quote:Ik kwam dit artikel tegen, 'de middeninkomens trekken het niet meer''.
Doodsbenauwd krijgt kraanmachinist Martijn in 't Veld het van het bedrag dat hij voor zijn weekboodschappen en de energierekening moet neertellen. Samen met zijn vriendin Amy, die parttime schoonmaakwerk doet, hadden ze net alles keurig voor elkaar. Onlangs vonden ze een iets ruimer huurhuis, perfect voor hen en hun peuter. Het zou financieel ook allemaal precies kunnen.
Tot ze inzicht kregen hoeveel ze nu, met een nieuw energiecontract, per maand extra kwijt zullen zijn. Tel daarbij de duurdere boodschappen op en ze staren ineens naar een maandelijks tekort van 400 tot 500 euro.
Verder bezuinigen op hun uitgaven kunnen ze niet. Hun oude auto staat al te koop. Kleding dragen ze helemaal op en de boodschappen worden al jaren karig ingekocht bij een goedkope supermarkt. "Wij, een gemiddeld gezin, vallen precies buiten de boot. Schandalig."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)komens-het-niet-meer
Om heel eerlijk te zijn herken ik dit niet echt.
Om mij heen heeft iedereen een gemiddeld modaal salaris.
Al mijn vrienden zitten nog steeds bijna elk weekend op het terras, of in een wok restaurant, of gaan een dagje shoppen.. En ze hebben ook allemaal een redelijk nieuwe auto die ze kunnen betalen.
Kortom, wat denken jullie, is het wel echt zo erg allemaal als in dit artikel staat?
Zelf heb ik gewoon de verwarming niet hoger staan dan 17.5 graden. En de laatste week heb ik hem door het warmere weer helemaal niet aan hoeven zetten.
Verder merk ik vrijwel weinig van de hogere prijzen, ik kan nog steeds prima sparen.
Hoe zit dat bij jullie, komen jullie nog rond, en iemand die zich herkent in dit artikel met een modaal salaris?
Dat ligt zo rond de 2300 euro netto.quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:28 schreef Het_Bokje het volgende:
Hoe hoog is een modaal netto maandinkomen? (1fte)
Zou nog eerder een krantenwijkje erbij nemen dan zo te leven.quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:28 schreef Het_Bokje het volgende:
Verwarming niet hoger dan 17
Zet m dan helemaal uit en doe 2 truien aan. Doe ik hier ook. Verbruik aan gas vorige maand: 7kuubjes
2/3 dagen in de week bij moeders eten....(lekker meevreten op t Boomerpensioen van mn vader)
Ik zou nog eerder stoppen met roken en huisdieren wegdoen dan kranten bezorgenquote:Op vrijdag 15 april 2022 08:49 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zou nog eerder een krantenwijkje erbij nemen dan zo te leven.
Ik wil wel maar heb helaas huisgenoten.19 graden doen we wel, maar is eigenlijk het minimum.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Zijn wij de enige hier die de kachel niet lager zetten
Ik in ieder geval niet want lager zetten zorgt niet voor aardgascreatie.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Nee, staat gewoon nog even hoog als vroeger, lekker op 21 graden.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Er werd in de algemeenheid gevraagd hoe je aan ¤2000 vaste lasten komt en wat daar dan onder zou moeten vallen. Als start werd daar een huur van ¤1000 genoemd. Vervolgens heb ik uit de losse pols een overzichtje getypt.quote:Op donderdag 14 april 2022 21:15 schreef Koffieboontje70 het volgende:
[..]
Bovengenoemd gezin ging groter wonen waardoor ze de kosten nog maar net konden bolwerken. Gewoon dom dus als je beweert al jarenlang weinig over te houden, om dan nog eens meer kosten op je hals te halen.
Daarbij is zij gewoon lui met die paar uurtjes per week werken.
Gewoon even een paar tips uit de losse pols: auto ditchen en greenwheels ofzo nemen? Of auto per dag huren uit je dorp/stad bij bekende sites.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Lange_Lex het volgende:
Niet alle gezinnen hebben een keus....
Wij als gezin redden het nog net , maar ik kan jullie vertellen dat het niet echt gezellig meer is.
3 kinderen en helaas zijn vader en moeder allebei daar bedrijfsongeval(mishandeling op het werk)/zware levensreddende operaties in de WIA (IVA) terecht gekomen.
Dan ga je van ruim 5000+ euro netto per maand , terug naar 3000 euro netto per maand. (Bruto verschil is erg leuk ivm het missen van de arbeidskorting :-()
Geen recht op zorgtoeslagen en dergelijke , want die worden bruto gerekend. De hypotheek loopt wel gewoon door. Huren is geen optie , want dat word het nog duurder. Verkopen en kleiner wonen is ook geen optie , want wij hebben gewoon een simpel rijtjeshuis in een niet grote stad. 750 euro per maand.
400 euro aan zorgverzekering elke maand.
350 euro aan energie kosten elke maand (en dan staat de temp op 16 de hele dag)
Voor een gezin met 3 kinderen is 1000 euro aan boodschappen per maand niet gek op het moment als je het een beetje gezond wilt houden. Verdere Verzekeringen/sporten (en andere kosten) voor de kinderen/en een klein televisie/internet/tel abbo en het vervoer in onze mini fort Ka zit je ook al vlug aan de 4 a 500 euro per maand.....
Dan reken je afschrijvingen van producten niet mee....
Elk extra inkomen van de kinderbijslag en eventueel vakantiegeld gaat in vervanging van eventuele wasmachines/bedden en de onderhoud van de auto en dat soort dingen zitten
Onderhoud aan huis , hebben wij al tijden niet kunnen doen.
Vakanties zitten er al jaren niet meer in.
Kleding voor mijzelf en mijn vrouw zitten er al jaren niet meer in.
Ik ben erg dankbaar dat ik nog een inkomen heb , een dak boven mijn hoofd. Ik kan mijn kinderen een redelijk leven bieden. Erg dankbaar. Maar deze inflatie hakt er toch wel erg in....
Maar als er dan gecompenseerd gaat worden door aan de arbeidskorting te gaan morrelen... dan word ik toch wel een beetje verdrietig.....
Wat een kut situatie zegquote:Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Lange_Lex het volgende:
Ik ben erg dankbaar dat ik nog een inkomen heb , een dak boven mijn hoofd. Ik kan mijn kinderen een redelijk leven bieden. Erg dankbaar. Maar deze inflatie hakt er toch wel erg in....
Ik ga eens kijken naar jouw CV tip. (de CV zelf is 3 jaar oud nu (gespaard /cheer)) , alleen hebben wij een jaren 60 huis met baggere isolatie...dus dat verklaart ook al veel.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:05 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Gewoon even een paar tips uit de losse pols: auto ditchen en greenwheels ofzo nemen? Of auto per dag huren uit je dorp/stad bij bekende sites.
En je cv ketel beter afstellen. Daar zijn op YouTube veel filmpjes over te vinden. Met alleen warm water op dat bedrag uitkomen riekt voor mij naar een te hoog ingesteld vermogen.
170 euro per persoon inderdaad (extra pakketten zijn helaas ook nodig vanwege behandelingen). En dan het eigen risico in termijnen er bij gerekend. (die gaat helaas altijd op aan zorgkosten)quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:17 schreef Rene het volgende:
400 aan zorg? Wanneer ke het eigen risico meerekent is dat alsnog 170 per maand. Daar is écht al een besparing.
Maar, realiteit ja.
Shit dat je door dingen buiten jezelf om zo terug valt in inkomen. Ik vind 1000 euro met 5 personen best heftig qua boodschappen. Ik geef in mijn eentje nu 35 euro per week uit en eet ook gezondquote:Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Lange_Lex het volgende:
Niet alle gezinnen hebben een keus....
Wij als gezin redden het nog net , maar ik kan jullie vertellen dat het niet echt gezellig meer is.
3 kinderen en helaas zijn vader en moeder allebei daar bedrijfsongeval(mishandeling op het werk)/zware levensreddende operaties in de WIA (IVA) terecht gekomen.
Dan ga je van ruim 5000+ euro netto per maand , terug naar 3000 euro netto per maand. (Bruto verschil is erg leuk ivm het missen van de arbeidskorting :-()
Geen recht op zorgtoeslagen en dergelijke , want die worden bruto gerekend. De hypotheek loopt wel gewoon door. Huren is geen optie , want dat word het nog duurder. Verkopen en kleiner wonen is ook geen optie , want wij hebben gewoon een simpel rijtjeshuis in een niet grote stad. 750 euro per maand.
400 euro aan zorgverzekering elke maand.
350 euro aan energie kosten elke maand (en dan staat de temp op 16 de hele dag)
Voor een gezin met 3 kinderen is 1000 euro aan boodschappen per maand niet gek op het moment als je het een beetje gezond wilt houden. Verdere Verzekeringen/sporten (en andere kosten) voor de kinderen/en een klein televisie/internet/tel abbo en het vervoer in onze mini fort Ka zit je ook al vlug aan de 4 a 500 euro per maand.....
Dan reken je afschrijvingen van producten niet mee....
Elk extra inkomen van de kinderbijslag en eventueel vakantiegeld gaat in vervanging van eventuele wasmachines/bedden en de onderhoud van de auto en dat soort dingen zitten
Onderhoud aan huis , hebben wij al tijden niet kunnen doen.
Vakanties zitten er al jaren niet meer in.
Kleding voor mijzelf en mijn vrouw zitten er al jaren niet meer in.
Maar als er dan gecompenseerd gaat worden door aan de arbeidskorting te gaan morrelen... dan word ik toch wel een beetje verdrietig.....
Je hebt gelijk. 1000 euro per maand is ook heftig aan boodschappen.... maar het is effectief gezien per persoon per week maar 45 euro ongeveer. dus op maand basis kunnen wij er dan waarschijnlijk 200 euro op besparen...quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:22 schreef Puala het volgende:
[..]
Shit dat je door dingen buiten jezelf om zo terug valt in inkomen. Ik vind 1000 euro met 5 personen best heftig qua boodschappen. Ik geef in mijn eentje nu 35 euro per week uit en eet ook gezondDus volgens mij zou je daar wat kunnen besparen.
Ik heb zelf een duurzaamheidslening afgesloten waarbij mijn lasten voor gas/elektra flink gaan zakken, van een 400 per maand naar <100 is de verwachting. En het kost 189 euro per maand. Effectief dus goedkoper, maar vooral op de lange termijn een forse besparing. Eventueel zou je kunnen kijken wat daarin mogelijk is.
Aanbiedingen kopen, opletten naar welke supermarkt je gaat. 1 persoon is duurder koken dan 3-4 personen qua hoeveelheden hoor. Dus je zou zeker effectief goedkoper uit moeten kunnen komen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:39 schreef Lange_Lex het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. 1000 euro per maand is ook heftig aan boodschappen.... maar het is effectief gezien per persoon per week maar 45 euro ongeveer. dus op maand basis kunnen wij er dan waarschijnlijk 200 euro op besparen...
Maar ik heb oprecht geen idee hoe. Wij kopen bar weinig duur spul. Alleen wat minderen op vlees en of zuivel producten is een optie. Maar heel extreem zitten wij daar niets eens in. Wij doen ons best om daar op te letten. (dus niet elke dag vlees en/of ruim zuivel).
Ik schiet niets zelf voor. Ik heb offertes opgevraagd, mijn aanvraag ingediend en de offertes meegestuurd. Er is nu een bouwdepot beschikbaar waar ik mijn facturen indien. En zij betalen het uit.quote:Die duurzaamheidslening moet je helaas zelf voorschieten toch ? .....
Wij hebben zelfs de optie om onze hypotheek te verhogen en weer terug te brengen naar 30 jaar , want wij hebben overwaarde... Maar om nu eerst onze vaste lasten nog te verhogen.... de terugbetaling komt pas later en dan werk je jezelf eerst in de schulden... (Die wij buiten de hypotheek om nog niet hebben !!! Ben trots)
Ik ga aan de slag.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:42 schreef Puala het volgende:
[..]
Aanbiedingen kopen, opletten naar welke supermarkt je gaat. 1 persoon is duurder koken dan 3-4 personen qua hoeveelheden hoor. Dus je zou zeker effectief goedkoper uit moeten kunnen komen.
[..]
Ik schiet niets zelf voor. Ik heb offertes opgevraagd, mijn aanvraag ingediend en de offertes meegestuurd. Er is nu een bouwdepot beschikbaar waar ik mijn facturen indien. En zij betalen het uit.
Ja, kinderen eten en drinken je arm.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:22 schreef Puala het volgende:
[..]
Shit dat je door dingen buiten jezelf om zo terug valt in inkomen. Ik vind 1000 euro met 5 personen best heftig qua boodschappen. Ik geef in mijn eentje nu 35 euro per week uit en eet ook gezondDus volgens mij zou je daar wat kunnen besparen.
Ik heb zelf een duurzaamheidslening afgesloten waarbij mijn lasten voor gas/elektra flink gaan zakken, van een 400 per maand naar <100 is de verwachting. En het kost 189 euro per maand. Effectief dus goedkoper, maar vooral op de lange termijn een forse besparing. Eventueel zou je kunnen kijken wat daarin mogelijk is.
Ik zeg niet dat je kinderen geen 3 glazen melk per dag mag geven. Ik heb alleen opgemerkt dat ik denk dat je geen 1000 euro voor 5 personen nodig hebt aan boodschappen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:56 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, kinderen eten en drinken je arm.
En vergis je niet, als ze enkel melk drinken, gaat er zo een pak of twee per dag doorheen met 3 kinderen. Alleen als volwassene kun je lekker water, thee, of koffie drinken, kinderen willen melk, yoghi, of andere drankjes. Dan hakt er in, je blijft maar slepen met drinken.
Ja, formeel kun je er op bezuinigen, maar mag je je kinderen niet 3 glazen melk per dag geven?
Je kunt besparen, maar met de huidige prijzen vind ik het niet heel opmerkelijk dat je 150-200¤ per week kwijt bent als gezin. En dan doe je denk ik niks geks.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:58 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je kinderen geen 3 glazen melk per dag mag geven. Ik heb alleen opgemerkt dat ik denk dat je geen 1000 euro voor 5 personen nodig hebt aan boodschappen.
Oke, maar je hebt 4 weken en een paar dagen in een maand. Dan kom je op een max 850 euro. Scheelt alsnog een 150 euro tov 1000.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je kunt besparen, maar met de huidige prijzen vind ik het niet heel opmerkelijk dat je 150-200¤ per week kwijt bent als gezin. En dan doe je denk ik niks geks.
Met je eens hoor. Op jaarbasis kun je daar toch weer heel andere dingen van betalen/doen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:06 schreef Puala het volgende:
[..]
Oke, maar je hebt 4 weken en een paar dagen in een maand. Dan kom je op een max 850 euro. Scheelt alsnog een 150 euro tov 1000.
Mijn dochter gaat sinds kort naar de basisschool en die eet daar veel meer dan thuis. Ook meer fruit. Voorheen 3 dagen KDV waar ze gewoon alles kreeg. Ik merk in de boodschappen echt wel dat ze nu naar school gaat.quote:
Ga maar vast sparen voor extra koelingen en vriezersquote:Op vrijdag 15 april 2022 11:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Wil niet weten hoe dat gaat met pubers.
Wij zijn dat wel van plan voor komend najaar. Daarom komt er nu een airco. Meteen plezier van als het een hete zomer wordt en van de winter inderderdaad de verwarming een graadje naar beneden.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Wij toch wel voor 3 personen, plus hond en kat. Maar ik kijk niet op de cent.quote:Op vrijdag 15 april 2022 10:58 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je kinderen geen 3 glazen melk per dag mag geven. Ik heb alleen opgemerkt dat ik denk dat je geen 1000 euro voor 5 personen nodig hebt aan boodschappen.
Knap als je het voor minder kanquote:Op vrijdag 15 april 2022 10:58 schreef Puala het volgende:
[..]
13 jaar geleden kocht ik mijn (nog steeds huidige) auto nieuw voor 8.990,-quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:43 schreef skrn het volgende:
Dat is wel jammer, ergens. Nederlanders kunnen geen nieuwe auto veroorloven. Niemand koopt tegenwoordig een nieuwe auto. Nieuwe auto's zijn enkel voor de (private) lease.
Even de app erbij gepakt en alle transacties van de winkels erop nageslagen.quote:
Dat is gewoon domweg niet waar. Er zullen niet veel mensen zijn die dit doen maar mijn afgelopen vijf auto's zijn nieuw prive aangeschaft waarvan de laatste een EV zonder subsidie of financiering. Mijn ouders doen dit bv ook. Dus nee. Hou je domme praat over dat nederlanders dat niet kunnen veroorloven voor je niet verder komt dan een simpele generalisering zonder onberbouwing en alleen je onderbuik.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:43 schreef skrn het volgende:
Dat is wel jammer, ergens. Nederlanders kunnen geen nieuwe auto veroorloven. Niemand koopt tegenwoordig een nieuwe auto. Nieuwe auto's zijn enkel voor de (private) lease.
Wij moeten ook een nieuwe (2e hands) auto (binnen nu en zeg 2 jaar) en hebben daar uiteraard geld voor opzij gezet. Als ik echter die prijzen zie voor een fatsoenlijke gezinsauto van 3-5 jaar oudquote:Op vrijdag 15 april 2022 11:52 schreef BertV het volgende:
[..]
13 jaar geleden kocht ik mijn (nog steeds huidige) auto nieuw voor 8.990,-
Datzelfde geupdate model (met hetzelfde motortje) kost nu 15.235,-
Door inflatie, dure door de EU-verplichte elektronica en meer belasting.
Als dat een A-segmenter was die destijds belastingvrij was klopt het. Ik heb nog wel de folders liggen van een VW up die destijds idd 9000 euro kostte. Instapmodel is nu 17.000 , geen gelul.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Het is ook niet voor iedereen weggelegdquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:09 schreef Lange_Lex het volgende:
Ik ben in de tussentijd ook eens gaan kijken op aanraden van sommige users naar het warmtefonds en de SVN verduurzamingsleningen...
Helaas word dat ons afgeraden om dat te doen door de overheid , vanwege ons lage inkomen...
Maar dit inkomen rekenen ze wel onder de de midden inkomens... dus er volgt geen ondersteuning vanuit de overheid...
Dat koop je een oudere... Ik koop autos van rond de 5000 euro elke paar jaarquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij moeten ook een nieuwe (2e hands) auto (binnen nu en zeg 2 jaar) en hebben daar uiteraard geld voor opzij gezet. Als ik echter die prijzen zie voor een fatsoenlijke gezinsauto van 3-5 jaar oud
3 is geen 5.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
Even de app erbij gepakt en alle transacties van de winkels erop nageslagen.
3 persoonshuishouden , afgelopen 30 dagen, alle boodschappen incl alcohol
500 euro. zonder drank denk ik zo'n 50 euro minder. mwoh wel eens leuk om dit inzicht te hebben.
[..]
Dat is gewoon domweg niet waar. Er zullen niet veel mensen zijn die dit doen maar mijn afgelopen vijf auto's zijn nieuw prive aangeschaft waarvan de laatste een EV zonder subsidie of financiering. Mijn ouders doen dit bv ook. Dus nee. Hou je domme praat over dat nederlanders dat niet kunnen veroorloven voor je niet verder komt dan een simpele generalisering zonder onberbouwing en alleen je onderbuik.
maar ergens heb je een heel klein beetje gelijk; verder ken ik niemand in mijn kennissen- en familiekring die dit doen maar ze bestaan wel.
Dan heb je alsnog een oud barrel onder je kont met alle bijbehorende gebreken en extra kosten.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat koop je een oudere... Ik koop autos van rond de 5000 euro elke paar jaar
Klopt, maar die gaat prima van a naar b een aantal jaarquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan heb je alsnog een oud barrel onder je kont met alle bijbehorende gebreken en extra kosten.
Om het iets meer in perspectief te zetten, het minimumloon van 13 jaar geleden was 1381 euro en dit jaar 1725.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat is balen! En iets als hallostroom?quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:09 schreef Lange_Lex het volgende:
Ik ben in de tussentijd ook eens gaan kijken op aanraden van sommige users naar het warmtefonds en de SVN verduurzamingsleningen...
Helaas word dat ons afgeraden om dat te doen door de overheid , vanwege ons lage inkomen...
Maar dit inkomen rekenen ze wel onder de de midden inkomens... dus er volgt geen ondersteuning vanuit de overheid...
Ik heb een Tweedehands auto bij een dealer gekocht.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:43 schreef skrn het volgende:
Wil je tegenwoordig ruim leven, kan of je zonder auto kan, en stook zuinig. Ja, dat is helaas de realiteit. Een auto is natuurlijk niet alleen benzinekosten, verzekeringen zijn tegenwoordig achterlijk duur tenzij je een half leven aan schadevrije jaren hebt, onderhoud kost ook al snel 50 euro per maand gemiddeld, en ook nog eens wegenbelasting.
Je ziet ook dat Nederland een oud wagenpark heeft, in 10 jaar tijd is de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse auto met 2 jaar gestegen. Het is nu 11(!) jaar.
Nogal wiedusquote:
Geen idee waarom misschien kan je daar nog wat over zeggen, ik krijg pas spijt van onvoorziene kosten bij een tweedehands. (en ik kan nooit een tweedehands vinden die aan m'n wensen voldoet)quote:Ik heb ooit 1 persoon gekend die een nieuwe auto kocht en heeft er zoveel spijt van ...
Ze zullen er vast zijn, maar wel minimaal.
Tuurlijk bestaan ze. Punt is: heel weinig. 350zd nieuwe auto's per jaar worden er verkocht, waarvan meer dan de helft lease. En leeftijd van Nederlands wagenpark is gewoon hoog vergeleken met andere West-Europese landen. Je kan het allemaal opzoeken.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
Even de app erbij gepakt en alle transacties van de winkels erop nageslagen.
3 persoonshuishouden , afgelopen 30 dagen, alle boodschappen incl alcohol
500 euro. zonder drank denk ik zo'n 50 euro minder. mwoh wel eens leuk om dit inzicht te hebben.
[..]
Dat is gewoon domweg niet waar. Er zullen niet veel mensen zijn die dit doen maar mijn afgelopen vijf auto's zijn nieuw prive aangeschaft waarvan de laatste een EV zonder subsidie of financiering. Mijn ouders doen dit bv ook. Dus nee. Hou je domme praat over dat nederlanders dat niet kunnen veroorloven voor je niet verder komt dan een simpele generalisering zonder onberbouwing en alleen je onderbuik.
maar ergens heb je een heel klein beetje gelijk; verder ken ik niemand in mijn kennissen- en familiekring die dit doen maar ze bestaan wel.
Je zegt letterlijk dat niemand een nieuwe auto koopt omdat nederlanders zich dat niet kunnen veroorloven en nieuwe auto's alleen voor de lease zijn.quote:
Gechargeerd natuurlijk.quote:Op vrijdag 15 april 2022 13:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je zegt letterlijk dat niemand een nieuwe auto koopt omdat nederlanders zich dat niet kunnen veroorloven en nieuwe auto's alleen voor de lease zijn.
Ik hou m’n hart vast. Z’n vader eet ook gigantisch en mijn zes jarige is nogal groot en atletisch gebouwd. Groeit als een magische bonenstaak. Z’n trommel vul ik tot de nok met brood, fruit, groente en rijst en nog komt hij uitgehongerd thuis.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Mijn dochter gaat sinds kort naar de basisschool en die eet daar veel meer dan thuis. Ook meer fruit. Voorheen 3 dagen KDV waar ze gewoon alles kreeg. Ik merk in de boodschappen echt wel dat ze nu naar school gaat.
Zulke kleine kinderen en dan al zoveel eten haha. Wil niet weten hoe dat gaat met pubers.
nou dat valt toch wel mee? het is iig niet 'niemand' . het is bijna nog hoger dan ik zelf verwachtte.quote:Op vrijdag 15 april 2022 13:52 schreef skrn het volgende:
https://aftersalesmagazin(...)rkoop-is-particulier
Vanwege de afschrijvingquote:Op vrijdag 15 april 2022 13:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nogal wiedus, daarom ging ik uit van 200 euro per persoon dus blijf ik zelfs met non-essentiele zaken ruim onder de 600
[..]
Geen idee waarom misschien kan je daar nog wat over zeggen, ik krijg pas spijt van onvoorziene kosten bij een tweedehands. (en ik kan nooit een tweedehands vinden die aan m'n wensen voldoet)
Ja wat veel of weinig afschrijving is is voor iedereen anders, ik heb het nooit als negatief ervaren. En met de huidige levertijden van nieuwe auto's zijn de waardes van jong gebruikte ook gestegen.quote:
We zijn met 2 personen, gezamelijk inkomen is net onder de 3300 euro samen en we zijn elke maand rond de 1700 euro kwijt (incl alle jaarlijkse uitgaven zoals gemeentelijke lasten en autoonderhoud).quote:Op donderdag 14 april 2022 18:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nee, dat is de definitie van de modus. Modaal is een door het CBS vrij willekeurig geprikt bedrag om de effecten van overheidsmaatregelen door te rekenen
[..]
Jij bent dus voor 3 mensen, met 2 auto's dus maar 1500 euro kwijt per maand? 1,3 modaal is tenslotte zo'n 3000 netto, inclusief vakantiegeld.
Ik kom inclusief hypotheek, voorschot gas/elektra/water, boodschappen (inclusief drogisterij/eten hond/afhalen), verzekeringen, auto (brandstof en verzekeringen), abonnementen (tv/internet/streaming) en gemeentelijke lasten toch ook snel op 1800-2000 euro netto in de maand dat er voor ons samen (+hond) doorheen gaat. En dan tel ik nog niet eens uitjes, een keer lunchen/dineren, kleding. Het leven is duur..quote:Op vrijdag 15 april 2022 15:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
We zijn met 2 personen, gezamelijk inkomen is net onder de 3300 euro samen en we zijn elke maand rond de 1700 euro kwijt (incl alle jaarlijkse uitgaven zoals gemeentelijke lasten en autoonderhoud).
Je ketel lager instellen is ook een prima optiequote:Op vrijdag 15 april 2022 09:37 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
quote:Op vrijdag 15 april 2022 16:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je ketel lager instellen is ook een prima optie
Dat is meer dan een complete bijstandsuitkeringquote:Op vrijdag 15 april 2022 09:56 schreef Lange_Lex het volgende:
Voor een gezin met 3 kinderen is 1000 euro aan boodschappen per maand niet gek op het moment als je het een beetje gezond wilt houden.
JajAA NU WEET IK HET WEL IK BEN EEN OENquote:Op vrijdag 15 april 2022 16:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb niet de verwarming lager gezet, maar wel de keteltemperatuur ;-)
Zelf heb ik gewoon de verwarming niet hoger staan dan 17.5 gradenquote:Op vrijdag 15 april 2022 08:19 schreef Jor_Dii het volgende:
WGR / Ineens redden deze middeninkomens het niet meer
[..]
Nederland is behoorlijk oververzekerd, vaak valt daar nog wel wat winst te behalen. Hoop doorlopende reis- en annuleringsverzekeringen voor een weekje kamperen, mensen die een superdeluxe uitvaartpakket hebben of allerlei dubbele dekkingen hebben op basis van oude prijzen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik kom inclusief hypotheek, voorschot gas/elektra/water, boodschappen (inclusief drogisterij/eten hond/afhalen), verzekeringen, auto (brandstof en verzekeringen), abonnementen (tv/internet/streaming) en gemeentelijke lasten toch ook snel op 1800-2000 euro netto in de maand dat er voor ons samen (+hond) doorheen gaat. En dan tel ik nog niet eens uitjes, een keer lunchen/dineren, kleding. Het leven is duur..
in de winter ook? bevriezen de leidingen dan niet?quote:Op vrijdag 15 april 2022 08:28 schreef Het_Bokje het volgende:
Verwarming niet hoger dan 17
Zet m dan helemaal uit en doe 2 truien aan. Doe ik hier ook. Verbruik aan gas vorige maand: 7kuubjes
2/3 dagen in de week bij moeders eten....(lekker meevreten op t Boomerpensioen van mn vader)
Hoe hoog is een modaal netto maandinkomen? (1fte)
Lama domme vraagquote:Op vrijdag 15 april 2022 18:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
in de winter ook? bevriezen de leidingen dan niet?
Ja maar dit is misschien maar het begin hè, je noemt wel de coronacrisis, maar die crisis is misschien nu pas aan het starten. Voorheen is het allemaal nog kunstmatig in de lucht gehouden, maar nu wordt alles duurder, gaan mensen de hand op de knip houden, waardoor bedrijven onvoldoende omzet draaien en failliet gaan en dus mensen weer op straat komen staan... en repeat.quote:Op vrijdag 15 april 2022 20:03 schreef Daboman het volgende:
De coronacrisis en deze inflatie zijn echt maar speldenprikjes vergeleken bij wat ik gewend ben. Vaak m'n baan verloren maar wel weer een nieuwe baan met hoger salaris gevonden.
Je vergeet even dat kinderen volop in de groei en in beweging zijn en meer eten nodig hebben dan een volwassene.quote:Op vrijdag 15 april 2022 17:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is meer dan een complete bijstandsuitkeringDaar valt echt nog méér dan genoeg op te bezuinigen
.
Wij zijn met 2 personen rond de 250 euro kwijt aan boodschappen per maand. Naar verhouding zouden wij met 5 personen dus 625 euro per maand kwijt zijn. Zelfs als je wat minder dan wij oplet met boodschappen doen zit daar zomaar een besparing van 200 tot 300 euro elke maand.
Verder uiteraard sterkte want het is wel echt een forse inkomensdaling![]()
Waarschijnlijk eet je zelf weinig. Kinderen van zes die meer eten dan een volwassene slaat nergens op.quote:Op zaterdag 16 april 2022 01:09 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Je vergeet even dat kinderen volop in de groei en in beweging zijn en meer eten nodig hebben dan een volwassene.
Mijn kind van zes eet echt (best wel wat) meer en vaker dan ik op een dag.
Niet te doen hè? Wij hebben vorig jaar een karretje uit 2008 gekocht. Weinig luxe, maar ook slechts 108.000 op de teller. Kostte net geen 4K. Hopelijk kunnen we er een jaartje of 5, 6 mee rijden.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij moeten ook een nieuwe (2e hands) auto (binnen nu en zeg 2 jaar) en hebben daar uiteraard geld voor opzij gezet. Als ik echter die prijzen zie voor een fatsoenlijke gezinsauto van 3-5 jaar oud
Ik een half jaar geleden een relatief nieuwe (2019) met 27.000 kilometer. De goedkoopste nu met 10/20k kilometer meer is 4000 euro duurder. Maar goed, je hebt er verder niks aan behalve dat je er nog op tijd bij was.quote:Op zaterdag 16 april 2022 07:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Niet te doen hè? Wij hebben vorig jaar een karretje uit 2008 gekocht. Weinig luxe, maar ook slechts 108.000 op de teller. Kostte net geen 4K. Hopelijk kunnen we er een jaartje of 5, 6 mee rijden.
Ik had gerekend op 12-14k voor een relatief jonge auto waar je weer 10 jaar mee vooruit kunt, maar zelfs dat is al vrij lastig nu. Dat gaat eerder richting 16-18kquote:Op zaterdag 16 april 2022 07:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Niet te doen hè? Wij hebben vorig jaar een karretje uit 2008 gekocht. Weinig luxe, maar ook slechts 108.000 op de teller. Kostte net geen 4K. Hopelijk kunnen we er een jaartje of 5, 6 mee rijden.
Nu is een middeninkomens ook wel een breed begrip (ik las ergens tussen de 35.000 en 70.000).quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef laziness het volgende:
Altijd mooi dat in het salaris topic men de prachtigste salarissen heeft en men hier ook nog eens hele lage lasten.
Wat heeft iedereen op fok! toch het geweldig voor elkaar. Echt een hele mooie doorsnee van de samenleving.
De enkele fokkers die dat schrijven welquote:Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef laziness het volgende:
Altijd mooi dat in het salaris topic men de prachtigste salarissen heeft en men hier ook nog eens hele lage lasten.
Wat heeft iedereen op fok! toch het geweldig voor elkaar. Echt een hele mooie doorsnee van de samenleving.
Dat is wel spotgoedkoop zeg...quote:Op zaterdag 16 april 2022 07:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Sowieso mensen die een bruto hypotheek van meer dan 300 euro per maand hebbenquote:Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef laziness het volgende:
Wat is relatief jong?quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik had gerekend op 12-14k voor een relatief jonge auto waar je weer 10 jaar mee vooruit kunt, maar zelfs dat is al vrij lastig nu. Dat gaat eerder richting 16-18k
Om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 17:33 schreef GSbrder het volgende:
Nederland is behoorlijk oververzekerd, vaak valt daar nog wel wat winst te behalen. Hoop doorlopende reis- en annuleringsverzekeringen voor een weekje kamperen, mensen die een superdeluxe uitvaartpakket hebben of allerlei dubbele dekkingen hebben op basis van oude prijzen.
Bij diesels voorzie ik toch wel financiële- en mobiliteitsproblemen (door de overheid).quote:Op zaterdag 16 april 2022 10:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat is relatief jong?
Onze auto's zijn uit 2004 en 2006 en hebben beiden ongeveer 240.000 kilometer gereden. Ze zijn beiden gekocht toen ze 12 jaar oud waren voor een bedrag van rond de 4000 euro.
Ja, natuurlijk is een onderhoudsbeurt soms wat duurder omdat er een slijtage deel vervangen moet worden. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat er nauwelijks afschrijving is. Doel is om zeker door te rijden met deze auto's totdat ze 20 jaar oud zijn.
Wat een absurde generalisatie.quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Fisherman het volgende:
Middeninkomens geven doorgaans geld uit aan de verkeerde dingen. Zij zien spullen bij anderen die ze eigenlijk niet kunnen betalen en schaffen die toch aan. Dat is gewoon vragen om problemen. Heb ik totaal geen medelijden mee.
Voorbeelden? Ik heb recent nieuwe kleding gekocht en het aandeel Fluor (100 st.) vanwege het dividend. Is dat vragen om problemen?quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Fisherman het volgende:
Middeninkomens geven doorgaans geld uit aan de verkeerde dingen. Zij zien spullen bij anderen die ze eigenlijk niet kunnen betalen en schaffen die toch aan. Dat is gewoon vragen om problemen. Heb ik totaal geen medelijden mee.
Komt ook mede doordat de mensen die het 'geweldig' voor elkaar hebben dit ook graag delen. Niemand zegt graag dat ze op een houtje bijten en in een afgetapte huur hok wonenquote:Op zaterdag 16 april 2022 09:41 schreef laziness het volgende:
Aldus alle dictators die voor jou kwamen...quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:19 schreef Fisherman het volgende:
Op die manier gerekend zijn mijn vaste lasten. -even wachten, wil het even precies narekenen- ehmmm, precies 100% van mijn inkomen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, als ik heel grof kijk, en in de gauwigheid goed gerekend heb dan kom ik op vaste lasten van zo'n 3500 euro per maand.
Nu is vaste lasten niet helemaal het juiste woord, want daar zit ook boodschappen bij, wat weliswaar moet want anders ga je dood, maar het is geen vast bedrag. Daarnaast zit in dit bedrag ook het sparen mee gerekend.
Sparen is ook geen daadwerkelijke vaste last, maar ik behandel het wel zo, omdat ik dat automatisch elke 28e van de maand over laat boeken naar de spaarrekening. Mijn vrouw doet hetzelfde bij haar spaarrekening, en omdat dat geld dus 'niet uitgegeven kan worden' én het een vast bedrag per maand is (kan het wel, maar jullie snappen het wel), behandelen we het als vaste lasten.
Ah kijk, maar daar zit dan een verschil want het bedrag wat er uiteindelijk overblijft heb ik mezelf dus niét de opdracht geven dat het op moet. Dat is geld dat over blijft om uit eten te gaan, of kleding, of weet ik veel, bioscoop, of of of. Het is geld om mee te 'spelen' als het ware, en als er geld over blijft gaat dat 1x per 2 maanden naar de spaarrekening.quote:Op zaterdag 16 april 2022 14:24 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Op die manier gerekend zijn mijn vaste lasten. -even wachten, wil het even precies narekenen- ehmmm, precies 100% van mijn inkomen.
Ik spaar immers ook net als jij een vast bedrag per maand. En voor het bedrag wat er na het betalen van de vaste en variabele lasten overblijft heb ik mezelf de "opdracht" gegeven dat dit op moet (hoeft niet elke maand, maar als het saldo op de laten we het huishoudrekening noemen oploopt zoek ik er een leuke bestemming voor).
Jouw post lijkt dus meer op een salaris lijstje.
Wij hebben het meer over gemiddelde gezamenlijke lasten, wat door het jaar wat fluctueert (op vakantie geef je wat meer uit aan uitjes en tijdens de feestdagen of bij verjaardagen aan boodschappen). Vaste lasten zijn leuk om te weten, maar uiteindelijk wil je volledig inzicht hebben in je geldstromen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, als ik heel grof kijk, en in de gauwigheid goed gerekend heb dan kom ik op vaste lasten van zo'n 3500 euro per maand.
Dat laatste doe ik niet, want ik heb elke maand geld over. Elke 2 maanden maak ik dat over naar de spaarrekening. Met andere woorden, ik weet wat ik over hou elke maand. Als we gaan uit eten dan gaat er, roep even wat, 100 euro vanaf. Stel dat ik dat 1x per maand doe, dan gaat er dus na 2 maanden 200 euro minder naar de spaarrekening van het geld dat over is om mee te spelen. Ga ik die 2 maanden niet uit eten, gaat er dus 200 euro meer naar de spaarrekening (tenzij het ergens aan uitgegeven wordt natuurlijk).quote:Op zaterdag 16 april 2022 15:15 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Wij hebben het meer over gemiddelde gezamenlijke lasten, wat door het jaar wat fluctueert (op vakantie geef je wat meer uit aan uitjes en tijdens de feestdagen of bij verjaardagen aan boodschappen). Vaste lasten zijn leuk om te weten, maar uiteindelijk wil je volledig inzicht hebben in je geldstromen.
Eigenlijk doen we dus ongeveer hetzelfde, vast bedrag sparen uit inkomen. Het enige verschil is dat jij het overgebleven deel van je leef budget elke 2 maanden toevoegd aan je spaartegoed, en ik het zo af en toe aan wat groters uitgeef, kan van alles zijn, wat niet zo direct uit mijn maandelijkse bedrag zou kunnen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 15:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste doe ik niet, want ik heb elke maand geld over. Elke 2 maanden maak ik dat over naar de spaarrekening. Met andere woorden, ik weet wat ik over hou elke maand. Als we gaan uit eten dan gaat er, roep even wat, 100 euro vanaf. Stel dat ik dat 1x per maand doe, dan gaat er dus na 2 maanden 200 euro minder naar de spaarrekening van het geld dat over is om mee te spelen. Ga ik die 2 maanden niet uit eten, gaat er dus 200 euro meer naar de spaarrekening (tenzij het ergens aan uitgegeven wordt natuurlijk).
Met andere woorden, ik hou niet proactief bij waar dát geld heen gaat. Ik kan het natuurlijk wel terug zien, maar of ik nou 1 of 2x ben gaan uit eten, dat maakt me niet uit. Ik maak dat geld nooit op dus er gaat aan het eind van die 2 maanden altijd geld nog naar de spaarrekening. Of ik dan in die 2 maanden 200 euro uitgegeven heb aan uit eten en 200 euro aan kleding, of 300 euro aan kleding en 100 euro aan uit eten, of of of, dat maakt me niet uit. Ik geef geen geld uit om het maar uit te geven, maar als er zich iets voordoet doe ik daar ook niet moeilijk over, ténzij dat bedrag hoger is dan het bedrag dat ik (nog) over heb, want dan doe ik het niet.
Mijn vaste spaarbedrag per maand x 12 is in principe wat ik aan het eind van het jaar minimaal erbij moet hebben, tov aan de start van het jaar.
Wat ik in de tussentijd van het zogenaamde geld om te spelen spaar of uitgeef, en als ik het uitgeef, waar aan dan, dat maakt me niet uit. Ik geef dat geld om te spelen nooit uit tot ik op 0 ben zeg maar, en ik geef ook in een maand nooit meer uit aan leuke dingen dan ik over heb per maand. Dan wacht ik tot volgende maand.
Dat ben ik dus juist gewend, grote reorganisatierondes, vaak zijn concurrenten dan ook aan het reorganiseren, nooit zekerheid over mijn inkomen en sterker nog, soms wordt er ook op de man gespeeld dus krijg je er gratis een minderwaardigheidscomplex bij als je niet uit kijkt. Gaat al ruim 10 jaar zo.quote:Op zaterdag 16 april 2022 00:58 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja maar dit is misschien maar het begin hè, je noemt wel de coronacrisis, maar die crisis is misschien nu pas aan het starten. Voorheen is het allemaal nog kunstmatig in de lucht gehouden, maar nu wordt alles duurder, gaan mensen de hand op de knip houden, waardoor bedrijven onvoldoende omzet draaien en failliet gaan en dus mensen weer op straat komen staan... en repeat.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat Corona helemaal niet voorbij is wat menigeen lijkt te denken...
pfoei, ik duizel even, wat een bedrag zeg, dat zijn bijna 3 maandinkomens voor mijquote:Op zaterdag 16 april 2022 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
Nu is vaste lasten niet helemaal het juiste woord, want daar zit ook boodschappen bij, wat weliswaar moet want anders ga je dood, maar het is geen vast bedrag. Daarnaast zit in dit bedrag ook het sparen mee gerekend.
Sparen is ook geen daadwerkelijke vaste last, maar ik behandel het wel zo, omdat ik dat automatisch elke 28e van de maand over laat boeken naar de spaarrekening. Mijn vrouw doet hetzelfde bij haar spaarrekening, en omdat dat geld dus 'niet uitgegeven kan worden' én het een vast bedrag per maand is (kan het wel, maar jullie snappen het wel), behandelen we het als vaste lasten.
2250 hier grofweg. En dan hebben we nog 1000 euro wat voor vrijbesteedbaar is. Dit is boodschappen/benzine/dingen. Dat is steeds vaker wat te weinig, want sinds corona wat minder een rol gaat spelen (jaja) zijn we net wat vaker in de horeca en vinden en we hebben een huis wat nog afgemaakt moet worden. Maar dat geeft niet, we houden ook iets minder dan 2500 euro over na aftrek vaste lasten/vrij besteedbaar. We sparen vooraf in de maand. Dus slingeren we ook wat centen weer terug. Kwaliteit van leven is gewoon ook belangrijk. En ja, dat is luxequote:Op zaterdag 16 april 2022 14:12 schreef CoolGuy het volgende:
Renault Clio Station uit 2008. Weinig opties, dus weinig wat kapot kanquote:
Ik ga ook voor een airco. En 2000m3+ gas per jaar met deze prijzen is geen lolletje.quote:Op vrijdag 15 april 2022 11:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij zijn dat wel van plan voor komend najaar. Daarom komt er nu een airco. Meteen plezier van als het een hete zomer wordt en van de winter inderderdaad de verwarming een graadje naar beneden.
Denk dat die plasma as soon as possible vervangen moet worden .. kijk ook eens naar de koelkast ..quote:Op zaterdag 16 april 2022 15:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Volgende maand loopt mijn energiecontract af
Ik hou een hoop over elke maand wat ik nu gedeeltelijk spaar en gedeeltelijk beleg, misschien dat dat wat minder gaat worden, maar voor de rest zal het denk ik wel loslopen. Waar ik wel wat strenger naar ga kijken nu:
• Ik bestel veel te vaak dure ongezonde bezorgmaaltijden en ben te dik, daar moet ik mee kappen en dan sla ik twee vliegen in 1 klap. Meer zelf koken dus, voor meerdere dagen want ik ben lui en woon alleen (1 portie koken is echt gruwelijk inefficiënt).
• Mijn cv-ketel is nu 17 jaar oud, als ik die voor de winter laat vervangen kan dat wellicht schelen in verbruik (al zei de installateur bij de laatste check dat dat niet zo heel veel uitmaakt en het ding er nog prima uitzag). Wat betreft temperatuur zette ik 'm altijd al achterlijk laag, 16-17 ofzo, daar hoef ik niet aan te wennen
ketel heeft verder altijd op laag vermogen geprutteld en ik doe niet aan onzin zoals water de hele dag warm houden zodat het 10 seconden eerder warm is als ik het nodig heb.
• Minder impulsief elektronische shit kopen zoals computers en tv spullen enzo. Oudst is gelukkig een plasma tv uit 2013 en een telefoon uit 2017, hooguit dat die ooit aan vervanging toe zijn. Verder kappen met kopen van games en eerst 50% van wat ik al heb eens gaan spelen
• Vloerisolatie aanbrengen tussen de balken van de houten vloer boven een koude kruipruimte, al kan dat dan maar op 30 m2 aangezien de rest bergingen zijn.
Moet op die manier wel een paar honderd per maand uit te persen zijn zonder dat ik daarvoor leuke dingen hoef te laten. Ben verder erg blij dat ik geen auto nodig heb en nooit aan kinderen begonnen ben...
1 of 2 persoonshuishouden? Overigens proficiat met geen kinderen.quote:Op maandag 18 april 2022 01:03 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik verdien beneden modaal (nu iets meer dan 2100 euro netto per maand) maar houd gemiddeld over het afgelopen anderhalf jaar circa 700 euro over aan het einde v/d maand. Moet wel zeggen dat ik de mazzel heb het afgelopen decennium in een goedkope sociale huurwoning woon, en geen kinderen hebben helpt hierin ook goed mee.
Jarenlang heb ik via uitzend- en detacheerbureaus vele tijdelijke werkcontracten met soms zelfs perioden met WW ertussendoor, waardoor sprake was van een zeer sterk wisselend inkomen. Hierdoor heb ik goed aangeleerd 'beneden mijn stand' te leven waardoor ik hoogstwaarschijnlijk niet in een scenario terecht ga komen zoals Martijn in 't Veld uit de OP. Nu een vast contract maar de toeslagen vanuit de Belastingdienst zijn inmiddels ook foetsie.
Denk dat ik qua boodschappen wel wat te winnen heb qua kosten; gemiddeld 280 euro per maand, maar daar zit dan ook wel bijna 50 euro per maand aan Cashewnoten bij ...
Goed te zien dat je je mening kan bijstellen. Twee weken geleden was de inflatie de schuld van het geld bijdrukken en nu is de inflatie er omdat overheden onvoldoende bijdrukkenquote:Op maandag 18 april 2022 09:06 schreef raptorix het volgende:
Het probleem in Nederland is dat we een systeem hebben dat normaal relatief weinig inflatie kent, hierdoor hoeven de salarissen ook niet heel snel/onverwacht mee te stijgen waardoor bedrijven relatief weinig rekening hoeven te houden met tegenvallers, echter we zitten nu in een perfect storm waar we eerst 2 jaar Corona hebben gehad met voor veel bedrijven minder omzet door sluiting, en daarnaast ook nog eens een crisis in de bevoorradingsketen, en zelfs hiervoor was er al sprake van een gigantisch tekort aan chips.
Tel daarbij de oorlog op en je hebt een perfecte storm. Normaal gesproken kunnen overheden dit opvangen door schulden aan te gaan en tijdelijk bij te drukken, echter we zijn redelijk fucked omdat we dit middel al compleet ingezet hebben om de Economie omhoog te pompen, iets wat volstrekt onzin is in tijden dat het iets minder gaat.
Mijn voorspelling is dan ook dat we op de vooravond staan van een default van de Euro, in dit tempo zal dit binnen 2 jaar gebeuren.
quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen BNW figuur, maar ik denk dat we hier naar toe gaan, normaal gesproken loopt een conjuctuur netjes op en neer, de laatste 20 jaar is dit mechanisme verstoort door zeer veel geld bij te printen en dit ongelijk te verdelen, combineer dat nog eens met een ultra lage rente en je hebt het recept te pakken waarbij je een brand hebt veroorzaakt die je niet meer onder controle hebt, immer je kunt je rentemiddel niet meer inzetten om bij te sturen. Je laatste optie is dus geld bij printen, wat effectief neerkomt op een flat tax, als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de "baten" hiervan in de zaken van de rijken en multinationals komt dan heb je de perfect storm gecreëerd.
Nee je hebt nu feitelijk 2 soorten inflatie, monetaire inflatie, deze hebben we de al vrij lang, echter die zie je in de praktijk nog niet direct in je inkomen/uitgaven terug, wel de uitwassen zoals extreem hoge beurskoersen en huizenprijzen, echter monetaire inflatie is een "reddingsboei" die je kunt gebruiken in zwaar weer, echter je kunt hem niet onbeperkt gebruiken omdat je dan afgaat op hyperinflatie. De tweede is kosteninflatie, die zie je nu heel sterk stijgen door tekorten door boycot van Rusland en de verminderde export uit Oekraïne.quote:Op maandag 18 april 2022 09:15 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Goed te zien dat je je mening kan bijstellen. Twee weken geleden was de inflatie de schuld van het geld bijdrukken en nu is de inflatie er omdat overheden onvoldoende bijdrukken
[..]
1-persoons. Ja, ik zou persoonlijk geen goede vader zijn. Ik besteed mijn tijd en geld liever aan andere doeleinden, en een relatief stressvrij bestaan is me ook veel waard!quote:Op maandag 18 april 2022 08:30 schreef blomke het volgende:
[..]
1 of 2 persoonshuishouden? Overigens proficiat met geen kinderen.
Als je je plasma tv vervangt dan zal je energierekening dalen ondanks de tariefverhogingquote:Op zaterdag 16 april 2022 15:26 schreef Fleischmeister het volgende:
Volgende maand loopt mijn energiecontract af
Ik hou een hoop over elke maand wat ik nu gedeeltelijk spaar en gedeeltelijk beleg, misschien dat dat wat minder gaat worden, maar voor de rest zal het denk ik wel loslopen. Waar ik wel wat strenger naar ga kijken nu:
• Ik bestel veel te vaak dure ongezonde bezorgmaaltijden en ben te dik, daar moet ik mee kappen en dan sla ik twee vliegen in 1 klap. Meer zelf koken dus, voor meerdere dagen want ik ben lui en woon alleen (1 portie koken is echt gruwelijk inefficiënt).
• Mijn cv-ketel is nu 17 jaar oud, als ik die voor de winter laat vervangen kan dat wellicht schelen in verbruik (al zei de installateur bij de laatste check dat dat niet zo heel veel uitmaakt en het ding er nog prima uitzag). Wat betreft temperatuur zette ik 'm altijd al achterlijk laag, 16-17 ofzo, daar hoef ik niet aan te wennen
ketel heeft verder altijd op laag vermogen geprutteld en ik doe niet aan onzin zoals water de hele dag warm houden zodat het 10 seconden eerder warm is als ik het nodig heb.
• Minder impulsief elektronische shit kopen zoals computers en tv spullen enzo. Oudst is gelukkig een plasma tv uit 2013 en een telefoon uit 2017, hooguit dat die ooit aan vervanging toe zijn. Verder kappen met kopen van games en eerst 50% van wat ik al heb eens gaan spelen
• Vloerisolatie aanbrengen tussen de balken van de houten vloer boven een koude kruipruimte, al kan dat dan maar op 30 m2 aangezien de rest bergingen zijn.
Moet op die manier wel een paar honderd per maand uit te persen zijn zonder dat ik daarvoor leuke dingen hoef te laten. Ben verder erg blij dat ik geen auto nodig heb en nooit aan kinderen begonnen ben...
Staan we niet al 15 jaar op de vooravond van een eurodefault?quote:Op maandag 18 april 2022 09:06 schreef raptorix het volgende:
Het probleem in Nederland is dat we een systeem hebben dat normaal relatief weinig inflatie kent, hierdoor hoeven de salarissen ook niet heel snel/onverwacht mee te stijgen waardoor bedrijven relatief weinig rekening hoeven te houden met tegenvallers, echter we zitten nu in een perfect storm waar we eerst 2 jaar Corona hebben gehad met voor veel bedrijven minder omzet door sluiting, en daarnaast ook nog eens een crisis in de bevoorradingsketen, en zelfs hiervoor was er al sprake van een gigantisch tekort aan chips.
Tel daarbij de oorlog op en je hebt een perfecte storm. Normaal gesproken kunnen overheden dit opvangen door schulden aan te gaan en tijdelijk bij te drukken, echter we zijn redelijk fucked omdat we dit middel al compleet ingezet hebben om de Economie omhoog te pompen, iets wat volstrekt onzin is in tijden dat het iets minder gaat.
Mijn voorspelling is dan ook dat we op de vooravond staan van een default van de Euro, in dit tempo zal dit binnen 2 jaar gebeuren.
Zoiets kan je best lang rekken als 400 miljoen mensen in een Westers land zo hun salaris moeten ontvangen.quote:Op maandag 18 april 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Staan we niet al 15 jaar op de vooravond van een eurodefault?
Yups! En zo zijn er nog wel wat apparaten die vervanging of smart uitschakelen kunnen gebruikenquote:Op maandag 18 april 2022 13:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Koelkast is wel een goede. Wij zijn dec verhuisd en toen ik alles leeghad stond alleen de inbouwkoelkast/vriezer nog aan ... 0.110 kWh dus nog aan verbruik op de meter. Koelkast eriit, verbruik 0. ... Onze nieuwe Amerikaanse doet 0.070 kWh, als ie actief koelt ...
Oude apperatuur verbruikt best wel wat. Er is eea aan wetgeving ingevoerd qua verbruik en max. Idle (standby) verbruik. Heb je spul van daarvoor dan kan het best schrikken zijn.
Ja, toen ik dit huis kocht heb ik ook een amerikaanse koelkast gekocht, maar dan een zonder ijsmaker, want dat gebruiken we niet. Dat ding verbruikt ongeveer 15ct per dag aan stroom, oftewel net geen 55 euro per jaar. Die staat dan in de bijkeuken want in de keuken hebben we een koelkast zonder vriezer, en die verbruikt 4 cent per dag, oftewel 14,60 euro per jaar, maar, nogmaals, dat is een kleine koelkast zonder vriezer.quote:Op maandag 18 april 2022 13:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Koelkast is wel een goede. Wij zijn dec verhuisd en toen ik alles leeghad stond alleen de inbouwkoelkast/vriezer nog aan ... 0.110 kWh dus nog aan verbruik op de meter. Koelkast eriit, verbruik 0. ... Onze nieuwe Amerikaanse doet 0.070 kWh, als ie actief koelt ...
Oude apperatuur verbruikt best wel wat. Er is eea aan wetgeving ingevoerd qua verbruik en max. Idle (standby) verbruik. Heb je spul van daarvoor dan kan het best schrikken zijn.
Dat doe ik inderdaad ook op veel apparaten (niet op de TV's daar dat OLED tv's zijn en die draaien nog een programma terwijl ze 'uit' staan, dus die kun je niet uitzetten, of ja, kan wel, maar dat doe ik niet. Van de andere kant, de TV op de slaapkamer is uit 2016, en daar maak ik gebruik van zo'n Ziggo Next-box. De TV staat altijd op standby.quote:Op maandag 18 april 2022 13:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Yups! En zo zijn er nog wel wat apparaten die vervanging of smart uitschakelen kunnen gebruiken
Wat voor programma draaien die?quote:Op maandag 18 april 2022 13:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat doe ik inderdaad ook op veel apparaten (niet op de TV's daar dat OLED tv's zijn en die draaien nog een programma terwijl ze 'uit' staan, dus die kun je niet uitzetten, of ja, kan wel, maar dat doe ik niet. Van de andere kant, de TV op de slaapkamer is uit 2016, en daar maak ik gebruik van zo'n Ziggo Next-box. De TV staat altijd op standby.
Dat gebruikt in standby bij elkaar 2.2 watt per uur, oftewel 52.8 watt per dag, dus per jaar is dat 19.27 kWh, wat neerkomt op 4.05 euro, op een heel jaar. Dan heb ik wel andere dingen die ik uit kan zetten die meer stroom en dus geld besparen.
quote:Op zondag 17 april 2022 10:40 schreef lobotm het volgende:
[..]
Denk dat die plasma as soon as possible vervangen moet worden ..
Dat lijkt me stug eigenlijk, i.t.t. een koelkast die 24/7 aan staat (die is van 2011, die was ik even vergeten, ga ik naar kijkenquote:Op maandag 18 april 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je je plasma tv vervangt dan zal je energierekening dalen ondanks de tariefverhoging
Bij 6 uur per dag zit je op 1,2 kWh, dus reken maar uit wat ie op jaarbasis kost bij zoveel euro/kWhquote:Op maandag 18 april 2022 14:28 schreef Fleischmeister het volgende:
Gemiddeld 6 uur per dag is dan al veel, dus dan gaat de besparing al door vieren minimaal.
Mijn plasma zuipt gemiddeld rond de 180W gekalibreerd, dat is fors, maar lijkt me bij lange na niet het grootste deel van de stroomrekening.
Als je de tv uit zet dan start de tv een pixel-refresh-programma ofzoiets. Kun je ook zien aan het verbruik. De tv staat uit maar je ziet dat het verbruik vanuit 'aan' een stuk terugloopt maar nog steeds boven de 50 watt. Dat programma duurt even, en daarna knalt ie terug naar bijna 0.quote:Op maandag 18 april 2022 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat voor programma draaien die?
dat klopt maar dan nog kan je energierekening dalen ondanks de tariefverhoging.quote:Op maandag 18 april 2022 14:28 schreef Fleischmeister het volgende:
Mijn plasma zuipt gemiddeld rond de 180W gekalibreerd, dat is fors, maar lijkt me bij lange na niet het grootste deel van de stroomrekening
Als ik straks het dubbele betaal van wat ik voorheen betaalde, dan moet het tv-gebruik meer dan de helft van de energierekening innemen wil dat het geval zijn toch?quote:Op maandag 18 april 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat klopt maar dan nog kan je energierekening dalen ondanks de tariefverhoging.
als dat zo is dan is dat zo, ik schreef ook dat het kan.quote:Op maandag 18 april 2022 15:33 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Als ik straks het dubbele betaal van wat ik voorheen betaalde, dan moet het tv-gebruik meer dan de helft van de energierekening innemen wil dat het geval zijn toch?
Huh, verwachting dat de prijzen nog zoveel verder omhoog gaan? Waar heb je die vandaan?quote:Op maandag 18 april 2022 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
maar of dat dan beter is voor je TV ...
Overigens is 20kWh tegen oude prijzen idd 4 euro per jaar. Tegen huidige al 12, en tegen verwacht 20 eur/jr ... Tikt toch door.
Aah checkquote:Op maandag 18 april 2022 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je de tv uit zet dan start de tv een pixel-refresh-programma ofzoiets. Kun je ook zien aan het verbruik. De tv staat uit maar je ziet dat het verbruik vanuit 'aan' een stuk terugloopt maar nog steeds boven de 50 watt. Dat programma duurt even, en daarna knalt ie terug naar bijna 0.
Maar als je dus de TV uit zet en direct die stekker uit knalt kan ie dat programma dus niet draaien.
Nu afsluiten is 0.60 a 0.65 kWh, verwachting is dat prijzen tot 5x gaan, 0.60 - 0.65 is slechts 3x nog ...quote:Op maandag 18 april 2022 15:35 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Huh, verwachting dat de prijzen nog zoveel verder omhoog gaan? Waar heb je die vandaan?
Ik zit nu op ¤0,17/kWh, toch maar eens uitrekenen hoe lang het dan nog duurt voor ik een OLED tv heb terugverdiend t.o.v. plasmaquote:Op maandag 18 april 2022 18:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nu afsluiten is 0.60 a 0.65 kWh, verwachting is dat prijzen tot 5x gaan, 0.60 - 0.65 is slechts 3x nog ...
Goed om te zien, ik ken je nog wel van het werkzoek topic. Blijkbaar dus ook veel veerkracht ontwikkeld. En goede sollicitatie en netwerkvaardigheden helpen ook mee. Dat gestuiter liegt er inderdaad niet om, het verschil tussen m'n huidige netto inkomen en m'n laatste voltijd WW betaalspecificatie (mei 2021) is 1200,- netto. Hoe hoger je komt qua salaris, hoe harder dat gaat. Veel mensen weten ook niet dat de netto klap veel harder is dan de bruto klap, je verliest je reiskostenvergoeding en je krijgt geen arbeidskorting meer.quote:Op maandag 18 april 2022 01:03 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik verdien beneden modaal (nu iets meer dan 2100 euro netto per maand) maar houd gemiddeld over het afgelopen anderhalf jaar circa 700 euro over aan het einde v/d maand. Moet wel zeggen dat ik de mazzel heb het afgelopen decennium in een goedkope sociale huurwoning woon, en geen kinderen hebben helpt hierin ook goed mee.
Jarenlang heb ik via uitzend- en detacheerbureaus vele tijdelijke werkcontracten met soms zelfs perioden met WW ertussendoor, waardoor sprake was van een zeer sterk wisselend inkomen. Hierdoor heb ik goed aangeleerd 'beneden mijn stand' te leven waardoor ik hoogstwaarschijnlijk niet in een scenario terecht ga komen zoals Martijn in 't Veld uit de OP. Nu een vast contract maar de toeslagen vanuit de Belastingdienst zijn inmiddels ook foetsie.
Denk dat ik qua boodschappen wel wat te winnen heb qua kosten; gemiddeld 280 euro per maand, maar daar zit dan ook wel bijna 50 euro per maand aan Cashewnoten bij ...
Is die nieuwe box inclusief router of enkel voor tv? Zelf heb ik een Nvidia Shield pro. Idle power is 2 watt, staat 18 uur idle. Maakt een 13kwh/jaar.quote:Op dinsdag 19 april 2022 01:27 schreef raptorix het volgende:
Wat ook enorme energieslurpers zijn zijn die oudere Ziggo boxen, ik heb destijds een upgrade gedaan naar de nieuwe Ziggo GO box, en berekening gemaakt:
Horizon 56 Watt = 245KW/U per jaar
Nieuwe box 11 Watt = 48 KW/U per jaar
Al met al scheelt dat dus 120 euro per jaar.
Is de Mediabox Nextquote:Op dinsdag 19 april 2022 06:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is die nieuwe box inclusief router of enkel voor tv? Zelf heb ik een Nvidia Shield pro. Idle power is 2 watt, staat 18 uur idle. Maakt een 13kwh/jaar.
En zelfs dan heb ik een plug er tussen zitten die aan m'n domotica hangt zodat hij zo veel als mogelijk uit is 🤣
Toch nog wel een pittig verbruik, maar zeker een vooruitgang! Prettig standby verbruik ookquote:Op dinsdag 19 april 2022 06:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Is de Mediabox Next
Ding werkt ook gewoon goed in tegenstelling tot die trage oude box.
Mwoah het zijn relatief kleine kastjes he, meestal moeten die flink gekoeld worden, volgens mij pakken ze net zoveel als mijn Raspberry dus valt nog wel mee denk ikquote:Op dinsdag 19 april 2022 06:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Toch nog wel een pittig verbruik, maar zeker een vooruitgang! Prettig standby verbruik ook
Geldt dat ook voor zo’n Humax box? En dat is dus ook het stand-by staan?quote:Op dinsdag 19 april 2022 01:27 schreef raptorix het volgende:
Wat ook enorme energieslurpers zijn zijn die oudere Ziggo boxen, ik heb destijds een upgrade gedaan naar de nieuwe Ziggo GO box, en berekening gemaakt:
Idle was het 0.25w oid volgens de specquote:Op dinsdag 19 april 2022 06:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mwoah het zijn relatief kleine kastjes he, meestal moeten die flink gekoeld worden, volgens mij pakken ze net zoveel als mijn Raspberry dus valt nog wel mee denk ik
Standby is maar 1 watt zie ik, normaal verbruik 18, dus dat valt mee.quote:
Ik schrik hier best vanquote:Op dinsdag 19 april 2022 01:27 schreef raptorix het volgende:
Ja die Horizon box van Ziggo was echt een bagger apparaat, zowel in standby als in gebruik. De Mediabox Next werkt sneller, en vreet hopen minder stroom.quote:
Ziggo is sowieso pure bagger. Overpriced.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja die Horizon box van Ziggo was echt een bagger apparaat, zowel in standby als in gebruik. De Mediabox Next werkt sneller, en vreet hopen minder stroom.
Ik rol op Chromecast en Ziggo Go.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja die Horizon box van Ziggo was echt een bagger apparaat, zowel in standby als in gebruik. De Mediabox Next werkt sneller, en vreet hopen minder stroom.
Ziggo is echt veel te duur als je het vergelijkt met andere aanbieders. Inmiddels zit ik bij T-Mobile voor 40 euro ofzo internet en tv (glas). Als ik dan zie wat Ziggo durft te vragenquote:Op dinsdag 19 april 2022 09:32 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik rol op Chromecast en Ziggo Go.
Toegegeven, ik woon in DE, maar zo'n kastje met een HDD zal sowieso energievreten.
Mijn PS4 zit bijvoorbeeld in een stekkerdoos die ik gewoon uitschakel als ik bepaalde externe apparatuur niet meer blief.
Ik stream echt zo bizarveel dat ik liever gewoon een Dreambox kastje aanschaf voor de sportevenementen en de rest gewoon uit NLZiet of [insert streaming platform] haal.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:33 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ziggo is echt veel te duur als je het vergelijkt met andere aanbieders. Inmiddels zit ik bij T-Mobile voor 40 euro ofzo internet en tv (glas). Als ik dan zie wat Ziggo durft te vragen
Ja, maar dat uitschakelen was ook wel nodig bij die Horizon box. Maar die Mediabox Next is dat niet meer zo nodig.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:32 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Ik rol op Chromecast en Ziggo Go.
Toegegeven, ik woon in DE, maar zo'n kastje met een HDD zal sowieso energievreten.
Mijn PS4 zit bijvoorbeeld in een stekkerdoos die ik gewoon uitschakel als ik bepaalde externe apparatuur niet meer blief.
Wij betalen redelijk wat voor KPN (75¤ per maand ofzo), maar daar zit Spotify, terugkijken en opnemen geloof ik wel bij. De service bij KPN is ook top, dus wel wat waard.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:33 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ziggo is echt veel te duur als je het vergelijkt met andere aanbieders. Inmiddels zit ik bij T-Mobile voor 40 euro ofzo internet en tv (glas). Als ik dan zie wat Ziggo durft te vragen
Het zit er niet bij. Het zit in de prijs. Ook met Spotify is dat nog veel te duur. Terugkijken kun je toch ook via apps in je tv / chromecast?quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij betalen redelijk wat voor KPN (75¤ per maand ofzo), maar daar zit Spotify, terugkijken en opnemen geloof ik wel bij. De service bij KPN is ook top, dus wel wat waard.
Live terugkijken, pauzeren etc. Dat zijn wel functies waar wij veel gebruik van maken.quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:44 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Het zit er niet bij. Het zit in de prijs. Ook met Spotify is dat nog veel te duur. Terugkijken kun je toch ook via apps in je tv / chromecast?
Pauzeren, live terugkijken etc kan ik ook en daar betaal ik niks voor. Bij glasvezel kan dat namelijk altijd wel. Vreemd dat KPN daar gewoon geld voor vraagt als ik het goed begrijp?quote:Op dinsdag 19 april 2022 09:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Live terugkijken, pauzeren etc. Dat zijn wel functies waar wij veel gebruik van maken.
Ik heb dit destijds doorberekend, als Ziggo al die boxen zou vervangen voor de zuinige besparen de huishoudens in Nederland 5% per jaar aan energie, dat vind ik nogal wat.quote:
Ziggo wil dat best doen als ze abonnementen met 10% gaan verhogen. Alles is voor Bassie immersquote:Op dinsdag 19 april 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb dit destijds doorberekend, als Ziggo al die boxen zou vervangen voor de zuinige besparen de huishoudens in Nederland 5% per jaar aan energie, dat vind ik nogal wat.
Denk eerder dat het probleem is dat er geen chippies zijn op het moment.quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ziggo wil dat best doen als ze abonnementen met 10% gaan verhogen. Alles is voor Bassie immers
Wie heeft dit fabeltje je ingefluisterd?quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:06 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Als kraanmachinist zzp'en en dan verdien je al ruim een ton.
Volgens mij klopt het wel hoor. Wel bruto, voor aftrek kosten en belasting.quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wie heeft dit fabeltje je ingefluisterd?
Hangt van de kraan/het kraantje af 😉quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:28 schreef Gunner het volgende:
Inclusief kraan? dan is 80 euro geen geld
Moet je nog wel even in de kraan investeren.
Je denkt dat als je 80 euro uur rekent je ook de hele tijd fulltime aan het werk bent? Ten eerste moet je je opdrachten maar zien te vinden, dan heb je ook nog je slack tussen projecten door, zeker met een kraan rij je niet even snel naar een klusje tussendoor. En dan heb ik het nog niet eens over verzekeringen en belasting, investeren in certficaten, etc etc.quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Volgens mij klopt het wel hoor. Wel bruto, voor aftrek kosten en belasting.
Man met kraan kost al snel 80 euro per uur. Is 3200 euro per week x 46 weken = eur 147.200.
Zeker. Ik huur regelmatig dat soort mannen in. Ging in mijn berekening trouwens uit van 46 weken.quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je denkt dat als je 80 euro uur rekent je ook de hele tijd fulltime aan het werk bent? Ten eerste moet je je opdrachten maar zien te vinden, dan heb je ook nog je slack tussen projecten door, zeker met een kraan rij je niet even snel naar een klusje tussendoor. En dan heb ik het nog niet eens over verzekeringen en belasting, investeren in certficaten, etc etc.
Ik denk dat een ZZP kraanmachinst op zijn best tegen de 50K bruto over houd, en dan zullen we het wel over het hogere segment qua skills hebben.
46 weken en 40 uur per week is teveelquote:Op dinsdag 19 april 2022 11:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Volgens mij klopt het wel hoor. Wel bruto, voor aftrek kosten en belasting.
Man met kraan kost al snel 80 euro per uur. Is 3200 euro per week x 46 weken = eur 147.200.
Je kent blijkbaar het verschil tussen omzet draaien en verdienen niet. Ik adviseer je om geen onderneming te starten of als je dat toch doet je daarbij uitgebreid te laten adviseren door een accountant.quote:Op dinsdag 19 april 2022 11:06 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Als kraanmachinist zzp'en en dan verdien je al ruim een ton.
Eerste les economie op de MAVO destijd. Omzet - kosten = winst.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je kent blijkbaar het verschil tussen omzet draaien en verdienen niet. Ik adviseer je om geen onderneming te starten of als je dat toch doet je daarbij uitgebreid te laten adviseren door een accountant.
Goed idee. Het lijkt te verzanden in een persoonlijke ervaringen topic.quote:
Twee weken geleden was al op de het nieuws dat de hoeveelheid wanbetalers bij de energiemaatschappijen aan het oplopen is dus dat duurt vast niet lang meer.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Even terug naar de kern van het topic: hoeveel mensen zullen door de ontwikkelingen in de afgelopen (en komende) maanden echt kopje onder gaan in dat middensegment? En zal de overheid (kunnen) ingrijpen in lastenvermindering?
Jep, ook hier te lezen dat men veel schulden verwacht: https://www.rtlnieuws.nl/(...)oor-schuldenexplosiequote:Op dinsdag 19 april 2022 15:38 schreef Donna het volgende:
[..]
Twee weken geleden was al op de het nieuws dat de hoeveelheid wanbetalers bij de energiemaatschappijen aan het oplopen is dus dat duurt vast niet lang meer.
Zit je aan het eind van je contract met een nota van enkele duizenden euro's te kijken..quote:De hoge bedragen vliegen ons om de oren. In korte tijd is onze energie een stuk duurder geworden. Zo betaalde je in augustus gemiddeld nog 95 cent voor een kubieke meter gas. Nu is dat 2,66 euro. Voor stroom betaalde je in juli nog 24 cent per kilowattuur, nu is dat al zo'n 62 cent. Maandelijks is een huishouden tot wel drie keer meer geld kwijt. Een behoorlijke aanslag op de portemonnee. En dus kiezen steeds meer mensen ervoor om het maandbedrag aan te passen en bewust laag te houden. Maar dat is uitstel van executie, legt Schutte uit: "Je ziet dat als mensen nu al klem zitten met hun financiën, ze geneigd zijn om hun termijnbedragen naar beneden bij te stellen. En als je vervolgens aan het eind van het jaar dan een afrekening krijgt, dan is dat in een keer een stuk hoger omdat de kosten en het verbruik zijn toegenomen."
Goed topic. Ik denk dat het duidelijk worden van de pijn nog moet komen. Mensen hebben standaard vaak wel 'n potje om wat rek op te vangen, maar als de kosten structureel hoger zijn (wat ongetwijfeld zo is, ik kan me niet voorstellen dat producten in de supermarkt straks weer goedkoper worden) gaat het pas over een paar maanden of misschien zelfs een jaar pijn doen. Je hoort nu al wel her-en-der verhalen dat mensen het moeilijker krijgen. Dat wordt gewoon steeds iets meer verwacht ik. Soort boiling frog. Maar dan dus wel met stervende kikkers aan 't eind.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Even terug naar de kern van het topic: hoeveel mensen zullen door de ontwikkelingen in de afgelopen (en komende) maanden echt kopje onder gaan in dat middensegment? En zal de overheid (kunnen) ingrijpen in lastenvermindering?
Bruto netto whateverquote:Op dinsdag 19 april 2022 15:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je kent blijkbaar het verschil tussen omzet draaien en verdienen niet. Ik adviseer je om geen onderneming te starten of als je dat toch doet je daarbij uitgebreid te laten adviseren door een accountant.
Er zit echt een gigantische crisis aan te komen denk ik. In de bouw wordt er al op voorgesorteerd linkje. Het wordt er echt niet snel beter op..quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:46 schreef JeOma het volgende:
[..]
Je hoort nu al wel her-en-der verhalen dat mensen het moeilijker krijgen. Dat wordt gewoon steeds iets meer verwacht ik. Soort boiling frog. Maar dan dus wel met stervende kikkers aan 't eind.
Ja, die crisis zit er aan te komen inderdaad. Ik denk dat heel veel mensen dik in de problemen gaan komen. De regering kán daar wel iets mee, maar gaat dat niet doen, want ze gaan de belastingen verhogen.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er zit echt een gigantische crisis aan te komen denk ik. In de bouw wordt er al op voorgesorteerd linkje. Het wordt er echt niet snel beter op..
Straks lekker je huis verpanden/verkopen aan de overheid, lekker man.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die crisis zit er aan te komen inderdaad. Ik denk dat heel veel mensen dik in de problemen gaan komen. De regering kán daar wel iets mee, maar gaat dat niet doen, want ze gaan de belastingen verhogen.
Nee, waarom?quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Straks lekker je huis verpanden/verkopen aan de overheid, lekker man.
Wat een geweldig land is dit toch ook, voortvarend de Dutch Dream helpen 🤷♂️quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er zit echt een gigantische crisis aan te komen denk ik. In de bouw wordt er al op voorgesorteerd linkje. Het wordt er echt niet snel beter op..
Zolang je de hypotheek kan opbrengen is er geen man overboord.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:30 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Straks lekker je huis verpanden/verkopen aan de overheid, lekker man.
Qua voorzieningen is en blijft Nederland een vooraanstaand land natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:37 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Wat een geweldig land is dit toch ook, voortvarend de Dutch Dream helpen 🤷♂️
Ik heb dit soort negatieve berichten nog nooit begrepen. Bijna in heel Europa knallen de prijzen omhoog, en toch ligt het aan "dit geweldige land". Dan heb je echt de ogen in je broekzak zittenquote:Op dinsdag 19 april 2022 16:37 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Wat een geweldig land is dit toch ook, voortvarend de Dutch Dream helpen 🤷♂️
Zolang het leven steeds duurder aan het worden is komt een grote groep echt snel in de problemen.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Zolang je de hypotheek kan opbrengen is er geen man overboord.
Benzineprijzen?quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:40 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik heb dit soort negatieve berichten nog nooit begrepen. Bijna in heel Europa knallen de prijzen omhoog, en toch ligt het aan "dit geweldige land". Dan heb je echt de ogen in je broekzak zitten
Wel de kans om te nivelleren. De kloof tussen arm en rijk groeit nu vaste lasten excessief gestegen zijn, vooral de lage inkomens hebben hier last van en het heeft direct een gigantische invloed op de persoonlijke vrijheidquote:Op dinsdag 19 april 2022 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, die crisis zit er aan te komen inderdaad. Ik denk dat heel veel mensen dik in de problemen gaan komen. De regering kán daar wel iets mee, maar gaat dat niet doen, want ze gaan de belastingen verhogen.
Nee dat klopt hoor. Eens...quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:42 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zolang het leven steeds duurder aan het worden is komt een grote groep echt snel in de problemen.
Vergeet ook niet dat veel mensen dit doen omdat ze bang zijn dat hun energieleverancier failliet gaat. Dan hebben heel veel mensen een nog veel groter probleemquote:Op dinsdag 19 april 2022 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jep, ook hier te lezen dat men veel schulden verwacht: https://www.rtlnieuws.nl/(...)oor-schuldenexplosie
[..]
Zit je aan het eind van je contract met een nota van enkele duizenden euro's te kijken..
Dat is waar, want alle mensen die nu net op 0 uitkomen elke maand qua inkomsten/uitgaven en de mensen die daar net boven zitten, die hebben per jaar niet even het 3voudige liggen, zomaar ineens, omdat de energie nu 3x zo duur is geworden.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat veel mensen dit doen omdat ze bang zijn dat hun energieleverancier failliet gaat. Dan hebben heel veel mensen een nog veel groter probleem
Daarnaast vraag ik me af wat er daadwerkelijk gaat gebeuren met de koopkracht na die recente oproep om salarissen te verhogen (waar dat kan).quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:44 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Wel de kans om te nivelleren. De kloof tussen arm en rijk groeit nu vaste lasten excessief gestegen zijn, vooral de lage inkomens hebben hier last van en het heeft direct een gigantische invloed op de persoonlijke vrijheid
Denk dat veel mensen ook gewoon op hun vakantiegeld zitten te wachten dat meestal in Mei wordt uitgekeerd. Zou me niet verbazen als velen daarvan hun rekeningen gaan betalen.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
en dat hebben de mensen in deze situaties denk ik ook niet liggen, want als ze dat wel hadden dan was dat maandelijkse hogere voorschot ook geen issue.
Ja, dat is wel waarschijnlijk inderdaad. Maar ja, wat moet je anders? Feit is dat de overheid niet die energierekeningen gaat betalen, en ze kunnen wel de belastingen daarop verlagen, maar dat krijgen we op een gegeven moment gewoon terug op ons bordje, áls ze dat al zouden doen, want die paar honderd euro die mensen nu krijgen, daarmee is het probleem niet opgelost.quote:Op dinsdag 19 april 2022 17:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Denk dat veel mensen ook gewoon op hun vakantiegeld zitten te wachten dat meestal in Mei wordt uitgekeerd. Zou me niet verbazen als velen daarvan hun rekeningen gaan betalen.
Ik heb panelen, maar de energie boer wil mijn maand bedrag niet omlaag zetten.... om deze reden.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zit je aan het eind van je contract met een nota van enkele duizenden euro's te kijken..
Je hebt ook gas?quote:Op dinsdag 19 april 2022 17:08 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik heb panelen, maar de energie boer wil mijn maand bedrag niet omlaag zetten.... om deze reden.
Ben dus verplicht hun een renteloze lening te geven
Daarnaast heb je pas de isolerende maatregelen volgend jaar lente/zomer, dus je hebt daar ook niks aan nu.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar, want alle mensen die nu net op 0 uitkomen elke maand qua inkomsten/uitgaven en de mensen die daar net boven zitten, die hebben per jaar niet even het 3voudige liggen, zomaar ineens, omdat de energie nu 3x zo duur is geworden.
En als je dan geconfronteerd wordt met een veel hoger voorschot, of je kinderen te eten kunnen geven nog deze maand, dan snap ik wel wat gevoelsmatig de keuze is die je maakt. Dat je daarmee het probleem vooruitschuift en je deze maand wellicht 250 euro te kort komt, maar aan het eind van het contractjaar ineens 3.000 euro te kort komt, dat is dan inderdaad zo.
Dat is niet op te lossen met allerlei energiebesparende maatregelen. Het is daarmee wel mogelijk om de pijn wat te verzachten, maar niet weg te nemen, en die energiebesparende maatregelen zijn dan alleen maar de dingen die je nu kunt doen die geen geld kosten, dus korter douchen, geen verwarming aan, dat soort dingen, want isolatie etc kost ook honderden tot duizenden euro's, en dat hebben de mensen in deze situaties denk ik ook niet liggen, want als ze dat wel hadden dan was dat maandelijkse hogere voorschot ook geen issue.
Ik ontkende ook zeker niet dat mensen dit doen. Alleen dat er meerdere aspecten aan zitten, waaronder angst voor omvallende leveranciers.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar, want alle mensen die nu net op 0 uitkomen elke maand qua inkomsten/uitgaven en de mensen die daar net boven zitten, die hebben per jaar niet even het 3voudige liggen, zomaar ineens, omdat de energie nu 3x zo duur is geworden.
En als je dan geconfronteerd wordt met een veel hoger voorschot, of je kinderen te eten kunnen geven nog deze maand, dan snap ik wel wat gevoelsmatig de keuze is die je maakt. Dat je daarmee het probleem vooruitschuift en je deze maand wellicht 250 euro te kort komt, maar aan het eind van het contractjaar ineens 3.000 euro te kort komt, dat is dan inderdaad zo.
Dat is niet op te lossen met allerlei energiebesparende maatregelen. Het is daarmee wel mogelijk om de pijn wat te verzachten, maar niet weg te nemen, en die energiebesparende maatregelen zijn dan alleen maar de dingen die je nu kunt doen die geen geld kosten, dus korter douchen, geen verwarming aan, dat soort dingen, want isolatie etc kost ook honderden tot duizenden euro's, en dat hebben de mensen in deze situaties denk ik ook niet liggen, want als ze dat wel hadden dan was dat maandelijkse hogere voorschot ook geen issue.
Geen enkel probleem mee. Ik wil best betalen aan het einde van elke maand, obv verbruik. Maar ik ga niet van te voren heel veel geld overmaken gedurende het warme seizoen in de hoop dat de leverancier geen solvabiliteitsproblemen krijgt. Je kunt er nu alleen niet voor kiezen, dus ik zet m'n termijnbedrag heel laag.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:42 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat is dan ook de oplossing voor alle problemen, volgens de regeringquote:Op dinsdag 19 april 2022 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is te hopen dat iedereen zo denkt. In de praktijk komt het er vaak op neer dat men het 'vergeet' dat die eindafrekening komt en is het geld al lang en breed uitgegeven aan andere zaken.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:17 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Geen enkel probleem mee. Ik wil best betalen aan het einde van elke maand, obv verbruik. Maar ik ga niet van te voren heel veel geld overmaken gedurende het warme seizoen in de hoop dat de leverancier geen solvabiliteitsproblemen krijgt. Je kunt er nu alleen niet voor kiezen, dus ik zet m'n termijnbedrag heel laag.
Trouwens, met al die Haagse douceurtjes, als de 400 energiebelasting korting en laag BTW op gas, zal de eindrekening nog meevallen.
Feit is natuurlijk dat lang niet iedereen er voldoende rekening mee houdt of kan houden, maar het ligt natuurlijk aan de reden waarom je nu de maandtermijn lager zet. Een helder overzicht financiële status is daarbij handig om bij te houden. Dat voorkomt ook dat je uitgeeft wat je niet hebt, maar wel op je rekening staat.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is te hopen dat iedereen zo denkt. In de praktijk komt het er vaak op neer dat men het 'vergeet' dat die eindafrekening komt en is het geld al lang en breed uitgegeven aan andere zaken.
Er is extra geld uitgetrokken voor enorm veel onderwerpen, geld dat nodig was om problemen aan te pakken, alleen dat geld moet ergens vandaan komen. Daarom aanpassingen in belastingenquote:Op woensdag 20 april 2022 08:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is dan ook de oplossing voor alle problemen, volgens de regering
Jep want het woord "besparen" kennen ze niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:58 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Er is extra geld uitgetrokken voor enorm veel onderwerpen, geld dat nodig was om problemen aan te pakken, alleen dat geld moet ergens vandaan komen. Daarom aanpassingen in belastingen
Dan gaat er minder geld naar onderwijs, defensie of noem maar op en ik kan wel raden hoe jij dan gaat reagerenquote:Op woensdag 20 april 2022 09:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jep want het woord "besparen" kennen ze niet.
Goedzo, ik ben toch enorm klaar met mensen die menen voor mij te moeten spreken.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:06 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dan gaat er minder geld naar onderwijs, defensie of noem maar op en ik kan wel raden hoe jij dan gaat reageren
Bij de huizenjacht is dat van ondergeschikt belang als je moet kiezen tussen een brug of dat.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:02 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Er is natuurlijk ook wel sprake van het missen van enige opvoeding/gezond verstand op financieel vlak.
Iedereen neemt een hypotheek op het maximum. Zodra er weer enige ruimte is en er is aanleiding voor (kinderen, wens om ruimer te wonen) dan neemt men een hogere hypotheek of duurdere huurwoning. Zonder daarbij of een buffer aan te houden of iets van speelruimte in het maandelijkse budget.
Ik zie niet in waarom de overheid en in praktijk dus wij allemaal voor deze groep mensen steun moet regelen.
Je moet haast wel in de huidige huizenmarkt lijkt me? Wij hebben ons huis (opknapper) 4 jaar geleden gelukkig kunnen kopen op alleen mijn salaris, maar hoeveel stellen moet maandelijks krom liggen om alleen al de hypotheek en andere vaste lasten bij elkaar te krijgen?quote:Op woensdag 20 april 2022 09:02 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Iedereen neemt een hypotheek op het maximum.
Als je dat niet wilt dan is emigreren de enige optiequote:Op woensdag 20 april 2022 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je moet haast wel in de huidige huizenmarkt lijkt me? Wij hebben ons huis (opknapper) 4 jaar geleden gelukkig kunnen kopen op alleen mijn salaris, maar hoeveel stellen moet maandelijks krom liggen om alleen al de hypotheek en andere vaste lasten bij elkaar te krijgen?
En dan gaat het dak lekken, moet de auto een grote beurt, gaat de wasmachine stuk, stijgen de energielasten etc.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je moet haast wel in de huidige huizenmarkt lijkt me? Wij hebben ons huis (opknapper) 4 jaar geleden gelukkig kunnen kopen op alleen mijn salaris, maar hoeveel stellen moet maandelijks krom liggen om alleen al de hypotheek en andere vaste lasten bij elkaar te krijgen?
Die mensen heb ik geen medelijden mee. Mensen die het niet kúnnen is een ander verhaal, maar mensen die gewoon niet de wil hebben om te zorgen dat ze hun financiën op orde hebben, ja, jammer dan joh.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:45 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Feit is natuurlijk dat lang niet iedereen er voldoende rekening mee houdt of kan houden, maar het ligt natuurlijk aan de reden waarom je nu de maandtermijn lager zet. Een helder overzicht financiële status is daarbij handig om bij te houden. Dat voorkomt ook dat je uitgeeft wat je niet hebt, maar wel op je rekening staat.
Er vanuit gaande dat dit mensen zijn die een laag inkomen hebben, en dus sowieso al beide inkomens nodig hebben, ja, eens. De mensen die gewoon een zo groot mogelijk huis willen, gewoon, omdat ze dan het grootste/duurste huis hebben binnen hun sociale kring; geen medelijden mee.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het kan er ook insluipen toch? Stel je zet die 2000 euro opzij voor de eindafrekening over 6 maanden maar ondertussen gaat er iets kapot waardoor al een deel van dat budget wegvalt? Heb het idee dat heel veel mensen gewoon niet maandelijks kunnen / toekomen aan sparen waardoor ze al direct in de problemen komen mocht een wasmachine stuk gaan of iets vergelijkbaars.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
maar mensen die gewoon niet de wil hebben om te zorgen dat ze hun financiën op orde hebben, ja, jammer dan joh.
Nahh, maar dat is de categorie die het niet gebolwerkt krijgt. Als je 2000 euro opzij zet voor de eindafrekening en voor de rest doe je yolo terwijl er ALTIJD iets kapot kan gaan, hogere energiekosten of niet, dan heb je je financiën imho niet onder controle.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het kan er ook insluipen toch? Stel je zet die 2000 euro opzij voor de eindafrekening over 6 maanden maar ondertussen gaat er iets kapot waardoor al een deel van dat budget wegvalt? Heb het idee dat heel veel mensen gewoon niet maandelijks kunnen / toekomen aan sparen waardoor ze al direct in de problemen komen mocht een wasmachine stuk gaan of iets vergelijkbaars.
Zijn we weer terug bij het verhaal in de OP eigenlijk; blijkbaar leven heel veel middeninkomens dus zodanig dat ze geen buffer hebben voor stijgende kosten of financiële tegenvallers. Dat is of te wijten aan een te laag (gezamenlijk) inkomen of door te losbandig omgaan met je geld.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nahh, maar dat is de categorie die het niet gebolwerkt krijgt. Als je 2000 euro opzij zet voor de eindafrekening en voor de rest doe je yolo terwijl er ALTIJD iets kapot kan gaan, hogere energiekosten of niet, dan heb je je financiën imho niet onder controle.
Eens, ik ben ook voor een kleinere overheid. Ik weet dat er dan sommige zaken wellicht minder geregeld zijn, maar de absurde regeldrang en de daarmee gemoeide kosten lopen ook de spuigaten uit. Ik zou bijvoorbeeld zeker voor het verlagen van belastingen in combinatie met het wegvallen van toeslagen zijn waardoor er ook minder controlerende instanties nodig zijn.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Goedzo, ik ben toch enorm klaar met mensen die menen voor mij te moeten spreken.
Ja, en die eerste categorie, dat is gewoon heel erg kut, maar je geld over de balk smijten maar niet snappen dat je wasmachine altijd kapot kan gaan, of dingen kopen die onnodig zijn terwijl je al vrijwel helemaal aan zit, ja, weet je, dat soort mensen heb je ook genoeg, en ik weet dus niet waar het gezin uit de OP onder valt, vanwege 'het paste precies'.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zijn we weer terug bij het verhaal in de OP eigenlijk; blijkbaar leven heel veel middeninkomens dus zodanig dat ze geen buffer hebben voor stijgende kosten of financiële tegenvallers. Dat is of te wijten aan een te laag (gezamenlijk) inkomen of door te losbandig omgaan met je geld.
Het is ook niet alsof er op onderwijs en zorg bespaard moet worden. Er worden miljarden over de balk geflikkerd maar daar hoor je niemand over en dat wordt niet aangedragen.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Eens, ik ben ook voor een kleinere overheid. Ik weet dat er dan sommige zaken wellicht minder geregeld zijn, maar de absurde regeldrang en de daarmee gemoeide kosten lopen ook de spuigaten uit. Ik zou bijvoorbeeld zeker voor het verlagen van belastingen in combinatie met het wegvallen van toeslagen zijn waardoor er ook minder controlerende instanties nodig zijn.
Nu moet ik niet echt klagen, verdien wel iets boven modaal, maar daar heb ik als alleenstaande gewoon een prima hoekwoning voor kunnen kopen twee jaar geleden en nog voldoende spaargeld op de spaarrekening. De boodschappen worden duurder en uiteraard vind ik dat niet prettig, maar ik hoef nog niet op droog brood te leven.
Het geld wordt weggehaald bij de spaarder die meer dan een halve ton op de rekening hebben staan, bedrijven en wellicht zelfs de hogere inkomens. Wij hebben niks te vrezen, heck, wij zouden er zelfs blij van moeten worden lijkt mequote:Op woensdag 20 april 2022 10:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het is ook niet alsof er op onderwijs en zorg bespaard moet worden. Er worden miljarden over de balk geflikkerd maar daar hoor je niemand over en dat wordt niet aangedragen.
Ook wil de overheid geen prakitsche oplossingen die daadwerkelijk een doel helpen halen. Nee, het gaat om geld innen geld innen en geld innen. Dát is de enige "oplossing" wat ze kunnen verzinnen. En dan zijn mensen wiens beurs leeggeklopt wordt het er nog roerend mee eens ook
Dus als je spaart en zuinig leeft wordt je gestraft.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:16 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het geld wordt weggehaald bij de spaarder die meer dan een halve ton op de rekening hebben staan, bedrijven en wellicht zelfs de hogere inkomens. Wij hebben niks te vrezen, heck, wij zouden er zelfs blij van moeten worden lijkt me
Ik ben voor nivelleren dus als het hoogste tarief een beetje omhoog gaat dan is dat prima. Verder word je qua IB niet gestraft als je zuinig leeft. Dat er belasting betaald moet worden over overige inkomsten ben ik voorstander van en het is maar een kleine vermogende groep Nederlanders die hier last van hebben.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus als je spaart en zuinig leeft wordt je gestraft.
Maar daar gaat het toch helemaal niet om?
En je kan wel naief zijn maar uiteindelijk ben je zelf ook aan de beurt, er zijn ook genoeg belasting en/of latenverhoging die jou/ "ons" wél treffen.
En zo jaag je de mensen die al veel afdragen weg waardoor de hoger wordende lasten over steeds minder vermogenden verdeeld wordt.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik ben voor nivelleren dus als het hoogste tarief een beetje omhoog gaat dan is dat prima. Verder word je qua IB niet gestraft als je zuinig leeft. Dat er belasting betaald moet worden over overige inkomsten ben ik voorstander van en het is maar een kleine vermogende groep Nederlanders die hier last van hebben.
Ik vind het een beter idee om een keer de oorzaken aan te pakken in plaats van altijd de gevolgen proberen in te perken. Gaten met gaten dichten is geen oplossing en al helemaal niet duurzaam.quote:Als ik meer IB moet betalen omdat de armste groep Nederlanders nu het vel van het hoofd getrokken wordt en dus hulp nodjg hebben, dan vind ik dat wel een goed idee.
Zie boven, je bent uiteindelijk wel een keer aan de beurt als jij onder de "vermogenden" gaat vallen omdat boven jou alles weggenivelleerd of gejaagd is.quote:Je noemt me naïef. Welke belastingen en lastenverhogingen gaan mij treffen, aan welke denk jij?
Ik denk dat ik jou niet goed begrijp.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
En zo jaag je de mensen die al veel afdragen weg waardoor de hoger wordende lasten over steeds minder vermogenden verdeeld wordt.
[..]
Ik vind het een beter idee om een keer de oorzaken aan te pakken in plaats van altijd de gevolgen proberen in te perken. Gaten met gaten dichten is geen oplossing en al helemaal niet duurzaam.
[..]
Zie boven, je bent uiteindelijk wel een keer aan de beurt als jij onder de "vermogenden" gaat vallen omdat boven jou alles weggenivelleerd of gejaagd is.
Brandstof, vliegtickets, energie, boodschappen, consumentengoederen, electronica, bouwmaterialen. Alles komt plots uit Rusland en is niet leverbaar of heel duur
De overheid, wat ooit "volksvertegenwoordiging" heette, kan zich ook eens inzetten voor de Nederlander in plaats van enkel geld aftroggelen.
Nee, dat is incorrect. Ik zeg dat de overheid geen visie heeft en geen trek heeft in praktische oplossingen.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik denk dat ik jou niet goed begrijp.
Je bent voor een kleinere overheid. Daarnaast ben je voor lagere belastingen (topinkomens hebben dit de afgelopen jaren gekregen).
Én ondertussen verwijt je de overheid die excessief gestegen prijzen. Toch?
Dan heb je me tuk
Waar gaan we op bezuinigen?quote:Op woensdag 20 april 2022 11:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, dat is incorrect. Ik zeg dat de overheid geen visie heeft en geen trek heeft in praktische oplossingen.
De enige oplossing die ze kunnen verzinnen is "belasting heffen/verhogen". Het woord besparen kennen ze sowieso niet.
Maw: ze zijn er niet voor de burger. De prijzen die kunstmatig hoog zijn, daar zou de overheid wat aan kunnen doen ja. Voor de NLer. Maar dat kost geld ipv dat het oplevert. Dus doen we niet.
Prestige projecten, binnenhalen van mensen die niks bij (kunnen) dragen in deze maatschappij, goede doelen die al 50 jaar niet verbeteren, geld rondpompende overheidsinstanties die niks doen.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:33 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waar gaan we op bezuinigen?
Het beperken van immigratie helpt bij het betaalbaar houden van de weinige voorzieningen die NL nog biedt, het beteugelen van de woningmarkt en het behalen van absolute klimaatdoelen. De politieke keuze is echter dat dit alles ondergeschikt is aan het toelaten van meer mensen.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Prestige projecten, binnenhalen van mensen die niks bij (kunnen) dragen in deze maatschappij, goede doelen die al 50 jaar niet verbeteren, geld rondpompende overheidsinstanties die niks doen.
De weinige voorzieningen die Nederland nog biedt?quote:Op woensdag 20 april 2022 12:00 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Het beperken van immigratie helpt bij het betaalbaar houden van de weinige voorzieningen die NL nog biedt, het beteugelen van de woningmarkt en het behalen van absolute klimaatdoelen. De politieke keuze is echter dat dit alles ondergeschikt is aan het toelaten van meer mensen.
Sociale voorzieningen zoals bijstand, toegankelijke zorg, toeslagen, toegankelijk onderwijs. In feite alle sociale vangnetten en voorzieningen die we met zijn alle betalen. Die worden steeds verder uitgekleed wanneer er naar rato meer mensen gebruik van maken en minder voor kunnen betalen. Maar het is wat off-topic.quote:Op woensdag 20 april 2022 12:06 schreef Lienekien het volgende:
De weinige voorzieningen die Nederland nog biedt?
En concreet?quote:Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Prestige projecten, binnenhalen van mensen die niks bij (kunnen) dragen in deze maatschappij, goede doelen die al 50 jaar niet verbeteren, geld rondpompende overheidsinstanties die niks doen.
quote:
Dat Nederland meer geld overhoudt als het aantal mensen in bijvoorbeeld de bijstand kleiner wordt (van 800.000 naar 300.000). Daar ga ik in mee, dan kan dat geld voor andere zaken gebruikt worden. Maar het bedrag dat iemand in de bijstand elke maand ontvangt is bij beide aantallen precies hetzelfde. Er wordt dus niks uitgekleed.quote:Op woensdag 20 april 2022 12:15 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Sociale voorzieningen zoals bijstand, toegankelijke zorg, toeslagen, toegankelijk onderwijs. In feite alle sociale vangnetten en voorzieningen die we met zijn alle betalen. Die worden steeds verder uitgekleed wanneer er naar rato meer mensen gebruik van maken en minder voor kunnen betalen. Maar het is wat off-topic.
Het bedrag verandert niet direct natuurlijk. Maar als er structureel meer mensen gebruik van maken dan eraan bijdragen (lees: meer ontvangers dan betalers) moet er een keer iets veranderen he. Ofwel de inleg (belasting) omhoog, ofwel de uitkering omlaag.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:09 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat Nederland meer geld overhoudt als er (bijvoorbeeld) minder statushouders binnenkomen en dat dit geld voor iets anders gebruikt kan worden. Daar ga ik in mee. Maar of er nu 300.000 of 800.000 mensen bijstand krijgen, het bedrag dat zij elke maand ontvangen is precies hetzelfde. Er wordt dus niks uitgekleed.
Nee.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:12 schreef appreciate het volgende:
[..]
Het bedrag verandert niet direct natuurlijk. Maar als er structureel meer mensen gebruik van maken dan eraan bijdragen (lees: meer ontvangers dan betalers) moet er een keer iets veranderen he. Ofwel de inleg (belasting) omhoog, ofwel de uitkering omlaag.
Ja he. Ik heb jou in aanverwante topics ook gezien dus ik ga mijn concrete voorstellen hier niet nog een keer neerpennen, die ken je namelijk al. En bovendien heb ik weinig trek in het werk doen van mensen die daar goed voor betaald worden - maar dat lekker laten - naast mijn eigen baan.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja je roept mooie termen die ook nog eens subjectief zijn. Maar ik snap t al.
Alleen klopt dat niet helemaal, die geimporteerde beroepsbevolking zit voor een groot deel thuis.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:25 schreef laziness het volgende:
Vergeet ook niet dat wij autochtone Nederlands helemaal niet genoeg kinderen krijgen om de beroepsbevolking op peil te houden. Men stelt dat je daar de immigranten gewoon voor nodig hebt.
De beroepsbevolking betaalt immers jouw AOW en wast je in het verzorgingstehuis etc.
Dat kan, een andere oplossing is minder kopen en exporteren. Dan kan de beroepsbevolking prima krimpen zonder problemen.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:25 schreef laziness het volgende:
Vergeet ook niet dat wij autochtone Nederlands helemaal niet genoeg kinderen krijgen om de beroepsbevolking op peil te houden. Men stelt dat je daar de immigranten gewoon voor nodig hebt.
De beroepsbevolking betaalt immers jouw AOW en wast je in het verzorgingstehuis etc.
Nou, je lijkt de wijsheid in pacht te hebben. Ga dan de politiek in.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja he. Ik heb jou in aanverwante topics ook gezien dus ik ga mijn concrete voorstellen hier niet nog een keer neerpennen, die ken je namelijk al. En bovendien heb ik weinig trek in het werk doen van mensen die daar goed voor betaald worden - maar dat lekker laten - naast mijn eigen baan.
Op zich wel grappig hoe "normaal" het is geworden dat falende politici beloond worden met een andere baan. In het bedrijfsleven kieperen ze je zo buiten als je het op landelijk niveau of vergelijkbaar verpest.
Een directeur die bij een middelgrote MKB organisatie/multinational ontslagen wordt na gefaald te hebben. Komt nooit meer bij een ander bedrijf aan de slag?quote:Op woensdag 20 april 2022 13:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja he. Ik heb jou in aanverwante topics ook gezien dus ik ga mijn concrete voorstellen hier niet nog een keer neerpennen, die ken je namelijk al. En bovendien heb ik weinig trek in het werk doen van mensen die daar goed voor betaald worden - maar dat lekker laten - naast mijn eigen baan.
Op zich wel grappig hoe "normaal" het is geworden dat falende politici beloond worden met een andere baan. In het bedrijfsleven kieperen ze je zo buiten als je het op landelijk niveau of vergelijkbaar verpest.
Er zitten sowieso teveel mensen thuis aan het staats infuus, van welke afkomst of achtergrond dan ook.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:28 schreef daNpy het volgende:
[..]
Alleen klopt dat niet helemaal, die geimporteerde beroepsbevolking zit voor een groot deel thuis.
Nope, ik weet van mezelf dat dat niks voor mij isquote:Op woensdag 20 april 2022 13:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, je lijkt de wijsheid in pacht te hebben. Ga dan de politiek in.
Dat vind ik al snel, maar de werkelijke kosten van het strenger maken van die regelingen is dat ook mensen die je als maatschappij wel degelijk zou willen helpen buiten de boot vallen. Dus de kosten om mensen die daar echt recht op hebben en zouden moeten hebben te helpen, zijn hoger dan het cumulatief van hun uitkeringen en toeslagen. Maar goed, wat voor een samenleving wil je zijn is dan de vraag. Voor lief nemen dat er mensen langdurig onder een bestaansminimum moeten leven of voor lief nemen dat er mensen zijn die van vangnetten profiteren. De laatste poging om iets strenger te zijn met toeslagen was geloof ik geen succesquote:Op woensdag 20 april 2022 13:47 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Er zitten sowieso teveel mensen thuis aan het staats infuus, van welke afkomst of achtergrond dan ook.
Goed gezegd. Persoonlijk vind ik dat we het nu juist goed hebben geregeld. Niet te royaal maar wel aan de lieve kant van de streep. Nog een paar stapjes strenger en we gaan de VS achterna, waar mensen in auto's leven of anders in van die tentjes op straat. Alleen al voor het beeld vind ik dat niets, derhalve betaal ik daar graag voor. Dan kan ik naar mooie, schone straten en pleinen kijken. Ook al maken er dan wat kansloze types misbruik van.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:21 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Dat vind ik al snel, maar de werkelijke kosten van het strenger maken van die regelingen is dat ook mensen die je als maatschappij wel degelijk zou willen helpen buiten de boot vallen. Dus de kosten om mensen die daar echt recht op hebben en zouden moeten hebben te helpen, zijn hoger dan het cumulatief van hun uitkeringen en toeslagen. Maar goed, wat voor een samenleving wil je zijn is dan de vraag. Voor lief nemen dat er mensen langdurig onder een bestaansminimum moeten leven of voor lief nemen dat er mensen zijn die van vangnetten profiteren. De laatste poging om iets strenger te zijn met toeslagen was geloof ik geen succesnet als het verplicht werken als 'tegenprestatie' voor een uitkering.
Ah ja de verplichte tegenprestatie. Bizar hoe snel mensen werkloos werden omdat we slavernij weer konden invoeren.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:21 schreef GemMagic het volgende:
[..]
Dat vind ik al snel, maar de werkelijke kosten van het strenger maken van die regelingen is dat ook mensen die je als maatschappij wel degelijk zou willen helpen buiten de boot vallen. Dus de kosten om mensen die daar echt recht op hebben en zouden moeten hebben te helpen, zijn hoger dan het cumulatief van hun uitkeringen en toeslagen. Maar goed, wat voor een samenleving wil je zijn is dan de vraag. Voor lief nemen dat er mensen langdurig onder een bestaansminimum moeten leven of voor lief nemen dat er mensen zijn die van vangnetten profiteren. De laatste poging om iets strenger te zijn met toeslagen was geloof ik geen succesnet als het verplicht werken als 'tegenprestatie' voor een uitkering.
Klopt, het niet-verwachte misbruik bij bedrijven gebeurde ook niet volgens de politici....quote:Op woensdag 20 april 2022 15:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah ja de verplichte tegenprestatie. Bizar hoe snel mensen werkloos werden omdat we slavernij weer konden invoeren.
Mwa het sociale vangnet in Nederland is toch wel een stukje beter geregeld allemaal (en terecht).quote:Op woensdag 20 april 2022 15:30 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Nog een paar stapjes strenger en we gaan de VS achterna,
Daarom.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa het sociale vangnet in Nederland is toch wel een stukje beter geregeld allemaal (en terecht).
Met je eens. De kloof tussen arm en rijk in de VS is volgens mij echt vele vele malen erger dan dat wij dat hier in Nederland ervaren.quote:
Je zit anders al redelijk snel in box 3 en de groep die er last van heeft hier belast wordt is dus best wel fors (al zijn 'snel' en 'fors' wel arbitrairquote:Op woensdag 20 april 2022 10:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Dat er belasting betaald moet worden over overige inkomsten ben ik voorstander van en het is maar een kleine vermogende groep Nederlanders die hier last van hebben.
en je denkt dat dat zo blijft als de verhouding actieven-inactieven jaar op jaar verandert? Uiteindelijk worden voorzieningen uitgekleed als ze niet langer betaalbaar zijn.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:19 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Nee.
het geld wordt uit een andere pot gehaald. De burger betaalt niks meer, maar 'ontvangt' minder. De inkomstenbelasting is afgelopen jaren zelfs marginaal minder geworden
Toch frappant dat ik in de beroepen waarin ik werk en nog steeds werk, amper tot geen allochtonen tegen kom.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:25 schreef laziness het volgende:
Eeeehhhhh, klinkt als een leuk concept; echter, naast de beroepsbevolking, is een veel groter deel van de bevolking, afhankelijk van het bbp. Dus stijging van het BBP is gewoon een must om de gehele bevolking nog iets van een bestaan te bieden.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dat kan, een andere oplossing is minder kopen en exporteren. Dan kan de beroepsbevolking prima krimpen zonder problemen.
Ik noem dit ook altijd als oplossing bij mijn werk als we zoals gewoonlijk deadlines niet halen vanwege personeeltekorten. Dat los je ook op door minder werk aan te nemen.
Over- en ondervertegenwoordiging heb je wel vaker. Weinig mannen bij de studie Verloskunde (en dus in het werkveld).quote:Op woensdag 20 april 2022 18:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch frappant dat ik in de beroepen waarin ik werk en nog steeds werk, amper tot geen allochtonen tegen kom.
Loop ik over het parkeerterrein van een PI, kom ik tijdens het bezoekuur, heel veel allochtonen tegen. Op het parkeerterrein van het UWV idem. In achterstandswijken lijkt de autochtone bewoner, vrijwel verdwenen.
Werk je in zoveel beroepen dan? Vooral met al die parkeerplaatsen waar je komtquote:Op woensdag 20 april 2022 18:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch frappant dat ik in de beroepen waarin ik werk en nog steeds werk, amper tot geen allochtonen tegen kom.
Loop ik over het parkeerterrein van een PI, kom ik tijdens het bezoekuur, heel veel allochtonen tegen. Op het parkeerterrein van het UWV idem. In achterstandswijken lijkt de autochtone bewoner, vrijwel verdwenen.
Kijk je naar de wijken waar die mensen waar jij het over hebt wonen of zijn opgegroeid. Dan zie je ondanks allochtoon of autochtoon ineens een overeenkomst. Heel frappantquote:Op woensdag 20 april 2022 18:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb er natuurlijk geen verstand van, alleen wat ik weet is dat wat we nu zien al meer dan twee decennia geleden bedacht is (Lubbers werd de soort van initiator). Die voorzieningen zijn nu al sober en ze zijn sober om arbeid te stimuleren. Ze zijn niet sober omdat het een X bedrag kost, ze zijn sober omdat het minimumloon en bestaansminimum de basis zijn waarop alles bepaald wordt. Werken moet lonen en mensen hebben recht op mimimaal bestaansminimum.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:31 schreef appreciate het volgende:
[..]
en je denkt dat dat zo blijft als de verhouding actieven-inactieven jaar op jaar verandert? Uiteindelijk worden voorzieningen uitgekleed als ze niet langer betaalbaar zijn.
dus nu hebben ze geen bestaan?quote:Op woensdag 20 april 2022 18:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeehhhhh, klinkt als een leuk concept; echter, naast de beroepsbevolking, is een veel groter deel van de bevolking, afhankelijk van het bbp. Dus stijging van het BBP is gewoon een must om de gehele bevolking nog iets van een bestaan te bieden.
De bijstand bestaat al sinds 1965. Juist onder Lubbers werden voorzieningen uitgekleed omdat de verzorgingsstaat in zijn toenmalige vorm onbetaalbaar werd. Goed punt dat verdere versobering een omslag in ons denken zou betekenen, maar ten eerste is die omslag m.i. al een tijdje gaande en ten tweede zullen de financiën ook echt wel een rol spelen. En het is een 'makkelijke' besparing, de indirecte kosten die jij noemt merk je immers niet direct en de baten wel. Dus het zou me niks verbazen als de politiek hier op enig moment voor kiest (of het in ieder geval zou overwegen).quote:Op woensdag 20 april 2022 19:16 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik heb er natuurlijk geen verstand van, alleen wat ik weet is dat wat we nu zien al meer dan twee decennia geleden bedacht is (Lubbers werd de soort van initiator). Die voorzieningen zijn nu al sober en ze zijn sober om arbeid te stimuleren. Ze zijn niet sober omdat het een X bedrag kost, ze zijn sober omdat het minimumloon en bestaansminimum de basis zijn waarop alles bepaald wordt. Werken moet lonen en mensen hebben recht op mimimaal bestaansminimum.
Als voorzieningen afgeknepen worden is het met een reden en niet omdat de totale kosten boven een bedrag komen. Dat zou echt een ongelofelijke ommekeer in ons denkwijze zijn en we hebben net een minister van participatie. Dan acht ik de invoering van basisinkomen realistischer, zeker omdat geldstress zorgt voor werkloosheid, criminaliteit en gezondheidsklachten
Kort door de bocht wellicht: hoeveel mensen zitten er (onterecht) volledig afgekeurd thuis, terwijl ze wel degelijk een bijdrage kunnen/willen leveren door nuttig werk te doen binnen hun mogelijkheden? Het probleem zit 'm denk ik in het feit dat werken voor die groep niet loont. Ze worden overal op gekort en houden onder de streep soms zelfs minder over.quote:Op woensdag 20 april 2022 19:38 schreef appreciate het volgende:
[..]
Die wil immers zoveel mogelijk mensen mee laten doen (wat dat ook moge betekenen), met als doel om de kosten te drukken.
Dat is het hele probleem met die toeslagen.quote:Op donderdag 21 april 2022 08:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kort door de bocht wellicht: hoeveel mensen zitten er (onterecht) volledig afgekeurd thuis, terwijl ze wel degelijk een bijdrage kunnen/willen leveren door nuttig werk te doen binnen hun mogelijkheden? Het probleem zit 'm denk ik in het feit dat werken voor die groep niet loont. Ze worden overal op gekort en houden onder de streep soms zelfs minder over.
LAten we zeggen: het BBP moet meefluctueren om de voorzieningen betaalbaar te houden, dus ja nu een bestaan, maar wel fijn als dat op termijn ook nog kan. Het beste gaat dat met zoveel mogelijk werkenden en zo min mogelijk mensen die ervan moeten leven.quote:
Ik vond die verzorgingsstaat maar helemaal niets.quote:Op woensdag 20 april 2022 19:38 schreef appreciate het volgende:
Die zit er echt niet om de verzorgingsstaat te doen herleven (hoe mooi dat ook zou kunnen zijn).
Zoals het nu is dus met historisch lage werkloosheid?quote:Op donderdag 21 april 2022 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
LAten we zeggen: het BBP moet meefluctueren om de voorzieningen betaalbaar te houden, dus ja nu een bestaan, maar wel fijn als dat op termijn ook nog kan. Het beste gaat dat met zoveel mogelijk werkenden en zo min mogelijk mensen die ervan moeten leven.
Zegt meer hoe racistidch Nederland is. Hoeveel zetels heeft de pvv ook alweer?quote:Op woensdag 20 april 2022 18:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou... iets meer in het midden tussen de verzorgingsstaat en participatiesamenleving zou wel beter zijn imho.quote:Op donderdag 21 april 2022 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vond die verzorgingsstaat maar helemaal niets.
Ieder z'n keuze. Elke keuze heeft consequenties.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:08 schreef V. het volgende:
Geen kinderen, wel een dure hond (verwend menneke)
......
Maar als je geen buffer hebt, of de luxe van freelance-klusjes en wel kinderen, dan heb je het wel kut, denk ik.
Mwah, kinderen is toch niet een per se buitensporige optie?quote:Op donderdag 21 april 2022 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ieder z'n keuze. Elke keuze heeft consequenties.
Subjectief.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:49 schreef V. het volgende:
Mwah, kinderen is toch niet een per se buitensporige optie?
Net als jouw mening over kinderen. Daar hoef je niet continue op terug te komen.quote:
Je weet van die hoge huizenprijzen toch? En woningcrisis? Dus dat veel mensen maximaal lenen om een huis te bemachtigen is niet gek. Mensen moeten wonen.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:02 schreef Mojo-Jojo het volgende:
Er is natuurlijk ook wel sprake van het missen van enige opvoeding/gezond verstand op financieel vlak.
Iedereen neemt een hypotheek op het maximum. Zodra er weer enige ruimte is en er is aanleiding voor (kinderen, wens om ruimer te wonen) dan neemt men een hogere hypotheek of duurdere huurwoning. Zonder daarbij of een buffer aan te houden of iets van speelruimte in het maandelijkse budget.
Ik zie niet in waarom de overheid en in praktijk dus wij allemaal voor deze groep mensen steun moet regelen.
Ja, maar dat is niet mijn punt. Als jij op het maximale punt van je uitgavemogelijkheid leent heb je geen ruimte voor onvoorziene omstandigheden. Dan betekent dat als je dat doet dat je vervolgens het risico loopt niet meer te kunnen voldoen aan je betalingsverplichtingen en dat je vervolgens alsnog je huis kwijt raakt omdat de bank het onder je kont vandaan verkoopt. Dus dan kun je beter wat langer blijven huren, bij je ouders blijven wonen of in je inmiddels (met kinderen) te krappe huis blijven voordat je wederom een stap verder neemt waarbij je dit risico loopt.quote:Op donderdag 21 april 2022 21:58 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Je weet van die hoge huizenprijzen toch? En woningcrisis? Dus dat veel mensen maximaal lenen om een huis te bemachtigen is niet gek. Mensen moeten wonen.
Ik denk dat veel factoren bij kunnen dragen aan financieel niet gezond zijn, maar ik vind het vrij flauw om in de huidige crisis de schuld bij mensen zelf neer te leggen. Veel ligt echt buiten mensen zelf nu.
De kloof tussen rijk en arm is in het overgrote deel van de wereld groter als in Nederland.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met je eens. De kloof tussen arm en rijk in de VS is volgens mij echt vele vele malen erger dan dat wij dat hier in Nederland ervaren.
..want de huren zijn zo laag of zoveel lager dan een max hypotheek? Dat zal in veel gevallen ook niet zo zijn. Naar mijn idee bekijk je het veel te zwart wit.quote:Op donderdag 21 april 2022 23:30 schreef Mojo-Jojo het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet mijn punt. Als jij op het maximale punt van je uitgavemogelijkheid leent heb je geen ruimte voor onvoorziene omstandigheden. Dan betekent dat als je dat doet dat je vervolgens het risico loopt niet meer te kunnen voldoen aan je betalingsverplichtingen en dat je vervolgens alsnog je huis kwijt raakt omdat de bank het onder je kont vandaan verkoopt. Dus dan kun je beter wat langer blijven huren, bij je ouders blijven wonen of in je inmiddels (met kinderen) te krappe huis blijven voordat je wederom een stap verder neemt waarbij je dit risico loopt.
Ik snap zeker dat je niet anders kan als je die stap gaat nemen. Mijn punt is meer dat mensen wat beter moeten overwegen of ze die stap moeten nemen, of in elk geval of ze hem nu moeten nemen. En natuurlijk dat je de rest van de maatschappij niet moet opzadelen met een bailout van dit soort mensen.
Kopen is altijd goedkoper dan wonen.quote:Op donderdag 21 april 2022 23:30 schreef Mojo-Jojo het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet mijn punt. Als jij op het maximale punt van je uitgavemogelijkheid leent heb je geen ruimte voor onvoorziene omstandigheden. Dan betekent dat als je dat doet dat je vervolgens het risico loopt niet meer te kunnen voldoen aan je betalingsverplichtingen en dat je vervolgens alsnog je huis kwijt raakt omdat de bank het onder je kont vandaan verkoopt. Dus dan kun je beter wat langer blijven huren, bij je ouders blijven wonen of in je inmiddels (met kinderen) te krappe huis blijven voordat je wederom een stap verder neemt waarbij je dit risico loopt.
Ik snap zeker dat je niet anders kan als je die stap gaat nemen. Mijn punt is meer dat mensen wat beter moeten overwegen of ze die stap moeten nemen, of in elk geval of ze hem nu moeten nemen. En natuurlijk dat je de rest van de maatschappij niet moet opzadelen met een bailout van dit soort mensen.
Maar dat is tijdelijk, daarna stabiliseert alles zich weer.quote:Op donderdag 21 april 2022 21:46 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik vind het vervelend, hoop dat het uiteindelijk mee blijkt te vallen en de prijzen weer wat dalen. Dat zou mooi zijn.
Ik merk bij mezelf ook onrust door dit soort verhalen haha. M’n vriend en ik hebben net een nieuwbouwhuis gekocht, dubbele woonlasten en dan ook nog best hoge hypotheeklasten (1300 euro) naast huur (1100 euro) en we moeten ook nog zoveel ‘zelf’ betalen aan het huis uiteindelijk, dus buffer gaat er ook zo doorheen.😆
Nee hoor.quote:Op vrijdag 22 april 2022 07:03 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Kopen is altijd goedkoper dan wonen.
Juist daarom kan je maar een bepaalde hoogte qua hypotheek krijgen. Het enige wat er dan nog kan gebeuren is dat de rentes omhoog vliegen en je het daarom niet meer kan betalen. Maar dan moet die verhoging wel extreem zijn.quote:Op donderdag 21 april 2022 23:30 schreef Mojo-Jojo het volgende:
[..]
Er bestaat zoiets als zelfstandig willen wonen en jezelf bedruipen. Dus ja, ik snap heel goed dat mensen rond hun 20-ste, eens zelfstandige woonruimte willen. Gezien de situatie op de huurmarkt, is het heel plausibel, dat diezelfde mensen er alles aan zullen doen om een koopwoning te bemachtigen. Dat is vaak aantrekkelijker bezien op de lange termijn.quote:Op donderdag 21 april 2022 23:30 schreef Mojo-Jojo het volgende:
quote:Op donderdag 21 april 2022 21:58 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik denk dat veel factoren bij kunnen dragen aan financieel niet gezond zijn, maar ik vind het vrij flauw om in de huidige crisis de schuld bij mensen zelf neer te leggen. Veel ligt echt buiten mensen zelf nu.
Dat kan je doen, maar levert niet zoveel op. Politici zijn meesters in het ontlopen van verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 22 april 2022 01:42 schreef Eikenbomen het volgende:
En naar mijn idee wordt het tijd dat we de verantwoordelijkheid leggen bij politiek en hun woonbeleid. Volgens mij heeft oa dat jarenlange beleid ervoor gezorgd dat we in deze situatie zitten qua woningcrisis.
En je rentevaste periode heel kort.quote:Op vrijdag 22 april 2022 07:36 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Juist daarom kan je maar een bepaalde hoogte qua hypotheek krijgen. Het enige wat er dan nog kan gebeuren is dat de rentes omhoog vliegen en je het daarom niet meer kan betalen. Maar dan moet die verhoging wel extreem zijn.
Vrijwel iedereen heeft dat 10 jaar of langer vastgelegd lijkt me.quote:
Voor hypotheken van de laatste jaren hopelijk wel jaquote:Op vrijdag 22 april 2022 09:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vrijwel iedereen heeft dat 10 jaar of langer vastgelegd lijkt me.
Zeker als je het maximum wilde lenen, want zodra je de rente korter dan 10 jaar vast wilde zetten ging het maximumbedrag naar beneden.quote:Op vrijdag 22 april 2022 09:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vrijwel iedereen heeft dat 10 jaar of langer vastgelegd lijkt me.
Exact.quote:Op vrijdag 22 april 2022 13:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zeker als je het maximum wilde lenen, want zodra je de rente korter dan 10 jaar vast wilde zetten ging het maximumbedrag naar beneden.
Jawel.quote:
Kopen is voor korte periodes niet goedkoper dan huren.quote:
Ik neem een dat je huren bedoelt.quote:Op vrijdag 22 april 2022 07:03 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Kopen is altijd goedkoper dan wonen.
Dan heb je twee optiesquote:Op vrijdag 22 april 2022 15:35 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik neem een dat je huren bedoelt.
Kopen is niet per definitie goedkoper dan huren, natuurlijk niet. Kijk bijvoorbeeld naar de periode 2008 tm 2015 (2017?). Enorm veel mensen wilde verkopen, maar konden niet omdat er een restschuld ontstond. Als je als stel dan net uit elkaar bent en de woning kan niet door een van de twee overgenomen worden dan kom je in ellendige situaties terecht.
Iedereen weet dat je bij kopen je toch wel moet willen vastleggen voor tenminste 5 jaar en dat is al kort om op die locatie te blijven wonen.quote:Maar simpeler, wil je voor korte termijn toch kopen ipv huren, dan moet je hopen dat je bij verkoop dezelfde prijs terugkrijgt als je er voor betaald hebt , dat de woning direct verkocht wordt + goedmaken van kosten kopern (2%), kosten notaris, kosten hypotheek en kadaster en ook eventuele aan- en verkoopmakelaar.
Duidelijk dat voor korte termijn je beter huren kan en je bent meteen wel flexibel.
En hoe zit het met aangifte inkomstenbelasting als je onderneemt en in loondienst bent?quote:Op donderdag 21 april 2022 11:08 schreef V. het volgende:
[..]
Nou... iets meer in het midden tussen de verzorgingsstaat en participatiesamenleving zou wel beter zijn imho.
[ontopic]
Qua salaris zit ik, met 28 uur, net wat bovenmodaal. Die 28 uur was niet mijn keuze, maar die van mijn werkgever. Wel fijn is dat ik afgelopen najaar voor die 28 uur EIN-DE-LIJK een vast contract heb gekregen (na 17 jaar flexwerken en draaideuren in mijn branche). Daarnaast freelance ik wat bij. Mijn vrouw werkt op een 0-urencontract als invaller in de kinderopvang. Altijd werk als ze meer wil. Geen kinderen, wel een dure hond (verwend menneke).
Wij redden het nu prima, zonder enig beknibbelen, met onze salarissen en een beetje van mijn freelancewerk. Onze boodschappen zou fiks op bezuinigd kunnen worden, want wij letten niet echt op en ik doe ze en ik let helemaaal niet op. Daarnaast eten wij waar mogelijk biologisch (vlees en zulks) en da's niet goedkoop.
Volgende maand gaat onze energierekening van vast contract over naar variabel (¤145 ---> ¤340), da's wel een voelbare tik, maar dan gaat er meer van mijn freelance-verdiensten naar de huishoudpot (vestzak-broekzak).
Daarnaast hebben wij een heel behoorlijke buffer qua spaarrekening, dus wij redden het wel.
Maar als je geen buffer hebt, of de luxe van freelance-klusjes en wel kinderen, dan heb je het wel kut, denk ik.
Dat moet je voor 1 mei gedaan hebben.quote:Op vrijdag 22 april 2022 22:17 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
En hoe zit het met aangifte inkomstenbelasting als je onderneemt en in loondienst bent?
Mja, maar volgens mij is die combinatie uiteindelijk niet zo lekker.quote:Op vrijdag 22 april 2022 22:18 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat moet je voor 1 mei gedaan hebben.
Belasting combineert nergens goed mee.quote:Op vrijdag 22 april 2022 22:42 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Mja, maar volgens mij is die combinatie uiteindelijk niet zo lekker.
Gewoon... ik betaal inkomstenbelasting over het totaal dat ik in een jaar verdien. Het loondienstdeel is al ingehouden, en de rest betaal ik bij.quote:Op vrijdag 22 april 2022 22:17 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
En hoe zit het met aangifte inkomstenbelasting als je onderneemt en in loondienst bent?
Ja dat bedoelde ik. Duidelijk!quote:Op zaterdag 23 april 2022 01:16 schreef V. het volgende:
[..]
Gewoon... ik betaal inkomstenbelasting over het totaal dat ik in een jaar verdien. Het loondienstdeel is al ingehouden, en de rest betaal ik bij.
Of bedoelde je dat niet?
Genoeg mensen idd die juist niet meer gaan werken omdat ze er dan financieel op achteruit gaan.quote:Op donderdag 21 april 2022 08:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kort door de bocht wellicht: hoeveel mensen zitten er (onterecht) volledig afgekeurd thuis, terwijl ze wel degelijk een bijdrage kunnen/willen leveren door nuttig werk te doen binnen hun mogelijkheden? Het probleem zit 'm denk ik in het feit dat werken voor die groep niet loont. Ze worden overal op gekort en houden onder de streep soms zelfs minder over.
Onzin.quote:Op donderdag 21 april 2022 08:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als iemand met een uitkering toch recht heeft op de volledige huurtoeslag voor een goedkope sociale huurwoning van maar ¤ 500 p/m, dan is die huur niet te hoog maar het minimumloon te laag. Dat is als je doorredeneert zelfs een verkapte subsidiëring van bedrijvenquote:Op zaterdag 23 april 2022 10:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Genoeg mensen idd die juist niet meer gaan werken omdat ze er dan financieel op achteruit gaan.
Vind het sowieso raar dat we in dit land zoveel toeslagen hebben, een huurtoeslag zegt gewoon eigenlijk dat de huur in het beginsel al te hoog is.
Zo blijven we overal pleisters op plakken
In België heb je ook huursubsidiequote:Op zaterdag 23 april 2022 10:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Genoeg mensen idd die juist niet meer gaan werken omdat ze er dan financieel op achteruit gaan.
Vind het sowieso raar dat we in dit land zoveel toeslagen hebben, een huurtoeslag zegt gewoon eigenlijk dat de huur in het beginsel al te hoog is.
Zo blijven we overal pleisters op plakken
28×4×12 maakt ¤1344 bruto. Je hebt gelijk dat je er wel op vooruitgaat, maar vijfduizend netto? Neequote:Op zaterdag 23 april 2022 12:38 schreef Rene het volgende:
[..]
Onzin.
Met een baan van 28u in de week pakt iemand dan wellicht zo'n 1500 euro (12 euro per uur) in de maand itt 1050 uitkering. Je blijft je toeslagen ontvangen en dergelijke. Dat is tegenwoordig een vlaklopende staffel in plaats van alles of niets. De persoon houdt zijn waardigheid, doet mee in de maatschappij, kinderen leren vaardigheden bij de opvang en niks is aan de hand.
Gemeentelijke belastingen zijn 400 euro(?) en gemeentepotjes zijn op jaarbasis 600 euro? Onderaan de streep ontvang moeders dus 5000 euro op jaarbasis meer. Lekker toch?
28*12 = 336 per week * 52 = 17472 / 12 = 1456quote:Op zondag 24 april 2022 15:04 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
28×4×12 maakt ¤1344 bruto. Je hebt gelijk dat je er wel op vooruitgaat, maar vijfduizend netto? Nee
In mijn berekening kom ik 4 weken te kort inderdaad zie ik nuquote:Op zondag 24 april 2022 16:08 schreef Rene het volgende:
[..]
28*12 = 336 per week * 52 = 17472 / 12 = 1456. Ik rond het iets naar boven af per maand.
Ook als je een uitkering krijgt (vanwege afgekeurd zijn) kun je je waardigheid en plek in de maatschappij behouden.quote:Op zaterdag 23 april 2022 12:38 schreef Rene het volgende:
[..]
De persoon houdt zijn waardigheid, doet mee in de maatschappij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |