Dit is toch hèt probleem met zonnepanelen. Niemand wil andere stroom kopen als het er is en iedereen moet een backup voor als het er niet is. Je energieleverancier heeft gewoon een nieuw gat gevonden waarin het je kan naaien.quote:Op zondag 17 april 2022 07:22 schreef freak1 het volgende:
goedemorgen allen;
even een wat lastige casus. om herleidbare info tot een minimum te beperken gebruik ik voorbeeldbedragen en getallen...
mijn uitdaging;
consumenten aanslutiing, 3X80A.
ik gebruik veel stroom, 5500kwh gemiddeld per maand
zonnepanelen zijn interessant, dus heb veel zonnepanelen. genoeg om op jaarbasis rond de 60.000 kwh uit te komen. die zijn bijna helemaal actief, grote opstelling dus ook hier en daar wat opstartproblemen.
mijn energieleverancier levert stroom op basis van uurprijzen. good for me want ik betaalde tot nu toe, ook met de huidige energie toestanden, rond de 21 tot 31 cent per kwh (31 was duurste maand, prijzen ex btw en belastingen\transportkosten).
nu heb ik mijn eerste echte zonnemaand binnen, maar de rekening verbaast me..
mijn nota zegt:
vaste leverkosten xxx <prima
levering: 4000 kwh maal 0.29333 euro is ~1200 euro
teruglevering 3000 kwh maal 0.19 euro is ~minus 600 euro
opslag over 1000 euro is xxx
en dan nog de voorschot energie belasting, voorschot ODE belasting, vermindering energiebelasting en netbeheerkosten.
nu denk ik, ho eens even, maar de saldering dan? moet ik niet gewoon 1000 maal 0.29 euro betalen?
zei claimen nee, want wij leveren op uurprijzen. dus toen jij terugleverde was de stroom gemiddeld genomen 19 cent, toen je afnam was de stroom gemiddeld 29 cent.
allemaal mooi en aardig, maar dat scheelt nogal.. en is niet echt in lijn met saldering..
nuhelpt het niet dat ze op de site aangeven dat zonnepanelen juist voordelig zijn bij hun want "vaak is de stroom overdag duurder dan snachts dus levert het juist extra op dan bij anderen" en als ik in mij control panel naar de gemiddelde prijzen kijk over de maand (ik heb geen inzicht in de uurprijzen) dan lijkt het in het panel alsof ik 0.26 euro over de maand moet betalen en ook terugkrijg.. dat is een mooi gemiddelde maar dat wordt dan wel bijzonder in mijn nadeel geimplementeerd.
iemand enig advies of ervaring met uurprijzen electra en teruglevering? mag dit?
dit lijkt mij persoonlijk namelijk niet in lijn met saldering...
Dank voor je mening maar helpt me niets.quote:Op zondag 17 april 2022 07:33 schreef XL het volgende:
[..]
Dit is toch hèt probleem met zonnepanelen. Niemand wil andere stroom kopen als het er is en iedereen moet een backup voor als het er niet is. Je energieleverancier heeft gewoon een nieuw gat gevonden waarin het je kan naaien.
Het is toch logisch wat er gebeurd?quote:Op zondag 17 april 2022 07:35 schreef freak1 het volgende:
[..]
Dank voor je mening maar helpt me niets.
Ik ben vooral op zoek naar zowel ervaring als enige.onderbouwing waarom dit wel of niet zou passen in het salderingsplaatje.. dit gaat om serieus geld...
Dat heeft niets met naaien te maken, overdag is er goedkope groene energie en als het donker is moeten de dure centrales gaan draaien. Wees blij dat je niet nog uitgeschakeld wordt als er teveel stroom is.quote:Op zondag 17 april 2022 07:33 schreef XL het volgende:
[..]
Dit is toch hèt probleem met zonnepanelen. Niemand wil andere stroom kopen als het er is en iedereen moet een backup voor als het er niet is. Je energieleverancier heeft gewoon een nieuw gat gevonden waarin het je kan naaien.
Kijk daar heb ik wat aan. Mijn vraag ligt simpelweg op dat het verplicht is te salderen. Wat ik nergens kan vinden is of dat nu moet.per jaar, per dag, per maand of per uur.quote:Op zondag 17 april 2022 08:40 schreef Wiedanwel het volgende:
Of het mag weet ik niet, maar ik zie dat easyenergy, die ook met uurprijzen werkt, op de website duidelijk uitlegt dat ze salderen oer uur.
Met jouw contract loop je alvast vooruit op de toekomstige situatie die, zoals je ziet, logischerwijs niet in het voordeel is van de zonnepanelenbezitter. Het zou dus wel eens rendabel kúnnen zijn om alsnog over te stappen naar een andere leverancier.
Volgens de consumentenbond;quote:Op zondag 17 april 2022 09:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
Kijk daar heb ik wat aan. Mijn vraag ligt simpelweg op dat het verplicht is te salderen. Wat ik nergens kan vinden is of dat nu moet.per jaar, per dag, per maand of per uur.
Het is laten we zeggen wel erg toevallig dat het 10 cent per kWh scheelt tussen levering en afname..
Tijd om.over te stappen dua
quote:Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de stroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met de stroom die je afneemt. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen stroom minus teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.
Het vastrecht voor energietransport betaal je altijd, ook als je nettoverbruik nul is. De vermindering energiebelasting krijg je altijd. En is onafhankelijk van het wel of niet terugleveren van zonnestroom. Deze post is in 2022 ¤825. Je totale stroomrekening kan met zonnepanelen daardoor makkelijk negatief uitkomen. Als je nog niet van het aardgas af bent, heb je daar natuurlijk nog wel kosten voor. En zal je energierekening nog niet op nul uitkomen.
Dat dat geen saldering is maar dat dat in en verkoop is. Wettelijk is de energieleverancier plicht geleverde met afgenomen kwhs te verrekenen. Maar er staat geen termijn. De leverancier heeft geen inzicht in historische tarieven en de leverancier do wet overal voorkomen alsof het juist voordeliger is.quote:Op zondag 17 april 2022 07:41 schreef XL het volgende:
[..]
Het is toch logisch wat er gebeurd?
Je verkoopt je stroom overdag als er veel stroom beschikbaar is. Je koopt stroom als het niet beschikbaar is, daardoor krijg je weinig en betaal je veel.
Ik geloof dat ik niet snap wat je niet snapt?
Akkoord dus op jaarbasis.. dat betekend dat ik ofwel een sloot geld terugkrijg aan het einde van het jaar of dat ze het fout doen?quote:
Het per teller salderen vind ik prima. Ik heb geen piek en dal ik heb uurtarief. Wat er nu gebeurd is dat er niet met telewerken wordt gesaldeerd maar dat het lijkt alsof er een teruglever en lever tarief is. En dat mag volgens mij niet maar vandaar mijn vraagquote:Op zondag 17 april 2022 08:28 schreef laziness het volgende:
Ik had ook bijna een contract afgesloten waar men niet normaal en dal tarief met elkaar saldeert maar per teller.
Het mag allemaal dus daarom altijd de kleine lettertjes lezen.
We doen nu de aanname dat er per uur gesaldeerd wordt, mijn vraag was dus of dat mag of dat het op jaarbasis moet..quote:Op zondag 17 april 2022 10:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Met salderen per uurtarief is dit toch logisch?
Ik denk dat je beter over kunt gaan op een piek en dal leverancier.
De termijn is per uur voor jou. Je saldeert voor de periode waarin je in en verkoopt. Dat is toch logisch? Of mis ik iets heel opzichtigs?quote:Op zondag 17 april 2022 09:42 schreef freak1 het volgende:
[..]
Dat dat geen saldering is maar dat dat in en verkoop is. Wettelijk is de energieleverancier plicht geleverde met afgenomen kwhs te verrekenen. Maar er staat geen termijn. De leverancier heeft geen inzicht in historische tarieven en de leverancier do wet overal voorkomen alsof het juist voordeliger is.
Nou ja, het is logisch maar niet meer als je bedenkt dat de afgelopen 20 jaar niks is gedaan om het net voor te bereiden op deze verandering, de winsten verdwenen zijn en nu de klant moet opdraaien voor investeringen.quote:Op zondag 17 april 2022 07:49 schreef halfway het volgende:
[..]
Dat heeft niets met naaien te maken, overdag is er goedkope groene energie en als het donker is moeten de dure centrales gaan draaien. Wees blij dat je niet nog uitgeschakeld wordt als er teveel stroom is.
Je mist de wet. Die zegt dat je saldeert op jaar en niet per uur.quote:Op zondag 17 april 2022 10:14 schreef XL het volgende:
[..]
De termijn is per uur voor jou. Je saldeert voor de periode waarin je in en verkoopt. Dat is toch logisch? Of mis ik iets heel opzichtigs?
Volgens mij gaat het idd over de factuurperiode. Wij hebben piek- en dalteller en daarover wordt het salderen ook berekend. Dus wat je teruglevert in daltarief wordt verrekend tegen daltarief en vice versa. Net als het gebruik.quote:Op zondag 17 april 2022 10:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Ik denk dat de energieboeren het salderen -bewust- interpreteren als het salderen over de facturatieperiode. Wie één tarief heeft, saldeert op jaarbasis. Wie dag / nacht tarief heeft, saldeert apart over die tellers. En wie uurtarief hanteert, saldeert per uur.
Je zou de wet er bij moeten zoeken om te zien of ze dat recht daadwerkelijk hebben. De consumentenbond zit er zelf ook weer graag naast in het voordeel van de consument dus daar zou ik ook niet teveel waarde aan hechten.
Klinkt an sich logisch. Als ik dan de site van de Consumentenbond idd bekijk dan zeggen ze op jaarbasis. Dat dat wettelijk is geregeld. Tel daarbij op dat in mijn control panel de hemiddel.uurprijs wordt aangegeven voor teruglvering en levering op 0.26 en dan voel ik me.toch een beetje gepakt..quote:Op zondag 17 april 2022 10:14 schreef XL het volgende:
[..]
De termijn is per uur voor jou. Je saldeert voor de periode waarin je in en verkoopt. Dat is toch logisch? Of mis ik iets heel opzichtigs?
Ook per jaar salderen kan je met uurafrekening doenquote:Op zondag 17 april 2022 10:27 schreef freak1 het volgende:
[..]
Klinkt an sich logisch. Als ik dan de site van de Consumentenbond idd bekijk dan zeggen ze op jaarbasis. Dat dat wettelijk is geregeld. Tel daarbij op dat in mijn control panel de hemiddel.uurprijs wordt aangegeven voor teruglvering en levering op 0.26 en dan voel ik me.toch een beetje gepakt..
Neem ik bijvoorbeeld de site van easystroom dan scheelt het een paar euro in hun voorbeelden. Het scheelt dus 10 cent per kWh voor mij.. dat is veel.. het gaat hier om 4000 per maand..
dat geloof ik zeker. maar ik vind het verschil bizar hoog, meer dan 30 procent tussen teruglevering en levering. ik heb overigens de startpost wat verduidelijkd.quote:Op zondag 17 april 2022 10:28 schreef XL het volgende:
[..]
Ook per jaar salderen kan je met uurafrekening doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |