Bij "fietsen met kinderen" denk ik aan drie zaken:
• Je rijdt zelf achteraan, zodat je alles in de gaten kan houden. Maar is hierboven ook al gezegd.
• Test de conditie van je kinderen door het zadel op verkeerde hoogte te stellen.
• Fietsen zonder dichte schoenen.
De eerste is hierboven al besproken, maar heel veel ouders doen dit niet. En missen imho zo totaal overzicht over de situatie.
Het tweede zie je bijna even vaak. Maar niet iedereen zal het herkennen. Vroeger ging je elk half jaar met je bike&blaag naar de fietsenmaker. Naast het essentiële onderhoud moest het kind ook even op de fiets gaan zitten, waarna de fietsenmaker het zadel bijstelde: Net geen gestrekt been als de trapper beneden is. Dit is de lichtste manier van fietsen. Hoe lager je het zadel zet vanaf dat punt, hoe beter het is voor (ao) je buikspieren, maar het is wel een marteling. Kinderen krijgen ook de neiging om staand te gaan fietsen, omdat dat lichter gaat. En ouder ondertussen maar tegen het kind zeggen dat het door moet fietsen....
De laatste categorie zie je gelukkig niet zo heel vaak. Maar heeft mij figuurlijk nachtmerries bezorgd. In een periode van 15 jaar waarin ik EHBO-er ben geweest heb ik twee keer EHBO verleend bij een voorval waar mijn haren recht van overeind gingen staan. Kinderen die fietsen op niet-dichte schoenen zoals slippers. Als je dan gaat staan op de trappens (bijvoorbeeld omdat je zadel te laag staat, zie hierboven) en je lazert van de trappers heb je normaliter het probleem van edele delen op de stang. Nu niet. Nu is het uitgesmeerde grote teen over vijf meter asfalt.
Met te weinig beschermde tenen in een ongelukkige situatie moeten afzetten tegen het wegdek, betekent vrij snel dat een stuk teen-vlees wegschuurt. Beide ongevallen waren op asfalt, en omdat je slippers meestal bij heet weer draagt waren beide wonden zwart van het iets afgevende warme asfalt. Beide kids hadden naast afschaaf-wonden ook brandwonden door de wrijving, en beiden hielden achteraf een niet normale teen over...
Dus sindsdien speel ik een beetje Don Quichot. Als jij met je kind fietst, kan het zijn dat ik je aanspreek op die slippers. Helemaal als je de kiddo's wel een fietshelmpje op hebt gedaan....