https://www.at5.nl/artike(...)udenten-te-voorkomenquote:Niet meer cum laude afstuderen: VU stopt met cijfersysteem geneeskunde om stress te voorkomen
De master geneeskunde aan de Vrije Universiteit (VU) stopt vanaf september met het cijfersysteem. Cum laude een diploma halen kan dan dus niet meer. De universiteit wil daarmee de stress onder studenten verminderen. Ook zouden ze daardoor betere dokters worden.
Dat meldt Het Parool. Het predicaat cum laude betekent dat een student een gemiddeld rapportcijfer van een 8 heeft en voor geen enkel vak een lager cijfer dan een 7. "Studenten willen aan de beoordelaars te zeer laten zien wat ze goed kunnen en hebben te weinig oog voor zaken die ze nog níet goed kunnen", zegt het hoofd van de VU-masteropleiding geneeskunde tegen de krant.
Nu zou ongeveer een derde van de geneeskundestudenten in Nederland last hebben van burnoutklachten. Doordat studenten op de VU in de masterfase coschappen straks geen cijfers maar de kwalificatie 'voldaan' of 'niet voldaan' krijgen, moet de druk dus minder worden. Ook moet het ervoor zorgen dat studenten meer als team willen presteren in plaats van als eenling.
De VU is vooralsnog de enige universiteit die stopt met het cijfersysteem. Toch zou een meerderheid van de studenten er achter staan.
Want leren met stress om te gaan: nee, da's niet aan te raden voor artsen in spé.quote:Op donderdag 14 april 2022 18:48 schreef superniger het volgende:
De universiteit wil daarmee de stress onder studenten verminderen. Ook zouden ze daardoor betere dokters worden.
Tja. McKinsey-materiaal dus.quote:Op donderdag 14 april 2022 18:57 schreef Nielsch het volgende:
Op mijn opleiding had je studenten die de eerste keer opzettelijk faalden. Zo kregen ze wel een idee van hoe een tentamen eruit zag zodat ze in de her een veel hoger cijfer konden halen voor hun Cum Laude. Trieste lui.
Er zijn niet heel veel met een diploma van de universiteit toch?quote:Op donderdag 14 april 2022 19:06 schreef laforest het volgende:
Een maatregel om het lage niveau te verdoezelen.
Krijg je als je jan en alleman maar toelaat.
De basis is toch altijd hard werken. Je zult de boeken toch moeten lezen. De enkele uitzondering daargelaten.quote:Op donderdag 14 april 2022 19:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Er zijn niet heel veel met een diploma van de universiteit toch?
Ik heb het idee dat je toch wel een iq van 120 moet hebben wil je een diploma hebben gehaald in vakken als natuur-scheikunde of geneeskunde of wiskunde.
Dit. Ik ben zelfs ff terug gegaan om de datum te checken.quote:
Dit ja. En toch ook wel een internationaal erkend begrip/prestatie? Zal wel een D66-idee geweest zijn. Je weet wel, de partij die alle principes waarvoor ze ooit is opgericht is te grabbel gooit.quote:Op donderdag 14 april 2022 20:21 schreef Karina het volgende:
Ik zou balen als student, cum laude is toch een soort eer. Word je mooi afgenomen door een stelletje sukkels die nergens tegen kunnen.
Precies! Dit las ik laatst ook ergens, alles is de schuld van woke!quote:Op donderdag 14 april 2022 20:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Net zo sneu en woke als jeugdvoetbal waar er niet meer gewonnen of verloren kan worden, er geen ranglijsten meer zijn omdat tere zieltjes niet tegen hun verlies kunnen
Cum laude, alhoewel mooi Latijns, fungeert tegenwoordig als niet veel meer dan als een sticker zoals we die in groep drie kregen voor het foutloos opdreunen van het alfabet. Het is een uitdrukking die symbool staat voor de verwording van academia tot massaberoepsonderwijs. Ik zie liever alleen nog een speciale status voor iemand die exceptioneel werk heeft afgeleverd dan voor het uitblinken in middelmatigheid. Dus schrap magna/summa en koester cum laude voor uitzonderlijke uitstekendheid.quote:Op donderdag 14 april 2022 20:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Net zo sneu en woke als jeugdvoetbal waar er niet meer gewonnen of verloren kan worden, er geen ranglijsten meer zijn omdat tere zieltjes niet tegen hun verlies kunnen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |