Op zich heb je daar gelijk in. Maar dat werkt dan alleen als je het hele bedrag in 1 keer wilt aflossen of dat hele bedrag in 1 keer in iets wilt investeren met een hoger rendement.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:46 schreef JeOma het volgende:
[..]
Zit in een soortgelijke situatie. Volgens mij is de rekensom simpel: je betaalt nu (tot oktober 2026) 1.73% rente. Als je op dit moment ergens (tót oktober 2026) meer dan 1.73% kan halen is dat slimmer dan nu aflossen.
Vervolgvraag is: hoeveel risico wil je lopen met dat geld wat je anders zou aflossen. Als dat "zo min mogelijk" is, kun je een deposito afsluiten tot oktober 2026. Daar kun je wel 2% rente op pakken.
Eén nadeel is dat je dan (als je boven de grens komt) vermogensbelasting betaalt, maar dat kun je uitrekenen. Een ander voordeel is dat je (tot oktober 2026) nog meer HRA blijft krijgen. Een extra voordeel is, is dat je (tot oktober 2026) nog over je geld beschikt en t.z.t. kunt kijken hoe de vlag erbij hangt. Hoe dan ook kun je dat "extra aflossen" volgens mij dus beter pas in oktober 2026 doen en tot die tijd op een spaarrekening (deposito) gooien.
Tegen die tijd kun je hetzelfde geintje weer uithalen: stél dat de hypotheekrente op dat moment 3% is en de spaarrente 4%, dan laat je dat bedrag lekker op de bank staan. Als het andersom is, dan los je de hele sodemieterse teringzooi die je tot oktober 2026 hebt gespaard op dat moment af en neem je alleen een hypotheek voor wat overblijft.
Ik ga het in elk geval zo doen met onze hypotheek die nog 7 jaar rentevast staat.
Eigenlijk is geen hypotheek, de beste vorm. Ooit heeft een hypotheekadviseur mij uitgelegd, dat zolang je een hypotheek hebt, je HRA krijgt en je dus beter niet(s) kunt aflossen. Dus betaal ik al bijna 35 jaar hypotheekrente. Zou ik mijn eerste hypotheek hebben aangehouden, zou plm. 40% van onze huidige hypotheek, al 5 jaar geleden zijn afgelost.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:10 schreef Glider76 het volgende:
Het is ook een beetje het gevoel van het aflossen en er vanaf zijn, en niet heel bewust de meest gunstigste oplossing uitpuzzelen.
Ik zit zoiezo ook al ver boven de grens van de vermogensbelasting.
Het is ook een beetje een luxe probleem als je de vrijheid hebt om deze keuze te kunnen maken. En nu kan ik het missen.
Eigenlijk schandalig.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Eigenlijk is geen hypotheek, de beste vorm. Ooit heeft een hypotheekadviseur mij uitgelegd, dat zolang je een hypotheek hebt, je HRA krijgt en je dus beter niet(s) kunt aflossen. Dus betaal ik al bijna 35 jaar hypotheekrente. Zou ik mijn eerste hypotheek hebben aangehouden, zou plm. 40% van onze huidige hypotheek, al 5 jaar geleden zijn afgelost.
De allerbeste vorm is een hypotheek uit je eigen middelen bij jezelf afnemen, zodat je en HRA krijgt en je de lening aan jezelf terugbetaald.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Eigenlijk is geen hypotheek, de beste vorm. Ooit heeft een hypotheekadviseur mij uitgelegd, dat zolang je een hypotheek hebt, je HRA krijgt en je dus beter niet(s) kunt aflossen. Dus betaal ik al bijna 35 jaar hypotheekrente. Zou ik mijn eerste hypotheek hebben aangehouden, zou plm. 40% van onze huidige hypotheek, al 5 jaar geleden zijn afgelost.
Maar goed, even afgezien dat dit soort lui vaak provisiehonden zijn, die scherp aan de kant van wat nog mag zeilen is het uitermate verstandig om het nog eens zelf door te rekenen wat je ondertekenen wil. Ik blijf me verbazen dat we op school allemaal wiskunde kregen, maar dat er eigenlijk nooit (tenminste niet zover ik weet of meegemaakt heb) aandacht is voor de belangrijke dingen in je leven waar school je op hoort voor te bereiden, namelijk je financiën.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:00 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat argument van die HRA inderdaad
De HRA is niet meer dan een soort korting op de rente, maar je betaalt nog steeds rente
Hypotheekadviseurs en makelaars komen sowieso in de derde ring van de hel
Ik kan de lijst van dergelijke "adviezen" nog wel uitbreiden......quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eigenlijk schandalig.
Hij gaf jou dus geen goed advies, maar een construct waarmee de bank maximaal van je profiteert.
Financien is ook niet zo moeilijk en er wordt terecht vanuit gegaan dat de ouders dit leren net zoals ze leren om je billen te geven na poepen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar goed, even afgezien dat dit soort lui vaak provisiehonden zijn, die scherp aan de kant van wat nog mag zeilen is het uitermate verstandig om het nog eens zelf door te rekenen wat je ondertekenen wil. Ik blijf me verbazen dat we op school allemaal wiskunde kregen, maar dat er eigenlijk nooit (tenminste niet zover ik weet of meegemaakt heb) aandacht is voor de belangrijke dingen in je leven waar school je op hoort voor te bereiden, namelijk je financiën.
Zet VMBO wiskunde Eisen dit eens af tegenover wat je daar in je leven mee gaat doen (voor de meesten) ten opzichte van het belang van financiele huishouding. Leningen, verzekeringen, kredieten, rood staan.
En die link is VMBO, het laagste niveau
quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
en er wordt terecht vanuit gegaan dat de ouders dit leren net zoals ze leren om je billen te geven na poepen.
Klopt had het aflossen belegt maandelijks en je had nu geen hypotheek meerquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ouders hun kinderen niks meer hoeven te leren?quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:04 schreef blomke het volgende:
[..]het verband ontgaat me een beetje...
Ja, daarom zitten er niet hele volksstammen met vage en dure financiele producten.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Financien is ook niet zo moeilijk en er wordt terecht vanuit gegaan dat de ouders dit leren net zoals ze leren om je billen te geven na poepen.
Jouw ouders hebben ook een paar zaken vergeten te lerenquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ouders hun kinderen niks meer hoeven te leren?
Of ipv jezelf salaris betalen, je BV aan jezelf een lening te verstrekken en die gewoon niet terug te betalen, dan betaal je geeneens inkomstenbelastingquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De allerbeste vorm is een hypotheek uit je eigen middelen bij jezelf afnemen, zodat je en HRA krijgt en je de lening aan jezelf terugbetaald.
#WINNING
Over welk BV vermogen praat je dan?quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:17 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Of ipv jezelf salaris betalen, je BV aan jezelf een lening te verstrekken en die gewoon niet terug te betalen, dan betaal je geeneens inkomstenbelasting
En de belastingdienst gaat daar in mee?quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:17 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Of ipv jezelf salaris betalen, je BV aan jezelf een lening te verstrekken en die gewoon niet terug te betalen, dan betaal je geeneens inkomstenbelasting
Dat bedoelde ik dus ook. Zo financier ik via deze manier mijn inkomsten, en met een hypotheek uit de BV daarnaast nu mijn 2 huizen, met de 3e op komst. Als ik de derde in de verhuur heb dan maak ik netto zo'n 2k winst per maand, en dan kan ik bijna stoppen met werken, of iig een stuk minder gaan werkenquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:17 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Het vermogen dat in een oude sok onder mijn matras in mijn mansion op de Bermuda-eilanden ligt.quote:
Ah, je bent een Trollquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:44 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Het vermogen dat in een oude sok onder mijn matras in mijn mansion op de Bermuda-eilanden ligt.
Vast maar financien wel. Dat hele volkstammen het niet kunnen betekent niet dat scholen het maar moeten oplossen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jouw ouders hebben ook een paar zaken vergeten te leren
Je bent verplicht een DGA-salaris uit te keren vanuit je BV. Tevens is er enige tijd geleden paal en perk gesteld aan het onbeperkt kunnen lenen van je BV.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:17 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Nou... de afgelopen jaren ben ik meer gaan verdienen en de teruggave van de belastingdienst is daardoor ondanks de afbouw van HRA toegenomen. Oftewel hoe meer ik ga verdienen hoe meer ik terugkrijg maar bruto zijn mijn hypotheek kosten niet toegenomen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:00 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat argument van die HRA inderdaad
De HRA is niet meer dan een soort korting op de rente, maar je betaalt nog steeds rente
Hypotheekadviseurs en makelaars komen sowieso in de derde ring van de hel
En je hebt een slordige 54.000 aan rente betaald, blijft een 26.205 Euro over aan winst. 3.275 per jaar, nog net geen 1,5% per jaar waar je dan het risico voor loopt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:59 schreef jortkeldert het volgende:
Tevens nog een inhoudelijke bijdrage:
In 2016 290k hypotheek afgesloten tegen 2,65% en had toen 200k op de bank.
Volledige 290k gefinancieerd en 200k hierin gestopt
Dit fonds is december verkocht en daarmee geliquideerd. Met de opbrengst kan in één klap hypotheek aflossen én hou ik nog 80k over. Niet dat ik dat ga doen uiteraard..
Ik zou echt nooit een hypotheek aflossen, maar gewoon lekker investeren. Toegegeven, je moet er wel een beetje kijk op hebben. Anders loop je in potentie onnodig risico.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |