed in Duitsland. Dat zeg ik, terwijl er op dit moment nog geleverd kan worden. Maar dat mag ons geen valse zekerheid geven."

Afgelopen weekend had Habeck al maatregelen aangekondigd om lege voorraden te voorkomen, maar om die werkelijk in te voeren is het uitroepen van de alarmfase nodig. Dat kan niet zomaar, maar alleen als een storing of uitzonderlijke hoge vraag voor een aanzienlijke verslechtering van de gasvoorzieningssituatie zorgt. Volgens berekeningen die het ministerie nu klaar heeft, is dat inmiddels het geval.

Sinds vorige week levert het Russische Gazprom 60 procent minder gas via de Nord Stream 1-pijpleiding, de belangrijkste 'gasbron' voor Duitsland. Volgens Gazprom ligt dat aan problemen met onderdelen en het onderhoud van de leiding, maar volgens de Duitse minister is het een politieke beslissing vanwege de oorlog in Oekraïne.

Daarbij komt nog dat Gazprom over tweeënhalve week de jaarlijkse onderhoudsbeurt gepland heeft. Normaal gesproken betekent dit dat er tien dagen lang helemaal geen gas geleverd wordt, en dan moet Duitsland de eigen voorraden aanspreken.
Zorgelijke scenario's

Op een persconferentie hield Habeck een bord met een grafiek omhoog, waarop verschillende lijnen de scenario's voor de komende tijd laten zien. Slechts in één scenario zou Duitsland niet in de problemen komen: als het al het gas dat het importeert zelf houdt, in plaats van een deel ook naar buurlanden door te voeren. Maar dat is geen optie, zegt de minister.

"Dat is niet alleen tegen de wet, het zou ook absurd zijn. Omdat wij juist ook zijn aangewezen op Europese landen die aan ons gas leveren. We hebben Nederland, Noorwegen, België, Frankrijk nodig om überhaupt lng-gas in Duitsland te krijgen." Duitsland pompt maar een heel klein deel van het gas dat het gebruikt zelf in eigen land op.

In alle andere scenario's gaan de lijnen komende winter al snel naar nul. Dat wil zeggen: dan is het gas in de voorraden op, en is er te weinig om iedereen in Duitsland te voorzien. Omdat huishoudens en ziekenhuizen in eerste instantie beschermd zijn, zou dat vooral betekenen dat de industrie minder krijgt.
Energieleveranciers op omvallen

Habeck concludeerde dat de huidige crisis om nieuwe noodwetten vraagt. "Veel wetten die zekerheid leken te bieden, zijn helemaal niet voor de huidige situatie bedacht." Ze gaan bijvoorbeeld niet uit van een aanhoudend conflict over de toelevering van energie, maar meer van een storing door een ongeluk.

Het uitroepen van de alarmfase maakt ook een voor consumenten ingrijpende stap mogelijk: energieleveranciers zouden de hogere inkoopprijzen snel mogen doorrekenen aan klanten, buiten de lopende contracten om. Dat kan nodig zijn, omdat de bestaande contracten nog uitgaan van goedkoper Russisch gas. Nu leveranciers daar minder van krijgen, moeten ze op de spotmarkt (waar overschotten verkocht worden) tegen hogere prijzen ander gas inkopen.

Volgens de minister maken leveranciers nu al verliezen. Om te voorkomen dat ze omvallen en de energiemarkt instort, zouden ze die hogere kosten snel moeten kunnen doorrekenen aan klanten. Toch zet de regering deze stap nog niet. De energieprijzen zijn al hoog, dus beraadt ze zich op andere maatregelen om bedrijven en huishoudens te ondersteunen.
Kolencentrales weer aan

Eind maart riep Duitsland al de eerste stap in het noodplan voor gas uit; de alarmfase is de tweede stap. Zodra de overheid moet bepalen wie er nog gas krijgt en wie niet, is sprake van de derde en laatste fase.

Intussen worden 'reserve-kolencentrales', die waren uitgezet in een poging om de klimaatdoelen te halen, weer aan het werk gezet om elektriciteit op te wekken. Zo kunnen elektriciteitscentrales die op gas draaien uit blijven. Ook komt er een regeling die bedrijven beloont die gas besparen. Volgens Habeck heeft de industrie zelf de afgelopen maanden al ongeveer 8 procent minder gas verbruikt, mede omdat gas nu duur is.

BRON


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben inmiddels overleden
pi_205129612
Ach, DL krijgt toch gas van ons? We zitten toch vast aan die debiele contracten?
  User die overal opduikt 2022 donderdag 23 juni 2022 @ 17:19:11 #3
186611 Haags
pi_205129616
Zet die kraan in Groningen maar alvast verder open
Zonder wrijving geen glans
pi_205129620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:17 schreef Toine51 het volgende:
Ach, DL krijgt toch gas van ons? We zitten toch vast aan die debiele contracten?
Duitsland krijgt laagcalorisch aardgas van ons en dat is relatief maar heel weinig.
Net als in Nederland draaien ook daar de CV-ketels, fornuizen en gaskachels in woningen op dat laagcalorisch aardgas.

Duitsland krijgt echter nog veel meer hoogcalorisch aardgas uit Rusland. Dat wordt gebruikt door de industrie maar ook energiecentrales.

Het is dus iets complexer.

Hoogcalorisch aardgas is overigens laagcalorisch te maken door 14% stikstof (N) toe te voegen in een stikstoffabriek (wat dan weer niets te maken heeft met NOx of NH3 waar onze stikstofcrisis over gaat).
pi_205129629
Misschien hadden ze die kerncentrales toch niet moeten sluiten...
pi_205129634
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:21 schreef Farenji het volgende:
Misschien hadden ze die kerncentrales toch niet moeten sluiten...
Dat is voor stroomopwekking misschien een aardige conclusie.
Maar de industrie blijft afhankelijk van aardgas.
pi_205129635
Niet zo dwars doen en ‘gewoon’ in roebels het gas afrekenen. Ligt die pijplijn er eindelijk, gaat men ‘m niet gebruiken. _O-
pi_205129637
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:22 schreef Socios het volgende:
Niet zo dwars doen en ‘gewoon’ in roebels het gas afrekenen. Ligt die pijplijn er eindelijk, gaat men ‘m niet gebruiken. _O-
Je kan Rusland nooit meer vertrouwen. Je zal altijd chantabel blijven zolang je daar gas blijft afnemen, hoe je het ook betaalt.
pi_205129648
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan Rusland nooit meer vertrouwen. Je zal altijd chantabel blijven zolang je daar gas blijft afnemen, hoe je het ook betaalt.
Rusland is een dermate grote speler op de grondstoffenmarkt, die kun je niet negeren.
pi_205129653
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:24 schreef machtpen het volgende:

[..]
Rusland is een dermate grote speler op de grondstoffenmarkt, die kun je niet negeren.
Negeren is nog weer wat anders. Maar er vanaf afhankelijk zijn moet je niet willen, is nu wel duidelijk.
pi_205129654
Er is geen tekort, gewoon die rubels betalen.
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:26:09 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_205129655
Heeft Jetten al gereageerd of blijft het kabinet voorlopig nog volhouden dat we geen probleem hebben? _O-

Dat wordt een koude winter. >:O
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_205129659
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is voor stroomopwekking misschien een aardige conclusie.
Maar de industrie blijft afhankelijk van aardgas.
Ik bedoel vooral dat ze dit destijds uit milieuoverwegingen deden, en ze nu noodgedwongen de kolencentrales weer aan moeten zetten zodat de gascentrales niet hoeven te draaien.
pi_205129660
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:26 schreef MichaelScott het volgende:
Heeft Jetten al gereageerd of blijft het kabinet voorlopig nog volhouden dat we geen probleem hebben? _O-

Dat wordt een koude winter. >:O
Duitsland is voor ~40% afhankelijk van Russisch aardgas.
Wij slechts voor zo'n 15 tot 20%.
pi_205129682
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:26 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik bedoel vooral dat ze dit destijds uit milieuoverwegingen deden, en ze nu noodgedwongen de kolencentrales weer aan moeten zetten zodat de gascentrales niet hoeven te draaien.
Ideaal is het niet maar die CO2-uitstoot zie ik dan weer even als een kleiner probleem.

Daarnaast is sowieso de CO2-uitstoot van Duitsland met 30,9% gedaald sinds 1990.
Dat is niet meteen weg als je uit nood wat kolencentrales moet inschakelen, helpen doet het uiteraard ook niet.

Door de hoge energieprijzen zal de CO2-uitstoot sowieso ook wat dalen, dat effect zie je in Nederland nu deels al.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/24/uitstoot-broeikasgassen-11-procent-lager-in-eerste-kwartaal-2022
pi_205129733
quote:
13s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:09 schreef Enchanter het volgende:

[..]

BRON


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zat echt te denken "welke schilder uit Oostenrijk?" |:( Voor het kwartje viel.

Maar het is hier ook heel warm
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 23 juni 2022 @ 17:37:46 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205129735
quote:
13s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:09 schreef Enchanter het volgende:
Als die schilder uit Oostenrijk een jaartje of 80 geleden iets rustiger aan had gedaan , hadden ze nu dat probleem (nog) niet HI HA HO
Ach, als hij was toegelaten tot de kunstacedemie hadden we nu hetzelfde gas probleem.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205130315
80 miljoen mensen verbruiken nu eenmaal meer gas dan 60 miljoen mensen. Overbevolking is a bitch.
pi_205130325
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:37 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik zat echt te denken "welke schilder uit Oostenrijk?" |:( Voor het kwartje viel.

Maar het is hier ook heel warm
Dan nog snap ik niet direct wat er bedoelt wordt.
pi_205130477
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:07 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dan nog snap ik niet direct wat er bedoelt wordt.
Ik denk dat het over het gasverbruik van Adolf Hitler gaat.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_205130629
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk dat het over het gasverbruik van Adolf Hitler gaat.
bingo, daar is die weer!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205130913
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:19 schreef Haags het volgende:
Zet die kraan in Groningen maar alvast verder open
Is allang geregeld nu nog draagvlak creëren.
pi_205130981
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 19:06 schreef Alpha0 het volgende:
80 miljoen mensen verbruiken nu eenmaal meer gas dan 60 miljoen mensen. Overbevolking is a bitch.
Veruit het meeste gas wordt gebruikt door en voor de industrie.
Huishoudens zijn relatief maar een "druppel".
pi_205131014
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2022 17:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Duitsland is voor ~40% afhankelijk van Russisch aardgas.
Wij slechts voor zo'n 15 tot 20%.
De gaskraan naar Nederland vanuit Rusland is toch al dichtgedraaid? Volgens mij kan men het wegvallen van russisch gas hier vrij eenvoudig vervangen door alternatieven zoals LNG en/of steenkool. Volgens mij is het probleem de benodigde aanlenging van LNG met stikstof en is die extra stikstoffabriek nog niet operatief.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 23 juni 2022 @ 21:01:11 #25
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205131545
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juni 2022 20:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De gaskraan naar Nederland vanuit Rusland is toch al dichtgedraaid? Volgens mij kan men het wegvallen van russisch gas hier vrij eenvoudig vervangen door alternatieven zoals LNG en/of steenkool. Volgens mij is het probleem de benodigde aanlenging van LNG met stikstof en is die extra stikstoffabriek nog niet operatief.
Ik heb er zelf eens wat cijfers bij gezocht en eens een beetje uit de losse pols gerekend. Misschien klopt de gebruikte informatie niet of slaat het rekensommetje nergens op, maar ik zet het toch even neer. Indien het lulkoek is en er betere cijfers zijn, hoor ik het graag. :)

Rusland leverde vorig jaar 155 miljard m3 gas aan Europa. Als de levering met 60% zou dalen (ik noem maar een getal), is dat 93 miljard m3 gas.

Een LNG-tanker kan gemiddeld zo'n 150.000 m3 vloeibaar gas vervoeren per keer. Dat betekent dat er 620.000 scheepsladingen per jaar nodig zijn wanneer je dat verlies alleen met LNG zou willen opvangen.

Stel dat die LNG alleen uit de VS zou komen: zo'n schip doet er gemiddeld 10 tot 20 dagen over om de Atlantische Oceaan over te steken. Laten we uitgaan van het meest gunstige: 10 dagen. 1 levering duurt dan in totaal 20 dagen (vol op de heenreis, leeg op de terugreis enz.). Een schip kan per jaar dus zo'n 18 ladingen afleveren, goed voor 2,7 miljoen m3 in totaal. Als je 93 miljard m3 deelt door een jaarlijkse capaciteit van 2,7 miljoen m3, zijn er 34.500 continu varende LNG-tankers nodig om het gat op te vangen. Er zijn op dit moment zo'n 700 LNG-tankers in totaal in de hele wereld.

Nogmaals: het is zomaar een sommetje uit de losse pols dat geen weergave is van de realiteit, maar het geeft mijns inziens wel aan dat het vervangen van Russisch gas op korte termijn verre van vrij eenvoudig is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')