abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204421756

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Een zonnepaneel of fotovoltaďsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaďsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m˛.

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.

Fotovoltaďsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.

Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.

Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.

Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).

Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
pi_204421970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zal met 12 panelen met nagenoeg de gelijke opbrengst zo'n 20% meer jaaropbrengst hebben.

Stel ze liggen beiden redelijk optimaal op zuid, dan:

12x 395Wp x 0,95 = 4503 kWh per jaar
10x 405Wp x 0,95 = 3847,5 kWh per jaar

Dus de eerste offerte zou bij gelijke prijs dan het meeste opbrengen.
Dit snap ik!
Maar hoe kan het dan dat ze bij de netto opbrengst in de offerte uitkomen op 3600kWh (optie 1) en 3684kWh (optie 2). Houdt dan de leverancier van optie 2 een hoger opbrengstpercentage aan? Of kan het nog een andere oorzaak hebben?
pi_204422013
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:36 schreef Jozef83 het volgende:

[..]
Dit snap ik!
Maar hoe kan het dan dat ze bij de netto opbrengst in de offerte uitkomen op 3600kWh (optie 1) en 3684kWh (optie 2). Houdt dan de leverancier van optie 2 een hoger opbrengstpercentage aan? Of kan het nog een andere oorzaak hebben?
Die theoretische opbrengstberekeningen zeggen niet zo veel en worden vaak ook conservatief opgesteld. Over het algemeen betekent meer piekvermogen meer opbrengst. Wanneer dat anders uit kan pakken is als je met veel schaduw te maken hebt, dan kun je baat hebben bij een ander type systeem zoals Solaredge zodat je minder last krijgt van het terugvallen van al je panelen als 1 paneel schaduw heeft.
pi_204422100
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:41 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die theoretische opbrengstberekeningen zeggen niet zo veel en worden vaak ook conservatief opgesteld. Over het algemeen betekent meer piekvermogen meer opbrengst. Wanneer dat anders uit kan pakken is als je met veel schaduw te maken hebt, dan kun je baat hebben bij een ander type systeem zoals Solaredge zodat je minder last krijgt van het terugvallen van al je panelen als 1 paneel schaduw heeft.
Oké, dank je. Ik heb geen last van schaduw door omliggende bomen/gebouwen. Dus een ander systeem overwegen we niet.

Dan lijkt optie 1 dus een veel betere keus.
En qua kwaliteit van het merk is er ook weinig tot geen verschil tussen de panelen en omvormers?:

12x JA Solar 395Wp Full Black (1722*1134)
1x Growatt MOD 4000 TL3-X omvormer

OF

10x Denim 405Wp XL mono 72 cells
1x Solax X-1 Boost 3.6 T
pi_204422101
quote:

[..]
Dit snap ik!
Omdat de installateur een ander rendement er aan hangt. Hetzij om jou over te halen (wij halen hoog rendement) of wat dan ook.

Het % wat er uit komt zal bij beide nagenoeg gelijk zijn.

Daarbij zou ik kiezen voor de JA en Growatt combi.
Solax ben ik geen fan van.
En Denim of JA maakt eigenlijk vrij weinig uit.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_204422112
quote:

[..]
Dit snap ik!
Aan de panelen zal het niet liggen, daar zit onderling maar heel weinig verschil tussen.

Dat de netto opbrengst laag wordt ingeschat kan door de ligging komen (niet helemaal op zuid, schaduw / boom, vreemde dakhoek) maar als je op hetzelfde dakvlak 10 of 12 panelen met nagenoeg hetzelfde vermogen legt, zal je met 12 panelen hoe dan ook zo'n 20% meer opbrengst hebben, wat er ook voorspeld wordt.

edit: wat @Faraday01 dus ook al zegt

quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:52 schreef Jozef83 het volgende:

[..]
Oké, dank je. Ik heb geen last van schaduw door omliggende bomen/gebouwen. Dus een ander systeem overwegen we niet.

En qua kwaliteit van het merk is er ook weinig tot geen verschil tussen de panelen en omvormers?:

OF

1x Solax X-1 Boost 3.6 T
Er zit weinig verschil tussen panelen in deze prijsklasse, je mag van allemaal verwachten dat ze 25 jaar meegaan en dan nog ruim 80% van hun initiële rendement halen.

Dat is ook een reden om altijd wat meer panelen te leggen, naast de kans dat je elektrisch gaat rijden en misschien een warmtepomp of airco krijgt, zal de opbrengst over 25 jaar een tikje lager zijn.
Dus leg (als je de ruimte en het budget hebt) gerust wat meer panelen dan dat je nu verbruikt, later bijleggen / uitbreiden is lastiger omdat je dan dezelfde panelen niet meer kan krijgen. En het overschot kan je altijd nog terugleveren, brengt meer op dan spaarrente op de bank.

[ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-04-2022 11:00:06 ]
pi_204422115
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:52 schreef Jozef83 het volgende:

[..]

OF

1x Solax X-1 Boost 3.6 T
Let wel! De growatt is een 3-ase omvormer. De Solax is een 1 fase omvormer.

En voor de lol heb ik even een offerte gemaakt. 12x Trina 390wp met dezelfde Growatt 3 fase omvormer kom ik op 4600 ex.
pi_204422202
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik wel verder mee! Ik heb geen 3 fase aansluiting thuis volgens mij, dus daar ga ik nog even achteraan bij offerte nummer 1.
Offertes liggen overigens bij mij ook tussen de 4500 en 4900 ex.
pi_204422275
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:05 schreef Jozef83 het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik wel verder mee! Ik heb geen 3 fase aansluiting thuis volgens mij, dus daar ga ik nog even achteraan bij offerte nummer 1.
Offertes liggen overigens bij mij ook tussen de 4500 en 4900 ex.
Kan je foto van je meterkast sturen? Kan je het meestal in 1 oog opslag aan zien.

Met 1 fase kom ik op 4350 ex trouwens :)
pi_204422408
Ze worden hier nu geplaatst! *O*
pi_204422487
Had trouwens verwacht gisteren een hele hoge opbrengst te hebben, maar in de middag toch een dipje gehad hier.
11 april was nog een stuk hoger.
Ook meteen nieuw record: 69,22kWh.
Vorige record was 27 maart mat 65,34kWh.

Denk dat we in de komende 30 dagen als de zon nog iets betere hoek op de panelen krijgt ik wel over de 70 moet kunnen halen. Heb werkelijk geen flauw idee wat een perfecte dag hier zou doen.
pi_204424414
Nou, de panelen liggen er, het gat voor de bekabeling is op een heel andere plek geboord dan afgesproken......en toen zijn ze vertrokken wegens privé-omstandigheden van 1 van de monteurs! :')
"Hopelijk kan zo nog iemand komen om het laatste stukje van de klus af te maken, anders wordt er binnenkort contact met u er over opgenomen."

:X :X :X
pi_204424518
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 15:01 schreef ToT het volgende:
Nou, de panelen liggen er, het gat voor de bekabeling is op een heel andere plek geboord dan afgesproken......en toen zijn ze vertrokken wegens privé-omstandigheden van 1 van de monteurs! :')
"Hopelijk kan zo nog iemand komen om het laatste stukje van de klus af te maken, anders wordt er binnenkort contact met u er over opgenomen."

Bij mij kwam de tweede ploeg te laat, dus ze kwamen volgens mij zo’n 2-3 weken later om het af te maken. :') ;(
Protčge moi de mes désirs.
pi_204424585
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 15:13 schreef arvensis het volgende:

[..]
Bij mij kwam de tweede ploeg te laat, dus ze kwamen volgens mij zo’n 2-3 weken later om het af te maken. :') ;(
Bij mij zouden ze vorige week gelegd worden, maar op de dag zelf kreeg ik te horen dat de panelen nog niet binnen waren! :')
pi_204425973
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 15:01 schreef ToT het volgende:

Waardeloos. Sterkte.
pi_204426112
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 17:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Waardeloos. Sterkte.
Thanks! :)
Ik zit hier ook met een kapotgedraaide schroef die er niet verder in wil. Geen idee hoe ik precies aan dit type moet komen, maar het is ook nog eens geverfd, dus zit ik straks met 1 schroef (met grote, platte schroefkop) die als enige niet geverfd is. Dat wordt dus alles helemaal opnieuw schilderen.
En nog erger: ze lieten een boormachine vanuit de open zoldertrap naar beneden vallen (gelukkig was ons zoontje op dat moment NÉT niet naar boven aan het kijken wat ze aan het doen waren), maar er zit nu wel een Torx-vormige beschadiging in een tegel in de vloer beneden.

Ik heb ze overigens platgebeld en -gemaild, maar heb niets meer gehoord over wanneer ze de boel verder komen afmaken.
pi_204426152
Klinkt niet heel prettig die partij, maar waarom laat jij je zoontje daar naar ze staan kijken; dat lijkt me bij voorbaat niet veilig (waarvan akte).
pi_204426421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 18:06 schreef zatoichi het volgende:
Klinkt niet heel prettig die partij, maar waarom laat jij je zoontje daar naar ze staan kijken; dat lijkt me bij voorbaat niet veilig (waarvan akte).
Haha ja wist ik veel dat ze fucking gereedschap op de open zoldertrap legden. 1 van die 2 lui ging er ook niet van uit dat zijn collega dat gedaan had.
pi_204426562
Ah, oké, ik ging uit van buiten. Binnen is wel wat anders ja...
pi_204427998
Beste Fokkers , even wat vraagjes van een elektra en zonnepanelen leek. :@

We hebben een setje gezien wat we op het dak willen laten leggen:

12 stuks Jinko Solar Tiger N-Type - 365 Wp
1 stuks Solar Edge SE4000 HD Wave omvormer (1 fase)
12 stuks Solar Edge Power Optimizer S440

We gebruiken nu een 3300 KWh en bovenstaande zou theoretisch zo'n een 3900 KWh op jaarbasis op moeten kunnen leveren. (Een beetje overcapaciteit nemen we bewust omdat we in de toekomst na energiezuiniger te zijn geworden met de rest van de apparatuur in huis, elektrisch willen gaan koken wanneer we van het gas af moeten en later ook nog een eigen laadpaal op de oprit willen hebben.)

Bovenstaand pakket zou nu prima aan te sluiten moeten zijn, maar dan komt het...

Ik begon dus na te denken over dat koken en de laadpaal en begreep dat we straks ook een andere aansluiting moeten aanvragen bij de netbeheerder, want wil je alles goed kunnen gebruiken dan heb je zo'n 3x 25A aansluiting nodig terwijl we nu nog een 1x35A aansluiting in de meterkast hebben zitten.

En dat gaat straks toch niet samen, zo'n 1 fase omvormer met een 3 fase aansluiting van de netbeheerder?

Dan is het toch eigenlijk zonde om nu nog eerst zo'n 1 fase omvormer op te laten hangen? Of toch juist niet, en zouden jullie dat dan pas doen wanneer je echt over wil gaan?

We weten ook nog niet of en wanneer we van het gas af moeten, voor hetzelfde geld wordt het bijmenging met waterstof en dan kunnen we prima blijven koken op gas, maar die laadpaal is wel een ding wat t.z.t. voorbij gaat komen op mijn verlanglijstje, ook al is dat pas 2024.

Kunnen jullie iets van feedback geven zodat ik gericht verder kan zoeken naar info over vragen die ik voor mijzelf nog niet 100% duidelijk voor me heb?

PS: Tips of kritiek op het pakketje mag ook, het is de eerste die over de vloer hebben gehad, prijs/kwaliteit leken ons wel okay, inclusief aansluiten en alles er op en er aan zou het netto op zo'n 5900 euro komen. (Maar goed, we kunnen er ook compleet naast zitten, commentaar wordt op prijs gesteld.)
pi_204428415
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 20:52 schreef PieterCornelis het volgende:
Beste Fokkers , even wat vraagjes van een elektra en zonnepanelen leek. :@

We hebben een setje gezien wat we op het dak willen laten leggen:

12 stuks Jinko Solar Tiger N-Type - 365 Wp
1 stuks Solar Edge SE4000 HD Wave omvormer (1 fase)
12 stuks Solar Edge Power Optimizer S440

We gebruiken nu een 3300 KWh en bovenstaande zou theoretisch zo'n een 3900 KWh op jaarbasis op moeten kunnen leveren. (Een beetje overcapaciteit nemen we bewust omdat we in de toekomst na energiezuiniger te zijn geworden met de rest van de apparatuur in huis, elektrisch willen gaan koken wanneer we van het gas af moeten en later ook nog een eigen laadpaal op de oprit willen hebben.)
Voor een laadpaal kan het geen kwaad om wat meer panelen te hebben te hebben, 1kWh is 5km rijden (ofwel, 0,2kWh per km) ongeveer dus je kan wel uitrekenen hoeveel panelen je dan extra nodig hebt.

Voorbereiden op een laadpaal zou ik altijd voor 3-fase gaan.

quote:
Bovenstaand pakket zou nu prima aan te sluiten moeten zijn, maar dan komt het...

Ik begon dus na te denken over dat koken en de laadpaal en begreep dat we straks ook een andere aansluiting moeten aanvragen bij de netbeheerder, want wil je alles goed kunnen gebruiken dan heb je zo'n 3x 25A aansluiting nodig terwijl we nu nog een 1x35A aansluiting in de meterkast hebben zitten.

En dat gaat straks toch niet samen, zo'n 1 fase omvormer met een 3 fase aansluiting van de netbeheerder?

Dan is het toch eigenlijk zonde om nu nog eerst zo'n 1 fase omvormer op te laten hangen? Of toch juist niet, en zouden jullie dat dan pas doen wanneer je echt over wil gaan?
Je kan wel een 1-fase omvormer aansluiten op een 1 van de 3 fasen in je meterkast straks maar dan zou je officieel maar een ~3680Watt omvormer kunnen plaatsen, al zie je ook wel 4kW omvormers met een 20A afzekering maar dat is dan niet meer helemaal zoals het hoort, heb ik begrepen (ivm "selectiviteit").

12 panelen is voor een normale SolarEdge 3-fase omvormer te weinig.
Gebruik je S440 optimizers, dan zou je minimaal 16 panelen moeten hebben.
Ga je naar S500B optimizers (voor korte string) dan zou je minimaal 14 panelen moeten hebben.

Er is echter sinds kort ook nog een SolarEdge 3-fase omvormer voor korte strings van 3, 4 of 5kW.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-inverter-short-strings-residential-datasheet-nl.pdf

Dus:
- of een 1-fase omvormer zoals in de offerte als je later op 1-fase blijft
- of meer panelen leggen en een 3-fase omvormer (en eventueel andere optimizers)
- of die nieuwe 3-fase omvormer voor korte strings

Wil je upgraden naar 3-fasen dan zou ik dat eerst regelen, dus inplannen bij netbeheerder en een monteur regelen om je groepenkast aan te passen.

quote:
We weten ook nog niet of en wanneer we van het gas af moeten, voor hetzelfde geld wordt het bijmenging met waterstof en dan kunnen we prima blijven koken op gas, maar die laadpaal is wel een ding wat t.z.t. voorbij gaat komen op mijn verlanglijstje, ook al is dat pas 2024.

Kunnen jullie iets van feedback geven zodat ik gericht verder kan zoeken naar info over vragen die ik voor mijzelf nog niet 100% duidelijk voor me heb?

PS: Tips of kritiek op het pakketje mag ook, het is de eerste die over de vloer hebben gehad, prijs/kwaliteit leken ons wel okay, inclusief aansluiten en alles er op en er aan zou het netto op zo'n 5900 euro komen. (Maar goed, we kunnen er ook compleet naast zitten, commentaar wordt op prijs gesteld.)
Waterstof in huishoudens zie ik zelf niet gebeuren.
Waarom niet?

Stel dat je 1/5e van het aardgas wil bijmengen met waterstof.
Een huishouden gebruikt gemiddeld 1239m3 aardgas.
Er zijn 7,5 miljoen huishoudens met een gasaansluiting.

Dan zit je op (1239 x 9,77 x 7.500.000) / 5 = 18,16TWh aan energie die je moet aanvullen met waterstof.

Dat kost 18,16 / 0,7 = 25,94TWh aan stroom...
Zou je alles geheel op waterstof over willen zetten, dan zit je dus op zo'n 125TWh aan stroom... dat is meer dan het dubbele van het totale stroomverbruik van heel Nederland incl. industrie om alleen maar huishoudens te verwarmen en om te koken. Je zal begrijpen: dat is totaal gekkenwerk.

Om al die woningen over te zetten op een warmtepomp heb je overigens maar zo'n 23TWh stroom per jaar nodig en dat kan je met gemak opwekken met... de aardgas die je uitspaart...
pi_204428797
Tha
quote:
Thanks TheFreshPrince!

Een lang verhaal voor een leek, maar sowieso fijn om wat aanknopingspunten te krijgen om weer verder te zoeken!

B:)B
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 07:30:08 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204430776
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 07:11 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Op de site van flatfix staat ook een calculator hč.

Ik heb t gewoon met wat boeren verstand gedaan en t staat allemaal nog :p als je dak sterk genoeg is gooi je er toch iets extra onder?
Zojuist reactie gehad van de leverancier 40 kg aan ballast per paneel moet afdoende zijn.
pi_204430893
Na de sunset van gisteravond moet dit wel een goeie dag worden!

donderdag 14 april 2022 @ 08:10:13 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204430968
Hier voorlopig dikke mist
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204431532
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 08:10 schreef daNpy het volgende:
Hier voorlopig dikke mist
Mijn zonneschermpje is inmiddels uitgerold.
  Moderator donderdag 14 april 2022 @ 10:04:53 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204431707
Hier inmiddels al 3.43 kWh opwek, maar het is inderdaad wel laat op gang gekomen vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 14 april 2022 @ 10:11:24 #28
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204431741
Mooie foto's!

Hier aan de kust zitten we toch altijd wel gunstig qua zon. Mooi blauw hier :7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204431746
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is ook een reden om altijd wat meer panelen te leggen, naast de kans dat je elektrisch gaat rijden en misschien een warmtepomp of airco krijgt, zal de opbrengst over 25 jaar een tikje lager zijn.
I.v.m. de terugverdientijd, die nu vrij vlot is, is het handig om wat meer panelen te leggen.
Maar niet om de reden die jij aan geeft. Die vervalt namelijk stapsgewijs vanaf 2024 door afbouwen salderingsregeling.
pi_204431883
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 10:11 schreef B4llistic het volgende:

[..]
I.v.m. de terugverdientijd, die nu vrij vlot is, is het handig om wat meer panelen te leggen.
Maar niet om de reden die jij aan geeft. Die vervalt namelijk stapsgewijs vanaf 2024 door afbouwen salderingsregeling.
Aan de afbouw van de salderingsregeling hangt nog geen datum, die is al meerdere malen uitgesteld.
Voor salderen kan worden afgebouwd moeten er eerst nog vele tienduizenden oude Ferraris meters worden vervangen, anders ontstaat er een tweedeling en krijg je zeker rechtszaken.

Verder is het niet zo zwart-wit.

Met een warmtepomp en EV kan je namelijk ook je directe verbruik verhogen en je overschotten lever je terug.
Meer panelen is ook tegen die tijd meer overschotten en iedere kWh uit je inmiddels terugverdiende set is dan toch weer meegenomen.

Daarnaast is er nog de opkomst van de thuis-accu. In de praktijk zal die ongeveer 65% van je gemiddelde dagverbruik aan capaciteit nodig hebben. Met meer panelen op het dak, krijg je die ook op de wat mindere dagen nog goed gevuld. En dan heb ik het uiteraard niet over een maand als december, dan mag je al blij zijn als je meer dan een paar kWh produceert.

Dus: als je het geld en de ruimte hebt, gewoon je dak volleggen.

Want hoe je het ook berekent: een set die je nu legt verdien je vlot terug en al krijg je in 2034 nog maar 6 cent per kWh, iedere kWh is er 1.

Dakpannen leveren sowieso niets op.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-04-2022 10:52:39 ]
pi_204432001
Hier zijn gisteren uiteindelijk onze zonnepanelen gelegd.

13 X 360W Jinko Solar met een 4600w Growatt omvormer. Laat de zon maar schijnen *O*

En nu de hele dag maar kijken hoeveel we al opgewekt hebben :D
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_204432032
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 10:53 schreef Swennus het volgende:
Hier zijn gisteren uiteindelijk onze zonnepanelen gelegd.

13 X 360W Jinko Solar met een 4600w Growatt omvormer. Laat de zon maar schijnen *O*

En nu de hele dag maar kijken hoeveel we al opgewekt hebben :D
Mooi op tijd nog, de 3 beste maanden komen er aan! :)
pi_204432069
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 10:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mooi op tijd nog, de 3 beste maanden komen er aan! :)
Laten we het hopen, de 1e 10 KWh hebben we binnen :)
pi_204432309
Mist en Sahara zand. Tenminste, ik neem aan dat de zonnepanelen er net zo iets zien als de auto :')
pi_204432365
Heel leuk al die zonnepanelen op mijn dak maar ik begin nu echt dwangmatig de opbrengst te monitoren :{
  donderdag 14 april 2022 @ 12:06:00 #36
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_204432369
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:04 schreef zoz het volgende:
Heel leuk al die zonnepanelen op mijn dak maar ik begin nu echt dwangmatig de opbrengst te monitoren :{
Ik vrees dat ik dat ook ga doen, wou al een Excel sheet aanmaken :@
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_204432378
Dat gaat wel over.. Ooit (na 5 jaar op het dak mindert het al flink :P
pi_204432395
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:06 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Ik vrees dat ik dat ook ga doen, wou al een Excel sheet aanmaken :@
Historie kun je aflezen in het portaal. Dus dat scheelt.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat gaat wel over.. Ooit (na 5 jaar op het dak mindert het al flink :P
Ik hoop dat ik net zo sterk ben als jij
pi_204432412
In het begin was het ook wel leuk. Zoveel opbrengst en dan de sport om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Toen we ze op het dak kregen was de verwachte opbrengst 3460 en het verbruik 3400-3600.. Na een jaar bleken we de opbrengst wel te halen en het verbruik onder de 3000 gedoken te zijn. Dat laatste loopt wel op, met thuiswerken en 2 kinderen die meer elektrische apparaten hebben.
Ik vind de temperatuur grafiek van de zelf-geknutselfde omvormer koeler nog steeds wel leuk. Die wordt echt niet meer te warm nu :D
  donderdag 14 april 2022 @ 12:27:02 #40
244125 laziness
pi_204432493
Als je weet dat je er al alles aan doet om je verbruik laag te houden doe je weinig aan de eindstand uiteindelijk :P

Ik check met regelmaat of alles nog nog wel werkt en hoe het zich verhoudt tot mijn verwachtte eindstand op de jaarnota maar je kan de opbrengst niet omhoog turen dus dat obsessieve gaat er vanzelf af.

Naarmate je meer historie opbouwt is een maand met verschillende jaren vergelijken nog wel interessant.

En in de winter als je zo goed als niks opwekt is de lol van steeds checken er ook gauw af :+
pi_204432507
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 12:27 schreef laziness het volgende:
Als je weet dat je er al alles aan doet om je verbruik laag te houden doe je weinig aan de eindstand uiteindelijk :P

Ik check met regelmaat of alles nog nog wel werkt en hoe het zich verhoudt tot mijn verwachtte eindstand op de jaarnota maar je kan de opbrengst niet omhoog turen dus dat obsessieve gaat er vanzelf af.

Naarmate je meer historie opbouwt is een maand met verschillende jaren vergelijken nog wel interessant.

En in de winter als je zo goed als niks opwekt is de lol van steeds checken er ook gauw af :+
Ik laat binnenkort een stuk of 6 schijnwerpers van 3300Watt plaatsen zodat ik in de winter ook opbrengst heb *O*
pi_204432770
Ik heb in het weekend een wifi kWh meter in de meterkast geďnstalleerd voor de warmtepomp groep en nog 2 stopcontact kWh meters voor de back-up heater en wasdroger. De p1 meter al 2 weekjes eerder gedaan. Alles in 1 app van homewizard.
En nu heb ik 2 portaals van de 2 verschillende zonnepanelen omvormers. Het wordt een feest om te monitoren *O*
pi_204433186
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wil je upgraden naar 3-fasen dan zou ik dat eerst regelen, dus inplannen bij netbeheerder en een monteur regelen om je groepenkast aan te passen.
Check, aanvraag voor een offerte is gedaan!

En daarna toch maar eens verder gaan shoppen bij meerdere aanbieders van zonnepanelen want iedere keer dat er één langs komt leer je toch weer wat bij.
pi_204433671
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpen

Het gaat om een zadeldak, voorkant op zuid oosten en achterkant op noord westen, 550 bij 650 oppervlak aan voorzijde (en achterzijde ook). Aan beide kanten een dakkapel.

Meterkast is verouderd, 1989 met bakelieten zekeringen 3x16 ampere, maar gehele woning gaan we op kort termijn (zodra het bouwdepot vrijkomt en een aannemer is gevonden) groot verbouwen. Alle kozijnen worden vervangen, overal vloerverwarming, isoleren van zolder en kruipruimte, uitbouw komt erbij, elektra in huis gaat geupgrade worden enzo zodat we volledig van gas af kunnen. Verder hebben we geen gebouwen of bomen die schaduw werpen op ons dak.
Verder zijn er genoeg laadpalen in de straat dus overbodig. En ik ben mij aan het inlezen of een warmtepomp voor ons van toepassing kan zijn. Ons verbruik ligt ongeveer op 4000 kWh per jaar, mede door een jacuzzi die veelvuldig gebruikt wordt. Gezinssamenstelling is 3 personen
pi_204433782
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpen

Het gaat om een zadeldak, voorkant op zuid oosten en achterkant op noord westen, 550 bij 650 oppervlak aan voorzijde (en achterzijde ook). Aan beide kanten een dakkapel.

Meterkast is verouderd, 1989 met bakelieten zekeringen 3x16 ampere, maar gehele woning gaan we op kort termijn (zodra het bouwdepot vrijkomt en een aannemer is gevonden) groot verbouwen. Alle kozijnen worden vervangen, overal vloerverwarming, isoleren van zolder en kruipruimte, uitbouw komt erbij, elektra in huis gaat geupgrade worden enzo zodat we volledig van gas af kunnen. Verder hebben we geen gebouwen of bomen die schaduw werpen op ons dak.
Verder zijn er genoeg laadpalen in de straat dus overbodig. En ik ben mij aan het inlezen of een warmtepomp voor ons van toepassing kan zijn. Ons verbruik ligt ongeveer op 4000 kWh per jaar, mede door een jacuzzi die veelvuldig gebruikt wordt. Gezinssamenstelling is 3 personen
Overheen gelezen dat je nog had gereageerd :@

Maar klinkt wel alsof je straks klaar bent voor een warmtepomp. Vermogen is wat lastig inschatten na zoveel aanpassingen maar als het vrijstaand is zou ik zo ruwweg inschatten dat je met een 7 of 8kW warmtepomp een heel eind komt, hoekwoning 6 of 7kW en tussenwoning 5 of 6kW. Uiteraard zal een goede installateur een warmteverliesberekening maken, waar ik slecht een hele ruime schatting maak.

En laadpalen in de straat kosten je meer per kWh dan een eigen laadpaal, dus eigen laadpaal zou altijd m'n voorkeur hebben als het qua oprit kan.

Qua aantal zonnepanelen op zuid zou je zonder dakkapel zo'n 18 stuks kwijt kunnen, schat ik in?
Wees ook niet bang om er een aantal op noord te leggen. De opbrengst is uiteraard lager maar met de juiste omvormer kan je wel flink wat kwijt, opbrengst spreiden en compenseren voor het feit dat een zuid-oost dak al vrij vroeg uit de zon draait. Panelen zijn niet de grootste kosten dus als ze toch al op je dak zitten, is het meerwerk niet zo groot.

De reden dat je panelen op noord op dezelfde omvormer kan aansluiten, is omdat de zon nooit op 2 kanten van het dak tegelijk schijnt, sommige omvormers mag je daarom tot wel 200% overdimensioneren.

Panelen op noord / noord-west doen zo'n 50 tot 65% van de opbrengst van zuid, afhankelijk van de dakhelling en exacte ligging en dat kan echt aardig optellen. Ook heb je dan in de zomer nog tot de laatste zonnestralen opbrengst. Installateurs zijn er vaak niet zo enthousiast over maar je doet het voor jezelf, niet voor de installateur.
  donderdag 14 april 2022 @ 15:37:28 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204433967
Plus dat je met een eigen laadpaal, indien oprit bij huis, straks vehicle-to-grid kunt doen, als je auto daar ook geschikt voor is.

Dus 's middags de auto laden met de stroom van je zonnepanelen en 's avonds die stroom weer uit de auto gebruiken voor je huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204434971
Wat is jullie altijd aan apparatuur verbruik. Bij ons 460 watt uur. Dat is wel twee huizen en redelijk veel apparatuur dat aanstaat. Ik heb 4 24 Ports switches waarvan 1 poe en poe camera’s. Twee nasjes en nog wat kleine meuk.
  donderdag 14 april 2022 @ 18:05:43 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204435022
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 17:58 schreef fubaaar22 het volgende:
Wat is jullie altijd aan apparatuur verbruik. Bij ons 460 watt uur. Dat is wel twee huizen en redelijk veel apparatuur dat aanstaat. Ik heb 4 24 Ports switches waarvan 1 poe en poe camera’s. Twee nasjes en nog wat kleine meuk.
Waar heb je het altijd aan verbruik vandaan? Want als ik dat bij Enelogic in het dashboard bekijk dan ligt het er maar net aan welke dag ik bekijk, het varieert in de afgelopen week van 168 watt (gisteren) tot 692 watt (vrijdag 8 april).

Overigens ga ik er vanuit dat ze dat baseren op het gebruik in de nacht, en gezien onze warmtepomp dan meestal draait kan het zomaar zijn dat het daardoor een nogal fluctuerend beeld van de altijd aan apparatuur geeft, hij heeft de afgelopen week immers niet altijd gedraaid.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204435071
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar heb je het altijd aan verbruik vandaan? Want als ik dat bij Enelogic in het dashboard bekijk dan ligt het er maar net aan welke dag ik bekijk, het varieert in de afgelopen week van 168 watt (gisteren) tot 692 watt (vrijdag 8 april).

Overigens ga ik er vanuit dat ze dat baseren op het gebruik in de nacht, en gezien onze warmtepomp dan meestal draait kan het zomaar zijn dat het daardoor een nogal fluctuerend beeld van de altijd aan apparatuur geeft, hij heeft de afgelopen week immers niet altijd gedraaid.
Ik heb ook enelogic met een youless p1 meter. En idd onze warmtepomp draait ook Snachts. Mmm zal een keer weer mijn patchkast en switches achter een aparte meter gooien. Of nog beter in de toekomst aparte meter achter de pv installatie en warmtepomp en dit koppelen in enelogic.
  donderdag 14 april 2022 @ 18:41:21 #50
244125 laziness
pi_204435310
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 18:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja enelogic gaat bij mij ook heen en weer in de week. Van 52 watt tot 94 watt.
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 15:38:53 #51
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_204445506
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 15:37 schreef Leandra het volgende:
Plus dat je met een eigen laadpaal, indien oprit bij huis, straks vehicle-to-grid kunt doen, als je auto daar ook geschikt voor is.

Dus 's middags de auto laden met de stroom van je zonnepanelen en 's avonds die stroom weer uit de auto gebruiken voor je huis.
moet je wel thuis werken ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  vrijdag 15 april 2022 @ 19:57:05 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204447757
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 15:38 schreef Geckoo het volgende:

[..]
moet je wel thuis werken ;)
Moet de auto thuis zijn..... wie waar werkt en hoe hij/zij daar komt is een ander verhaal.
Als wij een elektrische auto zouden hebben dan zou hij ook het gros van de tijd bij huis staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:00:10 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204447790
Grappig trouwens, ik was vanmiddag met mijn jongste en kleinzoon naar het spoorwegmuseum in Utrecht, de jongens hebben daar lekker in het zonnetje zonder jas buiten gespeeld, prachtig weer, kijk ik net wat mijn zonnepanelen gedaan hebben.... nog geen 10 kWh.... ook midden Nederland alleen dan zo'n 35 km verderop (hemelsbreed)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204447937
Qua opwek zitten we deze maand bijna op de helft van afgelopen maart. Misschien is het toch zo slecht nog niet?
  vrijdag 15 april 2022 @ 20:18:54 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204448002
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2022 20:14 schreef arvensis het volgende:
Qua opwek zitten we deze maand bijna op de helft van afgelopen maart. Misschien is het toch zo slecht nog niet?
Ik zit op eenderde van maart.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204448315
157 vs 469 in maart. Dus 1/3e ook. Maar maart was ook erg hoog.
  Moderator vrijdag 15 april 2022 @ 20:50:01 #57
16180 crew  CoolGuy
pi_204448390
Ik zat in maart op 814 en nu pas op 351 kWh dus niet eens de helft. Ik vind het een kut maand tot nu toe.
pi_204449082
Maart was hier 378 en half april is nu 174. Dan doen we het best netjes in het midden van het land. :)
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:41:21 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204449612
Hier was maart 1.038 kWh en april tot nu toe 308, maart zat op 15 maart al op 504, dus dat gaat ook echt niet meer in de buurt van elkaar komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 15 april 2022 @ 23:18:30 #60
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_204449906
Ik heb nog hoop om maart te evenaren. Maart was 635 en ik zit nu op 348. Tenzij het weer echt tegenzit.. maar eigenlijk wil ik 800 aantikken, dan heb ik hetzelfde als vorig jaar. Met een beetje mazzel moet dat lukken
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_204450008
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
  zaterdag 16 april 2022 @ 00:08:35 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204450185
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204450688
quote:
Bedrijf aanmaken, BTW terugvragen, daarna opzeggen, zit je niet met dat BTW forfait, zoiets werkt 't toch?
pi_204450891
quote:
Uiteraard. Was bij ons ¤1000. Laat je toch niet liggen?
pi_204451120
toch even een vraag aan de solaredge experts hier op dit forum.. ik zit met een probleem waar ik en mijn leverancier ons hoofd over breken..

ik heb een redelijk grote installatie, verdeeld over 2 omvormers en 4 strings.
solaredge met optimizers, 2 panelen per optimizer.
1 opstelling gaat als een treintje, de ander komen we niet aan uit en lijkt besprinkeld met pech.. alles wat fout kan gaan gaat fout..
we laten even de werkende omvormer buiten beschouwing, ik loop nu tegen het volgende aan.

string 1 : 21 optimizers waarvan we weten dat er enkele kapot zijn (slechte batch, zogauw deze stroom krijgen vanaf het paneel doen ze poef en einde oefening).
string 2, 19 optimizers. daar was er ook 1 van kapot en die is vervangen.

als ik string 2 aansluit, vervolgens ga pairen, vind ik 19 optimizers. die serienummers bekijk ik en die komen overeen met de serienummers in mijn legplan. de installatie start, gaat in productie en wekt stroom op.

als ik string 1 aansluiting en begin met pairen, vind het heel lang niks.. dan spontaan begint hij optimizers te vinden.. veel langzamer als bij string 1.uiteindelijk komen we bij 19 optimizers uit. echter, hij gaat niet over in opwekking, de string en omvormer blijft idle. als ik vervolgens de serienummers bekijk van de gevonden optimizers, dan zijn dat de optimizers van string 2. ik kan op string 1 geen enkele optimizer vinden die op string 1 aangesloten zit, en wel komen de optimizers van string 2 naar boven, echter met grote vertraging. ook na uren gaat deze string niet in productie.

de gedachte die ik had was, wellicht zit er dus een valse verbinding tussen string 1 en 2.. als ik echter string 2 meet zonder omvormer, meet ik 19 volt. prima, 19 optimizers, 19 volt. als ik string 2 meet dan meet ik 21 volt maar wel erg fluctuerend.. daar zou evt. nog een kapotte optimizer tussen kunnen zitten.. maargoed.. dat verklaard niet waarom ik op string 1 alle optimizers van string 2 kan vinden..
als ik vervolgens string 1 los heb, en string 2 heb aangesloten, en de omvormer in productie heb staan, dan gaat er dus 800 volt over string 2. mocht er een veribnding tussen beiden strings zijn, zou ik ook op string 1 een 800 volt moeten meten maar dat is dus niet zo. daar meet ik nog altijd die 21 volt..

ik weet het niet.. we gaan solaredge inschakelen maar je snapt met deze zon op het dak en meer dan 1/4 van de productie op zijn gat.. wil ik toch wel erg graag wat meer produceren...

solaredge experts met tips?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_204451227
Geen expert, niet eens amateur. Maar wat gebeurd er als je groep 2 aansluit op de input van string 1? Om te kijken of die input van de omvormer oke is.

Of kleinere groepjes van string 1 aansluiten? Net zolang tot je weet welk paneel zo hard moppert dat de omvormer er door van streek raakt.
pi_204451292
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Geen expert, niet eens amateur. Maar wat gebeurd er als je groep 2 aansluit op de input van string 1? Om te kijken of die input van de omvormer oke is.

Of kleinere groepjes van string 1 aansluiten? Net zolang tot je weet welk paneel zo hard moppert dat de omvormer er door van streek raakt.
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..

issue van de kleinere groepjes maken is.. string 1 zijn 44 panelen op een schuin dak..panelen van 22 kilo per stuk.. de volgende stap is dus alles van het dak af en dan stuk voor stuk meten en terugleggen.. maar dat wordt een klus voor 5 man dat probeer ik even te vermijden..
en dank u meneer Dood,
pi_204451349
Dan hoop ik dat er een echte expert komt langsfokken :P
pi_204451478
Zijn er ook mensen die zo'n stopcontact setje van 2 gebruiken? Wil wat experimenteren met locaties.

heb er al 8 op het dak, maar die zit vol
  zaterdag 16 april 2022 @ 10:57:27 #70
47047 Herkauwer
pi_204452222
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:47 schreef freak1 het volgende:

[..]
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..

issue van de kleinere groepjes maken is.. string 1 zijn 44 panelen op een schuin dak..panelen van 22 kilo per stuk.. de volgende stap is dus alles van het dak af en dan stuk voor stuk meten en terugleggen.. maar dat wordt een klus voor 5 man dat probeer ik even te vermijden..
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)

Mijn kennis is vooral theoretisch, maar heb de Solaredge academie gevolgd.
pi_204452394
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 00:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).
Stuur dan ook ff een brief naar de Belastingdienst, jij bent nu geen eigenaar meer van panelen. Dus kan je het nummer helemaal af laten voeren.
Dan kan jij bij een volgend huis of uitbreiding het trucje weer doen :)
pi_204452456
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 08:13 schreef freak1 het volgende:
toch even een vraag aan de solaredge experts hier op dit forum.. ik zit met een probleem waar ik en mijn leverancier ons hoofd over breken..

ik heb een redelijk grote installatie, verdeeld over 2 omvormers en 4 strings.
solaredge met optimizers, 2 panelen per optimizer.
1 opstelling gaat als een treintje, de ander komen we niet aan uit en lijkt besprinkeld met pech.. alles wat fout kan gaan gaat fout..
we laten even de werkende omvormer buiten beschouwing, ik loop nu tegen het volgende aan.

string 1 : 21 optimizers waarvan we weten dat er enkele kapot zijn (slechte batch, zogauw deze stroom krijgen vanaf het paneel doen ze poef en einde oefening).
string 2, 19 optimizers. daar was er ook 1 van kapot en die is vervangen.

als ik string 2 aansluit, vervolgens ga pairen, vind ik 19 optimizers. die serienummers bekijk ik en die komen overeen met de serienummers in mijn legplan. de installatie start, gaat in productie en wekt stroom op.

als ik string 1 aansluiting en begin met pairen, vind het heel lang niks.. dan spontaan begint hij optimizers te vinden.. veel langzamer als bij string 1.uiteindelijk komen we bij 19 optimizers uit. echter, hij gaat niet over in opwekking, de string en omvormer blijft idle. als ik vervolgens de serienummers bekijk van de gevonden optimizers, dan zijn dat de optimizers van string 2. ik kan op string 1 geen enkele optimizer vinden die op string 1 aangesloten zit, en wel komen de optimizers van string 2 naar boven, echter met grote vertraging. ook na uren gaat deze string niet in productie.

de gedachte die ik had was, wellicht zit er dus een valse verbinding tussen string 1 en 2.. als ik echter string 2 meet zonder omvormer, meet ik 19 volt. prima, 19 optimizers, 19 volt. als ik string 2 meet dan meet ik 21 volt maar wel erg fluctuerend.. daar zou evt. nog een kapotte optimizer tussen kunnen zitten.. maargoed.. dat verklaard niet waarom ik op string 1 alle optimizers van string 2 kan vinden..
als ik vervolgens string 1 los heb, en string 2 heb aangesloten, en de omvormer in productie heb staan, dan gaat er dus 800 volt over string 2. mocht er een veribnding tussen beiden strings zijn, zou ik ook op string 1 een 800 volt moeten meten maar dat is dus niet zo. daar meet ik nog altijd die 21 volt..

ik weet het niet.. we gaan solaredge inschakelen maar je snapt met deze zon op het dak en meer dan 1/4 van de productie op zijn gat.. wil ik toch wel erg graag wat meer produceren...

solaredge experts met tips?
Is het toevallig een P600 optimizer?
Daar hebben wij 1 systeem mee, wat een gezeik.
Zoveel kapotte optimizers.

Anyway, wat je waarschijnlijk moet gaan doen is 1 voor 1 de panelen langs lopen. Dus dat gaat wel ff wat werk kosten.
Maar je installateur is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.
Als hij er niet uitkomt, moet hij service opdracht indienen bij SolarEdge. Als je lang genoeg blijft zeiken en zegt dat je het niet kan vinden, sturen ze eigen support tech langs. Die moet het probleem dan gaan ontdekken en met een oplossing komen.

Wat je eventueel wel zelf kan doen is dit:
38 panelen string 1, delen door de helft (zeg 9 optimizers)
42 panelen string 2, delen door de helft (zeg 11 optimizers).
Die 2 met elkaar doorlussen zodat je 1 nieuwe string krijgt, beide de helft.
Andere panelen niet doorlussen en gewoon zo laten liggen.

Dan de nieuwe string aansluiten, en pairen.
Werkt dit wel? Top, je hebt de helft van die string uitgesloten van fouten.

Nu, andere helft.
Werkt dit ook? Dan geen idee wat het probleem was :D
Werkt die niet, dan weet je in welke helft de problematiek zit.

Werken ze allebei niet, dan zit er dus op meerdere plekken een probleem.

De aller extreemste oplossing:
1 voor 1 een paneel toevoegen op de werkende string, en pairen. Kijken of die nu dus 20 optimizers gaat vinden.
Zo ja, die werkt.
Zo nee, die is niet goed.
Dat moet je dus 21x doen.

Ons probleem is precies hetzelfde. Je krijgt 1V uit de optimizer, maar pairen wil gewoon niet.
We hebben er een aantal vervangen, en handmatig toegevoegd, en die blijven zwart. Pairing werkt niet voor die nieuwe optimizers. Dus er zitten nog meer niet goede in die string.
Ik weet hoe kut het is, bij ons is het 3 omvormers, 6 strings, 200 optimizers.
pi_204452833
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 10:57 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)

Mijn kennis is vooral theoretisch, maar heb de Solaredge academie gevolgd.
excuus ik tikte wat snel en ging even uit van mijn geheugen, het is idd 750 volt als werkvoltage.
aansluitingen werken nu als volgt
string 1 = niet doorstarten maar tijdens pairing wel alle optimizers van string 2 vinden
string 2 = alle optimizers vinden + doorstarten
string 1+2 = optimizers string 2 vinden en doorstarten
er zijn geen foutmeldingen in de setapp als ik daar kijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 11:38 schreef bambino het volgende:

[..]
Is het toevallig een P600 optimizer?
Daar hebben wij 1 systeem mee, wat een gezeik.
Zoveel kapotte optimizers.
nee, P950 met 2X465W paneel per stuk
quote:
Anyway, wat je waarschijnlijk moet gaan doen is 1 voor 1 de panelen langs lopen. Dus dat gaat wel ff wat werk kosten.
Maar je installateur is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.
Als hij er niet uitkomt, moet hij service opdracht indienen bij SolarEdge. Als je lang genoeg blijft zeiken en zegt dat je het niet kan vinden, sturen ze eigen support tech langs. Die moet het probleem dan gaan ontdekken en met een oplossing komen.
dat gebeurd ook en ze zijn meer dan welwillend.. maar ook mega druk.. dus alles is meteen met een week vertraging.. en voor de beelvorming.. het gaat om ongeveer 22KW aan panelen die dus al weken niks lopen te doen... :(
quote:
Wat je eventueel wel zelf kan doen is dit:
38 panelen string 1, delen door de helft (zeg 9 optimizers)
42 panelen string 2, delen door de helft (zeg 11 optimizers).
Die 2 met elkaar doorlussen zodat je 1 nieuwe string krijgt, beide de helft.
Andere panelen niet doorlussen en gewoon zo laten liggen.
dank voor de tip! ja dat hadden we ook al een beetje bedacht.. maar dit houd dus in panelen gaan loskoppelen.. en dat willen we een beetje vermijden. .maar ik vrees ook dat er geen andere keus gaat zijn..
quote:
Dan de nieuwe string aansluiten, en pairen.
Werkt dit wel? Top, je hebt de helft van die string uitgesloten van fouten.

Nu, andere helft.
Werkt dit ook? Dan geen idee wat het probleem was :D
Werkt die niet, dan weet je in welke helft de problematiek zit.

Werken ze allebei niet, dan zit er dus op meerdere plekken een probleem.

De aller extreemste oplossing:
1 voor 1 een paneel toevoegen op de werkende string, en pairen. Kijken of die nu dus 20 optimizers gaat vinden.
Zo ja, die werkt.
Zo nee, die is niet goed.
Dat moet je dus 21x doen.

Ons probleem is precies hetzelfde. Je krijgt 1V uit de optimizer, maar pairen wil gewoon niet.
We hebben er een aantal vervangen, en handmatig toegevoegd, en die blijven zwart. Pairing werkt niet voor die nieuwe optimizers. Dus er zitten nog meer niet goede in die string.
Ik weet hoe kut het is, bij ons is het 3 omvormers, 6 strings, 200 optimizers.
dank voor het meedeleven.. en het zal idd zoiets gaan worden.. ofwel; de strategie van halve strings.. ofwel alles er maar vanaf en vervangen en van daar verder.. maar volgens mij is de minimale hoeveelheid optimizers 9 in een string.. maar daar moet ik even naar kijken.. dinsdag gaan we verder.. hoopte op wat tips hier..
en dank u meneer Dood,
  zaterdag 16 april 2022 @ 13:32:26 #74
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204453229
250,6 volt op mijn stopcontacten en weer afschakelen van de panelen. Ik voel me beflikkered.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204454492
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 13:32 schreef monkyyy het volgende:
250,6 volt op mijn stopcontacten en weer afschakelen van de panelen. Ik voel me beflikkered.
Probleem had ik ook in het verleden, als je een 1 fase omvormer hebt en 3 fase aansluiting kun je proberen de panelen op een andere fase aan te laten sluiten. Anders ben je afhankelijk van de netbeheerder.
  zaterdag 16 april 2022 @ 17:24:14 #76
47047 Herkauwer
pi_204454763
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 16:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Probleem had ik ook in het verleden, als je een 1 fase omvormer hebt en 3 fase aansluiting kun je proberen de panelen op een andere fase aan te laten sluiten. Anders ben je afhankelijk van de netbeheerder.
Ik zit hier nog goed met de fasen tussen de 230 en 235 volt. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwbouw wijk hiernaast. Daar komen tenminste nog 96 zonnepanelen bij. En het tussenstation staat achter die wijk, dus ik denk dat we op dezelfde kabels zitten.
pi_204454782
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 17:24 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Ik zit hier nog goed met de fasen tussen de 230 en 235 volt. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwbouw wijk hiernaast. Daar komen tenminste nog 96 zonnepanelen bij. En het tussenstation staat achter die wijk, dus ik denk dat we op dezelfde kabels zitten.
Meten jullie met een multimeter de spanning op een willekeurige wcd in huis?
  zaterdag 16 april 2022 @ 17:30:43 #78
47047 Herkauwer
pi_204454793
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 17:28 schreef zoz het volgende:

[..]
Meten jullie met een multimeter de spanning op een willekeurige wcd in huis?
Ik lees mijn slimme meter uit en die rapporteert ook alle fasen apart. Doe ik met een raspberry pi en https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/

En ik zou ook de omvormer kunnen uitlezen. Die meet dat ook.
pi_204454851
Je kunt het direct zien in de solaredge app onder je omvormer en dan fasemeting. AC 234 Volt hier dus dat is op zo'n zonnige dag best redelijk. Hoewel het verbruik op dit moment van de dag ook hoog is dus voltage op het net kan eerder op de middag stukje hoger liggen.
pi_204455022
90 kWh tot nu toe opgewekt vandaag. Gaat de 100 niet worden.
pi_204455026
Het is hier ook mooi tussen de 230-240. Nu 231.
Er lag hier achter deze wijk een energiecentrale, die is allang weg, maar denk dat het wel wat goede draadjes heeft opgeleverd. En een wijk die in de jaren 80 uit de grond is gestampt. Dus hier
geen probleem met teveel panelen.
Enige waardoor de omvormer er hier uit knalt is de eigen temperatuur, en dat is met fans onder controle..

En ook op weg naar een nieuw jaar record. Nog 0,5 kWh.
pi_204455111
Nieuw record voor dit jaar behaald O+
pi_204456505
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 18:16 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nieuw record voor dit jaar behaald O+
Idem. 20,8 in maart was het 19,9. Maar er is nog wel een serie van deze dagen nodig om maart in de halen.
pi_204456999
Vandaag 26,7 opgewekt kWh met 4,26 kWp.
  zaterdag 16 april 2022 @ 22:01:16 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204457736
Vanaf 1 juli vorig jaar kan ik geen hogere opbrengst vinden dan van vandaag :o
46,303 kWh vandaag, paar kleine dipjes, met deze temperatuur en de hele dag een stralende zon kan het misschien nog iets hoger, maar ik verwacht niet heel veel.

Met 6,93 kWp ZZW, geen schaduw, hellingshoek 45°
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204458321
Door het promotiefeestje vandaag helemaal vergeten dat ik zonnepanelen heb, maar als ik de beelden terug kijk was het inderdaad helemaal blauw, ook veruit de beste dag! 8-)
pi_204460672
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 09:17 schreef JDx het volgende:
Zijn er ook mensen die zo'n stopcontact setje van 2 gebruiken? Wil wat experimenteren met locaties.

heb er al 8 op het dak, maar die zit vol
Hier ook wel benieuwd naar. heb ze toevallig op bol gezien en kan ze best gebruiken op mijn schuurtje tijdens de zonermaanden. In de wintermaanden komt daar geen zon.
pi_204460779
Iemand ervaring met sunpower panelen?
https://www.zonnepanelen-installeren.nl/sunpower.html
pi_204460805
Voor mij was gisteren ook verreweg de beste dag van het jaar, dat is ook wel inherent aan deze periode van het jaar :)
Verder is april nog de slechtste april sinds ik panelen heb _O- De bonus van maart is als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen.
pi_204460819
Ook wel leuk om de kostenteller van de energiemaatschappij te zien(door gas hoog genoeg). Hij loopt een paar dagen achter, maar je ziet de kosten stabiliseren, soms wat omlaag, soms was omlaag. En gisteren gaat hem ook weer lekker omlaag duwen. Dus we gaan weer richting een daling.
pi_204460935
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 08:02 schreef Faraday01 het volgende:
Voor mij was gisteren ook verreweg de beste dag van het jaar, dat is ook wel inherent aan deze periode van het jaar :)
Verder is april nog de slechtste april sinds ik panelen heb _O- De bonus van maart is als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen.
Ik zit hoger de eerste 16 dagen van april dan vorig jaar. Het scheelt niet veel overigens.

Overigens is onze stroomprijs sinds een week 0,56 / 0,51 en daarmee is de terugverdientijd van de zonnepanelen naar 2,6 jaar gegaan :D
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 09:25:46 #92
16180 crew  CoolGuy
pi_204461251
Gisteren was 45.3 kWh. Ik weet van de historie dat hij in hoogzomer tot 55kwh gaat, dus nog altijd zo'n 10kwh per dag meer, maar dit was toch een hele aardige score. Kijken wat het vandaag doet, ik zit nu alweer op 5.41 kwh.
pi_204461455
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik zit hoger de eerste 16 dagen van april dan vorig jaar. Het scheelt niet veel overigens.

Overigens is onze stroomprijs sinds een week 0,56 / 0,51 en daarmee is de terugverdientijd van de zonnepanelen naar 2,6 jaar gegaan :D
April is hier ongeveer 20% slechter dan vorig jaar tot nu toe.

Ik heb er ook aan gerekend om over te stappen op een variabel contract maar met de overstapboete en de welkomstkorting die ik kwijt raak kom ik ongeveer gelijk uit. Daar komt dan bij dat ik als ondernemer BTW af moet dragen over de opbrengst dus bij gelijke jaarlasten over gas en elektra samen is voor mij een lage elektriciteitsprijs voordeliger want minder BTW betalen. Dus ik blijf tot einde van de zomer bij mijn huidige leverancier tegen laag terugelever tarief. Voorlopig nog een TVT van bijna 10 jaar, mede door de afdracht BTW maar dat gaat hard omlaag als de prijzen nog een tijdje hoog blijven met per saldo 2500 kWh terugleveren per jaar..
pi_204461653
Gisteren was onze beste opbrengst ooit (sinds september). Ook de tweede week negatief. Ga zo door, zon! ;)
pi_204461680
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
Vanaf 1 juli vorig jaar kan ik geen hogere opbrengst vinden dan van vandaag :o
Gisteren inderdaad beste dag dit jaar, maar vorig jaar augustus heb ik zeker nog 4 dagen beter gehad dan de opbrengst van gisteren. Ik blijf het grappig vinden dat in dit kleine landje de verschillen zo kunnen zijn. Wolkjes maken het verschil!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_204461700
Ik de m dat vandaag wel weer records sneuvelen.
Gisteren 95 kWh. Over de 100 vandaag hopenlijk.
  zondag 17 april 2022 @ 10:32:35 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204461713
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Gisteren inderdaad beste dag dit jaar, maar vorig jaar augustus heb ik zeker nog 4 dagen beter gehad dan de opbrengst van gisteren. Ik blijf het grappig vinden dat in dit kleine landje de verschillen zo kunnen zijn. Wolkjes maken het verschil!
Ik vermoed dat dat aan onze omvormer ligt... die 6KW is prima bij een schaduwsituatie met 6.93 kWp aan panelen, maar met ons schaduwvrije dak is dat waarschijnlijk te karig en knijpt hij hem af, dat doet hij nu soms al :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204461732
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik vermoed dat dat aan onze omvormer ligt... die 6KW is prima bij een schaduwsituatie met 6.93 kWp aan panelen, maar met ons schaduwvrije dak is dat waarschijnlijk te karig en knijpt hij hem af, dat doet hij nu soms al :{
Ah, wij liggen volle zon, geen schaduw
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_204461733
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:30 schreef fubaaar22 het volgende:
Ik de m dat vandaag wel weer records sneuvelen.
Gisteren 95 kWh. Over de 100 vandaag hopenlijk.
Flinke installatie heb je dan liggen. 15 kWp of zo?
  zondag 17 april 2022 @ 10:38:03 #100
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204461753
Hier ook een record gister *O* Vandaag is het ook weer strak blauw hier.
  zondag 17 april 2022 @ 10:38:09 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204461754
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:35 schreef Essebes het volgende:

[..]
Ah, wij liggen volle zon, geen schaduw
Ja, wij dus ook, maar de omvormer is daar wat te krap voor :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204461765
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 10:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Flinke installatie heb je dan liggen. 15 kWp of zo?
28 panelen ow 10,78 kWh en22 panelen zuid 6,5 kWh.
Oost west passen we aan dan word 8 ow en 24 zuid.

We hadden 20 panelen extra gekocht op voorraad dus heel misschien nog wat extra maar ff zien hoe dat gaat op piek.

De rest van de panelen al weer verkocht. Klanten van mijn broertje zijn zo enthousiast dat hij nu al deel verkocht heeft voor uitbreiding bestaande string en hij moet een nieuwe extra installatie plaatsen.
pi_204462036
Record gisteren ondanks dat er wat wolkjes waren. Benieuwd hoe dat vandaag is want tot nu toe is het echt strakblauw.
Wij gaan vandaag ook even meten of er nog wat panelen bij kunnen op het garagedak. Als het goed is moet dat net kunnen met de huidige omvormer. Dezelfde panelen als twee jaar terug zijn al niet meer aan te komen, maar wel hetzelfde merk maar met een hoger wp. Dus dan wordt het wat schuiven en verleggen op het dak om de hoogste wp panelen op de gunstigste plek te hebben.
In principe kan er nog een rijtje op zuid, maar daar ligt een in-dak systeem, je krijgt nooit meer dezelfde panelen en er zal dan een nieuwe omvormer moeten komen. Dat is een te grote investering, dus dat gaan we niet doen. Bovendien, dat kunnen we niet zelf. Het garagedak heeft een bakgoot en is bereikbaar vanuit het platte dak van het huis, daar is het wat makkelijker panelen leggen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_204462354
Hier gisteren ook record, toch hoger dan wat ik dacht.
76,42kWh
Vorige week was het record op de 11e ook gebroken, naar 69,225kWh

Vandaag en morgen wordt het warmer, dus ik vrees dat hij niet over gisteren heen gaat.

Ik denk op een perfecte dag dat 80 hier nét haalbaar is.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 13:21:58 #105
92034 crew  Vonkenboer
pi_204463260
quote:
4s.gif Op zondag 17 april 2022 07:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Even een eerste blik geworpen op die website die je deelt; maar ik kan niet direct zeggen dat ik daar een goed onderbuik gevoel van krijg. Als iets te goed lijkt om waar te zijn...
pi_204463354
quote:
4s.gif Op zondag 17 april 2022 07:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Puur kijkend naar Sunpower als merk: ja, die maken hele goede zonnepanelen. Maken ook panelen voor ruimtevaart. Maar ze zijn ook erg duur.

Daarom zou ik er qua terugverdientijd niet zo snel naar kijken, kan je beter kijken naar 350 tot 370Wp panelen van Ja Solar, Trina, AEG, Phono Solar en wat al niet meer in het "budget" segment beschikbaar is.

Zou me niet te druk maken om het merk panelen maar meer om het vinden van een goede (en meedenkende) installateur, eventueel in de regio, die al een tijdje bestaat en wat service kan verlenen indien dat ooit nodig mocht zijn.
pi_204465245
Wel grappig, de omvormer bij m'n moeder piekt om ~13:30 op 5kW en dat is ook de limiet van de omvormer.
Maar gezien de parabool, is hij maar amper aan het aftoppen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=89771

Er hangt dus 10x 365 op zuid en 10x 365 op noord aan (op 18 graden helling) en dat blijkt precies genoeg om de omvormer te verzadigen rond deze tijd van het jaar.

Als de zon wat hoger staat zal hij wss iets langer aftoppen maar aan de andere kant is het dan warmer en presteren de panelen ook weer iets minder. Het zou dus wel mee kunnen vallen met dat aftoppen.

Vandaag begonnen aan de koeling van de omvormer. Er komen 6x 50mm Papst fans onder in een rijtje. Heb een spanningsregelaar er tussen en die heb ik alvast getest, dat werkt heel mooi. Het scheelt lawaai en levensduur voor de fans (als is Papst absoluut geen rommel). Morgen weer even verder met het inbouwen van de W1209 in een klein kunststof kastje, monteren van de LED's, 12 volt voeding connector, etc. Geen haast, m'n moeder is met de Paasdagen toch de hort op :P
pi_204465947
Hoe vaak maken jullie de panelen schoon?

Ik doe dat begin lente. Keer tussendoor en najaar. Tussendoor wel eens met de tuinslang erover als er veel Sahara zand of stuifmeel is.

Ik overweeg ook om zo’n telescopische set te halen tot 8 meter. Voor onszelf maar ook om klanten aan te bieden om 1x of naar vraag schoon te maken.

In klein uurtje heb je wel een huis gedaan. En op een dag rij je 4 a 5 adressen langs. Mooie zaterdagklus voor beetje extra zakgeld ;)
  zondag 17 april 2022 @ 16:50:12 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204465960
Oh, ik heb ook een PV output account aangemaakt, maar ik krijg het niet voor elkaar daar data naartoe te krijgen, nou ja, behalve die ene dag dat ik het account aanmaakte...
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 april 2022 @ 16:50:44 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204465970
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:49 schreef fubaaar22 het volgende:

Ik doe dat begin lente. Keer tussendoor en najaar. Tussendoor wel eens met de tuinslang erover als er veel Sahara zand of stuifmeel is.

Ik overweeg ook om zo’n telescopische set te halen tot 8 meter. Voor onszelf maar ook om klanten aan te bieden om 1x of naar vraag schoon te maken.

In klein uurtje heb je wel een huis gedaan. En op een dag rij je 4 a 5 adressen langs. Mooie zaterdagklus voor beetje extra zakgeld ;)
En met wat voor water doe je dat dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204466035
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
En met wat voor water doe je dat dan?
Gewoon leidingwater.
pi_204466046
zoals sommigen wellicht hebben geleze in mijn WGR topic WGR / zonnepanelen, saldering en uurprijzen heb ik me wellicht in de vingers gesneden door mijn onbegrip van uurprijzen..
ik zit nu te denken om richting Engie te gaan..

situatie:
verbruik plusminus 55000 kwh
geschatte installatie opbrengst per jaar is identiek en wellicht nog een beetje hoger dan dat
met een mank systeem (ik mis momenteel een 22kw aan panelen, dat wordt deze week opgeleverd) heb ik al een aardig opbrengst;
ter illustratie;
gemeten op de meter;
januari > verbruik 5700 kwh
februari > verbruik 4600 kwh
maart (eerste maand dat gedeelte panelen actief werden) > 3500 kwh verbruik, 2000 teruglevering, 1000 effectief verbruik
april > tot nu toe 1280 kwh verbruik, 600kwh teruglevering maar wel bijgewerkt tot de 14e.

nu denk ik dat het voor mij het gunstigste is om naar Engie te gaan..
daar zou ik dan piek en dal tarief afnemen, piek tegen 035 cent de kwh en dal tegen 0.38 cent de kwh. volgens mij kom ik dan stukken beter uit als nu... dan zou ik rond de 350 euro aan enkel de kwh kosten uitkomen over maart terwijl ik daar nu 600 euro +btw voor betaalde.. een halvering van de rekening..
zie ik wat over het hoofd hier?
engie saldeerd toch zowel piek als dal, dat je geleverde kwhs eerst van de opgenomen piek kwhs afhaalt en dan van dal of moet ik voor enkel tarief gaan?
en dank u meneer Dood,
pi_204466052
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:53 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Gewoon leidingwater.
Dat is niet echt de manier :P

Daar hebben we "demi water" voor uitgevonden.
pi_204466058
quote:

mijn zonnepanelen leverancier raad ten strengste af om de panelen schoon te maken met water en zeepsop, slecht voor de coating... demiwater en druk als het dan toch perse moet.
en dank u meneer Dood,
pi_204466079
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:54 schreef freak1 het volgende:
zoals sommigen wellicht hebben geleze in mijn WGR topic WGR / zonnepanelen, saldering en uurprijzen heb ik me wellicht in de vingers gesneden door mijn onbegrip van uurprijzen..
ik zit nu te denken om richting Engie te gaan..

situatie:
verbruik plusminus 55000 kwh
geschatte installatie opbrengst per jaar is identiek en wellicht nog een beetje hoger dan dat
met een mank systeem (ik mis momenteel een 22kw aan panelen, dat wordt deze week opgeleverd) heb ik al een aardig opbrengst;
ter illustratie;
gemeten op de meter;
januari > verbruik 5700 kwh
februari > verbruik 4600 kwh
maart (eerste maand dat gedeelte panelen actief werden) > 3500 kwh verbruik, 2000 teruglevering, 1000 effectief verbruik
april > tot nu toe 1280 kwh verbruik, 600kwh teruglevering maar wel bijgewerkt tot de 14e.

nu denk ik dat het voor mij het gunstigste is om naar Engie te gaan..
daar zou ik dan piek en dal tarief afnemen, piek tegen 035 cent de kwh en dal tegen 0.38 cent de kwh. volgens mij kom ik dan stukken beter uit als nu... dan zou ik rond de 350 euro aan enkel de kwh kosten uitkomen over maart terwijl ik daar nu 600 euro +btw voor betaalde.. een halvering van de rekening..
zie ik wat over het hoofd hier?
engie saldeerd toch zowel piek als dal, dat je geleverde kwhs eerst van de opgenomen piek kwhs afhaalt en dan van dal of moet ik voor enkel tarief gaan?
Als je alles kan salderen, maakt het tarief dat je betaalt niet uit. Hoog / laag heeft dan geen nut.
In de toekomst, als salderen wordt afgebouwd, wordt het pas tijd om daar op te gaan letten.

Heb je overschot dat je terug levert, dan heeft het nog wel nut om te kijken wat de tarieven en grenzen hiervoor zijn.
pi_204466089
quote:

[..]
Gewoon leidingwater.
Saharastof eraf, kalk erop..

Wij hebben zo'n telescoop borstel, die haalt de bovenste panelen van de 2e verdieping net. Dacht 11-12 meter lang Maar we doen het gemiddeld eens per jaar, in de regen, want dan spoelt de kalk ook weer weg..
pi_204466153
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:57 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Saharastof eraf, kalk erop..

Wij hebben zo'n telescoop borstel, die haalt de bovenste panelen van de 2e verdieping net. Dacht 11-12 meter lang Maar we doen het gemiddeld eens per jaar, in de regen, want dan spoelt de kalk ook weer weg..
Wij hebben een waterontharder. Dacht al dat zo’n opmerking zou komen. Dus dan eerst de klant een waterontharder verkopen ;)
pi_204466275
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je alles kan salderen, maakt het tarief dat je betaalt niet uit. Hoog / laag heeft dan geen nut.
In de toekomst, als salderen wordt afgebouwd, wordt het pas tijd om daar op te gaan letten.

Heb je overschot dat je terug levert, dan heeft het nog wel nut om te kijken wat de tarieven en grenzen hiervoor zijn.
Wij hebben dubbel tarief. Normaal 25 cent, dal 20. Wij kunnen wasmachines programmeren dat ze Snachts draaien. Maar bij terugleveren kijken ze daar niet naar?
  zondag 17 april 2022 @ 17:14:16 #119
344884 monkyyy
pi_204466313
quote:
Nooit. *)
pi_204466325
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:10 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Wij hebben dubbel tarief. Normaal 25 cent, dal 20. Wij kunnen wasmachines programmeren dat ze Snachts draaien. Maar bij terugleveren kijken ze daar niet naar?
Wat ik bedoel is: als je zonnepanelen hebt, kan je je verbruik salderen met wat je opwekt.

Dag/nacht tarief en zonnepanelen heeft nu geen enkel nut.
pi_204466337
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:02 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Wij hebben een waterontharder. Dacht al dat zo’n opmerking zou komen. Dus dan eerst de klant een waterontharder verkopen ;)
Maar dan is het niet "gewoon leidingwater" zoals je voorstelde.
pi_204466400
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan is het niet "gewoon leidingwater" zoals je voorstelde.
Bij ons thuis installatie foutje. Wij hebben 4 punten aan huis voor besproeiing/schoonmaken. Zit nog achter de ontharder. Maar dat is tijdelijk. Komt een rainbird installatie voor beregening en dat gaat achter een put of direct op inkomend leidingwater voor ontharder.
pi_204466414
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:14 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Nooit. *)
Dat scheelt echt wel hoor. Vooral aan de onderkant van de panelen komt veel vuil. En af en toe heb je een duif die een dikke plakkaat achterlaat.
  zondag 17 april 2022 @ 17:27:48 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204466427
quote:

[..]
Gewoon leidingwater.
Als ik iemand betaal om mijn panelen schoon te maken dan verwacht ik wel dat hij wat anders gebruikt dan gewoon leidingwater.
Met gewoon leidingwater kan ik het zelf ook wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 april 2022 @ 17:30:28 #125
344884 monkyyy
pi_204466451
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:26 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Dat scheelt echt wel hoor. Vooral aan de onderkant van de panelen komt veel vuil. En af en toe heb je een duif die een dikke plakkaat achterlaat.
Die van mij liggen al op 40 graden dus het meeste spoelt er wel af na een regenbui. Zitten ook allemaal haken en ogen aan volgens mij. Ik wil het niet bekrassen, kalk in mijn leidingwater, verkeerde zeep, coating op de panelen die eraf kan.

Ik vind het spannend. :@ Ik wel benieuwd hoe vaak die zonneweides worden schoon gemaakt.
  zondag 17 april 2022 @ 17:32:39 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204466474
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:30 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Die van mij liggen al op 40 graden dus het meeste spoelt er wel af na een regenbui. Zitten ook allemaal haken en ogen aan volgens mij. Ik wil het niet bekrassen, kalk in mijn leidingwater, verkeerde zeep, coating op de panelen die eraf kan.

Ik vind het spannend. :@ Ik wel benieuwd hoe vaak die zonneweides worden schoon gemaakt.
Oh męn.... als je daar toch je beroep van kunt maken.... zonneweidecleaning :o :D
Als die al schoongemaakt worden dan gaat het denk ik met zo'n automatisch geval, maar die liggen vaak ook nog eens een stuk minder schuin dan 40 graden, dus dan blijft er meer vuil op liggen.

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204466535
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 17:10 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Wij hebben ook dubbel tarief. Maar dat wordt allemaal met elkaar verrekend. Als we op het ene tarief over hebben, wordt dat eerst nog gesaldeerd op het andere tarief. En pas daarna de lage terugleververgoeding. Maar we hebben hier 100-400kwh over. Dat beetje strepen we iets weg tegen het gas, maar veel is het niet..
pi_204466625
Het dagrecord dit jaar van gisteren is er aan, nu nog even verder uitbouwen.
  zondag 17 april 2022 @ 18:00:08 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204466788
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 17:46 schreef NightDancert het volgende:
Het dagrecord dit jaar van gisteren is er aan, nu nog even verder uitbouwen.
Hier nog niet, nog 3 kWh minder.... maar we hebben nog even ;)

Edit 18.19 uur: Nog 2 kWh minder.....

Edit 18.39 uur: Nog 1 kWh te gaan....

Edit: 19.07 uur: We zijn op de opbrengst van gisteren, alles wat het meer wordt is extra :D

[ Bericht 6% gewijzigd door Leandra op 17-04-2022 19:07:47 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 april 2022 @ 18:04:50 #130
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204466851
Hier 3,5. En de max van gister is ook niet bereikt.

Dit is wel verslavend, ik kijk een paar keer per dag wat de panelen doen. :D

We moeten vanaf nu 13 kWh per dag halen om gelijk te staan aan afgelopen maart.
  zondag 17 april 2022 @ 18:09:53 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204466906
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 18:04 schreef arvensis het volgende:
Hier 3,5. En de max van gister is ook niet bereikt.

Dit is wel verslavend, ik kijk een paar keer per dag wat de panelen doen. :D

We moeten vanaf nu 13 kWh per dag halen om gelijk te staan aan afgelopen maart.
Wij gaan dat sowieso niet halen, want dan zouden we 49 kWh per dag moeten hebben, iedere dag de rest van de maand, en dat zie ik vandaag al niet halen :D
Dus maart evenaren gaat m hier sowieso niet worden.

Ik verwacht dat we na vandaag voor deze maand op 400 kWh zitten, en met een prognose van 763 kWh voor de maand april denk ik dat we die nog wel kunnen halen met nog 13 dagen te gaan na vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 april 2022 @ 18:17:22 #132
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204466999
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij gaan dat sowieso niet halen, want dan zouden we 49 kWh per dag moeten hebben, iedere dag de rest van de maand, en dat zie ik vandaag al niet halen :D
Dus maart evenaren gaat m hier sowieso niet worden.

Ik verwacht dat we na vandaag voor deze maand op 400 kWh zitten, en met een prognose van 763 kWh voor de maand april denk ik dat we die nog wel kunnen halen met nog 13 dagen te gaan na vandaag.
Hoeveel panelen heb jij ook alweer?
  zondag 17 april 2022 @ 18:19:47 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204467044
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 18:17 schreef arvensis het volgende:

[..]
Hoeveel panelen heb jij ook alweer?
21*330 Wp
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 17 april 2022 @ 18:26:13 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204467189
We mogen wel bijna de users met hun opstelling in de OP gaan zetten :D
Ik begin vast :+

Aantal * Wp per paneel = totaal Wp, zonrichting, wel/geen schaduw, hellingshoek.

Leandra: 21*330 = 6.930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204467223
Wij hebben gister al flink verslagen en gaan nog verder…

9 * 380 Wp volgens mij. Op zuid, met een schoorsteen die zorgt voor schaduw die op 1 paneel valt (volgens mij bijna heel het jaar).
  zondag 17 april 2022 @ 18:32:19 #136
47047 Herkauwer
pi_204467253
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:26 schreef Leandra het volgende:
We mogen wel bijna de users met hun opstelling in de OP gaan zetten :D
Ik begin vast :+

Aantal * Wp per paneel = totaal Wp, zonrichting, wel/geen schaduw, hellingshoek.

Leandra: 21*330 = 6.930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
Heb maar meteen mijn vast in mijn signature gezet :P

Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W 260 - circa 11°
  zondag 17 april 2022 @ 18:33:10 #137
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204467262
12*375 Wp, 3750 Wp, Oost/west, met de lage zon schaduwvorming op 1 paneel, 40 graden.
pi_204467317
freak1;
86 * 315 watt op 151 graden, 27,1kwp
54* 465 watt op 60 graden, 25.1 kwp
24 * 465 watt op 152 graden, 11.2 kWp
totaal 63.4 kWp
slag om de arm; momenteel issues met 46*465watt panelen door gare optimizers
en dank u meneer Dood,
  zondag 17 april 2022 @ 18:42:07 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204467390
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:37 schreef freak1 het volgende:
freak1;
86 * 315 watt op 151 graden, 27,1kwp
54* 465 watt op 60 graden, 25.1 kwp
24 * 465 watt op 152 graden, 11.2 kWp
totaal 63.4 kWp
slag om de arm; momenteel issues met 46*465watt panelen door gare optimizers
We hebben de hellingshoek in graden staan.... op zich niet niet de windrichting, hoewel Herkauwer dat wel beiden gedaan heeft door W 260 te gebruiken ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204467600
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
We hebben de hellingshoek in graden staan.... op zich niet niet de windrichting, hoewel Herkauwer dat wel beiden gedaan heeft door W 260 te gebruiken ;)
Oh haha moest even uit de opbrengsberekening kijken hoe ze lagen wist de windrichtingen niet.. maar dat is de oriëntatie.. de schuinte he. Ik ook wel maar ze liggen gewoon schuin ;)
en dank u meneer Dood,
  zondag 17 april 2022 @ 18:56:55 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204467675
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:51 schreef freak1 het volgende:

[..]
Oh haha moest even uit de opbrengsberekening kijken hoe ze lagen wist de windrichtingen niet.. maar dat is de oriëntatie.. de schuinte he. Ik ook wel maar ze liggen gewoon schuin ;)
:D
Ik ben gewoon jaloers met die aantallen van jou, we moeten serieus zorgen dat het dak van de kapschuur een voorraad panelen kan handelen....
Als het dak aan de oostzijde minstens 2 meter wordt en de westzijde minstens 3 meter (qua dak van goot tot nok) en de kapschuur zelf wordt een meter of 6 breed dan kunnen er aan de oostzijde wel 6 (2 rijen van 3, landscape) en aan de westzijde wel 9 lijkt me (3 rijen van 3 landscape) :+

Toekomstmuziek, maar wie weet hebben we het tegen die tijd ook wel nodig voor een elektrische auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204467712
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
:D
Ik ben gewoon jaloers met die aantallen van jou, we moeten serieus zorgen dat het dak van de kapschuur een voorraad panelen kan handelen....
Als het dak aan de oostzijde minstens 2 meter wordt en de westzijde minstens 3 meter (qua dak van goot tot nok) en de kapschuur zelf wordt een meter of 6 breed dan kunnen er aan de oostzijde wel 6 (2 rijen van 3, landscape) en aan de westzijde wel 9 lijkt me (3 rijen van 3 landscape) :+

Toekomstmuziek, maar wie weet hebben we het tegen die tijd ook wel nodig voor een elektrische auto.
Ik verbruik ook wellicht wat meer als jullie ;)
en dank u meneer Dood,
pi_204467783
Ik denk dat mijn max limiet de 16kW is. Kom niet boven de 16kW.

Heb 7*395 panelen op zuiden in 45 graden op schuin dak. Heb een dakkapel dus 1 paneel heeft daar rond 4 uur last van.

w

[ Bericht 18% gewijzigd door prld op 17-04-2022 19:08:45 ]
  zondag 17 april 2022 @ 19:06:22 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204467837
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:58 schreef freak1 het volgende:

[..]
Ik verbruik ook wellicht wat meer als jullie ;)
Daar ga ik wel vanuit, want ik ben er vrij zeker van dat ons verbruik op jaarbasis onder onze opwek ligt; vanaf 10 juni zitten we nu op 97% van ons verbruik ook opgewekt, dus ik ga er vanuit dat we daar nog overheen gaan voor het weer 10 juni is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204468279
Vandaag 21,48 (en nog sprokkelend) tegen gisteren 20,84. Max zat, uit mijn hoofd op 22,2 in april 2020. Dus er kan nog meer bij. Was toch een klein wolkje vanochtend.
Vorig jaar was het record 21,94. Ook in april. Dat is toch wel een goede maand.
  zondag 17 april 2022 @ 19:36:17 #146
47047 Herkauwer
pi_204468483
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb het even wat simpeler gemaakt en die graden van de windrichting eruit gehaald.
pi_204469635
Hier 11*325 = 3575 Wp richting ZO

waarvan 6 op een schuin dak ŕ 37 graden en 5 op een plat dak (geen idee welke hellingshoek). Aan de cijfers te zien hebben twee panelen duidelijk last van de schaduw van het platte dak, maar so be it.

Optioneel kunnen we er nog 4 op onze schuurtje kwijt en 4 op de dakkapel, maar voor de laatste ben ik wat huiverig of de constructie dat lekker trekt en voor de schuur of deze genoeg zon krijgt. Voorlopig halen we meer op dan we verbruiken, dus heel veel haast is er niet bij.

Vandaag net niet de 20 kWh gehaald.
pi_204469703
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 20:55 schreef NightDancert het volgende:

Optioneel kunnen we er nog 4 op onze schuurtje kwijt en 4 op de dakkapel, maar voor de laatste ben ik wat huiverig of de constructie dat lekker trekt en voor de schuur of deze genoeg zon krijgt. Voorlopig halen we meer op dan we verbruiken, dus heel veel haast is er niet bij.

Herkenbaar, die schuur, daar twijfel ik hier ook over; ik heb een tuin op het noorden; dat betekent dat de schuur gedurende de wintermaanden (van eind oktober tot begin maart) in de schaduw ligt; echter vanuit oost en west is het behoorlijk vrij en kunnen we dus op die manier wel wat oppikken; met name omdat mijn andere zonnenpanelen op zuid liggen. Luxe probleem hoor... momenteel wek ik meer stroom op dan ik gebruik, eerst een warmtepomp!
pi_204469761
Alvast een beginnetje gemaakt met het monteren van de 50mm fans op een aluminium L-profiel.
Ze gaan vanaf onderen omhoog blazen, tussen de koelribben van de omvormer door, dus je kijkt nu op de onderkant van de fans.

Ik wilde eerst de hele rij in één keer aftekenen maar de fans bleven schuiven, dus monteer er nu 1 en teken daarna de volgende af, gaten boren, boutjes er doorheen, vastzetten en volgende... nog 3 te gaan.

De ruimte die links en rechts is gelaten, is om het profiel tegen de muur te kunnen schroeven.

edit: zo te zien moet ik nog even een fan-grill 90 graden draaien O-)

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2022 21:14:44 ]
  Official ESF Kreviewer zondag 17 april 2022 @ 21:30:21 #150
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204470062
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 20:55 schreef NightDancert het volgende:
Hier 11*325 = 3575 Wp richting ZO
.

Vandaag net niet de 20 kWh gehaald.
Ik heb 10x365 plat dak zuid en had vandaag 19.8kWh dus dat komt wel aardig overeen met die van jou.
  zondag 17 april 2022 @ 21:42:59 #151
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204470187
Vandaag een dag zonder wolken, 38,9 kWh _O_
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zondag 17 april 2022 @ 22:30:59 #152
16180 crew  CoolGuy
pi_204470705
47.6 kWh vandaag.
pi_204470713
89,79kWh

Beste van 2022 tot nu toe!
  zondag 17 april 2022 @ 22:33:23 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204470720
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 22:30 schreef CoolGuy het volgende:
47.6 kWh vandaag.
Bijna gelijk: 47,239 kWh, net geen hele kWh meer dan gisteren (46,303) :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204470731
Vraagje over de ballast bij een plat dak op het zuiden.

Wij maken gebruik van een Van der Valk systeem van 2 rijen van 5. Volgens de beschrijving zou er dan per zonnepaneel 1.5 stoeptegel gebruikt moeten worden voor de ballast. In totaal op een rij van 5 dus 7.5 tegels. Dit lijkt mij erg weinig. Hoeveel tegels hebben jullie als ballast per zonnepaneel? Wij zijn woonachtig in Twente,en de panelen liggen op ong 5-6 meter hoogte.

Wij hebben ook nog een rij van 3 panelen achterelkaar liggen, en daarvan wordt als ballast 4 tegels per paneel aangehouden.
pi_204470831
10 * 360Wp = 3600Wp, ZWW, gedeeltelijke schaduw van dakkapel en airco, circa 35 graden.

Deze opstelling heeft ons vandaag 21,7 kWh opgeleverd. De hoogste opbrengst sinds ze op 3 maart gelegd zijn. *O*

Maar ik maak er niet zo’n studie van als velen hier, haha. Bij elke kWh denk ik “yayy” en bij slechte dagen ben ik vooral blij dat de opbrengst nog steeds niet nul is. :+
pi_204470836
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 22:34 schreef Swennus het volgende:
Vraagje over de ballast bij een plat dak op het zuiden.

Wij maken gebruik van een Van der Valk systeem van 2 rijen van 5. Volgens de beschrijving zou er dan per zonnepaneel 1.5 stoeptegel gebruikt moeten worden voor de ballast. In totaal op een rij van 5 dus 7.5 tegels. Dit lijkt mij erg weinig. Hoeveel tegels hebben jullie als ballast per zonnepaneel? Wij zijn woonachtig in Twente,en de panelen liggen op ong 5-6 meter hoogte.

Wij hebben ook nog een rij van 3 panelen achterelkaar liggen, en daarvan wordt als ballast 4 tegels per paneel aangehouden.
Je kan dat zo zelf natekenen en narekenen bij van der valk. Die hebben een prachtig ontwerp systeem waar alles in staat. In zal dinsdag even voor je kijken want ik heb hier ook een rij van 5 op ZW in Twente. Volgens mij ook maar iets van 2 per paneel. Ik weet niet of je ook zij en achterplaten hebt? Alles bij elkaar weegt dat nog wel wat natuurlijk.
pi_204470844
Weer 27,1 precies evenveel als gisteren.
pi_204472001
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2022 22:46 schreef d.k. het volgende:
Weer 27,1 precies evenveel als gisteren.
Dat ene wolkje kostte mij 0.1 kWh :9
pi_204472056
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 22:45 schreef Bastoenie het volgende:

[..]
Je kan dat zo zelf natekenen en narekenen bij van der valk. Die hebben een prachtig ontwerp systeem waar alles in staat. In zal dinsdag even voor je kijken want ik heb hier ook een rij van 5 op ZW in Twente. Volgens mij ook maar iets van 2 per paneel. Ik weet niet of je ook zij en achterplaten hebt? Alles bij elkaar weegt dat nog wel wat natuurlijk.
Achterpaneel zit er wel op, zij panelen niet. Als ik het via de planner bekijk van Van der Valk, moeten er aan beide zijkanten 2 tegels liggen, en op de 3 panelen in het midden 1. In totaal dus 7 tegels per rij panelen.
pi_204472162
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Alvast een beginnetje gemaakt met het monteren van de 50mm fans op een aluminium L-profiel.
Ze gaan vanaf onderen omhoog blazen, tussen de koelribben van de omvormer door, dus je kijkt nu op de onderkant van de fans.

Ik wilde eerst de hele rij in één keer aftekenen maar de fans bleven schuiven, dus monteer er nu 1 en teken daarna de volgende af, gaten boren, boutjes er doorheen, vastzetten en volgende... nog 3 te gaan.

De ruimte die links en rechts is gelaten, is om het profiel tegen de muur te kunnen schroeven.

[ afbeelding ]
Mooi werkje! Netjes ook. De mijne hangt er een tikkie ge-mcGyver-t onder :P
pi_204472177
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]
wel even benieuwd; ik heb zelf een tweetal solardedge omvormers hangen, daar zitten fans en alles al in, waarom zou je daar extra fans bij gooien? erg benieuwd waarom jij bij jouw omvormers die fans telkens aan het toevoegen bent
en dank u meneer Dood,
  Moderator maandag 18 april 2022 @ 09:02:14 #163
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_204472191
143kWh met om 13:00 een max van 17.5kW
Maar de maand april is nog niet veel tov maart.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_204472199
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
wel even benieuwd; ik heb zelf een tweetal solardedge omvormers hangen, daar zitten fans en alles al in, waarom zou je daar extra fans bij gooien? erg benieuwd waarom jij bij jouw omvormers die fans telkens aan het toevoegen bent
Mijn omvormer heeft wel koelvinnen aan de achterzijde, maar kan de warmte niet goed genoeg kwijt. De omvormer gooide zichzelf uit omdat het te warm werd (60 graden geloof ik). Daarbij functioneert hij ideaal tot een graad of 45 volgens de papieren, dus hier slaan de fans onder de koelvinnen aan als de temp daarboven komt.
pi_204472207
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
Hobby :+

Ben al sinds ~1995 computers aan het opvoeren en koelen en dan zie ik zo'n prachtige omvormer en denk "dat moet toch beter kunnen".

Het scheelt zo'n 10 graden Celsius en hopelijk een klein beetje levensduur. En anders heb ik lekker geknutseld O-)

Fabrikanten van omvormers plaatsen meestal geen fans omdat:
- omvormers ook buiten moeten kunnen hangen en regenwater + openingen geen goed idee zijn
- fans slijten en extra garantiegevallen veroorzaken
- het goedkoper is zonder fans (al moeten er wel veel aluminium koelribben gebruikt worden ter compensatie dus misschien is het wel duurder zonder fans)

M'n 3-fase SolarEdge omvormers hebben 1 lullige, kleine fan in de omvormer, die warmte verplaatst in de omvormer (er zitten geen openingen in). Blijkbaar blaast deze over een paar kritische onderdelen als ze eventueel te warm worden.
pi_204472228
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 09:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hobby :+

Ben al sinds ~1995 computers aan het opvoeren en koelen en dan zie ik zo'n prachtige omvormer en denk "dat moet toch beter kunnen".

Het scheelt zo'n 10 graden Celsius en hopelijk een klein beetje levensduur. En anders heb ik lekker geknutseld O-)

Fabrikanten van omvormers plaatsen meestal geen fans omdat:
- omvormers ook buiten moeten kunnen hangen en regenwater + openingen geen goed idee zijn
- fans slijten en extra garantiegevallen veroorzaken
- het goedkoper is zonder fans (al moeten er wel veel aluminium koelribben gebruikt worden ter compensatie dus misschien is het wel duurder zonder fans)
maar welk merk omvormers gaat het dan om? ik heb dus die 2 solaredge dingen en daar zitten jetsers van fans in.

toevoeging:
onderin zit een grote die naar binnen zuigt en er volgens mij aan de zijkant weer uitblaast, en eentje binnenin die het rondblaast
en dank u meneer Dood,
pi_204472233
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 09:09 schreef freak1 het volgende:

[..]
maar welk merk omvormers gaat het dan om? ik heb dus die 2 solaredge dingen en daar zitten jetsers van fans in
Mijn eigen SolarEdge 8kW omvormers hebben alleen 1 mini fan in de omvormer maar die doet niets met verse lucht.
De SolarEedge 5kW omvormer bij m'n moeder heeft géén fan.

De 5kW omvormer heeft nu nog geen koeling en wordt zo'n 57 graden Celsius (en het is nog geen zomer, in de ruimte waar hij hangt is het nu ook nog relatief koel).

De 8kW omvormers mét toegevoegde koeling worden momenteel maximaal maar zo'n 45 graden Celsius.
pi_204472249
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 09:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn eigen SolarEdge 8kW omvormers hebben alleen 1 mini fan in de omvormer maar die doet niets met verse lucht.
De SolarEedge 5kW omvormer bij m'n moeder heeft géén fan.

De 5kW omvormer heeft nu nog geen koeling en wordt zo'n 57 graden Celsius (en het is nog geen zomer, in de ruimte waar hij hangt is het nu ook nog relatief koel).

De 8kW omvormers mét toegevoegde koeling worden momenteel maximaal maar zo'n 45 graden Celsius.
duidelijk, dank!
en dank u meneer Dood,
pi_204472260
Overigens heb ik geen enkel bewijs dat het koelen ook maar iets scheelt in de levensduur. Zelfs al zouden ze nu 25 jaar mee gaan, dan nog kan dat toeval zijn.
pi_204472878
Naast dat de omvormer niet meer uitgaat helpt het hier ook om bij de beste werk-temperatuur te functioneren. Boven de 45 gaat dat hard naar beneden. Dus dan maar actief koelen voor een beter opbrengst.
pi_204473187
Het "koelsysteem" is ongeveer klaar. Het is wat veel draad maar dat prop ik wel bij elkaar in een kabelgoot.

Technisch werkt het.
De print met display is een W1209 thermostaat.
De kleine printplaat is een "DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter LM2596 3A".

Die maakt het voltage voor de fans regelbaar, zodat ze wat stiller af te regelen zijn.

pi_204473400
Bizar om te zien dat ik maar met 5 paneeltjes in het zuiden mijn wekelijkse gas en stroomkosten van 35 naar 5,13 gaat. Ben de hele week thuis en mijn RTX3080 draait overuren 😎
pi_204473785
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Puur kijkend naar Sunpower als merk: ja, die maken hele goede zonnepanelen. Maken ook panelen voor ruimtevaart. Maar ze zijn ook erg duur.

Daarom zou ik er qua terugverdientijd niet zo snel naar kijken, kan je beter kijken naar 350 tot 370Wp panelen van Ja Solar, Trina, AEG, Phono Solar en wat al niet meer in het "budget" segment beschikbaar is.

Zou me niet te druk maken om het merk panelen maar meer om het vinden van een goede (en meedenkende) installateur, eventueel in de regio, die al een tijdje bestaat en wat service kan verlenen indien dat ooit nodig mocht zijn.
Oké ^O^
Kwam er paar dagen geleden namelijk achter dat een schoonfamilie lid als verkoper van deze zonnepanelen werkzaam is en ik kan zijn verkooppraatje wel aanhoren maar hoor liever de eerlijkere kritische verhalen hier aangezien het een behoorlijke investering is ^O^
pi_204473789
Ik had niet verwacht dat gisteren over eergisteren zou gaan.
Door de temperatuur kon ik wel duidelijk zien dat de absolute piek lager lag.
Maar door net een beetje meer zon op andere momenten was het totaal wel hoger.

Het verschil is minimaal.
16-4 was 76,42kWh
17-4 was 76,52kWh

Maar de momenten zijn dus wel anders.

pi_204474060
quote:
4s.gif Op maandag 18 april 2022 12:50 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Oké ^O^
Kwam er paar dagen geleden namelijk achter dat een schoonfamilie lid als verkoper van deze zonnepanelen werkzaam is en ik kan zijn verkooppraatje wel aanhoren maar hoor liever de eerlijkere kritische verhalen hier aangezien het een behoorlijke investering is ^O^
Begrijp me goed: als je een mooie, concurrerende deal kan krijgen voor SunPower panelen dan heb je een prima koop. Maar als ze fors duurder zijn (wat in de lijn der verwachting ligt) dan helpt het niet echt voor je terugverdientijd van de set.
pi_204476620
Hoi allemaal,

ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en voorzien van ervaring / advies. Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen en ik weet het even niet zo goed ...

Ik heb een jaren '30 huis met oranje dakpannen. Nu vind ik dat zwarte zonnepanelen er eigenlijk niet zo mooi uitziet op zo'n dak en lijken oranje zonnepanelen dan mooier. Nu lees ik verschillende verhalen over of ze wel of niet (veel) minder opleveren dan zwarte. Heeft iemand daar een idee van?

En ik zou ze eigenlijk het liefste tussen de pannen laten leggen in plaats van erop, maar wat zijn de voor-/nadelen daarvan (en moet dan echt het dak leeg of kunnen ze "plaatselijk" de pannen eruit halen)?

Verder zou ik er ook best een aantal (stuk of 6-8 denk ik) op mijn schuur kunnen leggen. Maakt dat veel verschil met het grote dak van mijn huis (van 3 verdiepingen) qua opbrengst en is dat wel de moeite waard (een deel van mijn tuin moet dan denk ik open ivm het leggen van de kabel naar de meter)?

Ik kan ze wel gunstig leggen volgens mij: oosten, zuiden en westen (ik heb een hoekhuis en een losstaande garage))

Alvast ontzettend bedankt!
pi_204476911
96,5. Wil wel eens over de 100 heen 🤪
pi_204481303
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 08:25 schreef Swennus het volgende:

[..]
Achterpaneel zit er wel op, zij panelen niet. Als ik het via de planner bekijk van Van der Valk, moeten er aan beide zijkanten 2 tegels liggen, en op de 3 panelen in het midden 1. In totaal dus 7 tegels per rij panelen.
Ik heb er in totaal voor 6 panelen 32 tegels zie ik. Dan heb ik zij en achterplaten en massadragers. En dan heb ik ze trouwens portret liggen.
  dinsdag 19 april 2022 @ 20:30:08 #179
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204485374
En weer een record :7 21,6 kWh vandaag.

Vanaf nu gemiddeld 11 kWh per dag om aan maart te tippen, dat komt wel goed denk ik!
  dinsdag 19 april 2022 @ 20:45:28 #180
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_204485543
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2022 19:59 schreef MeisPluis het volgende:
En ik zou ze eigenlijk het liefste tussen de pannen laten leggen in plaats van erop, maar wat zijn de voor-/nadelen daarvan (en moet dan echt het dak leeg of kunnen ze "plaatselijk" de pannen eruit halen)?
Ik wou dat een aantal jaren geleden ook, maar uiteindelijk van afgezien:
- pannen moeten er onderuit, pannen aan de rand moeten op maat worden geslepen (bij mij wou ik het combineren met het vervangen van het complete dak, maar het achterwegen laten van die paar pannen was nauwelijks goedkoper ivm meerwerk voor het pas maken van de pannen rondom)
- als je later panelen moet laten vervangen, is het tricky om panelen met dezelfde maat te vinden
- in dak montage systeem is een heel stuk duurder dan een op-dak systeem
- bij in-dak panelen krijg je maar een fractie van je BTW terug.

Al met al kwam zou het bij mij duizenden euros duurder uitvallen, waarbij er op lange termijn (panelen gaan een jaar of 15 mee, een nieuw dak 40) problemen te voorzien zouden zijn met het vervangen van de panelen
  dinsdag 19 april 2022 @ 20:46:04 #181
47047 Herkauwer
pi_204485550
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:30 schreef arvensis het volgende:
En weer een record :7 21,6 kWh vandaag.

Vanaf nu gemiddeld 11 kWh per dag om aan maart te tippen, dat komt wel goed denk ik!
Gaat lekker zo. 11,4 nodig per dag om maart te evenaren en 27 nodig per dag om vorig jaar april te evenaren. En vandaag was het 36,6. Het is te doen om april van vorig jaar te evenaren :)
  Moderator dinsdag 19 april 2022 @ 20:55:12 #182
16180 crew  CoolGuy
pi_204485651
45.4 kwh vandaag. Geen record maar wel lekker.
pi_204486496
Heerlijke 4-daagse zo. Vandaag heel iets beter dan gisteren, maar geen record.
In 4 dagen tijd nu 302kWh.

Gemiddeld maart nu 42.8 per dag.
Als dat gemiddelde aanhoud ga ik ruim over maart heen.
814 tot nog toe in april en maart was 1107

26.6 per dag nog om gelijk te komen aan maart. Met de vooruitzichten moet dat inderdaad makkelijk lukken.
  Moderator dinsdag 19 april 2022 @ 22:16:03 #184
16180 crew  CoolGuy
pi_204486797
Ik heb 27.8 kwh per dag nog voor de resterende 10 dagen om maart te evenaren.
  dinsdag 19 april 2022 @ 22:17:51 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204486828
Ik zit nog niet eens op de helft van maart :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204487180
Wij mogen gemiddeld 14 kWh per dag om maart te evenaren. Vandaag was 18.1 dus het kan, maar het wordt spannend. Ik zie volgende week wat regen voorspeld. Desalniettemin hebben we sinds vorige week toch wat dagen minder gas en elektriciteit verbruikt dan dat we terugleveren dus hebben we wat winst gemaakt *O*

Over een maandje krijgen we airco die ook kan verwarmen dus dan wordt het de komende winter helemaal fijn O+ We gaan echt een stuk minder gas verbruiken dan.
pi_204488045
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 20:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]
Ik wou dat een aantal jaren geleden ook, maar uiteindelijk van afgezien:
- pannen moeten er onderuit, pannen aan de rand moeten op maat worden geslepen (bij mij wou ik het combineren met het vervangen van het complete dak, maar het achterwegen laten van die paar pannen was nauwelijks goedkoper ivm meerwerk voor het pas maken van de pannen rondom)
- als je later panelen moet laten vervangen, is het tricky om panelen met dezelfde maat te vinden
- in dak montage systeem is een heel stuk duurder dan een op-dak systeem
- bij in-dak panelen krijg je maar een fractie van je BTW terug.

Al met al kwam zou het bij mij duizenden euros duurder uitvallen, waarbij er op lange termijn (panelen gaan een jaar of 15 mee, een nieuw dak 40) problemen te voorzien zouden zijn met het vervangen van de panelen
Dank je voor je info! Die in dak optie valt dan iig af.

Dan wordt het nog kijken naar oranje of zwarte panelen …
pi_204488068
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 22:17 schreef Leandra het volgende:
Ik zit nog niet eens op de helft van maart :')
243 tegenover 157 nu, je zou toch wel over de helft moeten zitten inmiddels, onafhankelijk van waar je woont in NL?

Zo niet, dan ben ik er benieuwd naar een verklaring.
pi_204488075
Hier was maart 470, april tot nu 241. Net over de helft dus. Maar maart was hier echt heel hoog.
Vorig jaar was maart 287 en april 400.
pi_204488174
Maart was 395 hier, maar ze zijn 3 maart gelegd dus we missen 2,5 dag opbrengst. April zit tot nu toe op 224. Dus al wel ruim meer dan de helft maar of we er uiteindelijk overheen gaan wordt nog spannend denk ik. Moeten we 17,1 opbrengen per dag.wat een eitje is als het weer is zoals nu, maar dat blijft het volgens mij niet de hele maand.
pi_204488228
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:13 schreef Bami het volgende:
Maart was 395 hier, maar ze zijn 3 maart gelegd dus we missen 2,5 dag opbrengst. April zit tot nu toe op 224. Dus al wel ruim meer dan de helft maar of we er uiteindelijk overheen gaan wordt nog spannend denk ik. Moeten we 17,1 opbrengen per dag.wat een eitje is als het weer is zoals nu, maar dat blijft het volgens mij niet de hele maand.
Hoeveel heb je er laten leggen?
  woensdag 20 april 2022 @ 08:28:22 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488230
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 07:37 schreef JDx het volgende:

[..]
243 tegenover 157 nu, je zou toch wel over de helft moeten zitten inmiddels, onafhankelijk van waar je woont in NL?

Zo niet, dan ben ik er benieuwd naar een verklaring.
Ik had 1038 in maart vs april 490 t/m gisteren...
Maart was gewoon heel erg goed, waar april tot nu toe keurig op schema lijkt.

Ik klaag ook niet dat het te weinig is, ik stel alleen maar dat ik nog niet op de helft van maart zit, dat zal vanmiddag om een uur of 4 wel zo zijn, maar die andere helft van maart ga ik er niet meer in de resterende dagen van april bij redden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 08:29:13 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204488234
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had 1038 in maart vs 490 t/m gisteren...

Ik klaag ook niet dat het te weinig is, ik stel alleen maar dat ik nog niet op de helft van maart zit, dat zal vanmiddag om een uur of 4 wel zo zijn, maar die andere helft van maart ga ik er niet meer in de resterende dagen van april bij redden.
Zeker niet als het idd bewolkt wordt vanaf morgen.

Desondanks toch 2 heel aardige maanden aan het begin van het jaar :)
  woensdag 20 april 2022 @ 08:30:32 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488240
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:29 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zeker niet als het idd bewolkt wordt vanaf morgen.

Desondanks toch 2 heel aardige maanden aan het begin van het jaar :)
Ja idd, ik klaag ook niet.
Maart was echt bijzonder goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204488269
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:28 schreef arvensis het volgende:

[..]
Hoeveel heb je er laten leggen?
10 stuks van 360wp. Liggen op ZWW met een beetje schaduw van dakkapel plus airco unit, dus niet volledig optimaal maar ik ben er nog steeds heel blij mee. :D
  woensdag 20 april 2022 @ 08:44:30 #196
244125 laziness
pi_204488312
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had 1038 in maart vs april 490 t/m gisteren...

Toch is het interessant dat jij nog niet op de helft zit. Ik zit ook al over de helft sinds maandag. Maar ik denk niet dat ik maart ga evenaren. Die was wel echt steengoed. De beste in 6 jaar waar ik data van heb. En dan echt by far ook gewoon.
pi_204488366
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:44 schreef laziness het volgende:

[..]
Toch is het interessant dat jij nog niet op de helft zit. Ik zit ook al over de helft sinds maandag. Maar ik denk niet dat ik maart ga evenaren. Die was wel echt steengoed. De beste in 6 jaar waar ik data van heb. En dan echt by far ook gewoon.
De verschillen zijn per regio wel vaker groot. Voorbeeldje van gisteren: Er zijn hier mensen die de beste dag van het jaar hadden, voor mij kwam het nog niet in de buurt. Zat er ruim 10% onder.
  woensdag 20 april 2022 @ 08:58:23 #198
244125 laziness
pi_204488386
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:53 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De verschillen zijn per regio wel vaker groot. Voorbeeldje van gisteren: Er zijn hier mensen die de beste dag van het jaar hadden, voor mij kwam het nog niet in de buurt. Zat er ruim 10% onder.
I know ;) Daarom is het interessant. Ik wil naar dezelfde regio als Leandra verhuizen :P

Hier aan de kust hebben we gewoon heel veel zonuren. Ik heb een rendement van 107% de afgelopen 6 jaar.
pi_204488446
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:53 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ja, maar veel mensen in het hele land zijn al dik over de helft, dat is nogal een verschil met nog niet in de buurt van de helft. Dan woon je wel echt op een plekje waar deze maand de bewolking zit en de vorige maand niet.

We hoeven allemaal niet te klagen natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd. Of het was juist extreem helder daar vorige maand, dat kan ook nog haha.
pi_204488447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:58 schreef laziness het volgende:

[..]
I know ;) Daarom is het interessant. Ik wil naar dezelfde regio als Leandra verhuizen :P

Hier aan de kust hebben we gewoon heel veel zonuren. Ik heb een rendement van 107% de afgelopen 6 jaar.
Ah dat wist ik niet.

Hier in het verre binnenland heb ik 2 jaren van 102% gehad en vorig jaar was slecht met 97% kWh afgezet tegen het Wp vermogen
pi_204488460
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:10 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja, maar veel mensen in het hele land zijn al dik over de helft, dat is nogal een verschil met nog niet in de buurt van de helft. Dan woon je wel echt op een plekje waar deze maand de bewolking zit en de vorige maand niet.

We hoeven allemaal niet te klagen natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd. Of het was juist extreem helder daar vorige maand, dat kan ook nog haha.
Ok, ter vergelijking. Ik zit voor april ook nog (net) onder 50% van de gemiddelde opwek van de afgelopen 3 jaar in april . Dus hier gaat het ook niet zo vlot.
  woensdag 20 april 2022 @ 09:44:40 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:10 schreef JDx het volgende:

[..]

Ik denk meer dat maart extreem goed was, de ligging van mijn panelen is heel gunstig en zonder schaduw dus die hebben in maart optimaal gepresteerd, nu doen ze dat waarschijnlijk ook wel, maar het weer was de eerste helft van de maand gewoon minder.

Ik heb alleen helaas geen vergelijkingsmateriaal, want eerste jaar hier, pas vanaf juni kan ik echt gaan vergelijken, en uiteraard kan ik 30 april aan de meterstand van de zonnepanelen wel zien wat ze in een jaar hebben opgebracht, want 30 april zijn ze een jaar aangesloten.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Official ESF Kreviewer woensdag 20 april 2022 @ 09:45:43 #203
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204488646
Ik zat vanmorgen in april op 63% van maart. Zelfde regio als Leandra.
  woensdag 20 april 2022 @ 09:47:52 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488667
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:45 schreef Kreator het volgende:
Dan zit Bami ook in dezelfde regio :D

Midden-Nederland is een mooi breed begrip _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204488680
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ten opzichte van maart zat ik op 51%. Maar ik vergelijk liever met vorig jaar april (zie eerdere post). Regio NO Brabant.
  Official ESF Kreviewer woensdag 20 april 2022 @ 09:50:56 #206
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204488688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan zit Bami ook in dezelfde regio :D

Midden-Nederland is een mooi breed begrip _O-
Ik weet niet meer waar je precies woont, alleen dat het ook midden nederland is. In mijn hoofd was het een paar dorpen verderop.
  Official ESF Kreviewer woensdag 20 april 2022 @ 09:51:28 #207
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204488691
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ten opzichte van maart zat ik op 51%. Maar ik vergelijk liever met vorig jaar april (zie eerdere post). Regio NO Brabant.
Die vergelijk kan ik niet maken, omdat ze alle data hier hebben verwijderd toen ik het huis kocht. (geen idee waarom)
  woensdag 20 april 2022 @ 10:07:49 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488802
De meterstand op dit moment is 6.988,723 kWh aan opgewekte stroom, dat is dus vanaf het moment van aansluiten op 29 april eind van de middag dus laten we zeggen vanaf 30 april 2021.

Ik heb 21*330 liggen, dus dat is 6.930 Wp, dat kom er dus op neer dat ik al sinds eergisteren boven de 100% zit en alles wat er nog bijkomt deze maand is extra, hoewel ik niet de illusie heb dat ik @laziness voorbij ga, want haar 107% is wel heel erg mooi qua opbrengst en dat ga ik niet redden, want dan zou ik nog 427 kWh moeten scoren voor de 30ste en dat kan alleen als het de komende dagen net zo stralend is als de afgelopen 4 dagen.

Al met al een prima score so far.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 10:11:46 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488826
quote:
6s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:50 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik weet niet meer waar je precies woont, alleen dat het ook midden nederland is. In mijn hoofd was het een paar dorpen verderop.
Als je een rondje tekent van Amersfoort naar Lunteren naar Apeldoorn naar Putten en dan weer naar Amersfoort zit ik ergens in die cirkel :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 10:12:53 #210
244125 laziness
pi_204488835
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je een rondje tekent van Amersfoort naar Lunteren naar Apeldoorn naar Putten en dan weer naar Amersfoort zit ik ergens in die cirkel :D
Kreator zit meer in het midden naar links dan jij. Dat weet ik dan weer wel :D

Heuvelrug vs Veluwe.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 20-04-2022 10:19:35 ]
  woensdag 20 april 2022 @ 10:14:18 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488842
quote:
6s.gif Op woensdag 20 april 2022 09:50 schreef Kreator het volgende:

[..]
Een stuk of 3 hemelsbreed :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 10:15:28 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488845
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:12 schreef laziness het volgende:

[..]
Kreator zit meer in het midden dan jij. Dat weet ik dan weer wel :D

Heuvelrug vs Veluwe.
Ho ho.... ik zit in de driehoek middelpunt van Nederland, kadastraal middelpunt en zwaartepunt van Nederland, meer midden ga je niet krijgen :D :') :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 10:18:22 #213
244125 laziness
pi_204488863
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ho ho.... ik zit in de driehoek middelpunt van Nederland, kadastraal middelpunt en zwaartepunt van Nederland, meer midden ga je niet krijgen :D :') :')
Stom. Ik ben daar laatst nog geweest, dat middelpunt :D

Fixed in de post hierboven :7
pi_204488927
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 13:19 schreef Bastoenie het volgende:
l voor 6 panelen 32 tegels zie ik. Dan h
Oke, bedankt voor het nakijken.

Ik heb er nu zo'n 32 liggen verdeeld over 2 rijen van 5. Aan de zijkanten liggen er dan wat extra vergeleken met de 3 in het midden.

Volgens de app van Van der Valk zou ik 14 tegels moeten leggen, verdeeld over 2 rijen van 5, maar dat lijkt me toch aan de geringe kant. Van de andere kant, zij zullen hier ook een basis voor hebben waar dit op is gebasseerd...
  Official ESF Kreviewer woensdag 20 april 2022 @ 10:33:21 #215
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204488950
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is licht offtopic, maar het middelpunt van Nederland kan net zo goed Soest als Putten zijn.

https://nl.wikipedia.org/(...)elpunt_van_Nederland
pi_204489114
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 07:28 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Dank je voor je info! Die in dak optie valt dan iig af.

Dan wordt het nog kijken naar oranje of zwarte panelen …
Andere kleur dan zwart (of blauw) zal ook duurder zijn. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre oranje panelen goed beschikbaar zullen zijn? En zoals je zelf al aangaf zal de opbrengst ook iets lager zijn (reken op 10-15% als ik het zo lees)

Wat is je stroomverbruik nu? Wellicht kom je al een heel eind als je daadwerkelijk 8 panelen op je garage kunt leggen. Al zou ik met het oog op de toekomst (bijv warmtepomp, EV, airco) wel voor wat overcapaciteit gaan.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_204489155
Ik vind dat ik ook nog in “het midden van het land” woon. :Y)
pi_204489158
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:06 schreef Zedi het volgende:

[..]
Andere kleur dan zwart (of blauw) zal ook duurder zijn. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre oranje panelen goed beschikbaar zullen zijn? En zoals je zelf al aangaf zal de opbrengst ook iets lager zijn (reken op 10-15% als ik het zo lees)

Wat is je stroomverbruik nu? Wellicht kom je al een heel eind als je daadwerkelijk 8 panelen op je garage kunt leggen. Al zou ik met het oog op de toekomst (bijv warmtepomp, EV, airco) wel voor wat overcapaciteit gaan.
Ons stroomverbruik ligt rond de 4000 kWh op het moment - we hebben al airco voor onze bovenverdiepingen, dus dat zit al in dit stroomverbruik. En EV hebben we al maar is lease dus laden we op aan een openbare paal (was een poolauto die op kortere termijn terug moet dus hadden weinig zin in hoge kosten voor een paal). Maar ik wil in de toekomst idd richting een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).

Ik denk dat we 8 wel redden op de garage, en zwarte panelen op de achterkant en zijkant van het huis vind ik denk ik ook nog niet zo erg, maar voor het aanzicht wil ik niet verpesten (is meer een gevoelsdingetje - hoewel een aantal mensen in de wijk zonnepanelen hebben op hun jaren '30 huis en dat vind ik echt zonde qua aanzicht ... ;) ).

Wat zou een logisch aantal zijn als we wat overcapaciteit willen hebben?

En heeft iemand goede ervaringen met een club in de buurt van Utrecht? Ik heb ook via de gemeente een website voor een bedrijf, dus die zal ik ook laten komen.
pi_204489184
Zonnepanelen stuk goedkoper, kabinet wil per 1 januari af van btw

https://www.ad.nl/binnenl(...)af-van-btw~a6285d3c/

BTW kan je toch al terugkrijgen?
pi_204489201
quote:
4s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:19 schreef admiraal_anaal het volgende:

quote:
Vooralsnog kunnen particuliere houders van zonnepanelen de btw van 21 procent geheel of gedeeltelijk terugvragen door zich te registreren en aangifte te doen, omdat ze als een kleine ondernemer stroom tegen vergoeding aan het energiebedrijf leveren. Lang niet iedereen maakt gebruik van die optie, waardoor feitelijk het volle pond wordt betaald.

Geen teruggaaf meer nodig
Nu ligt er dus een concreet voorstel voor, dat de btw simpelweg op nul zet. Hierdoor drukt er straks geen omzettaks meer op de aanschaf en de installatie van de zonnepanelen, waardoor er ook geen teruggaaf meer nodig is. Dat scheelt deze particulieren en de Belastingdienst veel rompslomp.

Uit je eigen link.
  woensdag 20 april 2022 @ 11:23:52 #221
482080 AgnesGru
pi_204489216
quote:

quote:
Nu ligt er dus een concreet voorstel voor, dat de btw simpelweg op nul zet. Hierdoor drukt er straks geen omzettaks meer op de aanschaf en de installatie van de zonnepanelen, waardoor er ook geen teruggaaf meer nodig is. Dat scheelt deze particulieren en de Belastingdienst veel rompslomp.
pi_204489233
mijn beste dag deze maand was 17 april met 27.7 kWh met 16*315WP op ZO (136 graden volgens iPhone kompas). Op de andere mooie dagen schommelt het ergens tussen de 25 en 27.

Kan sowieso niet heel veel hoger, volgens mij heb ik in juni/juli een keer 29.3 gehaald maar boven de 29 is sowieso zeldzaam, topdagen liggen veelal tussen de 27 en 29.
Waarschijnlijk wordt ik een beetje afgetopt door m'n IQ7 micro-omvormers en had ik voor maximale opbrengst toch voor de IQ7+ micro-omvormers moeten gaan (vraag is alleen of ik het verschil in prijs zou terugverdienen met de extra opbrengst).

Helaas was m'n Envoy stuk (wel netjes onder garantie een nieuwe gekregen) waardoor ik nu van bijna 2 weken geen opwek data heb en dit waren deels mooie dagen (eind maart - begin april).
Ik kan het deels wel uit slimme meter halen maar dan mis ik directe verbuik nog.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zedi op 20-04-2022 11:28:07 (typo) ]
pi_204489336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:15 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Ons stroomverbruik ligt rond de 4000 kWh op het moment - we hebben al airco voor onze bovenverdiepingen, dus dat zit al in dit stroomverbruik. En EV hebben we al maar is lease dus laden we op aan een openbare paal (was een poolauto die op kortere termijn terug moet dus hadden weinig zin in hoge kosten voor een paal). Maar ik wil in de toekomst idd richting een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).

Ik denk dat we 8 wel redden op de garage, en zwarte panelen op de achterkant en zijkant van het huis vind ik denk ik ook nog niet zo erg, maar voor het aanzicht wil ik niet verpesten (is meer een gevoelsdingetje - hoewel een aantal mensen in de wijk zonnepanelen hebben op hun jaren '30 huis en dat vind ik echt zonde qua aanzicht ... ;) ).

Wat zou een logisch aantal zijn als we wat overcapaciteit willen hebben?

En heeft iemand goede ervaringen met een club in de buurt van Utrecht? Ik heb ook via de gemeente een website voor een bedrijf, dus die zal ik ook laten komen.
Elektrische CV is voor zover ik begrepen heb niet echt efficient dus ik zou altijd voor een warmtepomp gaan. Je huis moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn (degelijke isolatie) hoewel je verhalen hoort van mensen met een warmtepomp en matige isolatie.

Overcapaciteit is een lastige, hangt vooral af van je termijnplannen af. Als je pas over 10 jaar naar een warmtepomp of laadpaal gaat is het wellicht niet het beste idee om heel veel extra aan te leggen (tenzij je een hele hoge terugleververgoeding van je energiemaatschappij krijgt).
Wordt de volgde leaseauto geen EV en krijg je daar dan geen paal bij? Bij mij zat dat wel bij het leasecontract, kost me volgens mij 10 euro per maand. Ik krijg van de leasemaatschappij de stroomprijs die ik betaal terug.

Denk er bij het aanleggen alleen aan dat salderen er zeer waarschijnlijk ooit (2024 of later) af zal gaan en je dan dus zoveel mogelijk de energie die je opwekt direct wilt gebruiken. Je opwek een beetje uitsmeren door bijvoorbeeld een oost-west opstelling op je garage en zuid op je dak kan daarbij helpen.

Ik weet niet of @bambino ook in Utrecht komt?
pi_204489394
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:15 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).
Een elektrische CV (eCV) is gewoon een waterkoker, maar dan een hele grote.
Daar kan je nog 20 jaar op wachten maar het rendement blijft altijd 100%, ofwel als je er 1kWh stroom in stopt, krijg je 1kWh warmte.

Een warmtepomp zit rond de 350% rendement, is dus 3,5x zuiniger in energieverbruik. Stop je daar 1kWh stroom in dan krijg je 3,5kWh warmte (gemiddeld, over een heel jaar gezien).

Een eCV kan dus goedkoper lijken dan een warmtepomp (in aanschaf) maar is dat in gebruik zeker niet.

Vervang je met een eCV zo'n 1200m3 aardgas, dan kan je een stroomrekening van 9.600kWh verwachten.
Bij een warmtepomp is dit zo'n 2.750kWh.

Uiteraard zijn er met een warmtepomp wel hogere rendementen haalbaar in nieuwe of zeer goed geďsoleerde woningen maar een sCOP van ongeveer 3.5 is zeer realistisch.
pi_204489416
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:22 schreef arvensis het volgende:

[..]
[..]
Uit je eigen link.
Nee oké dat had ik gelezen maar er zit dus geen financieel gewin aan om te wachten tot na 1 januari behalve dat ik het voor 1 januari zelf moet terugvragen bij de BD. Ben nu namelijk aan het oriënteren voor panelen
pi_204489444
quote:
4s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Nee oké dat had ik gelezen maar er zit dus geen financieel gewin aan om te wachten tot na 1 januari behalve dat ik het voor 1 januari zelf moet terugvragen bij de BD. Ben nu namelijk aan het oriënteren voor panelen
Nee, want je kan je BTW nu ook al terugkrijgen (kan een installateur vaak voor je regelen).

Uitzondering is wanneer je ondernemer bent, het terugvragen levert dan wel BTW op maar je wordt ook gezien als "energiecentrale" dus betaal je jaarlijks een forfait. Daarom heb ik geen BTW teruggevraagd, het zou een sigaar uit eigen doos geworden zijn.

Hoe eerder de panelen liggen, hoe eerder ze stroom opwekken en geld voor je verdienen ;)
pi_204489457
Ik snap iets niet.
Met het huis kochten wij 27 panelen van 200 Wp. 25 liggen in 2 strings op een Goodwe GW5000D-NS omvormer. 2 op een ouwe steca 500.
Ik vraag me al even af of het wel lekker gaat met die dingen, dus net even de strings losgekoppeld. Los leveren de strings beide ongeveer 1400. Die met 13 panelen zit er net boven, die met 12 net onder.

Koppel ik ze allebei, varieert het van 1600 tot 18xx. In die tijd doet de steca continu 200-225 (met 400 wp, dus op meer dan 2800 hoef ik ook op de grote omvormer vast niet te rekenen. De panelen zijn nogal oud).
Vroegah leverde hij wel meer.
Ik heb geen digitale verbinding met de omvormer want geen internet in de achtertuin.

Waarom levert mijn omvormer niet gewoon string 1 + string 2 en wat kan ik daartegen doen?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204489488
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:01 schreef Vanyel het volgende:
Ik snap iets niet.
Met het huis kochten wij 27 panelen van 200 Wp. 25 liggen in 2 strings op een Goodwe GW5000D-NS omvormer. 2 op een ouwe steca 500.
Ik vraag me al even af of het wel lekker gaat met die dingen, dus net even de strings losgekoppeld. Los leveren de strings beide ongeveer 1400. Die met 13 panelen zit er net boven, die met 12 net onder.

Koppel ik ze allebei, varieert het van 1600 tot 18xx. In die tijd doet de steca continu 200-225 (met 400 wp, dus op meer dan 2800 hoef ik ook op de grote omvormer vast niet te rekenen. De panelen zijn nogal oud).
Vroegah leverde hij wel meer.
Ik heb geen digitale verbinding met de omvormer want geen internet in de achtertuin.

Waarom levert mijn omvormer niet gewoon string 1 + string 2 en wat kan ik daartegen doen?
Lastig te zeggen, je meet nu wss via wat je afleest op je slimme meter?
Als er net een verbruiker aanspringt (vaatwasser of wasmachine) dan is je meting al in de war.
Of blijft het zo laag de hele dag, ook als er niets is ingeschakeld?
pi_204489534
Ik heb ook geen slimme meter :D

Ik stond in de schuur op een ladder te kijken op het schermpje van de omvormer. Dus op zich ben ik er wel van overtuigd dat de getallen kloppen.

Dat kijken doe ik tussendoor al een aantal dagen, op verschillende tijden van de dag. Ze liggen bijna pal zuid en maar een graad of 10. Hele afgelopen week niet boven de 2000 geweest
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_204489621
quote:
4s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Als het je eerste panelen zijn maakt het niet uit. Maar ik ben benieuwd hoe het zit als je al eens gebruik gemaakt hebt van de teruggave en nu opnieuw een aanschaf doet. Dat ga ik eens uitzoeken, wij hebben er al een keer extra panelen bijgelegd maar toen de btw niet teruggevraagd omdat dat niet mocht/ging. Maar ik ben effe kwijt hoe het precies in elkaar steekt.
pi_204489622
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:11 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb ook geen slimme meter :D

Ik stond in de schuur op een ladder te kijken op het schermpje van de omvormer. Dus op zich ben ik er wel van overtuigd dat de getallen kloppen.

Dat kijken doe ik tussendoor al een aantal dagen, op verschillende tijden van de dag. Ze liggen bijna pal zuid en maar een graad of 10. Hele afgelopen week niet boven de 2000 geweest
Oh ja, ik vergeet soms dat sommige omvormers nog schermpjes hebben :+
Mijn "oude" 3-fase SolarEdge omvormers ook nog, trouwens. Maar de nieuwe bij m'n moeder niet meer.

Maar als je vermogen in totaal niet boven de 2000Watt uitkomt, zou je bijna denken dat de omvormer begrenst is in z'n vermogen ofzo (eventueel door een instelling).

Wat voor meterkast heb je? Enkel of 3-fase? 1x 25A? 1x 35A? 3x 25A?
En loopt de kabel van de omvormer direct naar je meterkast? Of zit er in de schuur nog een kast (onderverdeler) tussen met eigen afzekering? En zo ja, hoeveel A(mpere) staat er op die zekeringen?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2022 12:34:30 ]
pi_204489801
Volgens mij 3x25 en als het goed is zit er verder niks tussen de omvormer en zijn eigen zekering in de meterkast.
En hij zou begrensd kunnen zijn, maar dat wordt tegengesproken doordat ik dit probleem eerder niet had en er in de tussentijd niemand aan gezeten heeft. Daarom vind ik het zo raar.
pi_204489902
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij 3x25 en als het goed is zit er verder niks tussen de omvormer en zijn eigen zekering in de meterkast.
En hij zou begrensd kunnen zijn, maar dat wordt tegengesproken doordat ik dit probleem eerder niet had en er in de tussentijd niemand aan gezeten heeft. Daarom vind ik het zo raar.
Naja, de Goodwe GW5000D-NS is, als ik het goed zie, een 5kW 1-fase omvormer.

Kijk je naar een 3x25A groep, die zal zijn afgezekerd op 16A (als je je wil houden aan 1.6 factor t.b.v. de 'selectiviteit')

16A x 230 volt = 3.680 Watt. Dus je zal "legaal" maximaal een 3,6kW omvormer kunnen aansluiten of een grotere omvormer en die dan beperken in vermogen.

Een 5kW omvormer zou je moeten afzekeren op minimaal 22A (in de praktijk 25A) dus dat zal niet mogelijk zijn.

Zou je in de meterkast kunnen uitvissen wat voor automaat er achter hangt? 16A? 20A? 25A?
Staat er B16 op, dan is het bijvoorbeeld een 16 A(mpere).
  woensdag 20 april 2022 @ 13:07:17 #234
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204490047
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, de Goodwe GW5000D-NS is, als ik het goed zie, een 5kW 1-fase omvormer.

Kijk je naar een 3x25A groep, die zal zijn afgezekerd op 16A (als je je wil houden aan 1.6 factor t.b.v. de 'selectiviteit')

16A x 230 volt = 3.680 Watt. Dus je zal "legaal" maximaal een 3,6kW omvormer kunnen aansluiten of een grotere omvormer en die dan beperken in vermogen.

Een 5kW omvormer zou je moeten afzekeren op minimaal 22A (in de praktijk 25A) dus dat zal niet mogelijk zijn.

Zou je in de meterkast kunnen uitvissen wat voor automaat er achter hangt? 16A? 20A? 25A?
Aangezien een omvormer op een eigen aardlek automaat moet, kun je daar toch een 25A versie van pakken?
  woensdag 20 april 2022 @ 13:15:21 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204490107
quote:
6s.gif Op woensdag 20 april 2022 10:33 schreef Kreator het volgende:

[..]
Het is licht offtopic, maar het middelpunt van Nederland kan net zo goed Soest als Putten zijn.

https://nl.wikipedia.org/(...)elpunt_van_Nederland
Ik ga uit van de drie punten van de plaatjes ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 april 2022 @ 13:20:29 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204490140
quote:

Ja, maar als het tarief al 0% is dan hoef je niet meer als ondernemer bij de BD aan te melden, geen verzoek in te dienen onder de KOR te vallen enz.

Plus dat het uitbreiden van een installatie als particulier dan veel aantrekkelijker wordt, nu is die BTW terugkrijgen lastiger als het in een ander kalenderjaar is.

Helemaal voor de afschaffing van BTW op panelen, accu's en arbeidsloon tbv de aansluiting van dat spul.

En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan gelijk de BTW op groenten en fruit op 0% zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204490178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 13:20 schreef Leandra het volgende:
En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan gelijk de BTW op groenten en fruit op 0% zetten
was dat geen kwestie van "the computer says no"? Straks valt het IT systeem van de belastingdienst om...
pi_204490179
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 13:07 schreef daNpy het volgende:

[..]
Aangezien een omvormer op een eigen aardlek automaat moet, kun je daar toch een 25A versie van pakken?
Als je op 3x 25A zit (3-fase) is je hoofdzekering ook 25A.

Zou je dan een 25A zekering pakken voor de omvormer, dan is niet te zeggen welke zekering / automaat eruit klapt en kan je hele woning dus zonder stroom zitten (of iig 1 fase eruit).

In het ergste geval moet je dan de netbeheerder bellen om hem te vervangen, heb je een automaat dan kan je die zelf omzetten.

Om dat soort 'grappen' te voorkomen houdt men een factor van zo'n 1,6x aan en dat noemt men 'selectiviteit'.
Dus is je hoofdzekering 25A dan is de volgende stap 16A (25 / 1,6).
  woensdag 20 april 2022 @ 13:28:56 #239
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204490214
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je op 3x 25A zit (3-fase) is je hoofdzekering ook 25A.

Zou je dan een 25A zekering pakken voor de omvormer, dan is niet te zeggen welke zekering / automaat eruit klapt en kan je hele woning dus zonder stroom zitten (of iig 1 fase eruit).

In het ergste geval moet je dan de netbeheerder bellen om hem te vervangen, heb je een automaat dan kan je die zelf omzetten.

Om dat soort 'grappen' te voorkomen houdt men een factor van zo'n 1,6x aan en dat noemt men 'selectiviteit'.
Dus is je hoofdzekering 25A dan is de volgende stap 16A (25 / 1,6).
De hoofdzekeringen zijn geen snelle zekeringen toch? Zet je op de omvormer een snelle zekering, is die kans vrij klein. Maar het is idd allemaal gerommel in een kleine marge, het beste is om voor 4+kW een 3 fasen omvormer te nemen uiteraard.
  woensdag 20 april 2022 @ 13:33:15 #240
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204490254
Ik heb trouwens nog nooit gezien dat mijn 3500W omvormer en 10x 350Wp ook daadwerkelijk 3000W opwekten, maar dat kan aan de oost-west opstelling liggen. Bij een maat van me is de omvormer ondergedimensioneerd tov de panelen, en die kapt op zonnige dagen dus gewoon lekker af :X

Wat me wel opviel is dat ik op een bewolkte dag een piek van 5kW heb gehaald (geen spijker maar wel breder), terwijl ik op dagen met geen of heel weinig bewolking een veel lager topvermogen haal van 4,5kW. Zou dat enkel de temperatuur zijn?
  woensdag 20 april 2022 @ 13:33:18 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204490255
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 13:25 schreef Zedi het volgende:

[..]
was dat geen kwestie van "the computer says no"? Straks valt het IT systeem van de belastingdienst om...
Ja zoiets, of er was discussie of een pizza wel of geen groenten is omdat er tomaat op zit ofzo.

Maar als de computer het voor zonnepanelen wel kan dan kunnen ze die methode misschien ook implementeren voor groenten en fruit :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204490512
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op de 3 hoofdschakelaars C25. Binnen, buiten, zonnepanelen.
Alle binnengroepen hebben wel B16.
pi_204490575
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Op de 3 hoofdschakelaars C25. Binnen, buiten, zonnepanelen.
Alle binnengroepen hebben wel B16.
Dan kan het eigenlijk niet anders of de omvormer zou (op één of andere manier) begrensd moeten zijn. De vraag is: op hoeveel % van het totaalvermogen.

Een 5kW omvormer met 5kWp aan panelen (25 x 200Wp) op een 16A afzekering gaat sowieso niet goedkomen, al vanaf zo'n 3680Watt heb je dan de kans dat de automaat eruit vliegt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2022 14:21:05 ]
pi_204490742
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan kan het eigenlijk niet anders of de omvormer zou (op één of andere manier) begrensd moeten zijn. De vraag is: op hoeveel % van het totaalvermogen.

Een 5kW omvormer met 5kWp aan panelen (25 x 200Wp) op een 16A afzekering gaat sowieso niet goedkomen, al vanaf zo'n 3680Watt heb je dan de kans dat de automaat eruit vliegt.
Het klinkt alsof je gelijk hebt, maar er klopt toch ergens iets niet.
Hij hangt hier 2,5 jaar en heeft nog nooit zo raar gedaan als nu. Is er ook nog nooit uit geklapt.

Het stomste is dat ie ook nog op een 3fasekabel ligt. En destijds gekocht is in overleg met degene die hem daarop ging aansluiten }:| Dus die heb ik nu maar gevraagd (benieuwd of ik contact krijg) of hij zich herinnert of ie direct op de hoofdzekering is aangesloten en of ie hem begrensd heeft.
pi_204490886
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:43 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Het klinkt alsof je gelijk hebt, maar er klopt toch ergens iets niet.
Hij hangt hier 2,5 jaar en heeft nog nooit zo raar gedaan als nu. Is er ook nog nooit uit geklapt.

Het stomste is dat ie ook nog op een 3fasekabel ligt. En destijds gekocht is in overleg met degene die hem daarop ging aansluiten }:| Dus die heb ik nu maar gevraagd (benieuwd of ik contact krijg) of hij zich herinnert of ie direct op de hoofdzekering is aangesloten en of ie hem begrensd heeft.
Heb je misschien foto's van hoe het aangesloten is aan de kant van de omvormer en een foto in de meterkast?

Uit de specificaties van de omvormer die je gaf, haal ik dat het een 1-fase omvormer is.
En dat is ook logisch gezien de lengte van de strings.

Maar ik begin nu toch te twijfelen of het mss 3-fase is, al zou het type dan niet kloppen.
pi_204491042
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 13:33 schreef daNpy het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit gezien dat mijn 3500W omvormer en 10x 350Wp ook daadwerkelijk 3000W opwekten, maar dat kan aan de oost-west opstelling liggen. Bij een maat van me is de omvormer ondergedimensioneerd tov de panelen, en die kapt op zonnige dagen dus gewoon lekker af :X

Wat me wel opviel is dat ik op een bewolkte dag een piek van 5kW heb gehaald (geen spijker maar wel breder), terwijl ik op dagen met geen of heel weinig bewolking een veel lager topvermogen haal van 4,5kW. Zou dat enkel de temperatuur zijn?
Dat kan best de temperatuur zijn. De hoogste pieken zijn op felle zon, na een poos wolken&wind..
pi_204491068
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef Zedi het volgende:

[..]
Elektrische CV is voor zover ik begrepen heb niet echt efficient dus ik zou altijd voor een warmtepomp gaan. Je huis moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn (degelijke isolatie) hoewel je verhalen hoort van mensen met een warmtepomp en matige isolatie.

Overcapaciteit is een lastige, hangt vooral af van je termijnplannen af. Als je pas over 10 jaar naar een warmtepomp of laadpaal gaat is het wellicht niet het beste idee om heel veel extra aan te leggen (tenzij je een hele hoge terugleververgoeding van je energiemaatschappij krijgt).
Wordt de volgde leaseauto geen EV en krijg je daar dan geen paal bij? Bij mij zat dat wel bij het leasecontract, kost me volgens mij 10 euro per maand. Ik krijg van de leasemaatschappij de stroomprijs die ik betaal terug.

Denk er bij het aanleggen alleen aan dat salderen er zeer waarschijnlijk ooit (2024 of later) af zal gaan en je dan dus zoveel mogelijk de energie die je opwekt direct wilt gebruiken. Je opwek een beetje uitsmeren door bijvoorbeeld een oost-west opstelling op je garage en zuid op je dak kan daarbij helpen.

Ik weet niet of @:bambino ook in Utrecht komt?
Momenteel doen we eigenlijk max 1 uur van ons af. Utrecht zit net op het randje.

We komen wel pas langs als de offerte al zo goed als akkoord is. I.v.m. huidige drukte is het niet te doen overal te komen schouwen.

Maar even snel een offerte maken op basis van eentje die aangeboden is, geeft snel inzicht in een extra vergelijking :)
pi_204491279
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je misschien foto's van hoe het aangesloten is aan de kant van de omvormer en een foto in de meterkast?

Uit de specificaties van de omvormer die je gaf, haal ik dat het een 1-fase omvormer is.
En dat is ook logisch gezien de lengte van de strings.

Maar ik begin nu toch te twijfelen of het mss 3-fase is, al zou het type dan niet kloppen.
Mijn foto's willen vanuit de schuur ff niet uploaden, die hou je tegoed, maar op het display staat bij doorklikken iig power limit OFF. Daar ligt het dus niet aan. De zekering is nog nooit uit geslagen, dus dat is ook nog niet het probleem.
Maaaarrrr ik heb wel met de schuifdeur wijd open de wifi ver genoeg achterin de tuin gekregen dat ik nu na 2,5 jaar de app werkend heb, dus het heeft wel al iets opgeleverd _O-
Installeerman geeft aan dat ie rechtstreeks op de aardlekschakelaar zit (1 van die 3 C25 dingen).
pi_204491476
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 16:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn foto's willen vanuit de schuur ff niet uploaden, die hou je tegoed, maar op het display staat bij doorklikken iig power limit OFF. Daar ligt het dus niet aan. De zekering is nog nooit uit geslagen, dus dat is ook nog niet het probleem.
Maaaarrrr ik heb wel met de schuifdeur wijd open de wifi ver genoeg achterin de tuin gekregen dat ik nu na 2,5 jaar de app werkend heb, dus het heeft wel al iets opgeleverd _O-
Installeerman geeft aan dat ie rechtstreeks op de aardlekschakelaar zit (1 van die 3 C25 dingen).
Die 3x C25 zijn je hoofdzekeringen (en zitten nog voor de meter). Dus daar zou het sowieso niet direct aan kunnen zitten.

Er zal ergens een groep voor aangemaakt zijn.
pi_204491585
Is hier iemand die bij Eneco zit?

Ik vind de app zo gebruiksonvriendelijk. Mis ook tijdsblokken van m’n verbruik per uur op sommige dagen. Verbruik per dag loopt twee dagen achter. Heel irritant. Herkenbaar?
pi_204491654
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 17:00 schreef arvensis het volgende:

Ik vind de app zo gebruiksonvriendelijk. Mis ook tijdsblokken van m’n verbruik per uur op sommige dagen. Verbruik per dag loopt twee dagen achter. Heel irritant. Herkenbaar?
Als je een slimme meter goed en direct (!) wil uitlezen zou je mss eens naar een Youless LS120 kunnen overwegen:

https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html

Een andere optie is een Raspberry Pi met een P1 kabel en Domoticz of vergelijkbare software. Is net iets lastiger maar met tutorials ook best goed te doen.

SOS Solutions of Kiwi Electronics heeft alle spullen daarvoor wel.
pi_204491794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een elektrische CV (eCV) is gewoon een waterkoker, maar dan een hele grote.
Daar kan je nog 20 jaar op wachten maar het rendement blijft altijd 100%, ofwel als je er 1kWh stroom in stopt, krijg je 1kWh warmte.

Een warmtepomp zit rond de 350% rendement, is dus 3,5x zuiniger in energieverbruik. Stop je daar 1kWh stroom in dan krijg je 3,5kWh warmte (gemiddeld, over een heel jaar gezien).

Een eCV kan dus goedkoper lijken dan een warmtepomp (in aanschaf) maar is dat in gebruik zeker niet.

Vervang je met een eCV zo'n 1200m3 aardgas, dan kan je een stroomrekening van 9.600kWh verwachten.
Bij een warmtepomp is dit zo'n 2.750kWh.

Uiteraard zijn er met een warmtepomp wel hogere rendementen haalbaar in nieuwe of zeer goed geďsoleerde woningen maar een sCOP van ongeveer 3.5 is zeer realistisch.
Dank je voor je duidelijke uitleg! Geen eCV dus :D
pi_204491808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef Zedi het volgende:

[..]

Ik weet niet of @:bambino ook in Utrecht komt?
Dank je!

Dat van die laadpaal dachten wij ook, maar bleek niet zo te zijn … kost echt veel per maand, dus maar laten zitten.

Wij kunnen ze wel over verschillende windrichtingen verdelen, dus dat zou dan wel goed uitkomen.

Ik heb iig 2 offertes opgevraagd (eigen huis en hier in het dorp via zo’n collectief) maar een onafhankelijke zou nog wel fijn zijn!
pi_204492808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 17:38 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Dank je!

Dat van die laadpaal dachten wij ook, maar bleek niet zo te zijn … kost echt veel per maand, dus maar laten zitten.

Wij kunnen ze wel over verschillende windrichtingen verdelen, dus dat zou dan wel goed uitkomen.

Ik heb iig 2 offertes opgevraagd (eigen huis en hier in het dorp via zo’n collectief) maar een onafhankelijke zou nog wel fijn zijn!
Een laadaansluiting zou ik altijd zelf regelen, heb je 1x de aanschaf plus installatiekosten.
En als je zonnepanelen hebt, kan je ook nog naar slimme laadoplossingen kijken zoals van Zappi.
pi_204493287
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 17:00 schreef arvensis het volgende:

Is bij Vattenfall en Greenchoice net zo.
pi_204493332
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:01 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Is bij Vattenfall en Greenchoice net zo.
Ik zat hiervoor bij Greenchoice en vond die toch wel overzichtelijk.
pi_204493343
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je een slimme meter goed en direct (!) wil uitlezen zou je mss eens naar een Youless LS120 kunnen overwegen:

https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html

Een andere optie is een Raspberry Pi met een P1 kabel en Domoticz of vergelijkbare software. Is net iets lastiger maar met tutorials ook best goed te doen.

SOS Solutions of Kiwi Electronics heeft alle spullen daarvoor wel.
Dank! Maar dat is me te veel moeite en investering voor wat ook gratis wordt aangeboden. Dan moet ik het hier maar mee doen. :P
pi_204493346
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:04 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ik zat hiervoor bij Greenchoice en vond die toch wel overzichtelijk.
Overzichtelijk wel, maar zoals nu is het laatste gebruik dat ingevuld staat het verbruik van zondag, loopt ook aardig achter.
pi_204493381
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:05 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Overzichtelijk wel, maar zoals nu is het laatste gebruik dat ingevuld staat het verbruik van zondag, loopt ook aardig achter.
Geef toe, het is beter dan dit. :+

pi_204493428
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:08 schreef arvensis het volgende:

[..]
Geef toe, het is beter dan dit. :+

[ afbeelding ]
Eh, ja, best wel. :9
  woensdag 20 april 2022 @ 20:12:33 #261
244125 laziness
pi_204493456
Ik kijk nooit in de app van mijn energieleverancier. Ik gebruik enelogic.
  woensdag 20 april 2022 @ 21:05:13 #262
47047 Herkauwer
pi_204494061
Onderstaand is wel leuk aan het worden zo!

En in maart kwamen met elektriciteit uit op -25 kWh. Als we dit zo kunnen volhouden tot en met oktober dan hoop ik die overige maanden een groot gedeelte goed te kunnen maken!
  Moderator woensdag 20 april 2022 @ 22:17:29 #263
92034 crew  Vonkenboer
pi_204494801
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:12 schreef laziness het volgende:
Lees jij ook een extra kWh meter uit met behulp van de youless? Moet je daarvoor nog iets wijzigen in de instellingen ? Hij ziet mijn extra kwh meter namelijk nu niet..

Antwoord mag ook via een dm of pm ;)
  woensdag 20 april 2022 @ 22:38:36 #264
482080 AgnesGru
pi_204495016
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 20:12 schreef laziness het volgende:
Wat is dat voor app? :@
  Moderator woensdag 20 april 2022 @ 23:35:54 #265
16180 crew  CoolGuy
pi_204495379
45.6 kwh vandaag. Dat lijkt nu even een plateautje te zijn. Ik weet dat ie hoogzomer richting de 56 kwh per dag gaat, maar voor nu is dit het.

Maart was 813 kwh. Ik zit nu op 580. Dat zijn dus 233 kwh nog te gaan in 9 dagen, wat neerkomt op 25.9 kwh per dag. Dat zie ik niet gebeuren. Vorig jaar april zat op 916 kwh, dus dat ga ik zeker niet meer halen. April is echt niet lekker dit jaar.
pi_204495803
827 vs. 539 so far. Structureel 40+ laatste dagen dus alles kan nog 8-)
Laat die handjes wapperen!
pi_204496309
Ik heb hier de vandebron en de solarman app op mijn telefoon zitten. De laatste voor de totaal oplevering. Die eerste voor het verbruik en lage/hoge bijzonderheden daarin.

Ik vind die van de bron ook leuke grafiekjes. Blauw is gas, geel boven de lijn verbruik, geel onder de lijn teruglevering..

De 18e ging er iemand in bad.. Dat zie je wel in het gas terug. :P
  Official ESF Kreviewer donderdag 21 april 2022 @ 11:15:49 #268
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204496941
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb hier de vandebron en de solarman app op mijn telefoon zitten. De laatste voor de totaal oplevering. Die eerste voor het verbruik en lage/hoge bijzonderheden daarin.

Ik vind die van de bron ook leuke grafiekjes. Blauw is gas, geel boven de lijn verbruik, geel onder de lijn teruglevering..

[ afbeelding ]
Het zou pas echt bijzonder zijn als je ook gas gaat terugleveren.
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 11:27:30 #269
16180 crew  CoolGuy
pi_204497018
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[ afbeelding ]
Grafiekjes ben ik ook dol op inderdaad :P

pi_204497023
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ijsberg! Meer onder water dan erboven O+
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 11:30:19 #271
16180 crew  CoolGuy
pi_204497042
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ijsberg! Meer onder water dan erboven O+
Ja O+ Ik ben daar ook een stuk blijer mee dan de opvarenden van de Titanic waren denk ik.
  donderdag 21 april 2022 @ 11:37:50 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497083
Als vandaag net zo blijft gaan als gisteren...

Grappig: om 08.30 uur ook exact dezelfde opbrengst, maar deze vind ik leuker, want 3,456 :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 11:42:40 #273
16180 crew  CoolGuy
pi_204497118
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:
Als vandaag net zo blijft gaan als gisteren...

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Grappig: om 08.30 uur ook exact dezelfde opbrengst, maar deze vind ik leuker, want 3,456 :')
Dit is gewoon maximaal autistisch :P Lekker ook, 6 kW vermogen, dat haal ik bij lange na niet, ik kom 'momenteel' niet verder dan 5.3 kW al weet ik dat het in hoogzomer ook op de 6 zit, maar dat is dan ook wel maximaal.
  donderdag 21 april 2022 @ 11:43:37 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497127
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wij gaan lekker gelijk op, ik zit tot en met gisteren op -182,039 voor deze maand :D _O- _O- _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 11:44:38 #275
16180 crew  CoolGuy
pi_204497134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij gaan lekker gelijk op, ik zit tot en met gisteren op -182,039 voor deze maand :D _O- _O- _O-
Ja maar jij zult uiteindelijk meer hebben want ik heb niet mijn panelen fijn op het zuiden liggen, maar maar 6 ervan. Hoe dan ook, mij hoor je absoluut niet klagen verder :P
  donderdag 21 april 2022 @ 11:48:01 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497153
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is gewoon maximaal autistisch :P Lekker ook, 6 kW vermogen, dat haal ik bij lange na niet, ik kom 'momenteel' niet verder dan 5.3 kW al weet ik dat het in hoogzomer ook op de 6 zit, maar dat is dan ook wel maximaal.
Ik ben dan ook maximaal autistisch.... als ik een van de maand nog wat van een spaarrekening naar een lopende rekening moet schuiven omdat er iets afgeschreven wordt dan doe ik ook van die 12,34 bedragen.
Sterker nog; in een van de spaarpotjes gaat maandelijks automatisch ¤ 234,56 :') :@

Maar goed, ik ga voor de totale kosten van de bouw van ons huis (kavel, aannemer, tuin, keuken enz. enz. enz.) ook altijd van zo'n bedrag uit, en dat klopt ook wel behoorlijk, het zit er geen duizenden euro's vanaf ofzo, maar het onthoudt vooral zo lekker makkelijk :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 april 2022 @ 11:48:33 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497155
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja maar jij zult uiteindelijk meer hebben want ik heb niet mijn panelen fijn op het zuiden liggen, maar maar 6 ervan. Hoe dan ook, mij hoor je absoluut niet klagen verder :P
Maar misschien verbruiken wij ook wel meer energie....
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 11:48:55 #278
16180 crew  CoolGuy
pi_204497157
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar misschien verbruiken wij ook wel meer energie....
Dat denk ik niet, want jouw huis is nieuwer.
  donderdag 21 april 2022 @ 12:00:14 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497225
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 11:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, want jouw huis is nieuwer.
Ja, maar dat is de warmtepomp, die verbruikt nu niet zoveel meer, de koelkasten vriezer, ovens, lampen enz. gaan wel gewoon door; 2 volwassenen en een 11-jarige die ook een laptop heeft, TV kijkt, zit te gamen enz. enz. enz.

Dus ik denk idd dat onze warmtepomp niet meer verbruikt dan die van jullie, maar wijzelf misschien wel.
Ik heb alleen al 7 buitenlampen die iedere avond en ochtend aan zijn, en dan binnen nog, als er lampen aan zijn :D

Plus dat ik nagenoeg iedere was in de droger gooi :@
En ik was regelmatig op 60 graden, soms op 95 graden, dat merk je echt wel in het verbruik van de wasmachine.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 12:01:41 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_204497235
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar dat is de warmtepomp, die verbruikt nu niet zoveel meer, de koelkasten vriezer, ovens, lampen enz. gaan wel gewoon door; 2 volwassenen en een 11-jarige die ook een laptop heeft, TV kijkt, zit te gamen enz. enz. enz.

Dus ik denk idd dat onze warmtepomp niet meer verbruikt dan die van jullie, maar wijzelf misschien wel.
Ik heb alleen al 7 buitenlampen die iedere avond en ochtend aan zijn, en dan binnen nog, als er lampen aan zijn :D
Ja, maar dát gaat hier allemaal automatisch. Ik bereken ook per dag, maand en 'altijd' wat wat gekost heeft (maar niet de lampen daar dat allemaal Philips Hue is) qua grote apparaten muv de warmtepomp.
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 12:02:09 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_204497246
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:00 schreef Leandra het volgende:

Plus dat ik nagenoeg iedere was in de droger gooi :@
En ik was regelmatig op 60 graden, soms op 95 graden, dat merk je echt wel in het verbruik van de wasmachine.
Ik was mijn spullen allemaal op 60 graden. Dat van de vrouw en dochter kan dat niet bij, maar al mijn kleding gaat op 60 graden.
  donderdag 21 april 2022 @ 12:12:34 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497342
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dát gaat hier allemaal automatisch. Ik bereken ook per dag, maand en 'altijd' wat wat gekost heeft (maar niet de lampen daar dat allemaal Philips Hue is) qua grote apparaten muv de warmtepomp.
Buiten is hier ook Philips Hue en automagisch, wel met gezellige kleurtjes enzo :+
Binnen is vrijwel allemaal Ikea Tradfri, werkt vooralsnog ook prima, die heb ik niet op automagisch maar zetten we gewoon aan als het nodig is.

Ik bereken verder niks, ik hou keurig het stroomverbruik bij, en eens per maand het verbruik van de warmtepomp, zoals de warmtepomp dat zelf aangeeft, en verder zie ik wel aan de dagelijkse verbruikscijfers dat er wassen gedraaid zijn, of dat de oven gebruikt is bijvoorbeeld, maar daar maak ik verder geen studie van.
Ik heb dan ook geen vaste wasdag, dat zou het zoveel overzichtelijker maken :D :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204497388
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Buiten is hier ook Philips Hue en automagisch, wel met gezellige kleurtjes enzo :+
Binnen is vrijwel allemaal Ikea Tradfri, werkt vooralsnog ook prima, die heb ik niet op automagisch maar zetten we gewoon aan als het nodig is.

Ik bereken verder niks, ik hou keurig het stroomverbruik bij, en eens per maand het verbruik van de warmtepomp, zoals de warmtepomp dat zelf aangeeft, en verder zie ik wel aan de dagelijkse verbruikscijfers dat er wassen gedraaid zijn, of dat de oven gebruikt is bijvoorbeeld, maar daar maak ik verder geen studie van.
Ik heb dan ook geen vaste wasdag, dat zou het zoveel overzichtelijker maken :D :')

donderdag 21 april 2022 @ 12:19:40 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497390
Mijn vader heeft wel een vaste wasdag :D _O- _O- _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 april 2022 @ 12:20:28 #285
244125 laziness
pi_204497395
quote:
Echt de slechtste avond van de week maar ja Sheldon komt niet verder dan de treintjeswinkel. Die gaat niet naar de kroeg _O-
  donderdag 21 april 2022 @ 12:20:40 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497398
quote:
Sheldon O+

Oh, en dat shirtvouwding zou ik zo geweldig vinden O+ O+ O+
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 21 april 2022 @ 12:21:29 #287
244125 laziness
pi_204497405
Enelogic laat wel mooie grafiekjes zien van een apparaat aanzetten en wat dat doet met je verbruik.
De oven even aanzetten voor een broodje kunnen zelfs mijn zonnepanelen niet tegen op :X
pi_204497416
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
Enelogic laat wel mooie grafiekjes zien van een apparaat aanzetten en wat dat doet met je verbruik.
De oven even aanzetten voor een broodje kunnen zelfs mijn zonnepanelen niet tegen op :X
Hier geen probleem, ze leveren nu 10kW :D

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890&dt=20220421
  donderdag 21 april 2022 @ 12:24:49 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497437
quote:
Ja, ik weet.... maar ik doe het niet, want nu vouw ik op de strijkplank en dat is qua hoogte een stuk beter dan wanneer ik dat ding op het bed zou leggen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204497443
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ik weet.... maar ik doe het niet, want nu vouw ik op de strijkplank en dat is qua hoogte een stuk beter dan wanneer ik dat ding op het bed zou leggen ;)
Ziet er ook wel goedkoop uit :P Maar wel grappig om een "fan" voor zijn of haar verjaardag te geven (of onder de kerstboom / in de schoen).
  donderdag 21 april 2022 @ 12:26:45 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497455
quote:
Grappig, N had kennelijk de oven net aangezet voor een paar broodjes, morgen even kijken wat dat met de grafiek van vandaag deed :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 12:34:06 #293
16180 crew  CoolGuy
pi_204497511
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:12 schreef Leandra het volgende:

Nee, ik bereken zelf niks handmatig, gebeurt automatisch. Ik heb gewoon een dashboard waarop ik per apparaat zie wat dat heeft gedaan in ¤ per dag, maand, 'altijd'. Niet omdat ik er iets mee doe, maar omdat het kan. Heb ik direct ingesteld toen ik naar Home Assistant ben overgestapt maaaaaanden geleden :P
  donderdag 21 april 2022 @ 12:39:07 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497542
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, ik bereken zelf niks handmatig, gebeurt automatisch. Ik heb gewoon een dashboard waarop ik per apparaat zie wat dat heeft gedaan in ¤ per dag, maand, 'altijd'. Niet omdat ik er iets mee doe, maar omdat het kan. Heb ik direct ingesteld toen ik naar Home Assistant ben overgestapt maaaaaanden geleden :P
Dat is wel mooi, het enige waar ik dat graag voor zou willen is voor de warmtepomp, want ik ben wel nieuwsgierig wat die nou werkelijk verbruikt, want ik heb het idee dat het verbruik dat in het scherm staat niet altijd helemaal klopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 12:40:31 #295
16180 crew  CoolGuy
pi_204497549
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel mooi, het enige waar ik dat graag voor zou willen is voor de warmtepomp, want ik ben wel nieuwsgierig wat die nou werkelijk verbruikt, want ik heb het idee dat het verbruik dat in het scherm staat niet altijd helemaal klopt.
Ja, ik dacht ook in het begin 'laat ik het eens proberen voor 1 apparaat'.

:')

Toen volgde de rest al heel snel. Omdat het kán en het is leuk om ermee te fröbelen.
  donderdag 21 april 2022 @ 12:44:47 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204497572
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik dacht ook in het begin 'laat ik het eens proberen voor 1 apparaat'.

:')

Toen volgde de rest al heel snel. Omdat het kán en het is leuk om ermee te fröbelen.
Ja, daar ben ik ook bang voor :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 21 april 2022 @ 12:52:58 #297
16180 crew  CoolGuy
pi_204497618
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, daar ben ik ook bang voor :')
Ja, en dan moet je uiteraard voor elk apparaat een stekker hebben waarvan je het verbruik kunt uitlezen, dus om te weten hoeveel een apparaat kost moet je per stekker eerst minimaal 49 euro uitgeven (voor de stekkers die ik heb) om te weten wat het apparaat aan stroom verbruikt, dus om te besparen hoef je 't niet te doen :')
pi_204498096
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Mijn vader heeft wel een vaste wasdag :D _O- _O- _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij ook bijna altijd in het weekend, want daltarief en pre-corona omdat je toen tijd had... Proberen nu zo nu en dan wassen doordeweeks te doen als de zon schijnt (kun je deel ook nog buiten laten drogen) om direct verbruik om hoog te brengen voor als het salderen er ooit afgaat. Maar komt vaak toch nog steeds vaak op het weekend aan
pi_204498270
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 14:12 schreef Zedi het volgende:

[..]
Wij ook bijna altijd in het weekend, want daltarief en pre-corona omdat je toen tijd had... Proberen nu zo nu en dan wassen doordeweeks te doen als de zon schijnt (kun je deel ook nog buiten laten drogen) om direct verbruik om hoog te brengen voor als het salderen er ooit afgaat. Maar komt vaak toch nog steeds vaak op het weekend aan
Wij proberen zo veel mogelijk doordeweeks te doen zodat we in het weekend kunnen chillen 8-)
pi_204498566
Ik kan het verbruik ook in mijn systeem zien:

https://imgur.com/a/XMtx2so

We gingen kennelijk heel burgerlijk om 18:00 koken :)

Alleen irritant als ik mijn auto aan het opladen ben, dan heb je hele diepe verbruiksstrepen...

[ Bericht 11% gewijzigd door Zedi op 21-04-2022 15:10:28 (foto fail n00b :() ]
pi_204498688
quote:
Daar is een Airfryer ook veel beter voor geschikt dan een oven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')