abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 09:18:49 #1
408813 crew  trein2000
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 09:20:24 #2
408813 crew  trein2000
pi_204786336
TT: https://www.volkskrant.nl(...)jn-sms-jes~b47ba005/

Rutte blijkt jarenlang (lees: tot vorige week) dagelijks zijn sms’jes vernietigd te hebben. Wedden dat de Kamer hem hier weer mee laat wegkomen? Zo ondermijn je actief elke controlemogelijkheid. Dit kan niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204786377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:20 schreef trein2000 het volgende:
TT: https://www.volkskrant.nl(...)jn-sms-jes~b47ba005/

Rutte blijkt jarenlang (lees: tot vorige week) dagelijks zijn sms’jes vernietigd te hebben. Wedden dat de Kamer hem hier weer mee laat wegkomen? Zo ondermijn je actief elke controlemogelijkheid. Dit kan niet.
CDA/D66/CU: "Hold my beer.."
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 09:26:32 #4
408813 crew  trein2000
pi_204786402
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
CDA/D66/CU: "Hold my beer.."
Nieuw leiderschap! Wij bedrijven politiek met een geweten!

[ Bericht 2% gewijzigd door trein2000 op 18-05-2022 09:41:41 ]
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204786434
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:20 schreef trein2000 het volgende:
TT: https://www.volkskrant.nl(...)jn-sms-jes~b47ba005/

Rutte blijkt jarenlang (lees: tot vorige week) dagelijks zijn sms’jes vernietigd te hebben. Wedden dat de Kamer hem hier weer mee laat wegkomen? Zo ondermijn je actief elke controlemogelijkheid. Dit kan niet.
Het is gewoon surrealistisch wat er in Den Haag allemaal gebeurd en waar ze mee wegkomen. En ja, ook hier zal Rutte weer mee wegkomen. De kamerleden van de coalitiepartijen tekenen gewoon bij het kruisje zoals bevolen.
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:08:22 #6
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204786803
Rutte wist er niets meer van huehue
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:09:24 #7
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204786809
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:29 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Het is gewoon surrealistisch wat er in Den Haag allemaal gebeurd en waar ze mee wegkomen. En ja, ook hier zal Rutte weer mee wegkomen. De kamerleden van de coalitiepartijen tekenen gewoon bij het kruisje zoals bevolen.
Tuurlijk komt Rutte hiermee weg. Dit is klein bier ten opzicht van waar hij al doorheen geglibbert is. En de omerta die er onder deze bewindslieden heerst is eigenlijk best angstaanjagend. In die zin dat ik het eerder niet voor mogelijk hield, en het toch gewoon open en bloot ald publiek geheim mogelijk is.
pi_204786992
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
CDA/D66/CU: "Hold my beer.."
Tja, dit is natuurlijk verkeerd van Rutte. Alweer. Ik wil die man ook weg hebben.

Maar wat hebben die partijen voor opties? Rutte laten vallen, verkiezingen in lassen, zien hoe Rutte misschien zelfs wel nog zetels wint en in elk geval met grotere afstand de grootste wordt en dan weer een jaar gaan formeren?

We zitten, hoe graag ik ook anders zou willen, helaas aan Rutte vast zolang de kiezer of de VVD leden hem niet laten vallen en hij zelf door wil. Als je kijkt naar huidige peilingen, is er alleen om VVD heen te werken met een kabinet met een partij of 10 (D66, CDA, GL, PvdA, SP, CU, PvdD, Volt, Denk). Lijkt me totaal onrealistisch, mede omdat het CDA dan een sleutelrol krijgt (zonder hen kom je over links niet aan een meerderheid).

En ga niet zeggen dat Rutte die zetels in een verkiezingsstrijd kan verliezen, we weten allemaal dat oo het gebied van debat en stemmen trekken er niemand tegen hem is opgewassen momenteel.

Hem wegstemmen lost zolang hij zelf niet zegt uit de politiek te stappen helemaal niks op en schuift wel alle oplossingen van alle problemen (huizenmarkt, koopkracht, stikstof, klimaat, belastingstelsel) weer door naar minimaal weer een jaar later.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 10:35:37 #9
408813 crew  trein2000
pi_204787026
twitter

Ondertussen komt de Rekenkamer voor het derde jaar op rij vertellen dat het financiële beheer onder de maat is. Probeer dat met je toeslag eens als burger.

Hoe kunnen we het vertrouwen in de overheid nog herstellen op deze manier?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 10:40:25 #10
408813 crew  trein2000
pi_204787066
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, dit is natuurlijk verkeerd van Rutte. Alweer. Ik wil die man ook weg hebben.

Maar wat hebben die partijen voor opties? Rutte laten vallen, verkiezingen in lassen, zien hoe Rutte misschien zelfs wel nog zetels wint en in elk geval met grotere afstand de grootste wordt en dan weer een jaar gaan formeren?

We zitten, hoe graag ik ook anders zou willen, helaas aan Rutte vast zolang de kiezer of de VVD leden hem niet laten vallen en hij zelf door wil. Als je kijkt naar huidige peilingen, is er alleen om VVD heen te werken met een kabinet met een partij of 10 (D66, CDA, GL, PvdA, SP, CU, PvdD, Volt, Denk). Lijkt me totaal onrealistisch, mede omdat het CDA dan een sleutelrol krijgt (zonder hen kom je over links niet aan een meerderheid).

En ga niet zeggen dat Rutte die zetels in een verkiezingsstrijd kan verliezen, we weten allemaal dat oo het gebied van debat en stemmen trekken er niemand tegen hem is opgewassen momenteel.

Hem wegstemmen lost zolang hij zelf niet zegt uit de politiek te stappen helemaal niks op en schuift wel alle oplossingen van alle problemen (huizenmarkt, koopkracht, stikstof, klimaat, belastingstelsel) weer door naar minimaal weer een jaar later.
De VVD staat in zo’n beetje elke peiling op verlies. Dus dat ga ik zeker wel zeggen.

Daarnaast, hebben andere partijen geen principes? Je kunt toch niet in den treure door gaan met pragmatische overwegingen als je ziet wat voor schade je daar mee aanricht?

Als laatste, beetje flauw wellicht maar ik ga het toch aanhalen. Als Geert of Thierry weer iets achterlijks roept dan staan partijen als D66 vooraan om daar schande van te spreken en het voor onrechtstatelijk te verklaren. Die partijen zijn dan ook al jaren uitgesloten van enige vorm van serieuze invloed. Begrijp me goed, ik vind dat niet onterecht. Maar als onze premier het doet, wat rechtsstatelijk ongeveer een miljoen keer dubieuzer is, dan wringt men zich in de meest ingewikkelde bochten om daar maar geen consequenties aan te hoeven verbinden. Ik vind dat wel dubieus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:41:29 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204787075
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:20 schreef trein2000 het volgende:
Wedden dat de Kamer hem hier weer mee laat wegkomen? Zo ondermijn je actief elke controlemogelijkheid. Dit kan niet.
Ik neem aan dat een meerderheid van om en nabij de 77 zetels dat wel gaat doen, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 10:44:11 #12
408813 crew  trein2000
pi_204787096
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat een meerderheid van om en nabij de 77 zetels dat wel gaat doen, ja.
Ik vraag mij wel eens af waarom er binnen die 77 niemand is die de fractiediscipline aan z’n laars lapt. Dat zijn toch geen domme mensen, die zien toch ook wel dat dit niet deugt?

Hebben we ons systeem dan zo ingericht dat de persoonlijke gevolgen zo groot zijn darmen niet durft (ik denk dat dat zo is)…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:45:06 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204787105
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik vraag mij wel eens af waarom er binnen die 77 niemand is die de fractiediscipline aan z’n laars lapt. Dat zijn toch geen domme mensen, die zien toch ook wel dat dit niet deugt?

Hebben we ons systeem dan zo ingericht dat de persoonlijke gevolgen zo groot zijn darmen niet durft (ik denk dat dat zo is)…
Ik denk dat ze bij de volgende verkiezingen ook nog graag op de lijst willen.

Ik vind het vooral van de CU-leden triest. De rest heb ik, zo cynisch als ik ben, al een tijdje opgegeven eigenlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:05 #14
408813 crew  trein2000
pi_204787116
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk dat ze bij de volgende verkiezingen ook nog graag op de lijst willen.

Ik vind het vooral van de CU-leden triest. De rest heb ik, zo cynisch als ik ben, al een tijdje opgegeven eigenlijk.
Dat was (een van de dingen) waar ik op doelde ja.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204787122
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat een meerderheid van om en nabij de 77 zetels dat wel gaat doen, ja.
Natuurlijk. Onder het motto wat zijn de andere opties laten ze een uiterst bedenkelijke MP gewoon zijn dubieuze gang gaan in van alles en nog wat. Immers liever een tot op het bot verziekte regering dan denken aan nieuwe verkiezingen of het vervangen van de MP.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2022 11:03:53 ]
pi_204787142
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De VVD staat in zo’n beetje elke peiling op verlies. Dus dat ga ik zeker wel zeggen.

Daarnaast, hebben andere partijen geen principes? Je kunt toch niet in den treure door gaan met pragmatische overwegingen als je ziet wat voor schade je daar mee aanricht?

Als laatste, beetje flauw wellicht maar ik ga het toch aanhalen. Als Geert of Thierry weer iets achterlijks roept dan staan partijen als D66 vooraan om daar schande van te spreken en het voor onrechtstatelijk te verklaren. Die partijen zijn dan ook al jaren uitgesloten van enige vorm van serieuze invloed. Begrijp me goed, ik vind dat niet onterecht. Maar als onze premier het doet, wat rechtsstatelijk ongeveer een miljoen keer dubieuzer is, dan wringt men zich in de meest ingewikkelde bochten om daar maar geen consequenties aan te hoeven verbinden. Ik vind dat wel dubieus.
Het is niet pragmatisch, het is gewoon de politieke realiteit. De VVD staat in peilingen namelijk zelfs gewoon op gelijk blijven met 34, de tweede partij op 14 zetels: https://eenvandaag.avrotr(...)litiek/zetelpeiling/

Je kunt helaas niet om hem heen en dus moet je wel samen blijven werken. Ik vind dat niet leuk, de meerderheid van de CU kiezers en leden vindt dat niet leuk zo weet ik (zaterdag weer congres, daar zal dat ook wel blijken). Maar de andere opties: geen regering of het risico dat de VVD een regering vormt over rechts, zijn ook geen optie voor die leden en kiezers.

En ja, met huidige peilingen lijkt een kabinet met VVD en dan PVV, FvD, CDA, JA21 en BBB (hoe onwaarschijnlijk ook) me waarschijnlijker dan een kabinet zonder VVD. En dan kijk je naar je opties, zie je een mooi regeerakkoord, zie je dat er bijvoorbeeld wel stappen de goede kant op gaan in de jeugdzorg en dan tel je je knopen en ga je verder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:51:34 #17
3542 Gia
User under construction
pi_204787168
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
CDA/D66/CU: "Hold my beer.."
Eerder: "hold my cookie"
  woensdag 18 mei 2022 @ 10:57:57 #18
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204787222
Coalitiedwang is te groot. Het was al belachelijk en is nu compleet belachelijk. Coalitielijnen dienen altijd bewaakt te worden tot in den treure blijkt. Controleren van kabinet door coalitiepartijen is ook maar een wassen neus. Beetje kritisch zijn en dan bij hokje tekenen.
pi_204787257
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:35 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ondertussen komt de Rekenkamer voor het derde jaar op rij vertellen dat het financiële beheer onder de maat is. Probeer dat met je toeslag eens als burger.

Hoe kunnen we het vertrouwen in de overheid nog herstellen op deze manier?
Verkeerd, maar er is wel enige context: een groot deel van het niet goed verantwoordde bedrag bestaat uit de TVL, de coronamaatregel om bedrijven overeind te houden. Ook die moeten ze goed verantwoorden en het officiële bezwaar van de Rekenkamer is ook al weer ingetrokken na nalevering van extra verantwoording.

Verder is het eigenlijk alleen een puinhoop bij defensie. Dat wisten we helaas al, dat ministerie zou eens wat meer onder een soort curatele moeten staan omdat de neiging tot niks aantrekken van politiek en Kamer er veel te groot is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:02:51 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204787265
Al blij dat EK nog een beetje fatsoen heeft door tijdelijke coronawet eruit te smijten.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 18 mei 2022 @ 11:05:36 #21
408813 crew  trein2000
pi_204787291
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Al blij dat EK nog een beetje fatsoen heeft door tijdelijke coronawet eruit te smijten.
Waarbij de coalitie overigens voor verlenging was…
De gehele oppositie tegen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_204787346
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is niet pragmatisch, het is gewoon de politieke realiteit. De VVD staat in peilingen namelijk zelfs gewoon op gelijk blijven met 34, de tweede partij op 14 zetels: https://eenvandaag.avrotr(...)litiek/zetelpeiling/

Je kunt helaas niet om hem heen en dus moet je wel samen blijven werken. Ik vind dat niet leuk, de meerderheid van de CU kiezers en leden vindt dat niet leuk zo weet ik (zaterdag weer congres, daar zal dat ook wel blijken). Maar de andere opties: geen regering of het risico dat de VVD een regering vormt over rechts, zijn ook geen optie voor die leden en kiezers.

En ja, met huidige peilingen lijkt een kabinet met VVD en dan PVV, FvD, CDA, JA21 en BBB (hoe onwaarschijnlijk ook) me waarschijnlijker dan een kabinet zonder VVD. En dan kijk je naar je opties, zie je een mooi regeerakkoord, zie je dat er bijvoorbeeld wel stappen de goede kant op gaan in de jeugdzorg en dan tel je je knopen en ga je verder.
Over rechts is sowieso geen optie (puur numeriek niet) dus dan rest alleen nog geen regering. En ook daar komt op een gegeven moment natuurlijk een omslagpunt dat dat de minst schadelijke optie is.
pi_204787354
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Al blij dat EK nog een beetje fatsoen heeft door tijdelijke coronawet eruit te smijten.
Ik vond dat nogal een lege doos stemming, eerlijk gezegd. We gooien de momenteel niet gebruikte tijdelijke coronawet er uit met de belofte dat we hem zodra hij nodig is binnen een dag weer in zullen voeren. Tja, wat is dat nou voor gedoe? Puur voor de bühne, wat mij betreft. Symboolpolitiek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204787365
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:15 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Over rechts is sowieso geen optie (puur numeriek niet) dus dan rest alleen nog geen regering. En ook daar komt op een gegeven moment natuurlijk een omslagpunt dat dat de minst schadelijke optie is.
Over rechts heeft de samenstelling die ik noem in de peilingen gewoon een meerderheid. VVD, CDA, JA21, BBB, PVV, FvD heeft gewoon een meerderheid. En ik zou er het land niet op durven verwedden dat VVD en CDA dat liever doen dan een kabinet over links laten ontstaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:05 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204787397
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
Al blij dat EK nog een beetje fatsoen heeft door tijdelijke coronawet eruit te smijten.
Dat heeft niets met fatsoen te maken, maar met het aantal zetels van de coalitiepartijen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:24:00 #26
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204787411
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vond dat nogal een lege doos stemming, eerlijk gezegd. We gooien de momenteel niet gebruikte tijdelijke coronawet er uit met de belofte dat we hem zodra hij nodig is binnen een dag weer in zullen voeren. Tja, wat is dat nou voor gedoe? Puur voor de bühne, wat mij betreft. Symboolpolitiek.
Wellicht maar dat lijkt me sowieso beter dan het in stand houden. Het was altijd bedoeld als tijdelijke wet en er zou een wijziging van Wet Publieke Gezondheid komen om het beter te borgen. Ga daar dan mee aan de slag in plaats van tijdelijke wet steeds te verlengen terwijl daar nu ook geen noodzaak voor is.
pi_204787423
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Wellicht maar dat lijkt me sowieso beter dan het in stand houden. Het was altijd bedoeld als tijdelijke wet en er zou een wijziging van Wet Publieke Gezondheid komen om het beter te borgen. Ga daar dan mee aan de slag in plaats van tijdelijke wet steeds te verlengen terwijl daar nu ook geen noodzaak voor is.
Die wijziging staat op de rol, de 1 juni ingaande tijdelijke wet zou al de laatste zijn en worden vervangen door die aanpassing van de wet publieke gezondheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:26:35 #28
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204787428
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die wijziging staat op de rol, de 1 juni ingaande tijdelijke wet zou al de laatste zijn en worden vervangen door die aanpassing van de wet publieke gezondheid.
Waar hebben we tijdelijke verlenging dan voor nodig?
pi_204787455
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:26 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Waar hebben we tijdelijke verlenging dan voor nodig?
Omdat een wetswijziging tijd kost, verwacht wordt dat dat per september gaat lukken. Dus alleen de overbrugging juni-september ging dit nog over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 18 mei 2022 @ 11:33:05 #30
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204787492
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat een wetswijziging tijd kost, verwacht wordt dat dat per september gaat lukken. Dus alleen de overbrugging juni-september ging dit nog over.
Welk noodzaak is er op dit moment om dat te kunnen verantwoorden?

Alles is open, ziekenhuisbedden zijn niet bezet door coronapatienten, de verwachtingen zijn prima voor de zomer.
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 11:35:24 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204787509
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 09:20 schreef trein2000 het volgende:
TT: https://www.volkskrant.nl(...)jn-sms-jes~b47ba005/

Rutte blijkt jarenlang (lees: tot vorige week) dagelijks zijn sms’jes vernietigd te hebben. Wedden dat de Kamer hem hier weer mee laat wegkomen? Zo ondermijn je actief elke controlemogelijkheid. Dit kan niet.
Nee, nee, hij heeft zelf doorgestuurd wat hij van belang actte om te archiveren, heel netjes dus ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_204787577
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 10:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De VVD staat in zo’n beetje elke peiling op verlies. Dus dat ga ik zeker wel zeggen.

Daarnaast, hebben andere partijen geen principes? Je kunt toch niet in den treure door gaan met pragmatische overwegingen als je ziet wat voor schade je daar mee aanricht?

Als laatste, beetje flauw wellicht maar ik ga het toch aanhalen. Als Geert of Thierry weer iets achterlijks roept dan staan partijen als D66 vooraan om daar schande van te spreken en het voor onrechtstatelijk te verklaren. Die partijen zijn dan ook al jaren uitgesloten van enige vorm van serieuze invloed. Begrijp me goed, ik vind dat niet onterecht. Maar als onze premier het doet, wat rechtsstatelijk ongeveer een miljoen keer dubieuzer is, dan wringt men zich in de meest ingewikkelde bochten om daar maar geen consequenties aan te hoeven verbinden. Ik vind dat wel dubieus.
Welk peilingen dan? VVD staat volgens de peilingen nog steeds op 34 zetels.
blablablabla
pi_204787587
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 11:33 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Welk noodzaak is er op dit moment om dat te kunnen verantwoorden?

Alles is open, ziekenhuisbedden zijn niet bezet door coronapatienten, de verwachtingen zijn prima voor de zomer.
Maar 1 verkeerde variant en je hebt hem wellicht wel nodig. En zeker in de zomer, als de kamers op vakantie zijn, zou ik hem gewoon nog 1 keer hebben verlengd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204788952
Is geloofwaardigheid in de politiek soms niet meer waard dan het uitvoeren van het regeerakkoord. Door alles waar Rutte al mee weggekomen is daalt het vertrouwen in de politiek. Vooral omdat je er blijkbaar mee weg komt. Waarom zou je een partij die stelt voor een integere politiek te zijn vertrouwen als ze Rutte met zijn leugens laten zitten.

Ik hoor in mijn omgeving (over het algemeen goed opgeleide en maatschappelijk betrokken mensen) steeds vaker de opmerking "maar zo zijn ze toch allemaal in Den Haag"

Ik ben al wel een tijdje zover dat ik liever heb dat er een periode geen missionaire regering is, dan dat er met Rutte wordt door gegaan. Geef maar een signaal af dat het zo echt niet kan. En niet uit angst voor een extreemrechtse regering dit coalitieakkoord maar uitvoeren. Door al deze schandalen gaan alleen maar meer mensen extreem stemmen. Niet minder.
pi_204789009
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:32 schreef papert het volgende:
Is geloofwaardigheid in de politiek soms niet meer waard dan het uitvoeren van het regeerakkoord. Door alles waar Rutte al mee weggekomen is daalt het vertrouwen in de politiek. Vooral omdat je er blijkbaar mee weg komt. Waarom zou je een partij die stelt voor een integere politiek te zijn vertrouwen als ze Rutte met zijn leugens laten zitten.

Ik hoor in mijn omgeving (over het algemeen goed opgeleide en maatschappelijk betrokken mensen) steeds vaker de opmerking "maar zo zijn ze toch allemaal in Den Haag"

Ik ben al wel een tijdje zover dat ik liever heb dat er een periode geen missionaire regering is, dan dat er met Rutte wordt door gegaan. Geef maar een signaal af dat het zo echt niet kan. En niet uit angst voor een extreemrechtse regering dit coalitieakkoord maar uitvoeren. Door al deze schandalen gaan alleen maar meer mensen extreem stemmen. Niet minder.
Geen missionaire regering hebben, met een kamer met een rechtse meerderheid. En dat nu, met de huidige problemen qua stikstof, klimaat, koopkracht, huizenmarkt. Nee, sorry. Dan help je waarschijnlijk pas echt het land onherstelbaar om zeep.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 14:44:21 #36
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_204789052
twitter
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  woensdag 18 mei 2022 @ 14:55:09 #37
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_204789180
Om 15.45 ongeveer Extra Regeling van Werkzaamheden waar een debat wordt aangevraagd met Rutte, met hippe hashtag #SMSgate, vandaag of morgen nog aldus Van Haga.
pi_204789899
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:32 schreef papert het volgende:
Is geloofwaardigheid in de politiek soms niet meer waard dan het uitvoeren van het regeerakkoord. Door alles waar Rutte al mee weggekomen is daalt het vertrouwen in de politiek.
Is dat wel echt zo?
  woensdag 18 mei 2022 @ 16:55:21 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204790469
Ondertussen, in de Rekenkamer:

quote:
Het financieel beheer van het Rijk is nu al voor het derde jaar op rij niet op orde en dat is ‘ernstig’, vindt de toezichthouder die jaarlijks op Verantwoordingsdag de doelmatigheid en rechtmatigheid van alle overheidsuitgaven controleert.

De conclusie dit jaar is dat van ten minste 5 procent (15,5 miljard euro) van de verplichtingen in 2021 niet is vast te stellen of ze rechtmatig zijn, constateert de Rekenkamer. Voorzitter Arno Visser roept het kabinet daarom op geen ‘onrealistische’ eisen meer te stellen. Er moet ook beter vooraf worden nagedacht welk doel er gehaald moet worden en ook hoe dat is te bereiken. Er zitten op het ministerie te veel mensen alleen aan beleid te werken, waardoor veel te weinig aandacht is voor de realiteit en de problemen in de uitvoering.

Dat moet beter, vindt de Rekenkamer. Ze adviseert het kabinet een stap terug te doen: trek eerst eens lessen uit de grote en aanhoudende problemen die zijn ontstaan met de schadevergoeding aan Groningers of aan de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Dat zijn geen incidenten, maar ze zijn ontstaan doordat de overheid het eigen beheer niet op orde heeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204790724
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen missionaire regering hebben, met een kamer met een rechtse meerderheid. En dat nu, met de huidige problemen qua stikstof, klimaat, koopkracht, huizenmarkt. Nee, sorry. Dan help je waarschijnlijk pas echt het land onherstelbaar om zeep.
Voor heel veel mensen is onder 10 jaar Rutte hun leven al om zeep geholpen. Omdat dit de meeste mensen niet heeft geraakt, is hij daarmee weggekomen. Toch vind ik het heel teleurstellend dat er nog zoveel mensen op verantwoordelijk partijen hebben gestemd. Ondanks dat de verantwoordelijke personen niet zijn opgestapt.

Zeggen dat op dit moment Rutte als Premier te laten vallen (of vorig jaar april) het land om zeep helpt omdat de VVD en het CDA dat dan samen met nog rechtsere partijen gaan doen, vind ik echt een heel slecht argument om er maar mee door te gaan. Als het onder Rutte over rechts echt om zeep gaat, laat dat dan maar gebeuren. Zodat mensen ook echt zien waar die partijen voor staan.

Al denk ik dat er in praktijk weinig vruchtbare samenwerking over rechts tot stand komt.
pi_204790742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:24 schreef papert het volgende:

[..]
Voor heel veel mensen is onder 10 jaar Rutte hun leven al om zeep geholpen. Omdat dit de meeste mensen niet heeft geraakt, is hij daarmee weggekomen. Toch vind ik het heel teleurstellend dat er nog zoveel mensen op verantwoordelijk partijen hebben gestemd. Ondanks dat de verantwoordelijke personen niet zijn opgestapt.

Zeggen dat op dit moment Rutte als Premier te laten vallen (of vorig jaar april) het land om zeep helpt omdat de VVD en het CDA dat dan samen met nog rechtsere partijen gaan doen, vind ik echt een heel slecht argument om er maar mee door te gaan. Als het onder Rutte over rechts echt om zeep gaat, laat dat dan maar gebeuren. Zodat mensen ook echt zien waar die partijen voor staan.

Al denk ik dat er in praktijk weinig vruchtbare samenwerking over rechts tot stand komt.
Tja, ik vind dat gewoon een heel gevaarlijk experiment met het land uitvoeren. Dat past wat mij betreft niet bij politici die verantwoordelijkheid voelen. Daarom snap ik Segers ook prima. Die was ook liever niet verder gegaan met Rutte, maar andere opties waren er nou eenmaal niet en niet regeren is zeker momenteel helemaal geen optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204790762
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 16:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Is dat wel echt zo?
https://065.wpcdnnode.com(...)utte-iv-jan-2022.pdf
pi_204790797
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, ik vind dat gewoon een heel gevaarlijk experiment met het land uitvoeren. Dat past wat mij betreft niet bij politici die verantwoordelijkheid voelen. Daarom snap ik Segers ook prima. Die was ook liever niet verder gegaan met Rutte, maar andere opties waren er nou eenmaal niet en niet regeren is zeker momenteel helemaal geen optie.
Het gaat niet om een experiment met het land, maar om politieke integriteit voorop te stellen, en daar ook naar te handelen.

Nu wordt het gebrek aan politieke integriteit "goed gevonden", omdat er angst is voor het scenario wat er anders kan gebeuren. Maar als je het 1 keer goed vindt, wanneer dan niet meer? Wat gaat dan wel te ver? Of is Rutte onaantastbaar zolang de peilingen zo blijven?
pi_204790842
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:35 schreef papert het volgende:

[..]
Of is Rutte onaantastbaar zolang de peilingen zo blijven?
Onaantastbaar niet, maar zolang kiezers en VVD leden hem steunen kun je nou eenmaal niet om hem heen.

En ik vind het pas echt niet integer als je willens en wetens allerlei grote problemen verder uit de hand laat lopen omdat je geen zin hebt om te regeren. Dat is misschien leuk op het moment dat er niks te doen is, maar niet in/na een coronapandemie, midden in een stikstofcrisis, met nog maar een paar jaar om een klimaatramp te voorkomen en terwijl de koopkracht van mensen achtuit holt. En zo kan ik nog wel een aantal zeer urgente problemen noemen (onderwijs, jeugdzorg, langdurige armoede, defensie).

Als CU het land zo in de problemen zou storten zou ik daar echt grote problemen mee hebben. En zoals vorig jaar bleek: de meeste CU leden hebben daar problemen mee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204790978
quote:
Dat mensen weinig vertrouwen hebben in het kabinet is waar. De resultaten van deze studie geven dat nog maar een keer aan. Maar jij stelt zeer specifiek dat het Rutte zelf is die voor dat wantrouwen zorgt. Terwijl dit onderzoek juist aantoont dat het veel ingewikkelder ligt dan dat. Alle stemmers wantrouwen zo'n beetje alle partijen op dit moment, en dat na zo'n lange formatie min of meer dezelfde regeringsamenstelling ontstaat die eerder gevallen was helpt ook niet.

Het antwoord daarop is dat men dan maar anders moet stemmen maar goed, dat is sowieso aan dovemansoren gericht lijkt het.
pi_204791008
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 17:35 schreef papert het volgende:

[..]
Het gaat niet om een experiment met het land, maar om politieke integriteit voorop te stellen, en daar ook naar te handelen.
Politieke integriteit is een wassen neus, niet alleen in de praktijk maar ook in de ogen van de kiezer. De oppositie in Nederland bestaat op dit moment uit niets anders dan (vaak terechte) persoonlijke aanvallen hoegenaamd gebaseerd op die politieke integriteit. Waar het goed voor is?
pi_204791137
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat mensen weinig vertrouwen hebben in het kabinet is waar. De resultaten van deze studie geven dat nog maar een keer aan. Maar jij stelt zeer specifiek dat het Rutte zelf is die voor dat wantrouwen zorgt. Terwijl dit onderzoek juist aantoont dat het veel ingewikkelder ligt dan dat. Alle stemmers wantrouwen zo'n beetje alle partijen op dit moment, en dat na zo'n lange formatie min of meer dezelfde regeringsamenstelling ontstaat die eerder gevallen was helpt ook niet.

Het antwoord daarop is dat men dan maar anders moet stemmen maar goed, dat is sowieso aan dovemansoren gericht lijkt het.
Dan was ik misschien niet zo duidelijk. Wat ik probeerde te stellen was dat niet alleen Rutte zelf voor dat wantrouwen zorgt, maar ook de reactie daar op.

"Hier scheiden onze wegen" en daarna met Rutte in zee gaan.

Vanuit de CU een interview dat ze niet met Rutte in een kabinet gaan, en er dan op terugkomen.

D66 dat een campagne voert met als Slogan (nieuw leiderschap/geen Rutte/wij doen het intgerer). En kort daarop toch met Rutte in een kabinet, en bovendien nog een op zijn minst fouten van Kaag op het Mali dossier.

Het CDA dat Omzigt laat vallen, als in de ogen van mensen die weinig politiek volgen, de enige van het CDA die kritisch is op Rutte.

GroenLinks wat heel graag wilde meeregeren, ondanks dat ze heel kritisch waren.

Enz.
pi_204791245
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:22 schreef papert het volgende:

[..]
Dan was ik misschien niet zo duidelijk. Wat ik probeerde te stellen was dat niet alleen Rutte zelf voor dat wantrouwen zorgt, maar ook de reactie daar op.

"Hier scheiden onze wegen" en daarna met Rutte in zee gaan.

Vanuit de CU een interview dat ze niet met Rutte in een kabinet gaan, en er dan op terugkomen.

D66 dat een campagne voert met als Slogan (nieuw leiderschap/geen Rutte/wij doen het intgerer). En kort daarop toch met Rutte in een kabinet, en bovendien nog een op zijn minst fouten van Kaag op het Mali dossier.

Het CDA dat Omzigt laat vallen, als in de ogen van mensen die weinig politiek volgen, de enige van het CDA die kritisch is op Rutte.

GroenLinks wat heel graag wilde meeregeren, ondanks dat ze heel kritisch waren.

Enz.

Ach so. Ja daar ben ik het mee eens, enorme flaters werden daar geslagen (vooral door Kaag). Maar dat haakt wel een beetje in op het punt dat ik probeer te maken: de enorme energie die gestoken is in al die persoonlijke aanvallen heeft nog niets opgeleverd en gaat dat ook niet doen, behalve dan dat het voor nóg meer gezichtsverlies lijdt bij al die personen en partijen die je noemt.
pi_204791496
Kijk aan, een kop-staart-arrestje. De Volkskrant mag toch schrijven over de kwestie Van Drimmelen zoals zij het willen, itt eerdere berichten. Ben benieuwd of de Volkskrant in eerste instantie lak had aan die uitspraak en gewoon alles heeft gepubliceerd of dat er toch nog meer nieuws aan zit te komen. Lijkt mij vooralsnog een uitspraak van de rechter waar ik me goed in kan vinden, maar de motivering moet nog wel eerst bekend worden gemaakt.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)g-oud-d66er-a4124842
  Moderator woensdag 18 mei 2022 @ 18:54:19 #50
54278 crew  Tijger_m
42
pi_204791514
quote:
1s.gif Op woensdag 18 mei 2022 18:22 schreef papert het volgende:

[..]
Dan was ik misschien niet zo duidelijk. Wat ik probeerde te stellen was dat niet alleen Rutte zelf voor dat wantrouwen zorgt, maar ook de reactie daar op.

"Hier scheiden onze wegen" en daarna met Rutte in zee gaan.

Vanuit de CU een interview dat ze niet met Rutte in een kabinet gaan, en er dan op terugkomen.

D66 dat een campagne voert met als Slogan (nieuw leiderschap/geen Rutte/wij doen het intgerer). En kort daarop toch met Rutte in een kabinet, en bovendien nog een op zijn minst fouten van Kaag op het Mali dossier.

Het CDA dat Omzigt laat vallen, als in de ogen van mensen die weinig politiek volgen, de enige van het CDA die kritisch is op Rutte.

GroenLinks wat heel graag wilde meeregeren, ondanks dat ze heel kritisch waren.

Enz.

Je hebt op alle punten gelijk. Ik heb echter wel een maar om er aan toe te voegen en dat is deze:

De verkiezingsuitslag was dusdanig dat het of dit kabinet zou worden of een variant daarop, zonder de VVD was geen optie, zonder D66 was geen optie.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')