Dit snap ik!quote:Op woensdag 13 april 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je zal met 12 panelen met nagenoeg de gelijke opbrengst zo'n 20% meer jaaropbrengst hebben.
Stel ze liggen beiden redelijk optimaal op zuid, dan:
12x 395Wp x 0,95 = 4503 kWh per jaar
10x 405Wp x 0,95 = 3847,5 kWh per jaar
Dus de eerste offerte zou bij gelijke prijs dan het meeste opbrengen.
Die theoretische opbrengstberekeningen zeggen niet zo veel en worden vaak ook conservatief opgesteld. Over het algemeen betekent meer piekvermogen meer opbrengst. Wanneer dat anders uit kan pakken is als je met veel schaduw te maken hebt, dan kun je baat hebben bij een ander type systeem zoals Solaredge zodat je minder last krijgt van het terugvallen van al je panelen als 1 paneel schaduw heeft.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:36 schreef Jozef83 het volgende:
[..]
Dit snap ik!
Maar hoe kan het dan dat ze bij de netto opbrengst in de offerte uitkomen op 3600kWh (optie 1) en 3684kWh (optie 2). Houdt dan de leverancier van optie 2 een hoger opbrengstpercentage aan? Of kan het nog een andere oorzaak hebben?
Oké, dank je. Ik heb geen last van schaduw door omliggende bomen/gebouwen. Dus een ander systeem overwegen we niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Die theoretische opbrengstberekeningen zeggen niet zo veel en worden vaak ook conservatief opgesteld. Over het algemeen betekent meer piekvermogen meer opbrengst. Wanneer dat anders uit kan pakken is als je met veel schaduw te maken hebt, dan kun je baat hebben bij een ander type systeem zoals Solaredge zodat je minder last krijgt van het terugvallen van al je panelen als 1 paneel schaduw heeft.
Omdat de installateur een ander rendement er aan hangt. Hetzij om jou over te halen (wij halen hoog rendement) of wat dan ook.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:36 schreef Jozef83 het volgende:
[..]
Dit snap ik!
Maar hoe kan het dan dat ze bij de netto opbrengst in de offerte uitkomen op 3600kWh (optie 1) en 3684kWh (optie 2). Houdt dan de leverancier van optie 2 een hoger opbrengstpercentage aan? Of kan het nog een andere oorzaak hebben?
Aan de panelen zal het niet liggen, daar zit onderling maar heel weinig verschil tussen.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:36 schreef Jozef83 het volgende:
[..]
Dit snap ik!
Er zit weinig verschil tussen panelen in deze prijsklasse, je mag van allemaal verwachten dat ze 25 jaar meegaan en dan nog ruim 80% van hun initiële rendement halen.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:52 schreef Jozef83 het volgende:
[..]
Oké, dank je. Ik heb geen last van schaduw door omliggende bomen/gebouwen. Dus een ander systeem overwegen we niet.
Dan lijkt optie 1 dus een veel betere keus.
En qua kwaliteit van het merk is er ook weinig tot geen verschil tussen de panelen en omvormers?:
12x JA Solar 395Wp Full Black (1722*1134)
1x Growatt MOD 4000 TL3-X omvormer
OF
10x Denim 405Wp XL mono 72 cells
1x Solax X-1 Boost 3.6 T
Let wel! De growatt is een 3-ase omvormer. De Solax is een 1 fase omvormer.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:52 schreef Jozef83 het volgende:
[..]
Oké, dank je. Ik heb geen last van schaduw door omliggende bomen/gebouwen. Dus een ander systeem overwegen we niet.
Dan lijkt optie 1 dus een veel betere keus.
En qua kwaliteit van het merk is er ook weinig tot geen verschil tussen de panelen en omvormers?:
12x JA Solar 395Wp Full Black (1722*1134)
1x Growatt MOD 4000 TL3-X omvormer
OF
10x Denim 405Wp XL mono 72 cells
1x Solax X-1 Boost 3.6 T
Kan je foto van je meterkast sturen? Kan je het meestal in 1 oog opslag aan zien.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:05 schreef Jozef83 het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik wel verder mee! Ik heb geen 3 fase aansluiting thuis volgens mij, dus daar ga ik nog even achteraan bij offerte nummer 1.
Offertes liggen overigens bij mij ook tussen de 4500 en 4900 ex.
Bij mij kwam de tweede ploeg te laat, dus ze kwamen volgens mij zo’n 2-3 weken later om het af te maken.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:01 schreef ToT het volgende:
Nou, de panelen liggen er, het gat voor de bekabeling is op een heel andere plek geboord dan afgesproken......en toen zijn ze vertrokken wegens privé-omstandigheden van 1 van de monteurs!
"Hopelijk kan zo nog iemand komen om het laatste stukje van de klus af te maken, anders wordt er binnenkort contact met u er over opgenomen."![]()
![]()
Bij mij zouden ze vorige week gelegd worden, maar op de dag zelf kreeg ik te horen dat de panelen nog niet binnen waren!quote:Op woensdag 13 april 2022 15:13 schreef arvensis het volgende:
[..]
Bij mij kwam de tweede ploeg te laat, dus ze kwamen volgens mij zo’n 2-3 weken later om het af te maken.![]()
Waardeloos. Sterkte.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:01 schreef ToT het volgende:
Nou, de panelen liggen er, het gat voor de bekabeling is op een heel andere plek geboord dan afgesproken......en toen zijn ze vertrokken wegens privé-omstandigheden van 1 van de monteurs!
"Hopelijk kan zo nog iemand komen om het laatste stukje van de klus af te maken, anders wordt er binnenkort contact met u er over opgenomen."![]()
![]()
Thanks!quote:
Haha ja wist ik veel dat ze fucking gereedschap op de open zoldertrap legden. 1 van die 2 lui ging er ook niet van uit dat zijn collega dat gedaan had.quote:Op woensdag 13 april 2022 18:06 schreef zatoichi het volgende:
Klinkt niet heel prettig die partij, maar waarom laat jij je zoontje daar naar ze staan kijken; dat lijkt me bij voorbaat niet veilig (waarvan akte).
Voor een laadpaal kan het geen kwaad om wat meer panelen te hebben te hebben, 1kWh is 5km rijden (ofwel, 0,2kWh per km) ongeveer dus je kan wel uitrekenen hoeveel panelen je dan extra nodig hebt.quote:Op woensdag 13 april 2022 20:52 schreef PieterCornelis het volgende:
Beste Fokkers , even wat vraagjes van een elektra en zonnepanelen leek.![]()
We hebben een setje gezien wat we op het dak willen laten leggen:
12 stuks Jinko Solar Tiger N-Type - 365 Wp
1 stuks Solar Edge SE4000 HD Wave omvormer (1 fase)
12 stuks Solar Edge Power Optimizer S440
We gebruiken nu een 3300 KWh en bovenstaande zou theoretisch zo'n een 3900 KWh op jaarbasis op moeten kunnen leveren. (Een beetje overcapaciteit nemen we bewust omdat we in de toekomst na energiezuiniger te zijn geworden met de rest van de apparatuur in huis, elektrisch willen gaan koken wanneer we van het gas af moeten en later ook nog een eigen laadpaal op de oprit willen hebben.)
Je kan wel een 1-fase omvormer aansluiten op een 1 van de 3 fasen in je meterkast straks maar dan zou je officieel maar een ~3680Watt omvormer kunnen plaatsen, al zie je ook wel 4kW omvormers met een 20A afzekering maar dat is dan niet meer helemaal zoals het hoort, heb ik begrepen (ivm "selectiviteit").quote:Bovenstaand pakket zou nu prima aan te sluiten moeten zijn, maar dan komt het...
Ik begon dus na te denken over dat koken en de laadpaal en begreep dat we straks ook een andere aansluiting moeten aanvragen bij de netbeheerder, want wil je alles goed kunnen gebruiken dan heb je zo'n 3x 25A aansluiting nodig terwijl we nu nog een 1x35A aansluiting in de meterkast hebben zitten.
En dat gaat straks toch niet samen, zo'n 1 fase omvormer met een 3 fase aansluiting van de netbeheerder?
Dan is het toch eigenlijk zonde om nu nog eerst zo'n 1 fase omvormer op te laten hangen? Of toch juist niet, en zouden jullie dat dan pas doen wanneer je echt over wil gaan?
Waterstof in huishoudens zie ik zelf niet gebeuren.quote:We weten ook nog niet of en wanneer we van het gas af moeten, voor hetzelfde geld wordt het bijmenging met waterstof en dan kunnen we prima blijven koken op gas, maar die laadpaal is wel een ding wat t.z.t. voorbij gaat komen op mijn verlanglijstje, ook al is dat pas 2024.
Kunnen jullie iets van feedback geven zodat ik gericht verder kan zoeken naar info over vragen die ik voor mijzelf nog niet 100% duidelijk voor me heb?
PS: Tips of kritiek op het pakketje mag ook, het is de eerste die over de vloer hebben gehad, prijs/kwaliteit leken ons wel okay, inclusief aansluiten en alles er op en er aan zou het netto op zo'n 5900 euro komen. (Maar goed, we kunnen er ook compleet naast zitten, commentaar wordt op prijs gesteld.)
Thanks TheFreshPrince!quote:
Zojuist reactie gehad van de leverancier 40 kg aan ballast per paneel moet afdoende zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2022 07:11 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Op de site van flatfix staat ook een calculator hč.
Ik heb t gewoon met wat boeren verstand gedaan en t staat allemaal nog :p als je dak sterk genoeg is gooi je er toch iets extra onder?
I.v.m. de terugverdientijd, die nu vrij vlot is, is het handig om wat meer panelen te leggen.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is ook een reden om altijd wat meer panelen te leggen, naast de kans dat je elektrisch gaat rijden en misschien een warmtepomp of airco krijgt, zal de opbrengst over 25 jaar een tikje lager zijn.
Aan de afbouw van de salderingsregeling hangt nog geen datum, die is al meerdere malen uitgesteld.quote:Op donderdag 14 april 2022 10:11 schreef B4llistic het volgende:
[..]
I.v.m. de terugverdientijd, die nu vrij vlot is, is het handig om wat meer panelen te leggen.
Maar niet om de reden die jij aan geeft. Die vervalt namelijk stapsgewijs vanaf 2024 door afbouwen salderingsregeling.
Mooi op tijd nog, de 3 beste maanden komen er aan!quote:Op donderdag 14 april 2022 10:53 schreef Swennus het volgende:
Hier zijn gisteren uiteindelijk onze zonnepanelen gelegd.
13 X 360W Jinko Solar met een 4600w Growatt omvormer. Laat de zon maar schijnen![]()
En nu de hele dag maar kijken hoeveel we al opgewekt hebben
Laten we het hopen, de 1e 10 KWh hebben we binnenquote:Op donderdag 14 april 2022 10:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mooi op tijd nog, de 3 beste maanden komen er aan!
Ik vrees dat ik dat ook ga doen, wou al een Excel sheet aanmakenquote:Op donderdag 14 april 2022 12:04 schreef zoz het volgende:
Heel leuk al die zonnepanelen op mijn dak maar ik begin nu echt dwangmatig de opbrengst te monitoren
Historie kun je aflezen in het portaal. Dus dat scheelt.quote:Op donderdag 14 april 2022 12:06 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Ik vrees dat ik dat ook ga doen, wou al een Excel sheet aanmaken
Ik hoop dat ik net zo sterk ben als jijquote:Op donderdag 14 april 2022 12:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat gaat wel over.. Ooit (na 5 jaar op het dak mindert het al flink
Ik laat binnenkort een stuk of 6 schijnwerpers van 3300Watt plaatsen zodat ik in de winter ook opbrengst hebquote:Op donderdag 14 april 2022 12:27 schreef laziness het volgende:
Als je weet dat je er al alles aan doet om je verbruik laag te houden doe je weinig aan de eindstand uiteindelijk![]()
Ik check met regelmaat of alles nog nog wel werkt en hoe het zich verhoudt tot mijn verwachtte eindstand op de jaarnota maar je kan de opbrengst niet omhoog turen dus dat obsessieve gaat er vanzelf af.
Naarmate je meer historie opbouwt is een maand met verschillende jaren vergelijken nog wel interessant.
En in de winter als je zo goed als niks opwekt is de lol van steeds checken er ook gauw af
Check, aanvraag voor een offerte is gedaan!quote:Op woensdag 13 april 2022 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wil je upgraden naar 3-fasen dan zou ik dat eerst regelen, dus inplannen bij netbeheerder en een monteur regelen om je groepenkast aan te passen.
quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpen
Het gaat om een zadeldak, voorkant op zuid oosten en achterkant op noord westen, 550 bij 650 oppervlak aan voorzijde (en achterzijde ook). Aan beide kanten een dakkapel.
Meterkast is verouderd, 1989 met bakelieten zekeringen 3x16 ampere, maar gehele woning gaan we op kort termijn (zodra het bouwdepot vrijkomt en een aannemer is gevonden) groot verbouwen. Alle kozijnen worden vervangen, overal vloerverwarming, isoleren van zolder en kruipruimte, uitbouw komt erbij, elektra in huis gaat geupgrade worden enzo zodat we volledig van gas af kunnen. Verder hebben we geen gebouwen of bomen die schaduw werpen op ons dak.
Verder zijn er genoeg laadpalen in de straat dus overbodig. En ik ben mij aan het inlezen of een warmtepomp voor ons van toepassing kan zijn. Ons verbruik ligt ongeveer op 4000 kWh per jaar, mede door een jacuzzi die veelvuldig gebruikt wordt. Gezinssamenstelling is 3 personen
Overheen gelezen dat je nog had gereageerdquote:Op dinsdag 12 april 2022 20:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Thanks dat je een poging doet deze noob enigzins op weg te helpen
Het gaat om een zadeldak, voorkant op zuid oosten en achterkant op noord westen, 550 bij 650 oppervlak aan voorzijde (en achterzijde ook). Aan beide kanten een dakkapel.
Meterkast is verouderd, 1989 met bakelieten zekeringen 3x16 ampere, maar gehele woning gaan we op kort termijn (zodra het bouwdepot vrijkomt en een aannemer is gevonden) groot verbouwen. Alle kozijnen worden vervangen, overal vloerverwarming, isoleren van zolder en kruipruimte, uitbouw komt erbij, elektra in huis gaat geupgrade worden enzo zodat we volledig van gas af kunnen. Verder hebben we geen gebouwen of bomen die schaduw werpen op ons dak.
Verder zijn er genoeg laadpalen in de straat dus overbodig. En ik ben mij aan het inlezen of een warmtepomp voor ons van toepassing kan zijn. Ons verbruik ligt ongeveer op 4000 kWh per jaar, mede door een jacuzzi die veelvuldig gebruikt wordt. Gezinssamenstelling is 3 personen
Waar heb je het altijd aan verbruik vandaan? Want als ik dat bij Enelogic in het dashboard bekijk dan ligt het er maar net aan welke dag ik bekijk, het varieert in de afgelopen week van 168 watt (gisteren) tot 692 watt (vrijdag 8 april).quote:Op donderdag 14 april 2022 17:58 schreef fubaaar22 het volgende:
Wat is jullie altijd aan apparatuur verbruik. Bij ons 460 watt uur. Dat is wel twee huizen en redelijk veel apparatuur dat aanstaat. Ik heb 4 24 Ports switches waarvan 1 poe en poe camera’s. Twee nasjes en nog wat kleine meuk.
Ik heb ook enelogic met een youless p1 meter. En idd onze warmtepomp draait ook Snachts. Mmm zal een keer weer mijn patchkast en switches achter een aparte meter gooien. Of nog beter in de toekomst aparte meter achter de pv installatie en warmtepomp en dit koppelen in enelogic.quote:Op donderdag 14 april 2022 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar heb je het altijd aan verbruik vandaan? Want als ik dat bij Enelogic in het dashboard bekijk dan ligt het er maar net aan welke dag ik bekijk, het varieert in de afgelopen week van 168 watt (gisteren) tot 692 watt (vrijdag 8 april).
Overigens ga ik er vanuit dat ze dat baseren op het gebruik in de nacht, en gezien onze warmtepomp dan meestal draait kan het zomaar zijn dat het daardoor een nogal fluctuerend beeld van de altijd aan apparatuur geeft, hij heeft de afgelopen week immers niet altijd gedraaid.
Ja enelogic gaat bij mij ook heen en weer in de week. Van 52 watt tot 94 watt.quote:Op donderdag 14 april 2022 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar heb je het altijd aan verbruik vandaan? Want als ik dat bij Enelogic in het dashboard bekijk dan ligt het er maar net aan welke dag ik bekijk, het varieert in de afgelopen week van 168 watt (gisteren) tot 692 watt (vrijdag 8 april).
Overigens ga ik er vanuit dat ze dat baseren op het gebruik in de nacht, en gezien onze warmtepomp dan meestal draait kan het zomaar zijn dat het daardoor een nogal fluctuerend beeld van de altijd aan apparatuur geeft, hij heeft de afgelopen week immers niet altijd gedraaid.
moet je wel thuis werkenquote:Op donderdag 14 april 2022 15:37 schreef Leandra het volgende:
Plus dat je met een eigen laadpaal, indien oprit bij huis, straks vehicle-to-grid kunt doen, als je auto daar ook geschikt voor is.
Dus 's middags de auto laden met de stroom van je zonnepanelen en 's avonds die stroom weer uit de auto gebruiken voor je huis.
Moet de auto thuis zijn..... wie waar werkt en hoe hij/zij daar komt is een ander verhaal.quote:
Ik zit op eenderde van maart.....quote:Op vrijdag 15 april 2022 20:14 schreef arvensis het volgende:
Qua opwek zitten we deze maand bijna op de helft van afgelopen maart. Misschien is het toch zo slecht nog niet?
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).quote:Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Bedrijf aanmaken, BTW terugvragen, daarna opzeggen, zit je niet met dat BTW forfait, zoiets werkt 't toch?quote:Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
Maken jullie eigenlijk gebruik van de regeling om BTW terug te krijgen voor aanschaf?
Uiteraard. Was bij ons ¤1000. Laat je toch niet liggen?quote:Op vrijdag 15 april 2022 23:32 schreef admiraal_anaal het volgende:
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Geen expert, niet eens amateur. Maar wat gebeurd er als je groep 2 aansluit op de input van string 1? Om te kijken of die input van de omvormer oke is.
Of kleinere groepjes van string 1 aansluiten? Net zolang tot je weet welk paneel zo hard moppert dat de omvormer er door van streek raakt.
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
intern in de omvormer zijn string 1 en 2 aan elkaar gelinkt dus dat maakt niets uit..
issue van de kleinere groepjes maken is.. string 1 zijn 44 panelen op een schuin dak..panelen van 22 kilo per stuk.. de volgende stap is dus alles van het dak af en dan stuk voor stuk meten en terugleggen.. maar dat wordt een klus voor 5 man dat probeer ik even te vermijden..
Stuur dan ook ff een brief naar de Belastingdienst, jij bent nu geen eigenaar meer van panelen. Dus kan je het nummer helemaal af laten voeren.quote:Op zaterdag 16 april 2022 00:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, met de verhuizing naar dit huis hebben we de energienota zelfs op naam van mijn man laten zetten, zodat hij de BTW terug kon vragen (ik had het bij het vorige huis gedaan).
Is het toevallig een P600 optimizer?quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:13 schreef freak1 het volgende:
toch even een vraag aan de solaredge experts hier op dit forum.. ik zit met een probleem waar ik en mijn leverancier ons hoofd over breken..
ik heb een redelijk grote installatie, verdeeld over 2 omvormers en 4 strings.
solaredge met optimizers, 2 panelen per optimizer.
1 opstelling gaat als een treintje, de ander komen we niet aan uit en lijkt besprinkeld met pech.. alles wat fout kan gaan gaat fout..
we laten even de werkende omvormer buiten beschouwing, ik loop nu tegen het volgende aan.
string 1 : 21 optimizers waarvan we weten dat er enkele kapot zijn (slechte batch, zogauw deze stroom krijgen vanaf het paneel doen ze poef en einde oefening).
string 2, 19 optimizers. daar was er ook 1 van kapot en die is vervangen.
als ik string 2 aansluit, vervolgens ga pairen, vind ik 19 optimizers. die serienummers bekijk ik en die komen overeen met de serienummers in mijn legplan. de installatie start, gaat in productie en wekt stroom op.
als ik string 1 aansluiting en begin met pairen, vind het heel lang niks.. dan spontaan begint hij optimizers te vinden.. veel langzamer als bij string 1.uiteindelijk komen we bij 19 optimizers uit. echter, hij gaat niet over in opwekking, de string en omvormer blijft idle. als ik vervolgens de serienummers bekijk van de gevonden optimizers, dan zijn dat de optimizers van string 2. ik kan op string 1 geen enkele optimizer vinden die op string 1 aangesloten zit, en wel komen de optimizers van string 2 naar boven, echter met grote vertraging. ook na uren gaat deze string niet in productie.
de gedachte die ik had was, wellicht zit er dus een valse verbinding tussen string 1 en 2.. als ik echter string 2 meet zonder omvormer, meet ik 19 volt. prima, 19 optimizers, 19 volt. als ik string 2 meet dan meet ik 21 volt maar wel erg fluctuerend.. daar zou evt. nog een kapotte optimizer tussen kunnen zitten.. maargoed.. dat verklaard niet waarom ik op string 1 alle optimizers van string 2 kan vinden..
als ik vervolgens string 1 los heb, en string 2 heb aangesloten, en de omvormer in productie heb staan, dan gaat er dus 800 volt over string 2. mocht er een veribnding tussen beiden strings zijn, zou ik ook op string 1 een 800 volt moeten meten maar dat is dus niet zo. daar meet ik nog altijd die 21 volt..
ik weet het niet.. we gaan solaredge inschakelen maar je snapt met deze zon op het dak en meer dan 1/4 van de productie op zijn gat.. wil ik toch wel erg graag wat meer produceren...
solaredge experts met tips?
excuus ik tikte wat snel en ging even uit van mijn geheugen, het is idd 750 volt als werkvoltage.quote:Op zaterdag 16 april 2022 10:57 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Het werkvoltage voor een 3 fase omvormer is 750v. circa 880 volt is de opstartspanning, volgens mij gaat er daar dan iets mis. De omvormer komt niet door de controles heen. De volgende stap zou zijn om de fouten uit te lezen, kan je daarbij? (SolarEdge info)
Mijn kennis is vooral theoretisch, maar heb de Solaredge academie gevolgd.
nee, P950 met 2X465W paneel per stukquote:Op zaterdag 16 april 2022 11:38 schreef bambino het volgende:
[..]
Is het toevallig een P600 optimizer?
Daar hebben wij 1 systeem mee, wat een gezeik.
Zoveel kapotte optimizers.
dat gebeurd ook en ze zijn meer dan welwillend.. maar ook mega druk.. dus alles is meteen met een week vertraging.. en voor de beelvorming.. het gaat om ongeveer 22KW aan panelen die dus al weken niks lopen te doen...quote:Anyway, wat je waarschijnlijk moet gaan doen is 1 voor 1 de panelen langs lopen. Dus dat gaat wel ff wat werk kosten.
Maar je installateur is hiervoor verantwoordelijk, niet jij.
Als hij er niet uitkomt, moet hij service opdracht indienen bij SolarEdge. Als je lang genoeg blijft zeiken en zegt dat je het niet kan vinden, sturen ze eigen support tech langs. Die moet het probleem dan gaan ontdekken en met een oplossing komen.
dank voor de tip! ja dat hadden we ook al een beetje bedacht.. maar dit houd dus in panelen gaan loskoppelen.. en dat willen we een beetje vermijden. .maar ik vrees ook dat er geen andere keus gaat zijn..quote:Wat je eventueel wel zelf kan doen is dit:
38 panelen string 1, delen door de helft (zeg 9 optimizers)
42 panelen string 2, delen door de helft (zeg 11 optimizers).
Die 2 met elkaar doorlussen zodat je 1 nieuwe string krijgt, beide de helft.
Andere panelen niet doorlussen en gewoon zo laten liggen.
dank voor het meedeleven.. en het zal idd zoiets gaan worden.. ofwel; de strategie van halve strings.. ofwel alles er maar vanaf en vervangen en van daar verder.. maar volgens mij is de minimale hoeveelheid optimizers 9 in een string.. maar daar moet ik even naar kijken.. dinsdag gaan we verder.. hoopte op wat tips hier..quote:Dan de nieuwe string aansluiten, en pairen.
Werkt dit wel? Top, je hebt de helft van die string uitgesloten van fouten.
Nu, andere helft.
Werkt dit ook? Dan geen idee wat het probleem was
Werkt die niet, dan weet je in welke helft de problematiek zit.
Werken ze allebei niet, dan zit er dus op meerdere plekken een probleem.
De aller extreemste oplossing:
1 voor 1 een paneel toevoegen op de werkende string, en pairen. Kijken of die nu dus 20 optimizers gaat vinden.
Zo ja, die werkt.
Zo nee, die is niet goed.
Dat moet je dus 21x doen.
Ons probleem is precies hetzelfde. Je krijgt 1V uit de optimizer, maar pairen wil gewoon niet.
We hebben er een aantal vervangen, en handmatig toegevoegd, en die blijven zwart. Pairing werkt niet voor die nieuwe optimizers. Dus er zitten nog meer niet goede in die string.
Ik weet hoe kut het is, bij ons is het 3 omvormers, 6 strings, 200 optimizers.
Probleem had ik ook in het verleden, als je een 1 fase omvormer hebt en 3 fase aansluiting kun je proberen de panelen op een andere fase aan te laten sluiten. Anders ben je afhankelijk van de netbeheerder.quote:Op zaterdag 16 april 2022 13:32 schreef monkyyy het volgende:
250,6 volt op mijn stopcontacten en weer afschakelen van de panelen. Ik voel me beflikkered.
Ik zit hier nog goed met de fasen tussen de 230 en 235 volt. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwbouw wijk hiernaast. Daar komen tenminste nog 96 zonnepanelen bij. En het tussenstation staat achter die wijk, dus ik denk dat we op dezelfde kabels zitten.quote:Op zaterdag 16 april 2022 16:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Probleem had ik ook in het verleden, als je een 1 fase omvormer hebt en 3 fase aansluiting kun je proberen de panelen op een andere fase aan te laten sluiten. Anders ben je afhankelijk van de netbeheerder.
Meten jullie met een multimeter de spanning op een willekeurige wcd in huis?quote:Op zaterdag 16 april 2022 17:24 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik zit hier nog goed met de fasen tussen de 230 en 235 volt. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwbouw wijk hiernaast. Daar komen tenminste nog 96 zonnepanelen bij. En het tussenstation staat achter die wijk, dus ik denk dat we op dezelfde kabels zitten.
Ik lees mijn slimme meter uit en die rapporteert ook alle fasen apart. Doe ik met een raspberry pi en https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/quote:Op zaterdag 16 april 2022 17:28 schreef zoz het volgende:
[..]
Meten jullie met een multimeter de spanning op een willekeurige wcd in huis?
Idem. 20,8 in maart was het 19,9. Maar er is nog wel een serie van deze dagen nodig om maart in de halen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 18:16 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nieuw record voor dit jaar behaald
Hier ook wel benieuwd naar. heb ze toevallig op bol gezien en kan ze best gebruiken op mijn schuurtje tijdens de zonermaanden. In de wintermaanden komt daar geen zon.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:17 schreef JDx het volgende:
Zijn er ook mensen die zo'n stopcontact setje van 2 gebruiken? Wil wat experimenteren met locaties.
heb er al 8 op het dak, maar die zit vol
Ik zit hoger de eerste 16 dagen van april dan vorig jaar. Het scheelt niet veel overigens.quote:Op zondag 17 april 2022 08:02 schreef Faraday01 het volgende:
Voor mij was gisteren ook verreweg de beste dag van het jaar, dat is ook wel inherent aan deze periode van het jaar
Verder is april nog de slechtste april sinds ik panelen hebDe bonus van maart is als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen.
April is hier ongeveer 20% slechter dan vorig jaar tot nu toe.quote:Op zondag 17 april 2022 08:37 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ik zit hoger de eerste 16 dagen van april dan vorig jaar. Het scheelt niet veel overigens.
Overigens is onze stroomprijs sinds een week 0,56 / 0,51 en daarmee is de terugverdientijd van de zonnepanelen naar 2,6 jaar gegaan
Gisteren inderdaad beste dag dit jaar, maar vorig jaar augustus heb ik zeker nog 4 dagen beter gehad dan de opbrengst van gisteren. Ik blijf het grappig vinden dat in dit kleine landje de verschillen zo kunnen zijn. Wolkjes maken het verschil!quote:Op zaterdag 16 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
Vanaf 1 juli vorig jaar kan ik geen hogere opbrengst vinden dan van vandaag
Ik vermoed dat dat aan onze omvormer ligt... die 6KW is prima bij een schaduwsituatie met 6.93 kWp aan panelen, maar met ons schaduwvrije dak is dat waarschijnlijk te karig en knijpt hij hem af, dat doet hij nu soms alquote:Op zondag 17 april 2022 10:27 schreef Essebes het volgende:
[..]
Gisteren inderdaad beste dag dit jaar, maar vorig jaar augustus heb ik zeker nog 4 dagen beter gehad dan de opbrengst van gisteren. Ik blijf het grappig vinden dat in dit kleine landje de verschillen zo kunnen zijn. Wolkjes maken het verschil!
Ah, wij liggen volle zon, geen schaduwquote:Op zondag 17 april 2022 10:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat aan onze omvormer ligt... die 6KW is prima bij een schaduwsituatie met 6.93 kWp aan panelen, maar met ons schaduwvrije dak is dat waarschijnlijk te karig en knijpt hij hem af, dat doet hij nu soms al
Flinke installatie heb je dan liggen. 15 kWp of zo?quote:Op zondag 17 april 2022 10:30 schreef fubaaar22 het volgende:
Ik de m dat vandaag wel weer records sneuvelen.
Gisteren 95 kWh. Over de 100 vandaag hopenlijk.
28 panelen ow 10,78 kWh en22 panelen zuid 6,5 kWh.quote:Op zondag 17 april 2022 10:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Flinke installatie heb je dan liggen. 15 kWp of zo?
Even een eerste blik geworpen op die website die je deelt; maar ik kan niet direct zeggen dat ik daar een goed onderbuik gevoel van krijg. Als iets te goed lijkt om waar te zijn...quote:Op zondag 17 april 2022 07:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand ervaring met sunpower panelen?
https://www.zonnepanelen-installeren.nl/sunpower.html
Puur kijkend naar Sunpower als merk: ja, die maken hele goede zonnepanelen. Maken ook panelen voor ruimtevaart. Maar ze zijn ook erg duur.quote:Op zondag 17 april 2022 07:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand ervaring met sunpower panelen?
https://www.zonnepanelen-installeren.nl/sunpower.html
En met wat voor water doe je dat dan?quote:Op zondag 17 april 2022 16:49 schreef fubaaar22 het volgende:
Hoe vaak maken jullie de panelen schoon?
Ik doe dat begin lente. Keer tussendoor en najaar. Tussendoor wel eens met de tuinslang erover als er veel Sahara zand of stuifmeel is.
Ik overweeg ook om zo’n telescopische set te halen tot 8 meter. Voor onszelf maar ook om klanten aan te bieden om 1x of naar vraag schoon te maken.
In klein uurtje heb je wel een huis gedaan. En op een dag rij je 4 a 5 adressen langs. Mooie zaterdagklus voor beetje extra zakgeld
Gewoon leidingwater.quote:Op zondag 17 april 2022 16:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
En met wat voor water doe je dat dan?
mijn zonnepanelen leverancier raad ten strengste af om de panelen schoon te maken met water en zeepsop, slecht voor de coating... demiwater en druk als het dan toch perse moet.quote:Op zondag 17 april 2022 16:49 schreef fubaaar22 het volgende:
Ik doe dat begin lente. Keer tussendoor en najaar. Tussendoor wel eens met de tuinslang erover als er veel Sahara zand of stuifmeel is.
Ik overweeg ook om zo’n telescopische set te halen tot 8 meter. Voor onszelf maar ook om klanten aan te bieden om 1x of naar vraag schoon te maken.
In klein uurtje heb je wel een huis gedaan. En op een dag rij je 4 a 5 adressen langs. Mooie zaterdagklus voor beetje extra zakgeld
Als je alles kan salderen, maakt het tarief dat je betaalt niet uit. Hoog / laag heeft dan geen nut.quote:Op zondag 17 april 2022 16:54 schreef freak1 het volgende:
zoals sommigen wellicht hebben geleze in mijn WGR topic WGR / zonnepanelen, saldering en uurprijzen heb ik me wellicht in de vingers gesneden door mijn onbegrip van uurprijzen..
ik zit nu te denken om richting Engie te gaan..
situatie:
verbruik plusminus 55000 kwh
geschatte installatie opbrengst per jaar is identiek en wellicht nog een beetje hoger dan dat
met een mank systeem (ik mis momenteel een 22kw aan panelen, dat wordt deze week opgeleverd) heb ik al een aardig opbrengst;
ter illustratie;
gemeten op de meter;
januari > verbruik 5700 kwh
februari > verbruik 4600 kwh
maart (eerste maand dat gedeelte panelen actief werden) > 3500 kwh verbruik, 2000 teruglevering, 1000 effectief verbruik
april > tot nu toe 1280 kwh verbruik, 600kwh teruglevering maar wel bijgewerkt tot de 14e.
nu denk ik dat het voor mij het gunstigste is om naar Engie te gaan..
daar zou ik dan piek en dal tarief afnemen, piek tegen 035 cent de kwh en dal tegen 0.38 cent de kwh. volgens mij kom ik dan stukken beter uit als nu... dan zou ik rond de 350 euro aan enkel de kwh kosten uitkomen over maart terwijl ik daar nu 600 euro +btw voor betaalde.. een halvering van de rekening..
zie ik wat over het hoofd hier?
engie saldeerd toch zowel piek als dal, dat je geleverde kwhs eerst van de opgenomen piek kwhs afhaalt en dan van dal of moet ik voor enkel tarief gaan?
Saharastof eraf, kalk erop..quote:
Wij hebben een waterontharder. Dacht al dat zo’n opmerking zou komen. Dus dan eerst de klant een waterontharder verkopenquote:Op zondag 17 april 2022 16:57 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Saharastof eraf, kalk erop..
Wij hebben zo'n telescoop borstel, die haalt de bovenste panelen van de 2e verdieping net. Dacht 11-12 meter lang Maar we doen het gemiddeld eens per jaar, in de regen, want dan spoelt de kalk ook weer weg..
Wij hebben dubbel tarief. Normaal 25 cent, dal 20. Wij kunnen wasmachines programmeren dat ze Snachts draaien. Maar bij terugleveren kijken ze daar niet naar?quote:Op zondag 17 april 2022 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je alles kan salderen, maakt het tarief dat je betaalt niet uit. Hoog / laag heeft dan geen nut.
In de toekomst, als salderen wordt afgebouwd, wordt het pas tijd om daar op te gaan letten.
Heb je overschot dat je terug levert, dan heeft het nog wel nut om te kijken wat de tarieven en grenzen hiervoor zijn.
Nooit.quote:Op zondag 17 april 2022 16:49 schreef fubaaar22 het volgende:
Wat ik bedoel is: als je zonnepanelen hebt, kan je je verbruik salderen met wat je opwekt.quote:Op zondag 17 april 2022 17:10 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wij hebben dubbel tarief. Normaal 25 cent, dal 20. Wij kunnen wasmachines programmeren dat ze Snachts draaien. Maar bij terugleveren kijken ze daar niet naar?
Maar dan is het niet "gewoon leidingwater" zoals je voorstelde.quote:Op zondag 17 april 2022 17:02 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wij hebben een waterontharder. Dacht al dat zo’n opmerking zou komen. Dus dan eerst de klant een waterontharder verkopen
Bij ons thuis installatie foutje. Wij hebben 4 punten aan huis voor besproeiing/schoonmaken. Zit nog achter de ontharder. Maar dat is tijdelijk. Komt een rainbird installatie voor beregening en dat gaat achter een put of direct op inkomend leidingwater voor ontharder.quote:Op zondag 17 april 2022 17:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan is het niet "gewoon leidingwater" zoals je voorstelde.
Dat scheelt echt wel hoor. Vooral aan de onderkant van de panelen komt veel vuil. En af en toe heb je een duif die een dikke plakkaat achterlaat.quote:
Als ik iemand betaal om mijn panelen schoon te maken dan verwacht ik wel dat hij wat anders gebruikt dan gewoon leidingwater.quote:
Die van mij liggen al op 40 graden dus het meeste spoelt er wel af na een regenbui. Zitten ook allemaal haken en ogen aan volgens mij. Ik wil het niet bekrassen, kalk in mijn leidingwater, verkeerde zeep, coating op de panelen die eraf kan.quote:Op zondag 17 april 2022 17:26 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Dat scheelt echt wel hoor. Vooral aan de onderkant van de panelen komt veel vuil. En af en toe heb je een duif die een dikke plakkaat achterlaat.
Oh męn.... als je daar toch je beroep van kunt maken.... zonneweidecleaningquote:Op zondag 17 april 2022 17:30 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Die van mij liggen al op 40 graden dus het meeste spoelt er wel af na een regenbui. Zitten ook allemaal haken en ogen aan volgens mij. Ik wil het niet bekrassen, kalk in mijn leidingwater, verkeerde zeep, coating op de panelen die eraf kan.
Ik vind het spannend.Ik wel benieuwd hoe vaak die zonneweides worden schoon gemaakt.
Wij hebben ook dubbel tarief. Maar dat wordt allemaal met elkaar verrekend. Als we op het ene tarief over hebben, wordt dat eerst nog gesaldeerd op het andere tarief. En pas daarna de lage terugleververgoeding. Maar we hebben hier 100-400kwh over. Dat beetje strepen we iets weg tegen het gas, maar veel is het niet..quote:Op zondag 17 april 2022 17:10 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wij hebben dubbel tarief. Normaal 25 cent, dal 20. Wij kunnen wasmachines programmeren dat ze Snachts draaien. Maar bij terugleveren kijken ze daar niet naar?
Hier nog niet, nog 3 kWh minder.... maar we hebben nog evenquote:Op zondag 17 april 2022 17:46 schreef NightDancert het volgende:
Het dagrecord dit jaar van gisteren is er aan, nu nog even verder uitbouwen.
Wij gaan dat sowieso niet halen, want dan zouden we 49 kWh per dag moeten hebben, iedere dag de rest van de maand, en dat zie ik vandaag al niet halenquote:Op zondag 17 april 2022 18:04 schreef arvensis het volgende:
Hier 3,5. En de max van gister is ook niet bereikt.
Dit is wel verslavend, ik kijk een paar keer per dag wat de panelen doen.
We moeten vanaf nu 13 kWh per dag halen om gelijk te staan aan afgelopen maart.
Hoeveel panelen heb jij ook alweer?quote:Op zondag 17 april 2022 18:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij gaan dat sowieso niet halen, want dan zouden we 49 kWh per dag moeten hebben, iedere dag de rest van de maand, en dat zie ik vandaag al niet halen
Dus maart evenaren gaat m hier sowieso niet worden.
Ik verwacht dat we na vandaag voor deze maand op 400 kWh zitten, en met een prognose van 763 kWh voor de maand april denk ik dat we die nog wel kunnen halen met nog 13 dagen te gaan na vandaag.
Heb maar meteen mijn vast in mijn signature gezetquote:Op zondag 17 april 2022 18:26 schreef Leandra het volgende:
We mogen wel bijna de users met hun opstelling in de OP gaan zetten
Ik begin vast![]()
Aantal * Wp per paneel = totaal Wp, zonrichting, wel/geen schaduw, hellingshoek.
Leandra: 21*330 = 6.930 Wp ZZW, geen schaduw, 45°
We hebben de hellingshoek in graden staan.... op zich niet niet de windrichting, hoewel Herkauwer dat wel beiden gedaan heeft door W 260 te gebruikenquote:Op zondag 17 april 2022 18:37 schreef freak1 het volgende:
freak1;
86 * 315 watt op 151 graden, 27,1kwp
54* 465 watt op 60 graden, 25.1 kwp
24 * 465 watt op 152 graden, 11.2 kWp
totaal 63.4 kWp
slag om de arm; momenteel issues met 46*465watt panelen door gare optimizers
Oh haha moest even uit de opbrengsberekening kijken hoe ze lagen wist de windrichtingen niet.. maar dat is de oriëntatie.. de schuinte he. Ik ook wel maar ze liggen gewoon schuinquote:Op zondag 17 april 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
We hebben de hellingshoek in graden staan.... op zich niet niet de windrichting, hoewel Herkauwer dat wel beiden gedaan heeft door W 260 te gebruiken
quote:Op zondag 17 april 2022 18:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
Oh haha moest even uit de opbrengsberekening kijken hoe ze lagen wist de windrichtingen niet.. maar dat is de oriëntatie.. de schuinte he. Ik ook wel maar ze liggen gewoon schuin
Ik verbruik ook wellicht wat meer als julliequote:Op zondag 17 april 2022 18:56 schreef Leandra het volgende:
[..]![]()
Ik ben gewoon jaloers met die aantallen van jou, we moeten serieus zorgen dat het dak van de kapschuur een voorraad panelen kan handelen....
Als het dak aan de oostzijde minstens 2 meter wordt en de westzijde minstens 3 meter (qua dak van goot tot nok) en de kapschuur zelf wordt een meter of 6 breed dan kunnen er aan de oostzijde wel 6 (2 rijen van 3, landscape) en aan de westzijde wel 9 lijkt me (3 rijen van 3 landscape)![]()
Toekomstmuziek, maar wie weet hebben we het tegen die tijd ook wel nodig voor een elektrische auto.
Daar ga ik wel vanuit, want ik ben er vrij zeker van dat ons verbruik op jaarbasis onder onze opwek ligt; vanaf 10 juni zitten we nu op 97% van ons verbruik ook opgewekt, dus ik ga er vanuit dat we daar nog overheen gaan voor het weer 10 juni is.quote:Op zondag 17 april 2022 18:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
Ik verbruik ook wellicht wat meer als jullie
Ik heb het even wat simpeler gemaakt en die graden van de windrichting eruit gehaald.quote:Op zondag 17 april 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
We hebben de hellingshoek in graden staan.... op zich niet niet de windrichting, hoewel Herkauwer dat wel beiden gedaan heeft door W 260 te gebruiken
Herkenbaar, die schuur, daar twijfel ik hier ook over; ik heb een tuin op het noorden; dat betekent dat de schuur gedurende de wintermaanden (van eind oktober tot begin maart) in de schaduw ligt; echter vanuit oost en west is het behoorlijk vrij en kunnen we dus op die manier wel wat oppikken; met name omdat mijn andere zonnenpanelen op zuid liggen. Luxe probleem hoor... momenteel wek ik meer stroom op dan ik gebruik, eerst een warmtepomp!quote:Op zondag 17 april 2022 20:55 schreef NightDancert het volgende:
Optioneel kunnen we er nog 4 op onze schuurtje kwijt en 4 op de dakkapel, maar voor de laatste ben ik wat huiverig of de constructie dat lekker trekt en voor de schuur of deze genoeg zon krijgt. Voorlopig halen we meer op dan we verbruiken, dus heel veel haast is er niet bij.
Ik heb 10x365 plat dak zuid en had vandaag 19.8kWh dus dat komt wel aardig overeen met die van jou.quote:Op zondag 17 april 2022 20:55 schreef NightDancert het volgende:
Hier 11*325 = 3575 Wp richting ZO
.
Vandaag net niet de 20 kWh gehaald.
Je kan dat zo zelf natekenen en narekenen bij van der valk. Die hebben een prachtig ontwerp systeem waar alles in staat. In zal dinsdag even voor je kijken want ik heb hier ook een rij van 5 op ZW in Twente. Volgens mij ook maar iets van 2 per paneel. Ik weet niet of je ook zij en achterplaten hebt? Alles bij elkaar weegt dat nog wel wat natuurlijk.quote:Op zondag 17 april 2022 22:34 schreef Swennus het volgende:
Vraagje over de ballast bij een plat dak op het zuiden.
Wij maken gebruik van een Van der Valk systeem van 2 rijen van 5. Volgens de beschrijving zou er dan per zonnepaneel 1.5 stoeptegel gebruikt moeten worden voor de ballast. In totaal op een rij van 5 dus 7.5 tegels. Dit lijkt mij erg weinig. Hoeveel tegels hebben jullie als ballast per zonnepaneel? Wij zijn woonachtig in Twente,en de panelen liggen op ong 5-6 meter hoogte.
Wij hebben ook nog een rij van 3 panelen achterelkaar liggen, en daarvan wordt als ballast 4 tegels per paneel aangehouden.
Achterpaneel zit er wel op, zij panelen niet. Als ik het via de planner bekijk van Van der Valk, moeten er aan beide zijkanten 2 tegels liggen, en op de 3 panelen in het midden 1. In totaal dus 7 tegels per rij panelen.quote:Op zondag 17 april 2022 22:45 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Je kan dat zo zelf natekenen en narekenen bij van der valk. Die hebben een prachtig ontwerp systeem waar alles in staat. In zal dinsdag even voor je kijken want ik heb hier ook een rij van 5 op ZW in Twente. Volgens mij ook maar iets van 2 per paneel. Ik weet niet of je ook zij en achterplaten hebt? Alles bij elkaar weegt dat nog wel wat natuurlijk.
Mooi werkje! Netjes ook. De mijne hangt er een tikkie ge-mcGyver-t onderquote:Op zondag 17 april 2022 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Alvast een beginnetje gemaakt met het monteren van de 50mm fans op een aluminium L-profiel.
Ze gaan vanaf onderen omhoog blazen, tussen de koelribben van de omvormer door, dus je kijkt nu op de onderkant van de fans.
Ik wilde eerst de hele rij in één keer aftekenen maar de fans bleven schuiven, dus monteer er nu 1 en teken daarna de volgende af, gaten boren, boutjes er doorheen, vastzetten en volgende... nog 3 te gaan.
De ruimte die links en rechts is gelaten, is om het profiel tegen de muur te kunnen schroeven.
edit: zo te zien moet ik nog even een fan-grill 90 graden draaien![]()
[ afbeelding ]
wel even benieuwd; ik heb zelf een tweetal solardedge omvormers hangen, daar zitten fans en alles al in, waarom zou je daar extra fans bij gooien? erg benieuwd waarom jij bij jouw omvormers die fans telkens aan het toevoegen bentquote:Op zondag 17 april 2022 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Alvast een beginnetje gemaakt met het monteren van de 50mm fans op een aluminium L-profiel.
Ze gaan vanaf onderen omhoog blazen, tussen de koelribben van de omvormer door, dus je kijkt nu op de onderkant van de fans.
Ik wilde eerst de hele rij in één keer aftekenen maar de fans bleven schuiven, dus monteer er nu 1 en teken daarna de volgende af, gaten boren, boutjes er doorheen, vastzetten en volgende... nog 3 te gaan.
De ruimte die links en rechts is gelaten, is om het profiel tegen de muur te kunnen schroeven.
edit: zo te zien moet ik nog even een fan-grill 90 graden draaien![]()
[ afbeelding ]
Mijn omvormer heeft wel koelvinnen aan de achterzijde, maar kan de warmte niet goed genoeg kwijt. De omvormer gooide zichzelf uit omdat het te warm werd (60 graden geloof ik). Daarbij functioneert hij ideaal tot een graad of 45 volgens de papieren, dus hier slaan de fans onder de koelvinnen aan als de temp daarboven komt.quote:Op maandag 18 april 2022 08:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
wel even benieuwd; ik heb zelf een tweetal solardedge omvormers hangen, daar zitten fans en alles al in, waarom zou je daar extra fans bij gooien? erg benieuwd waarom jij bij jouw omvormers die fans telkens aan het toevoegen bent
Hobbyquote:Op maandag 18 april 2022 08:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
wel even benieuwd; ik heb zelf een tweetal solardedge omvormers hangen, daar zitten fans en alles al in, waarom zou je daar extra fans bij gooien? erg benieuwd waarom jij bij jouw omvormers die fans telkens aan het toevoegen bent
maar welk merk omvormers gaat het dan om? ik heb dus die 2 solaredge dingen en daar zitten jetsers van fans in.quote:Op maandag 18 april 2022 09:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hobby
Ben al sinds ~1995 computers aan het opvoeren en koelen en dan zie ik zo'n prachtige omvormer en denk "dat moet toch beter kunnen".
Het scheelt zo'n 10 graden Celsius en hopelijk een klein beetje levensduur. En anders heb ik lekker geknutseld
Fabrikanten van omvormers plaatsen meestal geen fans omdat:
- omvormers ook buiten moeten kunnen hangen en regenwater + openingen geen goed idee zijn
- fans slijten en extra garantiegevallen veroorzaken
- het goedkoper is zonder fans (al moeten er wel veel aluminium koelribben gebruikt worden ter compensatie dus misschien is het wel duurder zonder fans)
Mijn eigen SolarEdge 8kW omvormers hebben alleen 1 mini fan in de omvormer maar die doet niets met verse lucht.quote:Op maandag 18 april 2022 09:09 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar welk merk omvormers gaat het dan om? ik heb dus die 2 solaredge dingen en daar zitten jetsers van fans in
duidelijk, dank!quote:Op maandag 18 april 2022 09:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mijn eigen SolarEdge 8kW omvormers hebben alleen 1 mini fan in de omvormer maar die doet niets met verse lucht.
De SolarEedge 5kW omvormer bij m'n moeder heeft géén fan.
De 5kW omvormer heeft nu nog geen koeling en wordt zo'n 57 graden Celsius (en het is nog geen zomer, in de ruimte waar hij hangt is het nu ook nog relatief koel).
De 8kW omvormers mét toegevoegde koeling worden momenteel maximaal maar zo'n 45 graden Celsius.
Okéquote:Op zondag 17 april 2022 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Puur kijkend naar Sunpower als merk: ja, die maken hele goede zonnepanelen. Maken ook panelen voor ruimtevaart. Maar ze zijn ook erg duur.
Daarom zou ik er qua terugverdientijd niet zo snel naar kijken, kan je beter kijken naar 350 tot 370Wp panelen van Ja Solar, Trina, AEG, Phono Solar en wat al niet meer in het "budget" segment beschikbaar is.
Zou me niet te druk maken om het merk panelen maar meer om het vinden van een goede (en meedenkende) installateur, eventueel in de regio, die al een tijdje bestaat en wat service kan verlenen indien dat ooit nodig mocht zijn.
Begrijp me goed: als je een mooie, concurrerende deal kan krijgen voor SunPower panelen dan heb je een prima koop. Maar als ze fors duurder zijn (wat in de lijn der verwachting ligt) dan helpt het niet echt voor je terugverdientijd van de set.quote:Op maandag 18 april 2022 12:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Oké![]()
Kwam er paar dagen geleden namelijk achter dat een schoonfamilie lid als verkoper van deze zonnepanelen werkzaam is en ik kan zijn verkooppraatje wel aanhoren maar hoor liever de eerlijkere kritische verhalen hier aangezien het een behoorlijke investering is
Ik heb er in totaal voor 6 panelen 32 tegels zie ik. Dan heb ik zij en achterplaten en massadragers. En dan heb ik ze trouwens portret liggen.quote:Op maandag 18 april 2022 08:25 schreef Swennus het volgende:
[..]
Achterpaneel zit er wel op, zij panelen niet. Als ik het via de planner bekijk van Van der Valk, moeten er aan beide zijkanten 2 tegels liggen, en op de 3 panelen in het midden 1. In totaal dus 7 tegels per rij panelen.
Ik wou dat een aantal jaren geleden ook, maar uiteindelijk van afgezien:quote:Op maandag 18 april 2022 19:59 schreef MeisPluis het volgende:
En ik zou ze eigenlijk het liefste tussen de pannen laten leggen in plaats van erop, maar wat zijn de voor-/nadelen daarvan (en moet dan echt het dak leeg of kunnen ze "plaatselijk" de pannen eruit halen)?
Gaat lekker zo. 11,4 nodig per dag om maart te evenaren en 27 nodig per dag om vorig jaar april te evenaren. En vandaag was het 36,6. Het is te doen om april van vorig jaar te evenarenquote:Op dinsdag 19 april 2022 20:30 schreef arvensis het volgende:
En weer een record21,6 kWh vandaag.
Vanaf nu gemiddeld 11 kWh per dag om aan maart te tippen, dat komt wel goed denk ik!
Dank je voor je info! Die in dak optie valt dan iig af.quote:Op dinsdag 19 april 2022 20:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Ik wou dat een aantal jaren geleden ook, maar uiteindelijk van afgezien:
- pannen moeten er onderuit, pannen aan de rand moeten op maat worden geslepen (bij mij wou ik het combineren met het vervangen van het complete dak, maar het achterwegen laten van die paar pannen was nauwelijks goedkoper ivm meerwerk voor het pas maken van de pannen rondom)
- als je later panelen moet laten vervangen, is het tricky om panelen met dezelfde maat te vinden
- in dak montage systeem is een heel stuk duurder dan een op-dak systeem
- bij in-dak panelen krijg je maar een fractie van je BTW terug.
Al met al kwam zou het bij mij duizenden euros duurder uitvallen, waarbij er op lange termijn (panelen gaan een jaar of 15 mee, een nieuw dak 40) problemen te voorzien zouden zijn met het vervangen van de panelen
243 tegenover 157 nu, je zou toch wel over de helft moeten zitten inmiddels, onafhankelijk van waar je woont in NL?quote:Op dinsdag 19 april 2022 22:17 schreef Leandra het volgende:
Ik zit nog niet eens op de helft van maart
Hoeveel heb je er laten leggen?quote:Op woensdag 20 april 2022 08:13 schreef Bami het volgende:
Maart was 395 hier, maar ze zijn 3 maart gelegd dus we missen 2,5 dag opbrengst. April zit tot nu toe op 224. Dus al wel ruim meer dan de helft maar of we er uiteindelijk overheen gaan wordt nog spannend denk ik. Moeten we 17,1 opbrengen per dag.wat een eitje is als het weer is zoals nu, maar dat blijft het volgens mij niet de hele maand.
Ik had 1038 in maart vs april 490 t/m gisteren...quote:Op woensdag 20 april 2022 07:37 schreef JDx het volgende:
[..]
243 tegenover 157 nu, je zou toch wel over de helft moeten zitten inmiddels, onafhankelijk van waar je woont in NL?
Zo niet, dan ben ik er benieuwd naar een verklaring.
Zeker niet als het idd bewolkt wordt vanaf morgen.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had 1038 in maart vs 490 t/m gisteren...
Maart was gewoon heel erg goed, waar april tot nu toe keurig op schema lijkt.
Ik klaag ook niet dat het te weinig is, ik stel alleen maar dat ik nog niet op de helft van maart zit, dat zal vanmiddag om een uur of 4 wel zo zijn, maar die andere helft van maart ga ik er niet meer in de resterende dagen van april bij redden.
Ja idd, ik klaag ook niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:29 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zeker niet als het idd bewolkt wordt vanaf morgen.
Desondanks toch 2 heel aardige maanden aan het begin van het jaar
10 stuks van 360wp. Liggen op ZWW met een beetje schaduw van dakkapel plus airco unit, dus niet volledig optimaal maar ik ben er nog steeds heel blij mee.quote:
Toch is het interessant dat jij nog niet op de helft zit. Ik zit ook al over de helft sinds maandag. Maar ik denk niet dat ik maart ga evenaren. Die was wel echt steengoed. De beste in 6 jaar waar ik data van heb. En dan echt by far ook gewoon.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had 1038 in maart vs april 490 t/m gisteren...
Maart was gewoon heel erg goed, waar april tot nu toe keurig op schema lijkt.
Ik klaag ook niet dat het te weinig is, ik stel alleen maar dat ik nog niet op de helft van maart zit, dat zal vanmiddag om een uur of 4 wel zo zijn, maar die andere helft van maart ga ik er niet meer in de resterende dagen van april bij redden.
De verschillen zijn per regio wel vaker groot. Voorbeeldje van gisteren: Er zijn hier mensen die de beste dag van het jaar hadden, voor mij kwam het nog niet in de buurt. Zat er ruim 10% onder.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:44 schreef laziness het volgende:
[..]
Toch is het interessant dat jij nog niet op de helft zit. Ik zit ook al over de helft sinds maandag. Maar ik denk niet dat ik maart ga evenaren. Die was wel echt steengoed. De beste in 6 jaar waar ik data van heb. En dan echt by far ook gewoon.
I knowquote:Op woensdag 20 april 2022 08:53 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De verschillen zijn per regio wel vaker groot. Voorbeeldje van gisteren: Er zijn hier mensen die de beste dag van het jaar hadden, voor mij kwam het nog niet in de buurt. Zat er ruim 10% onder.
Ja, maar veel mensen in het hele land zijn al dik over de helft, dat is nogal een verschil met nog niet in de buurt van de helft. Dan woon je wel echt op een plekje waar deze maand de bewolking zit en de vorige maand niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:53 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De verschillen zijn per regio wel vaker groot. Voorbeeldje van gisteren: Er zijn hier mensen die de beste dag van het jaar hadden, voor mij kwam het nog niet in de buurt. Zat er ruim 10% onder.
Ah dat wist ik niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 08:58 schreef laziness het volgende:
[..]
I knowDaarom is het interessant. Ik wil naar dezelfde regio als Leandra verhuizen
![]()
Hier aan de kust hebben we gewoon heel veel zonuren. Ik heb een rendement van 107% de afgelopen 6 jaar.
Ok, ter vergelijking. Ik zit voor april ook nog (net) onder 50% van de gemiddelde opwek van de afgelopen 3 jaar in april . Dus hier gaat het ook niet zo vlot.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:10 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja, maar veel mensen in het hele land zijn al dik over de helft, dat is nogal een verschil met nog niet in de buurt van de helft. Dan woon je wel echt op een plekje waar deze maand de bewolking zit en de vorige maand niet.
We hoeven allemaal niet te klagen natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd. Of het was juist extreem helder daar vorige maand, dat kan ook nog haha.
Ik denk meer dat maart extreem goed was, de ligging van mijn panelen is heel gunstig en zonder schaduw dus die hebben in maart optimaal gepresteerd, nu doen ze dat waarschijnlijk ook wel, maar het weer was de eerste helft van de maand gewoon minder.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:10 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja, maar veel mensen in het hele land zijn al dik over de helft, dat is nogal een verschil met nog niet in de buurt van de helft. Dan woon je wel echt op een plekje waar deze maand de bewolking zit en de vorige maand niet.
We hoeven allemaal niet te klagen natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd. Of het was juist extreem helder daar vorige maand, dat kan ook nog haha.
Dan zit Bami ook in dezelfde regioquote:Op woensdag 20 april 2022 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ik zat vanmorgen in april op 63% van maart. Zelfde regio als Leandra.
Ten opzichte van maart zat ik op 51%. Maar ik vergelijk liever met vorig jaar april (zie eerdere post). Regio NO Brabant.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:45 schreef Kreator het volgende:
Ik zat vanmorgen in april op 63% van maart. Zelfde regio als Leandra.
Ik weet niet meer waar je precies woont, alleen dat het ook midden nederland is. In mijn hoofd was het een paar dorpen verderop.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan zit Bami ook in dezelfde regio
Midden-Nederland is een mooi breed begrip
Die vergelijk kan ik niet maken, omdat ze alle data hier hebben verwijderd toen ik het huis kocht. (geen idee waarom)quote:Op woensdag 20 april 2022 09:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ten opzichte van maart zat ik op 51%. Maar ik vergelijk liever met vorig jaar april (zie eerdere post). Regio NO Brabant.
Als je een rondje tekent van Amersfoort naar Lunteren naar Apeldoorn naar Putten en dan weer naar Amersfoort zit ik ergens in die cirkelquote:Op woensdag 20 april 2022 09:50 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik weet niet meer waar je precies woont, alleen dat het ook midden nederland is. In mijn hoofd was het een paar dorpen verderop.
Kreator zit meer in het midden naar links dan jij. Dat weet ik dan weer welquote:Op woensdag 20 april 2022 10:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je een rondje tekent van Amersfoort naar Lunteren naar Apeldoorn naar Putten en dan weer naar Amersfoort zit ik ergens in die cirkel
Een stuk of 3 hemelsbreedquote:Op woensdag 20 april 2022 09:50 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik weet niet meer waar je precies woont, alleen dat het ook midden nederland is. In mijn hoofd was het een paar dorpen verderop.
Ho ho.... ik zit in de driehoek middelpunt van Nederland, kadastraal middelpunt en zwaartepunt van Nederland, meer midden ga je niet krijgenquote:Op woensdag 20 april 2022 10:12 schreef laziness het volgende:
[..]
Kreator zit meer in het midden dan jij. Dat weet ik dan weer wel
Heuvelrug vs Veluwe.
Stom. Ik ben daar laatst nog geweest, dat middelpuntquote:Op woensdag 20 april 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ho ho.... ik zit in de driehoek middelpunt van Nederland, kadastraal middelpunt en zwaartepunt van Nederland, meer midden ga je niet krijgen![]()
![]()
Oke, bedankt voor het nakijken.quote:Op dinsdag 19 april 2022 13:19 schreef Bastoenie het volgende:
l voor 6 panelen 32 tegels zie ik. Dan h
Het is licht offtopic, maar het middelpunt van Nederland kan net zo goed Soest als Putten zijn.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ho ho.... ik zit in de driehoek middelpunt van Nederland, kadastraal middelpunt en zwaartepunt van Nederland, meer midden ga je niet krijgen![]()
![]()
Andere kleur dan zwart (of blauw) zal ook duurder zijn. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre oranje panelen goed beschikbaar zullen zijn? En zoals je zelf al aangaf zal de opbrengst ook iets lager zijn (reken op 10-15% als ik het zo lees)quote:Op woensdag 20 april 2022 07:28 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Dank je voor je info! Die in dak optie valt dan iig af.
Dan wordt het nog kijken naar oranje of zwarte panelen …
Ons stroomverbruik ligt rond de 4000 kWh op het moment - we hebben al airco voor onze bovenverdiepingen, dus dat zit al in dit stroomverbruik. En EV hebben we al maar is lease dus laden we op aan een openbare paal (was een poolauto die op kortere termijn terug moet dus hadden weinig zin in hoge kosten voor een paal). Maar ik wil in de toekomst idd richting een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).quote:Op woensdag 20 april 2022 11:06 schreef Zedi het volgende:
[..]
Andere kleur dan zwart (of blauw) zal ook duurder zijn. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre oranje panelen goed beschikbaar zullen zijn? En zoals je zelf al aangaf zal de opbrengst ook iets lager zijn (reken op 10-15% als ik het zo lees)
Wat is je stroomverbruik nu? Wellicht kom je al een heel eind als je daadwerkelijk 8 panelen op je garage kunt leggen. Al zou ik met het oog op de toekomst (bijv warmtepomp, EV, airco) wel voor wat overcapaciteit gaan.
quote:Op woensdag 20 april 2022 11:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zonnepanelen stuk goedkoper, kabinet wil per 1 januari af van btw
https://www.ad.nl/binnenl(...)af-van-btw~a6285d3c/
BTW kan je toch al terugkrijgen?
Uit je eigen link.quote:Vooralsnog kunnen particuliere houders van zonnepanelen de btw van 21 procent geheel of gedeeltelijk terugvragen door zich te registreren en aangifte te doen, omdat ze als een kleine ondernemer stroom tegen vergoeding aan het energiebedrijf leveren. Lang niet iedereen maakt gebruik van die optie, waardoor feitelijk het volle pond wordt betaald.
Geen teruggaaf meer nodig
Nu ligt er dus een concreet voorstel voor, dat de btw simpelweg op nul zet. Hierdoor drukt er straks geen omzettaks meer op de aanschaf en de installatie van de zonnepanelen, waardoor er ook geen teruggaaf meer nodig is. Dat scheelt deze particulieren en de Belastingdienst veel rompslomp.
quote:Op woensdag 20 april 2022 11:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
quote:Nu ligt er dus een concreet voorstel voor, dat de btw simpelweg op nul zet. Hierdoor drukt er straks geen omzettaks meer op de aanschaf en de installatie van de zonnepanelen, waardoor er ook geen teruggaaf meer nodig is. Dat scheelt deze particulieren en de Belastingdienst veel rompslomp.
Elektrische CV is voor zover ik begrepen heb niet echt efficient dus ik zou altijd voor een warmtepomp gaan. Je huis moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn (degelijke isolatie) hoewel je verhalen hoort van mensen met een warmtepomp en matige isolatie.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:15 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Ons stroomverbruik ligt rond de 4000 kWh op het moment - we hebben al airco voor onze bovenverdiepingen, dus dat zit al in dit stroomverbruik. En EV hebben we al maar is lease dus laden we op aan een openbare paal (was een poolauto die op kortere termijn terug moet dus hadden weinig zin in hoge kosten voor een paal). Maar ik wil in de toekomst idd richting een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).
Ik denk dat we 8 wel redden op de garage, en zwarte panelen op de achterkant en zijkant van het huis vind ik denk ik ook nog niet zo erg, maar voor het aanzicht wil ik niet verpesten (is meer een gevoelsdingetje - hoewel een aantal mensen in de wijk zonnepanelen hebben op hun jaren '30 huis en dat vind ik echt zonde qua aanzicht ...).
Wat zou een logisch aantal zijn als we wat overcapaciteit willen hebben?
En heeft iemand goede ervaringen met een club in de buurt van Utrecht? Ik heb ook via de gemeente een website voor een bedrijf, dus die zal ik ook laten komen.
Een elektrische CV (eCV) is gewoon een waterkoker, maar dan een hele grote.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:15 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
een warmtepomp / elektrische CV (liever dat laatste maar de ontwikkeling is nog niet ver genoeg voor volledige vervanging van een gewoon CV-ketel heb ik begrepen).
Nee oké dat had ik gelezen maar er zit dus geen financieel gewin aan om te wachten tot na 1 januari behalve dat ik het voor 1 januari zelf moet terugvragen bij de BD. Ben nu namelijk aan het oriënteren voor panelenquote:
Nee, want je kan je BTW nu ook al terugkrijgen (kan een installateur vaak voor je regelen).quote:Op woensdag 20 april 2022 11:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Nee oké dat had ik gelezen maar er zit dus geen financieel gewin aan om te wachten tot na 1 januari behalve dat ik het voor 1 januari zelf moet terugvragen bij de BD. Ben nu namelijk aan het oriënteren voor panelen
Lastig te zeggen, je meet nu wss via wat je afleest op je slimme meter?quote:Op woensdag 20 april 2022 12:01 schreef Vanyel het volgende:
Ik snap iets niet.
Met het huis kochten wij 27 panelen van 200 Wp. 25 liggen in 2 strings op een Goodwe GW5000D-NS omvormer. 2 op een ouwe steca 500.
Ik vraag me al even af of het wel lekker gaat met die dingen, dus net even de strings losgekoppeld. Los leveren de strings beide ongeveer 1400. Die met 13 panelen zit er net boven, die met 12 net onder.
Koppel ik ze allebei, varieert het van 1600 tot 18xx. In die tijd doet de steca continu 200-225 (met 400 wp, dus op meer dan 2800 hoef ik ook op de grote omvormer vast niet te rekenen. De panelen zijn nogal oud).
Vroegah leverde hij wel meer.
Ik heb geen digitale verbinding met de omvormer want geen internet in de achtertuin.
Waarom levert mijn omvormer niet gewoon string 1 + string 2 en wat kan ik daartegen doen?
Als het je eerste panelen zijn maakt het niet uit. Maar ik ben benieuwd hoe het zit als je al eens gebruik gemaakt hebt van de teruggave en nu opnieuw een aanschaf doet. Dat ga ik eens uitzoeken, wij hebben er al een keer extra panelen bijgelegd maar toen de btw niet teruggevraagd omdat dat niet mocht/ging. Maar ik ben effe kwijt hoe het precies in elkaar steekt.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Nee oké dat had ik gelezen maar er zit dus geen financieel gewin aan om te wachten tot na 1 januari behalve dat ik het voor 1 januari zelf moet terugvragen bij de BD. Ben nu namelijk aan het oriënteren voor panelen
Oh ja, ik vergeet soms dat sommige omvormers nog schermpjes hebbenquote:Op woensdag 20 april 2022 12:11 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb ook geen slimme meter![]()
Ik stond in de schuur op een ladder te kijken op het schermpje van de omvormer. Dus op zich ben ik er wel van overtuigd dat de getallen kloppen.
Dat kijken doe ik tussendoor al een aantal dagen, op verschillende tijden van de dag. Ze liggen bijna pal zuid en maar een graad of 10. Hele afgelopen week niet boven de 2000 geweest
Naja, de Goodwe GW5000D-NS is, als ik het goed zie, een 5kW 1-fase omvormer.quote:Op woensdag 20 april 2022 12:40 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij 3x25 en als het goed is zit er verder niks tussen de omvormer en zijn eigen zekering in de meterkast.
En hij zou begrensd kunnen zijn, maar dat wordt tegengesproken doordat ik dit probleem eerder niet had en er in de tussentijd niemand aan gezeten heeft. Daarom vind ik het zo raar.
Aangezien een omvormer op een eigen aardlek automaat moet, kun je daar toch een 25A versie van pakken?quote:Op woensdag 20 april 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, de Goodwe GW5000D-NS is, als ik het goed zie, een 5kW 1-fase omvormer.
Kijk je naar een 3x25A groep, die zal zijn afgezekerd op 16A (als je je wil houden aan 1.6 factor t.b.v. de 'selectiviteit')
16A x 230 volt = 3.680 Watt. Dus je zal "legaal" maximaal een 3,6kW omvormer kunnen aansluiten of een grotere omvormer en die dan beperken in vermogen.
Een 5kW omvormer zou je moeten afzekeren op minimaal 22A (in de praktijk 25A) dus dat zal niet mogelijk zijn.
Zou je in de meterkast kunnen uitvissen wat voor automaat er achter hangt? 16A? 20A? 25A?
Staat er B16 op, dan is het bijvoorbeeld een 16 A(mpere).
Ik ga uit van de drie punten van de plaatjesquote:Op woensdag 20 april 2022 10:33 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is licht offtopic, maar het middelpunt van Nederland kan net zo goed Soest als Putten zijn.
https://nl.wikipedia.org/(...)elpunt_van_Nederland
Ja, maar als het tarief al 0% is dan hoef je niet meer als ondernemer bij de BD aan te melden, geen verzoek in te dienen onder de KOR te vallen enz.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
was dat geen kwestie van "the computer says no"? Straks valt het IT systeem van de belastingdienst om...quote:Op woensdag 20 april 2022 13:20 schreef Leandra het volgende:
En als ze dan toch bezig zijn, laat ze dan gelijk de BTW op groenten en fruit op 0% zetten
Als je op 3x 25A zit (3-fase) is je hoofdzekering ook 25A.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aangezien een omvormer op een eigen aardlek automaat moet, kun je daar toch een 25A versie van pakken?
De hoofdzekeringen zijn geen snelle zekeringen toch? Zet je op de omvormer een snelle zekering, is die kans vrij klein. Maar het is idd allemaal gerommel in een kleine marge, het beste is om voor 4+kW een 3 fasen omvormer te nemen uiteraard.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je op 3x 25A zit (3-fase) is je hoofdzekering ook 25A.
Zou je dan een 25A zekering pakken voor de omvormer, dan is niet te zeggen welke zekering / automaat eruit klapt en kan je hele woning dus zonder stroom zitten (of iig 1 fase eruit).
In het ergste geval moet je dan de netbeheerder bellen om hem te vervangen, heb je een automaat dan kan je die zelf omzetten.
Om dat soort 'grappen' te voorkomen houdt men een factor van zo'n 1,6x aan en dat noemt men 'selectiviteit'.
Dus is je hoofdzekering 25A dan is de volgende stap 16A (25 / 1,6).
Ja zoiets, of er was discussie of een pizza wel of geen groenten is omdat er tomaat op zit ofzo.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:25 schreef Zedi het volgende:
[..]
was dat geen kwestie van "the computer says no"? Straks valt het IT systeem van de belastingdienst om...
Op de 3 hoofdschakelaars C25. Binnen, buiten, zonnepanelen.quote:Op woensdag 20 april 2022 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou je in de meterkast kunnen uitvissen wat voor automaat er achter hangt? 16A? 20A? 25A?
Staat er B16 op, dan is het bijvoorbeeld een 16 A(mpere).
Dan kan het eigenlijk niet anders of de omvormer zou (op één of andere manier) begrensd moeten zijn. De vraag is: op hoeveel % van het totaalvermogen.quote:Op woensdag 20 april 2022 14:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Op de 3 hoofdschakelaars C25. Binnen, buiten, zonnepanelen.
Alle binnengroepen hebben wel B16.
Het klinkt alsof je gelijk hebt, maar er klopt toch ergens iets niet.quote:Op woensdag 20 april 2022 14:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan kan het eigenlijk niet anders of de omvormer zou (op één of andere manier) begrensd moeten zijn. De vraag is: op hoeveel % van het totaalvermogen.
Een 5kW omvormer met 5kWp aan panelen (25 x 200Wp) op een 16A afzekering gaat sowieso niet goedkomen, al vanaf zo'n 3680Watt heb je dan de kans dat de automaat eruit vliegt.
Heb je misschien foto's van hoe het aangesloten is aan de kant van de omvormer en een foto in de meterkast?quote:Op woensdag 20 april 2022 14:43 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je gelijk hebt, maar er klopt toch ergens iets niet.
Hij hangt hier 2,5 jaar en heeft nog nooit zo raar gedaan als nu. Is er ook nog nooit uit geklapt.
Het stomste is dat ie ook nog op een 3fasekabel ligt. En destijds gekocht is in overleg met degene die hem daarop ging aansluitenDus die heb ik nu maar gevraagd (benieuwd of ik contact krijg) of hij zich herinnert of ie direct op de hoofdzekering is aangesloten en of ie hem begrensd heeft.
Dat kan best de temperatuur zijn. De hoogste pieken zijn op felle zon, na een poos wolken&wind..quote:Op woensdag 20 april 2022 13:33 schreef daNpy het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit gezien dat mijn 3500W omvormer en 10x 350Wp ook daadwerkelijk 3000W opwekten, maar dat kan aan de oost-west opstelling liggen. Bij een maat van me is de omvormer ondergedimensioneerd tov de panelen, en die kapt op zonnige dagen dus gewoon lekker af
Wat me wel opviel is dat ik op een bewolkte dag een piek van 5kW heb gehaald (geen spijker maar wel breder), terwijl ik op dagen met geen of heel weinig bewolking een veel lager topvermogen haal van 4,5kW. Zou dat enkel de temperatuur zijn?
Momenteel doen we eigenlijk max 1 uur van ons af. Utrecht zit net op het randje.quote:Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef Zedi het volgende:
[..]
Elektrische CV is voor zover ik begrepen heb niet echt efficient dus ik zou altijd voor een warmtepomp gaan. Je huis moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn (degelijke isolatie) hoewel je verhalen hoort van mensen met een warmtepomp en matige isolatie.
Overcapaciteit is een lastige, hangt vooral af van je termijnplannen af. Als je pas over 10 jaar naar een warmtepomp of laadpaal gaat is het wellicht niet het beste idee om heel veel extra aan te leggen (tenzij je een hele hoge terugleververgoeding van je energiemaatschappij krijgt).
Wordt de volgde leaseauto geen EV en krijg je daar dan geen paal bij? Bij mij zat dat wel bij het leasecontract, kost me volgens mij 10 euro per maand. Ik krijg van de leasemaatschappij de stroomprijs die ik betaal terug.
Denk er bij het aanleggen alleen aan dat salderen er zeer waarschijnlijk ooit (2024 of later) af zal gaan en je dan dus zoveel mogelijk de energie die je opwekt direct wilt gebruiken. Je opwek een beetje uitsmeren door bijvoorbeeld een oost-west opstelling op je garage en zuid op je dak kan daarbij helpen.
Ik weet niet of @:bambino ook in Utrecht komt?
Mijn foto's willen vanuit de schuur ff niet uploaden, die hou je tegoed, maar op het display staat bij doorklikken iig power limit OFF. Daar ligt het dus niet aan. De zekering is nog nooit uit geslagen, dus dat is ook nog niet het probleem.quote:Op woensdag 20 april 2022 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je misschien foto's van hoe het aangesloten is aan de kant van de omvormer en een foto in de meterkast?
Uit de specificaties van de omvormer die je gaf, haal ik dat het een 1-fase omvormer is.
En dat is ook logisch gezien de lengte van de strings.
Maar ik begin nu toch te twijfelen of het mss 3-fase is, al zou het type dan niet kloppen.
Die 3x C25 zijn je hoofdzekeringen (en zitten nog voor de meter). Dus daar zou het sowieso niet direct aan kunnen zitten.quote:Op woensdag 20 april 2022 16:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn foto's willen vanuit de schuur ff niet uploaden, die hou je tegoed, maar op het display staat bij doorklikken iig power limit OFF. Daar ligt het dus niet aan. De zekering is nog nooit uit geslagen, dus dat is ook nog niet het probleem.
Maaaarrrr ik heb wel met de schuifdeur wijd open de wifi ver genoeg achterin de tuin gekregen dat ik nu na 2,5 jaar de app werkend heb, dus het heeft wel al iets opgeleverd![]()
Installeerman geeft aan dat ie rechtstreeks op de aardlekschakelaar zit (1 van die 3 C25 dingen).
Als je een slimme meter goed en direct (!) wil uitlezen zou je mss eens naar een Youless LS120 kunnen overwegen:quote:Op woensdag 20 april 2022 17:00 schreef arvensis het volgende:
Is hier iemand die bij Eneco zit?
Ik vind de app zo gebruiksonvriendelijk. Mis ook tijdsblokken van m’n verbruik per uur op sommige dagen. Verbruik per dag loopt twee dagen achter. Heel irritant. Herkenbaar?
Dank je voor je duidelijke uitleg! Geen eCV dusquote:Op woensdag 20 april 2022 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een elektrische CV (eCV) is gewoon een waterkoker, maar dan een hele grote.
Daar kan je nog 20 jaar op wachten maar het rendement blijft altijd 100%, ofwel als je er 1kWh stroom in stopt, krijg je 1kWh warmte.
Een warmtepomp zit rond de 350% rendement, is dus 3,5x zuiniger in energieverbruik. Stop je daar 1kWh stroom in dan krijg je 3,5kWh warmte (gemiddeld, over een heel jaar gezien).
Een eCV kan dus goedkoper lijken dan een warmtepomp (in aanschaf) maar is dat in gebruik zeker niet.
Vervang je met een eCV zo'n 1200m3 aardgas, dan kan je een stroomrekening van 9.600kWh verwachten.
Bij een warmtepomp is dit zo'n 2.750kWh.
Uiteraard zijn er met een warmtepomp wel hogere rendementen haalbaar in nieuwe of zeer goed geďsoleerde woningen maar een sCOP van ongeveer 3.5 is zeer realistisch.
Dank je!quote:Op woensdag 20 april 2022 11:41 schreef Zedi het volgende:
[..]
Elektrische CV is voor zover ik begrepen heb niet echt efficient dus ik zou altijd voor een warmtepomp gaan. Je huis moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn (degelijke isolatie) hoewel je verhalen hoort van mensen met een warmtepomp en matige isolatie.
Overcapaciteit is een lastige, hangt vooral af van je termijnplannen af. Als je pas over 10 jaar naar een warmtepomp of laadpaal gaat is het wellicht niet het beste idee om heel veel extra aan te leggen (tenzij je een hele hoge terugleververgoeding van je energiemaatschappij krijgt).
Wordt de volgde leaseauto geen EV en krijg je daar dan geen paal bij? Bij mij zat dat wel bij het leasecontract, kost me volgens mij 10 euro per maand. Ik krijg van de leasemaatschappij de stroomprijs die ik betaal terug.
Denk er bij het aanleggen alleen aan dat salderen er zeer waarschijnlijk ooit (2024 of later) af zal gaan en je dan dus zoveel mogelijk de energie die je opwekt direct wilt gebruiken. Je opwek een beetje uitsmeren door bijvoorbeeld een oost-west opstelling op je garage en zuid op je dak kan daarbij helpen.
Ik weet niet of @:bambino ook in Utrecht komt?
Een laadaansluiting zou ik altijd zelf regelen, heb je 1x de aanschaf plus installatiekosten.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:38 schreef MeisPluis het volgende:
[..]
Dank je!
Dat van die laadpaal dachten wij ook, maar bleek niet zo te zijn … kost echt veel per maand, dus maar laten zitten.
Wij kunnen ze wel over verschillende windrichtingen verdelen, dus dat zou dan wel goed uitkomen.
Ik heb iig 2 offertes opgevraagd (eigen huis en hier in het dorp via zo’n collectief) maar een onafhankelijke zou nog wel fijn zijn!
Is bij Vattenfall en Greenchoice net zo.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:00 schreef arvensis het volgende:
Is hier iemand die bij Eneco zit?
Ik vind de app zo gebruiksonvriendelijk. Mis ook tijdsblokken van m’n verbruik per uur op sommige dagen. Verbruik per dag loopt twee dagen achter. Heel irritant. Herkenbaar?
Ik zat hiervoor bij Greenchoice en vond die toch wel overzichtelijk.quote:Op woensdag 20 april 2022 20:01 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Is bij Vattenfall en Greenchoice net zo.
Dank! Maar dat is me te veel moeite en investering voor wat ook gratis wordt aangeboden. Dan moet ik het hier maar mee doen.quote:Op woensdag 20 april 2022 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je een slimme meter goed en direct (!) wil uitlezen zou je mss eens naar een Youless LS120 kunnen overwegen:
https://www.youless.nl/winkel/product/ls120.html
Een andere optie is een Raspberry Pi met een P1 kabel en Domoticz of vergelijkbare software. Is net iets lastiger maar met tutorials ook best goed te doen.
SOS Solutions of Kiwi Electronics heeft alle spullen daarvoor wel.
Overzichtelijk wel, maar zoals nu is het laatste gebruik dat ingevuld staat het verbruik van zondag, loopt ook aardig achter.quote:Op woensdag 20 april 2022 20:04 schreef arvensis het volgende:
[..]
Ik zat hiervoor bij Greenchoice en vond die toch wel overzichtelijk.
Geef toe, het is beter dan dit.quote:Op woensdag 20 april 2022 20:05 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Overzichtelijk wel, maar zoals nu is het laatste gebruik dat ingevuld staat het verbruik van zondag, loopt ook aardig achter.
Eh, ja, best wel.quote:Op woensdag 20 april 2022 20:08 schreef arvensis het volgende:
[..]
Geef toe, het is beter dan dit.
[ afbeelding ]
Lees jij ook een extra kWh meter uit met behulp van de youless? Moet je daarvoor nog iets wijzigen in de instellingen ? Hij ziet mijn extra kwh meter namelijk nu niet..quote:Op woensdag 20 april 2022 20:12 schreef laziness het volgende:
Ik kijk nooit in de app van mijn energieleverancier. Ik gebruik enelogic.
Wat is dat voor app?quote:Op woensdag 20 april 2022 20:12 schreef laziness het volgende:
Ik kijk nooit in de app van mijn energieleverancier. Ik gebruik enelogic.
Het zou pas echt bijzonder zijn als je ook gas gaat terugleveren.quote:Op donderdag 21 april 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb hier de vandebron en de solarman app op mijn telefoon zitten. De laatste voor de totaal oplevering. Die eerste voor het verbruik en lage/hoge bijzonderheden daarin.
Ik vind die van de bron ook leuke grafiekjes. Blauw is gas, geel boven de lijn verbruik, geel onder de lijn teruglevering..
[ afbeelding ]
De 18e ging er iemand in bad.. Dat zie je wel in het gas terug.
Grafiekjes ben ik ook dol op inderdaadquote:Op donderdag 21 april 2022 09:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb hier de vandebron en de solarman app op mijn telefoon zitten. De laatste voor de totaal oplevering. Die eerste voor het verbruik en lage/hoge bijzonderheden daarin.
Ik vind die van de bron ook leuke grafiekjes. Blauw is gas, geel boven de lijn verbruik, geel onder de lijn teruglevering..
[ afbeelding ]
De 18e ging er iemand in bad.. Dat zie je wel in het gas terug.
Ijsberg! Meer onder water dan erbovenquote:Op donderdag 21 april 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Grafiekjes ben ik ook dol op inderdaad![]()
[ afbeelding ]
Jaquote:Op donderdag 21 april 2022 11:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ijsberg! Meer onder water dan erboven
Dit is gewoon maximaal autistischquote:Op donderdag 21 april 2022 11:37 schreef Leandra het volgende:
Als vandaag net zo blijft gaan als gisteren...
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Grappig: om 08.30 uur ook exact dezelfde opbrengst, maar deze vind ik leuker, want 3,456
Wij gaan lekker gelijk op, ik zit tot en met gisteren op -182,039 voor deze maandquote:Op donderdag 21 april 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Grafiekjes ben ik ook dol op inderdaad![]()
[ afbeelding ]
Ja maar jij zult uiteindelijk meer hebben want ik heb niet mijn panelen fijn op het zuiden liggen, maar maar 6 ervan. Hoe dan ook, mij hoor je absoluut niet klagen verderquote:Op donderdag 21 april 2022 11:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij gaan lekker gelijk op, ik zit tot en met gisteren op -182,039 voor deze maand![]()
![]()
![]()
Ik ben dan ook maximaal autistisch.... als ik een van de maand nog wat van een spaarrekening naar een lopende rekening moet schuiven omdat er iets afgeschreven wordt dan doe ik ook van die 12,34 bedragen.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is gewoon maximaal autistischLekker ook, 6 kW vermogen, dat haal ik bij lange na niet, ik kom 'momenteel' niet verder dan 5.3 kW al weet ik dat het in hoogzomer ook op de 6 zit, maar dat is dan ook wel maximaal.
Maar misschien verbruiken wij ook wel meer energie....quote:Op donderdag 21 april 2022 11:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar jij zult uiteindelijk meer hebben want ik heb niet mijn panelen fijn op het zuiden liggen, maar maar 6 ervan. Hoe dan ook, mij hoor je absoluut niet klagen verder
Dat denk ik niet, want jouw huis is nieuwer.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar misschien verbruiken wij ook wel meer energie....
Ja, maar dat is de warmtepomp, die verbruikt nu niet zoveel meer, de koelkasten vriezer, ovens, lampen enz. gaan wel gewoon door; 2 volwassenen en een 11-jarige die ook een laptop heeft, TV kijkt, zit te gamen enz. enz. enz.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want jouw huis is nieuwer.
Ja, maar dát gaat hier allemaal automatisch. Ik bereken ook per dag, maand en 'altijd' wat wat gekost heeft (maar niet de lampen daar dat allemaal Philips Hue is) qua grote apparaten muv de warmtepomp.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat is de warmtepomp, die verbruikt nu niet zoveel meer, de koelkasten vriezer, ovens, lampen enz. gaan wel gewoon door; 2 volwassenen en een 11-jarige die ook een laptop heeft, TV kijkt, zit te gamen enz. enz. enz.
Dus ik denk idd dat onze warmtepomp niet meer verbruikt dan die van jullie, maar wijzelf misschien wel.
Ik heb alleen al 7 buitenlampen die iedere avond en ochtend aan zijn, en dan binnen nog, als er lampen aan zijn
Ik was mijn spullen allemaal op 60 graden. Dat van de vrouw en dochter kan dat niet bij, maar al mijn kleding gaat op 60 graden.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:00 schreef Leandra het volgende:
Plus dat ik nagenoeg iedere was in de droger gooi![]()
En ik was regelmatig op 60 graden, soms op 95 graden, dat merk je echt wel in het verbruik van de wasmachine.
Buiten is hier ook Philips Hue en automagisch, wel met gezellige kleurtjes enzoquote:Op donderdag 21 april 2022 12:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dát gaat hier allemaal automatisch. Ik bereken ook per dag, maand en 'altijd' wat wat gekost heeft (maar niet de lampen daar dat allemaal Philips Hue is) qua grote apparaten muv de warmtepomp.
quote:Op donderdag 21 april 2022 12:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Buiten is hier ook Philips Hue en automagisch, wel met gezellige kleurtjes enzo![]()
Binnen is vrijwel allemaal Ikea Tradfri, werkt vooralsnog ook prima, die heb ik niet op automagisch maar zetten we gewoon aan als het nodig is.
Ik bereken verder niks, ik hou keurig het stroomverbruik bij, en eens per maand het verbruik van de warmtepomp, zoals de warmtepomp dat zelf aangeeft, en verder zie ik wel aan de dagelijkse verbruikscijfers dat er wassen gedraaid zijn, of dat de oven gebruikt is bijvoorbeeld, maar daar maak ik verder geen studie van.
Ik heb dan ook geen vaste wasdag, dat zou het zoveel overzichtelijker maken![]()
Echt de slechtste avond van de week maar ja Sheldon komt niet verder dan de treintjeswinkel. Die gaat niet naar de kroegquote:
Sheldonquote:Op donderdag 21 april 2022 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.bol.com/nl/nl/p/magische-kleding-wasgoed-vouwplank-xl-sheldon-kledingvouwer-opvouwplank-vouwer/9200000065668749/quote:Op donderdag 21 april 2022 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sheldon
Oh, en dat shirtvouwding zou ik zo geweldig vinden![]()
![]()
![]()
Hier geen probleem, ze leveren nu 10kWquote:Op donderdag 21 april 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
Enelogic laat wel mooie grafiekjes zien van een apparaat aanzetten en wat dat doet met je verbruik.
De oven even aanzetten voor een broodje kunnen zelfs mijn zonnepanelen niet tegen op
Ja, ik weet.... maar ik doe het niet, want nu vouw ik op de strijkplank en dat is qua hoogte een stuk beter dan wanneer ik dat ding op het bed zou leggenquote:
Ziet er ook wel goedkoop uitquote:Op donderdag 21 april 2022 12:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik weet.... maar ik doe het niet, want nu vouw ik op de strijkplank en dat is qua hoogte een stuk beter dan wanneer ik dat ding op het bed zou leggen
Grappig, N had kennelijk de oven net aangezet voor een paar broodjes, morgen even kijken wat dat met de grafiek van vandaag deedquote:Op donderdag 21 april 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
Enelogic laat wel mooie grafiekjes zien van een apparaat aanzetten en wat dat doet met je verbruik.
De oven even aanzetten voor een broodje kunnen zelfs mijn zonnepanelen niet tegen op
Nee, ik bereken zelf niks handmatig, gebeurt automatisch. Ik heb gewoon een dashboard waarop ik per apparaat zie wat dat heeft gedaan in ¤ per dag, maand, 'altijd'. Niet omdat ik er iets mee doe, maar omdat het kan. Heb ik direct ingesteld toen ik naar Home Assistant ben overgestapt maaaaaanden geledenquote:Op donderdag 21 april 2022 12:12 schreef Leandra het volgende:
Ik bereken verder niks, ik hou keurig het stroomverbruik bij, en eens per maand het verbruik van de warmtepomp, zoals de warmtepomp dat zelf aangeeft, en verder zie ik wel aan de dagelijkse verbruikscijfers dat er wassen gedraaid zijn, of dat de oven gebruikt is bijvoorbeeld, maar daar maak ik verder geen studie van.
Ik heb dan ook geen vaste wasdag, dat zou het zoveel overzichtelijker maken![]()
Dat is wel mooi, het enige waar ik dat graag voor zou willen is voor de warmtepomp, want ik ben wel nieuwsgierig wat die nou werkelijk verbruikt, want ik heb het idee dat het verbruik dat in het scherm staat niet altijd helemaal klopt.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik bereken zelf niks handmatig, gebeurt automatisch. Ik heb gewoon een dashboard waarop ik per apparaat zie wat dat heeft gedaan in ¤ per dag, maand, 'altijd'. Niet omdat ik er iets mee doe, maar omdat het kan. Heb ik direct ingesteld toen ik naar Home Assistant ben overgestapt maaaaaanden geleden
Ja, ik dacht ook in het begin 'laat ik het eens proberen voor 1 apparaat'.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is wel mooi, het enige waar ik dat graag voor zou willen is voor de warmtepomp, want ik ben wel nieuwsgierig wat die nou werkelijk verbruikt, want ik heb het idee dat het verbruik dat in het scherm staat niet altijd helemaal klopt.
Ja, daar ben ik ook bang voorquote:Op donderdag 21 april 2022 12:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, ik dacht ook in het begin 'laat ik het eens proberen voor 1 apparaat'.![]()
Toen volgde de rest al heel snel. Omdat het kán en het is leuk om ermee te fröbelen.
Ja, en dan moet je uiteraard voor elk apparaat een stekker hebben waarvan je het verbruik kunt uitlezen, dus om te weten hoeveel een apparaat kost moet je per stekker eerst minimaal 49 euro uitgeven (voor de stekkers die ik heb) om te weten wat het apparaat aan stroom verbruikt, dus om te besparen hoef je 't niet te doenquote:
quote:Op donderdag 21 april 2022 12:19 schreef Leandra het volgende:
Mijn vader heeft wel een vaste wasdag![]()
![]()
![]()
Wij ook bijna altijd in het weekend, want daltarief en pre-corona omdat je toen tijd had... Proberen nu zo nu en dan wassen doordeweeks te doen als de zon schijnt (kun je deel ook nog buiten laten drogen) om direct verbruik om hoog te brengen voor als het salderen er ooit afgaat. Maar komt vaak toch nog steeds vaak op het weekend aanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
Wij proberen zo veel mogelijk doordeweeks te doen zodat we in het weekend kunnen chillenquote:Op donderdag 21 april 2022 14:12 schreef Zedi het volgende:
[..]
Wij ook bijna altijd in het weekend, want daltarief en pre-corona omdat je toen tijd had... Proberen nu zo nu en dan wassen doordeweeks te doen als de zon schijnt (kun je deel ook nog buiten laten drogen) om direct verbruik om hoog te brengen voor als het salderen er ooit afgaat. Maar komt vaak toch nog steeds vaak op het weekend aan
Daar is een Airfryer ook veel beter voor geschikt dan een oven.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |