trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 20:37 |
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten Wat is waarheid in deze? [ Bericht 0% gewijzigd door trigt013 op 15-06-2022 20:41:17 (.) ] | |
trein2000 | woensdag 15 juni 2022 @ 20:54 |
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld... | |
Rode_Wijn | woensdag 15 juni 2022 @ 20:55 |
Wet gaat boven besluit. Dat klopt opzich wel. | |
Rode_Wijn | woensdag 15 juni 2022 @ 20:55 |
Dan is het besluit obv internationale regelgeving? | |
trein2000 | woensdag 15 juni 2022 @ 20:58 |
Kort door de bocht
| |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:02 |
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden | |
trein2000 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:07 |
Nee. Dat lees je helemaal verkeerd. Die regels kunnen juist niet gelden voor defensiemedewerkers (is gok ik een technisch dingetje, zal de mindef wel over gaan). | |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:09 |
Duidelijk, maar de "normale" chauffeurs mogen dus maximaal 9 uur werkdagen hebben met 3 keer max 10 uur werkdagen. En in onvoorziene en ongeplande situatie maximaal 12 uur. [ Bericht 2% gewijzigd door trigt013 op 15-06-2022 21:15:03 ] | |
machtpen | woensdag 15 juni 2022 @ 21:16 |
Het is natuurlijk niet voor niets dat er nu een tekort aan vrachtwagen en touringcarchauffeurs is. Reken er maar op dat wat die chauffeurs zeggen de praktische werkelijkheid is.Mijnheer Ahold oa denkt er heel anders over en komt er nog mee weg ook. | |
rosita1 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:56 |
Geen haan die ernaar kraait. Oftewel, wie controleert dat eigenlijk. Ze hebben geen tachograaf zoals een vrachtwagenchauffeur. | |
trein2000 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:57 |
Vaak geldt voor dat soort dingen: "het gaat goed tot dat het fout gaat" | |
rosita1 | woensdag 15 juni 2022 @ 21:59 |
Erg happig ben ik dan ook niet om een taxi te nemen. Niet alleen om de lange uren maar ook dat er veel taxichauffeurs dealen (in de grotere steden) en misschien zelf ook wel wat gebruiken om te kunnen doorhalen. | |
sigme | woensdag 15 juni 2022 @ 22:14 |
https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer Max 10 uur rijden. Werkdag in totaal mag langer duren. Reken maar na. | |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 22:22 |
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit | |
sigme | woensdag 15 juni 2022 @ 22:24 |
Volgens de rijksoverheid dus niet. Welk antwoord zoek je? Een antwoord dat theoretisch verdedigbaar is maar in de (juridische!) praktijk niet? Of het echte antwoord dat je duidelijk niet zoekt/niet aanstaat? Je kan ook een belletje doen naar een vakbond. Die zullen je dan geduldig de rijtijdenwet uitleggen denk ik. | |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 22:32 |
Ook in dit forum is een geen eenduidig antwoord. Want men trekt conclusie op aannames. | |
Seven. | woensdag 15 juni 2022 @ 22:34 |
Nee. | |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 22:36 |
En kan je mij ook vertellen waar staat dat de rijtijdenbesluit uitzondering geeft aan de arbeidstijdenwet? (ik probeer het te begrijpen) | |
Seven. | woensdag 15 juni 2022 @ 22:41 |
Over welke chauffeurs hebben we het hier? Taxi, bus, vrachtwagen? Hier heb je een goeie link: https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer Maar dit gaat over de rijtijden, niet over de diensttijden. Moet je bijvoorbeeld een uur voor die tijd en een uur naderhand aanwezig zijn vanwege voorbereiding en administratie, dan zit je dus al snel aan een werkdag van 11 of 12 uur. Ondertussen is voor vrachtwagenchauffeurs ook nog het Europese mobilitypack van toepassing, die schrijft bijvoorbeeld ook voor dat weekendrust niet in de vrachtwagen genoten mag worden. Ik weet niet in hoeverre dit ook van toepassing is op andere chauffeurs. Gr gr Transport manager | |
Seven. | woensdag 15 juni 2022 @ 22:42 |
Zie ook de link in mijn vorige post (Europese verordening overstijgt de arbeidstijdenwet). Wat is nou concreet je vraag? | |
trigt013 | woensdag 15 juni 2022 @ 22:51 |
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland | |
rosita1 | woensdag 15 juni 2022 @ 22:59 |
Een ambtenaar op kantoor kan ook gewoon 10 uur op een dag maken. Niemand die dat specifiek controleert (ja, als je een goedgezinde baas hebt) maar taxi chauffeurs zijn vaak ZZP dus dit hele topic gaat nergens over. Taxichauffeurs toppen hun uren tijdens de piektijden en nemen rust op mindere populaire uren. Zo gaat dat. Hollen en stilstaan. En qua administratie zullen ze dat heus gladstrijken over de gehele week voor de belastingdienst. Zelfde geldt ook voor vrachtwagenachuffeurs met een tachograaf (prikklok). Die sjoemelen ook heus. Het levering gaat voor. Dus je kunt zoveel wetten en regels hebben maar in dit soort branches is dat lastig te monitoren. Maar wel goed dat de wetgeving in ieder geval bestaat. [ Bericht 2% gewijzigd door rosita1 op 15-06-2022 23:05:16 ] | |
Seven. | woensdag 15 juni 2022 @ 23:20 |
Ja, natuurlijk mag dat. Zolang een chauffeur zich aan de rij- en rusttijden houdt, is dat geen enkel probleem. Het gaat hier namelijk om diensttijd of arbeidstijd. De rij- en rusttijden zijn iets anders. Voorbeeldje: mijn chauffeur rijdt enkelbemand naar Zuid-Duitsland. Op maandagavond meldt hij/zij zich om 21:00 voor 22:00 vertrek. Arbeidstijd start om 21:00, rijtijd om 22:00. Onderweg 45 minuten pauze. Om 07:00 dinsdagmorgen komt hij aan na 9 uur rijden, rusttijd begint maar arbeidstijd loopt gewoon door. Om 14:00 meldt hij zich weer voor 15:00 vertrek (9 uur rust). Hij kachelt rustig aan terug, 45 minuten pauze en om middernacht zijn ze na 9 uur onderweg weer terug. Dan nog papierwerk afhandelen, 01:00 woensdagmorgen zijn ze klaar met de rit. De arbeidstijd is al die tijd gewoon doorgelopen vanaf maandagavond 22:00 t/m woensdagmorgen 01:00. Dus in totaal 51 uur. Hier vind je de verordening die de arbeidstijdenwet overstijgt: https://eur-lex.europa.eu(...)i=celex%3A32006R0561 | |
Seven. | woensdag 15 juni 2022 @ 23:23 |
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken. Als ik mijn chauffeurs op overtredingen betrap, dan kunnen ze op z'n minst een waarschuwing verwachten. Maar OK, wij bouwen gewoon roosters die kloppen zodat gesjoemel niet nodig is. | |
Fer | woensdag 15 juni 2022 @ 23:30 |
10 uur rijden 9 uur rust 10 uur rijden 9uur rust 9 uur rijden Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen | |
machtpen | donderdag 16 juni 2022 @ 00:58 |
Zitten ook nog gewoon onbetaalde pauzes tussen die niet meetellen als rijden. Dan maar lopen zeuren over een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in west europa. | |
Fietsertje70 | donderdag 16 juni 2022 @ 08:56 |
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.? | |
Seven. | donderdag 16 juni 2022 @ 10:26 |
Als chauffeur moet je tijdig een plek opzoeken om je pauze te nemen. | |
trigt013 | donderdag 16 juni 2022 @ 14:54 |
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken. Dus dan heb je 45 uur werken in 3 dagen | |
Bouke-p | donderdag 16 juni 2022 @ 15:02 |
Als militaire chauffeur* is er, voor zover ik weet, alleen een eis dat je 6uur aaneengesloten rust of 2x4 4uur met maximaal 1uur onderbreking gehad moet hebben tijdens een oefening om te mogen rijden.* Ik heb vaak zat meegemaakt dat ik na 24u wakker gewoon op pad moest met een 4tonner. Gelukkig ook heel vaak geluk gehad dat ik een volle nacht kon snurken zonder wachtlopen of andere onzin. Ook hoef je bij defensie geen tachograaf te gebruiken. *per24 uur. En rust is geen slaap... dus in die 6uur moet je wassen, tanden poetsen, knagen en slapen. [ Bericht 5% gewijzigd door Bouke-p op 16-06-2022 17:45:12 ] | |
Ivo1985 | donderdag 16 juni 2022 @ 17:40 |
Ik denk vooral dat er een stukje interpretatie van het begrip "werkdag" niet helemaal synchroon loopt tussen verschillende personen. Een reguliere werkdag is bij mij van 8 tot 16u30 of 17u. Mijn werkdag bestaat dus uit 8,5 of 9 klok-uren. In werkelijkheid gaat het echter om 'maar' 7,5 gewerkte uren en één of anderhalf uur pauze. Zo is het ook bij chauffeurs. Een dienst (werkdag) mag maximaal 15 uur duren. Waarvan maximaal 12 uren daadwerkelijk gewerkt wordt en maximaal 9 of 10 uur gereden wordt. De rest van de werkdag bestaat dan uit pauzes & wachttijd | |
Fer | donderdag 16 juni 2022 @ 18:18 |
Nee 15u in een etmaal | |
Dar.Adal | donderdag 16 juni 2022 @ 18:36 |
En er wordt nog steeds gesjoemeld met de tachograaf…..dus blijf niet te lang hangen achter of naast een vrachtwaggel en al helemaal met witte platen. ![]() | |
Fer | donderdag 16 juni 2022 @ 22:53 |
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken. Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck? | |
Ivo1985 | zaterdag 18 juni 2022 @ 13:07 |
Dan staat, als het goed is, de tacho op 'werken' en niet op 'pauze'. Je moet als chauffeur zelf op de tacho instellen of je bezig bent met 'rijden', 'werken in/rondom de wagen (zonder te rijden)' of 'pauze/rust' Sowieso telt een pauze pas als 'pauze' als deze minimaal 15 minuten en 00 seconden geduurd heeft. Zet je na 14m59 de tacho weer op 'rijden' of 'werken', dan heb je geen pauze gehad en zul je dus alsnog moeten zorgen dat je tijdig pauzeert. Waarbij dan de pauze-klok opnieuw vanaf 0 begint te tellen. Overigens kan je conform de arbeidstijdenwet als werknemer van elk willekeurig bedrijf ook 15 uur in een etmaal werken. Je dienst mag 12 uur zijn, onderbroken met minimaal 2 keer 30 minuten pauze. Na 13 uur eindigt dan je werkdag. Vervolgens kun je een verkorte dagelijkse rust van 8 uur nemen en dan je volgende dienst starten. De eerste 3 uur van die volgende dienst vallen dan binnen hetzelfde etmaal als je 12-uurs dienst. | |
Seven. | zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13 |
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten. | |
trein2000 | zondag 19 juni 2022 @ 00:13 |
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet? | |
Seven. | zondag 19 juni 2022 @ 02:31 |
Beide niet. Geldt als arbeidstijd, zonder te rijden of op rust te staan. |