abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:41:09 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204846232
quote:
Nederland telt meer narcisten dan ooit: het gaat vaak al fout in de kindertijd

Nooit waren er in Nederland zoveel narcisten als nu. En dat ziet hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen (69) ook niet snel ten goede keren. ‘Zonder dat we het hebben opgemerkt, is er een nieuw type mens ontstaan.’ :?

De artiest die zijn vriendin mishandelt en daar onbekommerd een album over vol rapt. De vrouw die haar zorgen over de oorlog in Oekraïne deelt via een Instagram-selfie in de zon, glas rosé in de hand. De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat.



https://www.ad.nl/gezin/n(...)kindertijd~a48a3c6f/
Ik kwam bovenstaan artikel tegen op internet. Blijkbaar was narcisme even in het 'nieuws'. Helaas kan ik de rest van het artikel niet lezen; ik was op zich wel geinteresseerd maar het is dus een premium artikel. Daarnaast was ik eigenlijk best wel benieuwd naar ervaringen van users hier hoe ze met narcisten omgaan. Er is immers een vrij grote kans dat je dit soort mensen in je omgeving hebt, want zo schaars zijn ze niet. En het zijn niet bepaald types die je leven daadwerkelijk verrijken.

https://www.psychologiema(...)een-narcist-herkent/

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 24-05-2022 12:20:05 ]
  Moderator dinsdag 24 mei 2022 @ 10:44:48 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204846271
TS begint?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204846297
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:48:12 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204846309
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:44 schreef CoolGuy het volgende:
TS begint?
Ik ben de nodige narcisten in mijn leven tegengekomen en heb er het nodige aan beperkende ervaringen aan over gehouden. Vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn aanpak is dat ik dergelijke 'mensen' zo veel mogelijk op afstand houdt, ze niet te belangrijk maak, niet ga investeren in het contact en derhalve loslaat en mijn eigen weg weer ga.

En ik kan het iedereen aanraden om een dergelijke encounter zo aan te pakken.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:49:17 #5
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_204846324
Gewoon niet. Dat werkt het beste.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  dinsdag 24 mei 2022 @ 10:49:49 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204846329
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:49 schreef KillemWieft het volgende:
Gewoon niet. Dat werkt het beste.
Dit dus idd.
pi_204846679
Gewoon laten lopen.
Cindy De Vuyst
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 24 mei 2022 @ 11:35:03 #8
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_204846743
Niet.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_204846897
Iedereen is narcistisch maar de een wat meer dan de ander. Wordt ook vaak gebruikt om mensen te labelen als egoïstisch.
Ik kan er wel om lachen.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  dinsdag 24 mei 2022 @ 12:02:54 #10
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_204847041
Ik ga er niet mee om.
Akelige mensen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_204847077
Helft van FOK! zijn ofwel narcisten, egoïsten ofwel gewoon kleine klootzakjes.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 24 mei 2022 @ 12:06:16 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204847094
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
Het hangt ook vooral af van de mate waarin zo'n kenmerk aanwezig is.

pi_204848010
Heb er één keer mee te maken gehad. Was iemand die in de buurt woonde. Bevriend mee geraakt. Uiteindelijk bleek diegene een narcist te zijn.

Omdat het gewoon een goede bekende was geworden, heb je er niet 24/7 mee te maken. Contact uiteindelijk wel verbroken is. Aan narcisten heb je namelijk niks.
pi_204848311
Ik kan mij niet echt voorstellen dat ik bevriend raak met een narcist. Als ik een persoon ontmoet die eigenlijk alleen maar over zichzelf kan praten en verder geen interesse terug toont is het vaak eigenlijk al klaar, je wilt immers gelijkwaardig contact met iemand.

Paar keer narcistische collega's meegemaakt. Dit zijn doorgaans de collega's die ik ook een beetje ontwijk.
pi_204848610
Als het er duimendik bovenop ligt dat de relatie eenrichtingsverkeer is, dan heeft iedereen het meteen door, en zouden alle narcisten geen vrienden hebben. Narcisten kunnen heel erg charmant zijn en je manipuleren zonder dat je het echt in de gaten hebt. En ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204848705
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 12:06 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het hangt ook vooral af van de mate waarin zo'n kenmerk aanwezig is.

Uit je OP: "De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat."

Hoezo zou die man een narcist zijn? Ijdeltuiten praten ook alleen over zichzelf. Hij hoeft geen narcist te zijn.

Ik bedoel maar te zeggen dat men vaak te pas en te onpas iemand een narcist vindt en daarom dus dat het lijkt alsof er veel narcisten zijn.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 15:10:39 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204848841
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 14:58 schreef Rogue2.0 het volgende:
Uit je OP: "De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat."

Hoezo zou die man een narcist zijn? Ijdeltuiten praten ook alleen over zichzelf. Hij hoeft geen narcist te zijn.

Ik bedoel maar te zeggen dat men vaak te pas en te onpas iemand een narcist vindt en daarom dus dat het lijkt alsof er veel narcisten zijn.
Ben ik met je eens. Ik vind het artikel wat dat betreft een beetje stemmingmakend. En zoals gezegd, ik kan het hele verhaal ook niet lezen omdat het een Premium artikel is. Het filmpje geeft beter aan dat je met al die vervormingen goed in het rood moet zitten om tot de categorie narcist te behoren. En ik wilde eigenlijk meer iets horen hoe andere Fok!ers met dit deel van de mensheid omgaat, wat volgens het artikel dus nogal in opkomst schijnt te zijn.

Dus die tekst was niet van mij, maar komt uit het artikel van het AD.
pi_204849076
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
En hier zit hem precies de crux. Het is gevaarlijk om van een diagnose als Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (cluster B) te spreken.
In hele zeldzame gevallen voldoet iemand aan alle kenmerken van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Eerder spreek je inderdaad van 'trekken' van een bepaald cluster.

Overigens, het cluster waar narcisme toe behoort (cluster B) heeft veel overlap tussen de verschillende persoonlijkheidsstoornissen die hier thuishoren en bijbehorende trekjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2022 15:38:22 ]
pi_204850207
Ik omarm narcisten 😎. Zouden er meer van moeten zijn!
  dinsdag 24 mei 2022 @ 18:36:52 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_204851180
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 14:48 schreef Lyrebird het volgende:
Als het er duimendik bovenop ligt dat de relatie eenrichtingsverkeer is, dan heeft iedereen het meteen door, en zouden alle narcisten geen vrienden hebben. Narcisten kunnen heel erg charmant zijn en je manipuleren zonder dat je het echt in de gaten hebt. En ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan.
Het lijken juist vaak mensen met een behoorlijk netwerk.

Niet zelden hebben ze van die typische dingen mee waar mensen op af komen als vliegen op stroop.
pi_204851215
Ik ban ze zo veel mogelijk uit mijn leven. Maar dat is niet zo makkelijk als het bijvoorbeeld familie of een collega is.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_204851218
Geen idee, zou het aan mijn vriendin moeten vragen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 19:07:07 #23
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204851472
Ik heb dit filmpje van de bekende Phil McGraw gevonden en vond hem zelf leuk om te kijken.

Op 5.25 geeft hij vanuit zijn jarenlange ervaring aan hoe je het beste met narcisten om moet gaan.

pi_204851726
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 18:36 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Het lijken juist vaak mensen met een behoorlijk netwerk.

Niet zelden hebben ze van die typische dingen mee waar mensen op af komen als vliegen op stroop.
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.

Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.

Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.

[ Bericht 18% gewijzigd door Halcon op 24-05-2022 19:36:39 ]
  dinsdag 24 mei 2022 @ 19:50:44 #25
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204852075
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Halcon het volgende:
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.

Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.

Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.
Zonde dat je die man hebt laten schieten. Zulke mensen met zoveel kennis zijn goud waard :+ :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 24-05-2022 19:58:59 ]
pi_204852108
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:50 schreef Tengano het volgende:

[..]
Zonde dat je die mand hebt laten schieten. Zulke mensen met zoveel kennis zijn goud waard :+ :D
Hehehe. Totdat je een keer ook wat over het onderwerp weet en er doorheen prikt.

Fraaiste was nog wel dat hij opschepte over een huis dat hij had gekocht. Hypotheek had hij niet nodig, want geld zat.

Máááánden later, toen het contact al verbroken was, bleek hij uit dat huis geknikkerd te zijn omdat hij de huur niet betaalde. :+
  dinsdag 24 mei 2022 @ 19:56:08 #27
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204852194
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:52 schreef Halcon het volgende:
Hehehe. Totdat je een keer ook wat over het onderwerp weet en er doorheen prikt.

Fraaiste was nog wel dat hij opschepte over een huis dat hij had gekocht. Hypotheek had hij niet nodig, want geld zat.

Máááánden later, toen het contact al verbroken was, bleek hij uit dat huis geknikkerd te zijn omdat hij de huur niet betaalde. :+
Achteraf kun je idd wel lachen om al die bullshit verhalen :D Maar op het moment zelf is het de bedoeling dat je gewoon overdonderd wordt door al die blabla verhalen. En ze weten het altijd beter, zelfs als ze er compleet naast zitten, houden ze gewoon voet bij stuk dat dat de waarheid is. Volslagen volbloed idioten dus >:O
pi_204852265
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:56 schreef Tengano het volgende:

[..]
Achteraf kun je idd wel lachen om al die bullshit verhalen :D Maar op het moment zelf is het de bedoeling dat je gewoon overdonderd wordt door al die blabla verhalen. En ze weten het altijd beter, zelfs als ze er compleet naast zitten, houden ze gewoon voet bij stuk dat dat de waarheid is. Volslagen volbloed idioten dus :W
Klopt.

Het contact verbroken, omdat elke keer dingen aanhoren die niet waar zijn vermoeiend is en hij maar probeerde een voet tussen de deur te krijgen (huis van mij huren, omdat de ligging beter was of zogenaamd computerservers voor mijn bedrijf beheren)...

Nu lach ik nog weleens om al die verhalen en capriolen van hem. Als ik 'm aan de telefoon had, dan op de achtergrond gesprekken voeren met z'n vrouw die er niet eens was. Als je eens langs kwam, dan was Jan en allemaal altijd net weg.

En inderdaad. Gewoon glashard blijven beweren dat het zo is als zij zeggen. Ook al is duidelijk dat dat compleet niet het geval is. Ze beweren bij wijze van op leven en dood nog dat het niet regent als je midden in een plensbui staat.

Beste gewoon negeren dit soort lui. Je hebt er niks aan. Er kan ook alleen maar ellende van komen.
  dinsdag 24 mei 2022 @ 20:05:31 #29
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204852348
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:59 schreef Halcon het volgende:
Klopt.

Het contact verbroken, omdat elke keer dingen aanhoren die niet waar zijn vermoeiend is en hij maar probeerde een voet tussen de deur te krijgen (huis van mij huren, omdat de ligging beter was of zogenaamd computerservers voor mijn bedrijf beheren)...
{Doet mij denken aan die afleveringen met Alberto Stegeman :D}

Nu lach ik nog weleens om al die verhalen en capriolen van hem. Als ik 'm aan de telefoon had, dan op de achtergrond gesprekken voeren met z'n vrouw die er niet eens was. _O- Als je eens langs kwam, dan was Jan en allemaal altijd net weg. _O-

En inderdaad. Gewoon glashard blijven beweren dat het zo is als zij zeggen. Ook al is duidelijk dat dat compleet niet het geval is. Ze beweren bij wijze van op leven en dood nog dat het niet regent als je midden in een plensbui staat.

:Y

Beste gewoon negeren dit soort lui. Je hebt er niks aan. Er kan ook alleen maar ellende van komen.
Maar je kan niet zeggen dat ze geen fantasie hebben. Dat dan weer niet :D
pi_204853453
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 20:05 schreef Tengano het volgende:

[..]
Maar je kan niet zeggen dat ze geen fantasie hebben. Dat dan weer niet :D
Dat moet ik 'm nageven inderdaad.

Ging weleens mountainbiken met 'm destijds. Hele verhalen over verzonnen mountainbiketochten met al even verzonnen vrienden, waarbij dan van alles gebeurde. Knokpartijen met exhibitionisten, profrenners die hij er wel even af reed, etc.

Hij had zo'n mountain e-bike. Als je dan ging fietsen met 'm, moest 'ie op de rechte stukken altijd even laten zien hoe hard dat ding kon. En als je dan zelf op een singletrack voluit ging en hij dat - omdat 'ie niet goed kon sturen - niet bij kon houden, sprong 'ie uit z'n vel. :')
  dinsdag 24 mei 2022 @ 21:29:24 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204853539
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 21:21 schreef Halcon het volgende:
Dat moet ik 'm nageven inderdaad.

Ging weleens mountainbiken met 'm destijds. Hele verhalen over verzonnen mountainbiketochten met al even verzonnen vrienden, waarbij dan van alles gebeurde. Knokpartijen met exhibitionisten, profrenners die hij er wel even af reed, etc.

Hij had zo'n mountain e-bike. Als je dan ging fietsen met 'm, moest 'ie op de rechte stukken altijd even laten zien hoe hard dat ding kon. En als je dan zelf op een singletrack voluit ging en hij dat - omdat 'ie niet goed kon sturen - niet bij kon houden, sprong 'ie uit z'n vel. :')
_O-

#knettergek :D
  dinsdag 24 mei 2022 @ 23:26:37 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204855062
"Een nieuw type mens", het is toh een erfelijke aandoening? Dus dat bestaat al erg lang. :?

Overigens ga ik zo min mogelijk met narcisten om aangezien die niet te vertrouwen zijn. En als het toch moet dan heb ik daar wel een psychologische gereedschapskist voor.
pi_204855245
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
Inderdaad. Bij een echte narcist is het een psychische aandoening. Mensen met narcistische kenmerken, en vooral bij de jeugd, is het gewoon een slechte opvoeding.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_204855269
weg ermee. zelfs al probeer je het en denk je dat ze ook hun aardige sociale kanten hebben... uiteindelijk blijkt dat meestal nep.

maar je hebt allerlei gradaties, veel mensen hebben wat egoistische trekjes, en zijn verder gewoon okee.
  woensdag 25 mei 2022 @ 08:59:38 #35
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204856296
Wedstrijdje doen wie de grootste narcist is en de ander kan manipuleren.
  woensdag 25 mei 2022 @ 09:08:14 #36
80382 manny
30 is best veel
pi_204856378
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik ben de nodige narcisten in mijn leven tegengekomen en heb er het nodige aan beperkende ervaringen aan over gehouden. Vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn aanpak is dat ik dergelijke 'mensen' zo veel mogelijk op afstand houdt, ze niet te belangrijk maak, niet ga investeren in het contact en derhalve loslaat en mijn eigen weg weer ga.

En ik kan het iedereen aanraden om een dergelijke encounter zo aan te pakken.
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_204856435
quote:
19s.gif Op woensdag 25 mei 2022 09:08 schreef manny het volgende:

[..]
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.
Dan bepaalt de ander indirect bijna altijd. Immers, hoe iemand is en zich gedraagt, is grotendeels bepalend voor de mate waarin je contact met diegene wil.
  woensdag 25 mei 2022 @ 09:47:35 #38
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204856681
quote:
19s.gif Op woensdag 25 mei 2022 09:08 schreef manny het volgende:
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.
Ze kunnen zich inderdaad kwalificeren of diskwalificeren. It's totally up to them indeed :)

En beide vormen van duidelijkheid zijn ok :)
pi_204857341
De kerel die mij aannam, is een narcist.

Om de baan te krijgen, moest ik een subsidievoorstel schrijven. Het enige (pissige) commentaar dat hij had, was dat hij niet genoemd werd in het voorstel. Toen had ik de bui al moeten zien hangen..
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204857691
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:07 schreef Tengano het volgende:
Ik heb dit filmpje van de bekende Phil McGraw gevonden en vond hem zelf leuk om te kijken.

Op 5.25 geeft hij vanuit zijn jarenlange ervaring aan hoe je het beste met narcisten om moet gaan.

Samenvatting?
  woensdag 25 mei 2022 @ 11:44:07 #41
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204857705
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 11:43 schreef Sushilover het volgende:
Samenvatting?
:')
pi_204857893
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.

Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.

Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.
Is dat niet gewoon een leugenaar?
pi_204858083
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:03 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Is dat niet gewoon een leugenaar?
Uit wat ik heb gezien en via-via heb gehoord, denk ik dat dit een narcist is. Narcisten liegen natuurlijk ook heel wat af.
  woensdag 25 mei 2022 @ 12:37:57 #44
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204858236
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:23 schreef Halcon het volgende:
Uit wat ik heb gezien en via-via heb gehoord, denk ik dat dit een narcist is. Narcisten liegen natuurlijk ook heel wat af. alleen maar. [zelfs als het niet nodig is; I kid you not]
In dit filmpje legt iemand uit waarom dat zo is.


quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 12:03 schreef FlauwKapsel het volgende:
Is dat niet gewoon een leugenaar?
Check 2:20 in bovenstaan filmpje wat het verschil is.

[ Bericht 18% gewijzigd door Tengano op 25-05-2022 13:36:18 ]
pi_204858975
@Tengano: Ten eerste:
Hoe ga je met narcisten om?
Nou, het antwoord is NIET.
Daar moet je gewoon met een grote boog omheen lopen en niks anders.

Ten tweede: ik merk wel dat het nu wel heel erg in de mode is om met de naam narcist rond te strooien als je een kutrelatie hebt gehad of een een kutwerkgever.

Ik kan niet oordelen over andermans ervaring omdat ik niet overal bij ben geweest maar het lijkt de laatste jaren wel of dit land tot aan de nok vol zit met narcisten volgens iedereen die zich ook maar een beetje benadeeld voelt.
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:10:09 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204859086
Ha, ik ken er ook zo één. Hij loopt er niet mee te koop of zo... maar toch heeft iedereen wel te horen gekregen van hemzelf dat hij miljonair is en allang niet meer hoeft te werken voor het geld.
Resistance is futile.
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:11:09 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204859098
Ik heb overigens geen keus. Ik moet er een relatie mee onderhouden, dus dat is een kwestie van steeds weer grenzen stellen. Soms telkens opnieuw dezelfde grenzen stellen.
Resistance is futile.
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:12:38 #48
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204859119
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:11 schreef Seven. het volgende:
Ik heb overigens geen keus. Ik moet er een relatie mee onderhouden, dus dat is een kwestie van steeds weer grenzen stellen. Soms telkens opnieuw dezelfde grenzen stellen.
Vind ie niet leuk.

haha ik wel :)

[ Bericht 31% gewijzigd door Tengano op 25-05-2022 14:18:34 ]
pi_204859144
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:11 schreef Seven. het volgende:
Ik heb overigens geen keus. Ik moet er een relatie mee onderhouden, dus dat is een kwestie van steeds weer grenzen stellen. Soms telkens opnieuw dezelfde grenzen stellen.
Je moet niks, toch?
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:17:01 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204859164
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:12 schreef Tengano het volgende:

[..]
Vind ie niet leuk.

haha, ik wel :)
Klopt. Het is ook heel voorspelbaar gedrag. Ik kan de klok erop gelijk zetten, ik weet ondertussen precies wat hem triggert om de grenzen op te zoeken.

Reden dat ik dat allemaal zo kan analyseren, heeft alles te maken met het feit dat ik er verder emotioneel enorm veel afstand van heb. Heel soms schiet ik uit m'n slof en zet ik hem op zijn plek. Dan doet hij weer een tijdje wat ik wil.
Resistance is futile.
  woensdag 25 mei 2022 @ 14:20:33 #51
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204859197
quote:
7s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:17 schreef Seven. het volgende:
Klopt. Het is ook heel voorspelbaar gedrag. Ik kan de klok erop gelijk zetten, ik weet ondertussen precies wat hem triggert om de grenzen op te zoeken.

Reden dat ik dat allemaal zo kan analyseren, heeft alles te maken met het feit dat ik er verder emotioneel enorm veel afstand van heb. Heel soms schiet ik uit m'n slof en zet ik hem op zijn plek. Dan doet hij weer een tijdje wat ik wil.
Als ik vragen mag.... Hoe krijg jij het precies voor elkaar om emotioneel zo enorm veel afstand te houden? Hoe zorg je er precies voor dat niet alles bij jou binnenkomt, je raakt etc. ? Want meestal wordt het ook vrij persoonlijk gemaakt en worden ook met name je zwakke plekken onder vuur genomen bijvoorbeeld. Iig alles om je zoveel mogelijk te triggeren. Ik ben dan wel benieuwd hoe of wat jij dan precies doet eerlijk gezegd om emotioneel zo enorm veel afstand te kunnen houden, zoals je vertelt.

Want de meeste antwoorden liggen in de range van "Nou gewoon niet" :7 op de vraag hoe je omgaat met narcisten. Op zich begrijpelijk, maar genoeg mensen hebben helaas geen keus en dan moet je wat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 25-05-2022 14:30:21 ]
  woensdag 25 mei 2022 @ 17:50:04 #52
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_204861689
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:20 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als ik vragen mag.... Hoe krijg jij het precies voor elkaar om emotioneel zo enorm veel afstand te houden? Hoe zorg je er precies voor dat niet alles bij jou binnenkomt, je raakt etc. ? Want meestal wordt het ook vrij persoonlijk gemaakt en worden ook met name je zwakke plekken onder vuur genomen bijvoorbeeld. Iig alles om je zoveel mogelijk te triggeren. Ik ben dan wel benieuwd hoe of wat jij dan precies doet eerlijk gezegd om emotioneel zo enorm veel afstand te kunnen houden, zoals je vertelt.

Want de meeste antwoorden liggen in de range van "Nou gewoon niet" :7 op de vraag hoe je omgaat met narcisten. Op zich begrijpelijk, maar genoeg mensen hebben helaas geen keus en dan moet je wat.
Het scheelt als je jezelf constant voor ogen houdt dat je met iemand met een afwijking te maken hebt zonder dat (te veel) uit te laten monden in medelijden. Je neemt dan zo iemand niet echt serieus meer en dat schept vanzelf een bepaalde afstand.
  woensdag 25 mei 2022 @ 17:56:02 #53
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204861742
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 17:50 schreef the-eye het volgende:
Het scheelt als je jezelf constant voor ogen houdt dat je met iemand met een afwijking te maken hebt zonder dat (te veel) uit te laten monden in medelijden. Je neemt dan zo iemand niet echt serieus meer en dat schept vanzelf een bepaalde afstand.
Dat is wel een goeie tip ^O^ Thanks :) Ik heb meestal de neiging om mensen toch serieus te nemen ook al staan ze BS te verkopen. Ergens wil ik ze toch kunnen begrijpen waarom ze doen zoals ze doen en dingen te kunnen duiden. Maar dat betekent dan ook dat ik onbewust meega in hun verhaal, wat geenszins in mijn voordeel is.
  woensdag 25 mei 2022 @ 18:07:45 #54
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_204861847
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2022 17:56 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat is wel een goeie tip ^O^ Thanks :) Ik heb meestal de neiging om mensen toch serieus te nemen ook al staan ze BS te verkopen. Ergens wil ik ze toch kunnen begrijpen waarom ze doen zoals ze doen en dingen te kunnen duiden. Maar dat betekent dan ook dat ik onbewust meega in hun verhaal, wat geenszins in mijn voordeel is.
Wat voor jou een normaal gesprek is, is voor een narcist het verzamelen van zaken die tegen jou gebruikt kunnen worden. Heb je dat eenmaal door dan komt er vanzelf een afstand want je wil zo min mogelijk delen met dat persoon



[ Bericht 23% gewijzigd door the-eye op 25-05-2022 18:12:51 ]
pi_204862019
Mijn ex heeft sterke narcistische trekken. Het zijn mensen die anderen gebruiken om zichzelf beter te voelen, ze moeten opgehemeld worden en kunnen niet tegen kritiek. Ze doen namelijk nooit iets fout en niks is ooit hun schuld. Dingen overkomen hen of worden door anderen gedaan, maar zij doen nooit iets fout. Ze kunnen dus niet veranderen, want ze hebben geen probleem. Ze vinden zichzelf fantastisch.

Ermee omgaan is lastig, vooral omdat je zelf steeds denkt “ja maar een normaal mens zou toch…” Maar het zijn geen normale mensen. Daar zit de frustratie van de omgang.
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 25 mei 2022 @ 18:58:24 #56
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204862294
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:07 schreef the-eye het volgende:
Wat voor jou een normaal gesprek is, is voor een narcist het verzamelen van zaken die tegen jou gebruikt kunnen worden. Heb je dat eenmaal door dan komt er vanzelf een afstand want je wil zo min mogelijk delen met dat persoon

Ik heb het filmpje gezien. Dr Ramini spreekt over haar DEEP method:

Don't Defend
Don't Engage
Don't Explain
Don't Personalise

Het merendeel van de strategieeen die in dit topic door users worden voorgesteld zijn don't engage. En logisch ook want dan ga je er met een grote boog omheen of stap je uit de relatie en ga je je eigen weg zonder het gedoe van de narcist. Maar er zijn veel situaties waarbij je een collega, of een familielid, buren of een clublid hebt waar je niet zomaar bij weg kunt lopen.

Engaging is dan part of your dayly life; je kunt ze immers niet ontkomen. In dat geval kun je nog terugvallen op don't defend en don't explain. Je houdt zaken voor jezelf, je gaat je niet verdedigen als je wordt aangevallen, je gaat je niet verantwoorden als je keuzes bekritiseerd worden etc. En dit zijn nog steeds allemaal coping strategieen (methodes om te dealen met een situatie) waar je praktischerwijs voor kunt kiezen.

Maar don't personalise is toch een iets ander verhaal. Vaak heeft de narcist toch op een of andere wijze kennis weten te krijgen van de kwetsbaarheden van zijn slachtoffer; door uitvragen, of hij heeft geinformeerd bij je familie of vrienden etc. En zoals een narcist dat meestal doet, heeft hij dat in de love bombing phase zelf uit kunnen vragen en is het hem op een gouden schaaltje door het slachtoffer zelf aangereikt.

Op het moment dat de narcist dan stevig in gaat zetten op het devalueren en gaat targetten op de kwetsbaarheden van het slachtoffer, hoe zou je dit dan niet moeten 'personalizen'? Immers de feiten kloppen, het zijn je kwetsbaarheden, het raakt je en de narcist blijft prikken.

Ik moet dan ook denken aan kinderen die gepest worden op school. Het gaat maar door dag in dag uit. En als ze dan om hulp vragen bij hun ouders of wellicht de schoolleiding dan wordt er gezegd: "Trek het je gewoon niet aan." Ik blijf me overigens nog steeds verbazen over dat advies wat door veel mensen nog steeds gegeven wordt.

Maar anderzijds ben ik wel benieuwd hoe je een offensief op je gevoeligste kwetsbaarheden zou kunnen weerstaan door het niet te 'personalizen'. Wat zou iemand dan precies moeten doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 25-05-2022 19:24:05 ]
pi_204862430
quote:
14s.gif Op woensdag 25 mei 2022 17:56 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat is wel een goeie tip ^O^ Thanks :) Ik heb meestal de neiging om mensen toch serieus te nemen ook al staan ze BS te verkopen. Ergens wil ik ze toch kunnen begrijpen waarom ze doen zoals ze doen en dingen te kunnen duiden. Maar dat betekent dan ook dat ik onbewust meega in hun verhaal, wat geenszins in mijn voordeel is.
Dat kun je het beste toch loslaten. Een narcist doet zoals 'ie doet omdat 'ie een narcist is. Los van mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn, heeft het geen enkel nut om te spitten naar het 'waarom'. Sterker nog: het heeft geen enkel nut een narcist te voeden met aandacht, informatie, etc.

Je kunt dan beter tijdig in de gaten hebben dat je te maken hebt met een narcist. En dan je conclusies trekken.
  woensdag 25 mei 2022 @ 19:10:04 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204862433
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:15 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je moet niks, toch?
Jawel. Tenzij ik een andere baan wil zoeken maar 1 narcist die onder controle is, is niet genoeg reden.
Resistance is futile.
pi_204862615
Zoek anders ook eens op gaslighting.
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 25 mei 2022 @ 19:29:34 #60
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204862657
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:25 schreef Spirit82 het volgende:
Zoek anders ook eens op gaslighting.
Dat is heel iets anders en een 'vaardigheid' cq 'kwaliteit' van de narcist. In dit topic vind ik het veel interessanter wat je daar zelf tegenover kunt zetten. Bij voorkeur maken dat je wegbent dus (Don't engage), maar als dat niet kan zul je ermee moeten dealen. In mijn voorlaatste post geeft Dr Ramani een aantal strategieeen waarvan ik er op 1 nog wil inzoomen: Don't take it personal.

En dat is iets wat je zelf moet doen en op een bepaalde manier en met een bepaalde mindset. En iemand vermijden of er met een boog omheenlopen is een stuk eenvoudiger dan 'Don't take it personal'.

[ Bericht 20% gewijzigd door Tengano op 25-05-2022 19:37:53 ]
pi_204862775
Wat daarbij kan helpen, is 'm in elk geval niet teveel te voeden met informatie over jezelf, wat je bezighoudt, etc. Dat gebruikt 'ie namelijk toch alleen maar om je daarna dwars te zitten, te raken, etc.
  woensdag 25 mei 2022 @ 19:39:49 #62
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204862789
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:37 schreef Halcon het volgende:
Wat daarbij kan helpen, is 'm in elk geval niet teveel te voeden met informatie over jezelf, wat je bezighoudt, etc. Dat gebruikt 'ie namelijk toch alleen maar om je daarna dwars te zitten, te raken, etc.
Die fase is al geweest en ligt dan in het verleden. Hij heeft al munitie en gaat voor de devaluatie, je kunt het niet vermijden, en wat moet je dan doen om zaken niet persoonlijk te nemen. Hoe bescherm je jezelf in die toxische situatie a la 'Don't take it personal'. Dat is de vraag nu.

Want 'Don't take it personal' is immers makkelijker gezegd dan gedaan. Net als 'Ah joh, trek het je gewoon niet aan', wetende dat de narcist relentless is en dus van geen ophouden weet.
pi_204862844
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 19:39 schreef Tengano het volgende:

[..]
Die fase is al geweest en ligt dan in het verleden. Hij heeft al munitie en gaat voor de devaluatie, je kunt het niet vermijden, en wat moet je dan doen om zaken niet persoonlijk te nemen. Hoe bescherm je in die toxische situatie jezelf a la 'Don't take it personal'. Dat is de vraag nu.
Het is makkelijk gezegd, maar denk dat je goed moet beseffen wie het zegt. Een narcist, die zo doet omdat 'ie een narcist is. En jij bent een toevallig slachtoffer. Het is geen goede vriend die altijd het beste met je voor had. Of iemand die echt op je gesteld is en opeens als een blad draait. Stop ook met analyses of het misschien aan jou ligt, hoe het zo gekomen, etc. Het antwoord op al die vragen is simpelweg dat 'ie zo doet omdat 'ie een narcist is.

Een teek bijt zich ook niet in je vast omdat 'ie je een lul vindt, maar gewoon omdat je een toevallig passerende gastheer bent waar 'ie zich mee kan voeden.
  woensdag 25 mei 2022 @ 20:53:00 #64
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_204863745
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:58 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik heb het filmpje gezien. Dr Ramini spreekt over haar DEEP method:

Don't Defend
Don't Engage
Don't Explain
Don't Personalise

Het merendeel van de strategieeen die in dit topic door users worden voorgesteld zijn don't engage. En logisch ook want dan ga je er met een grote boog omheen of stap je uit de relatie en ga je je eigen weg zonder het gedoe van de narcist. Maar er zijn veel situaties waarbij je een collega, of een familielid, buren of een clublid hebt waar je niet zomaar bij weg kunt lopen.

Engaging is dan part of your dayly life; je kunt ze immers niet ontkomen. In dat geval kun je nog terugvallen op don't defend en don't explain. Je houdt zaken voor jezelf, je gaat je niet verdedigen als je wordt aangevallen, je gaat je niet verantwoorden als je keuzes bekritiseerd worden etc. En dit zijn nog steeds allemaal coping strategieen (methodes om te dealen met een situatie) waar je praktischerwijs voor kunt kiezen.

Maar don't personalise is toch een iets ander verhaal. Vaak heeft de narcist toch op een of andere wijze kennis weten te krijgen van de kwetsbaarheden van zijn slachtoffer; door uitvragen, of hij heeft geinformeerd bij je familie of vrienden etc. En zoals een narcist dat meestal doet, heeft hij dat in de love bombing phase zelf uit kunnen vragen en is het hem op een gouden schaaltje door het slachtoffer zelf aangereikt.

Op het moment dat de narcist dan stevig in gaat zetten op het devalueren en gaat targetten op de kwetsbaarheden van het slachtoffer, hoe zou je dit dan niet moeten 'personalizen'? Immers de feiten kloppen, het zijn je kwetsbaarheden, het raakt je en de narcist blijft prikken.

Ik moet dan ook denken aan kinderen die gepest worden op school. Het gaat maar door dag in dag uit. En als ze dan om hulp vragen bij hun ouders of wellicht de schoolleiding dan wordt er gezegd: "Trek het je gewoon niet aan." Ik blijf me overigens nog steeds verbazen over dat advies wat door veel mensen nog steeds gegeven wordt.

Maar anderzijds ben ik wel benieuwd hoe je een offensief op je gevoeligste kwetsbaarheden zou kunnen weerstaan door het niet te 'personalizen'. Wat zou iemand dan precies moeten doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon stoïcijns kijken en nietszeggende antwoorden geven (is dat zo? Ja joh? Oh?) Ik weet het klinkt makkelijker dan gezegd (en hier gaat het bij mij ook nog weleens mis) maar het heeft toch geen zin om in discussie te gaan. Zulke mensen zijn een waste of time
pi_204864582
Ik heb ooit met een narcist gewoond. Dat was een hel. Zelfs huisbaas mocht hem absoluut niet. Ook mochten de ander huisgenoten hem ook niet.

In het begin was hij gewoon aardig, sprak vol met woorden en verhalen en soms ook een zielig gedoe.
Maar achteraf blijkt gewoon een leugens.. Uiteraard werd het steeds erger. Alles moest op zijn manier gaan.
Hij had naast narcist ook een smetvrees. Dat maakte erger. Alles moest steriel en strak staan.

Uiteindelijk besloot een ander huisgenoot een oorlog starten tegen narcist. Iedereen in de huis werd meegesleurd.
Zelfs huisbaas mocht hem niet. Dus we kregen steun van huisbaas. Dus mocht huis boel ombouwen of bekladden. Woning werd toch verbouwd.

Het kostte ons half jaar hem leven zuur te maken. Het was een jankbal, hij belde zelfs 3 of 4 keer politie en klaagde dat we kinderachtig waren. Uiteindelijk slaagden we erin hem uit huis te jagen.

Het was een mooie ervaring, maar nooit weer meer.

Mijn ervaring met een narcist:
Narcist ziet en denkt dat de wereld om hem of zij draait. Hij of zij sta er graag bovenop en geniet van de aandacht, soms lokt het uit (dus goed oppassen). Soms is die persoon best onhandig. Verder wordt snel boos als ie niet zin krijgt, gaat ie een verhaal verkopen.
Narcist houdt niet van verandering of verrassing.
Narcist kan agressie uitingen. (is mij al paar keren overkomen)

Narcist negeren ook al verkoopt een leugens aan buurt. Dat is de moeilijkste hiervan. Vergeet niet dat Narcist zoekt altijd een zwakkere slachtoffers.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_204864821
Enerzijds is het goed om te weten wat een narcistische persoonlijkheidsstoornis inhoudt, omdat slachtoffers regelmatig zo geconditioneerd zijn dat ze niet eens beseffen hoe ze emotioneel kapotgemaakt worden. Want het gebeurt over het algemeen zo passief-agressief en subtiel dat je je er wel klote bij voelt, maar het wordt je niet helder wat er nou precies gaande is.

Behalve de narcist zelf, is de betreffende omgeving vaak ook destructief. Een narcist weet hoe hij zijn charme kan gebruiken om door mensen leuk gevonden te worden. Zodoende kan hij ermee wegkomen. Als je tegenover hen om hulp vraagt omdat je je elke keer heel erg minderwaardig en een sukkel voelt door de steken onder water, reageren ze met "Joh! Zo is nou eenmaal! Je moet het je niet persoonlijk aantrekken." Omdat zij niet dezelfde ervaringen met hem hebben als jij - want hij zet een masker op - geloven ze je niet.

Als je van een narcist wil loskomen, dan houdt het vaak in dat je je ook moet onthechten van iedereen die met hem te maken heeft. Dat is heel pijnlijk en eenzaam.

Mijn pa is er één. Omdat hij mijn pa is, herken ik wel wat van mezelf in hem terug en kan ik me denk ik een voorstelling maken waarom het narcisme er bij hem is en welke pijn erachter kan schuilen. In die zin heb ik het met hem te doen. Echter zodra ik toe ga geven aan die gevoelens om hem te willen helpen, ga ik juist daardoor op mijn bek. Hij blijft stellig ontkennen dat hij enige verantwoordelijkheid heeft. Ik denk dat hij niet het onderscheid kan maken tussen aanpassen en onderwerpen.

Dat hij mij zoveel pijn heeft gedaan door mij keer op keer op keer op keer mij zo aan mezelf te laten twijfelen dat ik niet eens op mijn eigen perceptie durfde te vertrouwen, dat is één ding. Ik heb daar zelf chronische psychische problemen aan overgehouden. En dat gebruikt hij vervolgens ook weer om de situatie te exploiteren. Hij verdraait de hele situatie en heeft veel mensen wijsgemaakt dat ik degene ben die geen empathisch vermogen heeft en zo egocentrisch ben dat ik niet kan inzien dat hij alleen het beste voorheeft met mij. Dat hij in werkelijkheid of helemaal nooit naar mij omkijkt of hij gebruikt mij als pispaal om mij te beschuldigen met uit de lucht gegrepen aannames die wel refereren naar de dingen die hij mij flikt.

Ik ben zelf ooit behandeld voor borderline. Ik zie ook wel verbanden in hoe borderline en narcisme aan elkaar verwant zijn en van elkaar verschillen. Het grootste verschil met betrekking tot hoe mijn pa met zijn issues omgaat is dat hij altijd problemen bagetalliseert of pretendeert dat ze niet bestaan. Alleen het idee al dat ik op dezelfde manier ermee omga, hoe ik nog meer contact verlies met mijn emoties en mijn ware zelf en hoe dat vervolgens mij helemaal kapotmaakt .... brrr! Ik vergelijk dat met van de arts horen dat ik dringend naar het ziekenhuis moet omdat ik zo ziek ben dat ik eraan dood zal gaan - en ik weiger dat pertinent te geloven en ga mezelf aanpraten dat mij niks mankeert.
pi_204864883

Ik vind dit wel een goed voorbeeld van hoe een narcist blijft weigeren te erkennen dat hij dingen niet goed aanpakt en hoe hij ook zijn eigen leven daarmee naar de klote brengt.
  woensdag 25 mei 2022 @ 22:07:34 #68
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204865376
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 21:40 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Ik vind dit wel een goed voorbeeld van hoe een narcist blijft weigeren te erkennen dat hij dingen niet goed aanpakt en hoe hij ook zijn eigen leven daarmee naar de klote brengt.
Gruwelijk filmpje en knettergek die vent. Je kunt niet tot dit soort creatures doordringen. Ze houden krampachtig hun zelfbeeld in stand kost wat het kost. Niet in staat tot zelfreflectie en afspraken maken is mij iig nog nooit gelukt. Het enige wat je imo kunt doen is goed voor jezelf zorgen met zo'n lijperd in je omgeving en maken dat je wegkomt.
  woensdag 25 mei 2022 @ 22:46:43 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204866243
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 14:20 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als ik vragen mag.... Hoe krijg jij het precies voor elkaar om emotioneel zo enorm veel afstand te houden? Hoe zorg je er precies voor dat niet alles bij jou binnenkomt, je raakt etc. ? Want meestal wordt het ook vrij persoonlijk gemaakt en worden ook met name je zwakke plekken onder vuur genomen bijvoorbeeld. Iig alles om je zoveel mogelijk te triggeren. Ik ben dan wel benieuwd hoe of wat jij dan precies doet eerlijk gezegd om emotioneel zo enorm veel afstand te kunnen houden, zoals je vertelt.

Want de meeste antwoorden liggen in de range van "Nou gewoon niet" :7 op de vraag hoe je omgaat met narcisten. Op zich begrijpelijk, maar genoeg mensen hebben helaas geen keus en dan moet je wat.
Dit is geen geliefde, geen familie en geen vriend. Het gaat hier om een medewerker. En hij weet dondersgoed dat je niet direct neerbuigend kunt zijn richting management, want dat kan leiden tot disciplinaire acties.

Verder zie ik hem als een soort psychiatrisch patiënt. Soms erger ik me wel heel erg aan zijn gedrag, en dan hou ik mezelf voor dat narcisten een schrijnend laag zelfbeeld proberen te compenseren door zichzelf op te hemelen, en anderen neer te halen.

Dat neerhalen kan hij bij mij niet doen, dat zichzelf ophemelen registreert bij mij als enorm zielig gedrag.
Resistance is futile.
pi_204866384
Niet. Mijn schoonvader was een narcist. Waardeloze klootzak. Op een gegeven moment kon hij uiteindelijk ook niet meer met zichzelf leven. Einde verhaal dus.
pi_204867097
YouTube is bedolven met filmpjes over narcisme. Vaak met waardevolle info, maar ook met een hoop bullshit. Vooral het begrip "de empaat".

Dat mensen veronderstellen dat bijvoorbeeld hun ex door wie zij zich emotioneel mishandeld voelen een narcist is, wil nog niet zeggen dat hij dat daadwerkelijk is. Anyway, er zijn mensen die zoiets zien en dan denken: "Ooooh! Dat is het dus! Ik ben het slachtoffer van een narcist, omdat ik heel gevoelig ben en daarmee eigenlijk een heel bijzonder speciaal mens. Mijn ex is een narcist en heeft helemaal geen empathie en ik heb dat juist heel erg veel. Hij deed alleen maar lief tegen mij, omdat hij narcistische voeding nodig heeft. (Ik zie het al voor me dat hij met zijn blote poten in een pot met aarde gaat staan en dan geef je hem water met een scheutje 'narcistische voeding'.)

Ironisch genoeg is dát nou juist narcisme. Jezelf een bijzondere status aanmeten om maar niet geconfronteerd te hoeven worden met je eigen zwakheden. Dat hebben we allemaal en tot op zekere hoogte is dat ook gezond. Het is ook gezond als je bij jezelf kan nagaan of de overtuigingen die je over jezelf hebt kloppen of ze moet bijstellen. Niemand vind het leuk om met zijn fouten geconfronteerd te worden, maar door even door die zure appel heen te bijten, word je wel zelfbewuster en voelt het goed dat je het voortaan op een andere manier gaat doen.
pi_204867132
In de politiek tref je ook nogal wat narcisten aan. Sylvana Simons is een goed voorbeeld daarvan:

  woensdag 25 mei 2022 @ 23:41:29 #73
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204867356
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
YouTube is bedolven met filmpjes over narcisme. Vaak met waardevolle info, maar ook met een hoop bullshit.
Ik heb er dan ook de nodige gezien. Alleen zag ik dit artikel en wilde ik graag eens van users hier horen wat hun strategieen zijn en hoe ze met dit type mens omgaan. Niet over de narcist zelf praten dus, maar hoe kun je jezelf er tegen wapenen; wat natuurlijk niet nodig is als je uit de buurt blijft, maar soms is dat geen optie.

Met name in de devaluatiefase, die jij als geen ander kent, wat zou je dan moeten doen om overeind te blijven. Of is er uberhaupt zelfs een manier om er sterker van te worden, of om er sterker uit te komen. In de meeste situaties is dat natuurlijk niet het geval en gaan mensen er aan onderdoor. Maar als je weet waar je mee te maken hebt, zijn er dan mogelijkheden dat je er gepokt en gemazeld uit kunt komen. En zo ja, hoe zou je dat dan moeten doen.

Allereerst moet je dan natuurlijk weten wat voor tactieken de narcist toepast en die zijn bekend. Eigen strategieen zijn ook redelijk bekend. Maar hoe zou je immuun kunnen worden voor de voortdurende devaluatietechnieken. Dat is iets wat ik mezelf afvraag.
  woensdag 25 mei 2022 @ 23:49:56 #74
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_204867413
Narcisme is ook gewoon maar een zwakte die je kan gebruiken lijkt me. Een overtrokken zelfbeeld moet gevoed worden en als je dat doet krijg je vaak meer gedaan. Maar op persoonlijk vlak ga ik zo min mogelijk om met mensen die narcistisch over komen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_204867819
Hoe je er mee om moet gaan?

Als ik problemen met mensen heb, dan ga ik er meestal met een gestrekt been in, en dan zie ik wel waar het eindigt. Als het moet kan ik namelijk heel erg kwaad worden (op zichzelf best koddig), en dat schijnt bij de meeste mensen toch te werken. Die flikken dat niet meer.

Narcisten zijn daar volkomen ongevoelig voor, ws omdat ze zelf zo vaak met dat bijltje hebben gehakt. Zullen ook alles ontkennen, daar zijn ze een meester in. Daarnaast is hun omgeving zo geconditioneerd, als in het Stockholmsyndroom, dat je vanuit de omgeving van de narcist geen hulp hoeft te verwachten. Het gekke is wel: je kunt de angst in hun ogen zien als je ze confronteert. Maar ze zijn zo door de wol geverfd, dat je met discussies niets bereikt. Je ziet het zelfvertrouwen ook snel weer terugkomen.

Daarnaast is iedereen bang voor narcisten (met macht). Want het zijn eersteklas pestkoppen en die wil je niet tegen je hebben. Nogmaals, de kerel die mij had aangenomen was een goed voorbeeld. Uitermate charmante man, wist precies hoe hij iedereen binnen de organisatie kon manipuleren zodat ik de baan kreeg. Maar toen ik er eenmaal zat, en meteen mot met hem had, was er niemand in de organisatie, tot en met de hoogste baas, die zich daar in wilde mengen. Ik heb hemel en aarde bewogen om regels nageleefd te zien, en uiteindelijk is dat wel gelukt, maar niet voordat hij me nog drie keer zwaar genaaid had.

Mevrouw Lyrebird heeft wat cursussen gedaan om dit soort zaken te herkennen. Haar oplossing is steevast: fuck them. Niet meer mee praten, ze zijn het niet waard. En ik ben bang dat dit de enige echte oplossing is, ook als je aan zo iemand vast zit. Je zult altijd verliezen in zo’n relatie. Vooral binnen een familie kan dit heel vervelend zijn, want je voelt toch een zekere loyaliteit. Maar zeg nu zelf: wil jij met je 40e met kanker in het ziekenhuis liggen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204868300
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:41 schreef Tengano het volgende:
Of is er uberhaupt zelfs een manier om er sterker van te worden, of om er sterker uit te komen.
Die is er zeker.

Mensen met NPS blijven nog steeds gewone mensen en narcisme hebben we allemaal in een bepaalde mate. In hun geval is dat narcisme zo overheersend, want ze kunnen niet accepteren dat ze net als iedereen overigens weleens fouten maken en zich daarvoor behoren te verantwoorden.

Emotioneel hebben ze zich totaal niet goed kunnen ontwikkelen en dat heeft o.a. te maken met een hechtingsstoornis. Ze zitten nog op het niveau van een 2-jarige en hebben niet het inzicht dat de wereld waarin ze leven niet alleen maar om hen draait. Onderbewust merken ze wel degelijk dat er iets niet klopt en dat de meeste mensen veel meer ontwikkeld zijn op emotioneel niveau en dat doet pijn. Zoveel zelfs dat ze elke keer terugvallen op hun narcisme - zichzelf wanen beter te zijn dan anderen - dat is de manier om zich niet minderwaardig te hoeven voelen.

Ze hebben net als iedereen behoefte aan liefde, echter de enige manier om een sociaal netwerk op te kunnen bouwen, is door manipulatie en anderen en vooral zichzelf te overtuigen hoe geweldig en bijzonder ze zijn. Want als ze niet de besten zijn, dan voelen ze zich de slechtsten. Ze veronderstellen dat iedereen het op dezelfde manier ziet. Dus als jij hen kritiek geeft met de bedoeling dat ze zich zelfbewust worden en hun gedrag aanpassen, ervaren zij dat als persoonlijke aanval en denken ze dat je zoiets zegt omdat je ervan geniet dat zij zich daar erg rot door voelen. Daarom benaderen ze alles als een competatieve strijd. Ze doen andere mensen pijn in de veronderstelling dat ze anders zelf degenen zijn die pijn gedaan worden.

Als zij een partner kiezen die makkelijk beinvloedbaar is, denk ik overigens niet dat dat alleen de reden is om voor zo'n iemand te kiezen. Ik denk dat ze zo'n iemand vooral ervaren als veiliger dan de meeste andere mensen. Als hun partner in de beginfase helemaal verliefd is waarom zo'n charmant iemand uitgerekend voor hen kiest, ervaren zij dat geluk ook: eindelijk iemand die lief is voor ze en zich aanpast om te kunnen voldoen aan de behoeftes die zij hebben.

Echter vriendschappen en relaties vereisen nou eenmaal dat iedereen zich naar elkaar aanpast. En dat lukt mensen met NPS niet. Zij zien niet in dat mensen zich uiteindelijk doodongelukkig gaan voelen als ze zich continu moeten schikken naar hen en nooit merken dat de narcist in ieder geval probeert hen tegemoet te komen in de behoeftes die zij hebben. Ze gaan er vanuit dat als jij hen gelukkig maakt door hen het gevoel te geven hoe geweldig ze zijn, jij je dan ook gelukkig voelt, want je bent immers uitverkoren om deel uit te maken van hun leven.

Maar zo werkt het nou eenmaal niet. Zodoende hebben narcisten uiteindelijk ook met hen conflicten. Ze voelen zich door jou verraden en ze laten passief-agressief merken dat ze jou dat heel erg kwalijk nemen.

~~~~~~~~

Voor een deel klopt het overigens wel dat het leven een strijd is en dat er een hierarchie is. Daarom heeft iedereen een bepaalde mate van narcisme nodig, want anders kan je zelf ook geen status verwerven. Dat heb je wel nodig om jezelf te kunnen ontplooien. Op dat vlak zijn narcisten vaak weer wel goed ontwikkeld.

Je ontkomt er nou eenmaal niet aan dat mensen niet altijd goede bedoelingen hebben en van jou willen profiteren. Zodoende kunnen ervaringen met een narcist hoe pijnlijk ook wel nuttig zijn om in te zien dat je niet naief moet zijn en jouw kwetsbaarheden niet altijd moet laten zien.

Wat zij van jou zouden kunnen leren, is dat het ook nodig is om een zekere mate van oprechtheid en kwetsbaarheid te tonen naar anderen als je vriendschappen en relaties wilt behouden. Maar dat kunnen ze niet.

Overigens denk ik dat het een spectrum is en dat een klein deel van mensen die NPS hebben zich wel emotioneel kunnen ontwikkelen.
pi_204868613
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
In de politiek tref je ook nogal wat narcisten aan. Sylvana Simons is een goed voorbeeld daarvan:

De politiek is ook bij uitstek iets waar narcisten aardig kunnen overleven.
  donderdag 26 mei 2022 @ 10:50:34 #78
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_204869537
Als ze aardig zijn tegen mij prima.

Zie ik ook maar 1 red flag dan blokkeer ik hen uit mijn leven zonder uitleg.

We hebben al genoeg amber heards en tinder swindlers.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_204869822
Ik ken er ook een ja. Realiseerde me het een tijdje terug pas. Maar hij heeft het altijd zwaar, anderen hebben het altijd makkelijk. Als hij veel geld verdient komt dat door eigen vaardigheden en inzet, als anderen dit lukt dan is het geluk. Als hij een huis koopt in een goede tijd heeft hij het goed getimed, als iemand anders een huis koopt in een goede tijd heeft ie mazzel. Moet altijd vertellen hoeveel hij verdient dus, maar als iemand anders dan zijn of haar verhaal wil doen luistert hij niet. Ook heel materialistisch en meent altijd alles beter te weten / beter gedaan te hebben.

Ergste is nog dat het in basis wel zo'n kerel is die je 's nachts kan bellen als er iets is en hij je meteen komt helpen. Maar soms is het wel strontvervelend.
pi_204871932
Ik vermoed dat ik met een aantal 'narcistische/egocentrische' mensen prima kan omgaan.
Om een voorbeeld te geven, ik vermoed dat bv mijn buurman wel onder de 'diagnose' Narcist zou vallen zoals die in de OP gegeven wordt (los ervan dat ik dat een beetje een slap artikel en kwalificatie vind verder)...

Hij is iemand die zeer sterk aanwezig is, heel snel een spreuk paraaat heeft staan die vaak wel een beetje vernederend kan zijn over anderen.... Hij heeft het er erg moeilijk mee als dingen niet naar zijn wens gaan (en laat dat dan direkt merken).
ik weet dat heel veel mensen hem niet kunnen uitstaan, wegens zijn aard en optreden.
Aangezien we redelijk dicht op elkaar wonen weet ik ook dat hij soms behoorlijk luid tegen zijn vrouw en kinderen spreekt als hij geirriteerd is of dingen niet naar zijn wens gebeuren.

anderszijds heeft hij goede punten, hij is verder best sociaal en altijd hulpbereid, en kan het prima hebben als je hem ook zo af-en-toe een spreuk indrukt die hij niet prettig vind (al vermoed ik dat je dat ook niet té vaak moet doen).

Ik zelf kan prima met hem omgaan. Soms moet je he ook wat op afstand houden en laten merken dat je informatie niet wil delen (hij is ook reuze nieuwsgierig naar alles, lichtelijk bemoeizuchtig). Maar ik weet wat ik aan hem heb en ook wat ik vooral _niet_ aan hem heb.

eerlijk gezegd vind ik zulke openlijke en direkte mensen ook prettiger dan 'onvoorspelbare' mensen... mensen die een indruk geven dat ze hartstikke aardig zijn, maar achter je rug plots een andere rol spelen..
Eeen beetja Narcist of ego-centrisch is eigenlijk iedereen, ook mensen die dat van zichzelf niet willen toegeven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 26 mei 2022 @ 16:31:26 #81
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204872128
L
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.

Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.

Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.
Lijkt me een eerder een fantast. Of misschien was hij heel eenzaam en schaamde hier zich daarvoor en verzon hierom een verhaal dat hij getrouwd was en een ingang om het gesprek op gang te houden. Ik keur dit allemaal niet goed. Maar een label als Narcist is makkelijk te geven maar niet altijd juist.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 mei 2022 @ 16:37:41 #82
414785 sirdanilot
pi_204872165
Ik heb al heel snel door dat iemand duidelijk een narcissistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Neem mijn collega we noemen hem even Boudewijn (niet zijn echte naam). Zit elders dus werk ik alleen mee via Teams en zo.

Tijdens de eerste meeting had meneer commentaar op dat ik toch wel moeite zou hebben met mijn baan, ik zat er toen nog geen jaar. Nou ja toen had ik dus meteen eigenlijk al door dat dit een narcist was.

Na een andere call (tijdens deze call onderbrak hij me overigens steeds) had meneer commentaar op dat ik wel een leuke jongen was maar dat mijn haar niet goed zat en dat ik gel in zou moeten doen. Ik negeerde het maar gewoon.

Tegen een andere collega blaft Boudewijn altijd 'NEE DAT MOET MET EEN T ! NEE DAT MOET MET EEN D !' . Tegen mij heeft meneer altijd commentaar op wat ik wel of niet in mijn mail zet, welke precieze bewoordingen, en hoe ik precies links in de mail zet en dergelijke.

Hij vindt het ook leuk om iets aan mij te vragen, vervolgens belt hij een andere collega en vraagt hij hetzelfde. Die bevestigt dan mijn antwoord wat het juiste technische antwoord is en dan is het opeens van 'oh ja dat zei sirdanilot ook al ' terwijl hij het daarvoor niet geloofde.

Van het woord 'dankjewel' heeft meneer nog nooit gehoord.

Inmiddels werk ik er niet meer mee samen (heb ook bij management aangegeven dat ik liever met anderen werk dan met Boudewijn). Overigens vind ik het wel en onwijs lekker ding waar ik wel eens een beschuitje mee zou eten. Narcisten zijn vaak heel goed in bed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 26 mei 2022 @ 16:39:01 #83
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204872177
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 16:07 schreef RM-rf het volgende:
Ik vermoed dat ik met een aantal 'narcistische/egocentrische' mensen prima kan omgaan.
Om een voorbeeld te geven, ik vermoed dat bv mijn buurman wel onder de 'diagnose' Narcist zou vallen zoals die in de OP gegeven wordt (los ervan dat ik dat een beetje een slap artikel en kwalificatie vind verder)...

Hij is iemand die zeer sterk aanwezig is, heel snel een spreuk paraaat heeft staan die vaak wel een beetje vernederend kan zijn over anderen.... Hij heeft het er erg moeilijk mee als dingen niet naar zijn wens gaan (en laat dat dan direkt merken).
ik weet dat heel veel mensen hem niet kunnen uitstaan, wegens zijn aard en optreden.
Aangezien we redelijk dicht op elkaar wonen weet ik ook dat hij soms behoorlijk luid tegen zijn vrouw en kinderen spreekt als hij geirriteerd is of dingen niet naar zijn wens gebeuren.

anderszijds heeft hij goede punten, hij is verder best sociaal en altijd hulpbereid, en kan het prima hebben als je hem ook zo af-en-toe een spreuk indrukt die hij niet prettig vind (al vermoed ik dat je dat ook niet té vaak moet doen).

Ik zelf kan prima met hem omgaan. Soms moet je he ook wat op afstand houden en laten merken dat je informatie niet wil delen (hij is ook reuze nieuwsgierig naar alles, lichtelijk bemoeizuchtig). Maar ik weet wat ik aan hem heb en ook wat ik vooral _niet_ aan hem heb.

eerlijk gezegd vind ik zulke openlijke en direkte mensen ook prettiger dan 'onvoorspelbare' mensen... mensen die een indruk geven dat ze hartstikke aardig zijn, maar achter je rug plots een andere rol spelen..
Eeen beetja Narcist of ego-centrisch is eigenlijk iedereen, ook mensen die dat van zichzelf niet willen toegeven.
Hij kan misschien ook overspannen zijn (kort lontje) of misschien wel depressief (zonder dat het tekenen geeft van dat iemand huilend in een hoekje zit) en wekt dit een soort van agressie (verbaal) omdat hij misschien helemaal niet blij is met de inhoud van zijn leven maar 'vast' zit met gezin en baan.
  donderdag 26 mei 2022 @ 16:53:55 #84
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204872322
Er is een groot verschil in mensen die egocentrisch zijn en een narcist.

Sommige personen hebben egoïstische trekjes. Sommige neigen eerder naar 'please-gedrag'. Iedereen heeft wel wat. En soms ook bij bepaalde fase in het leven. Ben je gelukkig? Loop je op dat moment op je tenen?

Maar wanneer er sprake is van een Narcist in je leven, dan is dat een heel ander verhaal dan alle bovenstaande geschreven verhalen.

Een narcist zuigt je helemaal uit, heeft geen geweten en kan soms gevaarlijk zijn.

Laten we stoppen met mensen een stempel te geven. Mensen doen dat mijns inziens te gemakkelijk. Die heeft borderline, die is autist, die is narcist. Houd daar eens mee op.

Natuurlijk heb je een onderbuikgevoel voor mensen die je wel of niet aanstaan. En daar moet je je ook naar voegen. De mensen waar je mee omgaat moeten je kunnen aanvullen, vice versa en wederzijds respect.

Er lopen een hoop klootzakken rond. Maar niet iedereen heeft dan meteen een stoornis.
pi_204874574
Ik vind mensen die oeverloos lange teksten typen op internetfora altijd zo vreselijk narcistisch
Eens kijken
pi_204874988
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 16:39 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Hij kan misschien ook overspannen zijn (kort lontje) of misschien wel depressief (zonder dat het tekenen geeft van dat iemand huilend in een hoekje zit) en wekt dit een soort van agressie (verbaal) omdat hij misschien helemaal niet blij is met de inhoud van zijn leven maar 'vast' zit met gezin en baan.
Wablief?!?
Waar haal jij in godsnaam het lef vandaan om met pseudo-diagnosrs als 'overspannen' of 'depressief' aan te komen?

Laat ik duidelijk zijn, mijn buurman kan soms een behoorlijke klootzak in zijn gedrag zijn, maar hij zal zich nooit achter dat soort zwakke uitvluchten daarvoor verschuilen... Dat is écht niks anders dan zijn karakter
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_204875008
Schuin afsnijden, in warm water zetten en dan zo'n zakje met voedsel erbij.
  donderdag 26 mei 2022 @ 21:00:27 #88
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204875211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 20:38 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wablief?!?
Waar haal jij in godsnaam het lef vandaan om met pseudo-diagnosrs als 'overspannen' of 'depressief' aan te komen?

Laat ik duidelijk zijn, mijn buurman kan soms een behoorlijke klootzak in zijn gedrag zijn, maar hij zal zich nooit achter dat soort zwakke uitvluchten daarvoor verschuilen... Dat is écht niks anders dan zijn karakter
Ik stel helemaal geen enkele diagnose. Ik geef slechts aan dat het label 'narcist' te pas en onpas wordt gebruikt. Ook wanneer er misschien omstandigheden kunnen zijn die 'soortgelijk' gedrag kunnen verklaren.
pi_204876831
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 16:53 schreef rosita1 het volgende:
Een narcist zuigt je helemaal uit, heeft geen geweten en kan soms gevaarlijk zijn.

Laten we stoppen met mensen een stempel te geven. Mensen doen dat mijns inziens te gemakkelijk.
Een narcist is iemand die narcistisch gedrag vertoont en niet per definitie iemand met een (narcistische persoonlijkheids)stoornis. Een gedragskenmerk is nauwelijks een 'label' te noemen en labels plakken is helemaal niet de strekking van het topic, dus laat men lekker.

Waarom val jij hier zo over in al je posts in dit topic?

Een 'echte' narcist laat zich overigens sowieso niet diagnosticeren, dan doen anderen het (uiteindelijk) voor hem. En i.m.o. terecht als het helpt met inzichten. ;)
pi_204877168
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 20:02 schreef Maharski het volgende:
Ik vind mensen die oeverloos lange teksten typen op internetfora altijd zo vreselijk narcistisch
Oh? Ik was altijd in de veronderstelling dat je mijn lange teksten ontzettend inspirerend vindt.

Ik voel me nu door jou ontzettend vernederd en ik vergeef je dat NOOIT! Stank voor dank heet dat. Besef dat je met mijn "oeverloos lange tekst" inzicht verkrijgt in de geest van een heel bijzondere man die zich intellectueel en emotioneel ontzettend goed heeft kunnen ontwikkelen en het uiterlijk heeft van Mister Olympia.

Ik vind jullie allemaal op dit forum nogal respectloos. Jullie behandelen mij op dezelfde manier als de rest van het gepeupel wat zich hier aandient. Jullie zijn mij een verklaring schuldig WAAROM IK HIER NIET HET RESPECT KRIJG WAAR IK RECHT OP HEB!!! :(
  vrijdag 27 mei 2022 @ 10:13:31 #91
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_204878456
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 00:03 schreef Justinn het volgende:

[..]
Een narcist is iemand die narcistisch gedrag vertoont en niet per definitie iemand met een (narcistische persoonlijkheids)stoornis. Een gedragskenmerk is nauwelijks een 'label' te noemen en labels plakken is helemaal niet de strekking van het topic, dus laat men lekker.

Waarom val jij hier zo over in al je posts in dit topic?

Een 'echte' narcist laat zich overigens sowieso niet diagnosticeren, dan doen anderen het (uiteindelijk) voor hem. En i.m.o. terecht als het helpt met inzichten. ;)
Het gaat mij erom dat mensen maar al te graag meteen overal een label op (willen) plakken.
De wereld zou er gewoon mooier uitzien wanneer mensen niet meteen tot uiterste oordelen.
pi_204883244
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 04:31 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Oh? Ik was altijd in de veronderstelling dat je mijn lange teksten ontzettend inspirerend vindt.

Ik voel me nu door jou ontzettend vernederd en ik vergeef je dat NOOIT! Stank voor dank heet dat. Besef dat je met mijn "oeverloos lange tekst" inzicht verkrijgt in de geest van een heel bijzondere man die zich intellectueel en emotioneel ontzettend goed heeft kunnen ontwikkelen en het uiterlijk heeft van Mister Olympia.

Ik vind jullie allemaal op dit forum nogal respectloos. Jullie behandelen mij op dezelfde manier als de rest van het gepeupel wat zich hier aandient. Jullie zijn mij een verklaring schuldig WAAROM IK HIER NIET HET RESPECT KRIJG WAAR IK RECHT OP HEB!!!
O+ :6
Eens kijken
pi_204883699
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2022 10:13 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Het gaat mij erom dat mensen maar al te graag meteen overal een label op (willen) plakken.
De wereld zou er gewoon mooier uitzien wanneer mensen niet meteen tot uiterste oordelen.
Ach ... is het ooit anders geweest dan? Vroeger bestond het label narcist nog niet, dus veroordeelden mensen elkaar op andere dingen.
pi_204883704
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 20:40 schreef Farenji het volgende:
Schuin afsnijden, in warm water zetten en dan zo'n zakje met narcistische voeding erbij.
  vrijdag 27 mei 2022 @ 20:56:43 #95
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204884702
@PabstBlueRibbon, ik ben een beetje verbaasd... Ik stelde de vraag of je er op de een of andere wijze sterker uit zou kunnen komen als je in de devaluatiefase met de narcist zit. Dat je het op de een of andere manier positief zou kunnen aanwenden zeg maar.

Waarop jij reageert met "Ja hoor, die is er zeker" :)

En vervolgens post je een hele lap tekst, die alleen maar over de narcist gaat :? :@

Ik stel een uitgebreide toelichting van die mogelijkheid er sterker uit te komen meer op prijs als je die kunt geven.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:41 schreef Tengano het volgende:
Ik heb er dan ook de nodige gezien. Alleen zag ik dit artikel en wilde ik graag eens van users hier horen wat hun strategieen zijn en hoe ze met dit type mens omgaan. Niet over de narcist zelf praten dus, maar hoe kun je jezelf er tegen wapenen; wat natuurlijk niet nodig is als je uit de buurt blijft, maar soms is dat geen optie.

Met name in de devaluatiefase, die jij als geen ander kent, wat zou je dan moeten doen om overeind te blijven. Of is er uberhaupt zelfs een manier om er sterker van te worden, of om er sterker uit te komen. In de meeste situaties is dat natuurlijk niet het geval en gaan mensen er aan onderdoor. Maar als je weet waar je mee te maken hebt, zijn er dan mogelijkheden dat je er gepokt en gemazeld uit kunt komen. En zo ja, hoe zou je dat dan moeten doen.

Allereerst moet je dan natuurlijk weten wat voor tactieken de narcist toepast en die zijn bekend. Eigen strategieen zijn ook redelijk bekend. Maar hoe zou je immuun kunnen worden voor de voortdurende devaluatietechnieken. Dat is iets wat ik mezelf afvraag.
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 08:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Die is er zeker.

Mensen met NPS blijven nog steeds gewone mensen en narcisme hebben we allemaal in een bepaalde mate. In hun geval is dat narcisme zo overheersend, want ze kunnen niet accepteren dat ze net als iedereen overigens weleens fouten maken en zich daarvoor behoren te verantwoorden.

Emotioneel hebben ze zich totaal niet goed kunnen ontwikkelen en dat heeft o.a. te maken met een hechtingsstoornis. Ze zitten nog op het niveau van een 2-jarige en hebben niet het inzicht dat de wereld waarin ze leven niet alleen maar om hen draait. Onderbewust merken ze wel degelijk dat er iets niet klopt en dat de meeste mensen veel meer ontwikkeld zijn op emotioneel niveau en dat doet pijn. Zoveel zelfs dat ze elke keer terugvallen op hun narcisme - zichzelf wanen beter te zijn dan anderen - dat is de manier om zich niet minderwaardig te hoeven voelen.

Ze hebben net als iedereen behoefte aan liefde, echter de enige manier om een sociaal netwerk op te kunnen bouwen, is door manipulatie en anderen en vooral zichzelf te overtuigen hoe geweldig en bijzonder ze zijn. Want als ze niet de besten zijn, dan voelen ze zich de slechtsten. Ze veronderstellen dat iedereen het op dezelfde manier ziet. Dus als jij hen kritiek geeft met de bedoeling dat ze zich zelfbewust worden en hun gedrag aanpassen, ervaren zij dat als persoonlijke aanval en denken ze dat je zoiets zegt omdat je ervan geniet dat zij zich daar erg rot door voelen. Daarom benaderen ze alles als een competatieve strijd. Ze doen andere mensen pijn in de veronderstelling dat ze anders zelf degenen zijn die pijn gedaan worden.

Als zij een partner kiezen die makkelijk beinvloedbaar is, denk ik overigens niet dat dat alleen de reden is om voor zo'n iemand te kiezen. Ik denk dat ze zo'n iemand vooral ervaren als veiliger dan de meeste andere mensen. Als hun partner in de beginfase helemaal verliefd is waarom zo'n charmant iemand uitgerekend voor hen kiest, ervaren zij dat geluk ook: eindelijk iemand die lief is voor ze en zich aanpast om te kunnen voldoen aan de behoeftes die zij hebben.

Echter vriendschappen en relaties vereisen nou eenmaal dat iedereen zich naar elkaar aanpast. En dat lukt mensen met NPS niet. Zij zien niet in dat mensen zich uiteindelijk doodongelukkig gaan voelen als ze zich continu moeten schikken naar hen en nooit merken dat de narcist in ieder geval probeert hen tegemoet te komen in de behoeftes die zij hebben. Ze gaan er vanuit dat als jij hen gelukkig maakt door hen het gevoel te geven hoe geweldig ze zijn, jij je dan ook gelukkig voelt, want je bent immers uitverkoren om deel uit te maken van hun leven.

Maar zo werkt het nou eenmaal niet. Zodoende hebben narcisten uiteindelijk ook met hen conflicten. Ze voelen zich door jou verraden en ze laten passief-agressief merken dat ze jou dat heel erg kwalijk nemen.

~~~~~~~~

Voor een deel klopt het overigens wel dat het leven een strijd is en dat er een hierarchie is. Daarom heeft iedereen een bepaalde mate van narcisme nodig, want anders kan je zelf ook geen status verwerven. Dat heb je wel nodig om jezelf te kunnen ontplooien. Op dat vlak zijn narcisten vaak weer wel goed ontwikkeld.

Je ontkomt er nou eenmaal niet aan dat mensen niet altijd goede bedoelingen hebben en van jou willen profiteren. Zodoende kunnen ervaringen met een narcist hoe pijnlijk ook wel nuttig zijn om in te zien dat je niet naief moet zijn en jouw kwetsbaarheden niet altijd moet laten zien.

Wat zij van jou zouden kunnen leren, is dat het ook nodig is om een zekere mate van oprechtheid en kwetsbaarheid te tonen naar anderen als je vriendschappen en relaties wilt behouden. Maar dat kunnen ze niet.

Overigens denk ik dat het een spectrum is en dat een klein deel van mensen die NPS hebben zich wel emotioneel kunnen ontwikkelen.
pi_204888827
Als een man op zijn veertigste niet getrouwd is, werkloos is en bij zijn ouders woont, is hij een incapabele vieze incel nerd.

Als een vrouw op haar veertigste niet getrouwd is, geen werk heeft en in een flatje woont, kunnen mannen haar intelligentie niet aan en zijn de arbeidsmarkt en de woningmarkt seksistisch.

Is ´narcist´ soms een ander woord voor ´een bepaald soort vrouw´?

[ Bericht 0% gewijzigd door Horzula op 28-05-2022 13:54:59 ]
  zaterdag 28 mei 2022 @ 20:43:54 #97
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_204893755
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 03:21 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe je er mee om moet gaan?

Als ik problemen met mensen heb, dan ga ik er meestal met een gestrekt been in, en dan zie ik wel waar het eindigt. Als het moet kan ik namelijk heel erg kwaad worden (op zichzelf best koddig), en dat schijnt bij de meeste mensen toch te werken. Die flikken dat niet meer.

Je bedoelt dat je aggresief bent en een kort lontje hebt? Ik heb ook wel eens huisgenoten gehad die om het minst of geringste konden uitflippen. Dan moest je maar gewoon even een grote jongen zijn om de situatie niet te laten escaleren.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_204902106
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 16:31 schreef rosita1 het volgende:
L
[..]
Lijkt me een eerder een fantast. Of misschien was hij heel eenzaam en schaamde hier zich daarvoor en verzon hierom een verhaal dat hij getrouwd was en een ingang om het gesprek op gang te houden. Ik keur dit allemaal niet goed. Maar een label als Narcist is makkelijk te geven maar niet altijd juist.
Belangrijk verschil met 'n fantast was wel dat dit figuur uit was op financieel gewin. Door bijvoorbeeld in proberen te haken op dingen waar hij me zakelijk mee kon helpen. Of het huren van dat huis.

Ook begrepen dat 'n aantal ex-partners behoorlijk wat gedonder met hem hebben gehad. Wat ik er zo grofweg van heb gehoord, wees meer op een narcist dan op 'n fantast.
  zondag 29 mei 2022 @ 15:24:14 #99
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_204902302
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 20:02 schreef Maharski het volgende:
Ik vind mensen die oeverloos lange teksten typen op internetfora altijd zo vreselijk narcistisch
*schuldig*

Ik snap wel wat je bedoelt, en let er tegenwoordig ook op.
pi_204903058
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 15:24 schreef Eightyone het volgende:
*schuldig*

Ik snap wel wat je bedoelt, en let er tegenwoordig ook op.
Vind het gewoon veel te veel tijd kosten om allemaal te lezen dan :D
Eens kijken
  zondag 29 mei 2022 @ 16:00:20 #101
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_204903153
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 15:56 schreef Maharski het volgende:

[..]
Vind het gewoon veel te veel tijd kosten om allemaal te lezen dan :D
Op de kleine mobiele schermpjes van tegenwoordig lijkt het ook nog eens dubbel zo erg dan wanneer je dezelfde tekst op een laptopscherm ziet.
pi_204903491
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 20:02 schreef Maharski het volgende:
Ik vind mensen die oeverloos lange teksten typen op internetfora altijd zo vreselijk narcistisch
Maar het is ook dat je verder niks met mensen te maken hebt. In den vleze pas je je doorgaans aan elkaar aan.
pi_204904181
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 16:00 schreef Eightyone het volgende:
Op de kleine mobiele schermpjes van tegenwoordig lijkt het ook nog eens dubbel zo erg dan wanneer je dezelfde tekst op een laptopscherm ziet.
Klopt. Maar ik zit niet heel vaak fok te lezen op m'n mobiel.
Eens kijken
pi_204922266
Mijn ex was ook een narcist … bij hem is het narcisme ontstaan, omdat hij niet heeft geleerd om op een gezonde manier voor zichzelf op te komen en geleerd heeft dat hij alleen door toneelspelen, manipulatie, mooie woorden, arrogantie en agressie dingen voor elkaar krijgt bij anderen en van zichzelf kan houden. Hij had twee persoonlijkheden en die hele lieve kant kwam nog gelukkig vaker naar boven, waardoor ik soms weer hoop in hem ging krijgen.

Tegen het einde van ons contact ging het beter tussen ons. Wat werkte bij hem was hem observeren en bepaald gedrag accepteren. Dit betekende dat ik zijn slechte gedrag en manipulatie en woorden totaal niet serieus meer nam. Ik liet mij niet emotioneel maken door zijn extreem kwetsende woorden en manipulatieve gedraai. Ze genieten er diep van binnen van om je uit de tent te lokken en dat je emotioneel of erg boos wordt. Het is de kunst om dit niet te laten doen. Dus kalm, kort en ijskoud blijven. Zijn opmerkingen niet persoonlijk opvatten en als het kan hem zo snel, maar vriendelijk afleiden met een ander onderwerp.

Ook was ik uitgebreid vriendelijk en gaf ik hem complimenten wanneer hij wél goed gedrag vertoonde, zelfinzicht toonde en wel op een hele gezonde manier voor zichzelf opkwam én grenzen aangaf. Ook wanneer hij wél empathisch was en zijn best deed voor anderen merkte ik dit op en complimenteerde ik hem.

Ik leerde hem óók hoe je op een andere manier voor jezelf kunt opkomen zonder dat je agressief of kwetsend hoeft te zijn naar een ander. Hierdoor kwam zijn empathie langzamerhand weer terug.

Je hebt dus het algemeen extreem veel geduld nodig om met narcisten om te gaan en je moet extreem sterk in je schoenen staan. Ik was net een moeder voor hem in onze vriendschap na onze relatie. Je zeker niet gek of onzeker laten maken door ze en niet in hun manipulaties trappen. Dit is heel lastig want ze zullen altijd een zwakte van je proberen op te zoeken en tegen je gebruiken. Ook al raakt het jou, weet in je hoofd dat het niet klopt wat ze zeggen en ga vooral niet in dicussie met ze. Hier kicken ze juist op.

Aan het einde van ons contact zag ik dus eindelijk in wat wél bij hem werkte, maar kwam ik tot de conclusie dat dit veel te veel van mij gevraagd is en dat ik niet genoeg plezier haalde uit ons contact.. We zijn uit vrede uit elkaar gegaan en hij ziet nu door mij wel in dat je ook op een andere manier van jezelf kan houden en dat hij eindelijk hulp gaat zoeken voor zijn ziekelijke wantrouwen en eventuele trauma’s.

Wat mij ook heeft geholpen is accepteren dat hij gewoon echt beschadigd is en daarom zo narcistisch is geworden. Ik heb medelijden met hem, maar moet daarom juist mezelf beschermen.

Ren meteen weg als hij soms totaal zichzelf niet onder controle heeft en van 0 naar 100 kan gaan en agressief wordt qua slaan en je een raar gevoel krijgt over je veiligheid in bijzijn van hem. Dit had mijn ex ook en het werd zwart voor zijn ogen.
Hij heeft mij nooit geslagen, maar dit was wel misschien gebeurd als ik nog langer in die relatie had gezeten.

Mijn vader was ook narcistisch en theatraal (wel officieel gediagnosticeerd) en ik merk dat ik ook eerder val op narcistische typen omdat ze heel passioneel zijn. Ik ben hoogstwaarschijnlijk codepedent en voel me snel verbonden met hun. Ik ben me daarvan bewust en houd nu meer van mezelf. Ik heb geleerd om hogere eisen te mogen stellen aan mensen en de respect die ik toelaat in mijn leven.
pi_204922596
Dat laatste is interessant (rest van je verhaal ook). Is jouw ervaring dat als je opgroeit met een narcist in de familie (vader), dat je daardoor minder zelfvertrouwen/eigenwaarde hebt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204922820
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:22 schreef Lyrebird het volgende:
Dat laatste is interessant (rest van je verhaal ook). Is jouw ervaring dat als je opgroeit met een narcist in de familie (vader), dat je daardoor minder zelfvertrouwen/eigenwaarde hebt?
Ja absoluut, want alles wat ik deed was uiteindelijk nooit goed genoeg voor hem, waardoor ik perfectionisme heb opgebouwd. Hij kleineerde mij altijd en gebruikte daarbij mijn zwaktes, waarvan hij wist dat ik heel erg onzeker over was zoals mijn verlegen persoonlijkheid. En iedereen die iets te lovend over mij was of bewonderde…daar ging hij over roddelen met mij, isoleerde hij van mij of brak hij zelfs contact mee, wanneer hij dacht dat die mensen mij leuker vonden dan hem. Hij zette mij dan ook heel slecht neer ineens bij diegene.

Het maakte nog erger dat hij mij soms wél complimenten gaf. Dan voelde ik me heeel speciaal en alsof ik eindelijk wel eventjes goed was. Hij hield mij hiermee “warm”, waardoor ik altijd m’n best deed en mij wilde bewijzen bij hem. Hij had op die manier controle over me.

Daarom val ik dus helaas eerder op mannen waarvoor ik veel mijn best moet doen en op mijn tenen voor moet lopen. Die heel veeleisend zijn over mij en tegelijkertijd mij op zijn tijd speciaal laten voelen. Over het algemeen zijn dat ook mannen met narcisme (trekjes). Die probeer ik nu eerder te herkennen en te vermijden ondanks de chemie die er dan misschien is.

Oprecht lieve mannen die uit zichzelf heel respectvol en vriendelijk voor me zijn (normale mannen met genoeg empathie) wantrouwde ik vroeger, want waar had ik die liefde aan te danken dacht ik dan. Mijn vader had mij vroeger wijsgemaakt en in mijn hoofd ingeprent dat juist die mensen onbetrouwbaar zijn, iets van mij moeten hebben en nep zijn. Ik zag later in dat hij goede, normale mensen beschuldigde van wat hij zelf was.

[ Bericht 2% gewijzigd door Medusa666 op 31-05-2022 15:17:27 ]
  dinsdag 31 mei 2022 @ 15:18:27 #107
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204922978
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:58 schreef Medusa666 het volgende:
Oprecht lieve mannen die uit zichzelf heel respectvol en vriendelijk voor me zijn (normale mannen met genoeg empathie) wantrouwde ik vroeger, want waar had ik die liefde aan te danken dacht ik dan. Mijn vader had mij vroeger wijsgemaakt en in mijn hoofd ingeprent dat juist die mensen onbetrouwbaar zijn, iets van mij moeten hebben en nep zijn. Ik zag later in dat hij goede, normale mensen beschuldigde van wat hij zelf was.
Goed gezien van jou.
pi_204923224
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 14:58 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ja absoluut,want alles wat ik deed was uiteindelijk nooit goed genoeg voor hem, waardoor ik perfectionisme heb opgebouwd.

...
Bij jou is het heel erg duidelijk dat je vader narcistisch was.

Zelf herken ik het gevoel er niet toe te doen, ook die verlegenheid. Dat zijn zaken waar je aan kunt werken, en waar je ouders een rol in hebben. Als je het gevoel hebt er niet toe te doen, of dat je altijd op je tenen moet lopen, dan is dat een teken dat ze een fout hebben gemaakt. Als kind of jong volwassene moet je juist met zelfvertrouwen de wereld in kunnen gaan. Dat is een belangrijke taak van een ouder. Als die verzaken... Of dat dan komt door narcisme, door onnozelheid of desinteresse, dat is niet zo eenvoudig te herkennen. Zo heeft mijn vader zeker narcistische trekjes, maar zoals in dit topic wordt gezegd, heeft iedereen dat wel. Ik ben nu als een echte narcist ook weer over mezelf bezig. Haha.

Maar een goede narcist kan het zo spelen dat je dat narcisme niet herkent.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204923704
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 15:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Bij jou is het heel erg duidelijk dat je vader narcistisch was.

Zelf herken ik het gevoel er niet toe te doen, ook die verlegenheid. Dat zijn zaken waar je aan kunt werken, en waar je ouders een rol in hebben. Als je het gevoel hebt er niet toe te doen, of dat je altijd op je tenen moet lopen, dan is dat een teken dat ze een fout hebben gemaakt. Als kind of jong volwassene moet je juist met zelfvertrouwen de wereld in kunnen gaan. Dat is een belangrijke taak van een ouder. Als die verzaken... Of dat dan komt door narcisme, door onnozelheid of desinteresse, dat is niet zo eenvoudig te herkennen. Zo heeft mijn vader zeker narcistische trekjes, maar zoals in dit topic wordt gezegd, heeft iedereen dat wel. Ik ben nu als een echte narcist ook weer over mezelf bezig. Haha.

Maar een goede narcist kan het zo spelen dat je dat narcisme niet herkent.
Ja dat klopt inderdaad.. en het laatste wat je zegt ook is heel lastig. Narcisten zijn er in verschillende soorten en maten. De ene met meer zelfinzicht en empathie dan de andere. Het is echter wel handig om op bepaalde tekenen/ rode vlaggtjes bij te houden.

Maar die duidelijke tekenen qua gedrag kom je helaas ook niet altijd op eerste gezicht meteen tegen. Daarvoor moet je diegene al wat langer voor hebben gesproken of gezien aangezien narcisten zich in het begin mooier en aardiger voordoen dan dat ze zijn.

Wat mijn vader en mijn ex trouwens ook gemeen hadden met elkaar was dat ze allebei een pornoverslaving hadden die ze eerst verborgen, exhibitionistisch waren en daarom graag naakt rondliepen en zonder enige schaamte in mijn bijzijn in de spiegel zichzelf en hun spieren bewonderden. Mijn ex trok ook op zichzelf af door in de spiegel te kijken zei hij. Ook waren ze allebei extreem wantrouwend en complotwappies die trump, poetin, thierry baudet en pim fortuyn bewonderden en medelijden met hun hadden. En ze keken beide neer op vrouwen, waren seksistisch, maar dit ontkenden ze zelf ook tegelijkertijd :’)

Nu willen deze tekens niet meteen zeggen dat iemand narcisme heeft, maar ik zal wel deze tekens letten mocht ik iemand ontmoeten. Ik vraag me eigenlijk af jij ook een van deze tekens ook herkent bij je eigen vader, haha.
pi_204923792
Nee, ik herken dat niet. Wel seksistisch (alhoewel dat altijd als grap wordt gebracht).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 2 juni 2022 @ 14:10:44 #111
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_204942241
Kijk, helaas staan we og gewoon bepaalde mensen toe in het leven. Als het aan mij lag was ik dictator en hakte ik de hoofden af van elk persoon ver in dit spectrum.

We hebben al genoeg Hitlers, Stalins en Mao's in het afgelopen eeuw gehad.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_204946728
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2022 08:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Die is er zeker.

Mensen met NPS blijven nog steeds gewone mensen en narcisme hebben we allemaal in een bepaalde mate. In hun geval is dat narcisme zo overheersend, want ze kunnen niet accepteren dat ze net als iedereen overigens weleens fouten maken en zich daarvoor behoren te verantwoorden.

Emotioneel hebben ze zich totaal niet goed kunnen ontwikkelen en dat heeft o.a. te maken met een hechtingsstoornis. Ze zitten nog op het niveau van een 2-jarige en hebben niet het inzicht dat de wereld waarin ze leven niet alleen maar om hen draait. Onderbewust merken ze wel degelijk dat er iets niet klopt en dat de meeste mensen veel meer ontwikkeld zijn op emotioneel niveau en dat doet pijn. Zoveel zelfs dat ze elke keer terugvallen op hun narcisme - zichzelf wanen beter te zijn dan anderen - dat is de manier om zich niet minderwaardig te hoeven voelen.

Ze hebben net als iedereen behoefte aan liefde, echter de enige manier om een sociaal netwerk op te kunnen bouwen, is door manipulatie en anderen en vooral zichzelf te overtuigen hoe geweldig en bijzonder ze zijn. Want als ze niet de besten zijn, dan voelen ze zich de slechtsten. Ze veronderstellen dat iedereen het op dezelfde manier ziet. Dus als jij hen kritiek geeft met de bedoeling dat ze zich zelfbewust worden en hun gedrag aanpassen, ervaren zij dat als persoonlijke aanval en denken ze dat je zoiets zegt omdat je ervan geniet dat zij zich daar erg rot door voelen. Daarom benaderen ze alles als een competatieve strijd. Ze doen andere mensen pijn in de veronderstelling dat ze anders zelf degenen zijn die pijn gedaan worden.

Als zij een partner kiezen die makkelijk beinvloedbaar is, denk ik overigens niet dat dat alleen de reden is om voor zo'n iemand te kiezen. Ik denk dat ze zo'n iemand vooral ervaren als veiliger dan de meeste andere mensen. Als hun partner in de beginfase helemaal verliefd is waarom zo'n charmant iemand uitgerekend voor hen kiest, ervaren zij dat geluk ook: eindelijk iemand die lief is voor ze en zich aanpast om te kunnen voldoen aan de behoeftes die zij hebben.

Echter vriendschappen en relaties vereisen nou eenmaal dat iedereen zich naar elkaar aanpast. En dat lukt mensen met NPS niet. Zij zien niet in dat mensen zich uiteindelijk doodongelukkig gaan voelen als ze zich continu moeten schikken naar hen en nooit merken dat de narcist in ieder geval probeert hen tegemoet te komen in de behoeftes die zij hebben. Ze gaan er vanuit dat als jij hen gelukkig maakt door hen het gevoel te geven hoe geweldig ze zijn, jij je dan ook gelukkig voelt, want je bent immers uitverkoren om deel uit te maken van hun leven.

Maar zo werkt het nou eenmaal niet. Zodoende hebben narcisten uiteindelijk ook met hen conflicten. Ze voelen zich door jou verraden en ze laten passief-agressief merken dat ze jou dat heel erg kwalijk nemen.

~~~~~~~~

Voor een deel klopt het overigens wel dat het leven een strijd is en dat er een hierarchie is. Daarom heeft iedereen een bepaalde mate van narcisme nodig, want anders kan je zelf ook geen status verwerven. Dat heb je wel nodig om jezelf te kunnen ontplooien. Op dat vlak zijn narcisten vaak weer wel goed ontwikkeld.

Je ontkomt er nou eenmaal niet aan dat mensen niet altijd goede bedoelingen hebben en van jou willen profiteren. Zodoende kunnen ervaringen met een narcist hoe pijnlijk ook wel nuttig zijn om in te zien dat je niet naief moet zijn en jouw kwetsbaarheden niet altijd moet laten zien.

Wat zij van jou zouden kunnen leren, is dat het ook nodig is om een zekere mate van oprechtheid en kwetsbaarheid te tonen naar anderen als je vriendschappen en relaties wilt behouden. Maar dat kunnen ze niet.

Overigens denk ik dat het een spectrum is en dat een klein deel van mensen die NPS hebben zich wel emotioneel kunnen ontwikkelen.
Heftig en herkenbaar. Ik vermoed nog steeds iemand wel jarenlang narcist is zowel haar karakter blijvend is, dat zij heel vaak met dezelfde persoon omging, droeg ook zelfde kleding en had ook zelfde werk als naaister in een kledingfabriek. Zij ging toen ook met vrienden van die familielid om mee te stappen, drinken en samen op vakantie te gaan, IK vond echt niet gezond wat iemand heeft gedaan, maar ja, gebeurd is gebeurd in het verleden. En die persoon vond het wel normaal maar stelde wel een dominante positie in haar leven.

Nadat die persoon ouder werd merkten we ook dat niet goed klikte in haar gedrag en karakter wat het ook voor vele irritaties en botsingen heeft gezorgd in de familie. Ze dronk volgens mij veel alcohol in die tijd, maar of dat zo was weet ik niet. Maar tijdens de feesten met de hele familie keek die persoon altijd stiekem naar mij en daarom keek ik toen niet naar haar. Ze maakte een groep mensen die met haar contact bleef houden en stootte ook andere mensen af wegens kritiek op haar gedrag of karakter. Ze heeft ook gezorgd voor wig tussen mijn neef(beste vriend van mij) en mij, waar ook we geen contacten met elkaar mogen houden in die jaren dat ze niet met andere familieleden mogen spreken of zien. Echter hebben mijn neef en ik geen problemen met elkaar of echt geen ruzie gehad..... Het deed mij echt veel pijn en verdriet wat zij mij aangedaan heeft, Zeker kan ik haar nooit vergeven.

Eerlijk gezegd ben ik wel eens naïef geweest om vele jaren weer contact te hebben met haar na vele bezoeken die ik bij mijn heef afgelegd heb. Mijn ouders waren ook toen teleurgesteld wat ik gedaan heb en verscheurden ook adres van mijn neef. Ik was toen ook zelf verdrietig en mag toch zelf beslissen om mijn neef te bezoeken nadat zijn ouders met die narcistische familielid contact had. Even later hebben ze toch ingestemd dat ik mijn heef mag bezoeken, maar niet met zijn ouders of die narcist te spreken... Maar jaren later ging het weer bergafwaarts met contact die ik heb met mijn neef en zijn ouders, door te doen van mijn narcistische familielid vriendschap wilde hebben met mijn vader. Ik zelf heb echt niet mee bemoeid.

Nu dat mijn vader vaak narcistische familielid spreekt, heeft ze ook rol van een soort moeder van mijn moeder overgenomen toen mijn moeder overleed aan gevolgen van uitgezaaide eierstokkanker. Eigenlijk probeert ze ook van mijn zwakke punten te profiteren zowel dat ik soms weer naïef kan worden. Maar ik ken haar nu echt goed en weet hoe ze in haar karakter zit. Altijd grote mond en heeft altijd mening/oordeel klaar over wat ik tegen haar zeg. Vaak neemt ze mij echt niet serieus wat ik van plan ben en ook hierover wat zeg, normaal gesproken lacht ze mij ook wel eens uit.

Nu dat ik weer op mijzelf woon, ben ook lichamelijk beperkt... en ik weet echt dat narcisten ook vaak misbruik maakt van mensen met een beperking. Zowel mensen met een beperking niet echt zelf kunnen opkomen voor eigen belangen of willetje, als ze met narcisten omgaan heeft een narcist zo veel macht over die persoon wat mensen met een beperking niet door hebben. Dat zorgt ook vele gevaarlijke situaties en namelijk brengt dit ook vele ernstige problemen mee. Begeleiders dienen ook cliënten erg goed te beschermen tegen narcistische personen.
pi_204947390
Vond mijn reactie niet helemaal passend dus verwijderd.

[ Bericht 17% gewijzigd door Borrelnootje00 op 03-06-2022 01:27:45 (Van gedachte veranderd, heb geen goed advies) ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  vrijdag 3 juni 2022 @ 09:10:31 #114
80382 manny
30 is best veel
pi_204948571
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:36 schreef Medusa666 het volgende:

Mijn vader was ook narcistisch en theatraal (wel officieel gediagnosticeerd)
Is hier een soort medische test voor dan, een diagnose ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_204949996
quote:
19s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 09:10 schreef manny het volgende:

[..]
Is hier een soort medische test voor dan, een diagnose ?
Ja volgens de DSM 5. Een narcistische persoonlijkheid met kenmerken van de theatrale persoonlijkheidsstoornis en histronische persoonlijkheidsstoornis. Zo is hij gediagnosticeerd door twee psychiaters.
  vrijdag 3 juni 2022 @ 14:01:29 #116
80382 manny
30 is best veel
pi_204950938
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 12:18 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ja volgens de DSM 5. Een narcistische persoonlijkheid met kenmerken van de theatrale persoonlijkheidsstoornis en histronische persoonlijkheidsstoornis. Zo is hij gediagnosticeerd door twee psychiaters.
Pfffff. Klinkt niet best.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 3 juni 2022 @ 15:52:39 #117
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_204951852
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 12:18 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ja volgens de DSM 5. Een narcistische persoonlijkheid met kenmerken van de theatrale persoonlijkheidsstoornis en histronische persoonlijkheidsstoornis. Zo is hij gediagnosticeerd door twee psychiaters.
Erkende hij zelf die diagnose?
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_204954966
Liefst niet, genoeg ervaring mee, geen zin om uitgebreid neer te typen hier.

Als ik ze nu tegenkom dan spiegel ik vaak hun eigen gedrag naar ze toe.

Als je iemand bent die hoog scoort op kenmerken zoals empathie, altijd maar in het goede van mensen geloven, alles vergeven, dan kost dat je op een gegeven moment een erg hoge prijs: namelijk jezelf. Die figuren ruiken dat, het is voor hen het mooiste wat er bestaat.

Dan zelf maar als een even goede psychopaat reageren op dat soort types. Precies geleerd hoe dat moet van de ervaringen die ik heb, dus dat scheelt. Ik herken ze van mijlenver nu. En door mijn ervaring weet ik dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde doen, alleen soms in een ander jasje. Spiegelen is niet moeilijk, en vaak ook erg vermakelijk.

Het moeilijkste gedeelte zit hem in het emotioneel loskoppelen van zo iemand. Want oh, wat doen ze hun best. Maar voor jou 10 anderen die diegene achter de hand heeft als supply. Ik laat mij als empathievol persoon niet meer misbruiken door dit soort inhumane figuren. En dat resulteert erin dat ik mij dan gedraag als een ware narcist.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2022 20:52:52 ]
pi_204955368
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 18:27 schreef Spirit82 het volgende:
Mijn ex heeft sterke narcistische trekken. Het zijn mensen die anderen gebruiken om zichzelf beter te voelen, ze moeten opgehemeld worden en kunnen niet tegen kritiek. Ze doen namelijk nooit iets fout en niks is ooit hun schuld. Dingen overkomen hen of worden door anderen gedaan, maar zij doen nooit iets fout. Ze kunnen dus niet veranderen, want ze hebben geen probleem. Ze vinden zichzelf fantastisch.

Ermee omgaan is lastig, vooral omdat je zelf steeds denkt “ja maar een normaal mens zou toch…” Maar het zijn geen normale mensen. Daar zit de frustratie van de omgang.
Dit is typisch het 'overt' oftewel de grandiose/malignant narcist.

Je hebt echter nog leukere types er tussen zitten: de 'covert' oftewel de 'vulnerable' narcisten. Dit zijn mensen die 'nep' bescheiden zijn, in hun bescheidenheid willen ze eigenlijk dat jij ze bevestiging geeft; 'nee dat is helemaal niet zo, je bent geweldig', vaak ook dat ze altijd alles voor anderen doen, maar anderen doen hen altijd kwaad, zij zijn altijd het slachtoffer, zijn snel gekwetst en emotioneel en anderen moeten dan altijd inspringen. Zij zijn slachtoffer van het leven zelf.

Die mensen kunnen op het begint juist nog charmanter en aanlokkelijker overkomen dan de meer obvious grandiose narcist. En zijn vaak ook het gevaarlijkste voor mensen met veel empathie.
pi_204955479
Wat mij overigens opvalt in dit topic is dat veel mensen spreken over 'liegen' als een duidelijk kenmerk bij narcisme. Het zeker een duidelijk kenmerk, maar ik denk dat je dit beter kunt laten vallen onder het kopje manipulatie.

Want manipulatie is iets waar veel narcisten expert in zijn. Enkele voorbeelden die ik in de praktijk heb meegemaakt:

1. Tijdens een gesprek met een derde persoon persoonlijke zaken van jou laten vallen waarvan ze weten dat het je kwetst/het niet voor die ander zijn of haar oren bedoeld zijn;
2. Je een schuldgevoel aanpraten voor zaken die voor anderen objectief compleet niet deugen of gelijkwaardig zijn (bijv. al een partner/kind hebben, maar het is jouw schuld dat je hen in de steek laat want dan gaan zij eraan kapot, niet op komen dagen om 3:00 in de nacht omdat jij morgen moet werken, de relatie niet als eenrichtingsverkeer accepteren, het niet eens zijn met hun mening);
3. 'Switching/splitten' wat je ook wel eens bij de cluster B borderline persoonlijkheid ziet komt ook erg veel voor bij narcisme is mij persoonlijk opgevallen. De stoornissen zitten niet voor niks in hetzelfde cluster. Het ene moment poeslief, het andere moment gebeurd er 'iets' in de belevingswereld van de narcist (het kan al zoiets simpels zijn als dat jij op een manier ademt die hen niet aanstaat) waardoor ze compleet uit hun slof schieten en jij de dader bent;
4. Jou aanpraten dat je 'gek bent, niet spoort, jij hebt 2 gezichten', oftewel zelfprojectie (ook een eigenschap waar veel narcisten bijzonder goed in zijn viel me op), alle persoonlijkheidstrekken die zij bezitten op jou projecteren;
5. Je isoleren van de mensen om je heen die veel voor je betekenen of jou tegen deze mensen opzetten/deze mensen tegen jou opzetten op subtiele manieren;
6. Je in publieke situaties, bijvoorbeeld in situaties waar je moet presteren of met een supervisor, in een daglicht zetten alsof jij niks hebt gedaan/niks weet/je betuttelen terwijl er geen aanleiding voor is;
7. In gesprekken (zoals hier ook al eerder genoemd is) alle informatie opzuigen over jou en weinig over zichzelf loslaten, dit is letterlijk voer voor ze om later tegen je te gebruiken.

Dit is zo maar een greep van situaties die ik persoonlijk typisch bij narcisten vind passen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2022 21:27:39 ]
pi_204957409
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 21:17 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Dit is typisch het 'overt' oftewel de grandiose/malignant narcist.

Je hebt echter nog leukere types er tussen zitten: de 'covert' oftewel de 'vulnerable' narcisten. Dit zijn mensen die 'nep' bescheiden zijn, in hun bescheidenheid willen ze eigenlijk dat jij ze bevestiging geeft; 'nee dat is helemaal niet zo, je bent geweldig', vaak ook dat ze altijd alles voor anderen doen, maar anderen doen hen altijd kwaad, zij zijn altijd het slachtoffer, zijn snel gekwetst en emotioneel en anderen moeten dan altijd inspringen. Zij zijn slachtoffer van het leven zelf.

Die mensen kunnen op het begint juist nog charmanter en aanlokkelijker overkomen dan de meer obvious grandiose narcist. En zijn vaak ook het gevaarlijkste voor mensen met veel empathie.
Heel herkenbaar. Deze mensen zijn inderdaad nog het gevaarlijkst! Zeker voor mensen met veel empathie die het moeilijk vinden om mensen los te laten en graag mensen willen helpen die het moeilijker hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Medusa666 op 03-06-2022 23:59:39 ]
pi_204957422
.

[ Bericht 34% gewijzigd door Medusa666 op 04-06-2022 02:26:00 ]
pi_204957432
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 15:52 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Erkende hij zelf die diagnose?
Nee, totaal niet :’) Hij beschuldigde mijn moeder zelf van narcisme _O- en ook die hulpverleners zelf geloof ik.
pi_204957449
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 20:49 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Liefst niet, genoeg ervaring mee, geen zin om uitgebreid neer te typen hier.

Ok
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_204964441
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 23:58 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Ok
Sorry mijn narcisme zorgde ervoor dat ik toch weer hele verhalen ging typen
  dinsdag 7 juni 2022 @ 00:11:50 #126
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204981645
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 20:49 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Liefst niet, genoeg ervaring mee, geen zin om uitgebreid neer te typen hier.

Als ik ze nu tegenkom dan spiegel ik vaak hun eigen gedrag naar ze toe.

Als je iemand bent die hoog scoort op kenmerken zoals empathie, altijd maar in het goede van mensen geloven, alles vergeven, dan kost dat je op een gegeven moment een erg hoge prijs: namelijk jezelf. Die figuren ruiken dat, het is voor hen het mooiste wat er bestaat.

Dan zelf maar als een even goede psychopaat reageren op dat soort types. Precies geleerd hoe dat moet van de ervaringen die ik heb, dus dat scheelt. Ik herken ze van mijlenver nu. En door mijn ervaring weet ik dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde doen, alleen soms in een ander jasje. Spiegelen is niet moeilijk, en vaak ook erg vermakelijk.

Het moeilijkste gedeelte zit hem in het emotioneel loskoppelen van zo iemand. Want oh, wat doen ze hun best. Maar voor jou 10 anderen die diegene achter de hand heeft als supply. Ik laat mij als empathievol persoon niet meer misbruiken door dit soort inhumane figuren. En dat resulteert erin dat ik mij dan gedraag als een ware narcist.
Het topic heb ik genoemd "Hoe ga jij met narcisten om?" Met name omdat ik op zoek ben naar vermogende (coping) vaardigheden die effectief zijn om jezelf te blijven, heel te blijven en een narcist op afstand, of zo mogelijk onder controle te houden.

Jouw post maakt wel de indruk dat jij kennis hebt van hoe je zoiets aan moet pakken; spiegelen, jezelf emotioneel loskoppelen en jezelf als een soort psychopaat opstellen, zoals jij dat zegt.

Ik zou het echt heel fijn vinden als je daar meer over wilt vertellen en kunt delen wat dan precies die effectieve gedragingen zijn die je kunt toepassen om jezelf te beschermen als je als mens nogal wat emphatische activiteit aan boord hebt. Bijvoorbeeld, wat is nou precies dat spiegelen? Wat houdt dat nou eigenlijk precies in en hoe doe je dat dan? En ook: Hoe koppel je jezelf dan emotioneel los? Hoe moet je dat doen en wat zijn daar voor mogelijkheden voor?

Ik hoor het echt heel graag van je.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 07-06-2022 00:18:55 ]
pi_204981670
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 00:11 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het topic heb ik genoemd "Hoe ga jij met narcisten om?" Met name omdat ik op zoek ben naar vermogende (coping) vaardigheden die effectief zijn om jezelf te blijven, heel te blijven en een narcist op afstand, of zo mogelijk onder controle te houden.

Jouw post maakt wel de indruk dat jij kennis hebt van hoe je zoiets aan moet pakken; spiegelen, jezelf emotioneel loskoppelen en jezelf als een soort psychopaat opstellen, zoals jij dat zegt.

Ik zou het echt heel fijn vinden als je daar meer over wilt vertellen en kunt delen wat dan precies die effectieve gedragingen zijn die je kunt toepassen om jezelf te beschermen als je als mens nogal wat emphatische activiteit aan boord hebt. Bijvoorbeeld, wat is nou precies dat spiegelen? Wat houdt dat nou eigenlijk precies in en hoe doe je dat dan? En ook: Hoe koppel je jezelf dan emotioneel los? Hoe moet je dat doen en wat zijn daar voor mogelijkheden voor?

Ik hoor het echt heel graag van je.
Ten eerste wil ik zeggen dat mijn manier niet de enige en zeker niet de juiste is. Je kan daarnaast het beste maar gewoon de omgang met zo iemand compleet vermijden indien mogelijk.

Mocht je toch met een narcist om moeten gaan, moet je even ‘grey rocking’, zie o.a. https://www.medicalnewstoday.com/articles/grey-rock#why-use-it nazoeken. Dit werkt nog het allerbeste om ze wat dat betreft uit te schakelen, je geeft ze geen aanknopingspunten meer. Narcisten leven van die emotionele chaos die ze bij jou kunnen veroorzaken omdat jij wel empathie en gevoel hebt, en hoe ze vanuit daar je kunnen manipuleren en uiteindelijk gebruiken.

Dat spiegelen zou ik niet aanraden. Ik deed dat meer uit een soort wraak, omdat ik de persoon ergens in zijn eigen manipulatieve ‘spel’ wilde verslaan. Ik spiegelde zijn narcistische gedrag naar hem toe. Eindstand heeft het niet gewerkt, want narcisten merken dan dat je het door hebt en ze niks meer bij je kunnen halen. Ik hield van die persoon, dus uiteindelijk deed dat hele spiegelen mij geen goed en eigenlijk alleen maar meer pijn. Gezegd hoe ik me erbij voelde (wat hem uiteraard geen moer interesseerde) en abrupt met hem gestopt. Deed veel zeer, meer dan ik kon en kan bevatten, maar het was de beste beslissing ooit. Het emotioneel loskoppelen is mij nooit gelukt, daarom heb ik mezelf uit die situatie weggehaald.

Je kan proberen te spiegelen, jezelf ook als een psychopaat op te stellen en dergelijke, maar uiteindelijk verlies je alleen nog maar meer hierdoor.

Als je niet de luxe hebt om compleet het contact te verbreken raadt ik voor je eigen gezondheid die Grey Rock methode aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2022 00:36:40 ]
  dinsdag 7 juni 2022 @ 00:38:45 #128
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204981679
Eigenlijk hoor ik je zeggen "Als ik spiegel ben ik mezelf niet, ga ik verder bij mezelf weg en dat maakt me eigenlijk alleen maar ongelukkiger." Klopt dat?

En dat spiegelen is hetzelfde destructieve manipulatieve gedrag neerzetten wat de narcist ook laat zien. Je geeft de narcist zeg maar een koekje van eigen deeg. Een soort van revenge; dit is wat jij met mij doet en nou doe ik het bij jou en ik laat zien dat ik je dus door heb. Zie ik dat goed?

[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 07-06-2022 00:46:43 ]
pi_204981684
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 00:38 schreef Tengano het volgende:
Eigenlijk hoor ik je zeggen "Als ik spiegel ben ik mezelf niet, ga ik verder bij mezelf weg en dat maakt me eigenlijk nog ongelukkiger." Klopt dat?
Dat klopt helemaal :)

Op een gegeven moment besefte ik me ook wat voor prijs ik betaalde om bij hem te zijn. Ik was mezelf compleet kwijtgeraakt, in een soort burnout/dissociatie, helemaal uitgeput. Dat woog niet meer op tegen de voordelen die ik zag (die er eigenlijk niet echt waren achteraf). Zowel fysiek als mentaal was ik op.

Het raakt mij nog steeds emotioneel als ik eraan denk. Ik hoef hem nooit meer te zien. En mocht hij toch contact zoeken op een of andere rare manier, zal ik hem 100% ‘grey rocken’ haha.
Er is geen andere manier om met hem (en met andere narcisten) om te gaan helaas, zonder dat je zelf naar de klote gaat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 00:38 schreef Tengano het volgende:
En dat spiegelen is dat hetzelfde destructieve manipulatieve gedrag neerzetten wat de narcist ook laat zien. Je geeft de narcist zeg maar een koekje van eigen deeg. Een soort van revenge; dit is wat jij met mij doet en nou doe ik het bij jou en ik laat zien dat ik je dus door heb. Zie ik dat goed?
Dat zie je goed. Maar als het niet in je natuur zit is het bijna niet te doen. Dan verloochen je jezelf eigenlijk, en dat doet ook zeer. Plus dat het mij ook zeer deed dat ik zo tegen hem deed.

Er is geen begin en geen eind met zulke personen. Wat je ook doet, ze veranderen niet. Beste wat je kan doen is dat accepteren en als je er zelf aan kapot gaan contact compleet verbreken of minimaliseren en zeer oppervlakkig houden.

Ik verzeker je, als je ermee doorgaat dat je kapot gaat. Zoek maar eens narcissistic victim syndrome op. Vorm van PTSS.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2022 00:51:07 ]
  dinsdag 7 juni 2022 @ 00:54:47 #130
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204981695
I hear you. Heavy voor je dat je dat hebt mee moeten maken en hopelijk was dat de laatste keer. En gelukkig kon jij afscheid en afstand van hem nemen maar dat kan niet iedereen in het contact met zo iemand. Vandaar dat ik de TT vraag gesteld had.

Goed om te horen dat dat spiegelen een risico met zich meebrengt en dat het wss gezonder is om een weg te vinden die meer past bij je 'eigenheid'. Op die manier blijf je toch jezelf, kun je je grenzen aangeven en maak je jezelf ook sterker. Immers je blijft jezelf met behoorlijke tegenwind wat je in the end wss krachtiger zal maken.

In het ideale geval, en dat is waar ik op zoek naar ben, kom je zelfs sterker uit zo'n encounter met een narcist.

En btw ik weet wat narcisistic abuse is.
pi_204981697
Overigens, sinds ik die ervaring heb ‘herken’ ik wel beter dit soort types. En als ik er geen emotionele connectie mee heb (wat overigens bij mij nu vaak al wegvalt als iemand trekken laat zien), spiegel en grey rock ik moeiteloos.

1. Geen persoonlijke informatie loslaten
2. Altijd ‘neutraal’ reageren
3. Als ze je uit de tent proberen te lokken, gewoon niet reageren
4. Contact minimaliseren
5. Opmerkingen ‘terugbouncen’, ‘pardon?’ of ‘zo dan!’ ipv ‘ja sorry is ook zo haha’
En dergelijke.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2022 00:58:05 ]
  dinsdag 7 juni 2022 @ 00:57:29 #132
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204981699
Tefal attitude. Non stick ^O^

Bedenk ik nu net :D
pi_204981701
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 00:57 schreef Tengano het volgende:
Tefal attitude. Non stick ^O^

Bedenk ik nu net :D
Exact :)
  dinsdag 7 juni 2022 @ 01:00:42 #134
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204981707
Maar de kunst is dus in feite om je arsenaal aan vaardigheden uit te breiden, een vermogenheid te ontwikkelen die maakt dat je een barriere en grens op kunt trekken, en dat dit allemaal onderdeel uit gaat maken van je werkelijke volwassen zelf. Het is niets gekunstelds dus, maar het past echt naadloos bij wie je bent. Het is echt helemaal jij :s)

Plus dat je natuurlijk je issues uit het verleden met de bijbehorende lading zult moeten oplossen (the inner work O-) ) anders blijf je voor de rest van je leven kwetsbaar.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 01:56:57 #135
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204981787
Niet :7
Wakadoodle!
pi_204987018
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 01:00 schreef Tengano het volgende:
Maar de kunst is dus in feite om je arsenaal aan vaardigheden uit te breiden, een vermogenheid te ontwikkelen die maakt dat je een barriere en grens op kunt trekken, en dat dit allemaal onderdeel uit gaat maken van je werkelijke volwassen zelf. Het is niets gekunstelds dus, maar het past echt naadloos bij wie je bent. Het is echt helemaal jij :s)

Plus dat je natuurlijk je issues uit het verleden met de bijbehorende lading zult moeten oplossen (the inner work O-) ) anders blijf je voor de rest van je leven kwetsbaar.
Ja, en dat zonder dat je jezelf tekort doet.

Ik heb een beetje een hekel aan termen zoals HSP, 'empath' en hooggevoeligheid en dergelijke. Ik herken mijzelf daar niet in. Maar ik weet wel dat ik bijvoorbeeld altijd het beste in mensen wil zien ondanks dat de realiteit toch echt anders is, altijd het idee heb van 'dat doet diegene ook vanuit zijn eigen pijn of trauma', en ik snel een onderliggende emotie bij gedrag oppik.

Het is een harde les om te leren dat dat misschien wel het geval kan zijn, maar dat dat niet een reden is voor die persoon om anderen dan maar zonder grenzen pijn te doen en te beschadigen. Ook om in te zien dat jij die persoon niet kan helpen, dat kan alleen hij of zij zelf doen.

Ik heb geleerd dat ik gevoelig ben voor dit soort types vanwege mijn zorgzame natuur. Het is de kunst (en geloof mij, ik vind het nog steeds moeilijk) om dan maar 'mijn handen er vanaf te trekken' en juist de beste zorg aan mezelf te geven in zo'n situatie.

Aan de ene kant is zorgzaam zijn/veel empathie hebben een zegen, en aan de andere kant is het ook een vloek. In het geval van een narcist is het een vloek, want zij kiezen jou er ook op uit, en het is moeilijk om zo iemand dan los te laten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2022 18:26:50 ]
pi_205001529
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 18:25 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Ja, en dat zonder dat je jezelf tekort doet.

Ik heb een beetje een hekel aan termen zoals HSP, 'empath' en hooggevoeligheid en dergelijke. Ik herken mijzelf daar niet in. Maar ik weet wel dat ik bijvoorbeeld altijd het beste in mensen wil zien ondanks dat de realiteit toch echt anders is, altijd het idee heb van 'dat doet diegene ook vanuit zijn eigen pijn of trauma', en ik snel een onderliggende emotie bij gedrag oppik.

Het is een harde les om te leren dat dat misschien wel het geval kan zijn, maar dat dat niet een reden is voor die persoon om anderen dan maar zonder grenzen pijn te doen en te beschadigen. Ook om in te zien dat jij die persoon niet kan helpen, dat kan alleen hij of zij zelf doen.

Ik heb geleerd dat ik gevoelig ben voor dit soort types vanwege mijn zorgzame natuur. Het is de kunst (en geloof mij, ik vind het nog steeds moeilijk) om dan maar 'mijn handen er vanaf te trekken' en juist de beste zorg aan mezelf te geven in zo'n situatie.

Aan de ene kant is zorgzaam zijn/veel empathie hebben een zegen, en aan de andere kant is het ook een vloek. In het geval van een narcist is het een vloek, want zij kiezen jou er ook op uit, en het is moeilijk om zo iemand dan los te laten.
Ik herken mij hier zo erg in… hoe zorg jij er dan voor dat het je lukt om je eigen grenzen op zulke moeilijke momenten te bewaken en of afstand neemt van bepaalde mensen? Ik voel zelf persoonlijk dus ook veel schuldgevoel wanneer iemand wel met mij graag wilt omgaan, maar ik niet echt met hun.

Ik ben trouwens soms ook erg beïnvloedbaar en naïef. Heb jij dit ook of minder?

Ik ben wel nu bewuster hiervan, maar merk tegelijkertijd dat het naïeve en het goede zien in mensen ook veel oplevert, namelijk dat ik mij dan toch positiever voel, meer van het leven geniet en stukken minder depressief voel. En positieve lieve vriendinnen in ieder geval die ook net als ik zijn. Ik ontmoet meer leuke mensen en heb meer leuke conversaties. Ik ben toch best extravert van nature en heb wel echt mensen om mij heen nodig.

En ik heb ook het idee dat wanneer ik ervoor kies om wat goedgeloviger te zijn, ik toegankelijker overkom Alleen wil ik dan zo’n grens bereiken dat ik niet toegankelijk overkom voor narcisten :’)
pi_205001547
Ik ken er een op het werk. Leidinggevende functie. Het allergrootste probleem is dat hij totaal geen empathische gevoelens heeft en totaal geen rekening houdt met anderen. Hij helpt er mensen de vernieling mee in. Als je hem daarop wijst zal het hem een rotzorg zijn. Mijn advies: Heel ver wegblijven van zo'n persoon.

Wat me verder opvalt: Altijd standaard antwoorden die rechtstreeks uit een boekje komen. Heel opvallend. Uit het hoofd geleerd.
pi_205002144
Grey rock approach. En verder niet mee omgaan als het even kan.
  donderdag 9 juni 2022 @ 08:50:15 #141
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205002165
Is een prank zie ik nu.

[ Bericht 98% gewijzigd door Tengano op 09-06-2022 09:05:00 ]
pi_205002381
Niet.
pi_205004266
Ik had een reactie geplaatst en mijn reactie eerder verwijderd. Was iig over mijn ervaring met de narcist. Toen ik later het bericht teruglas zat ik weer diep in de put. Dus had geen goed gericht advies. Ik wil niet meer zo leven (zo ongelukkig en blijven zitten met wat mij overkomen is en vooral het belemmerd mij enorm in alles). Ik wou even zeggen door dit topic dat ik toch maar een afspraak ga maken bij de huisarts of ik met iemand kan praten.

Dank allen voor de ervaringen, heb daar veel aan gehad om te lezen (inzicht, maar ook herkenning)..
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_205005961
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 13:35 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Ik had een reactie geplaatst en mijn reactie eerder verwijderd. Was iig over mijn ervaring met de narcist. Toen ik later het bericht teruglas zat ik weer diep in de put. Dus had geen goed gericht advies. Ik wil niet meer zo leven (zo ongelukkig en blijven zitten met wat mij overkomen is en vooral het belemmerd mij enorm in alles). Ik wou even zeggen door dit topic dat ik toch maar een afspraak ga maken bij de huisarts of ik met iemand kan praten.

Dank allen voor de ervaringen, heb daar veel aan gehad om te lezen (inzicht, maar ook herkenning)..
Sterkte. Goed dat je een afspraak maakt.
Is niet makkelijk, zelfs na jaren slijten die gevoelens niet. Je bent aangetast in je kern, in je zijn.
pi_205005996
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 16:58 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Sterkte. Goed dat je een afspraak maakt.
Is niet makkelijk, zelfs na jaren slijten die gevoelens niet. Je bent aangetast in je kern, in je zijn.
Bedankt voor je reactie. Precies zoals je het zegt, het heeft zoveel impact nog steeds op mijzelf en idd het zijn. Mijn kern is veranderd erdoor zo extreem, maar dat is ook niet zo raar want het was een extreme situatie(s) en nog steeds beheerst het mijn leven jaren later. Voel mij gevangen nog steeds. Jij herkent dat ook, ook bedankt voor jou toevoegingen en reacties. Dankjewel.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_205006044
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 00:26 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ik herken mij hier zo erg in… hoe zorg jij er dan voor dat het je lukt om je eigen grenzen op zulke moeilijke momenten te bewaken en of afstand neemt van bepaalde mensen? Ik voel zelf persoonlijk dus ook veel schuldgevoel wanneer iemand wel met mij graag wilt omgaan, maar ik niet echt met hun.

Ik ben trouwens soms ook erg beïnvloedbaar en naïef. Heb jij dit ook of minder?

Ik ben wel nu bewuster hiervan, maar merk tegelijkertijd dat het naïeve en het goede zien in mensen ook veel oplevert, namelijk dat ik mij dan toch positiever voel, meer van het leven geniet en stukken minder depressief voel. En positieve lieve vriendinnen in ieder geval die ook net als ik zijn. Ik ontmoet meer leuke mensen en heb meer leuke conversaties. Ik ben toch best extravert van nature en heb wel echt mensen om mij heen nodig.

En ik heb ook het idee dat wanneer ik ervoor kies om wat goedgeloviger te zijn, ik toegankelijker overkom Alleen wil ik dan zo’n grens bereiken dat ik niet toegankelijk overkom voor narcisten :’)
Door hem (en ook door mezelf) heb ik mijzelf een lange periode afgesloten van andere mensen om mij heen.
Ik ging van een redelijk sociaal iemand (maar ik was altijd al wel introvert, dat speelt ook zeker een rol) naar een kluizenaar. Voor mij had het zo'n impact dat ik lange tijd niemand meer echt vertrouwde, behalve mijn naaste omgeving.

Het heeft mij wel geleerd dergelijk gedrag, in meer of mindere mate, bij anderen te herkennen en zo gauw ik het herken neem ik ook bewust afstand. Ik wil gewoon niet meer dat dit soort personen de mogelijkheid hebben mij te raken, en mocht het wel gebeuren omdat ik het niet goed inschat, heb ik nu ook veel meer tools om er wel mee om te kunnen gaan.

Ik ben/was zeker heel beïnvloedbaar en naïef. Echter is het bij mij vaak niet dat ik de 'red flag', de leugen of de manipulatie niet zie, ik zie het zeer zeker wel, maar dat ik het doelbewust negeer omdat ik in het goede wil blijven geloven bij mensen, omdat ik dat zelf ook prettiger vind. Ik heb moeite met dingen los te laten en wil graag het beste voor mensen. Nu heb ik geleerd om mezelf daar actief in af te remmen, door te reflecteren op mijn eigen gedrag en bewust stil te staan of het een rationele en goede keuze is.

En ja, het heeft zeker ook positieve kanten, met name inderdaad bij vriendschappen maar ook in mijn werk. Het is denk ik zaak om deze eigenschappen te reguleren en toe te passen wanneer dit voor jouzelf ook veilig is. Misschien kun je jezelf eens elke keer afvragen, is wat ik nu doe eigenlijk wel gezond en goed voor mij? Als jij niet goed voor jezelf kan zorgen en je eigen grenzen kan bewaken, heeft uiteindelijk niemand er meer wat aan.

Op dit moment in mijn leven, een paar jaar na wat er gebeurd is, voel ik me voor het eerst een klein beetje beter. Ik heb minder herbelevingen, en als ik ze heb dan kan ik goed die emoties reguleren en er op een afstand naar kijken. Ik kan ook objectief inzien wat er precies gebeurd is in die periode. Heb meer contact met mezelf en wat mijn behoeftes zijn, en hoe ik voor mezelf moet zorgen. Natuurlijk heb ik nog soms nog problemen, waarbij ik mezelf compleet afsluit van alles en niemand vertrouw. Scheelt ook dat ik lieve mensen om me heen heb waaronder mijn zusje en een heel goed contact, en een paar vriendinnen waar ik ook een hele goede band mee heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2022 17:16:21 ]
pi_205006331
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 17:12 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Echter is het bij mij vaak niet dat ik de 'red flag', de leugen of de manipulatie niet zie, ik zie het zeer zeker wel, maar dat ik het doelbewust negeer omdat ik in het goede wil blijven geloven bij mensen, omdat ik dat zelf ook prettiger vind.
Ik herken dat wel. Weet je ook waarom je graag in het goede wilt geloven bij anderen?

Bij mezelf begint het mij duidelijk te worden dat ik bang ben voor conflicten, want ik ben opgegroeid met het idee dat ik weerloos ben en toch niks kan maken tegen wie dan ook. Ik heb dat ook altijd beschouwd als dat ik nou eenmaal zo ben. Als ik het vroeger zou wagen om tegen dat idee in te gaan, werd ik door iedereen uitgelachen.

Mensen zien alleen jouw gedrag en mensen beoordelen jou daarop. Ondanks dat alleen jij zelf ervaart wat je denkt en voelt, pretenderen veel mensen het toch beter te weten dan jij. Tenminste als ze bijna allemaal dezelfde conclusies over jou trekken, dan wegen de dingen die jij over jezelf denkt daar niet tegenop.

Wat je zelf schrijft: de narcist beinvloed je in jouw hele zijn. Misschien ben je in werkelijkheid veel krachtiger dan je denkt, maar heeft het zich bij jou niet kunnen ontwikkelen omdat je daarin werd gekleineerd door anderen.

Goed trouwens van je dat je in een eerdere post beschrijft niks te hebben met begrippen als hsp en de empaat, etc. Volgens mij is juist dat een voorbeeld van narcistisch gedrag wat iedereen in een bepaalde mate in zich heeft. Als mensen zoiets zichzelf aanpraten, gaan ze zich beter voelen over zichzelf. Op zich is daar niks mis mee. Echter in dit geval werkt het uiteindelijk averechts, want ze creeren daarmee ook het idee dat ze zo zijn geboren en dus geen macht hebben over zichzelf om te leren zichzelf af te sluiten voor prikkels of meer schijt krijgen aan anderen, wat nodig is voor zelfbehoud.
pi_205006420
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 17:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Ik herken dat wel. Weet je ook waarom je graag in het goede wilt geloven bij anderen?
Het doet mij pijn om te bedenken dat er mensen zijn die voor hun eigen genot of winst dit soort gedrag vertonen, omdat ik zelf het voordeel ervan niet kan begrijpen. De belangrijkste reden echter: mensen zijn niet zwart-wit of in hokjes in te delen. Een mens bestaat uit meerdere dingen. Ook 'slechte' mensen hebben goede kanten. En ja, ook narcisten hebben goede kanten. Het is meer, maken die slechte eigenschappen van hen jou als persoon kapot, dan moet je kappen.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 17:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Bij mezelf begint het mij duidelijk te worden dat ik bang ben voor conflicten, want ik ben opgegroeid met het idee dat ik weerloos ben en toch niks kan maken tegen wie dan ook. Ik heb dat ook altijd beschouwd als dat ik nou eenmaal zo ben. Als ik het vroeger zou wagen om tegen dat idee in te gaan, werd ik door iedereen uitgelachen.

Mensen zien alleen jouw gedrag en mensen beoordelen jou daarop. Ondanks dat alleen jij zelf ervaart wat je denkt en voelt, pretenderen veel mensen het toch beter te weten dan jij. Tenminste als ze bijna allemaal dezelfde conclusies over jou trekken, dan wegen de dingen die jij over jezelf denkt daar niet tegenop.

Wat je zelf schrijft: de narcist beïnvloed je in jouw hele zijn. Misschien ben je in werkelijkheid veel krachtiger dan je denkt, maar heeft het zich bij jou niet kunnen ontwikkelen omdat je daarin werd gekleineerd door anderen.

Vanaf vrij vroege leeftijd heb ik geleerd om dingen gewoon over me heen te laten komen. Natuurlijk trok ik me altijd aan wat anderen van mij vonden, dat vond ik wel lastig, maar ik had toch wel een redelijk stabiel zelfbeeld en ik ben me nog steeds er van bewust wat mijn eigen kern is en wie ik ben, zelfs toen ik op mijn dieptepunt zat. Ik ben daarnaast ook uitzonderlijk goed in alleen zijn en mezelf vermaken. Dus ik kan daar denk ik niet iets zinnigs over zeggen. Bij mij speelde het meer dat ik mensen wilde pleasen, en niet in de weg wilde lopen.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2022 17:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Goed trouwens van je dat je in een eerdere post beschrijft niks te hebben met begrippen als hsp en de empaat, etc. Volgens mij is juist dat een voorbeeld van narcistisch gedrag wat iedereen in een bepaalde mate in zich heeft. Als mensen zoiets zichzelf aanpraten, gaan ze zich beter voelen over zichzelf. Op zich is daar niks mis mee. Echter in dit geval werkt het uiteindelijk averechts, want ze creëren daarmee ook het idee dat ze zo zijn geboren en dus geen macht hebben over zichzelf om te leren zichzelf af te sluiten voor prikkels of meer schijt krijgen aan anderen, wat nodig is voor zelfbehoud.
Ik weet niet in hoeverre dat met elkaar te maken heeft, zou best kunnen. De reden dat ik mezelf niet zo wens te 'bestempelen' is om 2 redenen. De eerste is dat ik niet van labeltjes hou en ik gewoon denk 'ik ben wie ik ben', als de maatschappij dat hooggevoelig wil noemen dan mag dat, ik vind de maatschappij namelijk ondergevoelig, maar dat is mijn mening. Ik denk dat veel mensen dit voelen, maar dat er maar weinig voor uit durven te komen, en dat er sprake is van een zeer individualistische en toxische maatschappij op dit moment.

De tweede reden is omdat ik weet dat ik daadwerkelijk niet tot de definitie behoor. Ik heb slechts 'kenmerken van'. Ik heb het vermogen om mijn emoties namelijk compleet uit te schakelen en ijskoud te handelen als de situatie daarom vraagt. Als het nodig is, doe ik dat.

Daarnaast, doordat je emoties van anderen goed aan kunt voelen, heb je tegelijkertijd ook het vermogen om een ander compleet kapot te maken. Hoe ik het zie is dat narcisten, maar ook enkele andere cluster B persoonlijkheden, dit vermogen om haarfijn emoties van een ander te voelen ook bezitten, maar dit op de verkeerde manier inzetten. Zij zetten het niet in op een altruïstische manier, zij zetten het in voor eigen gewin (manipulatie).
Eigenlijk is het exact hetzelfde, maar op een andere manier gebruikt. Ik weet, heel arrogant gezegd, dat ik het makkelijk zou kunnen doen, maar ik doe het niet, omdat het mij gevoelsmatig niks oplevert om een ander pijn te doen. Maar als iemand mijn geliefden wat aandoet, dan ken ik geen genade. Ik ben niet voor niks een INFJ :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2022 18:09:29 ]
  donderdag 9 juni 2022 @ 19:38:31 #149
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205007235
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 18:06 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Maar als iemand mijn geliefden wat aandoet, dan ken ik geen genade. Ik ben niet voor niks een INFJ :P
Dit verbaast me eigenlijk een beetje. Eerst heb je niks met termen als HSP, empaat etc. en hou je niet van labelen en nu wil je graag als INFJ uitkomen :?

quote:
Ik heb een beetje een hekel aan termen zoals HSP, 'empath' en hooggevoeligheid en dergelijke. Ik herken mijzelf daar niet in.
quote:
De reden dat ik mezelf niet zo wens te 'bestempelen' is om 2 redenen. De eerste is dat ik niet van labeltjes hou en ik gewoon denk 'ik ben wie ik ben', als de maatschappij dat hooggevoelig wil noemen dan mag dat, ik vind de maatschappij namelijk ondergevoelig, maar dat is mijn mening.
  donderdag 9 juni 2022 @ 19:42:29 #150
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_205007268
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 18:06 schreef Naardegallemiezen het volgende:

Daarnaast, doordat je emoties van anderen goed aan kunt voelen, heb je tegelijkertijd ook het vermogen om een ander compleet kapot te maken. Maar als iemand mijn geliefden wat aandoet, dan ken ik geen genade. Ik ben niet voor niks een INFJ :P
Er bestaan werkelijk mensen die dit soort dingen zonder ironie roepen?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  donderdag 9 juni 2022 @ 19:47:23 #151
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205007322
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:42 schreef Quotidien het volgende:
Er bestaan werkelijk mensen die dit soort dingen zonder ironie roepen?
Ik ben zelfs mensen tegen gekomen die toegaven dat ze er plezier in hadden om anderen te treiteren.
pi_205008662
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dit verbaast me eigenlijk een beetje. Eerst heb je niks met termen als HSP, empaat etc. en hou je niet van labelen en nu wil je graag als INFJ uitkomen :?
[..]
[..]

Zijn 2 andere dingen (vind ik).
pi_205011271
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 21:44 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Zijn 2 andere dingen (vind ik).
Wat is een INFJ? :@

Verder een duidelijke uitleg van jou. Mooi om te lezen dat je zelfbewust bent over wie je bent en hoe je in het leven wilt staan ^O^
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 10 juni 2022 @ 17:53:30 #154
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205015044
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 10:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Wat is een INFJ? :@

Een persoonlijkheidstype van Meyers-Briggs
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205015170
Voor het eerst dat ik daarvan gehoord heb. Heb ff gezocht wat dat inhoudt.

Ik snap het verschil wel

- Ik ben het slachtoffer geworden van narcistisch misbruik omdat ik een empaat ben.
- Ik ben het slachtoffer geworden van narcistisch misbruik omdat ik mij te snel laat meeslepen door betrokkenheid voor een ander, waardoor ik nogal naief kan worden en het toelaat dat anderen over mijn grenzen gaat.

Beiden zinnen hebben eigenlijk dezelfde boodschap, echter die eerste maakt er vooral een dader-slachtoffer situatie van, terwijl de tweede meer zelfreflecterend is en ertoe kan leiden dat degene dat in de toekomst niet meer laat gebeuren.
pi_205048492
narcisme is - in mijn ogen - vaak het resultaat van mensen die hun fundamentele, irreduceerbare egoïsme niet onder ogen kunnen of durven komen. vandaar dat mensen die moralistisch zijn ingesteld er zeer vatbaar voor zijn. ik zie het vaak bij wokies, die zogenaamd bezig zouden zijn om de zielige mensjes te helpen, maar in feite zichzelf projecteren op anderen en daardoor "het recht" krijgen om boos, intolerant, etc. te worden. vandaar dat ze ook zo kwaad worden wanneer je het met ze oneens bent; corona precies hetzelfde.

ik denk dat het niet alleen gezond, maar absoluut noodzakelijk is dat mensen van zichzelf accepteren dat egoïsme een grote drijfveer is achter veel menselijk gedrag, want anders worden ze er blind voor en slaat het om in narcisme, het niet kunnen erkennen van de ander in zijn andersheid, grove intolerantie, niet in staat zijn je écht met mensen te binden. helaas is dit erg moeilijk in een samenleving die zo ingesteld is op "feiten", effectiviteit, wetenschap, het is immers veel makkelijker om te rationaliseren en jezelf een verhaaltje te vertellen waarin jij goed bent en goede dingen doet, omdat je bedoelingen goed zouden zijn
pi_205053737
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:42 schreef Quotidien het volgende:

[..]
Er bestaan werkelijk mensen die dit soort dingen zonder ironie roepen?
Ja, maar vind je wat naardegallemiezen zei erg dan?
pi_205054005
Ik was ooit beste vrienden met een narcist maar het duurde lang voordat ik het doorhad dat hij zo was. Wist alles goed te verdraaien en manipuleren. Achteraf vraag ik me af waarom ik het niet eerder zag.
pi_205054051
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 19:47 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik ben zelfs mensen tegen gekomen die toegaven dat ze er plezier in hadden om anderen te treiteren.
Dat is toch niet zo zeldzaam?
pi_205064514
Een nieuw type mens :') Oja Napoleon was geen narcist en die man die dat rare geloofsboekje heeft geschreven 1400 jaar terug was natuurlijk ook totaal geen narcist :')

Godverdomme wat is de psychologie zichzelf ronduit belachelijk aan het maken. Typisch dat dit in stroomversnelling terecht kwam toen de vrouw meer rechten kreeg.
pi_205065506
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:17 schreef HansCojona het volgende:
Een nieuw type mens :') Oja Napoleon was geen narcist en die man die dat rare geloofsboekje heeft geschreven 1400 jaar terug was natuurlijk ook totaal geen narcist :')

Godverdomme wat is de psychologie zichzelf ronduit belachelijk aan het maken. Typisch dat dit in stroomversnelling terecht kwam toen de vrouw meer rechten kreeg.
Je kan er wel niet mee eens zijn maar mag wel iets genuanceerder. En die laatste opmerking slaat nergens op.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_205067538
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 00:33 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik ken er een op het werk. Leidinggevende functie. Het allergrootste probleem is dat hij totaal geen empathische gevoelens heeft en totaal geen rekening houdt met anderen. Hij helpt er mensen de vernieling mee in. Als je hem daarop wijst zal het hem een rotzorg zijn. Mijn advies: Heel ver wegblijven van zo'n persoon.

Wat me verder opvalt: Altijd standaard antwoorden die rechtstreeks uit een boekje komen. Heel opvallend. Uit het hoofd geleerd.
Of beste is dat je ontslag neemt en zoek ergens anders een baan waar geen narcisten werkzaam zijn. Maar helaas zijn er veel narcisten op het werk elders vaak in management, HR-afdeling of directie. Ze zijn altijd uit macht over iedereen, veel geld verdienen over onze ruggen en etc. Ze zijn echt nooit te vertrouwen...
pi_205067708
Een vraag over narcisme. Kunnen die personen echt gevaarlijk zijn voor anderen en voor zichzelf? Ik las ook op Wikipedia een artikel over narcisme dat ze nooit een psycholoog of psychiater bezoeken om te behandeld worden, dat is ook jammer.

• Je kan gecontroleerd worden door een narcist(man of vrouw)

• Narcist gebruikt je voor zijn eigen gewin en wil opleggen

• Een narcist voert een toneel op om mee te doen met onze emoties

• Een narcist kan jouw geld ook stelen van jouw bankrekening (gebeurt ook wel eens, volgens mij)

• Een narcist is alles in staat vooral zaken waarnemen waar je niets van te voren af weet

• Iemand die narcist is projecteert ook op iemand waarmee haar positie kan versterkt worden

• Hij of zij kan heel goed het gesprek manipuleren en daarnaast iemand overrulen met haar meningen of
bevindingen

• Zij of hij doet zich voor in dagelijkse leven als normaal persoon maar anders op sommige momenten
wordt zij of hij machtiger voor iedereen. Dat wil zeggen vooral iemand met 2 identiteiten.

• Hij of zij maakt misbruik van een liefdesrelatie, seksrelatie of vriendschap met jou om zichzelf te versterken
tegen over jou, kent geen respect en liefde, maar breidt haar of zijn macht uit.

Zo lijkt met de lijst die ik opnoem dat een narcist wel een gevaarlijke psychiatrische ziekte is. Ik ben echt geen psycholoog of psychiater. Mijn beste advies is: je zelf goed beschermen, neem op tijd maatregelen en overleg met anderen wat het beste voor jou is om te doen.
pi_205067740
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:17 schreef HansCojona het volgende:
Een nieuw type mens :') Oja Napoleon was geen narcist en die man die dat rare geloofsboekje heeft geschreven 1400 jaar terug was natuurlijk ook totaal geen narcist :')

Godverdomme wat is de psychologie zichzelf ronduit belachelijk aan het maken. Typisch dat dit in stroomversnelling terecht kwam toen de vrouw meer rechten kreeg.
Jij lijkt me het type persoon die moeite heeft met zaken die genuanceerd liggen. Dingen die te genuanceerd zijn snap je niet en daarom doe je ze af als onzin.
pi_205067779
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 19:04 schreef Intint het volgende:

[..]
Jij lijkt me het type persoon die moeite heeft met zaken die genuanceerd liggen. Dingen die te genuanceerd zijn snap je niet en daarom doe je ze af als onzin.
Narcisme is niks nieuws. Zonder narcisme zou de mens niet eens zijn bed uitkomen. Nu is iedereen ineens een narcist, alsof het iets nieuws is. Dat is het totaal niet. Het is een hype en dat vind ik een zeer kwalijke zaak in een sector die serieus genomen dient te worden. Spelletjes spelen met dit soort termen is levensgevaarlijk. Lijkt wel alsof men er tegenwoordig op kickt om een persoonlijkheidstoornis te hebben. Trieste wereld. Stop met het normaliseren van stoornissen, want nu komen de mensen die echt hulp nodig hebben niet meer aan de beurt, want iedereen heeft het ineens. Zeer slechte zaak.
pi_205067790
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 19:01 schreef Misrer1972 het volgende:
Een vraag over narcisme. Kunnen die personen echt gevaarlijk zijn voor anderen en voor zichzelf? Ik las ook op Wikipedia een artikel over narcisme dat ze nooit een psycholoog of psychiater bezoeken om te behandeld worden, dat is ook jammer.

• Je kan gecontroleerd worden door een narcist(man of vrouw)

• Narcist gebruikt je voor zijn eigen gewin en wil opleggen

• Een narcist voert een toneel op om mee te doen met onze emoties

• Een narcist kan jouw geld ook stelen van jouw bankrekening (gebeurt ook wel eens, volgens mij)

• Een narcist is alles in staat vooral zaken waarnemen waar je niets van te voren af weet

• Iemand die narcist is projecteert ook op iemand waarmee haar positie kan versterkt worden

• Hij of zij kan heel goed het gesprek manipuleren en daarnaast iemand overrulen met haar meningen of
bevindingen

• Zij of hij doet zich voor in dagelijkse leven als normaal persoon maar anders op sommige momenten
wordt zij of hij machtiger voor iedereen. Dat wil zeggen vooral iemand met 2 identiteiten.

• Hij of zij maakt misbruik van een liefdesrelatie, seksrelatie of vriendschap met jou om zichzelf te versterken
tegen over jou, kent geen respect en liefde, maar breidt haar of zijn macht uit.

Zo lijkt met de lijst die ik opnoem dat een narcist wel een gevaarlijke psychiatrische ziekte is. Ik ben echt geen psycholoog of psychiater. Mijn beste advies is: je zelf goed beschermen, neem op tijd maatregelen en overleg met anderen wat het beste voor jou is om te doen.
Een narcist heeft doorgaans een grote N op zijn rechterbil getattoeerd.
  donderdag 16 juni 2022 @ 19:55:48 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205068413
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 19:08 schreef HansCojona het volgende:

[..]
Narcisme is niks nieuws. Zonder narcisme zou de mens niet eens zijn bed uitkomen. Nu is iedereen ineens een narcist, alsof het iets nieuws is. Dat is het totaal niet. Het is een hype en dat vind ik een zeer kwalijke zaak in een sector die serieus genomen dient te worden. Spelletjes spelen met dit soort termen is levensgevaarlijk. Lijkt wel alsof men er tegenwoordig op kickt om een persoonlijkheidstoornis te hebben. Trieste wereld. Stop met het normaliseren van stoornissen, want nu komen de mensen die echt hulp nodig hebben niet meer aan de beurt, want iedereen heeft het ineens. Zeer slechte zaak.
Narcisten lopen volgens mij de deur niet plat bij de GGZ.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205068416
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 19:08 schreef HansCojona het volgende:

[..]
Narcisme is niks nieuws. Zonder narcisme zou de mens niet eens zijn bed uitkomen. Nu is iedereen ineens een narcist, alsof het iets nieuws is. Dat is het totaal niet. Het is een hype en dat vind ik een zeer kwalijke zaak in een sector die serieus genomen dient te worden. Spelletjes spelen met dit soort termen is levensgevaarlijk. Lijkt wel alsof men er tegenwoordig op kickt om een persoonlijkheidstoornis te hebben. Trieste wereld. Stop met het normaliseren van stoornissen, want nu komen de mensen die echt hulp nodig hebben niet meer aan de beurt, want iedereen heeft het ineens. Zeer slechte zaak.
Binnen de GGZ is er juist veel frustratie rondom het verkeerde/overmatige gebruik van de term narcisme. Het is vooral de wereld buiten de sector waarin de term compleet misbruikt wordt. Daarnaast is er nog een heel verschil tussen narcistische dynamieken en iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

‘Echte’ narcisten zie je overigens doorgaans niet snel een beroep doen op de GGZ.
pi_205068513
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 19:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Narcisten lopen volgens mij de deur niet plat bij de GGZ.
De narcisten runnen de show, die maken tegenwoordig iedereen wijs dat zij een persoonlijkheidstoornis hebben en daardoor krijgt de ggz het steeds drukker. Alsof de DSM een menukaart is en je zelf eruit mag pikken welke stoornis jij hebt. Dat is wat de internet guru's aan het doen zijn. De hele woke beweging draait hier op, het normaliseren van stoornissen, alsof het cool is om te hebben. Doordat het zo mainstream is, verwateren de echte probleemgevallen. Daarom ben ik zo anti woke. Ze misbruiken de zwakkeren om hun eigen doelen te bereiken. Lager kan je niet zinken.
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:12:43 #170
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205068635
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:03 schreef HansCojona het volgende:

[..]
De narcisten runnen de show, die maken tegenwoordig iedereen wijs dat zij een persoonlijkheidstoornis hebben en daardoor krijgt de ggz het steeds drukker. Alsof de DSM een menukaart is en je zelf eruit mag pikken welke stoornis jij hebt. Dat is wat de internet guru's aan het doen zijn. De hele woke beweging draait hier op, het normaliseren van stoornissen, alsof het cool is om te hebben. Doordat het zo mainstream is, verwateren de echte probleemgevallen. Daarom ben ik zo anti woke. Ze misbruiken de zwakkeren om hun eigen doelen te bereiken. Lager kan je niet zinken.
Ik heb nog nooit een narcist horen zeggen dat hij een narcist is.

Volgens mij zit je er met dit verhaal, incl. dat woke-gedeelte, flink naast.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:15:14 #171
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_205068673
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een narcist horen zeggen dat hij een narcist is.

Volgens mij zit je er met dit verhaal, incl. dat woke-gedeelte, flink naast.
Ik wil. En hij is er trots op en ziet geen probleem
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:16:55 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205068696
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:15 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Ik wil. En hij is er trots op en ziet geen probleem
Dus die verdringt geen andere probleemgevallen bij de GGZ.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205069348
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 20:03 schreef HansCojona het volgende:

[..]
De narcisten runnen de show, die maken tegenwoordig iedereen wijs dat zij een persoonlijkheidstoornis hebben en daardoor krijgt de ggz het steeds drukker. Alsof de DSM een menukaart is en je zelf eruit mag pikken welke stoornis jij hebt. Dat is wat de internet guru's aan het doen zijn. De hele woke beweging draait hier op, het normaliseren van stoornissen, alsof het cool is om te hebben. Doordat het zo mainstream is, verwateren de echte probleemgevallen. Daarom ben ik zo anti woke. Ze misbruiken de zwakkeren om hun eigen doelen te bereiken. Lager kan je niet zinken.
Ik ben psychotherapeut en wat je zegt heeft echt niets maar dan ook niets met de realiteit te maken. Het lijkt meer alsof je het onderwerp even als springplank aangrijpt om een ideologisch statement te maken over iets anders.
pi_205072487
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 21:02 schreef Intint het volgende:

[..]
Ik ben psychotherapeut en wat je zegt heeft echt niets maar dan ook niets met de realiteit te maken. Het lijkt meer alsof je het onderwerp even als springplank aangrijpt om een ideologisch statement te maken over iets anders.
Zie je de verbanden niet?
pi_205072501
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2022 10:05 schreef HansCojona het volgende:

[..]
Zie je de verbanden niet?
Enlighten me.
  zaterdag 18 juni 2022 @ 22:43:35 #176
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_205087563
Waar mogelijk het contact volledig vermijden. Als het niet anders kan (bijvoorbeeld voor het werk), dan het contact tot een minimum beperken.
  Tettenkoning woensdag 22 juni 2022 @ 15:34:08 #177
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_205120579
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2022 19:07 schreef Tengano het volgende:
Ik heb dit filmpje van de bekende Phil McGraw gevonden en vond hem zelf leuk om te kijken.

Op 5.25 geeft hij vanuit zijn jarenlange ervaring aan hoe je het beste met narcisten om moet gaan.

Dr. Phil :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_205121110
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:34 schreef Nine. het volgende:

[..]
Dr. Phil :')
pi_205122216
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2022 15:34 schreef Nine. het volgende:

[..]
Dr. Phil :')
Maar wat hij zegt over narcisten klopt wel
pi_205177130
Ik vind het nog steeds lastig om echte narcisten te herkennen en ik vind ze echt aantrekkelijk. Zijn er verder nog bepaalde tekenen of “red flags” die jullie opmerken bij een narcist? En dan heb ik het voornamelijk over in gedrag.

Ik val zelf op mannen die intelligent, ambitieus, grappig en verzorgd/ netjes eruitzien. Helaas vormen ambitie en verzorgd willen zijn vaker tekenen van narcisme hoorde ik laatst. Weet alleen niet of ik het hiermee nou eens ben.
pi_205177131
Griekse Mythologie studeren weet je hoe je met narcisten omgaat

Klaar is Kees
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205384669
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 02:15 schreef TitanicLover het volgende:
Griekse Mythologie studeren weet je hoe je met narcisten omgaat

Klaar is Kees
Dit vind ik wel een interessante. Waarom persé de griekse mythologie?
pi_205385013
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 00:06 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dit vind ik wel een interessante. Waarom persé de griekse mythologie?
Kan ook:
Indiase mythologie
Perzische mythologie
Romeinse mythologie
Germaanse mythologie
Chinese mythologie
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205385283
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 04:43 schreef TitanicLover het volgende:

[..]
Kan ook:
Indiase mythologie
Perzische mythologie
Romeinse mythologie
Germaanse mythologie
Chinese mythologie
Ja maar hoezo
  donderdag 21 juli 2022 @ 17:22:42 #185
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205414097
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 02:15 schreef TitanicLover het volgende:
Griekse Mythologie studeren weet je hoe je met narcisten omgaat

Klaar is Kees
Heb je een goeie link voor ons svp met waar we echt iets aan zouden hebben?
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:33:57 #186
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205421919
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2022 21:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Enerzijds is het goed om te weten wat een narcistische persoonlijkheidsstoornis inhoudt, omdat slachtoffers regelmatig zo geconditioneerd zijn dat ze niet eens beseffen hoe ze emotioneel kapotgemaakt worden. Want het gebeurt over het algemeen zo passief-agressief en subtiel dat je je er wel klote bij voelt, maar het wordt je niet helder wat er nou precies gaande is.

Behalve de narcist zelf, is de betreffende omgeving vaak ook destructief. Een narcist weet hoe hij zijn charme kan gebruiken om door mensen leuk gevonden te worden. Zodoende kan hij ermee wegkomen. Als je tegenover hen om hulp vraagt omdat je je elke keer heel erg minderwaardig en een sukkel voelt door de steken onder water, reageren ze met "Joh! Zo is nou eenmaal! Je moet het je niet persoonlijk aantrekken." Omdat zij niet dezelfde ervaringen met hem hebben als jij - want hij zet een masker op - geloven ze je niet.

Als je van een narcist wil loskomen, dan houdt het vaak in dat je je ook moet onthechten van iedereen die met hem te maken heeft. Dat is heel pijnlijk en eenzaam.

Mijn pa is er één. Omdat hij mijn pa is, herken ik wel wat van mezelf in hem terug en kan ik me denk ik een voorstelling maken waarom het narcisme er bij hem is en welke pijn erachter kan schuilen. In die zin heb ik het met hem te doen. Echter zodra ik toe ga geven aan die gevoelens om hem te willen helpen, ga ik juist daardoor op mijn bek. Hij blijft stellig ontkennen dat hij enige verantwoordelijkheid heeft. Ik denk dat hij niet het onderscheid kan maken tussen aanpassen en onderwerpen.

Dat hij mij zoveel pijn heeft gedaan door mij keer op keer op keer op keer mij zo aan mezelf te laten twijfelen dat ik niet eens op mijn eigen perceptie durfde te vertrouwen, dat is één ding. Ik heb daar zelf chronische psychische problemen aan overgehouden. En dat gebruikt hij vervolgens ook weer om de situatie te exploiteren. Hij verdraait de hele situatie en heeft veel mensen wijsgemaakt dat ik degene ben die geen empathisch vermogen heeft en zo egocentrisch ben dat ik niet kan inzien dat hij alleen het beste voorheeft met mij. Dat hij in werkelijkheid of helemaal nooit naar mij omkijkt of hij gebruikt mij als pispaal om mij te beschuldigen met uit de lucht gegrepen aannames die wel refereren naar de dingen die hij mij flikt.

Ik ben zelf ooit behandeld voor borderline. Ik zie ook wel verbanden in hoe borderline en narcisme aan elkaar verwant zijn en van elkaar verschillen. Het grootste verschil met betrekking tot hoe mijn pa met zijn issues omgaat is dat hij altijd problemen bagetalliseert of pretendeert dat ze niet bestaan. Alleen het idee al dat ik op dezelfde manier ermee omga, hoe ik nog meer contact verlies met mijn emoties en mijn ware zelf en hoe dat vervolgens mij helemaal kapotmaakt .... brrr! Ik vergelijk dat met van de arts horen dat ik dringend naar het ziekenhuis moet omdat ik zo ziek ben dat ik eraan dood zal gaan - en ik weiger dat pertinent te geloven en ga mezelf aanpraten dat mij niks mankeert.
Dat losmaken is heel moeilijk en ook weer vetrouwen op je eigen intuïtie.. Bijna iedereen om me heen zag het gebeuren, maar er iets van zeggen was nutteloos, dan bandde hij je uit ons leven..

Ik heb zelf bij de psycholoog uiteindelijk aan de bel getrokken of ik het wel goed zag en hij zei dat ik altijd op mijn gevoel moet vetrouwen.. Na de psycholoog heb ik ook gelijk mijn werk en de politie gebeld, want dan wist ik ook dat ik niet meer terug kon..

Mijn beste vriendin was een gezamenlijke vriendin, maar heeft gelukkig geen contact meer met hem.. Verder zie ik niemand meer die ook contact nog heeft met hem.. Hij verkondigd tegen iedereen dat ik bipolair ben en borderline heb, dit is alleen nooit vastgesteld.. Sterker nog, ze hadden een angststoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis vastgesteld, maar dit is ook van tafel af.. Dat is wat zo'n relatie met je kan doen namelijk..

Ik heb wel nog steeds moeite met alleen zijn af en toe, de aflevering van Station 19 deze week triggerde enorm, maar de psycholoog zei ook bij het laatste gesprek 6 weken geleden, het duurt ongeveer een jaar voordat jij je weer helemaal vrij voelt..

Hij maakte mij ook wijs dat ik niemand had, ik geloofde dat, maar ik ben zo goed opgevangen door iedereen om me heen en op mijn werk en dat verbaasde me zo toen, want ik was toch niemand? Inmiddels weet ik wel beter gelukkig en ben ik gewoon prima zoals ik ben.. Mijn werk is ook mijn redding geweest, want daar lukte het wel altijd allemaal en thuis nooit..

Inmiddels m'n leven goed op orde na dikke 5 maanden, zelfs alweer aan het daten met een man wat serieus is.. En echt wat een geduld heeft hij af en toe en echt totaal niet dominant, kan gewoon lekker mezelf zijn bij hem.. Maar een normale gelijkwaardige relatie ken ik niet dus dat is wel wennen, maar ik geniet en ben smoorverliefd!
  vrijdag 22 juli 2022 @ 13:36:24 #187
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205421945
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 02:12 schreef Medusa666 het volgende:
Ik vind het nog steeds lastig om echte narcisten te herkennen en ik vind ze echt aantrekkelijk. Zijn er verder nog bepaalde tekenen of “red flags” die jullie opmerken bij een narcist? En dan heb ik het voornamelijk over in gedrag.

Ik val zelf op mannen die intelligent, ambitieus, grappig en verzorgd/ netjes eruitzien. Helaas vormen ambitie en verzorgd willen zijn vaker tekenen van narcisme hoorde ik laatst. Weet alleen niet of ik het hiermee nou eens ben.
Nee niet mee eens hoor..
Ga maar gewoon eens een discussie aan, wil hij gelijk hebben en het laatste woord hebben? Foute boel..
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 14:00:14 #188
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205422161
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 13:36 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Nee niet mee eens hoor..
Ga maar gewoon eens een discussie aan, wil hij gelijk hebben en het laatste woord hebben? Foute boel..
Hoe is het met je date afgelopen?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:05:57 #189
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205422221
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:00 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Hoe is het met je date afgelopen?
Ja geweldig, durfde hem eerst niet over de stalking hier te vertellen, uiteindelijk wel gedaan en hij is nog niet weggerend, haha..

Nee hij gaat me binnenkort voorstellen aan z'n vrienden en familie dus word wel serieus 🥰

En het is gewoon heerlijk om jezelf te kunnen zijn en verliefd te zijn 😊
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 14:06:49 #190
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205422234
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:05 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Ja geweldig, durfde hem eerst niet over de stalking hier te vertellen, uiteindelijk wel gedaan en hij is nog niet weggerend, haha..

Nee hij gaat me binnenkort voorstellen aan z'n vrienden en familie dus word wel serieus 🥰

En het is gewoon heerlijk om jezelf te kunnen zijn en verliefd te zijn 😊
Ik geloof weinig van jouw verhaal
Maar leuk voor je
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:10:50 #191
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205422283
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:06 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Ik geloof weinig van jouw verhaal
Maar leuk voor je
Dan geloof je het niet hè..
Ik ben inmiddels op zo'n punt dat me dat weinig meer kan boeien eigenlijk..
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 14:12:39 #192
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205422305
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:10 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Dan geloof je het niet hè..
Ik ben inmiddels op zo'n punt dat me dat weinig meer kan boeien eigenlijk..
Ik vind iemand beschuldigen van narcisme ook best kwalijk.
Mij kan het verder ook weinig boeien.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:20:31 #193
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205422402
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:12 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Ik vind iemand beschuldigen van narcisme ook best kwalijk.
Mij kan het verder ook weinig boeien.
Gelukkig ben ik niet de enige die dit zegt, maar echt iedereen in mijn omgeving die hem ook heeft gekend.. En dat hij mij na 5 maanden hier lastig valt terwijl ik hier anoniem zit, hem niet met naam noem, zegt genoeg..
Dat hij niet anoniem op Twitter zit en mij van alles loopt te beschuldigen is dan wel correct?
Inmiddels heeft ie gelukkig z'n Twitter weer afgeschermd, maar de screenshots liegen er niet om..
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 14:24:13 #194
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205422450
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:20 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Gelukkig ben ik niet de enige die dit zegt, maar echt iedereen in mijn omgeving die hem ook heeft gekend.. En dat hij mij na 5 maanden hier lastig valt terwijl ik hier anoniem zit, hem niet met naam noem, zegt genoeg..
Dat hij niet anoniem op Twitter zit en mij van alles loopt te beschuldigen is dan wel correct?
Inmiddels heeft ie gelukkig z'n Twitter weer afgeschermd, maar de screenshots liegen er niet om..
Lekker belangrijk wat een ander zegt.
Ik heb jouw pohi doorgelezen en in al die jaren was jullie relatie redelijk goed , hij hield heel veel rekening met jou, en was iemand die graag dingen uitsprak. , jij had juist moeite om je uit te spreken. je bent zelf ook wel agressief geweest tegen hem en nu ineens is hij een narcist . Ik geloof je gewoon niet.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 22 juli 2022 @ 14:35:55 #195
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205422605
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:24 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Lekker belangrijk wat een ander zegt.
Ik heb jouw pohi doorgelezen en in al die jaren was jullie relatie redelijk goed , hij hield heel veel rekening met jou, en was iemand die graag dingen uitsprak. , jij had juist moeite om je uit te spreken. je bent zelf ook wel agressief geweest tegen hem en nu ineens is hij een narcist . Ik geloof je gewoon niet.
Dan geloof je het niet joh..
Ik verzoek je om mij nu met rust te laten, dankjewel..
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 14:37:00 #196
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205422624
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:35 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Dan geloof je het niet joh..
Ik verzoek je om mij nu met rust te laten, dankjewel..
Ik reageer volgens mij heel netjes op jou. Stel je niet zo aan.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205423251
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 14:24 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Lekker belangrijk wat een ander zegt.
Ik heb jouw pohi doorgelezen en in al die jaren was jullie relatie redelijk goed , hij hield heel veel rekening met jou, en was iemand die graag dingen uitsprak. , jij had juist moeite om je uit te spreken. je bent zelf ook wel agressief geweest tegen hem en nu ineens is hij een narcist . Ik geloof je gewoon niet.
Was jij erbij dan?

Alles wat je van iemand zijn pohi leest, is vanuit de perceptie van de persoon zelf.

Wat houdt manipulatie in: iemand iets laten geloven wat die persoon het beste uitkomt ipv iemand zelf de ruimte geven zijn eigen mening erover te laten bedenken. Met name daarom is narcistisch misbruik zo ingrijpend, omdat die persoon grip heeft op iemand zijn realiteitsbesef.

Ik vind het niet raar als ze destijds schreef dat haar relatie goed was. Mensen in een relatie proberen over het algemeen vooral naar de positieve dingen te kijken. Conflicten kunnen gebeuren, echter in een gezonde relatie kunnen die uitgepraat worden op een manier dat beide partijen zich daar gerustgesteld bij voelen. Een narcist kan in die mate manipuleren dat je nog gaat geloven ook dat je gerustgesteld bent. Pas later kom je erachter dat jouw gevoel niet matcht met wat je erover denkt, probeer je na te gaan wat er gebeurd is waardoor je zo bent gaan denken. En pas dan kan je beginnen met inzien in hoeverre een narcist manipuleert.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 17:06:39 #198
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205423952
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 15:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Was jij erbij dan?

Alles wat je van iemand zijn pohi leest, is vanuit de perceptie van de persoon zelf.

Wat houdt manipulatie in: iemand iets laten geloven wat die persoon het beste uitkomt ipv iemand zelf de ruimte geven zijn eigen mening erover te laten bedenken. Met name daarom is narcistisch misbruik zo ingrijpend, omdat die persoon grip heeft op iemand zijn realiteitsbesef.

Ik vind het niet raar als ze destijds schreef dat haar relatie goed was. Mensen in een relatie proberen over het algemeen vooral naar de positieve dingen te kijken. Conflicten kunnen gebeuren, echter in een gezonde relatie kunnen die uitgepraat worden op een manier dat beide partijen zich daar gerustgesteld bij voelen. Een narcist kan in die mate manipuleren dat je nog gaat geloven ook dat je gerustgesteld bent. Pas later kom je erachter dat jouw gevoel niet matcht met wat je erover denkt, probeer je na te gaan wat er gebeurd is waardoor je zo bent gaan denken. En pas dan kan je beginnen met inzien in hoeverre een narcist manipuleert.
lol precies wat je zegt: vanuit haar perspectief . Al die jaren niks aan de hand en ineens is hij een narcist.
Yeah right.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205424305
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:06 schreef puzziepie het volgende:

[..]
lol precies wat je zegt: vanuit haar perspectief . Al die jaren niks aan de hand en ineens is hij een narcist.
Yeah right.
Veel mensen krijgen ook al snel de label: “narcist” van mensen die zogenaamd “expert” zijn. Terwijl het voor een psychiater met jaren ervaring al bijna onmogelijk is deze diagnose vast te stellen.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 17:34:20 #200
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205424321
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:33 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Veel mensen krijgen ook al snel de label: “narcist” van mensen die zogenaamd “expert” zijn. Terwijl het voor een psychiater met jaren ervaring al bijna onmogelijk is deze diagnose vast te stellen.
Waarschijnlijk komt het ondat psychiaters zelf vol issues zitten en hun eigen belevenissen projecteren.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 17:35:20 #201
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205424331
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:33 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Veel mensen krijgen ook al snel de label: “narcist” van mensen die zogenaamd “expert” zijn. Terwijl het voor een psychiater met jaren ervaring al bijna onmogelijk is deze diagnose vast te stellen.
Eens!! Ik vind dat heel gevaarlijk dat mensen zo makkelijk roepen dat iemand een narcist is .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205424338
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:34 schreef corehype het volgende:

[..]
Waarschijnlijk komt het ondat psychiaters zelf vol issues zitten en hun eigen belevenissen projecteren.
Heb je onderzoeken hiervan die je argument onderbouwen? Of zijn dit loze argumenten in de ruimte
  vrijdag 22 juli 2022 @ 17:37:08 #203
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205424351
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:35 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Heb je onderzoeken hiervan die je argument onderbouwen? Of zijn dit loze argumenten in de ruimte
Heb iets teveelpsychologie studentjes geneukt denk ik :@

Loze onderzoekjes op het internet geloof ik niet. Ik geloof enkel in eigen bevindingen
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  vrijdag 22 juli 2022 @ 17:37:27 #204
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205424356
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 15:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Was jij erbij dan?

Alles wat je van iemand zijn pohi leest, is vanuit de perceptie van de persoon zelf.

Wat houdt manipulatie in: iemand iets laten geloven wat die persoon het beste uitkomt ipv iemand zelf de ruimte geven zijn eigen mening erover te laten bedenken. Met name daarom is narcistisch misbruik zo ingrijpend, omdat die persoon grip heeft op iemand zijn realiteitsbesef.

Ik vind het niet raar als ze destijds schreef dat haar relatie goed was. Mensen in een relatie proberen over het algemeen vooral naar de positieve dingen te kijken. Conflicten kunnen gebeuren, echter in een gezonde relatie kunnen die uitgepraat worden op een manier dat beide partijen zich daar gerustgesteld bij voelen. Een narcist kan in die mate manipuleren dat je nog gaat geloven ook dat je gerustgesteld bent. Pas later kom je erachter dat jouw gevoel niet matcht met wat je erover denkt, probeer je na te gaan wat er gebeurd is waardoor je zo bent gaan denken. En pas dan kan je beginnen met inzien in hoeverre een narcist manipuleert.
Precies dit inderdaad..
Je probeert alles goed te praten, sterker nog er is me van alles aangepraat.. Raar dat al m'n psychische problemen ineens weg zijn, afgezien van m'n ADHD en ik nu geen zelfmoordgedachtes meer heb en gewoon weer zin in het leven heb.. Achteraf besef je pas wat zo'n iemand met je doet..

Mooie is ook dat hij het nu omdraait, ik heb hem lastig gevallen, hij is bezig met een aangifte, is al bij een advocaat geweest en al en is bang dat ik m'n VOG kwijt raak lees ik op z'n Twitter, wat openbaar is en hij met z'n eigen naam op zit.. Dus wie pleegt hier nu smaad dan?
Ik heb borderline en ben bipolair en zou niet sporen, beide nooit vastgesteld overigens, maar oké.. Zelfs 6 weken geleden zelfs laatste gesprek gehad bij de psycholoog omdat het zo goed gaat en dat gaat het ook gewoon echt..

Iedereen die hem kende zag het ook gewoon gebeuren, maar zei er niks van.. Hij bandde je dan gewoon uit ons leven, maar heb inmiddels al zoveel oude vrienden gesproken en ik hoor echt dingen waarvan mijn oren klapperden.. Dingen die verdraaid waren, gelogen en ik geloofde hem altijd, nooit twijfelde ik aan wat hij zei terwijl er heel soms weleens een gevoel was dat het niet klopte.. Maar er iets over zeggen durfde ik niet of dan was het weer ruzie en zocht hij weer het uiterste op..
Hij vind het ook normaal dat hij fysiek geweld gebruikte, want ik dreef hem tot waanzin..

En die keer dat de ambulance voor hem moest komen was omdat hij mij vast wilde pakken terwijl ik op de bank zat en ik dit niet wilde en hij toch door bleef gaan, toen drukte ik hem weg met mijn knieen op zijn borstkas en ging hij out.. Dus nee dit was geen geweld van mijn kant, dit was pure zelfbescherming.. Of die keer dat hij me in het gezicht sloeg, hij wilde me bij zinnen brengen..
De laatste keer vroeg de fysiotherapeute hoe ik aan die bloeduitstorting van 15 cm op mijn bovenarm kwam, toen heb ik gelogen, maar vanaf toen ben ik wel gaan nadenken waar ik nu eigenlijk mee bezig was.. Ik durfde niet, heb de psycholoog gevraagd of ik door begon te draaien, want zo erg was hij in mijn hoofd gaan zitten..
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 17:40:41 #205
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205424384
Als jij het maar gelooft dan :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_205424436
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:37 schreef corehype het volgende:

[..]
Heb iets teveelpsychologie studentjes geneukt denk ik :@

Loze onderzoekjes op het internet geloof ik niet. Ik geloof enkel in eigen bevindingen
Typisch..

Dus je eigen bevindingen overstijgen wetenschappelijk onderzoek op het onderwerp waarom het moeilijk is om narcisme vast te stellen. Klinkt als een ijzersterk argument. Zolang je er zelf maar geloof in hebt ;)
  Moderator vrijdag 22 juli 2022 @ 17:50:20 #207
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205424451
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:40 schreef puzziepie het volgende:
Als jij het maar gelooft dan :')
Het is niet zo boeiend om keer op keer te lezen dat je het niet gelooft. Prima dat dat je mening is, maar zoek gewoon een ander topic op in plaats van dat de hele tijd te ventileren. Dank. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 22 juli 2022 @ 17:53:59 #208
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205424487
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:48 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Typisch..

Dus je eigen bevindingen overstijgen wetenschappelijk onderzoek op het onderwerp waarom het moeilijk is om narcisme vast te stellen. Klinkt als een ijzersterk argument. Zolang je er zelf maar geloof in hebt ;)
Psychologie is dan ook geen exact beroep
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 18:02:58 #209
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205424558
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is niet zo boeiend om keer op keer te lezen dat je het niet gelooft. Prima dat dat je mening is, maar zoek gewoon een ander topic op in plaats van dat de hele tijd te ventileren. Dank. :)
Keer op keer is wat overdreven , maar goed duidelijk
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Moderator vrijdag 22 juli 2022 @ 18:59:05 #210
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205425063
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 18:02 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Keer op keer is wat overdreven , maar goed duidelijk
Ja jaja ik weet het ik ben vaak te bot in mn bewoordingen. My bad. Maar, je snapt wat ik bedoel wel toch? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 22 juli 2022 @ 18:59:36 #211
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_205425070
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 18:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja jaja ik weet het ik ben vaak te bot in mn bewoordingen. My bad. Maar, je snapt wat ik bedoel wel toch? :)
Ik snap em :+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 23 juli 2022 @ 20:54:41 #212
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205437466
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 17:37 schreef Neeleh het volgende:

[..]
Precies dit inderdaad..
Je probeert alles goed te praten, sterker nog er is me van alles aangepraat.. Raar dat al m'n psychische problemen ineens weg zijn, afgezien van m'n ADHD en ik nu geen zelfmoordgedachtes meer heb en gewoon weer zin in het leven heb.. Achteraf besef je pas wat zo'n iemand met je doet..

Mooie is ook dat hij het nu omdraait, ik heb hem lastig gevallen, hij is bezig met een aangifte, is al bij een advocaat geweest en al en is bang dat ik m'n VOG kwijt raak lees ik op z'n Twitter, wat openbaar is en hij met z'n eigen naam op zit.. Dus wie pleegt hier nu smaad dan?
Ik heb borderline en ben bipolair en zou niet sporen, beide nooit vastgesteld overigens, maar oké.. Zelfs 6 weken geleden zelfs laatste gesprek gehad bij de psycholoog omdat het zo goed gaat en dat gaat het ook gewoon echt..

Iedereen die hem kende zag het ook gewoon gebeuren, maar zei er niks van.. Hij bandde je dan gewoon uit ons leven, maar heb inmiddels al zoveel oude vrienden gesproken en ik hoor echt dingen waarvan mijn oren klapperden.. Dingen die verdraaid waren, gelogen en ik geloofde hem altijd, nooit twijfelde ik aan wat hij zei terwijl er heel soms weleens een gevoel was dat het niet klopte.. Maar er iets over zeggen durfde ik niet of dan was het weer ruzie en zocht hij weer het uiterste op..
Hij vind het ook normaal dat hij fysiek geweld gebruikte, want ik dreef hem tot waanzin..

En die keer dat de ambulance voor hem moest komen was omdat hij mij vast wilde pakken terwijl ik op de bank zat en ik dit niet wilde en hij toch door bleef gaan, toen drukte ik hem weg met mijn knieen op zijn borstkas en ging hij out.. Dus nee dit was geen geweld van mijn kant, dit was pure zelfbescherming.. Of die keer dat hij me in het gezicht sloeg, hij wilde me bij zinnen brengen..
De laatste keer vroeg de fysiotherapeute hoe ik aan die bloeduitstorting van 15 cm op mijn bovenarm kwam, toen heb ik gelogen, maar vanaf toen ben ik wel gaan nadenken waar ik nu eigenlijk mee bezig was.. Ik durfde niet, heb de psycholoog gevraagd of ik door begon te draaien, want zo erg was hij in mijn hoofd gaan zitten..
Ik kom even voor je uit de lurkstand. Heb de laatste weken je verhaal meegekregen en wil even zeggen dat je zo goed verder gaat met je leven. Hoe je alles weer aan het oppakken bent, ook het daten en inmiddels weer verliefd zijn/een relatie hebt. Top!

Mag ik vragen hoe je vooral dat laatste doet? Heb zelf lang een relatie met een narcist gehad en merk dat ik het moeilijk vind om mezelf weer open te stellen voor een man/de liefde. Merk dat vooral het vertrouwen richting hen mist. Maar ik zie jou dit makkelijk weer oppakken. Volgens mij doe ik ergens iets fout :D
  zaterdag 23 juli 2022 @ 23:55:38 #214
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205438901
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 22:43 schreef kvd het volgende:
Ik kom even voor je uit de lurkstand. Heb de laatste weken je verhaal meegekregen en wil even zeggen dat je zo goed verder gaat met je leven. Hoe je alles weer aan het oppakken bent, ook het daten en inmiddels weer verliefd zijn/een relatie hebt. Top!

Mag ik vragen hoe je vooral dat laatste doet? Heb zelf lang een relatie met een narcist gehad en merk dat ik het moeilijk vind om mezelf weer open te stellen voor een man/de liefde. Merk dat vooral het vertrouwen richting hen mist. Maar ik zie jou dit makkelijk weer oppakken. Volgens mij doe ik ergens iets fout :D
Je doet niks fout. Dat is de mindfuck van iedere narcist en een poisonous resultante van de omgang met zo iemand. Je doet dingen zoals je ze doet omdat je er voor kiest. En je doet ze op jouw manier en in jouw eigen tempo; en dat ligt voor iedereen anders. Don't be too hard on yourself, want dat is een aangeleerd patroon van de omgang met een narcist. Wees vergevend en positief (loving) naar jezelf toe en heb de tijd (geduld) met jezelf. Leer vooral jezelf vertrouwen zodat je pas dan anderen kunt vertrouwen.

Sorry for interfering O+ maar kon het even niet laten...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 24-07-2022 00:07:09 ]
  zondag 24 juli 2022 @ 14:46:26 #215
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205442854
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 22:43 schreef kvd het volgende:

[..]
Ik kom even voor je uit de lurkstand. Heb de laatste weken je verhaal meegekregen en wil even zeggen dat je zo goed verder gaat met je leven. Hoe je alles weer aan het oppakken bent, ook het daten en inmiddels weer verliefd zijn/een relatie hebt. Top!

Mag ik vragen hoe je vooral dat laatste doet? Heb zelf lang een relatie met een narcist gehad en merk dat ik het moeilijk vind om mezelf weer open te stellen voor een man/de liefde. Merk dat vooral het vertrouwen richting hen mist. Maar ik zie jou dit makkelijk weer oppakken. Volgens mij doe ik ergens iets fout :D
Nee dit gaat niet zo makkelijk als het lijkt.. Moet regelmatig bizarre gedachtes uit m'n hoofd bannen, kan erg wantrouwend zijn en wil veel te snel soms.. Het is vooral lastig als ik juist niet bij hem ben, ik vind het bijvoorbeeld moeilijk te geloven dat hij verliefd is op me omdat ik mezelf soms ook echt niet leuk vind.. Maar hij is echt het tegenovergestelde van mijn ex, totaal niet dominant, hoeft zijn gelijk niet te hebben en oordeelt niet over alles en iedereen.. En hij is enorm geduldig als ik weer even een bui heb van enorme onzekerheid en mijn pijlen op hem af vuur, haha.. Maar als ik bij hem ben is het gewoon heerlijk, kan mezelf lekker zijn en hij is gewoon ontzettend lief en dat is vooral heel belangrijk 🥰
  zondag 24 juli 2022 @ 14:52:32 #216
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_205442937
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 23:55 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je doet niks fout. Dat is de mindfuck van iedere narcist en een poisonous resultante van de omgang met zo iemand. Je doet dingen zoals je ze doet omdat je er voor kiest. En je doet ze op jouw manier en in jouw eigen tempo; en dat ligt voor iedereen anders. Don't be too hard on yourself, want dat is een aangeleerd patroon van de omgang met een narcist. Wees vergevend en positief (loving) naar jezelf toe en heb de tijd (geduld) met jezelf. Leer vooral jezelf vertrouwen zodat je pas dan anderen kunt vertrouwen.

Sorry for interfering O+ maar kon het even niet laten...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit inderdaad, het is vooral een kwestie van lief zijn voor jezelf.. En ik vraag advies aan m'n vrienden als ik weer even ontzettend onzeker word, ik weet niet hoe een normale relatie werkt namelijk..
Maar inderdaad op jezelf vetrouwen, dit zit gelukkig wel goed, mijn intuïtie weer volgen en op mijn eigen gevoel vetrouwen..
De beste therapie is echt er met mensen over praten, dat heeft bij mij wel geholpen met het verwerken..

Maar ik zie wel op tegen onze eerste ruzie, want wat doe ik als hij zijn stem gaat verheffen? Gaat lopen schreeuwen? Dat zijn wel triggers.. Maar tot nu toe ziet het er niet naar uit dat hij dat gaat doen mochten we eventueel ooit ruzie krijgen, want hij is gewoon heel rustig van zichzelf..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')