Hoe kom je er toch bij dat je huis onderdeel zou worden van je vermogen?quote:Op zondag 26 juni 2022 11:12 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Ik bedoel, er rust nog een hypotheek op het huis. Daarmee voorkom ik (als ik het goed heb begrepen) dat het huis onderdeel zal worden van mijn vermogen. Wat voorkomt dat ik er vermogensbelasting over zal moeten betalen
Op dit moment valt je eigen woning niet in box 3, dus het telt niet mee voor vermogen. Ook niet als je het hebt afgelost.quote:Op zondag 26 juni 2022 11:12 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Ik bedoel, er rust nog een hypotheek op het huis. Daarmee voorkom ik (als ik het goed heb begrepen) dat het huis onderdeel zal worden van mijn vermogen. Wat voorkomt dat ik er vermogensbelasting over zal moeten betalen
Klopt. Ik vermoed dat Roellie80 uitgaat van het scenario dat dit in de toekomst mogelijkheid gaat worden.quote:Op zondag 26 juni 2022 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kom je er toch bij dat je huis onderdeel zou worden van je vermogen?
De eigen woning wordt niet als vermogen gezien, ook niet als hij afgelost is.
Bedanktquote:Op zondag 26 juni 2022 11:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.wijzeringeldz(...)ver-je-eigen-woning/
Dat hoop je maarquote:Op donderdag 16 juni 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat hoop je maar en waar ga je dan wonen?
Bij stijgende rente, kan je beter sparen tegen hogere rente dan de hypotheekrente.quote:Op maandag 27 juni 2022 00:19 schreef Steven_Stil het volgende:
Inflatie stijgt hard, rente volgt, aflossen is altijd goed.
Oh jij bent van team #blijvendstijgenquote:Op maandag 27 juni 2022 00:17 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat hoop je maar
Iedere euro die je aflost krijg je bij verkoop terug hoor, of dacht je dat de bank een deel in houdt?.
De waarde op moment van verkoop staat er los van.
Dat staat los van wat beter is, aflossen of niet. Bij 70k hypotheek zou ik het niet doen, een beetje schuld is ok.
Of de huizenprijzen stijgen of dalen heeft 0 invloed op iedere euro die je aflost.quote:Op maandag 27 juni 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh jij bent van team #blijvendstijgen
Maar met aflossen gaat geld de stenen in.quote:Op maandag 27 juni 2022 09:48 schreef Sport_Life het volgende:
izenprijzen stijgen of dalen heeft 0 invloed op iedere euro die je aflost.
Die krijg je sowieso terug.
En ik verwacht op de lange termijn (>10 jaar) inderdaad een stijging. Zal vas
Edoch als je rente dermate is dat je jaar op jaar een beter rendement hebt dan je hypotheek aflossen. Vergeet hra niet.quote:Op maandag 27 juni 2022 11:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Voorspellen blijft lastig, vooral als het over de toekomst gaat.
Of je aflost of niet, het geld naar de beurs brengt of consumeert, keuzes, iedereen maakt daar zijn eigen beslissingen. Achteraf vaststellen dat je de juiste keuzes maakte en lopen jubelen hoe slim je bent geweest is een beetje als texas prijsschieten (op een wand schieten en dan een cirkel tekenen om je kogelgaten en roepen dat je on de roos schoot).
Wat je wel kan doen is zelf alles goed narekenen wat het betekend voor je situatie. De redenatie dat je de rente niet kan aftrekken van je inkomsten als je aflost klopt, dat is omdat je geen rente betaald en dat is voordeliger dan een deel terugkrijgen.
Bekijk eens wat je pensioen straks is. Dat kon wel eens vies tegenvallen.
Mijn advies, maak gewoon een excelletje en ga eens rekenen. Zorg dat je snapt hoe de financiering werkt en wat de kosten zijn, en geloof niet alles wat je bank je verteld. De bank is er voor de bank, niet voor jou.
Ik heb de vorige crisis op het verkeerde moment gekocht. Ik ging niveau marianentrog, geen cent op verlorenquote:Op maandag 27 juni 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh jij bent van team #blijvendstijgen
Bij ons staat een deel 20 jaar vast op 1,5%, krijg daar ook nog eens hra over (aflossingsvrij uit 2011).quote:Op donderdag 30 juni 2022 22:53 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Maar met aflossen gaat geld de stenen in.
Keuzes die zelf moet maken, incl risico’s afwegen. Beurs kan klappen. Inkomen kan je kwijtraken, kan dan die hypotheek nog betalen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 22:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Edoch als je rente dermate is dat je jaar op jaar een beter rendement hebt dan je hypotheek aflossen. Vergeet hra niet.
Wil je dan wel extra aflossen?
Achteraf gezien, had ik mijn allereerste hypotheek gewoon moeten houden. Dan was ik 5 jaar geleden klaar geweest met alles. Weliswaar 30 jaar premie betalen, maar dan zou ik nu onafhankelijk zijn van bankenfratsen, overheidsgraaiers en rentefluctuaties. Scheelt je kopzorgen maken over de toekomstige situaties.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 00:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Keuzes die zelf moet maken, incl risico’s afwegen. Beurs kan klappen. Inkomen kan je kwijtraken, kan dan die hypotheek nog betalen?
Dat is sowieso een goed plan.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Achteraf gezien, had ik mijn allereerste hypotheek gewoon moeten houden. Dan was ik 5 jaar geleden klaar geweest met alles. Weliswaar 30 jaar premie betalen, maar dan zou ik nu onafhankelijk zijn van bankenfratsen en rentefluctuaties. Scheelt je kopzorgen maken over de toekomstige situaties.
In ieder geval zou ik aflossen tot de LTV met de laagste rente.
dan betaal je dus sinds start over het gehele bedrag rente.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:13 schreef ludovico het volgende:
Ik los sinds moment 0 helemaal niks af.
Rentestijgingen zullen wel wat zwaarder worden. Maar heb wel wat gespaard dus kan aflossen.
Misschien heb ik goed gegokt maar sinds maart 2020 is mijn portefeuille in aandelen meer dan dat bedrag gestegen. Met diezelfde inleg.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 10:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
dan betaal je dus sinds start over het gehele bedrag rente.
Heb dat eens uitgerekend voor mij en dat was een 40.000 euro (meer) die me dat zou hebben gekost over 20 jaar.
Zoals ik zei, Keuzes. Belangrijkste is dat je een weloverwogen beslissing maakt die je goed doorrekent en je bewust bent van de risico's. Ik wou dat ik een euro had voor iedereen die geen idee heeft, er niet over wil nadenken en gewoon blind doet wat die man van de bank verteld of wat de broer van de neef van de buurman vertelde.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien heb ik goed gegokt maar sinds maart 2020 is mijn portefeuille in aandelen meer dan dat bedrag gestegen. Met diezelfde inleg.
Als je niks doet met je geld en tamelijk risico avers bent is er niks mis met aflossen verder. Maar ik denk dat hypotheken anno ultieme lage rentes, boven marktwaarde noteerden.. Dan los je eigenlijk wat af wat meer waard is dan je er voor terugkrijgt.
Staat je rente 10 jaar vast tegen veel hogere rentes dan de marktrente dan wordt aflossen wel interessant.
Ik sta ook wat te kijken van partijen die in risicovolle producten belegden met dat geld wat bij hypotheken en dat soort zaken hoort....quote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei, Keuzes. Belangrijkste is dat je een weloverwogen beslissing maakt die je goed doorrekent en je bewust bent van de risico's. Ik wou dat ik een euro had voor iedereen die geen idee heeft, er niet over wil nadenken en gewoon blind doet wat die man van de bank verteld of wat de broer van de neef van de buurman vertelde.
Veel te veel mensen laten zich financiële producten aanpraten.
Zoals ik zeiquote:Op vrijdag 1 juli 2022 11:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik sta ook wat te kijken van partijen die in risicovolle producten belegden met dat geld wat bij hypotheken en dat soort zaken hoort....
Maarja.
quote:Op zondag 26 juni 2022 10:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn broer is 12 jaar ouder dan ik, hij was ook zo iemand die meende een investeringsgenie te zijn, zelfs met de overwaarde van zijn huis ging hij naar de beurs. Ze wonen nu op een flatje en hebben nog steeds een hypotheek.
Wij wonen groot en vrijstaand, hebben alles afgelost en het huis compleet op orde met bv drievoudig glas en PV op het dak, maandlasten zijn minimaal.
Maar die zitten dus te stock picken op risicovolle aandelen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |