Men is er nu vrij kort achter, dat het verslag van de Duitse soldaat Wilhelm Hoffman over de Slag van Stalingrad nogal wat hiaten heeft en feiten met data die niet kunnen kloppen , en men twijfelt nu zelfs aan het hele bestaan van deze soldaat.quote:Op maandag 27 juni 2022 15:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kom aan, daar zitten decennia aan research achter. Geef het een paar jaar en je weet dat ook van de oorlog in Oekraïne.
Dat is weer een ander soort discussie. Maar inderdaad is het waarschijnlijk een fake.quote:Op maandag 27 juni 2022 15:14 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Men is er nu vrij kort achter, dat het verslag van de Duitse soldaat Wilhelm Hoffman over de Slag van Stalingrad nogal wat hiaten heeft en feiten met data die niet kunnen kloppen , en men twijfelt nu zelfs aan het hele bestaan van deze soldaat.
Ik ben benieuwd hoeveel Maarten van Rossem hiervan geschrokken is.
Nee hoor. We weten niet eens hoeveel ic bedden we precies hebben. Ook na twee jaar niet nee.quote:Op maandag 27 juni 2022 15:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik mag het hopen. En ja, daar zit veel research achter maar we leven in 2022. Als die veldslagen nu plaatsvonden in Rotterdam of Arnhem hadden we binnen 3 dagen alle cijfers tot op de man nauwkeurig.
quote:Op maandag 27 juni 2022 15:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik mag het hopen. En ja, daar zit veel research achter maar we leven in 2022. Als die veldslagen nu plaatsvonden in Rotterdam of Arnhem hadden we binnen 3 dagen alle cijfers tot op de man nauwkeurig. Zegt mij ook wel wat over het land Oekraïne dat het allemaal zo onbetrouwbaar is.
Nee, het zal juist de frontlinie verdubbelen. Beide kanten van de omcirkeling moeten verdedigd worden.quote:Op maandag 27 juni 2022 14:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In de loop van deze week verwacht ik dat de Russen de tussenzone wel gaan dichttrekken naar Bilohovivka, want dan hebben ze de frontlinies wel behoorlijk verkort met meer dan 80 kilometer.
Probeer eens zelf na te denken, het is niet moeilijk. Het zal je verbazen hoe logisch oorlogsvoering eindelijk blijkt te zijn.quote:Op maandag 27 juni 2022 14:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
En dat scheelt nogal wat met het inzetten van BTG's naar andere plekken, las ik gisteren in een militaire analyse.
Ik raad je aan jezelf in te lezen, best wel cruciaal dat je überhaupt snapt op welke manier de Russen vechten. Vooral als je probeert de discussie aan te gaan in een topic zoals deze.quote:Op maandag 27 juni 2022 14:28 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker wat een BTG is, maar ik vermoed dat het een bataljon is.
Op welke manier is dit relevant, of probeer je hiermee duidelijk te maken hoe lang Rusland al bullshit propaganda verspreidtquote:Op maandag 27 juni 2022 15:14 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Men is er nu vrij kort achter, dat het verslag van de Duitse soldaat Wilhelm Hoffman over de Slag van Stalingrad nogal wat hiaten heeft en feiten met data die niet kunnen kloppen , en men twijfelt nu zelfs aan het hele bestaan van deze soldaat.
Lysychansk is een stad met pak hem beet 100.000 inwoners. Gevechten in stedelijk gebied zijn ten alle tijden in het nadeel van de aanvallende partij. Ieder huis is een potentiële bunker, achter of in ieder gebouw kan de vijand verscholen zitten. Of het nu laagbouw is of niet, dat is totaal niet relevant. Sterker nog, hoge gebouwen vormen juist een groter risico als verdedigende partij. Het is een makkelijker doelwit voor artillerie, en hoe kom je weg als het gebouw omsingeld dreigt te raken en je zit op hogere etages.quote:Op maandag 27 juni 2022 15:31 schreef riazop het volgende:
Lsysy ligt weliswaar op een heuvel maar er zijn nauwelijks complexen waar de UA zich kan verschansen.
Het meeste is laagbouw.
Kan zomaar de volgende gehaktmolen worden hier.
Dit ben ik volledig met je eens. Wat dat betreft kunnen we enkel speculeren. Beide kanten op richt artillerie enorme schade aan.quote:Op maandag 27 juni 2022 21:37 schreef THEALPHA het volgende:
@:knoc, je weet alleen niet hoe effectief artillerie op dit moment is. Dus dat zou het voordeel voor de verdedigers kunnen verminderen.
Minimale inspanning zou ik het niet willen noemen. Maar in zekere zin is dit ook wat Rusland nu keer op keer heeft gedaan. Steden dagenlang, in sommige gevallen weken lang, en in enkele gevallen maanden lang, bestoken met artillerie tot er letterlijk niets meer over is om überhaupt te verdedigen. Om vervolgens de voetsoldaten de steden in te sturen. Dit kost echter veel tijd en is erg kostbaar, wat weer tegen Rusland werkt.quote:Op maandag 27 juni 2022 21:37 schreef THEALPHA het volgende:
Je zou in theorie een enorme artilleriebarage kunnen starten en de infanterie er direct achteraan sturen om gebied te veroveren. Dan zou je met minimale inspanning een stad of ander gebied kunnen veroveren.
Wederom met je eens. De verliezen zijn aan beide kanten enorm. Persoonlijk denk ik nog steeds dat de Russische troepen zwaardere verliezen incasseren, enkel omdat ze vaker en op grotere schaal in de aanval gaan. Het zal echter nog een lange tijd duren tot we daar duidelijkheid over zullen krijgen, als we überhaupt ooit een beeld zullen krijgen van de Russische verliezen.quote:Op maandag 27 juni 2022 21:37 schreef THEALPHA het volgende:
Ik denk alleen niet dat dit ook de huidige situatie is, we kunnen slechts schatten wat de verliezen aan beide zijdes zijn op dit moment.
Ik heb wel interesse om te zien hoe dit over enkele jaren beoordeeld wordt. Uiteraard heeft Mariupol uiteindelijk de Russische opmars enorm vertraagd, maar hoe verhoudt zich dat tot de uiteindelijke overgave van 3500 man?quote:Op maandag 27 juni 2022 19:52 schreef Knoc het volgende:
Dat het de volgende gehaktmolen zal kunnen worden ben ik volledig met je eens. Maar dat zal volledig in het voordeel uitpakken van Oekraïne. Net zoals dat in Mariupol en Severodonetsk het geval is geweest.
Ja dat is ook een beetje mijn idee. Ik weet niet of het allemaal zo effectief is wat Oekraïne momenteel aan het doen is. Volgens mij kost het ze meer dan het ze oplevert.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 02:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik heb wel interesse om te zien hoe dit over enkele jaren beoordeeld wordt. Uiteraard heeft Mariupol uiteindelijk de Russische opmars enorm vertraagd, maar hoe verhoudt zich dat tot de uiteindelijke overgave van 3500 man?
(volgens Oekraïne : https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Mariupol)
Gezien de hoeveelheden soldaten die actief zijn in deze strijd zijn dat toch serieuze aantallen.
Ze hadden ook weinig keuze door munitietekorten, gedeeltelijk omschakelen van Sovjet- naar NAVO-systemen middenin in oorlog is natuurlijk bepaald niet ideaal.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 08:46 schreef BEFEM het volgende:
We weten helemaal niet hoeveel Russen er gedood worden dus er valt weinig te zeggen of het een verstandige tactiek is of niet.
Voorlopig krijgen ze betere wapens tot hun beschikking dus tijd rekken is goed geweest.
Nou, enorm is een eufemisme. Hooguit een klein stukje ten westen van die olieraffinaderij op de grens met de oblast Donetsk..quote:Op dinsdag 28 juni 2022 09:50 schreef oheng het volgende:
russen hebben gisteren toch wel enorme vooruitgang geboekt in het omsingelen van Lysychansk.
De Russische troepen hebben hetzelfde probleem. In de laatste zes-zeven weken alleen maar de stad Sjevjerodonetsk in handen krijgen, nadat het bijna compleet verwoest is. Dat doet het moraal van de troepen niet goed, en in het Kremlin wordt men er ook niet vrolijker op met zo'n mager tastbaar resultaat.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 10:47 schreef riazop het volgende:
Moraal van de Oekraiense troepen aan het front bij severodonetsk zou snel dalen. Ze worden vermoeid, dreigen ingesloten te worden, zijn hun droons kwijt en zien hun kameraden sterven of gewond raken.
Het is in feite de tactiek van de verschroeide aarde die de Ukies hanteren. Alleen laten zij de Russen het schroeiwerk doen.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Russische troepen hebben hetzelfde probleem. In de laatste zes-zeven weken alleen maar de stad Sjevjerodonetsk in handen krijgen, nadat het bijna compleet verwoest is. Dat doet het moraal van de troepen niet goed, en in het Kremlin wordt men er ook niet vrolijker op met zo'n mager tastbaar resultaat.
Dat dachten ze in de periode 1914-1918 ook. Maar als de vijand goed ingegraven zit, overleven ze een artillerie barrage wel. Tijdens het voorbereidende bombardement van de slag aan de Somme schoten de Britten 1,5 miljoen granaten. Toen ze 5 dagen later oprukten met hun infanterie verloren ze 60.000 man op de eerste dag waarvan bijna 20 duizend waren gedood.quote:Op maandag 27 juni 2022 21:37 schreef THEALPHA het volgende:
@:knoc, je weet alleen niet hoe effectief artillerie op dit moment is. Dus dat zou het voordeel voor de verdedigers kunnen verminderen.
Je zou in theorie een enorme artilleriebarage kunnen starten en de infanterie er direct achteraan sturen om gebied te veroveren. Dan zou je met minimale inspanning een stad of ander gebied kunnen veroveren.
Wat is dit voor een wazig figuur die je quote. Het origineel is niet door je geplaatst maar ik reageer ivm gevechten in steden.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Russische troepen hebben hetzelfde probleem. In de laatste zes-zeven weken alleen maar de stad Sjevjerodonetsk in handen krijgen, nadat het bijna compleet verwoest is. Dat doet het moraal van de troepen niet goed, en in het Kremlin wordt men er ook niet vrolijker op met zo'n mager tastbaar resultaat.
De vraag is of ze dat mogen van Biden en Von der Leyen.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Oekraïne had wat mij betreft al veel eerder daar zijn troepen moeten terugtrekken.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik vond het alleen vreemd dat je in een pocket nog troepen stuurt die binnen een week vast zitten in een chemische fabriek en kansloos zijn ipv je strategisch terug te trekken toen dat nog makkelijk ging. Je kunt uiteraard denken dat je zo de Russen ophoud. Maar dat gaat dan wel te koste van ervaren troepen en materieel dat je gaat missen in een nieuwe verdedigingslinie die je opzet. Ook Oekraïne heeft niet oneindig materieel. Zeker het ex Sovjet materieel mbt minutie word een probleem. Daarom is er nog ontzettend veel westers materieel nodig. De vraag is hoeveel tijd heeft Oekraïne om hun leger om te zetten naar een westers leger mbt materieel en opleidingen. En hoeveel tijd hebben de Russen? Dat blijft wat mij betreft een grote vraag.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 12:33 schreef riazop het volgende:
[..]
De vraag is of ze dat mogen van Biden en Von der Leyen.
Ik denk niet dat Zelenski daar alleen over gaat.
Het geopolitieke spel, en dus ook de militaire invulling daarvan, wordt gespeeld over het hoofd van de Oekraine.
2-3 maanden maxquote:Op dinsdag 28 juni 2022 12:51 schreef Cherni het volgende:
En hoeveel tijd hebben de Russen? Dat blijft wat mij betreft een grote vraag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |