Voor die tijd nog maar even de CV-ketel vervangen.quote:DEN HAAG - Vanaf 2026 worden huiseigenaren verplicht om bij vervanging van hun cv-installatie een hybride warmtepomp te laten installeren of een duurzaam alternatief, zoals een volledig elektrische warmtepomp of aansluiting op het warmtenet. Het kabinet kondigt aan dat vanaf 2026 groene eisen worden gesteld aan de warmte-installatie.
Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, tijdens de presentatie door VNO-NCW van het project Feijenoord XL.
Minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting zegt dat het tempo waarop huizen ’groener’ moeten worden omhoog moet. „Ook voor ieders portemonnee is het beter als we minder aardgas gebruiken. Daarom wil het kabinet dat vanaf 2026 de hybride warmtepomp de standaard wordt als de cv-ketel aan vervanging toe is.” De hybride warmtepomp is een combinatie van een warmtepomp en een cv-ketel. Zo’n apparaat gebruikt ongeveer 60 procent minder gas dan de traditionele cv-ketel.
Gasprijzen worden kunstmatig hoog gehouden, zodat eventuele twijfelaars sneller overstag zullen gaan. Er zijn tientallen landen waar de gasprijs een fractie is van wat hij hier kost. De gasprijs is inmiddels een pressiemiddel geworden zo gezegd.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, klopt. Op dit moment zijn de gasprijzen zo hoog dat mensen uit zichzelf al massaal naar niet leverbare warmtepompen op zoek zijn met niet beschikbare installateurs.
Dus mogelijk is die hele "verplichting" straks eigenlijk niet nodig, zeker niet als gas zo duur blijft.
Als mensen een CV-ketel installeren zonder naar een hybride optie te (willen) kijken, hebben ze vooral zichzelf.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:19 schreef Fisherman het volgende:
Mooie ontwikkeling, maar dat zou samen moeten gaan met gas nog veel duurder maken en ook snel daarna uitfaseren. Anders gaan mensen snel daarvoor nog even goedkoop een gasketel laten installeren.
Omdat ik anders een minuut moet wachten voordat het warm is.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wacht, wat? Je zet de douche aan en dan ga je koffie drinken? waarom zou je dat doen?
Het punt is dat velen het geld niet hebben liggen. Je bent voor een bestaande woning zo 10-20K kwijt. Dat is geen kattenpis.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als mensen een CV-ketel installeren zonder naar een hybride optie te (willen) kijken, hebben ze vooral zichzelf.
En gas nog duurder? Het zweeft al tussen de ¤1,50 en ¤2,00 per kuub de laatste maanden.
Lijkt me (meer dan) duur genoeg...
Hybride warmtepompen zijn niet duur, helemaal niet met de subsidie en terugverdientijd.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:26 schreef cherrycoke het volgende:
De tering voor ze, krengen zijn duur en de onderhoud is ook duur plus het vreet enorm veel stroom maken een tering herrie en de unit zelf is achterlijk groot.
Lekker dingen roeptoeteren, de laag inkomen gaan dit nooit kunnen betalen plus het rendament is 0 , 0.
Hier lopen huur en koop door elkaar heen..quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onze VVE is iets van 140 appartementen, dat word een lastig verhaal, wat ook nog eens complex is, is dat we in een rechthoekig blok wonen waarbij er 2 andere VVE's doorheen lopen.
En jij drinkt koffie in een minuut?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat ik anders een minuut moet wachten voordat het warm is.
Bijzonder wel dat ze in de UK de CV gaan vervangen voor een CV op GAS en waterstof!quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hybride warmtepompen zijn niet duur, helemaal niet met de subsidie en terugverdientijd.
Ze verbruiken stroom maar ze verbruiken minder energie dan een CV-ketel, dus netto bespaar je.
"Tering herrie" en "achterlijk groot" zijn subjectieve oordelen en heel erg afhankelijk van hoe je woont. Mijn warmtepomp hoor ik nooit tenzij ik er buiten voor sta. En hij neemt ruimte in maar het is niet alsof ik anders iets anders met die plek deed.
Zo gaat het toch altijd? Overheid kraait van alles, maar het stappenplan om het doel te bereiken ontbreekt.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het punt is dat velen het geld niet hebben liggen. Je bent voor een bestaande woning zo 10-20K kwijt. Dat is geen kattenpis.
Crosspost van Tweakers:
Dit is echt weer een hoogstaand stukje politieke kortzichtigheid.
Begrijp me niet verkeerd, we zullen over moeten naar alternatieven voor gas maar op deze manier breng je veel huishoudens in de problemen nog maar te zwijgen van ons elektriciteitsnet. Er is nu al een probleem met ons net in bepaalde regio's qua capaciteit. Een warmtepomp trekt dan wel niet zoveel vermogen als het laden van een elektrische auto, het is wel een aanslag op het net.
Dagelijks werk ik in de techniek en heb ook geruime ervaring met warmtepompen. Die dingen gaan in de winter NIET uit, blijven continu stroom trekken van het net waarbij ik zelfs al voorbeelden heb van mensen die een gas-ketel hebben teruggehangen wegens torenhoge kosten elektra. Een warmtepomp is alleen zinnig als je als huishouden een ruime overdimensionering hebt van zonnepanelen; zeker in de winter als de zon al veel minder levert dan de zomer.
Ander probleem zijn woningen/appartementen waarbij het niet is toegestaan een unit buiten te plaatsen en/of gaten in de gevel te maken voor een 'binnenunit'. Ja hoe gaan ze dat voorzien/oplossen of is dat politiek gezien lekker simpel 'dat is niet ons probleem' of 'daar gaan we (dure) commissie opzetten om dat verder uit te werken'.
En wie gaat dat betalen? De huurders met een toeslag wegens 'woningverbetering' of de huiseigenaren die normaal ongeveer 1200-3500 euro kwijt zijn voor vervanging gemiddelde gasketel en nu tussen de 8000-15000 euro? Nog maar te zwijgen van het ombouwen van de meterkast, ook de huisaansluiting moet veelal verzwaard worden. Je moet 1m2 buiten hebben om het apparaat te plaatsen (of plek aan de muur of dak) en je krijgt binnen een '2e cv-ketel' qua maat erbij aan de muur. (of een staande dubbeldeurs koelkast maat als je kiest voor een boiler-voorraadvat.)
Hybride warmtepomp vind ik zo'n half bakken oplossing, je ketel moet erna alsnog aan (dubbele kosten) om het water naar de juiste temperatuur te tillen. Koop dan volledig warmtepomp met een na-verwarmer, ja dat is duurder maar dan ben je wel volledig van het gas af.
Op het werk zijn we +8 jaar van het gas af met een volledige warmtepomp (inmiddels 3e merk/type welke nu eindelijk begint te werken) en sinds 2 maanden zonnepanelen welke de warmtepomp zomer (80% terugleveren) maar in winter volledig kan opvangen.
Gekke is natuurlijk wel dat ze in UK een andere keuze maken, namelijk CV op waterstof en gas. Gas was toch zo slecht etc?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Zo gaat het toch altijd? Overheid kraait van alles, maar het stappenplan om het doel te bereiken ontbreekt.
In de UK gaan ze vooral over van stookolie naar aardgas, net als Ierland, Duitsland, België en Noord Frankrijk.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Bijzonder wel dat ze in de UK de CV gaan vervangen voor een CV op GAS en waterstof!Klimaat is overal anders ofzo
Je hebt het nu over warmtepompen en hybride warmtepompen.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hybride warmtepompen zijn niet duur, helemaal niet met de subsidie en terugverdientijd.
Ze verbruiken stroom maar ze verbruiken minder energie dan een CV-ketel, dus netto bespaar je.
"Tering herrie" en "achterlijk groot" zijn subjectieve oordelen en heel erg afhankelijk van hoe je woont. Mijn warmtepomp hoor ik nooit tenzij ik er buiten voor sta. En hij neemt ruimte in maar het is niet alsof ik anders iets anders met die plek deed.
Schijnbaar wel. 2025 gaan ze dat doorvoeren.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de UK gaan ze vooral over van stookolie naar aardgas, net als Ierland, Duitsland, België en Noord Frankrijk.
Waterstof is overigens niet haalbaar om woningen mee te verwarmen.
Gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas, 7 miljoen woningen op aardgas, dat is 8,67 miljard kuub aardgas per jaar.
Er zit 9,7kWh energie in 1 kuub aardgas, dat betekent dat je 84.972.000.000 ofwel 85TWh aan waterstofgas nodig hebt per jaar.
Om 85TWh aan waterstofgas te produceren uit stroom, heb je 85 / 0,7 = 121,4TWh aan stroom nodig.
Het huidige stroomverbruik van heel Nederland is 120TWh per jaar.
Dat betekent dat als je alle woningen wil overzetten van aardgas naar waterstof, dat je de stroomproductie moet verdubbelen (!)
Als je in alle woningen CV-ketels vervangt door warmtepompen zou je ongeveer 20 tot 25TWh per jaar aan stroom nodig hebben.
Niet iedereen woont zo (kennelijk) ruimbehuisd als jij...quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom is dat een verdienmodel voor de overheid? Veel bedrijven bieden dat ook al jaren aan voor CV-ketels. Dat heeft niets met overheid te maken.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef Poepz0r het volgende:
Extra verdienmodel voor de overheid is natuurlijk dat je straks die installatie kunt huren! Lekker alles op de pof
En dan zit jij naakt koffie te drinken? Of ga je je dan ook nog eens rustig uitkleden?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee daarom loopt ie ook eerst 5 minuten
Let nou maar op. Er komen dalijk bedrijven bovendrijven zoals een Shell bijvoorbeeld waar je die spullen op afbetaling kunt krijgen. Toevallig bedrijven waar de overheid enig belang in heeft.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom is dat een verdienmodel voor de overheid? Veel bedrijven bieden dat ook al jaren aan voor CV-ketels. Dat heeft niets met overheid te maken.
Naakt koffiedrinken. Is daar iets mis mee?quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dan zit jij naakt koffie te drinken? Of ga je je dan ook nog eens rustig uitkleden?
Dat kan al hoor, ik heb mijn HR ketel ook gewoon via lease.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:40 schreef Poepz0r het volgende:
Extra verdienmodel voor de overheid is natuurlijk dat je straks die installatie kunt huren! Lekker alles op de pof
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |