abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 april 2023 @ 21:27:00 #101
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208830965
Tip voor ouders met jonge kinderen die net leren fietsen: laat het kind naast of voor je fietsen maar niet achter je. Ja, dat gaat langzaam maar dan kun je in elk geval zien wat ze doen.

Van de week een vader voor me bij een stoplicht. Hij trok op toen het groen werd. Zijn twee jonge zoontjes ook wel, maar niet zo vlot. Het duurde erg lang voordat die twee slingerend en wel de straat opreden, zo lang dat het inmiddels weer rood was. Pa had niks door en fietste vrolijk rechtdoor, ondanks dat ik nog "Hee!" en zo riep.

Gelukkig lette al het verkeer op en zag wat er gebeurde. Het ging dus goed. Ik die twee jongens voorbij, naar palief toe. Heeft die lul oortjes in. Was ook te beroerd om ze uit te doen. Beetje schaapachtig kijken toen ik naar achteren wees. "Oh, ik ga te hard!"

Nee lul, je gaat af.
pi_208831089
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 19:34 schreef Elleska het volgende:
2 wiel bakfietsen gaan net zo snel onderuit als een fiets.
Mijn ervaring is daar anders in, maar misschien ook omdat mijn bakfiets een omkiep-beveiliging heeft. Het zal geen 25km/u tegenhouden, maar een verkeerd ingeschatte bocht waar ik vooral de eerste weken moeite mee had :+ hebben we echt probleemloos overleefd. En ik fiets sowieso niet op maximale snelheid met mijn kroost in de bak :s)
pi_208831733
quote:
17s.gif Op woensdag 19 april 2023 21:34 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Mijn ervaring is daar anders in, maar misschien ook omdat mijn bakfiets een omkiep-beveiliging heeft. Het zal geen 25km/u tegenhouden, maar een verkeerd ingeschatte bocht waar ik vooral de eerste weken moeite mee had :+ hebben we echt probleemloos overleefd. En ik fiets sowieso niet op maximale snelheid met mijn kroost in de bak :s)
Denk dat je de tekst anders leest want ik bedoel daarmee dat het wel meevalt. Met een gewone fiets liggen we immers niet constant onderuit.

Elk vervoersmiddel heeft zo zijn eigen beperkingen.
  donderdag 20 april 2023 @ 09:11:48 #104
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208833632
Ik vond een tweewielbakfiets iig veel fijner dan een driewieler, wij hebben dan ook een tweewieler gekocht. Vooral vanwege comfort (met twee wielen voor pak je ook veel meer hobbeltjes mee) en vanwege makkelijker bochtenwerk enzo. Dat ik een voet aan de grond moet zetten bij een stoplicht, is geen punt. Ik heb wel maar twee kids in de bak. Met 4 (één keer gehad met een neefje en nichtje mee) vind ik 2 wielen niet meer fijn, omdat het bij wegrijden en stoppen te zwaar is om de bak recht te houden.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209052174
Kind is 1,29m en bij nader inzien eigenlijk wel toe aan een grotere fiets. Zou het dan al te doen zijn om een 24 inch fiets te nemen?
  maandag 8 mei 2023 @ 09:32:32 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209055283
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 22:13 schreef Hupje het volgende:
Kind is 1,29m en bij nader inzien eigenlijk wel toe aan een grotere fiets. Zou het dan al te doen zijn om een 24 inch fiets te nemen?
Volgens deze link: https://www.fietsvoordeel(...)5DRNfLUaAotVEALw_wcB

zou het moeten kunnen. Maar de verhouding tussen beenlengte en lichaamslengte en het soort fiets doet ook een hoop. Ik zou gewoon eens gaan uitproberen (of bij een vriendje die al 24 inch heeft, of bij een fietsenwinkel bijv).
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 29 mei 2023 @ 18:03:22 #107
399061 kuolema
vermaledijd
pi_209329391
Hoi, ik heb een mountainbike en ben op zoek naar een tweedehands fietsstoeltje voor achterop om af en toe mijn nichtje of neefje mee te nemen. Het zou fijn zijn als ik het er makkelijk af zou kunnen halen wanneer ik het niet nodig heb, bijvoorbeeld als ik ga mountainbiken. Is elk stoeltje met zadelbuisbevestiging geschikt voor een mountainbike of zijn er nog andere eisen? En hebben jullie verder nog tips?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_211573915
Oeps, ik zie nu mijn post van mei in dit topic. Er is dus nog steeds geen grotere kinderfiets aangeschaft :@

Waar kopen jullie een fatsoenlijke tweedehands fiets? Ik ben zelf niet handig qua fiets opknappen. Op Marktplaats zie ik vooral fietsen staan waar iets aan lijkt te mankeren ('beetje roest, kapotte verlichting, maar kan nog prima een ronde mee') en bij andere advertenties vraag ik me af of alles wel zo goed is als ze willen laten lijken in de advertentie (zonde om ver te rijden als het uiteindelijk niets is). Fietsenwinkels in de buurt lijken vrijwel geen tweedehands fietsen te hebben.
  zondag 10 december 2023 @ 13:25:21 #109
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211574336
Ik kijk wel op marktplaats en zoek daar dan in de net iets hogere prijsklasse of op een specifiek type fiets. Zo de fiets van prul (nieuw +- 300 euro) gekocht voor 100 euro. Meisje had er twee keer op gefietst, maar verkoos de oude crossfiets van haar grote broer.
pi_211574566
Ik kijk op marktplaats voor een duurdere fiets die al helemaal klaar is of een goedkopere en dan een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker. Daar moet de 'nieuwe' fiets van L nog steeds heen maar er komt momenteel weinig van fietsen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Elleska op 11-12-2023 13:43:19 ]
  maandag 11 december 2023 @ 13:17:41 #111
149959 SQ
snelle trees
pi_211583584
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:29 schreef Hupje het volgende:
Oeps, ik zie nu mijn post van mei in dit topic. Er is dus nog steeds geen grotere kinderfiets aangeschaft :@

Waar kopen jullie een fatsoenlijke tweedehands fiets? Ik ben zelf niet handig qua fiets opknappen. Op Marktplaats zie ik vooral fietsen staan waar iets aan lijkt te mankeren ('beetje roest, kapotte verlichting, maar kan nog prima een ronde mee') en bij andere advertenties vraag ik me af of alles wel zo goed is als ze willen laten lijken in de advertentie (zonde om ver te rijden als het uiteindelijk niets is). Fietsenwinkels in de buurt lijken vrijwel geen tweedehands fietsen te hebben.
Beetje roest en een kapot lampje heb je al snel met een tweedehands fiets, dat vind ik nou niet echt grote mankementen. Als je echt een als nieuwe fiets wil moet je of heel veel geluk hebben, of een nieuwe kopen.
Een tweedehands fiets bij een fietsenwinkel kost je sowieso al snel een paar honderd euro.
disclaimer
pi_211583698
Ik haal ze vaak via Facebookgroepen inderdaad. En als er dan iets mis mee is, breng ik ze naar de fietsenmaker voor een opknapbeurt (ben zelf niet zo handig, dus dat besteed ik graag uit).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 12 december 2023 @ 14:28:48 #113
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_211594866
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:29 schreef Hupje het volgende:

Marktplaats vind ik echt ultiem voor fietsen. Wij hebben met grote regelmaat goede fietsen voor kleine prijsjes verkocht via MP. Soms groeit een kind harder dan dat ze de fiets hebben kunnen afraggen en is het al tijd voor de volgende maat, dan gaat er een mooie fiets naar een kind wat daar dan heel blij mee is.
pi_211595857
Hier ook goede ervaringen met marktplaats. Zeker met geduld en regelmatig kijken kun je daar goed slagen. Ik heb er laatst zelfs twee dezelfde fietsen (in andere kleuren) gekocht in mijn woonwijk voor ook nog eens een mooie prijs. Voor dit setje overigens wel wat meer betaald dan voor de losse fietsen die ik voor mijn zoon heb gekocht, maar ik zie dat als premiumprijs om twee matchende fietsen te hebben.

Ik let wel goed op het merk vooraf en bestudeer de foto's goed op met name roestplekken. Daarmee filter je al veel dingen er uit. En ik ga er niet langer dan 10 minuten voor rijden, omdat ik de kwaliteit vooraf niet weet. Heb geen zin om voor niets ver te rijden, dan ben je eerder geneigd om een matig product alsnog mee te nemen, omdat je er al zoveel moeite voor hebt gedaan. Maar dat is in de randstad, ik denk dat die grens buiten de randstad heel anders ligt.
pi_211650104
Uiteindelijk heb ik toch op Marktplaats een goede fiets weten te scoren voor een redelijke prijs en niet te ver weg (binnen 10 minuten is hier niet te doen helaas) ^O^

Nu de oude poetsen en verkopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hupje op 17-12-2023 19:52:59 ]
pi_212219991
T. (bijna 7 maar kan nog steeds niet heel goed fietsen) moet eigenlijk een andere fiets. Hij fietst niet goed maar wil ook niet omdat zijn fiets echt wel aan de kleine kant en gewoon een beetje gammel is. Maar waarom hebben alle 20 inch jongensfietsen al zo'n idiote stang? Oké, hij zit lager dan bij mannenfietsen, maar dat is toch helemaal niet handig met die kleine guppen? Of valt dat in de praktijk mee? Mocht iemand in (omgeving) 073 nog een 20 inch jongensfiets tweedehands hebben staan dan houd ik me overigens aanbevolen.
pi_212220225
Bij "fietsen met kinderen" denk ik aan drie zaken:

• Je rijdt zelf achteraan, zodat je alles in de gaten kan houden. Maar is hierboven ook al gezegd.
• Test de conditie van je kinderen door het zadel op verkeerde hoogte te stellen.
• Fietsen zonder dichte schoenen.

De eerste is hierboven al besproken, maar heel veel ouders doen dit niet. En missen imho zo totaal overzicht over de situatie.

Het tweede zie je bijna even vaak. Maar niet iedereen zal het herkennen. Vroeger ging je elk half jaar met je bike&blaag naar de fietsenmaker. Naast het essentiële onderhoud moest het kind ook even op de fiets gaan zitten, waarna de fietsenmaker het zadel bijstelde: Net geen gestrekt been als de trapper beneden is. Dit is de lichtste manier van fietsen. Hoe lager je het zadel zet vanaf dat punt, hoe beter het is voor (ao) je buikspieren, maar het is wel een marteling. Kinderen krijgen ook de neiging om staand te gaan fietsen, omdat dat lichter gaat. En ouder ondertussen maar tegen het kind zeggen dat het door moet fietsen.... :@

De laatste categorie zie je gelukkig niet zo heel vaak. Maar heeft mij figuurlijk nachtmerries bezorgd. In een periode van 15 jaar waarin ik EHBO-er ben geweest heb ik twee keer EHBO verleend bij een voorval waar mijn haren recht van overeind gingen staan. Kinderen die fietsen op niet-dichte schoenen zoals slippers. Als je dan gaat staan op de trappens (bijvoorbeeld omdat je zadel te laag staat, zie hierboven) en je lazert van de trappers heb je normaliter het probleem van edele delen op de stang. Nu niet. Nu is het uitgesmeerde grote teen over vijf meter asfalt.

Met te weinig beschermde tenen in een ongelukkige situatie moeten afzetten tegen het wegdek, betekent vrij snel dat een stuk teen-vlees wegschuurt. Beide ongevallen waren op asfalt, en omdat je slippers meestal bij heet weer draagt waren beide wonden zwart van het iets afgevende warme asfalt. Beide kids hadden naast afschaaf-wonden ook brandwonden door de wrijving, en beiden hielden achteraf een niet normale teen over...

Dus sindsdien speel ik een beetje Don Quichot. Als jij met je kind fietst, kan het zijn dat ik je aanspreek op die slippers. Helemaal als je de kiddo's wel een fietshelmpje op hebt gedaan....
_-L'avenir est déja là
  dinsdag 30 januari 2024 @ 06:28:31 #118
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212220594
Slippers vind ik ook niks, maar mijn kind mag in de zomer wel fietsen met sandalen aan. Ik ga ze niet verplichten om de hele zomer met dichte schoenen te lopen.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:38:40 #119
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_212222202
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 23:15 schreef Gogo83 het volgende:
T. (bijna 7 maar kan nog steeds niet heel goed fietsen) moet eigenlijk een andere fiets. Hij fietst niet goed maar wil ook niet omdat zijn fiets echt wel aan de kleine kant en gewoon een beetje gammel is. Maar waarom hebben alle 20 inch jongensfietsen al zo'n idiote stang? Oké, hij zit lager dan bij mannenfietsen, maar dat is toch helemaal niet handig met die kleine guppen? Of valt dat in de praktijk mee? Mocht iemand in (omgeving) 073 nog een 20 inch jongensfiets tweedehands hebben staan dan houd ik me overigens aanbevolen.
Nee ik vond die stangen ook ondingen. Mijn volwassen man vindt het zelfs ondingen. :D Kun je niet kijken naar een meisjesfiets (zonder daar de nadruk op te leggen)?
pi_212223390
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nee ik vond die stangen ook ondingen. Mijn volwassen man vindt het zelfs ondingen. :D Kun je niet kijken naar een meisjesfiets (zonder daar de nadruk op te leggen)?
Zat ik al naar te zoeken ja, maar die zijn toch veelal roze of met bloemetjes. En dat vindt ie niet zo denk ik. Maar ik houd mijn ogen zeker open voor genderneutrale meisjesfietsen.
  FOK!fotograaf dinsdag 30 januari 2024 @ 12:48:14 #121
148247 taxibabe
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:42:15 #123
327807 Mariposas
יה&#14
pi_212360797
“Bakfietsen Babboe breken met grote regelmaat: 'Klabang, doormidden'”

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-met-grote-regelmaat

Niet verbazend, wij hebben ook alleen maar problemen met dat ding. Ironisch is het het frame enige dat nog niet kapot is gegaan (en de trappers) :')
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  donderdag 15 februari 2024 @ 14:06:57 #124
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212436482
Ik heb een gazelle bloom moederfiets in de aanbieding. Framemaat 57, dus niet voor kleine ouders. Eventueel incl urban iki voorstoeltje en windscherm. Met dubbele standaard, stuurslot, lage instap en speciaal breed stuur.

Is niet heel veel op gefietst, is nog zo goed als nieuw. In matzwart. Testen en ophalen in midden-Limburg.

Prijs is bespreekbaar.
  donderdag 15 februari 2024 @ 16:24:52 #125
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212438691
Gisteren een mooie oplossing in een moeilijke verkeerssituatie met een klein jochie dat nog niet zo snel meekwam: vader bleef erbij alert aanwijzingen geven op rustige toon, iedereen eromheen hield even rekening met wat er gebeurde, gezinnetje kwam veilig over en vader zwaaide naar iedereen als bedankje.

Het kan zo makkelijk gaan als iedereen gewoon normaal doet en oplet ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')