Ik ben de eigenaar van de aircos. Warmtepompboiler wil ik zelf laten plaatsen. Maar die transportkosten voor gas moet dan wel wegvallen.quote:Op zondag 5 juni 2022 08:06 schreef Ridocar het volgende:
Een woning die van het gas gaat mag niet meer worden aangesloten. Stel dat jij vertrekt, dan zit de eigenaar met een gasloze woning, met alle gevolgen van dien. Wie is trouwens de eigenaar van de warmtepompboiler? En van de airco''s?
Wil je echt van het gas, laat dan de kraan verzegelen. Misschien dat de woningbouwvereniging het vastrecht wil betalen (tenslotte willen zij de gasinstallatie behouden), maar hoe dat zit weet ik niet.
Troll gespot.quote:Op zondag 5 juni 2022 08:42 schreef Loll het volgende:
Ik heb ooit een tip van iemand bij klasse gehoord om gewoon de gas rekening niet meer te betalen. Dan sluiten ze hem zelf kosteloos voor je af en later laat je ze natuurlijk de boel niet meer aansluiten.
Nee ik heb zoeen 2 pits elektrische kooktoestel gekocht voor 90 euro. Werkt perfect via de normale stopcontact.quote:Op zondag 5 juni 2022 08:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat je moet doen is je huurcontract en de algemene voorwaarden er bij pakken.
Als in dat huurcontract/de voorwaarden staat dat je als huurder verantwoordelijk bent voor het nemen van een gas- en elektra contract, dan zul je je hier in aan moeten houden totdat de verhuurder toestemming geeft om van deze bepaling af te wijken.
Als in dat huurcontract/de voorwaarden staat dat je als huurder verantwoordelijk bent voor het nemen van een energiecontract bij een energieleverancier, dan kun je wanneer je geen gas gebruikt je gascontract opzeggen en je elektriciteitscontract behouden.
Zodra je je gascontract hebt opgezegd, zal vervolgens de netbeheerder gaan zeuren dat je een keuze moet maken. Maar dat moet je helemaal niet. Je hebt voor de gasaansluiting dan immers geen contract meer, dus kan de netbeheerder je wat betreft de gasaansluiting ook geen verplichtingen meer opleggen. Je moet de netbeheerder dan vertellen dat je als huurder van de woning die geen gas gebruikt ook geen belanghebbende bent voor die gasaansluiting, en dat de ze de discussie over behouden, verzegelen of verwijderen maar moeten voeren met de eigenaar van het pand. Meld erbij dat je de netbeheerder uiteraard toegang tot de woning zal geven, wanneer de eigenaar bij jou heeft aangegeven dat de gasaansluiting mag worden verzegeld of verwijderd.
Één belangrijke kanttekening: heb je voor je kookplaat een Perilex aansluiting in de keuken? Zo niet: dan heb je na het afsluiten van gas volgens het bouwbesluit geen "aansluiting voor een kooktoestel". En als je dan uit de woning vertrekt, is dat een ernstig gebrek wat de verhuurder op jouw kosten mag laten 'herstellen'.
Mijn bovenstaande verhaal gaat dus alleen op als je een Perilex stopcontact in de keuken hebt.
quote:Op zondag 5 juni 2022 08:59 schreef Ivo1985 het volgende:
: heb je voor je kookplaat een Perilex aansluiting in de keuken? Zo niet: dan heb je na het afsluiten van gas volgens het bouwbesluit geen "aansluiting voor een kooktoestel". En als je dan uit de woning vertrekt, is dat een ernstig gebrek wat de verhuurder op jouw kosten mag laten 'herstellen'.
Mijn bovenstaande verhaal gaat dus alleen op als je een Perilex stopcontact in de keuken hebt.
Die loze pijp voldoet aan de eisen voor de elektrische installatie. Maar voor bouwbesluit moet er een "aansluiting voor een kooktoestel in de keuken aanwezig zijn, in de nabijheid van de beoogde opstelplaats van het kooktoestel".quote:Op zondag 5 juni 2022 09:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Die P. aansluiting moet TS toch maken/hebben als ie tijdens bewoning van het gas afgaat??
Overigens, ik dacht (maar weet niet zeker), dat een loze 3/4 duims pijp vanaf de meterkast t/m de kookplaats, voldoende is.
Kan voor jou prima werken. Maar voldoet niet aan de norm.quote:Op zondag 5 juni 2022 09:11 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Nee ik heb zoeen 2 pits elektrische kooktoestel gekocht voor 90 euro. Werkt perfect via de normale stopcontact.
Dus dan gelijk de bedrading trekken? Of een 5 aderige kabel ernaartoe??quote:Op zondag 5 juni 2022 09:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Als er geen gas én geen Perilex aanwezig is, zal de woningbouw je keuken als "onbruikbaar" bestempelen, omdat er volgens de geldende normen geen aansluiting is voor een kooktoestel. En daarmee als "onverhuurbaar aan een volgende huurder". Het herstel om een voorziening (aansluiting kooktoestel conform de regels uit het bouwbesluit) die aanwezig was toen jouw huurcontract begon weer terug te brengen nadat als jij de woning verlaat, is 100% voor jouw rekening.
1100 euro voor gas en dan verwarm je alleen warm water ermee, heb je een zwembad in je tuin die je op 15 graden houdt?quote:Op zondag 5 juni 2022 09:09 schreef slavaukrainii het volgende:
Gas kosten valt gelukkig reuze mee aangezien we elektrisch koken en elektrisch verwarmen/koelen.
Alleen warmwater kunnen we niet elektrisch aftappen.
Gas betalen we gemiddeld gezien per jaar ¤1100. Stel dat 80% van dat bedrag zou wegvallen dan spreken we over een vaste gas(transport) kosten van ¤220 per jaar.
Hier ook hoor, sociale huurwoning, 1150 euro aan gas in 1 jaar. (Precies 1000 m3 op de een of andere manier in 1 jaar, minder dan 2020/21 ook nog eens)quote:Op zondag 5 juni 2022 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
1100 euro voor gas en dan verwarm je alleen warm water ermee, heb je een zwembad in je tuin die je op 15 graden houdt?
Een gemiddeld gezin verbruikt 270M^3 voor warm water, met een huidige kuub prijs van 2.2 euro komen we maar op 594 euro uit.
Je denkt te ingewikkeld.quote:Op zondag 5 juni 2022 07:07 schreef slavaukrainii het volgende:
Ik huur een sociale woning van de woningbouw. We hebben 2 aircos laten plaatsen voor warmte en koeling. Onze CV staat daardoor eigenlijk het gehele jaar uit. Alleen tijdens douchen om warm water op te wekken gebruiken we de CV en dus gas.
Ik vroeg aan de woningbouw of ik een warmtepompboiler mag plaatsen met een tankinhoud van 300 liter. Antwoord daarvoor was ja dat mag. Kosten hiervoor is 2500 euro incl montage. Dan kan ik dus warmwater opwekken doormiddel van buitenlucht en elektra.
Ik vroeg toen dus of ik de woning mag afkoppelen van het gas netwerk , dus de gasmetertje laten verzegelen of eruit laten halen. En dat mocht niet. Dus al zou ik geen gas gebruiken, toch moet ik gas transport kosten betalen want woning afkoppelen van gas mag niet.
Wat is wijsheid in mijn situatie? Wat zou jij doen?
TS gebruikt het gas niet om het huis te verwarmen, enkel voor warm water.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hier ook hoor, sociale huurwoning, 1150 euro aan gas in 1 jaar. (Precies 1000 m3 op de een of andere manier in 1 jaar, minder dan 2020/21 ook nog eens)
Terwijl we zeer zuinig omgaan met alles.
Slechte isolatie.
Daarom ben ik zo faliekant tegen Hugo de jonge, passend toewijzen etc in de sociale huursector.
Je zadelt armere mensen met onnodig hogere onkosten op dan als ze in een (wat) duurdere nieuwbouw woning zouden zitten.
Dit huis heeft energie label C of D, stamt uit 1949.
We staan ook nog eens veelal pal in de zon (hoekwoning), zuinige HE cv ketel, douchen echt niet 3x per dag of iets dergelijks, nee ook geen zwembad.
Heb net ff weer gekeken we gebruiken gemiddeld per maand 40m3 gas. Dat kost dan rond de 70 euro per maand gemiddeld. Per jaar is dat dan ongeveer 800 á 900 euro voor 500 m3 gas. Een gemiddelde gezin verbruikt rond de 1100 m3 á 1200 m3 gas per jaar.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
TS gebruikt het gas niet om het huis te verwarmen, enkel voor warm water.
Omdat de woning vast is gekoppeld aan het gasnetwerk , ben je verplicht om transport kosten daarvoor te betalen. Dit kun je alleen omzeilen door je woning volledig van het gasnetwerk af te koppelen.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt te ingewikkeld.
Je zegt je gascontract op, draait de gaskraan dicht in de meterkast en dat is het.
Vanaf dat moment betaal je niets meer.
Nee.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:47 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Omdat de woning vast is gekoppeld aan het gasnetwerk , ben je verplicht om transport kosten daarvoor te betalen. Dit kun je alleen omzeilen door je woning volledig van het gasnetwerk af te koppelen.
En ik kan het weten want ik ben al 4,5 jaar gasloos op die manier. Gasmeter zit er nog maar ik betaal al 4,5 jaar niets.quote:De Tweakersroute
Gasverlaters die zonder hoge kosten van de vaste lasten voor gas af willen, maar de aansluiting en meter niet per se kwijt willen, zeggen hun leveringscontract voor gas op bij hun energieleverancier. Daarmee zeggen ze automatisch ook de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op. Op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan dat kosteloos. Ze gaan vervolgens niet in op de daaropvolgende dringende verzoeken van de netbeheerder om opdracht te geven tot verwijdering. In vrijwel alle gevallen blijft het daarbij, soms worden deze mensen uit arren moede verzegeld. Soms volgt een factuur, die dan wordt betwist. Daarna wordt het stil.
Netbeheerders waren (en zijn) het vurig oneens met deze Tweakers-route, maar konden tussen 2016 en 2021 nimmer aantonen waarom iemand zou moeten betalen voor afsluitings- of verwijderings-werkzaamheden die niet in opdracht geschiedden. Meer dan tweehonderdtachtig Tweakers hebben in die jaren deze route bewandeld, bij alle netbeheerders, naast vermoedelijk duizenden anderen die zich nooit hier hebben gemeld.
Er bestaat zoiets als vastrecht kosten volgens mij.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee.
Gaskraan dichtdraaien.
Energiecontract voor gas opzeggen.
Meer hoef je niet te doen.
Je betaalt dan niets meer.
[..]
En ik kan het weten want ik ben al 4,5 jaar gasloos op die manier. Gasmeter zit er nog maar ik betaal al 4,5 jaar niets.
Geen ATO = geen kosten.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:55 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Er bestaat zoiets als vastrecht kosten volgens mij.
Honderden Tweakers, inclusief ik zelf, zijn je voorgegaan.quote:Ik zal maandag ff contact opnemen met de energieleverancier en vragen hoe dat zit.
Ik ben deels al meegekomen met jullie door aircos te laten plaatsen. Alleen dat is al een besparing van minstens 1000 euro per jaar.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen ATO = geen kosten.
[..]
Honderden Tweakers, inclusief ik zelf, zijn je voorgegaan.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052146/0
https://www.polderhuis.org/liander/20181229-Zonder-hoge-kosten-af-van-de-vaste-lasten-voor-gas.pdf
Je hoeft hierover geen contact op te nemen met de energieleverancier, die weten vaak niet eens hoe het zit.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:06 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Ik ben deels al meegekomen met jullie door aircos te laten plaatsen. Alleen dat is al een besparing van minstens 1000 euro per jaar.
Eerst contact opnemen met de woningbouw over dit wat jij zegt + met de energieleverancier. We gaan het zien.
Dat is bovengemiddeld veel voor alleen warm water. Een gemiddeld gezin verbruikt voor warm water maar 22.5 m3 per maand.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:46 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Heb net ff weer gekeken we gebruiken gemiddeld per maand 40m3 gas. Dat kost dan rond de 70 euro per maand gemiddeld. Per jaar is dat dan ongeveer 800 á 900 euro voor 500 m3 gas. Een gemiddelde gezin verbruikt rond de 1100 m3 á 1200 m3 gas per jaar.
Het is niet zo dat een warmtepompboiler maar 1x per dag water kan leveren. Als hij te ver afkoelt gaat hij gewoon weer verwarmen.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is bovengemiddeld veel voor alleen warm water. Een gemiddeld gezin verbruikt voor warm water maar 22.5 m3 per maand.
Ik ben dan benieuwd of je electrische oplossing jou voldoende warm water kan gaan leveren.
Zoeen vat verwarmd zich binnen 4 uur tijd. Om de 4 á 5 uur kun je ongeveer 1 uur 15 min douchen.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo dat een warmtepompboiler maar 1x per dag water kan leveren. Als hij te ver afkoelt gaat hij gewoon weer verwarmen.
40m3 is zo'n 114kWh aan warmte, ofwel 114 / 2,8 = zo'n 3,8kWh stroom per dag.
Dat is ongeveer 1,5 tot 2x per dag een vat van 300 liter opwarmen.
Daar valt natuurlijk nog wel wat op te besparen.
Ja, daarom.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:17 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Zoeen vat verwarmd zich binnen 4 uur tijd. Om de 4 á 5 uur kun je ongeveer 1 uur 15 min douchen.
22.5 m3? Tel je daar ook bij dat je wasmachine en vaatwasser ook warm water verbruikt?quote:Op zondag 5 juni 2022 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is bovengemiddeld veel voor alleen warm water. Een gemiddeld gezin verbruikt voor warm water maar 22.5 m3 per maand.
Ik ben dan benieuwd of je electrische oplossing jou voldoende warm water kan gaan leveren.
Het is niet gangbaar dat een wasmachine en vaatwasser warm water verbruiken, tenzij je een "hot fill" uitvoering hebt.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:18 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
22.5 m3? Tel je daar ook bij dat je wasmachine en vaatwasser ook warm water verbruikt?
Dit!quote:Op zondag 5 juni 2022 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt te ingewikkeld.
Je zegt je gascontract op, draait de gaskraan dicht in de meterkast en dat is het.
Vanaf dat moment betaal je niets meer.
Volgens websites is 1m3 gas toch echt rond de 10KWh namelijk 9.769 KWH.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo dat een warmtepompboiler maar 1x per dag water kan leveren. Als hij te ver afkoelt gaat hij gewoon weer verwarmen.
40m3 is zo'n 114kWh aan warmte, ofwel (114 / 2,8) / 30 = zo'n 3,8kWh stroom per dag.
Dat is ongeveer 1,5 tot 2x per dag een vat van 300 liter opwarmen.
Daar valt natuurlijk nog wel wat op te besparen.
Ik heb dit ook gedaan en ze hebben bij mij de leiding weggehaald ivm veiligheid.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee.
Gaskraan dichtdraaien.
Energiecontract voor gas opzeggen.
Meer hoef je niet te doen.
Je betaalt dan niets meer.
[..]
En ik kan het weten want ik ben al 4,5 jaar gasloos op die manier. Gasmeter zit er nog maar ik betaal al 4,5 jaar niets.
Voor alleen douchewater verwarmen is dat echt een heel hoog verbruik, ga je elke dag 2 keer in bad ofzo? Wij verbruiken met 2 personen nog geen 10 m3 gas per maand voor douchenquote:
Je vergeet de sCOP van een warmtepomp. Dat zal voor warm water maken zo'n 2,5 tot 3 zijn. Ik reken hier met 2,8.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens websites is 1m3 gas toch echt rond de 10KWh namelijk 9.769 KWH.
Dan komen we op 400 KWh /30 =13 KWH, dat zijn dan ongeveer 5 tot bijna 8 vaten van 300 liter per dag om op te warmen.
Afhankelijk natuurlijk van je douchekop. Een o zo lekkere regendouchekop verbruikt 15 liter per minuut, in tegenstelling tot een spaar douchekop die op 4.7 liter per minuut kan zitten.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:17 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Zoeen vat verwarmd zich binnen 4 uur tijd. Om de 4 á 5 uur kun je ongeveer 1 uur 15 min douchen.
Stedin heeft mij 3 brieven gestuurd en daarna is het al 3,5 jaar stilquote:Op zondag 5 juni 2022 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb dit ook gedaan en ze hebben bij mij de leiding weggehaald ivm veiligheid.
De eigenaar van de leiding en gasmeter is je netbeheerder. Als eigenaar moet je verplicht onderhoud hierop toestaan. Er zijn rapporten dat een niet gebruikte gasleiding gevaarlijk is, dus de eigenaar moet toestasn dat deze verwijderd wordt uit veiligheidsredenen. De wbc heeft geen keuze.
Bij mij is die dus weggehaald vanwege het 30-jarig onderhoud wat pas is uitgevoerd.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stedin heeft mij 3 brieven gestuurd en daarna is het al 3,5 jaar stil
instant heater Kopen voor douche?quote:Op zondag 5 juni 2022 09:09 schreef slavaukrainii het volgende:
Gas kosten valt gelukkig reuze mee aangezien we elektrisch koken en elektrisch verwarmen/koelen.
Alleen warmwater kunnen we niet elektrisch aftappen.
Ik zou ook gewoon nu een warmtepompboiler kunnen aanschaffen. Dan valt daarmee ongeveer 80% van alle gaskosten wel weg.
Financieel technisch gezien kost een warmtepompboiler per jaar 150 euro. 10 jaar garantie krijg je erbij. + 1 malige ¤2500 kosten.
Gas betalen we gemiddeld gezien per jaar ¤1100. Stel dat 80% van dat bedrag zou wegvallen dan spreken we over een vaste gas(transport) kosten van ¤220 per jaar.
Dus ¤150 warmtepompboiler + ¤220 gastransport kosten = ¤370 euro.
Verschil op jaarbasis is dus 1100-370= ¤730. Dat zou dan mijn netto winst zijn. Binnen 3 á 4 jaar heb ik daarmee alle kosten eruit van de warmtepompboiler.
Of even afwachten dat de woningbouw zelf de woning gasvrij maakt aangezien dat nu prioriteit is van de regering...
Wij hadden vroeger ook een boiler thuis, 9 van de 10 keer dat je koud kon douchen als je beetje laat wasquote:Op zondag 5 juni 2022 11:17 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
een enorm hoog vermogen elektrische verwarming voor je water van ca 13-17 kW.quote:Op zondag 5 juni 2022 12:18 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Vertel. Hoe werkt zoiets en wat kost het
dan was het boiler vat te klein voor je huishouden. Dat is een keuze....quote:Op zondag 5 juni 2022 12:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wij hadden vroeger ook een boiler thuis, 9 van de 10 keer dat je koud kon douchen als je beetje laat was
Bullshit. Geen gascontract = geen vastrecht.quote:Op zondag 5 juni 2022 10:47 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Omdat de woning vast is gekoppeld aan het gasnetwerk , ben je verplicht om transport kosten daarvoor te betalen. Dit kun je alleen omzeilen door je woning volledig van het gasnetwerk af te koppelen.
Liander was bij mij ietwat hardnekkiger zoals mensen die het Tweakers topic al lange tijd volgen ongetwijfeld weten.quote:Op zondag 5 juni 2022 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stedin heeft mij 3 brieven gestuurd en daarna is het al 3,5 jaar stil
We hadden vrij groot gezinquote:Op zondag 5 juni 2022 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dan was het boiler vat te klein voor je huishouden. Dat is een keuze....
dat kan, maar dan is de keuze om een niet passende boiler te gebruiken of om wel een passende boiler te gebruiken.quote:
ben je dan niet bang dat ze je afsluiten van alle energie?quote:Op zondag 5 juni 2022 13:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Liander was bij mij ietwat hardnekkiger zoals mensen die het Tweakers topic al lange tijd volgen ongetwijfeld weten.
Na verhuizing en begin dit jaar gasloos maken van de nieuwe woning heeft Enexis me tot nu toe één brief verstuurd.
Wel heb ik een dispuut lopen met de energieleverancier die gas eerst niet wilde opzeggen, gascontract te laat beëindigde, onjuiste afrekening stuurde, mij tevens zonder elektra contract liet zitten volgens de administratie (terwijl er juist om elektra te blijven leveren een nieuw contract was toegestuurd en start levering was bevestigd) en last but not least: omdat ze nergens op reageren. Ze hebben dinsdag nog één werkdag om binnen de gestelde termijn van twee weken op mijn formele klacht te reageren.
En dat allemaal omdat het bij deze jonge energieleverancier (met dagprijzen) volgens eigen zeggen niet mogelijk is om binnen een lopend contract even het product gas stop te zetten. Tamelijk bijzonder als je bedrijf pas is opgezet nadat de energietransitie is begonnen.
"gelukkig" had ik in dit huis drie dure wintermaanden met gas en een veel te laag voorschot. Dus heeft de energieleverancier best veel geld van mij tegoed. En dat geld krijgen ze voorlopig dus niet voordat alle punten uit mijn klacht zijn opgelost.
dat is er wel, maar er is geen wettelijke regeling om die factuur naar de gebruiker te sturen.quote:Op zondag 5 juni 2022 12:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bullshit. Geen gascontract = geen vastrecht.
De energieleverancier kan ons niet afsluiten. Dus nee, daar ben ik niet bang voor. Bovendien staat in de voorwaarden van deze leverancier dat als er een klacht is ingediend over een factuur, deze factuur niet betaald hoeft te worden zolang die klacht niet is behandeld. Vooralsnog ben ik volgens de voorwaarden niet eens in gebreke.quote:Op zondag 5 juni 2022 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ben je dan niet bang dat ze je afsluiten van alle energie?
Wat is de klacht dan?quote:Op zondag 5 juni 2022 13:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De energieleverancier kan ons niet afsluiten. Dus nee, daar ben ik niet bang voor. Bovendien staat in de voorwaarden van deze leverancier dat als er een klacht is ingediend over een factuur, deze factuur niet betaald hoeft te worden zolang die klacht niet is behandeld. Vooralsnog ben ik volgens de voorwaarden niet eens in gebreke.
Maar dit is van alleen douchen + warm water? Heb je een groot gezin of douche je serieus lang? Want wij hebben de ketel op dit moment ook alleen aan voor douchen + warm water, en we zitten aan 6m3 per maand. 2 personen.quote:
ok, ik ben altijd bang dat ze je afsluiten al dan niet terecht. Je zit er dan namelijk wel mee en voordat je weer bent aangesloten duurt het even, helemaal met een weekend en feestdag.quote:Op zondag 5 juni 2022 13:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De energieleverancier kan ons niet afsluiten. Dus nee, daar ben ik niet bang voor. Bovendien staat in de voorwaarden van deze leverancier dat als er een klacht is ingediend over een factuur, deze factuur niet betaald hoeft te worden zolang die klacht niet is behandeld. Vooralsnog ben ik volgens de voorwaarden niet eens in gebreke.
Heb hier voor gas en stroom 2 verschillende netbeheerders, dus wat dat betreft heeft dat ook niets met elkaar te maken als je er over nadenkt.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok, ik ben altijd bang dat ze je afsluiten al dan niet terecht. Je zit er dan namelijk wel mee en voordat je weer bent aangesloten duurt het even, helemaal met een weekend en feestdag.
ah dan maakt het niks uit. Ik heb wel 1 netbeheerder voor beiden.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb hier voor gas en stroom 2 verschillende netbeheerders, dus wat dat betreft heeft dat ook niets met elkaar te maken als je er over nadenkt.
Nee, maar het zou ook gek zijn om je af te sluiten van stroom als je daar gewoon nog een geldige ATO voor hebt lopen.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ah dan maakt het niks uit. Ik heb wel 1 netbeheerder voor beiden.
Dat is wel vreemd.... we wonen hier met 3 personen. En ja dit is puur en alleen warmwater. 🤔quote:Op zondag 5 juni 2022 14:39 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar dit is van alleen douchen + warm water? Heb je een groot gezin of douche je serieus lang? Want wij hebben de ketel op dit moment ook alleen aan voor douchen + warm water, en we zitten aan 6m3 per maand. 2 personen.
Welke leverancier is dit?quote:Op zondag 5 juni 2022 13:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Liander was bij mij ietwat hardnekkiger zoals mensen die het Tweakers topic al lange tijd volgen ongetwijfeld weten.
Na verhuizing en begin dit jaar gasloos maken van de nieuwe woning heeft Enexis me tot nu toe één brief verstuurd.
Wel heb ik een dispuut lopen met de energieleverancier die gas eerst niet wilde opzeggen, gascontract te laat beëindigde, onjuiste afrekening stuurde, mij tevens zonder elektra contract liet zitten volgens de administratie (terwijl er juist om elektra te blijven leveren een nieuw contract was toegestuurd en start levering was bevestigd) en last but not least: omdat ze nergens op reageren. Ze hebben dinsdag nog één werkdag om binnen de gestelde termijn van twee weken op mijn formele klacht te reageren.
En dat allemaal omdat het bij deze jonge energieleverancier (met dagprijzen) volgens eigen zeggen niet mogelijk is om binnen een lopend contract even het product gas stop te zetten. Tamelijk bijzonder als je bedrijf pas is opgezet nadat de energietransitie is begonnen.
"gelukkig" had ik in dit huis drie dure wintermaanden met gas en een veel te laag voorschot. Dus heeft de energieleverancier best veel geld van mij tegoed. En dat geld krijgen ze voorlopig dus niet voordat alle punten uit mijn klacht zijn opgelost.
Voordat het tot afsluiten komt gaan er wel een paar brieven vanuit de netbeheerder vanaf. Tegen die tijd zit ik al lang bij een andere energieleverancier met geldig contract voor elektriciteit, dus gaat de netbeheerder niet afsluiten. Je wordt in Nederland echt niet afgesloten van energie wanneer je een klacht hebt ingediend over één jaarrekening/eindafrekening en de factuur daarvan open hebt laten staan.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok, ik ben altijd bang dat ze je afsluiten al dan niet terecht. Je zit er dan namelijk wel mee en voordat je weer bent aangesloten duurt het even, helemaal met een weekend en feestdag.
EnergyZero (opererend onder de naam ANWB Energie).quote:
Klacht bestaat inmiddels uit meerdere delen. Kort samengevat:quote:
Ik vind het serieus veel... Zelfs met 3 personen moet dat minder kunnen. Je zou eens kunnen kijken naar de basis-warmte van je cv-ketel, met dit verbruik gok ik dat ie veel te hoog staat afgesteld. En wellicht houdt je ketel 24/7 warm water beschikbaar, als een soort boiler. Wij hebben dat sowieso uitgezet, en afgestemd op wanneer wij meestal willen douchen.quote:Op zondag 5 juni 2022 15:27 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Dat is wel vreemd.... we wonen hier met 3 personen. En ja dit is puur en alleen warmwater. 🤔
Ik zit ook op 6 met zijn 2en, maar dan gewoon met een HR geval, moet wel zeggen dat het een oud appartement op 4 hoog is waardoor je weinig druk hebt en douchen dus goedkoop isquote:Op zondag 5 juni 2022 14:39 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar dit is van alleen douchen + warm water? Heb je een groot gezin of douche je serieus lang? Want wij hebben de ketel op dit moment ook alleen aan voor douchen + warm water, en we zitten aan 6m3 per maand. 2 personen.
Ik kan hiervoor een melding maken bij de woningbouw zodat ze dat even controleren.quote:Op zondag 5 juni 2022 19:19 schreef Guppy het volgende:
[..]
Ik vind het serieus veel... Zelfs met 3 personen moet dat minder kunnen. Je zou eens kunnen kijken naar de basis-warmte van je cv-ketel, met dit verbruik gok ik dat ie veel te hoog staat afgesteld. En wellicht houdt je ketel 24/7 warm water beschikbaar, als een soort boiler. Wij hebben dat sowieso uitgezet, en afgestemd op wanneer wij meestal willen douchen.
Als je weet wat voor ketel je hebt staat er wss wel een handleiding online om dat simpel zelf te controleren en in te stellen.quote:Op zondag 5 juni 2022 20:46 schreef slavaukrainii het volgende:
[..]
Ik kan hiervoor een melding maken bij de woningbouw zodat ze dat even controleren.
Wat kan ik dan het beste melden? Basis warmte veel te hoog afgesteld is 1? En verder.
Ik laat dat door een specialist doen. Is gratis service. 1 telefoontje en ze komen heel snel langs.quote:Op zondag 5 juni 2022 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je weet wat voor ketel je hebt staat er wss wel een handleiding online om dat simpel zelf te controleren en in te stellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |