Op dat geld is al belasting afgedragen. En dan eist de belasting nog meer. En de bank ook terwijl je het op hun account zet. Waarmee zij weer meer geld mee verdienen door belegginge waar je als spaarder niets van ziet. Of bedoel je dat niet.quote:
Je kan het geld uitgeven. Je kan ook een fiscaal partner zoeken waardoor je een dubbele vrijstelling hebtquote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Maar stel dat je op een gegeven moment boven de 50.000 gaat uitkomen met je spaargeld. Wat kun je dan het beste doen. Want weggeven aan de brlasting is natuurlijk ontzettende zonde.
Je mag zoveel sparen/beleggen/investeren als je wil, maar boven de 50k betaal je er belasting over. Zo raar is het allemaal niet, behalve dan dat ze een fictief rendement pakken (pakten?) en je dus niet belast wordt volgens het werkelijke rendement. Overigens is het zeer laag, dus als je een beetje belegt haal je gemakkelijk meer rendement. Alleen spaarrekening met 0% rente is verlies draaien.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Van geld en sparen weet ik niet veel. Ik hoor dat je maar 50.000 mag sparen. Alles boven dat bedrag dan moet je zelfs geld op toeleggen. En de belastingdienst eet dan het stukje bij beetje op. Maar stel dat je op een gegeven moment boven de 50.000 gaat uitkomen met je spaargeld. Wat kun je dan het beste doen. Want weggeven aan de brlasting is natuurlijk ontzettende zonde.
Zoals gezegd, je mag zoveel sparen als je wilt.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Van geld en sparen weet ik niet veel. Ik hoor dat je maar 50.000 mag sparen. Alles boven dat bedrag dan moet je zelfs geld op toeleggen. En de belastingdienst eet dan het stukje bij beetje op. Maar stel dat je op een gegeven moment boven de 50.000 gaat uitkomen met je spaargeld. Wat kun je dan het beste doen. Want weggeven aan de brlasting is natuurlijk ontzettende zonde.
Overigens viel het rendement me op de groene beleggingen die ik kon vinden dermate tegen dat ik liever "normaal" beleg. Maar als je een uitzondering daarop weet, dan is dat mss handig voor TS.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 08:06 schreef Piles het volgende:
Groene beleggingen zijn vrijgesteld: https://www.belastingdien(...)l/groene_beleggingen
Kun je nog eens 61k sparen
Je kan het geld ook uitgevenquote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Je mag best meer sparen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Ik hoor dat je maar 50.000 mag sparen.
1,3536% over het bedrag boven de 100k toch? Niet over je volledige vermogen? (voor mijn duidelijkheid)quote:Op dinsdag 31 mei 2022 09:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kom je in totaal boven de ¤100.000 dan wordt de belasting effectief 1,3536%
Ja dat klopt.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:34 schreef ex het volgende:
[..]
1,3536% over het bedrag boven de 100k toch? Niet over je volledige vermogen? (voor mijn duidelijkheid)
Weet je toevallig de percentages ongeveer als je wel een (fiscaal) partner hebt? Dan is 100k vrijgesteld, zijn die percentages dan ook anders?quote:
Zo ver zit ik niet in die materie, ik weet alleen dat het 50K per fiscaal partner is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:35 schreef ex het volgende:
[..]
Weet je toevallig de percentages ongeveer als je wel een (fiscaal) partner hebt? Dan is 100k vrijgesteld, zijn die percentages dan ook anders?
Percentages veranderen niet. Vrijstelling is louter hoger.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:35 schreef ex het volgende:
Weet je toevallig de percentages ongeveer als je wel een (fiscaal) partner hebt? Dan is 100k vrijgesteld, zijn die percentages dan ook anders?
Hoe tank jij je auto vol? Ga je dan ook vragen of ze de belastingen en accijnzen voor jou er af kunnen halen?quote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:52 schreef WheatWaffles het volgende:
[..]
Op dat geld is al belasting afgedragen. En dan eist de belasting nog meer. En de bank ook terwijl je het op hun account zet. Waarmee zij weer meer geld mee verdienen door belegginge waar je als spaarder niets van ziet. Of bedoel je dat niet.
Kan zeker ja. Je kan ook grote uitgaven alvast naar voren trekken, of bijvoorbeeld je zorgverzekering voor de rest van het jaar alvast betalen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 11:33 schreef paulowna het volgende:
vast domme vraag van me,
wanneer wordt dat door de BD bekeken, per 31/12?
ik bedoel, is het verstandig voor die tijd wat op te maken?
bv, wat hypotheek aflossen?
En als je het dan in je hypotheek wilt duwen, dan moet je het niet op 30-12 overmaken. Dikke kans dat je hypotheek niet bijgewerkt is op de peildatum en dan "hang" je alsnog.quote:
Als het maar van de spaarrekening is afgeboekt <1-1.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:22 schreef Guppy het volgende:
En als je het dan in je hypotheek wilt duwen, dan moet je het niet op 30-12 overmaken. Dikke kans dat je hypotheek niet bijgewerkt is op de peildatum en dan "hang" je alsnog.
Nog beter zijn waardeverhogende objecten.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Investeren in waardevaste objecten.
Klopt.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Nog beter zijn waardeverhogende objecten.
Als je een koopwoning hebt kan je alles boven de 50k in je hypotheek storten, dat telt niet mee als vermogen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 06:23 schreef WheatWaffles het volgende:
Naja, verzekeringen is wel een goed punt, ik betaal ze allemaal vooraf in december en naast dat het belasting scheelt krijg je ook vaak nog is korting omdat je een heel jaar betaald.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:00 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Kan zeker ja. Je kan ook grote uitgaven alvast naar voren trekken, of bijvoorbeeld je zorgverzekering voor de rest van het jaar alvast betalen.
Zou er zelf niet te geforceerd over doen. Als je 10.000 euro extra in je hypotheek stopt, spaar je daar 56 euro aan belasting mee uit. Leuk meegenomen als je het toch al van plan was, maar meer ook niet.
Dat is een hele riante kortingquote:Op dinsdag 31 mei 2022 13:09 schreef ex het volgende:
[..]
Naja, verzekeringen is wel een goed punt, ik betaal ze allemaal vooraf in december en naast dat het belasting scheelt krijg je ook vaak nog is korting omdat je een heel jaar betaald.
Bij woon/aansprakelijk/rechtsbijstand scheelt dat me 150,- op het hele pakket
Dit dus. Dat haal ik niet.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 13:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een hele riante korting
Objecten die je als investering hebt aangekocht moet je -formeel- ook opgeven als vermogen bij de belastingdienst.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Nog beter zijn waardeverhogende objecten.
Zou maar eens bij een andere verzekeringsmaatschappij informeren. Vee verzekeraars hebben giga opslag, ik switch regelmatig.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 13:09 schreef ex het volgende:
Naja, verzekeringen is wel een goed punt, ik betaal ze allemaal vooraf in december en naast dat het belasting scheelt krijg je ook vaak nog is korting omdat je een heel jaar betaald.
Bij woon/aansprakelijk/rechtsbijstand scheelt dat me 150,- op het hele pakket
Volgens mij zijn de gegevens van RDW en bijvoorbeeld BD en gemeentelijke bijstand, behoorlijk goed gekoppeld. Menig bijstandstrekker, zou problemen met een BMW voor de deur krijgen, onafhankelijk van tips van de buren.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:16 schreef namliam het volgende:
Al is het voor de belasting dienst blijkbaar "lastig" om dit soort "investeringen" te achterhalen
https://www.belastingdien(...)t-vermogen-over-2022quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:35 schreef ex het volgende:
[..]
Die vrijstelling ligt (inmiddels) iets hoger: https://www.belastingdien(...)geld_en_contant_geldquote:
Kan je nogal tegenvallen, geldt overigens ook voor een extremer voorbeeld als een Van Gogh-schilderij aan de muur of een "Enigma"-diamantje op je nachtkastje of een kilo'tje fysiek goud.quote:Op woensdag 1 juni 2022 09:21 schreef blomke het volgende:
Volgens mij zijn de gegevens van RDW en bijvoorbeeld BD en gemeentelijke bijstand, behoorlijk goed gekoppeld. Menig bijstandstrekker, zou problemen met een BMW voor de deur krijgen, onafhankelijk van tips van de buren.
En die 50.000 euro is ook niet exact 50.000 euro (of 100k) maar natuurlijk heb je gelijk zal er voortaan een disclaimer bij zetten dat het niet exact is.quote:Op woensdag 1 juni 2022 09:53 schreef baskick het volgende:
[..]
Die vrijstelling ligt (inmiddels) iets hoger: https://www.belastingdien(...)geld_en_contant_geld
Switch elk jaarquote:Op woensdag 1 juni 2022 09:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou maar eens bij een andere verzekeringsmaatschappij informeren. Vee verzekeraars hebben giga opslag, ik switch regelmatig.
Slim. Veruit de goedkoopste.quote:Op woensdag 1 juni 2022 11:30 schreef ex het volgende:
[..]
Switch elk jaardit was bij de ING, kreeg 90,- korting + 60,- cash back
Waarom? Waarin?quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:17 schreef sirdanilot het volgende:
Als je ook nog eens al een volledig afbetaald huis hebt én 50 duizend euro spaargeld vraag ik me af of het allemaal nog zoveel uitmaakt. Beleggen dus.
Het beste is om je risico te spreiden. Dus ik zou niet alles in Dogecoin steken. Mix van crypto, diverse soorten aandelen/indexfondsen, edelmetalen etc.quote:
Dit, gooi het evt. in stenen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:58 schreef Noisiv het volgende:
50.000 is als je dit gezamenlijk hebt dacht ik met een partner. Alleen kan je tot 100.000 gaan. Dat neemt niet weg dat geld op de spaarrekening laten staan ontzettend zonde is. De inflatie geldontwaarding hakt er veel harder in dan de belasting op het geld boven een bepaald bedrag.
Zoals anderen al zeggen: beleggen en spreiden. Of nog beter koop een 2e huis deels met eigen geld en een hypotheek. Schuld op leningen terwijl de inflatie torenhoog is verdwijnt als sneeuw voor de zon. Een huis kan je blijven verhuren of weer in de verkoop doen en zijn vrij waardevast. Let op dat ze het beleggers nu wel moelijker maken met beleggingshypotheken en over een aantal jaar wsl meer belasting over een extra huis.
Investeren in vastgoed is helemaal niet zo interessant meer. De prijzen zijn zo exorbitant dat je maar een rendement hebt van 3-4%.quote:Op woensdag 1 juni 2022 16:00 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit, gooi het evt. in stenen.
Zelfde doel hier om een 2e woning aan te kopen om het in de huur te gooien. Dan heb ik samen met mijn vriendin 3 woningen.De druk op de huizen zal de komende 10 a 20 jaar niet worden opgelost. Dat is simpelweg onmogelijk.
Het klinkt gek maar juist in tijden van hoge inflaties is een hoge lening aangaan erg gunstig. De verwachting is dat de inflatie de komende tijd hoog blijft, niet alleen door de hoge energieprijzen. Google maar eens hoeveel van het totaal aantal dollars of euro's in omloop zijn bijgedrukt tijdens de coronacrisis. Voor de overheid is het een sterk wapen om de staatsschulden te laten verdampen. Een makkelijkere manier dan bezuinigen of belastingen verhogen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 18:58 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Investeren in vastgoed is helemaal niet zo interessant meer. De prijzen zijn zo exorbitant dat je maar een rendement hebt van 3-4%.
En dan moet je geen tegenslagen hebben met niet betalende huurders, of je huis gesloopt wordt achtergelaten, geen leegstand hebben of dat door hogere rentes de woningprijzen instorten.
Het risico vs rendement is helemaal niet zo goed als je maar in 1 pandje belegt.
Natuurlijk is dat wel interessant alleen niet in Nederland. Hongarije voor 50k heb je 2 huizen.quote:Op woensdag 1 juni 2022 18:58 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Investeren in vastgoed is helemaal niet zo interessant meer. De prijzen zijn zo exorbitant dat je maar een rendement hebt van 3-4%.
En dan moet je geen tegenslagen hebben met niet betalende huurders, of je huis gesloopt wordt achtergelaten, geen leegstand hebben of dat door hogere rentes de woningprijzen instorten.
Het risico vs rendement is helemaal niet zo goed als je maar in 1 pandje belegt.
Hoge inflatie is goed met schulden.quote:Op woensdag 1 juni 2022 19:15 schreef Noisiv het volgende:
[..]
Het klinkt gek maar juist in tijden van hoge inflaties is een hoge lening aangaan erg gunstig. De verwachting is dat de inflatie de komende tijd hoog blijft, niet alleen door de hoge energieprijzen. Google maar eens hoeveel van het totaal aantal dollars of euro's in omloop zijn bijgedrukt tijdens de coronacrisis. Voor de overheid is het een sterk wapen om de staatsschulden te laten verdampen. Een makkelijkere manier dan bezuinigen of belastingen verhogen.
Al zouden de prijzen 10 jaar op rij verhogen met 10% zouden huizenprijzen al ruim verdubbeld zijn. Dit willen economen trouwens voorkomen en hebben het liefst een inflatie van 2-3% maar in dit geval moet er door de zure appel heen gebeten worden en kunnen ze er weinig aan doen. Als consument met leningen kan je hiervan meeprofiteren.
Al zou je maar 4% rendement behalen heb je na 15 jaar wel een huis wat is verdubbeld in waarde terwijl de lening makkelijker is terug te betalen omdat salarissen ook hard zijn gestegen.
Die ¤30.000 ben je al ongeveer kwijt aan het overbieden.quote:Op woensdag 1 juni 2022 15:17 schreef sirdanilot het volgende:
50 duizend euro is wel erg veel om te sparen. Mijn doel is 30 duizend euro en dat is voor de aankoop van een eerste huis, als je zoveel geld hebt heb je vast reeds een huis. Kan je een deel van dit geld niet gebruiken om je hypotheek af te betalen?
Als je ook nog eens al een volledig afbetaald huis hebt én 50 duizend euro spaargeld vraag ik me af of het allemaal nog zoveel uitmaakt. Beleggen dus.
Wat een waanzinnig goed idee zeg! Tip: je kunt ook je ontvangen loon nog op 0 zetten, dan haal je de teveel betaalde centen wat sneller in.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 01:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik betaal komende jaren geen cent meer aan 'spaartaks', eerst die centen die ik teveel heb betaald van afgelopen jaren en die ik nu niet terugkrijg omdat ik geen bezwaar heb gemaakt maar eens zien te compenseren.
Dus die spaarsaldo's zet ik lekker op 0 in de aangifte, vanaf 2022 is dat mijn manier om bezwaar te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |