abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juni 2022 @ 20:37:04 #1
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205060364
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst

Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten

Wat is waarheid in deze?

[ Bericht 0% gewijzigd door trigt013 op 15-06-2022 20:41:17 (.) ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 15 juni 2022 @ 20:54:29 #2
408813 crew  trein2000
pi_205060556
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld...
zie email 27 oktober
  woensdag 15 juni 2022 @ 20:55:23 #3
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205060574
Wet gaat boven besluit. Dat klopt opzich wel.
  woensdag 15 juni 2022 @ 20:55:55 #4
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205060582
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:54 schreef trein2000 het volgende:
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld...
Dan is het besluit obv internationale regelgeving?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 15 juni 2022 @ 20:58:18 #5
408813 crew  trein2000
pi_205060613
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:55 schreef Rode_Wijn het volgende:
Wet gaat boven besluit. Dat klopt opzich wel.
Kort door de bocht

quote:
Artikel 5:12
1 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld met betrekking tot bepaalde arbeid of arbeid onder bepaalde omstandigheden die afwijken van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van:

a. de rusttijd;

b. arbeid op zondag;

c. de arbeidstijd;

d. de referentieperiode, waarover de gemiddelde arbeidstijd wordt berekend;

e. de pauze;

f. arbeid in nachtdienst;

g. de consignatie.

2 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen, met uitzondering van arbeid verricht door defensiepersoneel, regels worden gesteld die afwijken van, in de plaats komen van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van arbeid verricht door:

a. personen, werkzaam in of op railvoertuigen of motorrijtuigen;

b. personen, werkzaam aan boord van luchtvaartuigen, zee- of binnenschepen;

c. loodsen.

3 De voordracht van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het tweede lid wordt Ons gedaan door Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat en Onze Minister tezamen.
zie email 27 oktober
  woensdag 15 juni 2022 @ 21:02:55 #6
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205060690
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kort door de bocht
[..]
.

Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 15 juni 2022 @ 21:07:41 #7
408813 crew  trein2000
pi_205060775
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 21:02 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Nee. Dat lees je helemaal verkeerd. Die regels kunnen juist niet gelden voor defensiemedewerkers (is gok ik een technisch dingetje, zal de mindef wel over gaan).
zie email 27 oktober
  woensdag 15 juni 2022 @ 21:09:17 #8
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205060798
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 21:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee. Dat lees je helemaal verkeerd. Die regels kunnen juist niet gelden voor defensiemedewerkers (is gok ik een technisch dingetje, zal de mindef wel over gaan).
Duidelijk, maar de "normale" chauffeurs mogen dus maximaal 9 uur werkdagen hebben met 3 keer max 10 uur werkdagen. En in onvoorziene en ongeplande situatie maximaal 12 uur.

[ Bericht 2% gewijzigd door trigt013 op 15-06-2022 21:15:03 ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_205060929
Het is natuurlijk niet voor niets dat er nu een tekort aan vrachtwagen en touringcarchauffeurs is. Reken er maar op dat wat die chauffeurs zeggen de praktische werkelijkheid is.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:54 schreef trein2000 het volgende:
Lang verhaal kort: het arbeidstijdenbesluit vervoer geldt. En dat is ook nog allemaal Europees geregeld...
Mijnheer Ahold oa denkt er heel anders over en komt er nog mee weg ook.
  woensdag 15 juni 2022 @ 21:56:32 #10
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205061556
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:37 schreef trigt013 het volgende:
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst

Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten

Wat is waarheid in deze?
Geen haan die ernaar kraait. Oftewel, wie controleert dat eigenlijk. Ze hebben geen tachograaf zoals een vrachtwagenchauffeur.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 15 juni 2022 @ 21:57:55 #11
408813 crew  trein2000
pi_205061575
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 21:56 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Geen haan die ernaar kraait. Oftewel, wie controleert dat eigenlijk. Ze hebben geen tachograaf zoals een vrachtwagenchauffeur.
Vaak geldt voor dat soort dingen: "het gaat goed tot dat het fout gaat"
zie email 27 oktober
  woensdag 15 juni 2022 @ 21:59:50 #12
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205061612
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 21:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vaak geldt voor dat soort dingen: "het gaat goed tot dat het fout gaat"
Erg happig ben ik dan ook niet om een taxi te nemen. Niet alleen om de lange uren maar ook dat er veel taxichauffeurs dealen (in de grotere steden) en misschien zelf ook wel wat gebruiken om te kunnen doorhalen.
pi_205061807
https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer

Max 10 uur rijden. Werkdag in totaal mag langer duren. Reken maar na.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:22:29 #14
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205061905
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:14 schreef sigme het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer

Max 10 uur rijden. Werkdag in totaal mag langer duren. Reken maar na.
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_205061933
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:22 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit
Volgens de rijksoverheid dus niet.

Welk antwoord zoek je? Een antwoord dat theoretisch verdedigbaar is maar in de (juridische!) praktijk niet? Of het echte antwoord dat je duidelijk niet zoekt/niet aanstaat?

Je kan ook een belletje doen naar een vakbond. Die zullen je dan geduldig de rijtijdenwet uitleggen denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:32:46 #16
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205062018
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:24 schreef sigme het volgende:

[..]
Volgens de rijksoverheid dus niet.

Welk antwoord zoek je? Een antwoord dat theoretisch verdedigbaar is maar in de (juridische!) praktijk niet? Of het echte antwoord dat je duidelijk niet zoekt/niet aanstaat?

Je kan ook een belletje doen naar een vakbond. Die zullen je dan geduldig de rijtijdenwet uitleggen denk ik.
Ook in dit forum is een geen eenduidig antwoord. Want men trekt conclusie op aannames.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:34:39 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205062053
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:22 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Maar is Arbeidstijdenwet niet overstijgend aan de rijtijdenbesluit
Nee.
Resistance is futile.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:36:47 #18
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205062065
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nee.
En kan je mij ook vertellen waar staat dat de rijtijdenbesluit uitzondering geeft aan de arbeidstijdenwet? (ik probeer het te begrijpen)
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:41:57 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205062111
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 20:37 schreef trigt013 het volgende:
Ik hoor net iets heel raars, chauffeurs mogen 15 uur werkdagen draaien drie keer per week met maximaal 9 uur rust tussendoor. Met 10 uur rijden tijdens die dienst

Ik hoor het nu van twee verschillende chauffeurs, het lijkt mij heel onverantwoordelijk en een foute interpretatie van het rijtijdenbesluit. Want de Arbowet zegt duidelijk maximaal 10 uur werken per dag. Een andere chauffeur zet Arbowet is overstijgend aan rijtijdenbesluit en maximaal 10 uur werken met minimaal 9 uur rust tussen twee diensten

Wat is waarheid in deze?
Over welke chauffeurs hebben we het hier? Taxi, bus, vrachtwagen?

Hier heb je een goeie link:

https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer

quote:
Maximale totale rijtijd

Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt.

Als chauffeur mag u:

maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder);
per 2 weken maximaal 90 uur rijden. Dit geldt voor week 1 en 2. Maar ook voor week 2 en 3, enzovoort.
Maar dit gaat over de rijtijden, niet over de diensttijden. Moet je bijvoorbeeld een uur voor die tijd en een uur naderhand aanwezig zijn vanwege voorbereiding en administratie, dan zit je dus al snel aan een werkdag van 11 of 12 uur.

Ondertussen is voor vrachtwagenchauffeurs ook nog het Europese mobilitypack van toepassing, die schrijft bijvoorbeeld ook voor dat weekendrust niet in de vrachtwagen genoten mag worden. Ik weet niet in hoeverre dit ook van toepassing is op andere chauffeurs.

Gr gr
Transport manager
Resistance is futile.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:42:54 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205062122
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:36 schreef trigt013 het volgende:

[..]
En kan je mij ook vertellen waar staat dat de rijtijdenbesluit uitzondering geeft aan de arbeidstijdenwet? (ik probeer het te begrijpen)
Zie ook de link in mijn vorige post (Europese verordening overstijgt de arbeidstijdenwet).

Wat is nou concreet je vraag?
Resistance is futile.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:51:30 #21
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205062200
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zie ook de link in mijn vorige post (Europese verordening overstijgt de arbeidstijdenwet).

Wat is nou concreet je vraag?
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:59:06 #22
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_205062259
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Over welke chauffeurs hebben we het hier? Taxi, bus, vrachtwagen?

Hier heb je een goeie link:

https://www.rijksoverheid(...)usttijden-wegvervoer
[..]
Maar dit gaat over de rijtijden, niet over de diensttijden. Moet je bijvoorbeeld een uur voor die tijd en een uur naderhand aanwezig zijn vanwege voorbereiding en administratie, dan zit je dus al snel aan een werkdag van 11 of 12 uur.

Ondertussen is voor vrachtwagenchauffeurs ook nog het Europese mobilitypack van toepassing, die schrijft bijvoorbeeld ook voor dat weekendrust niet in de vrachtwagen genoten mag worden. Ik weet niet in hoeverre dit ook van toepassing is op andere chauffeurs.

Gr gr
Transport manager
Een ambtenaar op kantoor kan ook gewoon 10 uur op een dag maken. Niemand die dat specifiek controleert (ja, als je een goedgezinde baas hebt) maar taxi chauffeurs zijn vaak ZZP dus dit hele topic gaat nergens over. Taxichauffeurs toppen hun uren tijdens de piektijden en nemen rust op mindere populaire uren. Zo gaat dat. Hollen en stilstaan. En qua administratie zullen ze dat heus gladstrijken over de gehele week voor de belastingdienst. Zelfde geldt ook voor vrachtwagenachuffeurs met een tachograaf (prikklok). Die sjoemelen ook heus. Het levering gaat voor. Dus je kunt zoveel wetten en regels hebben maar in dit soort branches is dat lastig te monitoren. Maar wel goed dat de wetgeving in ieder geval bestaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door rosita1 op 15-06-2022 23:05:16 ]
  woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:36 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205062440
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Ja, natuurlijk mag dat. Zolang een chauffeur zich aan de rij- en rusttijden houdt, is dat geen enkel probleem. Het gaat hier namelijk om diensttijd of arbeidstijd. De rij- en rusttijden zijn iets anders.

Voorbeeldje: mijn chauffeur rijdt enkelbemand naar Zuid-Duitsland. Op maandagavond meldt hij/zij zich om 21:00 voor 22:00 vertrek. Arbeidstijd start om 21:00, rijtijd om 22:00. Onderweg 45 minuten pauze. Om 07:00 dinsdagmorgen komt hij aan na 9 uur rijden, rusttijd begint maar arbeidstijd loopt gewoon door. Om 14:00 meldt hij zich weer voor 15:00 vertrek (9 uur rust). Hij kachelt rustig aan terug, 45 minuten pauze en om middernacht zijn ze na 9 uur onderweg weer terug. Dan nog papierwerk afhandelen, 01:00 woensdagmorgen zijn ze klaar met de rit.

De arbeidstijd is al die tijd gewoon doorgelopen vanaf maandagavond 22:00 t/m woensdagmorgen 01:00. Dus in totaal 51 uur.

Hier vind je de verordening die de arbeidstijdenwet overstijgt:

https://eur-lex.europa.eu(...)i=celex%3A32006R0561
Resistance is futile.
  woensdag 15 juni 2022 @ 23:23:49 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205062473
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:59 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Een ambtenaar op kantoor kan ook gewoon 10 uur op een dag maken. Niemand die dat specifiek controleert (ja, als je een goedgezinde baas hebt) maar taxi chauffeurs zijn vaak ZZP dus dit hele topic gaat nergens over. Taxichauffeurs toppen hun uren tijdens de piektijden en nemen rust op mindere populaire uren. Zo gaat dat. Hollen en stilstaan. En qua administratie zullen ze dat heus gladstrijken over de gehele week voor de belastingdienst. Zelfde geldt ook voor vrachtwagenachuffeurs met een tachograaf (prikklok). Die sjoemelen ook heus. Het levering gaat voor. Dus je kunt zoveel wetten en regels hebben maar in dit soort branches is dat lastig te monitoren. Maar wel goed dat de wetgeving in ieder geval bestaat.
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken.

Als ik mijn chauffeurs op overtredingen betrap, dan kunnen ze op z'n minst een waarschuwing verwachten. Maar OK, wij bouwen gewoon roosters die kloppen zodat gesjoemel niet nodig is.
Resistance is futile.
pi_205062542
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden

Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
.
pi_205062985
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden

Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
Zitten ook nog gewoon onbetaalde pauzes tussen die niet meetellen als rijden. Dan maar lopen zeuren over een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in west europa.
  donderdag 16 juni 2022 @ 08:56:11 #27
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_205063655
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 23:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken.

Als ik mijn chauffeurs op overtredingen betrap, dan kunnen ze op z'n minst een waarschuwing verwachten. Maar OK, wij bouwen gewoon roosters die kloppen zodat gesjoemel niet nodig is.
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?
  donderdag 16 juni 2022 @ 10:26:22 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205064179
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 08:56 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?
Als chauffeur moet je tijdig een plek opzoeken om je pauze te nemen.
Resistance is futile.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:54:16 #29
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_205065966
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden

Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.

Dus dan heb je 45 uur werken in 3 dagen
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_205066029
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 21:02 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Als militaire chauffeur* is er, voor zover ik weet, alleen een eis dat je 6uur aaneengesloten rust of 2x4 4uur met maximaal 1uur onderbreking gehad moet hebben tijdens een oefening om te mogen rijden.*

Ik heb vaak zat meegemaakt dat ik na 24u wakker gewoon op pad moest met een 4tonner.
Gelukkig ook heel vaak geluk gehad dat ik een volle nacht kon snurken zonder wachtlopen of andere onzin.

Ook hoef je bij defensie geen tachograaf te gebruiken.

*per24 uur. En rust is geen slaap... dus in die 6uur moet je wassen, tanden poetsen, knagen en slapen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bouke-p op 16-06-2022 17:45:12 ]
pi_205067102
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Ik denk vooral dat er een stukje interpretatie van het begrip "werkdag" niet helemaal synchroon loopt tussen verschillende personen.

Een reguliere werkdag is bij mij van 8 tot 16u30 of 17u. Mijn werkdag bestaat dus uit 8,5 of 9 klok-uren. In werkelijkheid gaat het echter om 'maar' 7,5 gewerkte uren en één of anderhalf uur pauze.

Zo is het ook bij chauffeurs. Een dienst (werkdag) mag maximaal 15 uur duren. Waarvan maximaal 12 uren daadwerkelijk gewerkt wordt en maximaal 9 of 10 uur gereden wordt. De rest van de werkdag bestaat dan uit pauzes & wachttijd
pi_205067404
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:54 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.

Dus dan heb je 45 uur werken in 3 dagen
Nee 15u in een etmaal
.
pi_205067551
En er wordt nog steeds gesjoemeld met de tachograaf…..dus blijf niet te lang hangen achter of naast een vrachtwaggel en al helemaal met witte platen. ;(
pi_205070570
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.

Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
.
pi_205081784
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.

Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
Dan staat, als het goed is, de tacho op 'werken' en niet op 'pauze'. Je moet als chauffeur zelf op de tacho instellen of je bezig bent met 'rijden', 'werken in/rondom de wagen (zonder te rijden)' of 'pauze/rust'

Sowieso telt een pauze pas als 'pauze' als deze minimaal 15 minuten en 00 seconden geduurd heeft. Zet je na 14m59 de tacho weer op 'rijden' of 'werken', dan heb je geen pauze gehad en zul je dus alsnog moeten zorgen dat je tijdig pauzeert. Waarbij dan de pauze-klok opnieuw vanaf 0 begint te tellen.

Overigens kan je conform de arbeidstijdenwet als werknemer van elk willekeurig bedrijf ook 15 uur in een etmaal werken. Je dienst mag 12 uur zijn, onderbroken met minimaal 2 keer 30 minuten pauze.

Na 13 uur eindigt dan je werkdag. Vervolgens kun je een verkorte dagelijkse rust van 8 uur nemen en dan je volgende dienst starten. De eerste 3 uur van die volgende dienst vallen dan binnen hetzelfde etmaal als je 12-uurs dienst.
  zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:43 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205082177
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.

Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.
Resistance is futile.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 19 juni 2022 @ 00:13:28 #37
408813 crew  trein2000
pi_205089054
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 14:13 schreef Seven. het volgende:

[..]
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?
zie email 27 oktober
  zondag 19 juni 2022 @ 02:31:36 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_205089593
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 00:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?
Beide niet. Geldt als arbeidstijd, zonder te rijden of op rust te staan.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')