Ja, dat werkt andersquote:Op maandag 2 mei 2022 16:52 schreef -Mellow- het volgende:
Werkt verlof anders voor werknemers? Ik ben zzper en had destijds recht op 4 maanden lang 70% van mijn loon van twee jaar daarvoor.
Ik had me er nu nog niet in verdiept. Ik heb het geluk dat ik seizoenswerk doe en in de herfst en winter sowieso weinig werk. Dus ik kan straks al heel vroeg met verlof, met 27 weken. Bij de vorige stond ik een paar dagen voor de bevalling en in de kraamweek nog van alles te regelen met personeel dat het bedrijf draaiende hield, en heb ik zelf ook nog fysiek heel hard staan werken met 37 weken, dat was echt niet fijn.
Ik ga ook niet eerder weer aan de slag voordat de baby 6 maanden is denk ik. De vorige keer kon ik dat ook echt nog lang niet eerder aan, maar toen zat ik zonder werk vanwege corona, dus dat was een geluk bij een ongeluk.
Het is wat dit betreft echt een luxe, om mijn eigen werktijden zo te kunnen bepalen. Maar tegelijkertijd zou ik me nu wegens misselijk en vermoeidheid t liefst ziek kunnen melden terwijl ik echt enorme klussen heb, nonstop zonder vrije dagen, tot aan mid september.
Ik had zo uitgekeken naar de lente en de zomer, maar sinds ik weet dat ik zwanger ben wil ik gewoon dat het herfst is zodat ik in mn cocon op de bank kan liggen
Vanaf 2 augustus toch?quote:Op maandag 2 mei 2022 17:05 schreef Debsterr het volgende:
26 weken x aantal contracturen waarvan per 1 augustus 2022 de eerste 9 weken tegen 70% van je inkomen, overige onbetaald tenzij CAO/arbeidsovereenkomst anders bepaald.
Oh je hebt gelijk inderdaad, 2 augustus, en met twk als je kindje van voor 2 augustus is maar nog geen 1quote:Op maandag 2 mei 2022 18:11 schreef Elleska het volgende:
[..]
Vanaf 2 augustus toch?
En zeker nuttig om in de CAO/arbeidsovereenkomst te duiken want bij mijn man zitten daar nog wat leuke extra regels aan. Zo kan hij kiezen voor 100% uitbetaling tegen een korter verlof of een langer verlof met een lagere vergoeding. Idee daarachter is dat mensen die het inkomen echt niet kunnen missen zo toch verlof kunnen opnemen.
Geldt trouwens ook voor kinderen die voor 2 augustus worden geboren. Voor mij wel prettig om te weten aangezien ik vlak daarvoor ben uitgerekend.
Elke dag rageren, goed blijven poetsen en naar de mondhygiënist. Meer kan je er eigenlijk niet tegen doen. Had er zelf voor mijn zwangerschap al last van, maar tijdens zwangerschap werd het inderdaad nog ergerquote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:49 schreef Lokasenna het volgende:
Weer thuis van vakabtie en net weer even hartje geluisterd bij de vk, alles nog goed
Volgende week de 20 weken echo, benieuwd of het dan nog steeds een jongetje is
Iemand nog goede tips tegen ontstoken tandvlees? Mijn neus en tandvlees bloeden echt snel tijdens de zwangerschap, en sowieso voelt het ook allemaal pijnlijk en geïrriteerd.
Fijne vakantie gehad? En yay voor de 20 weken echo alweer, voor mijn gevoel ben je pas net zwanger joh! ik vergeet maar even dat ik zelf ook alweer op 14 weken zit hahaquote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:49 schreef Lokasenna het volgende:
Weer thuis van vakabtie en net weer even hartje geluisterd bij de vk, alles nog goed
Iemand nog goede tips tegen ontstoken tandvlees? Mijn neus en tandvlees bloeden echt snel tijdens de zwangerschap, en sowieso voelt het ook allemaal pijnlijk en geïrriteerd.
Ja, was heerlijk, veel gezien, veel gewandeld, lekker gegetenquote:Op dinsdag 3 mei 2022 13:44 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Fijne vakantie gehad? En yay voor de 20 weken echo alweer, voor mijn gevoel ben je pas net zwanger joh! ik vergeet maar even dat ik zelf ook alweer op 14 weken zit haha
Ahh klinkt goed, ook de vakantieverhalen.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 12:49 schreef Lokasenna het volgende:
Leuk, 20 weken lijkt me echt weer zo'n mijlpaal qua gevoelquote:Op dinsdag 3 mei 2022 15:22 schreef Bami het volgende:
[..]
Ahh klinkt goed, ook de vakantieverhalen.Wij hebben vrijdag de 20 weken echo, op exact 20 weken.
Idd ook even checken of het nog steeds een meisje is, haha.
Ik doe elke avond tandenstokeren met houten stokers, dat werkt bij mij het beste. En idd tandarts raadplegen als het aanhoudt en/of klachten geeft.
Ik moet daar zo aan wennen he. De ene dag voel ik me trots/mooi door de buik en de andere dag word ik eerder verdrietig van dat ik er dik uitzie.quote:Op dinsdag 3 mei 2022 14:48 schreef Debsterr het volgende:
Ja ik zit ook wel goed nu qua kwaaltjes! Alleen 's avonds nog snel moe, maar dat ligt vooral aan het niet doorslapen 's nachts (ook vanwege verbouwings stress enzo). Maar geen misselijkheid meer, maagzuur is afgenomen, gaat allemaal prima. Alleen die buik zet steeds verder uit
maar dat vind ik echt prachtig
.
Weet je tot hoe hoog de baarmoeder zit? Vraag dat anders even bij de echo of ze dat kan aanwijzen en anders de volgende keer bij de verloskundige want als je daar iets voelt dan is het waarschijnlijk de babyquote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:54 schreef Bami het volgende:
Voor de dames hier die weten hoe dat voelt in het begin; ik heb nu af en toe een soort van kriebel/kietel die voelt alsof hij net onder mijn huid zit. Zou dat de kleine zijn die ik voel?
Dan is de kans heel groot dat het je baby isquote:Op dinsdag 3 mei 2022 22:30 schreef Bami het volgende:
Vorige controle was hij op 2/3de van schaambeen naar navel. Misschien kunnen ze het me bij de echo ook wel vertellen idd. Al is dat niet mijn verloskundige, maar kan het iig vragen. Ik had wel het idee dat het in het baarmoeder gebied zat trouwens.
Kan zeker! Bij mij was het ook kriebelen. Uiteindelijk wist ik het zeker toen ik mijn buik zag bewegen op de plek van het kriebelen. Ik wist het voor het eerst zeker bij 23 weken. Mijn placenta lag ook voorquote:Op dinsdag 3 mei 2022 17:54 schreef Bami het volgende:
@:Lokasenna Aii lastig is dat. Man is ook geen fan dus was 10 jaar niet geweest voordat ik hem meenam naar mijn afspraken.Hopelijk lukt het om je er overheen te zetten en een afspraak te maken, ik denk wel dat het echt kan helpen met je gevoelige tandvlees! Mijn verloskundige zei ook dat het wel belangrijk is om op tijd te behandelen, want dat een infectie anders naar ‘binnen’ kan slaan en je dan nog veel verder van huis bent. Terwijl je wellicht liever geen antibiotica enzo wilt tijdens een zwangerschap.
Jaa 20 weken is gewoon halverwege. Bizar! Zo voelt het totaal nog niet, haha. Hoop vooral dat ik haar binnenkort goed ga voelen bewegen, dat wil tot nu toe nog niet zo met de placenta aan de voorkant. Voor de dames hier die weten hoe dat voelt in het begin; ik heb nu af en toe een soort van kriebel/kietel die voelt alsof hij net onder mijn huid zit. Zou dat de kleine zijn die ik voel?
Qua buik oogt die nu meestal wel dermate zwanger dat ik het vooral heel leuk vind. In het begin moest ik erg wennen aan zo’n buikje dat eruit ziet alsof ik teveel bier drink, waarvan je dan alleen zelf weet dat het een andere reden heeft. Nu voelt het wel knus, en elke keer dat de buik boller wordt denk ik “oeh ze groeit goed”.
Oh nee.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 09:23 schreef Debsterr het volgende:
Gisteren is een vreselijke dag geworden. Woensdagnacht leek ik spontaan vocht te verliezen, gebeld met de VK maar gezien de hoeveelheid en het vermoeden van een infectie (had regelmatig 40 graden koorts) was de kans op urine groter. ‘s ochtends urine ingeleverd bij de huisarts en moest meteen op spreekuur.
Vermoeden van nierbekkenontsteking (of beginnende) dus antibiotica meegekregen. Ook weer een check bij de VK en daar bleek het helemaal fout. Ik ben wel vruchtwater verloren en het hartje is gestopt van de baby. We zijn direct doorverwezen naar het ziekenhuis om de mogelijkheden te bespreken, uiterlijk dinsdag word ik ingeleid om te bevallen.
We snappen nog steeds niet hoe dit zo snel mis heeft kunnen gaan en zijn er kapot van.
Ja had ik ook. De eerste weken ging het hard. Uiteindelijk had ik bij de tweede zwangerschap op het einde een iets kleinere buik dan bij de eerste (baby 1 en baby 2 verschilden ook bijna een kilo in gewicht).quote:Op zondag 8 mei 2022 20:22 schreef -Mellow- het volgende:
Nog andere mama's die bij een volgende zwangerschap dubbel zo snel dik werden?
Ik ben nog maar 8 weken maar heb een buik van zeker 16 weken
Ik ben een beetje bang dat het een vijfling is ofzo.
Kan het ook niet meer goed verstoppen terwijl ik nog helemaal niet klaar ben om het aan iedereen te laten weten.
Ik ben er het meest blij mee van alle cadeau's die ik heb gekregen, vind het zò lief.quote:Op maandag 9 mei 2022 11:13 schreef Lokasenna het volgende:
Wat een ontzettend lief cadeau.
En fijn dat je weer bent goedgekeurd, toch alweer over de helft
Ik mag vanmiddag voor echo, blijft toch spannend.
Op zich zag alles er goed uit, alleen kwamen ze er zelfs met zijn tweeën niet uit of het nou een jongen of een meisje is, blijkbaar is het zeer twijfelachtig.quote:Op maandag 9 mei 2022 13:45 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik ben er het meest blij mee van alle cadeau's die ik heb gekregen, vind het zò lief.![]()
Op/over de helft idd, bizar!
Ja herkenbaar hoor, helemaal doordat ik haar nauwelijks voel is het altijd even spannend of ze het nog doet.En 20 weken is sowieso wel een belangrijke echo, hopelijk is bij jullie ook alles goed!
Haha, dit herken ik welquote:Op dinsdag 10 mei 2022 09:30 schreef Lokasenna het volgende:
Het voelt toch een beetje raar, we waren er net uit voor de naam, en ik zag al me al helemaal rondlopen met een jochie, voel me nu een beetje gedesoriënteerd.
En ergens wat teleurgesteld? maar daardoor weer ondankbaar en boos op mezelf, omdat het er eigenlijk niet toe zou moeten doen, als het maar goed gaat met het kindje. Zwangerschapshormonen.
Ik had vóór de geslachtsecho gedroomd dat het een meisje zou worden, dus dat gevoel heb ik toen ook al eens gehadquote:Op dinsdag 10 mei 2022 10:14 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Haha, dit herken ik welIk was er vol van overtuigt dat ik een jongen zou krijgen. Dat 'voelde' ik ofzo. Maar bij de geslachtsecho bleek dat het een meisje was, dus ik was eerst ook gedesoriënteerd en lichtelijk teleurgesteld
Maar ook wel net zo blij met haar als dat ik met een jongen was geweest. Snap dus helemaal hoe je je voelt
En bij jou was het al gezegd bij een echo, dus dan zal het al helemaal verwarrend zijn
Ik denk niet zozeer dat ze je de verwijzing geven om met zekerheid te zeggen of het een jongen of meisje is, maar ook de ontwikkeling van de geslachtsorganen wordt bekeken bij een SEO en als daar afwijkingen of onduidelijkheden over zijn willen ze dat onderzoeken. Hebben ze daar geen uitleg bij gegeven?quote:Op dinsdag 10 mei 2022 10:38 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik had vóór de geslachtsecho gedroomd dat het een meisje zou worden, dus dat gevoel heb ik toen ook al eens gehad
Ze konden op zich wel goed de regio bekijken, en snapten wel dat bij de geslachtsecho jongen was gezegd, ze neigden nu meer naar meisje, maar voor allebei was wel wat te zeggen. Dus ik kan ook nog niet echt aan een nieuw idee wennen
Had eigenlijk ook niet verwacht dat ze hiervoor een verwijzing zouden geven, ik ben benieuwd wat ze daar denken te zien. Maar ik denk dat ik er nu pas vertrouwen in heb als het kind eruit is.
Dat lijkt me een logische reden ja, maar duidelijke uitleg hebben ze eigenlijk niet gegeven. Was eigenlijk pas thuis dat ik erover na ging denken dat het er blijkbaar afwijkend genoeg uitzag voor een verwijzing.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 11:05 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik denk niet zozeer dat ze je de verwijzing geven om met zekerheid te zeggen of het een jongen of meisje is, maar ook de ontwikkeling van de geslachtsorganen wordt bekeken bij een SEO en als daar afwijkingen of onduidelijkheden over zijn willen ze dat onderzoeken. Hebben ze daar geen uitleg bij gegeven?
En daarbij zou het zomaar kunnen dat je kindje niet duidelijk of een jongen of een meisje blijkt. Wellicht willen ze jullie daar eventueel ook op kunnen voorbereiden?
Bijzonder he. Gisteren was ik in slaap gevallen op de bank en hij zag mijn buik enorm tekeer gaan en vond het bijzonder dat ik er niet wakker van werdquote:Op woensdag 11 mei 2022 08:24 schreef Lokasenna het volgende:
Man heeft gisteren voor het eerst een babyschopje gevoeld.
Ik ben een beetje jaloers.quote:Op woensdag 11 mei 2022 08:24 schreef Lokasenna het volgende:
Man heeft gisteren voor het eerst een babyschopje gevoeld.
quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:03 schreef June. het volgende:
[..]
Bijzonder he. Gisteren was ik in slaap gevallen op de bank en hij zag mijn buik enorm tekeer gaan en vond het bijzonder dat ik er niet wakker van werd![]()
Komt vast snel hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:25 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik ben een beetje jaloers.Maar wel echt heel leuk.
Ja ik probeer geduldig te zijn, haha. Af en toe voel ik nu wel iets wat eigenlijk alleen de baby kan zijn maar het is dan vaak eenmalig. Maarja, op elke echo is ze super rustig dus met ook nog een placenta voor is het idd een kwestie van afwachten.quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:37 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik ben wel een beetje nerveus voor als de schopjes straks harder worden, of het niet te veel pijn gaat doen.
[..]
Komt vast snel hoor.
Bij de echo zagen we dat de placenta nu meer rechts achter dan rechts voor ligt wat bij de 13 weken zo was, vandaar dat het al best duidelijk is denk ik. En ik word soms een paar minuten constant op dezelfde plek geschopt, dus wel makkelijk te voorspellen waar het te voelen is
Mijn 3e trimester is abrupt geëindigd door een super rustig kind en een gynaecoloog die dat niet vertrouwde. En nooit een roze wolk met schopjes. Maar nu in zijn eerste levensjaar is hij nog steeds de rust zelve en heb ik veel geluk.quote:Op woensdag 11 mei 2022 10:22 schreef Bami het volgende:
[..]
Ja ik probeer geduldig te zijn, haha. Af en toe voel ik nu wel iets wat eigenlijk alleen de baby kan zijn maar het is dan vaak eenmalig. Maarja, op elke echo is ze super rustig dus met ook nog een placenta voor is het idd een kwestie van afwachten.
Mijn theorie is dat ik einde van de zwangerschap heel blij ga zijn dat er een kussentje voor zit.
Same, mis het nog steeds. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot de volgende zwangerschap. Zo gezellig dat getrappelquote:Op woensdag 11 mei 2022 14:56 schreef Bienelientjee het volgende:
Dat vond ik echt zo prachtig he!Die eerste mini kriebels en daarna al die grotere bewegingen! Zijn kont die uit mijn buik drukte als hij zich uitstrekte. Reageren op mij als ik een beetje zat te porren en dat hij dan ging terug duwen!
(Behalve die ene keer dat hij zich half omdraaide 's nachts, dat was niet zo prachtig, haha!
)
Dat gevoel heb ik echt lang gemist nadat J geboren was. Kan niet wachten om dat nog eens mee te maken als het ons gegunt mag zijn. Maar het zal ook de laatste keer zijn, want we willen maar twee kids.
Moet ik even bij jou komen voelen?quote:Op woensdag 11 mei 2022 09:25 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik ben een beetje jaloers.Maar wel echt heel leuk.
quote:Op woensdag 11 mei 2022 18:50 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Moet ik even bij jou komen voelen?
Ahh snap ik, is toch ook wel weer spannend. Hopelijk alleen maar goed nieuws en duidelijkheid over het geslacht.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:04 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb straks de GUO, wel zenuwachtig.
Man lukt het niet om erbij te zijn, gelukkig wilde mijn moedermee.
Dit had ik, bij mijn eerste. Ik heb (mede daardoor) tot hij geboren was nooit echt geloofd dat het goed zou komen om heus een echt levend kind te krijgen.quote:Op donderdag 12 mei 2022 08:42 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord van vrouwen die hun kind echt bijna nooit voelden.
Dat is omdat ik me geneer voor zijn postgedrag.quote:Op donderdag 12 mei 2022 09:57 schreef Bami het volgende:
[..]
Ahh snap ik, is toch ook wel weer spannend. Hopelijk alleen maar goed nieuws en duidelijkheid over het geslacht.Fijn dat je moeder mee kan!
Ik vind het zo heerlijk dat jij consequent man zegt, als mijn man op fok zat zou ik toch gewoon zijn username gebruiken denk ik.
Ja, kan ik je niet kwalijk nemen.quote:Op donderdag 12 mei 2022 12:52 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dat is omdat ik me geneer voor zijn postgedrag.
@:kaneelstokje
quote:Op donderdag 12 mei 2022 12:53 schreef Lokasenna het volgende:
Alles zag er bij de guo gelukkig uit zoals het hoort, het kindje groeit mooi op schema, alle punten afgevinkt.
Maar het is toch echt 100% een meisje.![]()
Had je al genderreveal gedaan?quote:Op donderdag 12 mei 2022 12:53 schreef Lokasenna het volgende:
Alles zag er bij de guo gelukkig uit zoals het hoort, het kindje groeit mooi op schema, alle punten afgevinkt.
Maar het is toch echt 100% een meisje.![]()
quote:Op donderdag 12 mei 2022 13:10 schreef SQ het volgende:
[..]had je al veel blauw gekocht?
Er is hier ook ooit een user geweest die pas bij 37 weken voor deze verrassende wending kwam te staan trouwens
Ik had alle inkopen nog wel genderneutraal gehouden, maar al wel blauwe cupcakes gebakken en iedereen verteld dat het een zoon zou wordenquote:Op donderdag 12 mei 2022 13:13 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Had je al genderreveal gedaan?
Whehe. Nog een keer cupcakes bakken dusquote:Op donderdag 12 mei 2022 13:14 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
[..]
Ik had alle inkopen nog wel genderneutraal gehouden, maar al wel blauwe cupcakes gebakken en iedereen verteld dat het een zoon zou worden
Meld! De keren dat ik haar heb gevoeld, zijn op twee handen te tellen! Ik was daarom wekelijks (en soms meer) in het ziekenhuis voor een controle.quote:Op donderdag 12 mei 2022 08:42 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord van vrouwen die hun kind echt bijna nooit voelden.
Dit is helemaal niet groot toch trouwens, of liegt het internet tegen mij?quote:Op donderdag 12 mei 2022 13:29 schreef Smart_ass het volgende:
Haha Loka! Verrassende wending. Nog een meisje in het topic! Wel fijn dat alles goed was verder.
Hier gisteren controle gehad en het gevoel dat ik een grote toeter heb is niet alleen een gevoel, ze meette 28cm bij 26 weken. Over 3 weken hebben we de extra echo en de suikertest, hopelijk is dat allemaal prima. Gyn leek zich geen zorgen te maken in elk geval.
Mnoh, zo gezellig.quote:Op maandag 16 mei 2022 16:08 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn baby had volgens mij de hik vandaag.
Ohhhh. Check. Ik dacht de baby idd.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 08:14 schreef Smart_ass het volgende:
Zoals ik het heb begrepen loopt het aantal cm gemiddeld gezien gelijk op met het aantal weken, dus 28 cm bij 26 weken loopt twee weken voor dan. Ik heb het over mijn buik overigens he, niet de baby. 28 cm voor een baby van 26 weken is niet al te groot nee
.
Het is vervelend, maar zorg dat je wat te lezen hebt oid zodat je de tijd kan doden. Verder verschillen de faciliteiten bij ons per locatie. Op de ene locatie kan je gaan liggen, waar ik was kon ik helaas alleen in een wachtkamer zitten.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:58 schreef Lokasenna het volgende:
Voor degenen die een suikertest hebben gedaan: vonden jullie het een vervelende test, of viel het mee?
Ik hoorde afgelopen week dat het voor mij aangeraden werd om te doen wegens de PCOS.
Ik mag m deze zwangerschap 2 x en vind het niet echt een leuke activiteit. Heb er al eentje achter de rug gelukkig. Bij ons hebben ze van die bedjes waarop je kan liggen en die zijn afgeschermd zodat je wel iets van privacy hebt. Dat vond ik wel fijn. Maar zorg inderdaad dat je iets te doen hebt want 2 uur op Facebook is het ook niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:58 schreef Lokasenna het volgende:
Voor degenen die een suikertest hebben gedaan: vonden jullie het een vervelende test, of viel het mee?
Ik hoorde afgelopen week dat het voor mij aangeraden werd om te doen wegens de PCOS.
Ik vond het een eitjequote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:58 schreef Lokasenna het volgende:
Eerste zwangerschap vond ik het beter te doen dan deze. Drankje is mierzoet, dus neus dicht en achterover klokken. Bij mij wrrd vootsf nuchter geprikt en 2u na het drankje. Ik zat gewoon in de wachtkamer bij andere mensen die kwamen bloedprikken, wel in een comfortabele stoel trouwens.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:58 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb hem beide keren gehad. De test zelf vond ik meevallen, het lange wachten was vooral de uitdaging. Bij Anna ging het nu op afspraak vanwege covid, dat was wel een aanzienlijke verbetering. Bij Bas moest ik een uur wachten tot ik aan de beurt was voor de eerste keer prikken en het drankjequote:Op dinsdag 17 mei 2022 09:58 schreef Lokasenna het volgende:
Ze doen hem ook obv etniciteit. Dat was mijn indicatiequote:Op woensdag 18 mei 2022 12:46 schreef Elleska het volgende:
De 2e groeiecho was ook helemaal goedIk ben een gemiddeld kindje aan het afbakken dus geen suikertest voor mij.
Er is inderdaad een heel lijstje aan indicaties. Ik heb geen risicofactoren maar met de 20weken echo liep bij de kleine de groei van het buikje nogal voor op de rest. Omdat we het vermoeden hadden dat dit een afwijkende meting was doordat het kindje opgevouwen lag zijn we eerst gegaan voor groeiecho's ipv direct een suikertest. Bij beide groeiecho's was alles gemiddeld waardoor er geen indicatie meer is voor een suikertest.quote:Op woensdag 18 mei 2022 14:13 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ze doen hem ook obv etniciteit. Dat was mijn indicatie
J en ik zijn allebei kleiner dan gemiddeld
Nee, 300cc. Maar sowieso is het schatten daarvan volgens mij echt heel erg natte vingerwerk. Hoe dan ook, echt niet veel. Destijds is mij ook door een zorgverlener gezegd dat ik een volgende keer weer thuis zou mogen bevallen. Of dat iemand in t ziekenhuis was, een van de vk's of de gynaecoloog bij de nacontrole weet ik niet meer. Maar de vk die ik van de week sprak vond het vreemd dat dat is gezegd, want dat is kennelijk geen protocol.quote:Op zondag 22 mei 2022 17:54 schreef June. het volgende:
Had je veel bloedverlies bij je eerste Mellow?
Ja mooi is dat he! Ik vond dat echt zo surrealistischquote:Op zondag 22 mei 2022 17:02 schreef Bami het volgende:
Spannend Mellow! Hopelijk kan je blijven waar je zit omdat ze het allemaal aandurven.
Omg jongens. Ik zag net mijn buik bewegen terwijl ik haar voelde bewegen/schoppen.Instant tranen bij mij.
Hormonaal wrak dat ik ben. Maar vond het zò bijzonder om te zien!
Het gaat, typische laatste loodjes met weinig slaap, niet ver meer kunnen lopen etcquote:Op maandag 23 mei 2022 15:10 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe gaat het met jou, @:June.? Einde is in zicht! Al gerommel of nog rustig?
Ik zat even de richtlijn door te lezen, maar ze zijn niet erg duidelijk over hoeveel risicofactoren je nu moet hebben om in een hoogrisico te vallen (op een Hemorrhagia postpartum). Ook staan er geen adviezen over bevallen in eerste of tweede lijn bij een eerdere placentarest.quote:Op zondag 22 mei 2022 22:35 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Nee, 300cc. Maar sowieso is het schatten daarvan volgens mij echt heel erg natte vingerwerk. Hoe dan ook, echt niet veel. Destijds is mij ook door een zorgverlener gezegd dat ik een volgende keer weer thuis zou mogen bevallen. Of dat iemand in t ziekenhuis was, een van de vk's of de gynaecoloog bij de nacontrole weet ik niet meer. Maar de vk die ik van de week sprak vond het vreemd dat dat is gezegd, want dat is kennelijk geen protocol.
Ik vraag me af op wat voor grond het niet zou mogen, ja ik weet dat er een verhoogde kans op herhaling is, maar hoe gegrond is dat en welk onderzoek ondersteunt dat. Want ik weet ook dat heel veel dingen in de geboortezorg zo gaan omdat dat nu eenmaal lang geleden is besloten op basis van dingen die helemaal niet zo relevant meer zijn en wegens gebrek aan kennis. Ook is t maar net welke zorgverlener je treft.
Overigens snap ik de evt. angst ook wel, want zij zien vast wel eens iemand leegbloeden. Maar ik vraag me dus af hoe groot die kans op herhaling van vastzittende placenta nou echt is. En veel bloedverlies had ik dus ook niet.
Heb overigens ook wel eens verhalen gelezen van vrouwen die nog veel langer hebben gewacht en dat de placenta bijv. pas na drie uur vanzelf kwam, zonder abnormaal bloedverlies.
Succes met de laatste loodjes, spannend!quote:Op maandag 23 mei 2022 15:27 schreef June. het volgende:
[..]
Het gaat, typische laatste loodjes met weinig slaap, niet ver meer kunnen lopen etcGisteravond ineens oefenweeën gehad die ik moest wegpuffen, maar daar is vandaag niets meer van over.. Ik herkende dat niet van mijn eerste, dus misschien heeft het iets gedaan op de ontsluiting t.z.t.
Morgen weer controle bij de gynaecoloog, ben dan 39+3. Eerder wilde ze mij niet over de 41 weken laten gaan als ik een vaginale bevalling wil proberen vanwege grootte baby, dus einde is sowieso in zicht!
Leuk is dat, hoe vond hij het?quote:Op maandag 23 mei 2022 22:39 schreef Bami het volgende:
En je bent ook oké met inleiden dan June? Je bent er wel echt heel erg bijna nu, lijkt me heel bijzonder.
Man heeft onze dochter vandaag ook zien en voelen bewegen.
Wel heel bijzonder.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:34 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Leuk is dat, hoe vond hij het?
Ik zet soms een bluetoothspeakertje naast mijn buik, sommige muziek gaat de baby meteen van schoppen, weet alleen niet of ze het nu leuk vindt of juist verschrikkelijk
Liever niet natuurlijk.. Maar alternatief is direct een keizersnede. Dat wil ik nog minder dan een inleiding;)quote:Op maandag 23 mei 2022 22:39 schreef Bami het volgende:
En je bent ook oké met inleiden dan June? Je bent er wel echt heel erg bijna nu, lijkt me heel bijzonder.
Man heeft onze dochter vandaag ook zien en voelen bewegen.
Nouja, uiteindelijk beslis jij toch? Op basis van de bekende informatie natuurlijk, maar wat ik las is dat die metingen en schattingen van de grootte van de baby best vaak afwijken, dus wie weet is het zo noodzakelijk niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 11:55 schreef June. het volgende:
[..]
Liever niet natuurlijk.. Maar alternatief is direct een keizersnede. Dat wil ik nog minder dan een inleiding;)
Ik ben dochter van een verloskundige en tante van een paar 4.5 kg exemplaren, op de natuurlijke manier geboren. Mijn moeder heeft me altijd op het hart gedrukt niet thuis te komen met een man die een korte nek had en brede schouders. Als het kind een lange nek heeft, maakt het in de regel de bocht wel. Een zware baby met een lange nek kan zomaar snel geboren worden, terwijl een lichter exemplaar met korte nek soms wat meer hulp in de bocht.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:49 schreef -Mellow- het volgende:
Kan je bij een groter kind niet natuurlijk bevallen? Wat zijn de risico's dan? Dat het niet zou passen?
Ik zou denken dat die paar cm extra dan ook wel meerekt?
Ja natuurlijk kan het wel! Alleen bij mij is het bij de eerste niet gelukt, waarschijnlijk omdat hij zo groot was. Wilde toen ook wachten, uiteindelijk met 42 weken bevallen middels sectio..quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:49 schreef -Mellow- het volgende:
Kan je bij een groter kind niet natuurlijk bevallen? Wat zijn de risico's dan? Dat het niet zou passen?
Ja dat het inderdaad niet past, dacht ik altijd? Mijn inleiding vanwege grote baby duurde bijna een week en hij woog nog geen 3800gr. Daar zou ik nu toch wat minder makkelijk mee instemmen. Zeker omdat de gynaecoloog aangaf dat het nu ook zo lang kon duren, geen zin inquote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:49 schreef -Mellow- het volgende:
Je huid rekt wel mee (of scheurt), maar een bekken is wat minder flexibelquote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:49 schreef -Mellow- het volgende:
Oh heftig voor je lijkt me. Ga je nu weer voor een keizersnede?quote:Op dinsdag 24 mei 2022 16:53 schreef June. het volgende:
[..]
Ja natuurlijk kan het wel! Alleen bij mij is het bij de eerste niet gelukt, waarschijnlijk omdat hij zo groot was. Wilde toen ook wachten, uiteindelijk met 42 weken bevallen middels sectio..
Macrosomie is een risicofactor voor een gecompliceerdere bevalling.
Nee ik wil graag vaginaal bevallen, dus ga dan sowieso proberen. Hopelijk komen de weeen spontaan en andere volgende week ergens inleiding..quote:Op dinsdag 24 mei 2022 21:31 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Oh heftig voor je lijkt me. Ga je nu weer voor een keizersnede?
Haha heel vruchtbaar! Leuk, gefeliciteerd en welkom terugquote:Op woensdag 25 mei 2022 16:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Here she is again! Schijnbaar zijn vriendlief en ik zo vruchtbaar als wat, waarvoor ik erg dankbaar ben
20 april had ik helaas een miskraam, ik dacht dat opnieuw zwanger worden wel een paar maanden zou duren. Niets is minder waar: na wat symptomen die ik de vorige keer ook had heb ik toch maar een test gedaan. En ineens staat er dan zwanger 1-2 weken op het schermpje. Nog een kruidvat test gedaan en ook hier is een verticale streep te bekennen. Ik heb even snel gerekend, eind januari/begin februari wordt de kleine als het goed is geboren. Ik heb de tranen al in mijn ogen terwijl ik dit typ, wat een enorm fantastisch gekkenhuis is dit
Dat is jaloersmakend snel gegaan.quote:Op woensdag 25 mei 2022 16:18 schreef girlnextdoor. het volgende:
Here she is again! Schijnbaar zijn vriendlief en ik zo vruchtbaar als wat, waarvoor ik erg dankbaar ben
20 april had ik helaas een miskraam, ik dacht dat opnieuw zwanger worden wel een paar maanden zou duren. Niets is minder waar: na wat symptomen die ik de vorige keer ook had heb ik toch maar een test gedaan. En ineens staat er dan zwanger 1-2 weken op het schermpje. Nog een kruidvat test gedaan en ook hier is een verticale streep te bekennen. Ik heb even snel gerekend, eind januari/begin februari wordt de kleine als het goed is geboren. Ik heb de tranen al in mijn ogen terwijl ik dit typ, wat een enorm fantastisch gekkenhuis is dit
Ik hoop voor je dat hij zich snel aandient! Kan me voorstellen dat je ontzettend nieuwsgierig bent naar hem.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 10:44 schreef June. het volgende:
Haha @:Bami hier alles rustig nog! Poging tot strippen gefaald, maar was wel al deels verweekt en gisteren slijmprop verloren. Dus wel wat voortekenen.
Blijft spannend. Ben zo benieuwd naar de kleine man
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 31 mei 2022 11:52 schreef automatic_ het volgende:
Er komt bij ons nog een officiële FokBaby bij![]()
Hier UD eind december / begin januari.
Dat klinkt niet zo leuk.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 11:46 schreef Lokasenna het volgende:
Hier een beetje meh.
Voel me nog steeds meer dik dan zwanger. En werk wordt best zwaar, heb vaak last van mijn bovenbenen.
Wat leuk, gefeliciteerd!!quote:Op dinsdag 31 mei 2022 11:52 schreef automatic_ het volgende:
Er komt bij ons nog een officiële FokBaby bij![]()
Hier UD eind december / begin januari.
Ohja die ongegronde angst had ik ook heel erg.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 15:17 schreef -Mellow- het volgende:
Oja, de gedachte dat het er twee zijn is voornamelijk een ongegronde angst. Het lijkt me zo heftig en ik hoop dat gewoon heel erg niet.
En ik was dus deze keer veel meer misselijk en echt al heel snel dikker.
Ik wilde ook gewoon elke echo die ik kon krijgen, omdat ik wilde weten of alles goed ging. Vooral toen ik haar nog niet zo vaak voelde.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:00 schreef Bami het volgende:
[..]
Ohja die ongegronde angst had ik ook heel erg.Hopen voor jou dat het er gewoon één is!
Als weinig echo's jou helpt om uit je hoofd te gaan dan is dat heel mooi toch? Ik begreep wel dat thuisbevallen in sommige plekken/regio's een ding is als je geen 20 weken echo doet, dus dat is misschien de moeite waarde om bij je verloskundige na te vragen. Ik had vooral heel sterk de behoefte om te checken dat ze het nog deed, denk dat daar ook een stukje trauma van de miskraam bij zit. Lijkt me alleen maar fijn om er relaxter in te kunnen staan.
Ik zit haar nu af en toe echt te pesten als ik vind dat ik haar weinig gevoeld heb.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 16:24 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik wilde ook gewoon elke echo die ik kon krijgen, omdat ik wilde weten of alles goed ging. Vooral toen ik haar nog niet zo vaak voelde.
Dus ik kan me voorstellen dat de wens om het echt te zien nog groter is na een miskraam
Hmm, bijzonder dat ze de miskraam hanteert voor de termijnbepaling. Ze moeten natuurlijk iets aanhouden, dus dat snap ik ook wel weer, maar mijn cyclus was na mijn miskraam echt niet regulier. Heeft gevarieerd van 36 dagen (direct na miskraam) tot 30, tot vervolgens weer één die 37 dagen was geweest maar toen was het raak. Voor de miskraam zat ik vrij stabiel op 31 à 32.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:16 schreef girlnextdoor. het volgende:
Iedereen nog dank voor de likes en felicitaties. Vooralsnog nog steeds zwanger. Morgen is de dag dat het de vorige keer mis ging (volgens vk is het dan 6 weken). Best spannend wat dat zit toch in je hoofd. Gelukkig heb ik nu wat meer kwaaltjes in de vorm van last van misselijkheid, dat beschouw ik als een goed teken. Vorige keer was ik alleen maar extreem moe, denk dat het wel logisch is om te kunnen stellen dat dat waarschijnlijk kwam doordat mn lichaam zich voorbereidde op de miskraam (vk gaf aan dat de vrucht waarschijnlijk is gestopt met ontwikkelen na 4 weken).
Gelukkig kunnen we volgende week al voor een vitaliteitsecho. De assistente vermoedt dat ik verder ben dan 4 weken zwangerschap en heeft de datum van de miskraam aangehouden als laatste ongesteldheidsdatum (20 april). Iemand anders ook ervaring met meteen na de miskraam weer zwanger zijn?
Vermoeidheid krijg je niet van voorbereiding op een miskraam, dat zijn echt hormonen. Ik ben zes keer zwanger geweest en alle zes keer was vermoeidheid mijn enige vroege "kwaaltje"quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:16 schreef girlnextdoor. het volgende:
Iedereen nog dank voor de likes en felicitaties. Vooralsnog nog steeds zwanger. Morgen is de dag dat het de vorige keer mis ging (volgens vk is het dan 6 weken). Best spannend wat dat zit toch in je hoofd. Gelukkig heb ik nu wat meer kwaaltjes in de vorm van last van misselijkheid, dat beschouw ik als een goed teken. Vorige keer was ik alleen maar extreem moe, denk dat het wel logisch is om te kunnen stellen dat dat waarschijnlijk kwam doordat mn lichaam zich voorbereidde op de miskraam (vk gaf aan dat de vrucht waarschijnlijk is gestopt met ontwikkelen na 4 weken).
Gelukkig kunnen we volgende week al voor een vitaliteitsecho. De assistente vermoedt dat ik verder ben dan 4 weken zwangerschap en heeft de datum van de miskraam aangehouden als laatste ongesteldheidsdatum (20 april). Iemand anders ook ervaring met meteen na de miskraam weer zwanger zijn?
Daarom gebeurt de echte termijnbepaling pas met de termijnecho en tot die tijd volstaat een schatting. Door de langst mogelijke optie aan te houden ben je niet te laat voor de termijnecho.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:26 schreef Bami het volgende:
Hmm, bijzonder dat ze de miskraam hanteert voor de termijnbepaling. Ze moeten natuurlijk iets aanhouden, dus dat snap ik ook wel weer, maar mijn cyclus was na mijn miskraam echt niet regulier. Heeft gevarieerd van 36 dagen (direct na miskraam) tot 30, tot vervolgens weer één die 37 dagen was geweest maar toen was het raak. Voor de miskraam zat ik vrij stabiel op 31 à 32.
Dat deed ik ook. Vooral blijven doen als jou dat geruststeldquote:Op dinsdag 31 mei 2022 17:05 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik zit haar nu af en toe echt te pesten als ik vind dat ik haar weinig gevoeld heb.Om maar te zorgen dat ze haar aanwezigheid weer even bevestigt. Werkt wel best goed tot nu toe, haha.
Het maakt me nog niet eens zoveel uit hoe het eruitziet, het is denk ik meer het gevoelquote:Op dinsdag 31 mei 2022 14:51 schreef Bami het volgende:
[..]
Dat klinkt niet zo leuk.Ik merk dat bij mij het heel erg uitmaakt wat voor kleding ik aan heb. Had via Vinted een shirt en als ik die aan heb voel ik me een vormloze koe want die doet echt niks voor mijn figuur, maar met wat strakkere shirts is het echt een zwangere buik en dan vind ik het juist wel mooi.
Misschien dat bij jou dit ook nog kan helpen?
Kan je nog aangepaste werkzaamheden oppakken om het minder zwaar te maken, of is dat lastig?
Ja zo gezellig.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:28 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Dat deed ik ook. Vooral blijven doen als jou dat geruststeldLeuk he, dat ze reageert?
Het klinkt ook wel alsof je streng bent voor jezelf, niemand zegt dat je het elke dag leuk moet vinden.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:59 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het maakt me nog niet eens zoveel uit hoe het eruitziet, het is denk ik meer het gevoel
En misschien klinkt het heel sneu en ik ben echt blij en dankbaar om een kindje te mogen verwachten, maar op sommige dagen vind ik het gewoon echt niet zo leuk om zwanger te zijn en vind ik het moeilijk om ervan te genieten. Dan zit mijn lichaam me in de weg of stoor ik me meer aan het schoppen van de baby dan dat ik het leuk vind. Terwijl de zwangerschap eigenlijk best goed te doen is, qua klachten. Maar soms heb ik echt zo'n emotionele dip.
Heb nu nog geen aangepast werk, maar wil het wel gaan overleggen.
Thanks! Het is idd enorm spannend, ook al weet ik dat de echo volgende week al is, maar ik ben ergens toch bang dat het weer mis gaat.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:05 schreef SQ het volgende:
[..]
Vermoeidheid krijg je niet van voorbereiding op een miskraam, dat zijn echt hormonen. Ik ben zes keer zwanger geweest en alle zes keer was vermoeidheid mijn enige vroege "kwaaltje"
Verder ben ik de laatste keer ook direct na miskraam zwanger geworden, bij mij zat er vermoedelijk 16 dagen tussen miskraam en eisprong. Omdat het ontzettend moeilijk is in te schatten na een miskraam bieden ze vaak (extreem) vroege echo's aan, het kan dus zijn dat je écht nog niets ziet maar het kan ook zijn dat je al een hartje ziet kloppen, daar kan je van te voren weinig over zeggen. Succes in elk geval, het zal vast spannend zijn
Je hoeft het niet altijd leuk te vinden en ervan te genieten. Ik heb twee hele makkelijke zwangerschappen gehad zonder noemenswaardige kwalen maar zwanger zijn was echt niet mijn favoriete bezigheid en het beperkende lichamelijke vond ik bij vlagen erg vervelend. Ik ben ook te nuchter voor een ‘roze wolk’ denk ik want die heb ik nooit echt ervaren. En tóch hou ik enorm veel van mijn kinderen en zou ik ze voor geen goud willen missen.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:59 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het maakt me nog niet eens zoveel uit hoe het eruitziet, het is denk ik meer het gevoel
En misschien klinkt het heel sneu en ik ben echt blij en dankbaar om een kindje te mogen verwachten, maar op sommige dagen vind ik het gewoon echt niet zo leuk om zwanger te zijn en vind ik het moeilijk om ervan te genieten. Dan zit mijn lichaam me in de weg of stoor ik me meer aan het schoppen van de baby dan dat ik het leuk vind. Terwijl de zwangerschap eigenlijk best goed te doen is, qua klachten. Maar soms heb ik echt zo'n emotionele dip.
Ugh, die 'wacht maar' mensen moeten ook gewoon hun mond houden. Dat weet je helemaal niet, misschien reageert jouw lijf/psyche niet lekker op zwangerschapshormonen maar leef je straks op wanneer de kleine er is en ligt dat je veel beter.quote:Op donderdag 2 juni 2022 08:10 schreef Lokasenna het volgende:
Goed om wat verhalen te horen dat anderen het ook niet altijd fantastisch vonden.
Soms word ik wakker, en word ik me bewust van iets oncomfortabels waardoor ik me weer herinner dat ik zwanger ben, en dan kan ik echt even flink balen. En de hormonen doen me ook niet echt goed qua stemming, een depri dag nu is echt veel heftiger dan een niet-zwangere depri dag. De vermoeidheid was deze week ook echt weer even terug, en door omstandigheden op werk (veel agressie van cliënten, veel ziekteverzuim onder collega's) valt het me nu even wat zwaarder.
Maar ik vind het best lastig om dan die gevoelens ergens kwijt te kunnen, omdat mensen het niet lijken te begrijpen, of niet-helpende dingen zeggen zoals 'wacht maar tot het kind er is, het wordt nog veel erger'.
Maar goed, meestal gaat het wel beter dan deze afgelopen week en er zijn ook echt wel dingen waar ik wel van kan genieten. Zoals spulletjes verzamelen om het huis voor te bereiden voor de baby
Zo zie je maar hoe ieders ervaring verschilt. Echt geen peil op te trekken. Ik vond zwanger zijn niet bijzonder leuk en heb nooit op een roze wolk gezeten. Na de kritische 12 weken maakte ik me klaar om te gaan genieten maar heb ik de rest vd zwangerschap in angst en zorgen doorgebracht. Bij 21 weken spoedecho om vruchtwaterverlies uit te sluiten. Bij 26 weken ingestuurd naar het ziekenhuis ivm verdenking dreigende vroeggeboorte. Hele 3e trimester aan de CTG doorgebracht ivm weinig leven voelen. Uiteindelijk om die reden zwangerschap bij 38 weken beëindigd. Ik vond er geen bal aan, naast de lichamelijke klachten van snel grote buik.quote:Op woensdag 1 juni 2022 08:49 schreef -Mellow- het volgende:
Ik vond zwanger zijn de vorige keer echt fantastisch, maar ik vond het dan weer niks aan om een baby te hebben. Daar schrikken mensen ook van als je dat zegt. Ikzelf was er eigenlijk ook van geschrokken want baby's an sich vind ik zo mooi en had me het dan ook veel te rooskleurig voorgesteld.
Ik hield wel meteen zielsveel van mijn kind en vond haar ook heus heel vertederend als klein babietje, en het is ook echt wel een hele prachtige ervaring zo'n minimensje tegen je aan. Borstvoeding geven vond ik ook geweldig. Maar in principe vond ik de babytijd vooral saai en loeizwaar en was ik blij toen het voorbij was. De peutertijd vind ik echt
Ik vind het dan ook best heel spannend, om weer een baby te hebben straks. Maar het kan ook heel anders zijn deze keer natuurlijk.
Zo'n miskraam hakt er echt in ja, dat herken ik wel. Mijn eerste zwangerschap werd ook een miskraam dus toen ik van mijn dochter zwanger was vond ik die echo's ook heel geruststellend. Ik geloof dat ik ook pas over het trauma heen was toen ik de 12 weken grens voorbij was. En nu ben ik ook de eerste weken onrustig geweest als ik kramp had ofzo.
Ik vind dit ook heel herkenbaar. Die hormonen maken mij iig echt geen leuker mens en dan met alle lichamelijke kwaaltjes erbij vind ik het echt een moeilijke periode. Voelde me zo goed op t moment dat alles weer uit m’n lijf was en ik me weer een beetje mezelf voelde. Maar denk zoals de rest hier ook al zei dat het goed is als je het bespreekbaar maakt.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 18:59 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Zal het sowieso gaan aankaarten bij de vk wanneer ik daar weer ben.quote:Op donderdag 2 juni 2022 09:19 schreef -Mellow- het volgende:
Lokasenna, misschien een idee om met een psycholoog te praten? Zou fijn zijn als je ergens je hart kan luchten en die hormonen zijn zo onvoorspelbaar. Het zou ook niet fijn zijn als je met depri gevoelens blijft lopen tot (en met) na de bevalling.
Ik heb een postpartum depressie gehad en ben een jaar na geboorte in therapie geweest. Het was duur, maar zo waardevol.
Nouja, ik hoop dat dat jou bespaard blijft.
Zelfzorg is nu extra belangrijk en zo veel waard. Ik ben dat zelf nog steeds heel erg aan t leren en merk dat het als moeder nog belangrijker is daar aandacht aan te besteden. Want als ik niet forceer om energie in mezelf te steken dan schiet het er echt bij in.
Ik ben benieuwdquote:Op donderdag 2 juni 2022 16:30 schreef Bami het volgende:
[..]
Ugh, die 'wacht maar' mensen moeten ook gewoon hun mond houden. Dat weet je helemaal niet, misschien reageert jouw lijf/psyche niet lekker op zwangerschapshormonen maar leef je straks op wanneer de kleine er is en ligt dat je veel beter.
Ik vind het idee van wakker worden door een baby iig een stuk minder vervelend dan wakker worden omdat ik nou eenmaal wakker ben, zonder dat ik een functionele reden heb om wakker te zijn.
Hopelijk weet je dan iig nu dat je hier die gevoelens kwijt kan, want het is helemaal niet raar of stom om niet altijd te genieten maar juist heel normaal. En je kan prima blij zijn dat er een baby komt en alsnog niet blij zijn met hoe het voelt om zwanger te zijn.![]()
Ik wil wel graag nogmaals je verloskundige benoemen als optie om dit bespreekbaar mee te maken, zij zien dit ongetwijfeld ook regelmatig en hebben meer handvatten en doorverwijzingsmogelijkheden voor als er te veel en/of te zware depri dagen komen. Wat Mellow ook zegt, voor jezelf zorgen is heel belangrijk, en daar valt ook mentale zorg onder.
Ik vind dit wel goed verwoord, ik voel me ook gewoon niet mezelf! En dat is soms best even moeilijk.quote:Op donderdag 2 juni 2022 20:43 schreef Sway- het volgende:
[..]
Ik vind dit ook heel herkenbaar. Die hormonen maken mij iig echt geen leuker mens en dan met alle lichamelijke kwaaltjes erbij vind ik het echt een moeilijke periode. Voelde me zo goed op t moment dat alles weer uit m’n lijf was en ik me weer een beetje mezelf voelde. Maar denk zoals de rest hier ook al zei dat het goed is als je het bespreekbaar maakt.
Ja beetje wel want dan is de kans groot dat ze me weer gaan inleiden en daar zie ik echt tegenop vanwege de langdurige vorige ronde.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 12:54 schreef Smart_ass het volgende:
Geen ervaring mee @:Sway- , ik doe ‘m dinsdag met bijna 30 weken pas voor het eerst deze zwangerschap. Ben je bang dat ie later niet goed gaat zijn?
De serie “De Wereld van Eva” (van Eva Jinek) op videoland heeft een aflevering over bevallingen, misschien een leuke tip voor mensen hier. Ik heb ‘m zelf nog niet gezien maar ik vond de reacties op social media veelbelovend dus ga binnenkort wel kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door June. op 05-06-2022 05:36:00 ]Shine bright like a diamond.
Ik heb de minicursus van 'Samen Bevallen' gedaan. Drie/vier avonden voor jou en jouw parner. Dan leert hij ook naast de theorie van de bevalling, ook bijvoorbeeld ademhaling, dat hij je op weg kan helpen als je het zelf vergeet door de stress. Daarnaast massagetechnieken om jou te ontstressen (wat ook buiten de bevalling vruchten afwerpt 😉).quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lokasenna het volgende:
Gaan jullie eigenlijk een bevalcursus doen, als in, fysieke les volgen? Of andere cursussen/lessen?
Ik heb de online cursus 'Bevallen als een baas' gekocht, en heb de intentie om man daar ook bij mee te laten kijken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lokasenna het volgende:
Gaan jullie eigenlijk een bevalcursus doen, als in, fysieke les volgen? Of andere cursussen/lessen?
Ik kijk nog een beetje naar Bevallen als een Baas, maar er staan ook bepaalde dingen mij tegen. Verder ben ik medisch (ivm diabetes) dus zijn bepaalde dingen al ‘beperkt’. Zou wel meer info willen over een gewone bevallen tov keizersnede, dus misschien dat ik daar gericht naar ga kijken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb vorige keer niks gedaan, en ook niet gemist. Ben best een controlfreak maar vond t juist wel lekker om alles over me heen te laten komen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb de cursus van samen bevallen gedaan (fysieke lessen). Had voor mij korter gekund maar ik heb er tijdens de bevalling veel aan gehad. Heeft echt tot een positieve ervaring geleid.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 14:28 schreef Lokasenna het volgende:
Oh, hier had ik niet meer op gereageerd oeps.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 17:19 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Dat slapen is ook wel een dingetje ja. Kom je wel weer makkelijk in slaap? Ik slaap nu meestal in twee losse stukjes, maar vind het niet heel vervelend doordat ik het wel gewend ben van de wisselende diensten om in meerdere etappes te slapen.
Wel fijn om hier af en toe een uitlaatklep te hebben!
Jep, als een nr 2 mij hopelijk ook gegund is doen wij ook geen cursus meer. Ik weet nu hoe ik het kind eruit kan krijgen haha.quote:Op donderdag 9 juni 2022 09:56 schreef Elleska het volgende:
Ik heb bij de eerste wel een cursus gedaan. Wel een paar nieuwe dingen geleerd maar het meeste wist ik al, cursus was ook vooral voor mijn man die zich verder niet inleest. Ik vond het wel fijn dat hij ook wist wat er stond te gebeuren en vooral wat als dingen anders lopen. Daarom toen een cursus samen gedaan die zich niet alleen op de vrouw richt.
Daarnaast nog een infoavond+rondleiding in het ziekenhuis. Die vond ik ook heel nuttig.
Nu bij een 2e geen cursus. De basis weten we en ik lees me verder wel in. Vind het wel fijn om te weten welke stadia van bevalling er allemaal zijn, info over de borstvoeding enzovoort.
Ook bij een thuisbevalling vind ik de rondleiding in het ziekenhuis nuttig want een thuisbevalling kan altijd veranderen in een ziekenhuisbevalling. Mijn eerste was poliklinisch en voor de 2e is de planning een thuisbevalling dus ik heb in principe niets te maken met het ziekenhuisgedeelte maar ik vind het fijn om alvast te weten hoe en wat er gaat gebeuren mocht alles anders lopen. Dan hoeft die uitleg niet op het moment zelf te worden gegeven want dan heb ik wel wat anders aan mijn hoofd.quote:Op donderdag 9 juni 2022 10:00 schreef Lokasenna het volgende:
Rondleiding in het ziekenhuis lijkt me ook wel fijn, kan nu niet zo goed inschatten of het me wel of niet fijner lijkt om in het ziekenhuis te bevallen dan thuis, misschien dat ik beter kan kiezen als ik in het echt heb gezien hoe het er daar uitziet.
Alles zag er prima uit. Kindje was heel rustig en het was niet een heel duidelijke echo vond ik. Het was er gelukkig maar eentje jaquote:Op donderdag 9 juni 2022 09:33 schreef Bami het volgende:
[..]
Oh, hier had ik niet meer op gereageerd oeps.Ik moet bekennen dat ik momenteel nog zo'n lucky bastard ben die gewoon doorslaapt. Maar in het eerste trimester was ik elke keer mega vroeg wakker en dat vond ik dus wel heel frustrerend.
@:-Mellow- Hoe was de echo vrijdag eigenlijk?Bevestigd gekregen dat het er 1 is?
Fijn dat het er maar 1 is en alles er goed uit ziet!quote:Op vrijdag 10 juni 2022 00:01 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Alles zag er prima uit. Kindje was heel rustig en het was niet een heel duidelijke echo vond ik. Het was er gelukkig maar eentje ja
Ik voelde er helemaal niets bij overigens. Echt totaal abstract vond ik het, en helemaal niet het gevoel dat ik op dat scherm naar mijn kindje zat te kijken. Bij mijn eerste werd ik geloof ik best wel emo destijds.
Ik vind het wel opmerkelijk en interessant, hoe mijn zwangerschappen, mijn lijf en gevoelens zo verschillend zijn van elkaar.
Nouja wat je zei over dat je nu heel bewust bezig wilt zijn met meer in je lijf zitten, en uit je hoofd gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat de vorige keer was, maar het klonk als een redelijk recent onderwerp voor je.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 11:45 schreef -Mellow- het volgende:
Wat bedoel je met een andere mindset erin gestapt?
Sowieso lijkt het me fijn om een keer gezien te hebben hoe het er daar uitziet, en hoe het ongeveer werkt.quote:Op donderdag 9 juni 2022 10:18 schreef Elleska het volgende:
Aan de standaard ademhalingsoefeningen heb ik bij de eerste dan weinig aan gehad maar de weeën waren ook niet echt standaard. Gelukkig werkte mijn eigen manier prima.
[..]
Ook bij een thuisbevalling vind ik de rondleiding in het ziekenhuis nuttig want een thuisbevalling kan altijd veranderen in een ziekenhuisbevalling. Mijn eerste was poliklinisch en voor de 2e is de planning een thuisbevalling dus ik heb in principe niets te maken met het ziekenhuisgedeelte maar ik vind het fijn om alvast te weten hoe en wat er gaat gebeuren mocht alles anders lopen. Dan hoeft die uitleg niet op het moment zelf te worden gegeven want dan heb ik wel wat anders aan mijn hoofd.
Dat ik weet waar ik terecht zou komen maar ook welke opties er zijn qua pijnstilling en hoe dat in mijn ziekenhuis in zijn werk gaat, welke ingrepen er mogelijk zijn en hoe een keizersnede gaat enzovoort. Dat is mijn manier om er heel open in te kunnen gaan, alle opties weten en dan maar zien welke kant het op gaat.
En mocht je medisch worden is het ook fijn om alle opties te weten of te bespreken. Ik had ondanks mijn medische indicatie waarvoor ik onder controle stond in het ziekenhuis een badbevalling bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 16:07 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Sowieso lijkt het me fijn om een keer gezien te hebben hoe het er daar uitziet, en hoe het ongeveer werkt.
Maar helemaal omdat ik nog zo twijfel tussen thuis of poliklinisch, als ik laag risico zou blijven.
Nou, daar zeg je wat. Ik had de vorige keer eigenlijk een heel vergelijkbare mindset. Maar dit is al mn hele leven een terugkerend thema. Hopelijk heb im toch iets opgestoken van mijn eerste bevalling. In ieder geval heb ik nu wel meer begeleiding ingeschakeld in de vorm van een doula, en heb ik me gerealiseerd dat ik ook dit niet alleen hoef te doen. Dat laatste is overigens wel echt anders dan hoe ik het de vorige keer zag.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 11:57 schreef Bami het volgende:
[..]
Nouja wat je zei over dat je nu heel bewust bezig wilt zijn met meer in je lijf zitten, en uit je hoofd gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat de vorige keer was, maar het klonk als een redelijk recent onderwerp voor je.
Maar misschien schat ik dat helemaal verkeerd in, haha.
Verdrietig, sterktequote:Op zondag 12 juni 2022 14:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Signing off again, de zwangerschap is wederom geresulteerd in een miskraam. Deze komt wat harder binnen en is ook wat pijnlijker helaas. Ik hoop jullie sne weer te zien. Maak het we bekend als webzeker weten dat er een kloppend hart is.
Ahhh nee wat een rot nieuws.quote:Op zondag 12 juni 2022 14:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Signing off again, de zwangerschap is wederom geresulteerd in een miskraam. Deze komt wat harder binnen en is ook wat pijnlijker helaas. Ik hoop jullie sne weer te zien. Maak het we bekend als webzeker weten dat er een kloppend hart is.
He bah, wat naarquote:Op zondag 12 juni 2022 14:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Sterkte wederomquote:Op zondag 12 juni 2022 14:22 schreef girlnextdoor. het volgende:
Als het niet warm genoeg is dan kan je altijd nog met meer laagjes werken of een dekentje/omslagdoek (= eigenlijk ook gewoon maar een dekentjequote:Op maandag 13 juni 2022 23:13 schreef Bami het volgende:
En rompers; is korte mouw romper met lange mouw shirt/boxpak er overheen dan dus wel warm genoeg? Want dat is mijn twijfel dan weer een beetje.
Je bevalt eind september, zie ik. Mijn dochter is van medio augustus en ik vind de combi romper met spaghettibandjes en daarover een shirt met lange/korte mouwen erg prettig. Dat deed ik eigenlijk vanaf de eerste week al: romper met van die bandjes en daaroverheen het shirtje. Mijn dochter kon zich goed op temperatuur houden en de eerste tijd liggen ze toch vooral bij jou, dus dan blijven ze meestal warm genoeg (als ze niet prematuur/dysmatuur zijn). En in het bedje hebben ze dan een kruik.quote:Op maandag 13 juni 2022 23:13 schreef Bami het volgende:
Check. Dan klopt mijn badcape gevoel dus toch wel.Thanks!
En rompers; is korte mouw romper met lange mouw shirt/boxpak er overheen dan dus wel warm genoeg? Want dat is mijn twijfel dan weer een beetje.
In dit weer? Warm zat. In de auto zelfs te warm (die maxi cosi ventileert niet)quote:Op maandag 13 juni 2022 23:13 schreef Bami het volgende:
Maar ik beval pas eind september hè.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 07:28 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
In dit weer? Warm zat. In de auto zelfs te warm (die maxi cosi ventileert niet)
Jij zit dan zeker niet in NLquote:Op dinsdag 14 juni 2022 13:24 schreef Smart_ass het volgende:
Ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat het best een beetje uitzoeken is in het begin, wat handig werkt voor jou. Wat SQ al aangaf: boxpakjes zijn ook handig, want vooral bij die kleine baby’s heb je nog weleens 2/3 kledingwissels per dag en die boxpakjes zijn altijd wel handig aandoen/uitdoen, itt tot heel veel laagjes (als je dat meermaals per dag moet doen bij zo’n kleintje). Maar het is allemaal heel persoonlijk, wat je zelf wel of niet handig vind.
Ik was even vergeten hoe het is om hoogzwanger te zijn tijdens de zomermaanden, en ik moet nog ruim 8 weken. Het was hier gisteren 36 graden (gevoelstemperatuur 42).
Gewoon een lekkere losse maxijurk of een rok met een t-shirt. Jurkjes kunnen ook prima als ze een beetje tot de knie komen. Juist met een kantoorbaan kom je bijna overal mee weg.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:17 schreef Sway- het volgende:
Ik gebruik best veel badcapes, misschien omdat ik er veel heb gekregen en het gewend ben.
Met die warmte heb ik het ook (nu al) lastig. Ik weet ook helemaal niet hoe je je t beste kan kleden op 30 graden als je een kantoorbaan hebt. Echt alles is snel te warm. Echte problemen hè
Oja haha. Nou, J is van 10 oktober en wij zijn de winter doorgekomen met 2 lagen (rompertje met lange mouwen EN truitje eroverheen). En s nachts hetzelfde met nog een winterslaapzak eroverheen. En toch had hij het soms koud had ik het idee. Maar is goed gekomen verderquote:Op dinsdag 14 juni 2022 08:07 schreef Bami het volgende:
[..]
Maar ik beval pas eind september hè.
We hebben in maat 50 volgens mij al doorgevertjes liggen met en zonder lange mouwen, alleen nog niet echt overslag rompers denk ik. Dus misschien daarvan een van allebei bijkopen en dan zelf ervaren wat we fijn vinden en werkt voor haar, idd mede afhankelijk van hoe goed ze zichzelf op temperatuur kan houden.
Bedankt voor alle reacties, mega fijn.
Oh ik vond zwanger zijn in de zomer juist fijn omdat je je dan makkelijker kan kleden. Jurkennnnnn!!! En leuke sandalen (|hoewel dit bij mij op werk niet mocht), maar ik paste niks anders en daarom is er een uitzondering gemaakt. Ik heb in Birkenstocks geleefd.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:17 schreef Sway- het volgende:
Ik gebruik best veel badcapes, misschien omdat ik er veel heb gekregen en het gewend ben.
Met die warmte heb ik het ook (nu al) lastig. Ik weet ook helemaal niet hoe je je t beste kan kleden op 30 graden als je een kantoorbaan hebt. Echt alles is snel te warm. Echte problemen hè
Mijn dochter is 1 oktober geboren. Ze droeg een romper met lange mouwen en een pak.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 08:07 schreef Bami het volgende:
[..]
Maar ik beval pas eind september hè.
We hebben in maat 50 volgens mij al doorgevertjes liggen met en zonder lange mouwen, alleen nog niet echt overslag rompers denk ik. Dus misschien daarvan een van allebei bijkopen en dan zelf ervaren wat we fijn vinden en werkt voor haar, idd mede afhankelijk van hoe goed ze zichzelf op temperatuur kan houden.
Bedankt voor alle reacties, mega fijn.
Mijn eerste is van november en heb alleen in de kraamweek lange mouw rompers gebruikt. Vond het zo onhandig om daarover iets met lange mouwen te doen..quote:Op maandag 13 juni 2022 23:13 schreef Bami het volgende:
Ja ietsjes later, maar was niet heel gek.quote:Op vrijdag 10 juni 2022 23:29 schreef Smart_ass het volgende:
Kwam het een beetje overeen met wat je zelf dacht, mbt hoever je bent?
Herkenbaarquote:Op vrijdag 17 juni 2022 22:22 schreef Bami het volgende:
Zit je net lekker, gaat je dochter op je blaas schoppen.
quote:Op zaterdag 18 juni 2022 07:56 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Herkenbaar
Of zo'n stomp recht in je cervix.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo tof om te zien! Heb er nu nog meer zin in dat ze er is, maar voorlopig mag ze nog lekker blijven zitten.![]()
Tegen kuitkrampen hielp het bij mij om magnesium bij te slikken. Je kan ook magnesium voetenbadje nemen, of magnesium olie smeren. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar daar hoorde ik anderen dan weer over.quote:Op maandag 20 juni 2022 15:08 schreef Lokasenna het volgende:
Het zijn kuitkrampen, schijnt normaal te zijn en eng is het ook niet, maar het doet echt veel pijn.![]()
@:Smart_ass Neem je nu supplementen tegen je bloedarmoede?
Wel spannend dat je straks de waarschijnlijke datum gewoon al hoort.
Oh die heb ook weleens gehad inderdaad! Ik dacht direct aan pijn/kramp in je buik eigenlijkquote:Op maandag 20 juni 2022 15:08 schreef Lokasenna het volgende:
Het zijn kuitkrampen, schijnt normaal te zijn en eng is het ook niet, maar het doet echt veel pijn.![]()
Ah, die zijn heel herkenbaar. Midden in de nacht van lekker slapen naar rechtop zitten van de pijn.quote:Op maandag 20 juni 2022 15:08 schreef Lokasenna het volgende:
Dit wilde ik ook zeggen! Magnesiumpilletjes hielpen bij mij fantastisch. Van elke nacht een paar keer wakker door kuitkramp, naar gewoon lekker slapenquote:Op maandag 20 juni 2022 15:15 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Tegen kuitkrampen hielp het bij mij om magnesium bij te slikken. Je kan ook magnesium voetenbadje nemen, of magnesium olie smeren. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar daar hoorde ik anderen dan weer over.
Ik neem nu magnesium/calcium pillen, het helpt wel tegen de restless legs maar nog niet echt tegen de kramp helaas. Voetenbadje of olie kan ik nog wel proberen!quote:Op maandag 20 juni 2022 15:15 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Tegen kuitkrampen hielp het bij mij om magnesium bij te slikken. Je kan ook magnesium voetenbadje nemen, of magnesium olie smeren. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar daar hoorde ik anderen dan weer over.
Consequent innemen blijft altijd een uitdaging jaquote:Op maandag 20 juni 2022 15:25 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Oh die heb ook weleens gehad inderdaad! Ik dacht direct aan pijn/kramp in je buik eigenlijk. En inderdaad die magnesium tip heb ik ook gehoord, maar misschien heeft je vk nog wel andere tips.
Ik slik prenatal vitamins maar ik vergeet ze nogal eens. Ik heb overigens ook geen bloedarmoede dus hoef geen ijzerpillen te slikken ofzo maar zat er niet ver vanaf, dus moet wel even goed ijzerrijke dingen eten en dus die multivitaminen niet vergeten
.
Begrijpelijk, succes met de laatste loodjesquote:Op maandag 20 juni 2022 15:32 schreef Zusje123 het volgende:
[..]
Ah, die zijn heel herkenbaar. Midden in de nacht van lekker slapen naar rechtop zitten van de pijn.
Ik ben nu 37 weken + wat dagen. Ben er nu ook wel klaar mee. Ik zit niet meer lekker, sta niet meer lekker en lig niet meer lekker. Die buik zit altijd in de weg. Van mij mag de kleine Komen! Kan niet wachten om kennis te maken.
Misschien heeft het er niks mee te maken hoor maar drink je genoeg?quote:Op maandag 20 juni 2022 15:08 schreef Lokasenna het volgende:
* Adnap komt uit lurk standquote:Op maandag 20 juni 2022 19:04 schreef Elleska het volgende:
Herkenbaar die kuitkrampen. Magnesiumolie en voetenbadjes![]()
Voor degene die net zoals ik maagzuurremmers gebruiken: Maagzuurremmers zorgen er blijkbaar voor dat je de standaard magnesiumtabletten niet opneemt want daar is maagzuur voor nodig.
Mehh balen is dat zeg. Verder dan “genoeg drinken” en magnesium kom ik idd ook niet qua tips.quote:Op maandag 20 juni 2022 13:48 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb deze week weer echt de rotste nachten, de ene keer word ik wakker met vreselijke dorst, een uur later moet ik weer nodig naar de wc, dan weer kramp of andere pijntjes. En rond een uur of 6 is het licht dus dan is het helemaal afgelopen.
Gelukkig lukt het soms nog wel om overdag wat bij te slapen. Genoeg om over te klagen bij de vk controle woensdag.
Vind dat toch apart dat de gynaecoloog zegt, hier deden ze heel spastisch over eerder dan 40 weken inleiden/bevallen.quote:Op woensdag 22 juni 2022 14:55 schreef Smart_ass het volgende:
Gisteren weer goedgekeurd, alleen de datum die we in gedachten hadden voor de keizersnede wordt ‘m niet aangezien de gynaecoloog die we graag willen op die dag niet in dat ziekenhuis werkt. Kan nu kiezen om het te plannen op 39 weken of 40 weken en ik weet het niet zo goed. 39 weken voelt vroegtijdig ofzo, aangezien Bubbles er bij 40.6 pas was. Maargoed, andere zwangerschap, andere baby, en bij 40 weken is de kans dat ze zich eerder aankondigt wel groter natuurlijk. De gynaecoloog zei zelf “waarom zou je langer doorlopen als het niet hoeft?” en daar heeft ze ook wel weer een punt aangezien het nu al kneiter heet is en dat in augustus natuurlijk niet minder zal zijn. Wie heeft hier een mening over/advies?Wat zouden jullie doen?
Dat zou inderdaad voor mij ook reden zijn om voor 40 weken te kiezen. De initiële datum die we hadden was 39.5, dus zat ook alweer dichter bij de 40.quote:Op woensdag 22 juni 2022 16:09 schreef Lemijn het volgende:
Omdat je baby dan misschien vanzelf komt en dan weet je zeker dat ie 'af' is. Dat telt niet voor iedereen zwaar, maar ik vond het fijn om de geboorte te hebben op de dag dat het zich vanzelf aandiende. Dus dat kan een reden zijn om voor 40 weken te kiezen.
Ik heb geen ervaring met sectio’s en het keuzeproces en zou net als jij ook zoekende zijn. Dus daar kan ik helaas niet echt over meedenken.quote:Op woensdag 22 juni 2022 14:55 schreef Smart_ass het volgende:
Gisteren weer goedgekeurd, alleen de datum die we in gedachten hadden voor de keizersnede wordt ‘m niet aangezien de gynaecoloog die we graag willen op die dag niet in dat ziekenhuis werkt. Kan nu kiezen om het te plannen op 39 weken of 40 weken en ik weet het niet zo goed. 39 weken voelt vroegtijdig ofzo, aangezien Bubbles er bij 40.6 pas was. Maargoed, andere zwangerschap, andere baby, en bij 40 weken is de kans dat ze zich eerder aankondigt wel groter natuurlijk. De gynaecoloog zei zelf “waarom zou je langer doorlopen als het niet hoeft?” en daar heeft ze ook wel weer een punt aangezien het nu al kneiter heet is en dat in augustus natuurlijk niet minder zal zijn. Wie heeft hier een mening over/advies?Wat zouden jullie doen?
Ja ik had wel het idee dat die van ons ruw en onverwacht uit zijn holletje was gerukt (ik was ingeleid). Hij was de dagen na de geboorte erg van streek, je zag duidelijk dat hij moest wennenquote:Op woensdag 22 juni 2022 16:09 schreef Lemijn het volgende:
Omdat je baby dan misschien vanzelf komt en dan weet je zeker dat ie 'af' is. Dat telt niet voor iedereen zwaar, maar ik vond het fijn om de geboorte te hebben op de dag dat het zich vanzelf aandiende. Dus dat kan een reden zijn om voor 40 weken te kiezen.
Maar je kunt volgens mij niet echt stellen dat een baby 2 weken achter loopt in ontwikkeling, want het gaat niet op de dag nauwkeurigquote:Op woensdag 22 juni 2022 17:23 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met sectio’s en het keuzeproces en zou net als jij ook zoekende zijn. Dus daar kan ik helaas niet echt over meedenken.
Ik heb wel ervaring met een baby die geboren werd met 38 weken ipv 40. Het bleek dat mijn baby geen prematuur gedrag vertoonde, dus dat is in elk opzicht goed gegaan. Hij kon goed drinken, zichzelf goed warm houden, was alert, had geen lage bloedsuikers.
Het enige waaraan ikzelf merkte dat hij vroeger was is dat hij een beetje kleiner was dan als hij tot 40 weken had gezeten. 3100 gram. Was dus eigenlijk ook helemaal prima al vond ik hem bij de geboorte echt een schrale baby haha. Weinig vetjes. En qua ontwikkeling blijft het ook gewoon stug 2 weken (of meer) achterlopen, wat ook niet erg is.
Ik heb er een normale baby aan overgehouden
Klopt ja, dat heb ik ook te horen gekregen. Daarom is 39 weken inderdaad ook de eerste mogelijkheid hierquote:Op woensdag 22 juni 2022 17:29 schreef June. het volgende:
Ik snap het wel hoor, dat je dezelfde gynaecoloog wil @:Smart_ass . Tijdens mijn 2e zwangerschap ook onder controle bij 1 gynaecoloog, maar tja, de termijn zou mij meer uitmaken dan wie de sectio doet![]()
Hier vertelde ze wel dat voorkeur is om na 39 weken een sectio te doen. Baby's die daarvoor geboren worden met een sectio hebben vaker ademhalingsproblemen doordat ze "ineens" geboren worden. Dus ik zou ook eerder richting 40 weken gaan als ik zou kiezen.
Ik had bij de tweede ook een geplande keizersnede (met 38+5) met mijn eigen gynaecoloog. Tenminste, dat was de bedoeling, want toen ik in het ziekenhuis aankwam, kreeg ik te horen dat ze de hele nacht bezig was geweest met een geboorte en eigenlijk best wel moe was. Of ik het erg vond dat de gynaecoloog met dagdienst mijn keizersnede deed. Uh prima, liever een uitgeslapen gynaecoloogquote:Op woensdag 22 juni 2022 16:40 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad voor mij ook reden zijn om voor 40 weken te kiezen. De initiële datum die we hadden was 39.5, dus zat ook alweer dichter bij de 40.
Dat het een bepaalde gynaecoloog is zal voor veel mensen niet uitmaken nee, maar ik zie tijdens mijn controles niet alleen verloskundigen maar ook gynaecologen en ik vind dat gewoon een fijne vrouw. Plus dat de operatie zelf toen prima gegaan is (hoewel dat waarschijnlijk bij een andere gynaecoloog ook wel het geval geweest zou zijn, maar je weet het niet) en dat ik het een leuk idee vind dat Bubbles en zusje straks de wereld ingeholpen zijn door dezelfde gynaecoloog. Plus als je toch zelf kunt kiezen..
Bij een keizersnede ook, @:Sway- ? Ik dacht dat die sowieso vaak tussen week 39 en 40 gepland werden.
Anyway, we denken er nog wel even over.
Ja maar dit ging om 1 persoon daar, andere dacht er weer anders over. In ieder geval succes met je beslissing!quote:Op woensdag 22 juni 2022 16:40 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad voor mij ook reden zijn om voor 40 weken te kiezen. De initiële datum die we hadden was 39.5, dus zat ook alweer dichter bij de 40.
Dat het een bepaalde gynaecoloog is zal voor veel mensen niet uitmaken nee, maar ik zie tijdens mijn controles niet alleen verloskundigen maar ook gynaecologen en ik vind dat gewoon een fijne vrouw. Plus dat de operatie zelf toen prima gegaan is (hoewel dat waarschijnlijk bij een andere gynaecoloog ook wel het geval geweest zou zijn, maar je weet het niet) en dat ik het een leuk idee vind dat Bubbles en zusje straks de wereld ingeholpen zijn door dezelfde gynaecoloog. Plus als je toch zelf kunt kiezen..
Bij een keizersnede ook, @:Sway- ? Ik dacht dat die sowieso vaak tussen week 39 en 40 gepland werden.
Anyway, we denken er nog wel even over.
Toch is dat wel wat ik bij J heb gezien en wat bevriende kinderartsen ook tegen mij hebben gezegd. Overigens globaal uiteraard, natuurlijk is de ontwikkeling niet strak op de dag. Ik vind overigens ook niet dat hij “achterloopt”. Ja, in die zin dat hij wat jonger lijkt dan andere baby’s van zijn leeftijd (vooral motorisch). Dat bedoel ik eigenlijk toen ik “achterlopen” zei. Maar dat vind ik helemaal niet erg en eerlijk gezegd denk ik dat het binnen het normale valt.quote:Op woensdag 22 juni 2022 18:30 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik heb jou ook wel eens zien schrijven over zijn "gecorrigeerde leeftijd" maar ook dat is bij een baby die met 38 weken is geboren niet van toepassing. Dat zijn termen die bij échte prematuren (geboren voor de 32 weken zwangerschap) gebezigd worden
Ja, zeker niet leuk. Maar alles gelukkig dus heel goed verlopenquote:Op woensdag 22 juni 2022 19:05 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Klopt ja, dat heb ik ook te horen gekregen. Daarom is 39 weken inderdaad ook de eerste mogelijkheid hier. Ik moet er nog maar eens over nadenken, iedereen met wie ik het er over heb zou iets anders doen
. Is ook heel persoonlijk natuurlijk.
Ah Lily, ik wist niet dat je met 38 weken bent ingeleid doordat je minder leven voelde! Lijkt me erg naar.
Bij een sectio voor 39 weken is het dus wel iets anders. Daar kunnen dus ook nog die "wet lung" problemen voorkomen. Baby's die vaginaal geboren worden voor 39 weken krijgen dat niet.quote:Op woensdag 22 juni 2022 17:37 schreef _Lily_ het volgende:
Ik zou zelf nu niet zo bezorgd zijn om 39 weken omdat ik er ook eentje heb gehad met 38 weken. De baby is af. Het enige wat je hem dan ontneemt is dat hij zelf mag kiezen wanneer hij komt.
Ik werd overigens ingeleid ivm minder leven voelen. Bij 36 weken liep het al de spuigaten uit en lag ik dag en nacht aan de CTG. De gynaecoloog wilde hem al halen maar vertelde mij dat hij liever wachtte tot minimaal 38 weken ivm mogelijk toch prematuriteit. Hij zei dat sommige baby’s bij 37 weken nog prematuur zijn en dat ze dat vanaf 38 weken eigenlijk nooit meer zien. Dus dat was een veilige grens. Woorden van mijn gynaecoloog, niet van mij
Dat is waar ja. Sectio is anders dan vaginale bevallingquote:Op donderdag 23 juni 2022 07:09 schreef June. het volgende:
[..]
Bij een sectio voor 39 weken is het dus wel iets anders. Daar kunnen dus ook nog die "wet lung" problemen voorkomen. Baby's die vaginaal geboren worden voor 39 weken krijgen dat niet.
Hi! Hier ook diabetes en volle bak aan de insuline. Weet niet of jij dat ook (al) hebt?quote:Op zaterdag 25 juni 2022 14:39 schreef Sway- het volgende:
Ik heb dus weer diabetes helaas, maar nu ben ik bezig met de curve en zijn m’n nuchtere waarden te hoog en de rest vd dag valt t wel mee. Heeft iemand dat ook gehad?
Nee ze willen het geloof ik eerst met een dieet proberen maar ben benieuwd hoe. Vorige keer kon ik het makkelijker onder controle houden nu schiet die om de simpelste dingen omhoog, dus snap t ook niet meer zo.quote:Op zondag 26 juni 2022 17:20 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Hi! Hier ook diabetes en volle bak aan de insuline. Weet niet of jij dat ook (al) hebt?
Mijn nuchtere was ook een drama om onder controle te krijgen. Vooral met dit wisselende weer. Lang leven de hormonen en alles wat van invloed is.
Ik heb nu een sensor om te monitoren. Als ik dan ‘s nachts uit bed moest om naar de wc te gaan, dan dacht m’n lijf; actie! En daardoor steeg m’n waarde, dus kwam ik nuchter direct hoog uit.
Ah zo. Naja hopelijk lukt het nog een beetjequote:Op zondag 26 juni 2022 22:46 schreef Sway- het volgende:
[..]
Nee ze willen het geloof ik eerst met een dieet proberen maar ben benieuwd hoe. Vorige keer kon ik het makkelijker onder controle houden nu schiet die om de simpelste dingen omhoog, dus snap t ook niet meer zo.
Gaan ze je dan ook eerder inleiden vanwege de insuline?
Mijn gevoel zegt nu vaginaal proberen, maar ‘eerder’ over tot keizersnede. Ben nu ongeveer 36 uur bezig geweest, 2x volle bak weeen opwekkers (amper weeen gehad) en bleef hangen bij 8cm. Ik zou dat nu niet meer willen.quote:Op maandag 27 juni 2022 20:38 schreef Smart_ass het volgende:
Wil je graag vaginaal bevallen, @:automatic_ ? Of ga je weer voor een keizersnede?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |