Ik kwam bovenstaan artikel tegen op internet. Blijkbaar was narcisme even in het 'nieuws'. Helaas kan ik de rest van het artikel niet lezen; ik was op zich wel geinteresseerd maar het is dus een premium artikel. Daarnaast was ik eigenlijk best wel benieuwd naar ervaringen van users hier hoe ze met narcisten omgaan. Er is immers een vrij grote kans dat je dit soort mensen in je omgeving hebt, want zo schaars zijn ze niet. En het zijn niet bepaald types die je leven daadwerkelijk verrijken.quote:Nederland telt meer narcisten dan ooit: het gaat vaak al fout in de kindertijd
Nooit waren er in Nederland zoveel narcisten als nu. En dat ziet hoogleraar klinische psychologie Jan Derksen (69) ook niet snel ten goede keren. ‘Zonder dat we het hebben opgemerkt, is er een nieuw type mens ontstaan.’![]()
De artiest die zijn vriendin mishandelt en daar onbekommerd een album over vol rapt. De vrouw die haar zorgen over de oorlog in Oekraïne deelt via een Instagram-selfie in de zon, glas rosé in de hand. De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat.
https://www.ad.nl/gezin/n(...)kindertijd~a48a3c6f/
Ik ben de nodige narcisten in mijn leven tegengekomen en heb er het nodige aan beperkende ervaringen aan over gehouden. Vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn aanpak is dat ik dergelijke 'mensen' zo veel mogelijk op afstand houdt, ze niet te belangrijk maak, niet ga investeren in het contact en derhalve loslaat en mijn eigen weg weer ga.quote:
Het hangt ook vooral af van de mate waarin zo'n kenmerk aanwezig is.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
Uit je OP: "De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat."quote:Op dinsdag 24 mei 2022 12:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het hangt ook vooral af van de mate waarin zo'n kenmerk aanwezig is.
Ben ik met je eens. Ik vind het artikel wat dat betreft een beetje stemmingmakend. En zoals gezegd, ik kan het hele verhaal ook niet lezen omdat het een Premium artikel is. Het filmpje geeft beter aan dat je met al die vervormingen goed in het rood moet zitten om tot de categorie narcist te behoren. En ik wilde eigenlijk meer iets horen hoe andere Fok!ers met dit deel van de mensheid omgaat, wat volgens het artikel dus nogal in opkomst schijnt te zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 14:58 schreef Rogue2.0 het volgende:
Uit je OP: "De man die het hoogste woord heeft op een verjaardagsfeestje, en daarbij vooral over zichzelf praat."
Hoezo zou die man een narcist zijn? Ijdeltuiten praten ook alleen over zichzelf. Hij hoeft geen narcist te zijn.
Ik bedoel maar te zeggen dat men vaak te pas en te onpas iemand een narcist vindt en daarom dus dat het lijkt alsof er veel narcisten zijn.
En hier zit hem precies de crux. Het is gevaarlijk om van een diagnose als Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (cluster B) te spreken.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
Dat iemand één of enkele kenmerken heeft van een narcist betekent niet dat die persoon een narcist is. Want anders waren we allemaal narcisten.
Het lijken juist vaak mensen met een behoorlijk netwerk.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 14:48 schreef Lyrebird het volgende:
Als het er duimendik bovenop ligt dat de relatie eenrichtingsverkeer is, dan heeft iedereen het meteen door, en zouden alle narcisten geen vrienden hebben. Narcisten kunnen heel erg charmant zijn en je manipuleren zonder dat je het echt in de gaten hebt. En ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 18:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het lijken juist vaak mensen met een behoorlijk netwerk.
Niet zelden hebben ze van die typische dingen mee waar mensen op af komen als vliegen op stroop.
Zonde dat je die man hebt laten schieten. Zulke mensen met zoveel kennis zijn goud waardquote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Halcon het volgende:
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.
Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.
Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.
Hehehe. Totdat je een keer ook wat over het onderwerp weet en er doorheen prikt.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zonde dat je die mand hebt laten schieten. Zulke mensen met zoveel kennis zijn goud waard![]()
Achteraf kun je idd wel lachen om al die bullshit verhalenquote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:52 schreef Halcon het volgende:
Hehehe. Totdat je een keer ook wat over het onderwerp weet en er doorheen prikt.
Fraaiste was nog wel dat hij opschepte over een huis dat hij had gekocht. Hypotheek had hij niet nodig, want geld zat.
Máááánden later, toen het contact al verbroken was, bleek hij uit dat huis geknikkerd te zijn omdat hij de huur niet betaalde.
Klopt.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Achteraf kun je idd wel lachen om al die bullshit verhalenMaar op het moment zelf is het de bedoeling dat je gewoon overdonderd wordt door al die blabla verhalen. En ze weten het altijd beter, zelfs als ze er compleet naast zitten, houden ze gewoon voet bij stuk dat dat de waarheid is. Volslagen volbloed idioten dus
Maar je kan niet zeggen dat ze geen fantasie hebben. Dat dan weer nietquote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:59 schreef Halcon het volgende:
Klopt.
Het contact verbroken, omdat elke keer dingen aanhoren die niet waar zijn vermoeiend is en hij maar probeerde een voet tussen de deur te krijgen (huis van mij huren, omdat de ligging beter was of zogenaamd computerservers voor mijn bedrijf beheren)...
{Doet mij denken aan die afleveringen met Alberto Stegeman}
Nu lach ik nog weleens om al die verhalen en capriolen van hem. Als ik 'm aan de telefoon had, dan op de achtergrond gesprekken voeren met z'n vrouw die er niet eens was.Als je eens langs kwam, dan was Jan en allemaal altijd net weg.
![]()
En inderdaad. Gewoon glashard blijven beweren dat het zo is als zij zeggen. Ook al is duidelijk dat dat compleet niet het geval is. Ze beweren bij wijze van op leven en dood nog dat het niet regent als je midden in een plensbui staat.
![]()
Beste gewoon negeren dit soort lui. Je hebt er niks aan. Er kan ook alleen maar ellende van komen.
Dat moet ik 'm nageven inderdaad.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:05 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar je kan niet zeggen dat ze geen fantasie hebben. Dat dan weer niet
quote:Op dinsdag 24 mei 2022 21:21 schreef Halcon het volgende:
Dat moet ik 'm nageven inderdaad.
Ging weleens mountainbiken met 'm destijds. Hele verhalen over verzonnen mountainbiketochten met al even verzonnen vrienden, waarbij dan van alles gebeurde. Knokpartijen met exhibitionisten, profrenners die hij er wel even af reed, etc.
Hij had zo'n mountain e-bike. Als je dan ging fietsen met 'm, moest 'ie op de rechte stukken altijd even laten zien hoe hard dat ding kon. En als je dan zelf op een singletrack voluit ging en hij dat - omdat 'ie niet goed kon sturen - niet bij kon houden, sprong 'ie uit z'n vel.
Inderdaad. Bij een echte narcist is het een psychische aandoening. Mensen met narcistische kenmerken, en vooral bij de jeugd, is het gewoon een slechte opvoeding.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:47 schreef Rogue2.0 het volgende:
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik ben de nodige narcisten in mijn leven tegengekomen en heb er het nodige aan beperkende ervaringen aan over gehouden. Vanuit mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn aanpak is dat ik dergelijke 'mensen' zo veel mogelijk op afstand houdt, ze niet te belangrijk maak, niet ga investeren in het contact en derhalve loslaat en mijn eigen weg weer ga.
En ik kan het iedereen aanraden om een dergelijke encounter zo aan te pakken.
Dan bepaalt de ander indirect bijna altijd. Immers, hoe iemand is en zich gedraagt, is grotendeels bepalend voor de mate waarin je contact met diegene wil.quote:Op woensdag 25 mei 2022 09:08 schreef manny het volgende:
[..]
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.
Ze kunnen zich inderdaad kwalificeren of diskwalificeren. It's totally up to them indeedquote:Op woensdag 25 mei 2022 09:08 schreef manny het volgende:
In weze bepaalt de ander dan met wie jij wel of niet omgaat.
Samenvatting?quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:07 schreef Tengano het volgende:
Ik heb dit filmpje van de bekende Phil McGraw gevonden en vond hem zelf leuk om te kijken.
Op 5.25 geeft hij vanuit zijn jarenlange ervaring aan hoe je het beste met narcisten om moet gaan.
Is dat niet gewoon een leugenaar?quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het geval waar ik het over had, deed altijd alsof hij heel veel vrienden had. Waar hij het dan vrij gedetailleerd over had.
Maar vraag me serieus af of al die mensen wel echt bestonden. En als ze dat deden of het dan ook gewoon echt vrienden waren. Waarschijnlijk niet.
Gesprekken eigende hij zich ook toe, omdat hij altijd wel iets had met 'n onderwerp. Ongeacht waar het over ging. Als het ging over een ziek kind, dan was zijn (denkbeeldige) vrouw werkzaam in het ziekenhuis en wist hij zogenaamd van de hoed en de rand. Maar ook als het ging over een computerserver of mountainbike wist hij op de een of andere manier van de hoed en de rand.
Uit wat ik heb gezien en via-via heb gehoord, denk ik dat dit een narcist is. Narcisten liegen natuurlijk ook heel wat af.quote:Op woensdag 25 mei 2022 12:03 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon een leugenaar?
In dit filmpje legt iemand uit waarom dat zo is.quote:Op woensdag 25 mei 2022 12:23 schreef Halcon het volgende:
Uit wat ik heb gezien en via-via heb gehoord, denk ik dat dit een narcist is. Narcisten liegen natuurlijk ook heel wat af. alleen maar. [zelfs als het niet nodig is; I kid you not]
Check 2:20 in bovenstaan filmpje wat het verschil is.quote:
Vind ie niet leuk.quote:Op woensdag 25 mei 2022 14:11 schreef Seven. het volgende:
Ik heb overigens geen keus. Ik moet er een relatie mee onderhouden, dus dat is een kwestie van steeds weer grenzen stellen. Soms telkens opnieuw dezelfde grenzen stellen.
Je moet niks, toch?quote:Op woensdag 25 mei 2022 14:11 schreef Seven. het volgende:
Ik heb overigens geen keus. Ik moet er een relatie mee onderhouden, dus dat is een kwestie van steeds weer grenzen stellen. Soms telkens opnieuw dezelfde grenzen stellen.
Klopt. Het is ook heel voorspelbaar gedrag. Ik kan de klok erop gelijk zetten, ik weet ondertussen precies wat hem triggert om de grenzen op te zoeken.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |