Dan is het besluit obv internationale regelgeving?quote:Op woensdag 15 juni 2022 20:54 schreef trein2000 het volgende:
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld...
Kort door de bochtquote:Op woensdag 15 juni 2022 20:55 schreef Rode_Wijn het volgende:
Wet gaat boven besluit. Dat klopt opzich wel.
quote:Artikel 5:12
1 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld met betrekking tot bepaalde arbeid of arbeid onder bepaalde omstandigheden die afwijken van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van:
a. de rusttijd;
b. arbeid op zondag;
c. de arbeidstijd;
d. de referentieperiode, waarover de gemiddelde arbeidstijd wordt berekend;
e. de pauze;
f. arbeid in nachtdienst;
g. de consignatie.
2 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen, met uitzondering van arbeid verricht door defensiepersoneel, regels worden gesteld die afwijken van, in de plaats komen van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van arbeid verricht door:
a. personen, werkzaam in of op railvoertuigen of motorrijtuigen;
b. personen, werkzaam aan boord van luchtvaartuigen, zee- of binnenschepen;
c. loodsen.
3 De voordracht van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het tweede lid wordt Ons gedaan door Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat en Onze Minister tezamen.
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houdenquote:
Nee. Dat lees je helemaal verkeerd. Die regels kunnen juist niet gelden voor defensiemedewerkers (is gok ik een technisch dingetje, zal de mindef wel over gaan).quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:02 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Duidelijk, maar de "normale" chauffeurs mogen dus maximaal 9 uur werkdagen hebben met 3 keer max 10 uur werkdagen. En in onvoorziene en ongeplande situatie maximaal 12 uur.quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Dat lees je helemaal verkeerd. Die regels kunnen juist niet gelden voor defensiemedewerkers (is gok ik een technisch dingetje, zal de mindef wel over gaan).
Mijnheer Ahold oa denkt er heel anders over en komt er nog mee weg ook.quote:Op woensdag 15 juni 2022 20:54 schreef trein2000 het volgende:
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld...
Geen haan die ernaar kraait. Oftewel, wie controleert dat eigenlijk. Ze hebben geen tachograaf zoals een vrachtwagenchauffeur.quote:Op woensdag 15 juni 2022 20:37 schreef trigt013 het volgende:
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst
Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten
Wat is waarheid in deze?
Vaak geldt voor dat soort dingen: "het gaat goed tot dat het fout gaat"quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:56 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Geen haan die ernaar kraait. Oftewel, wie controleert dat eigenlijk. Ze hebben geen tachograaf zoals een vrachtwagenchauffeur.
Erg happig ben ik dan ook niet om een taxi te nemen. Niet alleen om de lange uren maar ook dat er veel taxichauffeurs dealen (in de grotere steden) en misschien zelf ook wel wat gebruiken om te kunnen doorhalen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vaak geldt voor dat soort dingen: "het gaat goed tot dat het fout gaat"
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluitquote:Op woensdag 15 juni 2022 22:14 schreef sigme het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer
Max 10 uur rijden. Werkdag in totaal mag langer duren. Reken maar na.
Volgens de rijksoverheid dus niet.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:22 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit
Ook in dit forum is een geen eenduidig antwoord. Want men trekt conclusie op aannames.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Volgens de rijksoverheid dus niet.
Welk antwoord zoek je? Een antwoord dat theoretisch verdedigbaar is maar in de (juridische!) praktijk niet? Of het echte antwoord dat je duidelijk niet zoekt/niet aanstaat?
Je kan ook een belletje doen naar een vakbond. Die zullen je dan geduldig de rijtijdenwet uitleggen denk ik.
Nee.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:22 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit
En kan je mij ook vertellen waar staat dat de rijtijdenbesluit uitzondering geeft aan de arbeidstijdenwet? (ik probeer het te begrijpen)quote:
Over welke chauffeurs hebben we het hier? Taxi, bus, vrachtwagen?quote:Op woensdag 15 juni 2022 20:37 schreef trigt013 het volgende:
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst
Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten
Wat is waarheid in deze?
Maar dit gaat over de rijtijden, niet over de diensttijden. Moet je bijvoorbeeld een uur voor die tijd en een uur naderhand aanwezig zijn vanwege voorbereiding en administratie, dan zit je dus al snel aan een werkdag van 11 of 12 uur.quote:Maximale totale rijtijd
Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt.
Als chauffeur mag u:
maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder);
per 2 weken maximaal 90 uur rijden. Dit geldt voor week 1 en 2. Maar ook voor week 2 en 3, enzovoort.
Zie ook de link in mijn vorige post (Europese verordening overstijgt de arbeidstijdenwet).quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
En kan je mij ook vertellen waar staat dat de rijtijdenbesluit uitzondering geeft aan de arbeidstijdenwet? (ik probeer het te begrijpen)
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederlandquote:Op woensdag 15 juni 2022 22:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zie ook de link in mijn vorige post (Europese verordening overstijgt de arbeidstijdenwet).
Wat is nou concreet je vraag?
Een ambtenaar op kantoor kan ook gewoon 10 uur op een dag maken. Niemand die dat specifiek controleert (ja, als je een goedgezinde baas hebt) maar taxi chauffeurs zijn vaak ZZP dus dit hele topic gaat nergens over. Taxichauffeurs toppen hun uren tijdens de piektijden en nemen rust op mindere populaire uren. Zo gaat dat. Hollen en stilstaan. En qua administratie zullen ze dat heus gladstrijken over de gehele week voor de belastingdienst. Zelfde geldt ook voor vrachtwagenachuffeurs met een tachograaf (prikklok). Die sjoemelen ook heus. Het levering gaat voor. Dus je kunt zoveel wetten en regels hebben maar in dit soort branches is dat lastig te monitoren. Maar wel goed dat de wetgeving in ieder geval bestaat.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Over welke chauffeurs hebben we het hier? Taxi, bus, vrachtwagen?
Hier heb je een goeie link:
https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer
[..]
Maar dit gaat over de rijtijden, niet over de diensttijden. Moet je bijvoorbeeld een uur voor die tijd en een uur naderhand aanwezig zijn vanwege voorbereiding en administratie, dan zit je dus al snel aan een werkdag van 11 of 12 uur.
Ondertussen is voor vrachtwagenchauffeurs ook nog het Europese mobilitypack van toepassing, die schrijft bijvoorbeeld ook voor dat weekendrust niet in de vrachtwagen genoten mag worden. Ik weet niet in hoeverre dit ook van toepassing is op andere chauffeurs.
Gr gr
Transport manager
Ja, natuurlijk mag dat. Zolang een chauffeur zich aan de rij- en rusttijden houdt, is dat geen enkel probleem. Het gaat hier namelijk om diensttijd of arbeidstijd. De rij- en rusttijden zijn iets anders.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:59 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Een ambtenaar op kantoor kan ook gewoon 10 uur op een dag maken. Niemand die dat specifiek controleert (ja, als je een goedgezinde baas hebt) maar taxi chauffeurs zijn vaak ZZP dus dit hele topic gaat nergens over. Taxichauffeurs toppen hun uren tijdens de piektijden en nemen rust op mindere populaire uren. Zo gaat dat. Hollen en stilstaan. En qua administratie zullen ze dat heus gladstrijken over de gehele week voor de belastingdienst. Zelfde geldt ook voor vrachtwagenachuffeurs met een tachograaf (prikklok). Die sjoemelen ook heus. Het levering gaat voor. Dus je kunt zoveel wetten en regels hebben maar in dit soort branches is dat lastig te monitoren. Maar wel goed dat de wetgeving in ieder geval bestaat.
Zitten ook nog gewoon onbetaalde pauzes tussen die niet meetellen als rijden. Dan maar lopen zeuren over een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in west europa.quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden
Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken.
Als ik mijn chauffeurs op overtredingen betrap, dan kunnen ze op z'n minst een waarschuwing verwachten. Maar OK, wij bouwen gewoon roosters die kloppen zodat gesjoemel niet nodig is.
Als chauffeur moet je tijdig een plek opzoeken om je pauze te nemen.quote:Op donderdag 16 juni 2022 08:56 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden
Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
Als militaire chauffeur* is er, voor zover ik weet, alleen een eis dat je 6uur aaneengesloten rust of 2x4 4uur met maximaal 1uur onderbreking gehad moet hebben tijdens een oefening om te mogen rijden.*quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:02 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Ik denk vooral dat er een stukje interpretatie van het begrip "werkdag" niet helemaal synchroon loopt tussen verschillende personen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Nee 15u in een etmaalquote:Op donderdag 16 juni 2022 14:54 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.
Dus dan heb je 45 uur werken in 3 dagen
Dan staat, als het goed is, de tacho op 'werken' en niet op 'pauze'. Je moet als chauffeur zelf op de tacho instellen of je bezig bent met 'rijden', 'werken in/rondom de wagen (zonder te rijden)' of 'pauze/rust'quote:Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.
Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.quote:Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.
Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?quote:Op zaterdag 18 juni 2022 14:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.
Beide niet. Geldt als arbeidstijd, zonder te rijden of op rust te staan.quote:Op zondag 19 juni 2022 00:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |