Meestal huur je een Warmteservice en niet alleen de ketel. Dan heb je bepaalde privileges tov normale gebruikers bv binnen 24 uur reparatie en ja die kosten zijn gestegen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 21:28 schreef MilkTea het volgende:
Ola,
Ik huur sinds september of oktober vorig jaar mijn CV-ketel en ik krijg zojuist een email dat ze mijn huurprijs vanaf 1 juli gaan verhogen.
En nu vroeg ik me af of dat zomaar mag, gezien ik het contract natuurlijk voor de oude prijs ben aangegaan. Nou denk ik wel dat het mag, anders zouden ze het niet doen toch?
Maargoed, ik zocht even op google en eigenlijk alles wat ik kan vinden gaat over het huren van een huis en huurverhoging daarbij. Maar kan niet echt iets vinden over wat de regels zijn bij het huren van een CV-ketel.
Iemand hier die weet hoe dit precies zit?
De enige formulieren die ik heb is een factuur waarop staat dat ik maandelijkse kosten heb van ¤xx.xx voor 5 jaar en eenmalige kosten van ¤xx.xx voor de aansluiting.quote:
De vraag blijft dan natuurlijk hetzelfde. In dat geval ben ik een Warmteservice van 5 jaar aangegaan voor x bedrag. Die nu dus opeens veranderd.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 21:38 schreef halfway het volgende:
[..]
Meestal huur je een Warmteservice en niet alleen de ketel. Dan heb je bepaalde privileges tov normale gebruikers bv binnen 24 uur reparatie en ja die kosten zijn gestegen.
Heb al eens voorgerekend dat je voor de prijs van een huurketel iedere ~3 jaar een nieuwe kan kopen incl. installatiequote:
Zo raar is prijsindexatie niet. Staat doorgaans gewoon in de overeenkomst dat, wanneer en hoeveel men tussentijds verhoogt (en wanneer niet, bijvoorbeeld niet als dat moment in de eerste X maanden valt).quote:Op vrijdag 20 mei 2022 21:40 schreef MilkTea het volgende:
[..]
De vraag blijft dan natuurlijk hetzelfde. In dat geval ben ik een Warmteservice van 5 jaar aangegaan voor x bedrag. Die nu dus opeens veranderd.
Op het factuur staat trouwens "CV ketel huren, Vermogen van cv-ketel; CW4 5 jaar."
Ik heb ze inmiddels gevonden, maar dan nog geloof ik dat de wet boven de algemene voorwaarden van een bedrijf staat. De vraag is dan ook wat zegt de wet hierover?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 22:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Nogmaals: wat staat er in het contract en de algemene voorwaarden waarnaar verwezen wordt?
Het kan ook héél goed zijn dat de van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden al in de offerte benoemd worden, want je moet voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst geïnformeerd worden over de algemene voorwaarden.
Nee. De vraag is wat het contract er over zegt. En dan kunnen we nog eens gaan kijken naar eventuele onredelijk bezwarende voorwaarden en dergelijke.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 22:45 schreef MilkTea het volgende:
[..]
Ik heb ze inmiddels gevonden, maar dan nog geloof ik dat de wet boven de algemene voorwaarden van een bedrijf staat. De vraag is dan ook wat zegt de wet hierover?
De wet zegt hierover dat bij een duur-overeenkomst zoals een huurcontract of een abonnement voor diensten zoals internet, telefonie etc er in het contract en de Algemene Voorwaarden afspraken gemaakt mogen worden over jaarlijkse verhogingen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 22:45 schreef MilkTea het volgende:
[..]
Ik heb ze inmiddels gevonden, maar dan nog geloof ik dat de wet boven de algemene voorwaarden van een bedrijf staat. De vraag is dan ook wat zegt de wet hierover?
Deels wel, mensen komen met dit soort constructies in de problemen. Vaak zijn het de mensen die al weinig te besteden hebben.quote:
Dan nog is die hele verhandeling geen antwoord op de vraag van TS.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 08:28 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Deels wel, mensen komen met dit soort constructies in de problemen. Vaak zijn het de mensen die al weinig te besteden hebben.
Dat impliceert dat de huurprijs gedurende de afgesproken huurtermijn gelijk blijft.quote:Huren is meer dan alleen de hr-ketel
Een cv-ketel huren is dé oplossing als u zonder zorgen een warm huis en warm water wilt. Als u bij Feenstra een verwarmingsketel huurt, maakt u gebruik van een hr-ketel tegen een vast tarief per maand. Geen zorgen over veiligheid, storingen en onderhoud. Kortom: geen onverwachte kosten en geen gedoe. Na afloop van uw contract kunt u per maand opzeggen. Dan halen wij de ketel kosteloos en zonder afkoopregeling bij u op.
Volgens mij is dit het correcte antwoord.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 08:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De wet zegt hierover dat bij een duur-overeenkomst zoals een huurcontract of een abonnement voor diensten zoals internet, telefonie etc er in het contract en de Algemene Voorwaarden afspraken gemaakt mogen worden over jaarlijkse verhogingen.
Dus: wat staat er in de overeenkomst en bijbehorende documenten... Want afspraken over periodieke prijsverhogingen staan niet boven de wet.
Alléén als er geen afspraken zijn gemaakt over periodieke prijsverhogingen of als de prijsverhoging hoger is dan zoals deze volgens de voorwaarden berekend moet worden, mogen zulke prijsverhogingen ook niet zonder gevolgen worden doorgevoerd.
Is het een contract voor bepaalde duur is, mogen er simpelweg geen verhogingen doorgevoerd worden die niet zijn afgesproken.
Is het een contract voor onbepaalde tijd, dan mag een prijsverhoging wel tussentijds worden doorgevoerd zonder dat daar afspaken over zijn, maar dan heb je als klant het recht om je overeenkomst op te zeggen per ingangsdatum van de prijsverhoging, zonder dat je opzegging kosten of in dit geval verwijderingskosten van de ketel verschuldigd bent.
Dus ga nu eindelijk eens de door jou goedgekeurde offertr, de Algemene Voorwaarden en het contract van begin tot eind doorlezen.
De av staat boven dit reclame praatjequote:Op zaterdag 21 mei 2022 09:48 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet waar TS huurt, maar dit zie ik bij Feenstra staan:
[..]
Dat impliceert dat de huurprijs gedurende de afgesproken huurtermijn gelijk blijft.
Wat staat er in de Algemene Voorwaarden dan over het verhogen van de huur?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 22:45 schreef MilkTea het volgende:
[..]
Volgens mij geeft TS in zijn 3e reactie aan dat het een contract van 5 jaar betreft.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 09:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens mij is dit het correcte antwoord.
Ja het mag, omdat het contract voor onbepaalde tijd is.
??quote:Op zaterdag 21 mei 2022 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De av staat boven dit reclame praatje
wat snap je hier niet aan?quote:
Veel vermoed ik. Ik zie het ook bij warmtepompinstallaties die obv huur in te koop staande woningen geplaatst zijn en verwacht wordt deze over te nemen of tegen woekerprijzen af te kopen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 09:26 schreef Fer het volgende:
Ben benieuwd hoeveel mensen hierin trappen als straks bij vervanging perse een hybride geplaatst moet worden.
Oh, "staat boven" als in "het reclamepraatje wordt overruled door de AV"quote:Op zaterdag 21 mei 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat snap je hier niet aan?
Bij het aangaan van een overeenkomst gelden alleen de contractstukken. Reclame praatjes gelden niet als overeenkomst.
quote:Wij mogen de tarieven en de afspraken van de
overeenkomst veranderen. Redenen om de tarieven aan
te passen zijn onder meer prijsontwikkelingen op arbeid
en materiaal en andere uitzonderlijke omstandigheden.
Als wij dat doen, sturen wij u hierover altijd vooraf een
brief of e-mail om dit aan u uit te leggen, behalve indien
wij de tarieven indexeren conform (of lager dan) het door
het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vastgestelde
percentage voor de reeks ‘cao-lonen per uur inclusief
bijzondere beloningen, Bouwnijverheid’ (zie ook artikel
B1). Dit doen wij maximaal één keer per kalenderjaar,
halverwege het jaar. Veranderen wij de prijzen binnen
drie maanden na de start van de overeenkomst? Dan mag
u direct de overeenkomst stoppen
En dit was het antwoord wat ik zocht.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 08:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De wet zegt hierover dat bij een duur-overeenkomst zoals een huurcontract of een abonnement voor diensten zoals internet, telefonie etc er in het contract en de Algemene Voorwaarden afspraken gemaakt mogen worden over jaarlijkse verhogingen.
Welnee, dat is niet wat wordt bedoeld met 'vaste prijs'quote:Op zaterdag 21 mei 2022 09:48 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet waar TS huurt, maar dit zie ik bij Feenstra staan:
[..]
Dat impliceert dat de huurprijs gedurende de afgesproken huurtermijn gelijk blijft.
Maar dat kan dan geen andere indexatie dan voor arbeidsloon zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Welnee, dat is niet wat wordt bedoeld met 'vaste prijs'De prijs staat vast bij aanvang en eventueel opgenomen recht op indexatie wordt bij marketing-uitingen buiten beschouwing gelaten.
Ooit van ‘Haviltex’ gehoord?quote:Op zaterdag 21 mei 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wat snap je hier niet aan?
Bij het aangaan van een overeenkomst gelden alleen de contractstukken. Reclame praatjes gelden niet als overeenkomst.
Ik koop dit soort dingen ineens en heb dus geen ervaring met huurcontracten voor dit soort dingen. Zijn de maandelijkse huurkosten gespecificeerd? Kan het me nauwelijks voorstellen. Want behalve arbeidsloon wordt 'de rest' (overheadkosten) voor de verhurende partij ook duurder. Denk huisvesting, mobiliteit.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan dan geen andere indexatie dan voor arbeidsloon zijn.
De huur van het apparaat zelf zou niet moeten stijgen.
Dan moet je dus weten wat een onderhoudscontract per maand kost bij aanvang, en wat dit contract na de garantieperiode gestegen is.
Een 1:1-koppeling.quote:We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen.
Ik denk dat je je vergist in hoe weinig dit voor komt 😅quote:Op vrijdag 20 mei 2022 21:58 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Komt wel weinig voor, maar raar is het niet idd.
Neequote:
Er staat wat anders. De indexatie wordt op het gehele tarief berekendquote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan dan geen andere indexatie dan voor arbeidsloon zijn.
De huur van het apparaat zelf zou niet moeten stijgen.
Dan moet je dus weten wat een onderhoudscontract per maand kost bij aanvang, en wat dit contract na de garantieperiode gestegen is.
Vroeger huurde een vriend van mij z'n gereedschap zoals boormachine en decoupeerzaag. Ik heb 'm wel eens gereedschap geleend, maar dat kwam gehalveerd terug....quote:Op zaterdag 21 mei 2022 17:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Cv ketel huren zie je wel vaker.
Wel vind ik het soms weggegooid geld, tenminste zoals iemand anders al zei geloof ik, als je optelt wat je kwijt bent kun je er wel 3 van kopen.
Ik huur ook weleens een trilplaat of een steiger.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 18:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Vroeger huurde een vriend van mij z'n gereedschap zoals boormachine en decoupeerzaag. Ik heb 'm wel eens gereedschap geleend, maar dat kwam gehalveerd terug....
om maar een oplossing te noemen. Spul dat je koopt, moet thuis ook een plek krijgen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 18:26 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik huur ook weleens een trilplaat of een steiger.
Alleen als je de berekening verkeerd maakt en niet het regulier onderhoud laat doen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 17:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Cv ketel huren zie je wel vaker.
Wel vind ik het soms weggegooid geld, tenminste zoals iemand anders al zei geloof ik, als je optelt wat je kwijt bent kun je er wel 3 van kopen.
Net even berekend...toevallig net een nieuwe laten plaatsen cw4..a 1875...een cw4 huren kost 35 per maand...vanuit gaande sat die 20 jaar meegaat...kan ik er 4 kopen in die tijd dat ik huur..quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen als je de berekening verkeerd maakt en niet het regulier onderhoud laat doen.
Je vergeet 20 jaar onderhoud om de eerlijke vergelijking te maken. Ik vermoed dat huren nagenoeg altijd duurder is, dat wel.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
Net even berekend...toevallig net een nieuwe laten plaatsen cw4..a 1875...een cw4 huren kost 35 per maand...vanuit gaande sat die 20 jaar meegaat...kan ik er 4 kopen in die tijd dat ik huur..
Afhankelijk van de kosten en hoe vaak je iets gebruikt kan dat gunstig zijn. Bij een langere klus kan kopen en erna verkopen óók gunstig uitpakken. En sommige dingen wil je gewoon kunnen pakken als je het nodig hebt. Zo maakt iedereen z'n eigen afweging. Maar een ketel à 1000-1500 die je dagelijks gebruikt en minimaal 15 jaar meegaat kan ik moeilijk beredeneren.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 18:26 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik huur ook weleens een trilplaat of een steiger.
Ja klopt echter zit er ook een service aan vast. Als die kapot gaat garanderen ze binnen 24 uur weer warmte. Bij een eigen ketel in een piekperiode mag je blij zijn als ze met een week langs komen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
Net even berekend...toevallig net een nieuwe laten plaatsen cw4..a 1875...een cw4 huren kost 35 per maand...vanuit gaande sat die 20 jaar meegaat...kan ik er 4 kopen in die tijd dat ik huur..
Ik had idd al 900 euro naar beneden afgerond...pak je een onderhoudscontract er nog bij.(ik had er een van afgerond omhoog 20 per kwartaal ..80x20 jaar) 1600 euro...zijn het er nog 3...quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:44 schreef baskick het volgende:
[..]
Je vergeet 20 jaar onderhoud om de eerlijke vergelijking te maken. Ik vermoed dat huren nagenoeg altijd duurder is, dat wel.
Volgens mij zijn we het niet oneens over de conclusie dat huren duurder is dan kopen. Een onderhoudscontract omvat ongetwijfeld niet alle kosten, maar soit.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 20:02 schreef Geerd het volgende:
[..]
Ik had idd al 900 euro naar beneden afgerond...pak je een onderhoudscontract er nog bij.(ik had er een van afgerond omhoog 20 per kwartaal ..80x20 jaar) 1600 euro...zijn het er nog 3...
Ik betaal 80 euro per jaar voor onderhoudscontract, waarbij ze ook binnen 24uur op de stoep staan bij problemen zonder voorrijkosten. Met wat materiaalkosten ben je gem. 100 per jaar/8mnd kwijt. Als je het geld niet hebt kan je nog beter een PL afsluiten dan zo'n apparaat huren of leasen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:56 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja klopt echter zit er ook een service aan vast. Als die kapot gaat garanderen ze binnen 24 uur weer warmte. Bij een eigen ketel in een piekperiode mag je blij zijn als ze met een week langs komen.
Ja ik heb in het verleden ook weleens een keteltje gehuurd.
Dat gaat voor de cv-ketel van TS niet op. Ik neem niet aan dat ze hem in mei van de muur halen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:08 schreef blomke het volgende:
[..]
om maar een oplossing te noemen. Spul dat je koopt, moet thuis ook een plek krijgen.
Volgens de voorwaarden wel.quote:Op maandag 23 mei 2022 09:12 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat gaat voor de cv-ketel van TS niet op. Ik neem niet aan dat ze hem in mei van de muur halen.
En na 10-15 jaar is er elke keer wat kapot, brander kapot 300 kosten, printplaat kapot 500 kosten...quote:Op zaterdag 21 mei 2022 19:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |