quote:
Het moment is pikant: Rutger Castricum komt met een serie over de inclusieve samenleving en de woke-cultuur en strikte Johan Derksen als een van de gasten. ,,Hij gaat uitgebreid in op de woke- en cancelculture die hem nu als tv-persoonlijkheid fataal zijn geworden. Een update van het gesprek vinden we niet nodig. Hij benoemt namelijk al precies waar hij na dit interview ook mee te maken kreeg”, aldus Castricum.
In Inclusief Rutger, een vierdelige reeks van PowNed, belicht Castricum het thema diversiteit en inclusiviteit vanuit een andere invalshoek. Hij spreekt met mensen uit de politiek en de sport, maar ook uit de cultuursector en de media. Johan Derksen stapte eind vorige week op bij het programma Vandaag Inside, nadat hij, zo vond hij, ‘tot de conclusie was gekomen dat er geen ruimte meer is voor dit programma’. ,,De cancel- en woke-cultuur is groot en is tegen ons. Het is een machtige beweging die steeds groter en erger wordt. Het enige onafhankelijke programma is nu in duigen gevallen. Hier kan ik niet meer met plezier zitten. Ik ben er klaar mee. Deze oorlog kan je niet winnen.”
Derksen onthulde vorige week in Vandaag Inside een ‘jeugdzonde’, waarbij hij in zijn tijd als voetballer na een stapavond een door de alcohol bewusteloos geraakte vrouw naakt achterliet. Eerst vertelde hij dat hij bij vertrek een kaars bij haar inbracht, een dag later wijzigde hij het verhaal en stelde hij dat hij de kaars tussen haar benen had gezet. Daarop ontstond veel commotie, omdat het voorval niet alleen door veel mensen als schokkend werd ervaren, maar er in de betreffende eerste uitzending ook smakelijk om werd gelachen. Na zijn verhaal zette sponsors hun samenwerking met het programma stop, raakte Derksen zijn radioprogramma’s bij Rijnmond en RTV West kwijt en zegde AT Next hem de wacht aan: als de spreekstalmeester van de tournee The Sound of The Blues & Americana mocht hij niet meer op tournee. Derksen zelf stelde gecanceld te zijn.
Het gesprek met Derksen heeft Castricum al ruim een maand geleden opgenomen. ,,Het thema raakt aan de gebeurtenissen van vorige week. We hebben het over onderwerpen als: ga je wel met je tijd mee? En over de woke-cultuur en het cancelen. Ik ben daar zelf erg kritisch op. Ik vind dat we daarin te ver doorslaan. Dat te veel mensen te snel met hakbijlen klaarstaan”, stelt Castricum die in de vierdelige reeks in gesprek gaat met de woke-wereld. ,,Ik ben niet woke, maar dat betekent niet dat ik automatisch racistisch ben. Volgens mij is er in de diversiteitsdiscussie ook een middenweg. Natuurlijk heb ook ik blinde vlekken en vooroordelen, maar wat doe ik ermee en wat moet ik ermee? In deze serie ga ik dat uitzoeken.”
Behalve Derksen komen ook politici Tunahan Kuzu (Denk) en Martin Bosma (PVV), acteur André Dongelmans, cabaretier Freek de Jonge, voetbaltrainer Henk ten Cate, radiopresentator Mischa Blok, strafrechtadvocaat Gerald Roethof en NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff aan het woord. De gesprekken zijn al opgenomen.
Derksen praat onder meer over de ophef die ontstond na zijn Akwasi-grap twee jaar geleden. Adverteerders van het programma trokken zich terug, spelers van het Nederlands elftal brachten een statement naar buiten waarin zij zeiden zich niet meer te laten interviewen door het programma. ,,We hebben het over de mechaniek die ontstaat als er iets wordt gezegd.”
In de reeks zit Castricum ook aan tafel met zijn vrienden. ,,Dan koppel ik dingen terug. Hoe ga ik met onderwerpen en thema’s om. Maar regelmatig vraag ik me af: waar ben ik aan begonnen? Het is een van de moeilijkste programma’s die ik heb gemaakt. Alles ligt zo gevoelig.”
Inclusief Rutger wordt vanaf vrijdag 13 mei vier weken lang uitgezonden bij PowNed om 22.20 uur op NPO 2.