abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juni 2022 @ 17:34:57 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205034421
quote:
13s.gif Op zondag 12 juni 2022 14:15 schreef 2thmx het volgende:
Dat de kinderalimentatie inkomensafhankelijk is laat al zien dat het complete bullshit is. Het gaat er toch om dat je als vader bijdraagt in de kosten van jullie kinderen? Waarom zouden die kosten hoger zijn als jij een hoger inkomen hebt? Het slaat als kut op Dirk. Maar zij krijgt dus al bijna 200 euro aan kinderbijslag, plus bijna 500 euro aan KGB en daar bovenop moet nog 700-1100 euro aan kinderalimentatie komen? Wtf? 1400-1800 aan maandelijkse kosten voor twee kinderen? :D :r Wie gelooft deze bullshit? Je betaalt voor háár levensonderhoud (en dat van haar nieuwe partner), niet voor jullie kind. En dat allemaal keurig in lijn met de o zo ‘rechtvaardige’ wet. Ranzig :r.
Jij denkt dat kinderen in een gezin waar vader ¤ 5.000 netto per maand verdient en moeder ¤ 1.500 net zoveel kosten als kinderen in een gezin waar zowel vader als moeder ¤ 1.500 netto per maand verdienen?
Serieus?
Je denkt dat die kinderen uit dat gezin waar ¤ 6.500 netto per maand binnenkomt geen duurdere hobby's, kleding en levensstandaard hebben dan de kinderen uit dat gezin waar ¤ 3.000 netto per maand binnenkomt?

Het doel van kinderalimentatie is dat de kinderen niet nog erger het slachtoffer worden van de scheiding dan ze al zijn, dus dat ze er niet op achteruit hoeven te gaan in hobby's, kleding en verdere levensstandaard.
Dat is waarom kinderalimentatie inkomensafhankelijk is, de zorg voor de kinderen is simpelweg op een ander kostenniveau bij een ander inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205034557
Het belang van d kinderen :r :r /s
pi_205036574
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2022 17:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het doel van kinderalimentatie is dat de kinderen niet nog erger het slachtoffer worden van de scheiding dan ze al zijn, dus dat ze er niet op achteruit hoeven te gaan in hobby's, kleding en verdere levensstandaard.
1. Voor het geluk van kinderen maakt materiële welvaart zéér weinig uit. Geen mens houdt een jeugdtrauma over aan het opzeggen van een dure hobby, terwijl je complete sporthallen kunt vullen met mensen die hebben geleden onder een verstoorde relatie van hun ouders.
2. Je vader financieel ten onder zien gaan (nogmaals: 2.000 euro netto, waarvan 1.000+ euro aan huur opgaat en dus 700-1100 aan alimentatie: hoe dan?) heeft daarentegen wél een grote impact op het geluk van een kind.
3. Als de 1400-1800 euro, waaronder de 700-1100 euro alimentatie, werkelijk nodig zijn voor uitgaven aan de kinderen, waarom dan niet een aparte rekening voor de kinderen openen, waar al dit geld gestort wordt en alle uitgaven aan de kinderen mee betaald worden? Mocht er dan geld overblijven — wat mij zeer waarschijnlijk lijkt, want in Nederland geeft geen modaal gezin een dergelijk bedrag per maand uit aan twee kinderen —, dan kan dit weer teruggestort worden aan TS (of op dezelfde rekening gespaard worden voor de latere studie van de kinderen).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2022 21:15:17 ]
pi_205036588
quote:
13s.gif Op zondag 12 juni 2022 17:49 schreef Stepperoller het volgende:
Het belang van d kinderen :r :r /s
Uit eigenbelang de vader van je kinderen financieel ruïneren en dan het gore lef hebben om te pretenderen dat je het allemaal voor diezelfde kinderen doet :r.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2022 21:14:49 ]
pi_205036739
quote:

[..]
Jij denkt dat kinderen in een gezin waar vader ¤ 5.000 netto per maand verdient en moeder ¤ 1.500 net zoveel kosten als kinderen in een gezin waar zowel vader als moeder ¤ 1.500 netto per maand verdienen?
Serieus?
Je denkt dat die kinderen uit dat gezin waar ¤ 6.500 netto per maand binnenkomt geen duurdere hobby's, kleding en levensstandaard hebben dan de kinderen uit dat gezin waar ¤ 3.000 netto per maand binnenkomt?

Dat is waarom kinderalimentatie inkomensafhankelijk is, de zorg voor de kinderen is simpelweg op een ander kostenniveau bij een ander inkomen.
De gedachte is natuurlijk goed maar er zitten wel een flink aantal problemen bij:

1. Het is kinderalimentatie maar je bent niet alleen de levensstandaard van de kinderen aan het verbeteren, ook die van de andere ouder.
2. Je kan niet afdwingen dat het geld ook daadwerkelijk aan de kinderen wordt besteed en ze dus niet alsnog achteruit gaan in levensstandaard.
3. Het is gedurende de hele jeugd van een kind. Natuurlijk hoeft een kind niet direct van superluxe naar bijstandsniveau te gaan, maar 20 jaar lang de standaard aanhouden is ook wel extreem.
4. Ze gaan uit van Nibud normen die naar mijn mening extreem hoog liggen. Als je als gezin 6500 euro inkomen hebt, waarbij je bijv. maandelijks 1500/2500 euro spaart omdat je je kinderen niet overdreven luxe opvoedt, dan is dat bij uit elkaar gaan niet relevant. De ene ouder moet dan dus flink gaan bijdragen wat indirect dus meer partneralimentatie is dan kinderalimentatie. Of de kinderen krijgen het luxer.

Bij een inkomen van 4000 netto als gezin met 2 kinderen onder de 4 jaar, zou je 900 euro per maand aan de kinderen kwijt zijn.
Dat zijn echt absurde bedragen.
Dat zou bij ons 50% van onze totale uitgaven betreffen.
Snap ook niet waarom kinderen onder de 4 duurder zouden zijn. Kinderopvangtoeslag bij dit soort inkomens ligt vrij hoog en niet iedereen maakt er gebruik van (denk aan oma/opa/wisselende roosters). De hoogste uitgaves zitten in eerste jaar (kinderkamer spullen, luiers, melk, etc).

Er is dus een redelijk complexe berekening gemaakt om een standaard kunnen bepalen voor kinderalimentatie die heel vaak totaal niet passend is.
En de situatie van TS laat dit ook zien. Er is geen reden om TS zo absurd veel te laten betalen.
Eerst denken, dan typen
pi_205044868
Mogelijk interessant voor TS:

quote:
Een creatieve en praktische oplossing bood het gerechtshof te ’s-Hertogenbosch aan een vader die zich zorgen maakte over de bestemming van de kinderalimentatie vanwege het marginale inkomen van de moeder. Het gerechtshof erkende die zorg, mede omdat de moeder had aangegeven dat zij een deel van de kinderalimentatie zou gebruiken om in haar eigen levensonderhoud te voorzien. Het gerechtshof bepaalde dat de man de helft van zijn onderhoudsbijdrage rechtstreeks aan de vrouw moest voldoen, waarmee zij kon voorzien in de kosten van het verblijf van de kinderen bij haar. De andere helft van zijn onderhoudsbijdrage moest hij in natura voldoen door bepaalde kosten, zoals de kosten van sport en bijlessen, te betalen .
Over het verzoek van een vader om een deel van de kosten in natura te betalen, deed ook de rechtbank Limburg onlangs uitspraak. De vader twijfelde of de kinderalimentatie wel werd gebruikt ten behoeve van de kinderen, want hij wist dat de moeder veel schulden had. De rechtbank merkte op dat de onderhoudsbijdrage in principe rechtstreeks moet worden uitbetaald aan de ouder die de kinderen verzorgt en opvoedt. De rechtbank vond de zorg van de vader terecht, te meer nu uit de omstandigheden zou kunnen worden afgeleid dat de moeder in financiële problemen verkeerde. De rechtbank besliste daarom dat de man een deel van de kinderalimentatie op een aparte rekening moet storten. Beide partijen hebben toegang tot die rekening, zodat de vader inzage heeft in de wijze waarop de kinderalimentatie wordt besteed.
En wellicht eveneens interessant:
https://leavingholland.com/emigreren-naar-thailand/

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2022 22:59:36 ]
pi_205047419
quote:

[..]
Serieus?

Als het gaat om het belang van kinderen, dan regelt men zoiets via een kinderrekening o.i.d. En dan wordt wel aangetoond dat die kosten er inderdaad zijn.
pi_205047505
quote:

[..]
Serieus?

Hier wil ik wel graag op in gaan. Het inkomen verworven uit zelfstandigheid is nooit aangewend voor de dagelijkse ofwel maandelijkse behoefte. Het gaat erom wat bepaald de behoefte van de kinderen, wat staat er maandelijks tot je beschikking en waar leef je van. Wij leefden maandelijks van onze vaste inkomens. Hierop zijn ook de uitgaven gebaseerd waaronder de dagelijkse behoeftes van de kinderen.

Voorbeeld; sommige mensen leven op krediet en kunnen ver in het rood staan. Is het dan zo dat de behoefte van een kind gebaseerd is op maandelijkse tekorten? Nee, dan leef je op te grote voet. Echter, het is wel wat de kinderen gewend zijn (eventueel zelfs een PL'tje voor grote uitgaves?).

In dit geval werd er geen salaris uitgekeerd vanaf de rekening uit zelfstandigheid. Wij leefden van het vaste inkomen uit arbeid (twee vaste inkomens). Incidenteel werden grotere uitgaves in sommige gevallen gedaan vanaf mijn privé saldo's. Dit zijn geen uitgaves voor de kinderen, dit betreft bijvoorbeeld een aanleg aanlegsteiger.

Mijn ex-partner heb ik aangegeven gewoon rekening te houden met het vervallen van het inkomen uit zelfstandigheid (lees ik trek het niet). Daarmee gaat zij niet akkoord. Zij wil dat het gebaseerd wordt op het inkomen de afgelopen x jaar inclusief ZZP.

[ Bericht 2% gewijzigd door Papa_van_twee op 14-06-2022 12:34:57 ]
pi_205047519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als het gaat om het belang van kinderen, dan regelt men zoiets via een kinderrekening o.i.d. En dan wordt wel aangetoond dat die kosten er inderdaad zijn.
Precies. Dat wilt mevrouw ook niet.
pi_205047545
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:32 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Precies. Dat wilt mevrouw ook niet.
Dan gaat het waarschijnlijk niet om het belang van de kinderen, maar om haar eigen portemonnee.
  dinsdag 14 juni 2022 @ 12:35:50 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205047546
Ik reageerde op een opmerking dat inkomensafhankelijke kinderalimentatie nonsens zou zijn.
Ik heb vervolgens uitgelegd waarom er gerekend wordt zoals er gerekend wordt.
Dat dat inkomen in individuele gevallen niet voor het gezin aangewend wordt is leuk en aardig, maar geen reden om te stellen dat de hele berekening anders zou moeten.
En al helemaal niet als dat komt van iemand die het ook een goed idee vindt om de suggestie te doen dat je naar het buitenland vertrekt en je kinderen helemaal laat stikken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205047571
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:
Ik reageerde op een opmerking dat inkomensafhankelijke kinderalimentatie nonsens zou zijn.
Dat dat inkomen in individuele gevallen niet voor het gezin aangewend wordt is leuk en aardig, maar geen reden om te stellen dat de hele berekening anders zou moeten.
En al helemaal niet als dat komt van iemand die het ook een goed idee vindt om de suggestie te doen dat je naar het buitenland vertrekt en je kinderen helemaal laat stikken.
Nou, het stellen dat behoefte van kinderen op basis van inkomen vind ik nogal bijzonder. Want wij leefden uitermate zuinig, maar die keuze kan ik nu niet meer maken. Er wordt nu gewoon simpelweg een gemiddelde genomen, dat heb ik links- of rechtsom maar te betalen. Als mijn wasmachine kapot gaat, kan ik niet de keuze maken deze maand iets minder alimentatie te betalen.
  dinsdag 14 juni 2022 @ 12:41:20 #213
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205047585
Soms lijkt het net of alle vrouwen na een scheiding de man financieel willen uitkleden maar dat is dus niet altijd zo.
Bij mij was het namelijk precies andersom. Vader is gelijk gestopt met werken zodat hij geen allimentatie (voor zijn kind, niet voor mij, niet nodig want ik werk gewoon) hoefde te betalen en is daarnaast een rechtzaak tegen mij begonnen, hij kreeg een advocaat van onvermogen, en ik heb me jaren scheel betaald aan een advocaat. Gelukkig heeft hij die rechtzaak verloren anders was ik failliet geweest. Heeft me totaal ruim 25.000 aan advocaat gekost. Samen met mijn inverstering in het huis heeft alles bij elkaar me 75.000 gekost. Had een mooie nieuwe start kunnen worden maar de advocaten hebben alles gekregen. Als we getrouwd waren geweest had ik allimentatie voor hem erbij kunnen betalen dus blij dat ik niet wilde trouwen. Hij heeft zijn kind gewoon altijd via een omgangsregeling gezien, daar heb ik nooit moeilijk over gedaan ondanks zijn geetter maar zijn kind heeft op 14 jarige leeftijd besloten om hem nooit meer te willen zien. Heb nooit slecht over hem gepraat, wat moeilijk was, maar wilde niet tussen hun in staan. Maar hij heeft dus geprobeert om me alles af te pakken terwijl ik voor zijn kind moest zorgen. Snap dat nog steeds niet na 19 jaar. Maar karma heeft zijn werk gedaan want hij woont nu bij een instelling op een kamer en niemand gaat nog met hem om, vind het inmiddels nog zielig ook. .

Als ik hier soms lees over al die zielige mannen die door hun ex worden uitgekleed wordt ik soms wel eens pissig want soms is het ook andersom. Meestal niet natuurlijk want de vrouw heeft met een kind een soort van troef in handen maar soms is het echt andersom.
To BG or not to BG!
pi_205047586
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:
Je zou het per situatie moeten bekijken, vind ik. Wat zijn in dat concrete geval de behoeften van de kinderen en hoe gaan de ouders dat betalen.
pi_205047716
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:41 schreef oppiedoppie het volgende:
Soms lijkt het net of alle vrouwen na een scheiding de man financieel willen uitkleden maar dat is dus niet altijd zo.
Bij mij was het namelijk precies andersom. Vader is gelijk gestopt met werken zodat hij geen allimentatie (voor zijn kind, niet voor mij, niet nodig want ik werk gewoon) hoefde te betalen en is daarnaast een rechtzaak tegen mij begonnen, hij kreeg een advocaat van onvermogen, en ik heb me jaren scheel betaald aan een advocaat. Gelukkig heeft hij die rechtzaak verloren anders was ik failliet geweest. Heeft me totaal ruim 25.000 aan advocaat gekost. Samen met mijn inverstering in het huis heeft alles bij elkaar me 75.000 gekost. Had een mooie nieuwe start kunnen worden maar de advocaten hebben alles gekregen. Als we getrouwd waren geweest had ik allimentatie voor hem erbij kunnen betalen dus blij dat ik niet wilde trouwen. Hij heeft zijn kind gewoon altijd via een omgangsregeling gezien, daar heb ik nooit moeilijk over gedaan ondanks zijn geetter maar zijn kind heeft op 14 jarige leeftijd besloten om hem nooit meer te willen zien. Heb nooit slecht over hem gepraat, wat moeilijk was, maar wilde niet tussen hun in staan. Maar hij heeft dus geprobeert om me alles af te pakken terwijl ik voor zijn kind moest zorgen. Snap dat nog steeds niet na 19 jaar. Maar karma heeft zijn werk gedaan want hij woont nu bij een instelling op een kamer en niemand gaat nog met hem om, vind het inmiddels nog zielig ook. .

Als ik hier soms lees over al die zielige mannen die door hun ex worden uitgekleed wordt ik soms wel eens pissig want soms is het ook andersom. Meestal niet natuurlijk want de vrouw heeft met een kind een soort van troef in handen maar soms is het echt andersom.
Wat een vreselijke situatie voor je. Begrijp mij goed, ik wil deze situatie niet. Zij heeft hierin alle eerste stappen gezet. Het enige dat ik vraag is 'hou alsjeblieft rekening met mijn leven'. Dat is ook gewoon kan rondkomen, dat ik er ook voor de kinderen kan zijn.
pi_205047744
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:05 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Wat een vreselijke situatie voor je. Begrijp mij goed, ik wil deze situatie niet. Zij heeft hierin alle eerste stappen gezet. Het enige dat ik vraag is 'hou alsjeblieft rekening met mijn leven'. Dat is ook gewoon kan rondkomen, dat ik er ook voor de kinderen kan zijn.
Je zult ook zelf actie moeten ondernemen en voor je eigen belang (en dat van je kinderen) op moeten komen. De mediator, mevrouw en haar advocaat gaan dat niet voor je doen.
pi_205047872
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:05 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Dat moet je echt zelf regelen met een eigen advocaat. Niemand anders doet dat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 14 juni 2022 @ 15:03:45 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205048603
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 13:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je zult ook zelf actie moeten ondernemen en voor je eigen belang (en dat van je kinderen) op moeten komen. De mediator, mevrouw en haar advocaat gaan dat niet voor je doen.
Dit dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205048667
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 15:05 schreef Papa_van_twee het volgende:
We zijn weer een paar dagen verder, schrijven van haar advocaat is ontvangen.

Heb samen met mijn advocaat een aantal proefberekeningen gemaakt. Het ziet er naar uit dat ik inderdaad op basis van een inkomen rond de 2.700 euro een alimentatiebedrag moet betalen van rond de ¤ 675,00. De rekensom is eigenlijk simpel, haar inkomen is nabij de bijstandsnorm. Draagkracht mevrouw is 0% (ofwel nihil). Hetgeen eigenlijk inhoud dat zij niet genoeg inkomen heeft om bij te dragen aan de zorgt voor de kinderen (financieel). Enige redmiddel kan zijn; verdiencapaciteit. Zij werkt part-time 16 uur p/w.

Mevrouw krijgt toegewezen het volgende;

Loon uit arbeid; 1.000,00
KGB per maand; 468,00
Zorgtoeslag; 111,00
Kinderbijslag; 186,00
Huurtoeslag: 358,00
Alimentatie: 675,00
IACK: 100,00

= ¤ 2.892,00

Je kan die 675 alimentatie niet volledig bij haar inkomen tellen want jij bent met 675 per maand klaar terwijl zij van dat geld rekeningen moet betalen. Dus dat kan je niet bij haar als vrij besteedbaar inkomen tellen. Het geeft een scheef en incorrect beeld
pi_205048800
ik zou beginnen met het ontslaan van de mediator. direct een advocaat zoeken die tegen deze situatie gaat knokken. praten doet je ex tegenwoordig maar via jouw advocaat. ook zou ik met deze verdeling nog helemaal niets tekenen.
pi_205048842
owja, en eis dat een van de kinderen op jouw adres wordt ingeschreven. dan ontvang jij straks ook kindgebonden budget en heb je recht op de IACK. Kun je dan weer een deel van die alimentatie van betalen.
pi_205048851
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 15:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Je kan die 675 alimentatie niet volledig bij haar inkomen tellen want jij bent met 675 per maand klaar terwijl zij van dat geld rekeningen moet betalen. Dus dat kan je niet bij haar als vrij besteedbaar inkomen tellen. Het geeft een scheef en incorrect beeld
Oh, hij hoeft met het aftikken van die ¤ 675 geen rekeningen meer te betalen?
pi_205048894
Als ik al deze verhalen zo lees ben ik trouwens echt heel blij dat mijn ex en ik (ongeveer) evenveel verdienden toen we uit elkaar gingen. We hebben destijds gelukkig goede afspraken kunnen maken waarbij we alles door de helft deden en zelf een bedrag hadden bedacht dat we maandelijks op de kinderrekening moesten bijschrijven. Dat is nu 5 jaar geleden en het gaat nog steeds goed. We hebben allebei nog nooit een betaling gemist. Inmiddels is het bedrag in goed overleg ook flink naar beneden bijgesteld omdat de kinderen niet meer naar de kinderopvang gaan en dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel.

Maar goed, ik snap dat niet iedereen deze luxe heeft, zoals TS dus. Ik hoop dat alles goed komt kerel en dat je straks ook weer een beetje kunt gaan genieten van je vrijgezellenleven.
pi_205051746
Ik hoop ook vooral dat het andere mensen die nog aan de vooravond van het ouderschap staan dit aan het denken zet en het eens bespreken.

Gezamenlijk invulling geven aan het ouderschap zal ook moeten als je als liefdespartners uit elkaar gaat. Het leven is niet maakbaar, maar waar er wel iets te kiezen valt kan het slim zijn om ook stil te bij wat welke keuze betekent voor het scenario waarin je niet als liefdespartners verder gaat.

Je zit dan beiden nog in dezelfde wedstrijd met dezelfde wensen en belangen. Daar pas in een scheidingsperiode over na gaan denken, met allerlei onzekerheden en dergelijke, is veel ingewikkelder.
pi_205051847
Ik denk dat je eens moet stoppen om zelfmedelijden te hebben. Ja, het is heel rot dat zij de relatie heeft beëindigd terwijl jij er nog iets van wilde maken. Ja, het voelt onrechtvaardig dat zij straks misschien wel financieel beter af is. En natuurlijk is het verdrietig dat je je kinderen minder ziet.

Maar jemig, jij hebt ook wel je aandeel in het stuklopen van de relatie en in het creëren van deze ellendige situatie. Laten we wel wezen: je hebt de zorg voor de kinderen in het verleden grotendeels aan je ex uitbesteed om prioriteit te geven aan andere zaken. Dat je dat voor je gezin deed gaat er bij mij niet in: je gezin had je aanwezigheid en aandacht nodig.

Stop met op je ex af te geven, laat je verbittering los, kijk vooruit en besteed al het juridische gedoe uit. Doe het niet voor haar maar voor je eigen geestelijke gezondheid en voor je kinderen. Wees de vader waarvan je zegt dat je die wilt zijn en vraag om een 50-50 verdeling van zorgtaken. En stop met miepen dat je dan niet meer aan je sport en sociale leven toekomt. Dankzij je werkgever kun je uitstekend om-en-om voor de kinderen zorgen, maar je moet daar wel een prioriteit van maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 14 juni 2022 @ 21:37:21 #226
236264 crew  capricia
pi_205052048
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat je eens moet stoppen om zelfmedelijden te hebben. Ja, het is heel rot dat zij de relatie heeft beëindigd terwijl jij er nog iets van wilde maken. Ja, het voelt onrechtvaardig dat zij straks misschien wel financieel beter af is. En natuurlijk is het verdrietig dat je je kinderen minder ziet.

Maar jemig, jij hebt ook wel je aandeel in het stuklopen van de relatie en in het creëren van deze ellendige situatie. Laten we wel wezen: je hebt de zorg voor de kinderen in het verleden grotendeels aan je ex uitbesteed om prioriteit te geven aan andere zaken. Dat je dat voor je gezin deed gaat er bij mij niet in: je gezin had je aanwezigheid en aandacht nodig.

Stop met op je ex af te geven, laat je verbittering los, kijk vooruit en besteed al het juridische gedoe uit. Doe het niet voor haar maar voor je eigen geestelijke gezondheid en voor je kinderen. Wees de vader waarvan je zegt dat je die wilt zijn en vraag om een 50-50 verdeling van zorgtaken. En stop met miepen dat je dan niet meer aan je sport en sociale leven toekomt. Dankzij je werkgever kun je uitstekend om-en-om voor de kinderen zorgen, maar je moet daar wel een prioriteit van maken.
Zo. Iemand die het hele verhaal wel gelezen heeft. ^O^
Complimenten voor je post.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_205052063
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 12:41 schreef oppiedoppie het volgende:

Het komt vaak genoeg andersom voor, denk aan mannen met een midlife crisis die hun gezin laten zitten. Zo heeft de ex van mijn moeder haar financieel geruïneerd. En voor mij was het vooral pijnlijk om te zien hoezeer zij met hem bezig bleef terwijl hij geen contact meer wilde en ze verder de afgrond ingleed. Het ging pas beter met haar toen ze haar situatie accepteerde, vooruit keek en het beste van haar situatie probeerde te maken.
pi_205052107
Eerst dacht ik bah, wat een nare vrouw.

Maar nu zoek ik een beetje naar de nuance en vind ik dit.

[quote]
Volgens het CBS is dus één kind gemiddeld 15 procent van het besteedbaar inkomen, twee kinderen kosten gemiddeld 25 procent (¤ 375 ,- euro bij een inkomen van ¤ 1500,- per maand) en drie kinderen 29 procent (¤ 435,- per maand bij een inkomen van ¤ 1500,-).
[unquote]

Dan heeft mevrouw nog 300 euro over om de hele maand (in theorie) op jullie kinderen te passen en te verzorgen??!!
Dat is voor een vrijgezelle buitenstaander toch bijna een koopje.
Ter vergelijking, daar kan je dus ehh helemaal niets mee 300 euro in mijn beleving.

Bepaalde maanden zal ze echt wel "winst" maken op ze, maar als een kind een beugel moet kan ze het daar ook van betalen (of kinderopvang).
Ik gok dat de wetgever maar een gemene deler heeft gemaakt, met de wetenschap dat je het toch nooit iedereen naar zijn zin maakt en er altijd partijen zijn die misbruik van de situatie gaan maken.

Was toevallig vorige week bij een lezing over erfrecht en die man vertelde zo enthousiast over het burgelijk wetboek, dat het een roman is over het leven, van de geboorte tot aan de dood en dat je bijna alle smaken erin kan lezen.
Alles is geregeld en wil je uitzondering kan dat in goed overleg en anders zorgt de overheid ervoor.
In theorie doet de wetgever nu zijn werk om jouw kinderen te beschermen.
Hell To The Liars
pi_205052150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:24 schreef Claudia_x het volgende:

Zelfmedelijden? Mijn toekomst staat op het spel, het betreft hier geen zelfmedelijden maar juist onzekerheid. Het zegt niet dat ik verdriet heb van mijn relatie, allesbehalve momenteel.

Wie zegt dat ik een aandeel heb in het stuklopen van de relatie? Misschien heeft zij mij wel gemotiveerd om zoveel te werken met als onderliggende gedachte dat we financieel onafhankelijk waren in de toekomst.

Dat juridische gedoe zoals je het noemt, kost ook nog eventjes zomaar 'met de natte vinger 20K'.
  dinsdag 14 juni 2022 @ 21:45:37 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205052154
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:17 schreef Stepperoller het volgende:
Ik hoop ook vooral dat het andere mensen die nog aan de vooravond van het ouderschap staan dit aan het denken zet en het eens bespreken.

Gezamenlijk invulling geven aan het ouderschap zal ook moeten als je als liefdespartners uit elkaar gaat. Het leven is niet maakbaar, maar waar er wel iets te kiezen valt kan het slim zijn om ook stil te bij wat welke keuze betekent voor het scenario waarin je niet als liefdespartners verder gaat.

Je zit dan beiden nog in dezelfde wedstrijd met dezelfde wensen en belangen. Daar pas in een scheidingsperiode over na gaan denken, met allerlei onzekerheden en dergelijke, is veel ingewikkelder.
En dat men het ouderschap vanaf het begin werkelijk serieus neemt, dus zorgen voor erkenning en gezag.
Als de ex van TS wat was overkomen had hij niet eens het gezag over zijn eigen kinderen gehad, en had zij er niet meer voor kunnen tekenen.

Er nooit vanuit gaan dat zaken allemaal wel los zullen lopen, dat de ander zich bij een scheiding wel redelijk zal blijven gedragen. Zaken goed regelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205052234
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:45 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik een aandeel heb in het stuklopen van de relatie?
In aanvulling van mijn stukje, het gaat nu om de relatie met je kinderen.
Daar moeten jij (vader) en je ex-partner (moeder) samen tot een oplossing komen :)

Maar ik snap je frustratie compleet hoor, JIJ houd heel weinig over en mag in je handjes klappen als je je kinderen om de week een weekend mag hebben.
Neem aan dat die zorg net zo groot is, behalve het financiele plaatje.
Hell To The Liars
pi_205052348
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:45 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Zelfmedelijden? Mijn toekomst staat op het spel, het betreft hier geen zelfmedelijden maar juist onzekerheid. Het zegt niet dat ik verdriet heb van mijn relatie, allesbehalve momenteel.

Wie zegt dat ik een aandeel heb in het stuklopen van de relatie? Misschien heeft zij mij wel gemotiveerd om zoveel te werken met als onderliggende gedachte dat we financieel onafhankelijk waren in de toekomst.

Dat juridische gedoe zoals je het noemt, kost ook nog eventjes zomaar 'met de natte vinger 20K'.
Je hebt een lijstje gedeeld van haar grieven, misschien in een van je andere topics, en ik kon me er iets bij voorstellen. Ze klonken logisch als je bedenkt hoeveel tijd je aan jezelf spendeerde. Natuurlijk horen we haar kant van het verhaal hier niet, maar alleen jouw kant. En dat luidt uitsluitend: zij is de feeks en jij bent het slachtoffer. How's that workin' for ya?

Ik wil niet ontkennen dat je reden hebt om verdrietig te zijn, maar met je zelfmedelijden maak je de situatie op alle mogelijke manieren erger voor jezelf. Het is niet constructief om naar het verleden te blijven kijken, de schuldvraag te blijven stellen en je beklag te blijven doen over de onrechtvaardigheid van hetgeen zij je aandoet. Ze is nog steeds de moeder van je kinderen en je hebt er alle belang bij om een nieuw leven vorm te geven waarin jullie kinderen op beide ouders terug kunnen vallen. Als jij verbitterd bent, maak je niet alleen voor jezelf maar ook voor hen de scheiding traumatischer.
pi_205052395
Ik refereer trouwens aan deze posting:

quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 13:57 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Voor de volledigheid wil ik hier in goede orde nog wel eens de zaken herschikken;

• Zij de keuze heeft gemaakt om geen relatietherapie aan te gaan
• Zij wil geen co-ouderschap aangaan omdat ze er altijd voor de kinderen was. Met andere woorden, je bent er niet geweest en nu krijg je ook de kans niet meer. Accepteer maar die tweewekelijkse oplossing. Waarbij ze nu heeft aangegeven dat ik de kinderen mag hebben op de dag dat ze werkt omdat het HAAR goed uitkomt.
• Zij wil stoppen met de mediator, omdat haar keuzes niet worden ingewilligd. De enige keuze die ik maak, is een co-ouderschap.
• Zij dreigt met de gang naar de rechter om een beslissing af te dingen
• Zij de keuze maakt dat er op geen enkele manier communicatie mogelijk is om met elkaar te overleggen
• Zij heeft enkelzijdig de keuze gemaakt om de kinderen te vertellen dat we uit elkaar gaan. Hier heb ik op geen enkele manier inspraak in gehad. Dus kon er ook niet zijn voor de kinderen. Kon ze niet geruststellen. Kon niet de veilige hechting met ze aangaan.
• Zij heeft enkelzijdige de keuze gemaakt om de kinderen in te schrijven op haar nieuwe adres.

Natuurlijk ook zij heeft haar punten waarom ze deze keuze heeft gemaakt, de zaken die ik weet waarom zijn in grote lijnen de volgende;

• Ze had het gevoel altijd alles alleen te moeten doen met de kinderen. Dus ze voelde zich alleen in de relatie.
• Ik was teveel met mijn werk bezig, met andere woorden mijn werk was te belangrijk. Ze had liever gezien dat ik samen met haar activiteiten deed of vaker in ieder geval. Want dat ik niets deed, is natuurlijk ook zwart / wit. We hebben een fantastische vakantie gehad dit jaar in Italie (14 dagen) om als voorbeeld te nemen. Dus ja, ik was er in sommige gevallen ook wel.
• We hadden veel ruzies. Onderwerpen gingen met name over de opvattingen over mijn familie. Hoe mijn familie bepaalde dingen doet en deed. Ga hier verder niet benoemen wat, want dat draagt niets bij.
• Heb diverse, voor haar kwetsende, opmerkingen gemaakt. Bijvoorbeeld; dankzij mijn inzet kun je in dit huis wonen, jij werkt weinig, ik verdien veel meer dan jij. Dit heeft haar minderwaardig laten voelen ten opzichte van mij.
• In boosheid heb ik ooit eens een deur naar haar toe dichtgesmeten, een gat in een deur gemaakt. Er is nimmer fysiek geweld geweest maar kan begrijpen dat ze dit niet prettig vond. Ook dat is ontstaan vanuit een ruzie, waarbij ook ik mezelf niet gehoord voelde of niet begrepen.
• Ze vond het erg dat er weinig ruimte was voor liefde, of in ieder geval te weinig. Nou kan ik je vertellen dat zij, toen we 4 jaar een relatie hadden, vreemd is gegaan (niet één keer maar meerdere keren in mijn eigen huis notabene). Langzamerhand heeft dat kunnen slijten maar ondanks dat is het nog steeds een kwetsbaar onderwerp. Hierdoor is er afstand ontstaan tussen ons waardoor er geen ruimte was voor liefde. Uiteindelijk heb ik haar dit vergeven en hebben we zelfs een gezond kind gekregen.
• Dat ik in sommige gevallen zat te gamen met mijn vrienden en dat zij dit schijtirritant vond. Want je kunt wel PlayStation'en maar niet met het gezin een ommetje maken.
• Het fitnessen deed ik ook nog, dat vond ze ook maar onzin. Want er was geen tijd, maar wel voor sport.
• Het voelde voor haar dat ik haar niet zag staan. Dat ik nooit een positieve opmerking maakte over haar en dat ze het gevoel had alleen de moeder te zijn van 3 kinderen.
• Toen zij besloot weg te gaan, heb ik haar gezegd dat ik haar ging procederen met een advocaat. Kapot ging maken met andere woorden.

Dat is het wel in grote lijnen denk ik. Hopelijk heb je er nu een redelijk beeld bij.

De keuze waarom co-ouderschap nu een probleem is, is omdat ik in eerste aanleg niet het co-ouderschap kon aangaan vanwege mijn werk. Mijn werkgever is echter dusdanig bereid geweest om zichzelf aan te passen naar mij, dat de opening er ineens is. Dat valt voor haar natuurlijk zwaar, daar heb ik alle begrip voor. Het is alsof je de wedstrijd gewonnen hebt maar nu zegt de scheidsrechter we beginnen helemaal opnieuw.
pi_205052610
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je hebt een lijstje gedeeld van haar grieven, misschien in een van je andere topics, en ik kon me er iets bij voorstellen. Ze klonken logisch als je bedenkt hoeveel tijd je aan jezelf spendeerde. Natuurlijk horen we haar kant van het verhaal hier niet, maar alleen jouw kant. En dat luidt uitsluitend: zij is de feeks en jij bent het slachtoffer. How's that workin' for ya?

Ik wil niet ontkennen dat je reden hebt om verdrietig te zijn, maar met je zelfmedelijden maak je de situatie op alle mogelijke manieren erger voor jezelf. Het is niet constructief om naar het verleden te blijven kijken, de schuldvraag te blijven stellen en je beklag te blijven doen over de onrechtvaardigheid van hetgeen zij je aandoet. Ze is nog steeds de moeder van je kinderen en je hebt er alle belang bij om een nieuw leven vorm te geven waarin jullie kinderen op beide ouders terug kunnen vallen. Als jij verbitterd bent, maak je niet alleen voor jezelf maar ook voor hen de scheiding traumatischer.
Voel mezelf geen slachtoffer, maar ook in deze situatie wil ik een oplossing vinden. Het is niet mijn keuze om een juridische procedure te starten.

Natuurlijk, het betalen van een alimentatie van 675,00 is veel per maand. Daarover zeur ik, vooral omdat het mijn zekerheid wegneemt voor de komende decennia. Dat vind ik onredelijk. Indien het echt zo is, dan zal ik niet anders kunnen dan het betalen. Echter, voor mevrouw is dat niet voldoende. Daarom heeft ze nu een advocaat op mijn dak gezet. Zij vind het onvoldoende omdat het alleen gebaseerd is op mijn loondienst. Meer kan ik gewoon niet werken.
pi_205052809
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:13 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Voel mezelf geen slachtoffer, maar ook in deze situatie wil ik een oplossing vinden. Het is niet mijn keuze om een juridische procedure te starten.

Natuurlijk, het betalen van een alimentatie van 675,00 is veel per maand. Daarover zeur ik, vooral omdat het mijn zekerheid wegneemt voor de komende decennia. Dat vind ik onredelijk. Indien het echt zo is, dan zal ik niet anders kunnen dan het betalen. Echter, voor mevrouw is dat niet voldoende. Daarom heeft ze nu een advocaat op mijn dak gezet. Zij vind het onvoldoende omdat het alleen gebaseerd is op mijn loondienst. Meer kan ik gewoon niet werken.
Stel dat jij geen spaargeld zou hebben en je de complete zorg over de kinderen had.
Hoeveel geld zou jij nodig hebben om voor het gezin te zorgen?
wat zou jij redelijk vinden?
Hell To The Liars
pi_205052928
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:13 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]

Wat je in je reacties steeds doet is eerst ontkennen wat ik zeg en daarna bevestigen. Neem het op z'n minst even in overweging dat je in een patroon vastzit, een patroon dat schadelijk voor je is. Lees bijvoorbeeld je oude postings terug en probeer ze met enige distantie te bekijken.

Let wel, je zit hier in R&P en niet in WGR.
pi_205053319
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:23 schreef Droopie het volgende:

[..]
Stel dat jij geen spaargeld zou hebben en je de complete zorg over de kinderen had.
Bedoel je de 150.000 die ze meekrijgt?
pi_205053423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:36 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Bedoel je de 150.000 die ze meekrijgt?
Is dat overwaarde van het huis?
Dat is toch voor haar dan?
Het gaat nu om het geld voor de kinderen toch?
Hell To The Liars
pi_205053436
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat je in je reacties steeds doet is eerst ontkennen wat ik zeg en daarna bevestigen. Neem het op z'n minst even in overweging dat je in een patroon vastzit, een patroon dat schadelijk voor je is. Lees bijvoorbeeld je oude postings terug en probeer ze met enige distantie te bekijken.

Let wel, je zit hier in R&P en niet in WGR.
Ga ze eens doornemen. Wellicht komt het ook door de diverse 'moodswings'.
pi_205053461
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:40 schreef Droopie het volgende:

[..]
Is dat overwaarde van het huis?
Dat is toch voor haar dan?
Het gaat nu om het geld voor de kinderen toch?
Dat is inderdaad onder andere overwaarde (ook spaargeld), daarnaast heb ik haar een aanzienlijk bedrag al overgemaakt uit vooruitbetaalde compensatie (ook spaargeld).
pi_205053535
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:42 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Dat is inderdaad onder andere overwaarde (ook spaargeld), daarnaast heb ik haar een aanzienlijk bedrag al overgemaakt uit vooruitbetaalde compensatie (ook spaargeld).
Probeer de emoties te scheiden van het rationele, hoe moeilijk dat ook is.
Zij heeft jaren voor de kinderen gezorgd en dat zal ze de komende jaren ook doen.
Daar moet jij (voor je kinderen) 675 euro voor betalen, zie het geld niet als boetegeld aan je verloren relatie..
Maar als zorggeld voor je kinderen.
Dat zal nu heel lastig voelen, haast ongemogelijk, maar wrok is een hele vervelende emotie.

Probeer met zijn tweeen niet alle ruiten in te gooien in deze periode, je zal in de toekomst nog heel vaak met haar overleg moeten voeren over het welzijn van de kinderen en dat is het allerbelangerijkste.

Sterkte in ieder geval :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Droopie op 15-06-2022 00:01:27 ]
Hell To The Liars
  woensdag 15 juni 2022 @ 00:01:13 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205054237
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:42 schreef Papa_van_twee het volgende:

[..]
Vooruitbetaalde compensatie?
Kun je dat wat duidelijker maken?

Overigens, overwaarde en wat jullie verder gezamenlijk hadden is ook van haar, dus doen alsof je haar een enorm bedrag "gegeven" hebt is onterecht.
En daarbij maakt het niet uit of jullie gezamenlijke vermogen 30.000, 300.000 of 3.000.000 was, de helft is gewoon van haar, en als je haar niet uit had willen kopen had je het huis moeten verkopen, had je ook ieder de helft van de overwaarde gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205056008
TS, wat is je netto inkomen eigenlijk? Kijk, 675 euro klinkt veel maar ik moest na m'n scheiding iets van 450 euro betalen (net als mijn ex, dat deden we in overleg). Kwam wel bij dat ik een kenkerhoge huur had voor mijn luxe appartement met 3 slaapkamers (m'n kinderen - die de helft van de tijd bij mij zijn - moesten natuurlijk ook ergens slapen). Jij blijft volgens mij wonen in jullie koophuis, dus waarschijnlijk ben je een stuk minder kwijt aan woonlasten dan ik destijds kwijt was. Onder de streep hou je wellicht wel iets meer over dan ik destijds? Ja, dat was soms een beetje opletten maar dat betekent niet dat het leven nu alleen maar donker moet zijn.

Probeer ook een beetje vooruit te kijken. Het was ook niet mijn keuze om te scheiden maar heb haar keuze relatief snel geaccepteerd. Dat hielp om vooruit te kijken en daardoor werd het leven zoveel leuker. Feesten met vrienden, niet geheel nuchter naar festivals gaan, one nights stands, veel meer sporten en toernooien, scharrels links en rechts, heerlijk alleen thuis en kunnen doen wat je wil... als ik terugkijk op die periode was dat echt een hele fijne tijd! Voor je het weet heb je weer een nieuwe relatie (zoals ik na 1,5 jaar) en in die tussenliggende periode moet je echt een beetje keihard losgaan.

Maar bepaal wel wat je zelf wil en stel grenzen, bijvoorbeeld:
- co-ouderschap
- kind op jouw adres zodat je KGB en IACK krijgt

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2022 11:14:45 ]
  Vis een optie? woensdag 15 juni 2022 @ 14:44:43 #244
70532 loveli
N
pi_205057388
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:13 schreef Nielsch het volgende:
Dat hielp om vooruit te kijken en daardoor werd het leven zoveel leuker. Feesten met vrienden, niet geheel nuchter naar festivals gaan, one nights stands, veel meer sporten en toernooien, scharrels links en rechts, heerlijk alleen thuis en kunnen doen wat je wil...
Of TS timmert wat aan de weg, zodat hij de komende decennia wel perspectief heeft, met z'n afgeronde HBO-opleiding en werkervaring als goede basis voor carrièreplanning.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 13:59 schreef Papa_van_twee het volgende:
Dat ik amper uitzicht heb op verbetering de komende decennia.
quote:
Werk 36 uur per week (met verantwoordelijkheid voor de operationele aansturing van een afdeling, heb een HBO-studie afgerond waarvoor ik 4 jaar lang hard heb moeten studeren).
crap in = crap out
pi_205057402
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:44 schreef loveli het volgende:

[..]
Of TS timmert wat aan de weg, zodat hij de komende decennia wel perspectief heeft, met z'n afgeronde HBO-opleiding en werkervaring als goede basis voor carrièreplanning.
[..]
[..]

uiteraard ben ik ook gewoon naar volle tevredenheid van mijn werkgever blijven werken, dus ik snap je opmerking niet zo goed. het is niet het een of het ander.
  Vis een optie? woensdag 15 juni 2022 @ 15:02:16 #246
70532 loveli
N
pi_205057501
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:45 schreef Nielsch het volgende:

[..]
uiteraard ben ik ook gewoon naar volle tevredenheid van mijn werkgever blijven werken, dus ik snap je opmerking niet zo goed. het is niet het een of het ander.
Waar jij wel of niet werkt is niet het onderwerp.

TS kan z'n tijd besteden aan feesten en scharrels, of zich focussen op een plan waardoor z'n toekomst er rooskleuriger gaat uitzien dan het doembeeld wat hij nu schetst. Of hij doet het allemaal, maar iets zegt me dat dàt wat teveel van het goede is.
crap in = crap out
pi_205057505
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:02 schreef loveli het volgende:

[..]
Waar jij wel of niet werkt is niet het onderwerp.

TS kan z'n tijd besteden aan feesten en scharrels, of zich focussen op een plan waardoor z'n toekomst er rooskleuriger gaat uitzien dan het doembeeld wat hij nu schetst. Of hij doet het allemaal, maar iets zegt me dat dàt wat teveel van het goede is.
Ik deed het ook allebei, dus waarom zou TS het niet kunnen?
  Vis een optie? woensdag 15 juni 2022 @ 15:10:18 #248
70532 loveli
N
pi_205057563
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:03 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ik deed het ook allebei, dus waarom zou TS het niet kunnen?
Topic gelezen?
crap in = crap out
pi_205059434
quote:
Bepaalde maanden zal ze echt wel "winst" maken op ze, maar als een kind een beugel moet kan ze het daar ook van betalen (of kinderopvang).
Dan zijn vrouwen er vaak als de kippen bij om te zeuren dat ze niet uitkomen met de kinderalimentatie.
pi_205059502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 22:23 schreef Droopie het volgende:

[..]
Er valt bij haar niks te halen met die paar uur die ze per week werkt. En dat terwijl er genoeg moeders zijn die meer werken dan een paar uur per week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')