Ik wil toch nog maar eens een moment nemen om mijn onbegrip en eerlijk gezegd afschuw uit te spreken over alle goedpraters, alle Poetin-fanboys, alle 'two-siders' in dit verhaal.
Er is één invasieve macht: Rusland.
Al dat domme geschreeuw over Azov-milities: gezochte argumenten.
Al dat domme geschreeuw over biolabs: gezochte argumenten.
Al dat domme geschreeuw over Zelensky en zijn motieven: gezochte argumenten
Al dat domme geschreeuw over NAVO-uitbreiding: gezochte argumenten.
Door hierover op onironische wijze over te beginnen, maakt je even leeghoofdig als Joost Niemöller, even naïef als Thierry Baudet, even huichelachtig als Poetin-adept Wierd Duk.
De werkelijkheid: Honderdduizend doden, die allemaal nog hadden geleefd als Rusland Oekraïne niet was binnen gevallen.
De werkelijkheid: Als de doden niet vallen op het slagveld, dan vallen ze wel onder de Russische bezetting. Overgave is niet het voorkomen van doden, het is het verplaatsen van doden buiten het zicht. De deportaties, de zuiveringen, de afrekeningen met politieke opponenten - dat zijn de doden die je erbij krijgt na een overname.
De werkelijkheid: Appeasement werkt niet. Appeasement tov Rusland brengt je waar Kazachstan, waar Wit-Rusland nu staan. Al dertig jaar onder het juk van dictatoren. Rusland wil geen neutrale landen aan de grens, maar vazalstaten. Een paar extra stemmen op het wereldtoneel, zodat ze minder geïsoleerd lijken.
Ik weet niet waar die mensen precies een afslag gemist hebt bij het uitdelen van menselijkheid, maar als je daadwerkelijk het internet afstruint op zoek naar filmpjes waarin de Russen 'vriendelijk' doen tegen 'Oekraïners' terwijl er 6000 oorlogsmisdaden gerapporteerd worden vanuit alle hoeken van het land in een oorlog die Rusland überhaupt zelf begonnen is (en aan het verliezen is) dan ben je echt misselijkmakend.
Ik zou hier echt een enorme rant willen plaatsen, maar ik kan eigenlijk de woorden niet vinden om te beschrijven hoe weerzinwekkend ik de nonchalance (want dat is het, het is pure, luie, gemakzuchtige, egoïstische nonchalance, een eerste wereldprobleem) vind die je moet hebben om zo schandalig om te gaan met de mensenlevens die nu kapotgemaakt worden. Dat je vanuit een soort baldadigheid/hersenaandoening met je filterbubbeltje vol mede-debielen lekker pro-Rusland gaat zitten te zijn, lekker AZOV roepen, of WEF, of biolabs, of 'Zelensky is ook geen lieverdje', of 'Rusland kan oorlogsmisdaad XXX niet gedaan hebben, want dat zou teveel voor de hand liggen en dus dom zijn. Hier klopt iets niet!' of iets anders volslagen achterlijks. Echt. Val dood. Snij je internetkabels door.
Dat dus.