Maakt niet uit, mag beide niet, simpel zat. Maar toen ging de vlag nog zo'n beetje uit...quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:51 schreef Zwoerd het volgende:
Je bedoelt die filmpjes waar ze Russische krijgsgevangenen interviewden? Dat is toch van een heel andere orde dan wanneer je ze door de straten paradeert?
Maar de kat in het nauw is Oekraïene. Niet Rusland. Rusland is degene die de kat in het nauw drijft.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Afgezien van dat allemaal een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Er kunnen nog allerhande extreme wreedheden plaats gaan vinden incl abc bommen.
Voor jou en mij is dat idd een wereld van verschil. Door de straten laten paraderen roept bij ons zeer foute associaties op. Teruggaand naar barbaarse tijden.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:51 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Je bedoelt die filmpjes waar ze Russische krijgsgevangenen interviewden? Dat is toch van een heel andere orde dan wanneer je ze door de straten paradeert?
De wereld zou zo mooi kunnen zijn zonder de fenomenen "Rusland" en "Russen".quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is prima, beter met zijn allen te sterven dan compleet onder het juk te leven van een hitler of Stalin.
Rusland zal ook worden gewist van de geschiedenis van de mensheid.
Ze zullen niet bewust naar een verkeersvliegtuig gezocht hebben, daarop gelocked en de trekker overgehaald. Ze hebben echter bewust het risico genomen dat zoiets kon gebeuren om vervolgens, toen het daadwerkelijk gebeurd was, op typisch Russische wijze alles te ontkennen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb de MH17 blijf ik er bij dat het een ongeluk was, ze hebben nooit bewust een airliner willen neerhalen. En gezien het gepruts van de Russen de afgelopen maanden heeft dat mijn gedachte alleen maar gesterkt.
Ook daarvoor mag je ze niet misbruiken volgens de geneefse conventie. Maar goed veel van die regels worden door elke offensieve partij verbroken. Dat hebben we zelfs in het land met de zogenaamde hogere moraal genaamd de VS gezien, met het kamp in Cuba. (Wat nota bene nog steeds bestaat en ook geen grootschalige media ophef over is terwijl er nog steeds 37 mensen opgesloten zitten)quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:51 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als een "beetje de wet overtreden".quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:55 schreef ExTec het volgende:
Voor jou en mij is dat idd een wereld van verschil. Door de straten laten paraderen roept bij ons zeer foute associaties op. Teruggaand naar barbaarse tijden.
Voor hokjesdenkers niet, want je hebt het hokje: goed, en het hokje fout. En zit je niet in het hokje goed, zit je in fout.
Het is ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, bijvoorbeeld de VS heeft per ongeluk een Iraans passagiersvliegtuig neergehaald.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb de MH17 blijf ik er bij dat het een ongeluk was, ze hebben nooit bewust een airliner willen neerhalen. En gezien het gepruts van de Russen de afgelopen maanden heeft dat mijn gedachte alleen maar gesterkt.
Oh, Za is best nog gematigd, ik heb anderen gezien op dit forum die daarin een stuk verder gingen...quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:04 schreef BBach het volgende:
Arm Rusland dat geforceerd wordt om een soevereine staat aan te vallen en burgers af te slachten en te verkrachten. Zo jammer dat ze gedwongen worden om hele steden plat te bombarderen. Ik heb er echt medelijden mee. Oh grote Za, wat zou de wereld mooier zijn met een groot sovietrijk.
Als je aangevallen wordt heb je maar 3 opties. Het is normaal dat je terug vecht ook al is de ander sterker. Er zit niks anders op.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar de kat in het nauw is Oekraïene. Niet Rusland. Rusland is degene die de kat in het nauw drijft.
En boos reageert dat die kat er alles aan doet om uit het nauw te komen...
Het gaat om de intentie, met die beelden probeerden ze de wereld en Rusland te laten zien wat de werkelijkheid was met jonge soldaten die zomaar naar een oorlog gestuurd werden. Dat is natuurlijk ook propaganda, maar bij die filmpjes was er geen sprake van mishandeling of vernedering oid. Ik vind het onzin om te stellen dat het niet uitmaakt, alsof het beiden helzelfde is.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maakt niet uit, mag beide niet, simpel zat. Maar toen ging de vlag nog zo'n beetje uit...
Vwb het ontkennen eens hoor. Maar ik heb in het MH17 topic ook al uitgelegd dat de MH17 maar een paar honderd meter boven het gesloten luchtruim vloog, tel daar oude (radar) apparatuur en half opgeleide soldaten bij op en je hebt het recept voor een ramp te pakken.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:00 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ze zullen niet bewust naar een verkeersvliegtuig gezocht hebben, daarop gelocked en de trekker overgehaald. Ze hebben echter bewust het risico genomen dat zoiets kon gebeuren om vervolgens, toen het daadwerkelijk gebeurd was, op typisch Russische wijze alles te ontkennen.
Dat is wat anders natuurlijk, dat hebben de Amerikanen ook al eens gedaan.quote:Het is niet de eerste keer dat de Russen een passagierstoestel neergehaald hebben en gegarandeerd ook niet de laatste keer.
Leen van Dijke zei dat in een vergelijking tussen praktiserende homoseksualiteit en diefstal, beide mogen niet van God, dus beide zijn gelijk.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als een "beetje de wet overtreden".
Moet je eens een lollie jatten, en iemand vermoorden. Kun je zien wat de gradaties van de wet overtreden zijn.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als een "beetje de wet overtreden".
Dus als de Oekraiense krijgsgevangen straks op die parade niet mishandeld of vernederd worden is het allemaal prima dus? En wat denk je dat de verhalen van de Russische krijgsgevangenen echt vanuit henzelf kwamen en dat die er niet ingeramd waren door de Oekraieners?quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:08 schreef Zwoerd het volgende:
Het gaat om de intentie, met die beelden probeerden ze de wereld en Rusland te laten zien wat de werkelijkheid was met jonge soldaten die zomaar naar een oorlog gestuurd werden. Dat is natuurlijk ook propaganda, maar bij die filmpjes was er geen sprake van mishandeling of vernedering oid. Ik vind het onzin om te stellen dat het niet uitmaakt, alsof het beiden helzelfde is.
Beide keren heb je de wet overtreden, dat er een andere strafmaat aan hangt is wat anders. Als jij nou tien krijgsgevangen kapot schiet of honderd maakt ook niet uit.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:10 schreef Zwoerd het volgende:
Moet je eens een lollie jatten, en iemand vermoorden. Kun je zien wat de gradaties van de wet overtreden zijn.
Dat kan, maar manoeuvreer je in dat geval niet in een positie die het alleen maar erger maakt.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 10:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zou het kwalificeren als noodweer (excess) en dus niet 'fout' in die zin. De Russische soldaten zijn alleen nog bij naam mens, allang niet meer qua gedrag. De slachting van Duitse soldaten in WWII was ook volkomen gerechtvaardigd na wat die allemaal hadden gedaan. We moeten af van het idee dat 3 EVRM een absoluut recht is, daders van sommige wandaden verdienen geen enkele bescherming.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:17 schreef mcmlxiv het volgende:
Ongetwijfeld overtreden Oekraïnse strijders ook regelmatig de regels en ja in principe is dat ook gewoon fout
Maar het blijft best lastig te moeten vechten tegen beesten die stelen, verkrachten en onschuldige kinderen en bejaarden vermoorden en daar nooit voor bestraft gaan worden en dan zelf netjes blijven. Ik begrijp helemaal de frustratie die Oekraïnse militairen regelmatig moeten voelen wanneer ze Russische varkens niet als varkens mogen behandelen.
Daar zit ook het grote probleem met oorlogswetten. Het onderzoeken, vervolgen en bestraffen van de good guys is een stuk eenvoudiger dan van de bad guys. Good guys die een klein regeltje overtreden worden vaak wel bestraft, varkens die overal schijt aan hebben niet.
Precies. In een democratie hebben we bijvoorbeeld journalisten die dit soort zaken kunnen aankaarten. Hebben we een oppositie die bijvoorbeeld de steun van Nederland in Syrië van IS gerelateerde groepen kunnen aankaarten. En ga zo maar door. In Rusland ga je als je dit doet nu doet 15 jaar de gevangenis in. Wat neer komt op een doodstraf.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, bijvoorbeeld de VS heeft per ongeluk een Iraans passagiersvliegtuig neergehaald.
Verschil is dat de VS dat uiteindelijk heeft toegegeven, excuses aangeboden en schadevergoeding.
Rusland heeft niets van dat gedaan en blijft erbij dat ze op geen enkele wijze erbij betrokken waren. En dat is waarschijnlijk omdat Rusland officieel geen rol speelt in het Donbass conflict. Officieel is de Donbass slachtoffer van Oekraïns nazigeweld en keek Rusland tot februari lijdzaam toe en probeerde enkel te bemiddelen.
Ook bij deze invasie zie je dat patroon: het is geen oorlog, maar een speciale militaire operatie, waarbij het noemen van oorlog strafbaar gemaakt is.
Laten we dat nou maar niet doen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:22 schreef Confetti het volgende:
We moeten af van het idee dat 3 EVRM een absoluut recht is, daders van sommige wandaden verdienen geen enkele bescherming.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |