Zitten ook nog gewoon onbetaalde pauzes tussen die niet meetellen als rijden. Dan maar lopen zeuren over een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs in west europa.quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden
Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je gepakt wordt met gesjoemel met de tacho, dan kun je als chauffeur en werkgever hoge boetes verwachten. Bij herhaling kun je je transportvergunning kwijtraken.
Als ik mijn chauffeurs op overtredingen betrap, dan kunnen ze op z'n minst een waarschuwing verwachten. Maar OK, wij bouwen gewoon roosters die kloppen zodat gesjoemel niet nodig is.
Als chauffeur moet je tijdig een plek opzoeken om je pauze te nemen.quote:Op donderdag 16 juni 2022 08:56 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
wat als er onvoorzien vertraging optreedt? Wegafsluitingen, blokkades ed.?
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.quote:Op woensdag 15 juni 2022 23:30 schreef Fer het volgende:
10 uur rijden
9 uur rust
10 uur rijden
9uur rust
9 uur rijden
Heb je toch 15u en 14u gereden in 2 dagen
Als militaire chauffeur* is er, voor zover ik weet, alleen een eis dat je 6uur aaneengesloten rust of 2x4 4uur met maximaal 1uur onderbreking gehad moet hebben tijdens een oefening om te mogen rijden.*quote:Op woensdag 15 juni 2022 21:02 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dus als je voor defensie rijdt is er een uitzondering, voor de rest dien je je aan de Arbeidstijdenwet te houden
Ik denk vooral dat er een stukje interpretatie van het begrip "werkdag" niet helemaal synchroon loopt tussen verschillende personen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 22:51 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Mag een vrachtwagen chauffeur een werkdag maken van 15 uur, terwijl het wettelijk verboden is om meer dan 12 uur te werken in Nederland
Nee 15u in een etmaalquote:Op donderdag 16 juni 2022 14:54 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Duidelijk, maar dus niet 15 uur werken, 9 uur rust, 15 uur werken, 9 uur rust en weer 15 uur werken.
Dus dan heb je 45 uur werken in 3 dagen
Dan staat, als het goed is, de tacho op 'werken' en niet op 'pauze'. Je moet als chauffeur zelf op de tacho instellen of je bezig bent met 'rijden', 'werken in/rondom de wagen (zonder te rijden)' of 'pauze/rust'quote:Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.
Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.quote:Op donderdag 16 juni 2022 22:53 schreef Fer het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk met Nederlandse chauffeurs die een paar keer zelf lossen op de dag en dus telkens 10-15m niet rijden, maar wel werken.
Dan loopt die tachograaf toch niet, als op de pomp wagen rijden, ipv in de truck?
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?quote:Op zaterdag 18 juni 2022 14:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
De chauffeur stelt de tacho in op rijden, rusten of wachten.
Beide niet. Geldt als arbeidstijd, zonder te rijden of op rust te staan.quote:Op zondag 19 juni 2022 00:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uit interesse “wachten” telt dat als rij of rusttijd? Of beide niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |