abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 april 2022 @ 15:55:26 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204491106
quote:
Gas wordt als groen gezien in Brussel, Nederland staakt verzet
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Updated 8 min geleden
24 min geleden
in BINNENLAND

DEN HAAG - Het kabinet schaart zich toch achter een Brussels plan om aardgas als ’groen’ te bestempelen. Een meerderheid van de Tweede Kamer en het kabinet verzetten zich daar juist tegen. Naast investeringen in gas wordt ook investeren in kernenergie straks als duurzaam gezien.

Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).
Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie).Ⓒ ANP
Klimaatminister Rob Jetten meldt woensdag in het parlement dat hij zich in Brussel heeft gekeerd tegen het opnemen van aardgas in de zogeheten ’taxonomie’. Hij kreeg de handen bij de andere lidstaten daarvoor echter niet op elkaar.

De taxonomie moet voor investeerders duidelijk maken wat een groene belegging is. Naast aardgas (onder zeer strenge voorwaarden) wil Brussel nucleaire energie toevoegen aan de groene lijst. Een meerderheid van de Tweede Kamer stuurde het kabinet juist op pad om aardgas uit de taxonomie te houden, onder andere omdat het een fossiele brandstof is. Maar onder andere Duitsland ziet gas als ’transitiebrandstof’. Frankrijk ziet atoomstroom juist als belangrijke energiebron en wil daar komende jaren in investeren.

BEKIJK OOK:

Klimaatrapport VN: opwarming aarde beperken tot 1,5 graad is onmogelijk
BEKIJK OOK:

Rampenscenario zonder Russisch gas: hele industrieėn vallen in paar weken stil
’Niet heel tevreden’
Jetten zegt dat Nederland ’niet heel tevreden is over het uiteindelijke pakketvoorstel dat de Commissie heeft neergelegd’: „Aardgas is in de taxonomie opgenomen. Daar zijn wij het hier volgens mij collectief mee oneens. Wij hebben echt meerdere pogingen gedaan om het eruit te krijgen. Kernenergie is er wel in opgenomen. Dat was de andere opdracht van de Kamer. Dat is dus positief.”

Diverse Kamerleden van GL, PvdA en PvdD roepen de minister op om de groene gasplannen in Brussel alsnog te blokkeren, maar volgens Jetten is dat nu nutteloos. „Dat heeft alleen zin als een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten dit taxonomievoorstel afwijst. Ik heb de afgelopen weken gekeken of er zo’n gekwalificeerde meerderheid te maken is. Die is er niet”, aldus Jetten.
[...]
https://www.telegraaf.nl/(...)erland-staakt-verzet

Opmerkelijk te zien hoe zoiets puur op politieke argumenten volledig kan worden omgegooid. Er zijn honderden miljarden besteed om kernenergie af te bouwen (vooral in Duitsland) en om biocentrales te subsidieren.
1 vergadering en alles wordt omgedraaid. Nu is kernenergie en gas weer groen en moeten biocentrales sluiten. Dat gaat ook weer honderden miljarden kosten.
Het doet mij denken aan het beroemde boek '1984', waarin ook plots en massaal opeens 'fundamentele' waarden werden omgegooid en door iedereen voetstoots geloofd moesten worden.
"Nucleair energy is green. Nucleair energy always has been green". "Biomass is evil. Biomass always has been evil"
The End Times are wild
pi_204491112
Gelukkig wisten we dit al…
pi_204491116
Waar chaos heerst worden enkele zeer rijk en verliezen velen heel veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 20 april 2022 @ 15:58:59 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204491127
Geld is groen
  woensdag 20 april 2022 @ 15:59:22 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204491133
Ik heb altijd moeite met zulke fundamentele draaien, alhoewel ik wel van mening ben dat kernenergie schoon en veilig is. Maar het gemak waarmee dit telkens omgegooid wordt vind ik moeilijk te behappen. Misschien ben ik in mijn denken niet flexibel genoeg. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die eerder volledig tegen kernenergie waren en nu opeens warme voorstanders.
Ook met Rusland zie je dit. 1914 Russia good. 1919 Russia bad. 1938 Russia good, 1939 Russia bad, 1941 Russia good, 1946 Russia bad, 1991 Russia good, 2001 Russia bad. Wat is het nu?
The End Times are wild
pi_204491137
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 15:57 schreef ootjekatootje het volgende:
Gelukkig wisten we dit al…
Het hele klimaatprobleem is ook een politiek probleem en die denken niet zover vooruit en zien dit daarom pas heel laat.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204491145
Mensen die voor het klimaat zijn zijn tegen kernenergie, volgens mij gaat het zo, al bij stap 1 mis en bereiken we zo geen bal.
pi_204491147
Kleinschalig is biomassa (snoeiafval, zieke bomen) heel CO2-neutraal.
Grootschalig kan een bos daar niet tegenaan groeien.
pi_204491150
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 15:59 schreef LXIV het volgende:
Ik heb altijd moeite met zulke fundamentele draaien, alhoewel ik wel van mening ben dat kernenergie schoon en veilig is. Maar het gemak waarmee dit telkens omgegooid wordt vind ik moeilijk te behappen. Misschien ben ik in mijn denken niet flexibel genoeg. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die eerder volledig tegen kernenergie waren en nu opeens warme voorstanders.
Ook met Rusland zie je dit. 1914 Russia good. 1919 Russia bad. 1938 Russia good, 1939 Russia bad, 1941 Russia good, 1946 Russia bad, 1991 Russia good, 2001 Russia bad. Wat is het nu?
Het heet eigen belang. Echter hierop handelen wordt steeds moeilijker en duurder.
  woensdag 20 april 2022 @ 16:00:38 #10
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204491153
Was gas ooit 'rood' dan? Alleen in Nederland toch?
  Forum Admin woensdag 20 april 2022 @ 16:01:07 #11
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_204491159
Het is natuurlijk wel helemaal prima dat biomassa niet meer als groen/duurzaam gezien wordt. Dat sloeg echt helemaal nergens op.
pi_204491166
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Dit inderdaad.
pi_204491168
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Gas is groen t.o.v. kolen, scheelt ongeveer 50% CO2-uitstoot (400 gram per kWh vs 800 gram per kWh).

Maar evengoed blijft het netto CO2 uitstoten en toevoegen.
pi_204491174
Heeft Jetten goed gedaan. Gas en kernenergie it is! :)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_204491181
quote:
7s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:01 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is natuurlijk wel helemaal prima dat biomassa niet meer als groen/duurzaam gezien wordt. Dat sloeg echt helemaal nergens op.
1 van de grootste politieke wereldwijde missers van de laatste jaren
pi_204491194
Staat Rob Jetten even mooi voor lul. :)
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 20 april 2022 @ 16:07:31 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_204491202
Benieuwd of we ooit nog eens zo ver komen dat we demografie eens serieus gaan aanpakken.

Maar met geschiedenisstudent Rutte heb ik daar weinig vertrouwen in. Die kijkt niet verder dan dat zijn BNP lang is.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204491212
Iedereen verplicht van de warmtepomp af.
pi_204491215
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:07 schreef thedeedster het volgende:
Benieuwd of we ooit nog eens zo ver komen dat we demografie eens serieus gaan aanpakken.

Maar met geschiedenisstudent Rutte heb ik daar weinig vertrouwen in. Die kijkt niet verder dan dat zijn BNP lang is.
Dat gaat vanzelf bij de klimaatrampen met bijbehorende oorlogen
pi_204491216
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:05 schreef Haags het volgende:
Een karikatuur van een politicus, meer is het niet, het klimaat zal hem aan zijn zak roesten :(
pi_204491242
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:05 schreef Haags het volgende:
Juist niet. Hij is een goede politicus die de kunst van compromis heeft begrepen. Weet je gevechten te kiezen. Top gedaan door Jetten.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  woensdag 20 april 2022 @ 16:10:53 #22
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_204491245
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:07 schreef thedeedster het volgende:

Dat is racisme, dus nee.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 20 april 2022 @ 16:11:29 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_204491250
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat gaat vanzelf bij de klimaatrampen met bijbehorende oorlogen
Sluit ik op (langere) termijn niet uit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204491266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:11 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Sluit ik op (langere) termijn niet uit.
De eerste tekenen zie je al
pi_204491300
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:10 schreef laforest het volgende:

[..]
Juist niet. Hij is een goede politicus die de kunst van compromis heeft begrepen. Weet je gevechten te kiezen. Top gedaan door Jetten.
:z
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')