ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet dat ik zo vaak op Schiphol kom hoor. Tussendoor eens met de auto en inderdaad ook eens met VIRM. Wat echt kut is als het wat drukker is en bagage bij je hebt.
Vanochtend stond er op Deventer station een trein met wat leek oude rode wagons uit Duitsland richting Zwolle.Weet iemand wat voor trein dat was en waar die heen ging?
Zo, dat was een drukke eerste dag met de Railsafari: SHM, NZH, HOVM, SSN en de RTM, en dat allemaal in 15 uur tijd. Morgen een stuk relaxter met RoMeO, GVB en EMA.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Gisteren zat ik in een onverwacht drukke arriva-trein rond middernacht. Ongeveer de helft van de uitstappers checkte uit bij een NS-paaltje. Ik vraag me af of dat altijd zo gaat
Op zondag 10 april 2022 10:14 schreef De_Hertog het volgende: Gisteren zat ik in een onverwacht drukke arriva-trein rond middernacht. Ongeveer de helft van de uitstappers checkte uit bij een NS-paaltje. Ik vraag me af of dat altijd zo gaat
Zo, de spoorkilometers voor deze maand zitten er ook wel weer op. Kan geen trein meer zien. Italië - Nederland in één dag gered.
Overigens ook wel mooi om wat zaken in een ander perspectief te zien. Een overstap van 8 minuten in Stuttgart bijna niet gered vanwege een +6 die in twee uur tijd gewoon echt amper werd ingelopen naar +4. Duitsers doen dus niet aan rijtijdspeling ofzo? Maar gelukkig wel aan ‘warten auf Anschlussreisende’.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zondag 10 april 2022 12:45 schreef Eix het volgende: Zo, de spoorkilometers voor deze maand zitten er ook wel weer op. Kan geen trein meer zien. Italië - Nederland in één dag gered.
Overigens ook wel mooi om wat zaken in een ander perspectief te zien. Een overstap van 8 minuten in Stuttgart bijna niet gered vanwege een +6 die in twee uur tijd gewoon echt amper werd ingelopen naar +4. Duitsers doen dus niet aan rijtijdspeling ofzo? Maar gelukkig wel aan ‘warten auf Anschlussreisende’.
Waar in Italie vandaan? Mooie reis wel, hoe waren de ticketprijzen?
[..] Waar in Italie vandaan? Mooie reis wel, hoe waren de ticketprijzen?
Een kleine 140 euro vanaf Zernez (Zwitserland) voor twee personen in de 1e klasse. Met daarvoor nog een kleine 40 minuten met de bus vanuit Livigno (Italië).
Met de Rhätische Bahn via de Vereina-tunnel naar Landquart en van daaruit naar Zürich. Normaliter gaat de route via Basel maar vanwege schienenersatzverkehr bij Freiburg via Schaffhausen en Stuttgart moeten reizen. Om negen uur ‘s ochtends vertrokken en iets na tien uur ‘s avonds thuis.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik moet volgende week vanuit Krefeld/Viersen richting Twente (Oldenzaal of Enschede), iemand tips voor een leukere route dan via Duisburg/Dülmen? Ik zat te denken aan Viersen - Köln - Wuppertal - Münster - Twente. De ICE tussen Köln en Dortmund via Duisburg kan ik inmiddels wel dromen dus wilde die deze keer vermijden.
Op zondag 10 april 2022 10:14 schreef De_Hertog het volgende: Gisteren zat ik in een onverwacht drukke arriva-trein rond middernacht. Ongeveer de helft van de uitstappers checkte uit bij een NS-paaltje. Ik vraag me af of dat altijd zo gaat
Ik zie het echt zelden verkeerd gaan op Zwolle-Hengelo, en het is tot nu toe één of twee keer gebeurd dat iemand verkeerd ingecheckt was waar ik getuige van was (gehoorafstand).
Op zondag 10 april 2022 15:00 schreef boriq het volgende: Ik moet volgende week vanuit Krefeld/Viersen richting Twente (Oldenzaal of Enschede), iemand tips voor een leukere route dan via Duisburg/Dülmen? Ik zat te denken aan Viersen - Köln - Wuppertal - Münster - Twente. De ICE tussen Köln en Dortmund via Duisburg kan ik inmiddels wel dromen dus wilde die deze keer vermijden.
Ik heb niet direct een beter alternatief qua route. Maar voor de beleving zou je nog eventueel de EC6 of EC 8 in plaats van een ICE kunnen nemen. Het panorama-rijtuig (EC 8) is gelet op de route dan denk ik niet echt jouw ding. Maar een koffie in het restaurant kan ook geinig zijn.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
[..] Ik zie het echt zelden verkeerd gaan op Zwolle-Hengelo, en het is tot nu toe één of twee keer gebeurd dat iemand verkeerd ingecheckt was waar ik getuige van was (gehoorafstand).
Misschien was het ook gewoon één groep die bij elkaar hoorde en het allemaal samen verkeerd deed
Heeft iemand een idee hoe ik in Augustus Amsterdam - Stockholm kan doen met de trein voor een bescheiden bedrag? Voor ¤100 kan ik ook wel vliegen maar wilde voor iets minder geld eens iets anders doen.
Vanuit Amsterdam-Hilversum-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo twee keer maar! Ik denk trouwens dat het wel kan op één dag maar dan ben je wel bijna gebonden aan de eerste of tweede trein. Het is van Kopenhagen ook nog 5h en wisselgeld naar Stockholm.
[..] Vanuit Amsterdam-Hilversum-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo twee keer maar! Ik denk trouwens dat het wel kan op één dag maar dan ben je wel bijna gebonden aan de eerste of tweede trein. Het is van Kopenhagen ook nog 5h en wisselgeld naar Stockholm.
Het is mogelijk vanaf ongeveer 55 euro enkele reis, 2e klas. Beetje spelen met de reisplanner op Bahn.de en je krijgt een absurde reis te zien met allemaal Regionale treinen, maar het kan wel. Als je een beetje betere verbinding wilt hebben, kost het ongeveer 80-90 euro. De boekingen voor augustus gaan in mei open, dus ik heb even in juli gekeken en daar kreeg ik die prijzen te zien.
Edit: met een tussenstop in Kopenhagen krijg je ook prima opties te zien voor 60 euro:
[ Bericht 40% gewijzigd door MTL op 13-04-2022 21:36:08 ]
Op woensdag 13 april 2022 21:29 schreef MTL het volgende: Het is mogelijk vanaf ongeveer 55 euro enkele reis, 2e klas. Beetje spelen met de reisplanner op Bahn.de en je krijgt een absurde reis te zien met allemaal Regionale treinen, maar het kan wel. Als je een beetje betere verbinding wilt hebben, kost het ongeveer 80-90 euro.
En dan nog 85 euro (das een gok want ik heb alleen op retours Uppsala-Kopenhagen gezocht en dit is de helft van de weergegeven prijs) de tweede helft. Helft? Ja, denk het wel bijna.
Er wordt hard aan mn lievelingsinfraproject gewerkt though! Tunnel im bau!
Op woensdag 13 april 2022 21:29 schreef MTL het volgende: Het is mogelijk vanaf ongeveer 55 euro enkele reis, 2e klas. Beetje spelen met de reisplanner op Bahn.de en je krijgt een absurde reis te zien met allemaal Regionale treinen, maar het kan wel. Als je een beetje betere verbinding wilt hebben, kost het ongeveer 80-90 euro. De boekingen voor augustus gaan in mei open, dus ik heb even in juli gekeken en daar kreeg ik die prijzen te zien.
Edit: met een tussenstop in Kopenhagen krijg je ook prima opties te zien voor 60 euro: [ link | afbeelding ] Tik ff voor groot.
Er staat een defecte ic ter hoogte van Diemen. De sprinter waar ik in zit ging er stapvoets voorbij en sloeg station Diemen over. Gelukkig hebben de wachtenden op het perron mooi weer
De laatste snap ik want die gaat maar tot Hannover.
Die eerste was altijd een binnenlandse IC vanaf Bentheim, maar sinds een paar jaar rijdt ie in de zomer vanuit Amsterdam. Beide series zijn gewoon voor deze IC.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Iedereen die ik tegenkom zegt nu opeens "Wat ben jij grijs geworden". Euh jah. Ik behoor tegenwoordig officieel tot het statistische cohort van mannen van middelbare leeftijd...
Op donderdag 14 april 2022 21:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Iedereen die ik tegenkom zegt nu opeens "Wat ben jij grijs geworden". Euh jah. Ik behoor tegenwoordig officieel tot het statistische cohort van mannen van middelbare leeftijd...
Daar hebben ze haarverf voor uitgevonden
Leuke grap, ik moet zo naar Nijmegen, vanuit Castricum. Mag ik eerst met een bus naar Wormerveer omdat er werkzaamheden zijn tussen Alkmaar en Amsterdam. Kost me ruim 40 minuten extra reistijd
Op vrijdag 15 april 2022 05:43 schreef DJMO het volgende: Hendig sjeik dat vervangende vervoer joh. Met een chauffeur die geen woord Nederlands lult en niet weet waar hij heen gaat _!
Oh ja dat wel. Zit inmiddels in de trein naar Nijmegen. Maar die busrit ging echt nergens meer over. Die knuppel reed bij krommenie assendelft gigantisch om om op het busstation aan de achterzijde te geraken, om er daar achter te komen dat de ns halte aan de doorgaande weg voor het station gesitueerd was
De ic naar Nijmegen waar ik inzat had een medisch noodgeval aan boord. Is het niet logischer om die trein gewoon niet verder te laten rijden? Ik zit zelf inmiddels in de ic die om 43 vertrokken is vanaf Nijmegen Utrecht.
[ Bericht 3% gewijzigd door DJMO op 15-04-2022 11:26:36 (Ik sliep nog half kennelijk ) ]
Hangt van het perspectief ‘logischer’ af. Voor jou als reiziger met belang aankomen in Nijmegen allicht wel maar ik vermoed dat er nog tientallen belangen en afwegingen vanuit NS zijn om die trein daar wel te laten aankomen.
Wees blij dat het in de trein was, en niet voor de trein. momenteel is er in Heiloo een overweg gesloten, daardoor gaan de fietsers massaal over een onbewaakte overweg in het Heilooerbos. Bestwel linke soep als je 't mij vraagt. Die overweg is voor wandelaars. Wanneer meerdere fietsers tegelijk oversteken staan ze op het spoor te wachten op elkaar.
De treinen rijden op dat punt nog makkelijk 100, of zelfs 130 als de intercity niet op Heiloo stopt. Op die overweg zijn geen lampen.
Ik sta perplex dat dit zo geregeld is. In het bos staat een hek waardoor de fietsers de keuze hebben om de onbewaakte overweg te gebruiken.
In Heiloo is er bovengemiddeld vaak een aanrijding en vrijwel altijd op dat punt, kraaienlaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 15 april 2022 11:10 schreef spectrumanalyser het volgende: Wees blij dat het in de trein was, en niet voor de trein. momenteel is er in Heiloo een overweg gesloten, daardoor gaan de fietsers massaal over een onbewaakte overweg in het Heilooerbos. Bestwel linke soep als je 't mij vraagt. Die overweg is voor wandelaars. Wanneer meerdere fietsers tegelijk oversteken staan ze op het spoor te wachten op elkaar.
De treinen rijden op dat punt nog makkelijk 100, of zelfs 130 als de intercity niet op Heiloo stopt. Op die overweg zijn geen lampen.
Ik sta perplex dat dit zo geregeld is. In het bos staat een hek waardoor de fietsers de keuze hebben om de onbewaakte overweg te gebruiken.
In Heiloo is er bovengemiddeld vaak een aanrijding en vrijwel altijd op dat punt, kraaienlaan.
Met je eens hoor, maar er rijden vandaag en in het weekend geen treinen toch?
[..] Met je eens hoor, maar er rijden vandaag en in het weekend geen treinen toch?
Dat klopt. de situatie speelt echter sinds 4 april. Na de werkzaamheden zal dit weer zo blijven, vanaf dinsdag. Alle fietsers negeren de borden en blijven doorfietsen. op de overweg die gesloten is, is een mannetje neergezet die de fietsers vraagt terug te fietsen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
In verband met de stijgende brandstofprijzen en kosten van levensonderhoud, heeft de Duitse bondsregering besloten dat de bevolking geholpen moet worden door het OV een aantrekkelijker alternatief te maken.
Daarom komt er deze zomer een 9-euro-ticket waarmee je al het regionale OV mag gebruiken (bus, tram, metro, trein, enzovoorts). Het Fernverkehr (IC, ICE, Nightjet) is uitgesloten.
En zoals we van Duitsland gewend zijn moet het eerst door de bureaucratische mallemolen: het ticket zal beschikbaar zijn in juni, juli en augustus.
Het gaat hier om een ticket dat geldig is in de maand waarin het wordt aangeschaft. Ik heb begrepen dat het ook gewoon bij kaartautomaten beschikbaar zal zijn.
Hoe het zit met geldigheid over de grens heen is mij nog niet bekend, zo zijn sommige Ländertickets wel geldig naar Nederland maar Quer-durchs-Land niet.
De werkzaamheden bestonden vandaag uit het toevoegen van ballast bij Castricum en Uitgeest.
Met een shovel tillen ze de rails op, om de ballast te verspreiden. verder zijn er een hoop blokken klaargelegd waar een portaal op vastgezet kan worden. blijkbaar vergaan zulke cementblokken en worden er een aantal vervangen.
Mogelijk zal niet zozeer de bovenleiding zelf, maar enkele portalen worden vervangen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Met een shovel tillen ze de rails op, om de ballast te verspreiden. verder zijn er een hoop blokken klaargelegd waar een portaal op vastgezet kan worden. blijkbaar vergaan zulke cementblokken en worden er een aantal vervangen.
Mogelijk zal niet zozeer de bovenleiding zelf, maar enkele portalen worden vervangen.
Overigens mag Wormerveer van mij best een intercity halte worden op de lijn Maastricht / Nijmegen - Alkmaar / Den Helder. Scheelt me ruim een half uur reistijd. Ideaal
[..] Dat was het oorspronkelijke plan, maar daar is men op teruggekomen.
Ik zat nog te twijfelen over de beschikbaarheid voor buitenlanders (mensen zonder Wohnsitz in Duitsland), is al bekend of hij ook daarvoor te koop is of alleen voor Duitsers?
[..] Ik zat nog te twijfelen over de beschikbaarheid voor buitenlanders (mensen zonder Wohnsitz in Duitsland), is al bekend of hij ook daarvoor te koop is of alleen voor Duitsers?
Nee, maar als je zo'n kaartje straks gewoon uit de automaat kunt trekken lijkt mij dat het beschikbaar zal zijn voor iedereen.
De spitsen op de weg zijn alweer net zo druk als in 2019, neem aan dat de treinen ook alweer uitpuilen? Ergo, vanwaar die paniek over 30% minder OV volgend jaar, het vult zich vanzelf weer net zo snel als dat het verdween
Op woensdag 20 april 2022 12:28 schreef b2py het volgende: De spitsen op de weg zijn alweer net zo druk als in 2019, neem aan dat de treinen ook alweer uitpuilen? Ergo, vanwaar die paniek over 30% minder OV volgend jaar, het vult zich vanzelf weer net zo snel als dat het verdween
In vergelijking met voor de pandemie vind ik het nog steeds rustig. Het is al wel een stuk drukker dan pak em beet een half jaar geleden, maar echt nog niet op het niveau van wat het was.
Op woensdag 20 april 2022 12:28 schreef b2py het volgende: De spitsen op de weg zijn alweer net zo druk als in 2019, neem aan dat de treinen ook alweer uitpuilen? Ergo, vanwaar die paniek over 30% minder OV volgend jaar, het vult zich vanzelf weer net zo snel als dat het verdween
In de weekenden is het niveau de afgelopen periode boven de pre-COVID-piek.
Op woensdag 20 april 2022 16:48 schreef dennistd het volgende: Bij Transit Oost in Winterswijk staat nu het enige overblijfsel van SM'90: een complete kop
Op woensdag 20 april 2022 21:11 schreef Dr_Flash het volgende: Ja klopt, die CityElephants die ze ook in Tsjechië hebben zijn 2+2 inderdaad. En soms een hele lange loungebank.
Zijn dat die Skoda dubbeldekkers die tussen Kaunas en Vilnius rijden?
Een deel was oorspronkelijk 3+2, maar volgens mij zijn ze op een gegeven moment allemaal naar 2+2 omgebouwd. Het waren best leuke treinen, klonken zo'n beetje als IRM en reden comfortabel.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Klopt, zijn ze. Maar dat was niet in de tijd dat ik er gebruik van heb gemaakt want, zeg nou zelf, wie wil er vrijwillig naar Drenthe. En dan al helemaal Emmen...
Op woensdag 20 april 2022 22:32 schreef DeaDLocK2K het volgende: Klopt, zijn ze. Maar dat was niet in de tijd dat ik er gebruik van heb gemaakt want, zeg nou zelf, wie wil er vrijwillig naar Drenthe. En dan al helemaal Emmen...
Ik ben er vanuit Amsterdam heen gewandeld, volledig uit vrije wil
Op woensdag 20 april 2022 22:32 schreef DeaDLocK2K het volgende: Klopt, zijn ze. Maar dat was niet in de tijd dat ik er gebruik van heb gemaakt want, zeg nou zelf, wie wil er vrijwillig naar Drenthe. En dan al helemaal Emmen...
Ik kwam er alleen om weer eens met SM'90 mee te kunnen...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 20 april 2022 22:32 schreef DeaDLocK2K het volgende: Klopt, zijn ze. Maar dat was niet in de tijd dat ik er gebruik van heb gemaakt want, zeg nou zelf, wie wil er vrijwillig naar Drenthe. En dan al helemaal Emmen...
Voor als iemand van plan is naar Albanië te gaan voor de treinen: Er rijdt al bijna 3 weken niks meer. De enige lijn die nog reed was Dürres - Elbasan, maar die rijdt volgens een Albanees die ik ken, al weken niet. De lijn Dürres - Kashar is volledig opgebroken en bouwen ze opnieuw op vanaf 0 met geld van Europa. Dan gaat deze lijn ook door naar Tirana Centrum, nadat ze dat 10 jaar geleden hadden opgebroken vanwege een nieuw te bouwen winkelcentrum. Er komt dan ook een aansluiting naar het vliegveld. De lijn Dürres - Shköder rijdt nog steeds niet, er is kortstondig een verbinding Shköder - Lac opgezet, maar dat was ook alweer gestrand. Tussen Dürres en Lac kan niet gereden worden vanwege de vernieuwing van de lijn Dürres - Kashar, die dus samen een stuk spoor delen.
[..] Potver, dat zijn nu juist de leukste dingetjes van stoomtreinen in een tunnel... Het geluid, het beeld dat deze al stomend en fluitend eruit komt.
Lekker dan, ProRail!
Achja, de stoomlocomotief heeft van Haarlem tot Uitgeest achteraan meegereden. Een aantal mensen vroeg zich af waarom de stoomtrein achteruit reed
Een e-loc van RailExperts (9901) heeft de tractie tot aan Uitgeest verzorgd. Aldaar is die loc afgekoppeld en stond de stoomlocomotief meteen goed om richting Amsterdam te rijden via de Zaanlijn. Kortom, de stoomlocomotief heeft wel de tractie verzorgd door de Hemtunnel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Potver, dat zijn nu juist de leukste dingetjes van stoomtreinen in een tunnel... Het geluid, het beeld dat deze al stomend en fluitend eruit komt.
Lekker dan, ProRail!
Barendrecht, Willemspoorttunnel (Blaak), Delft en Hemtunnel zijn ze wel doorheen gegaan met lok voorop. Velsertunnel heeft te maken met de helling ofzo, en dat ze de schuifjes dus open moeten zetten. Dan gaat t brandalarm af en komt het treinverkeer stil te liggen. De andere tunnels wordt met schuiven dicht gereden of is het veiligheidssysteem anders of andere ventilatiemogelijkheden etc
Op zondag 24 april 2022 12:17 schreef greavy het volgende: Voor als iemand van plan is naar Albanië te gaan voor de treinen: Er rijdt al bijna 3 weken niks meer. De enige lijn die nog reed was Dürres - Elbasan, maar die rijdt volgens een Albanees die ik ken, al weken niet. De lijn Dürres - Kashar is volledig opgebroken en bouwen ze opnieuw op vanaf 0 met geld van Europa. Dan gaat deze lijn ook door naar Tirana Centrum, nadat ze dat 10 jaar geleden hadden opgebroken vanwege een nieuw te bouwen winkelcentrum. Er komt dan ook een aansluiting naar het vliegveld. De lijn Dürres - Shköder rijdt nog steeds niet, er is kortstondig een verbinding Shköder - Lac opgezet, maar dat was ook alweer gestrand. Tussen Dürres en Lac kan niet gereden worden vanwege de vernieuwing van de lijn Dürres - Kashar, die dus samen een stuk spoor delen.
Dank, was er al naar op zoek. Ga eind mei een week naar Albanië en wilde een de trein van Dürres naar Elbasan meepakken, maar dat zit er dus helaas niet in.
[..] Dank, was er al naar op zoek. Ga eind mei een week naar Albanië en wilde een de trein van Dürres naar Elbasan meepakken, maar dat zit er dus helaas niet in.
Ik zou het in de gaten houden, en hou het zelf ook in de gaten. Gebeurt vaker dat de treinen plots even niet rijden. Misschien rijdt het binnenkort ineens weer..
Zijn d'r liefhebbers? Kunnen er eventueel een klein rondje NDS van maken. Bijvoorbeeld vanaf Essen naar Oldenburg met de RE18, dan een stukje met de IC naar Leer (die IC mag je met NDS ticket in). Ofwel daar 55 minuten voor de RE15 richting Münster en dan in Rheine weer richting Hengelo.
Op dinsdag 26 april 2022 21:58 schreef derLudolf het volgende: Afgelopen zondag in de Pimpel hadden we overigens bedacht dat het wel leuk zou zijn om het lijntje Meppen - Haselünne - Essen (Oldenb).
Op zaterdag 17 september wordt dat hele traject gereden.
Er zijn twee opties: a)11:00 vertrek vanuit Meppen en 13:50 aankomst in Essen b)14:20 vertrek vanuit Essen richting Meppen met aankomst om 17:40
Zijn d'r liefhebbers? Kunnen er eventueel een klein rondje NDS van maken. Bijvoorbeeld vanaf Essen naar Oldenburg met de RE18, dan een stukje met de IC naar Leer (die IC mag je met NDS ticket in). Ofwel daar 55 minuten voor de RE15 richting Münster en dan in Rheine weer richting Hengelo.
Op woensdag 27 april 2022 18:12 schreef Dr_Flash het volgende: Wordt SNG ook in Polen gebouwd of zo? Wel geinig dat ze ter gelegenheid van Koningsdag de bestemming "Konin" kunnen tonen
Lol @ bestemming In de handmatige instelling van het reisinformatiesysteem heb je nog een hoop exotische stations. Ik geloof dat dit een vroegere momentopname is van alle stationsbestemmingen die de NS kent. Zo kan je ook Veendam op het display tonen, of zelfs Londen St. Pancras Int. of nog interessanter: Kijkuit! Deze bestemmingen zie je dan niet in de trein zelf op de schermen.
[..] Geniet er maar van (zonder te roken ), want bij de modernisering zullen ze verdwijnen .
Of hij is nooit schoongemaakt, of iemand heeft hem wel stiekem gebruikt (ik niet) want er zat as in. Ik ben eigenlijk al een tijd op zoek naar zo'n ns asbak die ik m'n muur kan ophangen op het balkon, maar ik vind ze te prijzig op marktplaats
Op dinsdag 26 april 2022 21:58 schreef derLudolf het volgende: Afgelopen zondag in de Pimpel hadden we overigens bedacht dat het wel leuk zou zijn om het lijntje Meppen - Haselünne - Essen (Oldenb).
Op zaterdag 17 september wordt dat hele traject gereden.
Er zijn twee opties: a)11:00 vertrek vanuit Meppen en 13:50 aankomst in Essen b)14:20 vertrek vanuit Essen richting Meppen met aankomst om 17:40
Zijn d'r liefhebbers? Kunnen er eventueel een klein rondje NDS van maken. Bijvoorbeeld vanaf Essen naar Oldenburg met de RE18, dan een stukje met de IC naar Leer (die IC mag je met NDS ticket in). Ofwel daar 55 minuten voor de RE15 richting Münster en dan in Rheine weer richting Hengelo.
Ideetje om de vroege rit te doen en daarbij gebruik te maken van Taxi Ludolf (vanaf Emmen, 9:55)) en Taxi Dennis (vanaf Oldenzaal, 9:30)? Kunnen er in elk geval 6+2 op een enigszins normaal tijdstip vertrekken vanuit huis. Ben je om 10:30 in Meppen, mooi op tijd voor aankomst+omlopen. Vanuit Groningen kan het met de snelbus+RE15, vertrek 8:30, aankomst 10:49.
Verder schema dan mogelijk dit:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Meppen 11:00 3 DAMPF Essen 13:50 2
Essen 14:16 1 NWB RE18 Bramsche 14:40 2
Bramsche 14:44 1 NWB RB58 Delmenhorst 16:24 1
ETEN
Delmenhorst 18:02 3 IC 2036 Emden Hbf 19:38 5
Emden Hbf 19:52 6 WFB RE15 Meppen 20:49 1
En vanaf Meppen weer terug naar Emmen (21:30) en Oldenzaal (21:55). Voor Groningen kun je in Leer al uit de IC stappen en de snelbus nemen, aankomst 20:25.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Goed idee Dennis! Als we het zo kunnen doen wil ik ook wel mee. Dan kan ik ook nog kiezen want de reistijd naar Emmen of Oldenzaal is voor mij ongeveer gelijk.
[..] Ideetje om de vroege rit te doen en daarbij gebruik te maken van Taxi Ludolf (vanaf Emmen, 9:55)) en Taxi Dennis (vanaf Oldenzaal, 9:30)? Kunnen er in elk geval 6+2 op een enigszins normaal tijdstip vertrekken vanuit huis. Ben je om 10:30 in Meppen, mooi op tijd voor aankomst+omlopen. Vanuit Groningen kan het met de snelbus+RE15, vertrek 8:30, aankomst 10:49.
Verder schema dan mogelijk dit: [ code verwijderd ]
En vanaf Meppen weer terug naar Emmen (21:30) en Oldenzaal (21:55). Voor Groningen kun je in Leer al uit de IC stappen en de snelbus nemen, aankomst 20:25.
Wil je dan gelijk volgende maand al of op de 17e september?
Op donderdag 28 april 2022 20:12 schreef Dr_Flash het volgende: Stoomtreinen.... Hadden we daarvan niet op het rondje bepaald dat je er veel beter van buitenaf naar kon kijken dan erin zitten? Vanwege
1. Mooiere foto's 2. Iets hogere gratisheidsfactor 3. Extreme hoeveelheid wilsonbekwamen aan boord, aan beide kanten van het leeftijdsspectrum
Maar, dit is dan weer een uniek lijntje waar je op geen andere manier over kunt.
Op dinsdag 26 april 2022 21:58 schreef derLudolf het volgende: Afgelopen zondag in de Pimpel hadden we overigens bedacht dat het wel leuk zou zijn om het lijntje Meppen - Haselünne - Essen (Oldenb).
Op zaterdag 17 september wordt dat hele traject gereden.
Er zijn twee opties: a)11:00 vertrek vanuit Meppen en 13:50 aankomst in Essen b)14:20 vertrek vanuit Essen richting Meppen met aankomst om 17:40
Zijn d'r liefhebbers? Kunnen er eventueel een klein rondje NDS van maken. Bijvoorbeeld vanaf Essen naar Oldenburg met de RE18, dan een stukje met de IC naar Leer (die IC mag je met NDS ticket in). Ofwel daar 55 minuten voor de RE15 richting Münster en dan in Rheine weer richting Hengelo.
In Albanië rijden dus weer treinen, getuige deze video van een aanrijding trein vs vrachtwagen in Fushë Mamurras. Betreft de trein Fushë Krujë - Shköder vv (kan niet door naar Dürres ivm vernieuwing van de spoorlijn Dürres - Tirana)
Op zaterdag 30 april 2022 19:41 schreef Erno-BE het volgende: Geldt er in Duitsland nog ergens een mondneusmaskerverplichting in stations en op perrons eigenlijk?
quote:
Die Maskenpflicht gilt in den Fahrzeugen und Gebäuden des öffentlichen Nahverkehrs, also beispielsweise in Bahnhöfen, Empfangshallen, Reisezentren und Unterführungen. An Bahnsteigen, Haltestellen und vollverdachten Stationen muss keine Maske mehr getragen werden, solange der Mindestabstand von 1,5 Metern eingehalten werden kann.
Op zaterdag 30 april 2022 19:41 schreef Erno-BE het volgende: Geldt er in Duitsland nog ergens een mondneusmaskerverplichting in stations en op perrons eigenlijk?
Ik ben nu in Duitsland en ik hield rekening mee dat er iets verplicht zou zijn, maar ik kwam pas ter plekke achter dat het zo'n ffp2 geval moet zijn.
[..] Hierbij krijg ik toch echt de indruk dat ze teveel hun oren naar de milieubeweging laten hangen.
n-Wagens konden daar ook al voor gebruikt worden. De NS6400 - of een deel er van - is om eenzelfde reden ook voorzien van een generator die 1500V gelijkspanning geeft, dat was een eis vanuit defensie.
[..] Ik ben nu in Duitsland en ik hield rekening mee dat er iets verplicht zou zijn, maar ik kwam pas ter plekke achter dat het zo'n ffp2 geval moet zijn.
Dat verschilt weer per Bundesland: Niedersachsen en Hamburg is FFP2 inderdaad verplicht, maar in Nordrhein-Westfalen, Bremen en Schleswig-Holstein is een OP-maske (zo'n blauw standaardkapje) voldoende.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ik ben nu in Duitsland en ik hield rekening mee dat er iets verplicht zou zijn, maar ik kwam pas ter plekke achter dat het zo'n ffp2 geval moet zijn.
Ik ga naar Bayern (München) en daar zijn FFP2-maskers verplicht in treinen en bussen. Ik ben benieuwd wanneer overal in Duitsland de FFP2-maskerplicht wordt omgezet in een IIR-maskerplicht. 1 juni waarschijnlijk.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] n-Wagens konden daar ook al voor gebruikt worden. De NS6400 - of een deel er van - is om eenzelfde reden ook voorzien van een generator die 1500V gelijkspanning geeft, dat was een eis vanuit defensie.
Ik denk dat de milieubeweging een stuk blijer zou zijn met hergebruik van oude meuk dan het aanschaffen van een stel hypermoderne nieuwe treinen die ook nog eens vrij beperkt ingezet kunnen worden als er geen bovenleiding aanwezig is.
Dus ik vraag me af waar die domme opmerking van lyolyrc vandaan komt.
Op zondag 1 mei 2022 14:37 schreef derLudolf het volgende: Wat is IIR nou weer? Overigens volstaan gewone medische maskers (die meestal blauwen) in veel deelstaten ook.
Ik heb geen problemen met die FFP2 dingen, dus die draag ik overal, zodoende me er niet in verdiept wat waar geldt.
Op zich heb ik ook geen probleem met FFP2 en ik draag ze in Nederland ook. Bij drukke treinen en bussen hebben FFP2-maskers toch wel echt toegevoegde waarde. Het nadeel van FFP2 vergeleken met IIR is dat ze een stuk duurder zijn. IIR-maskers heb je tegenwoordig 50 stuks voor een tientje. Een FFP2-masker kost vaak een euro per stuk. Als je bij vijf dagen treinvakantie, iedere dag drie nodig heb, kost dat al gauw ¤15.
En helaas, in Bayern voldoet enkel FFP2 en daar ga ik naar toe.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zondag 1 mei 2022 15:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: In Beieren mag je ook gewoon met een chirurgisch masker in de trein en daar doet niemand moeilijk over.
Daarnaast is het trouwens simpelweg raar om voor iedere nieuwe treinreis een nieuw mondkapje te pakken :S
Als je de hele dag in de trein zit is het wel raadzaam je masker om de drie/vier uur te vervangen. Dus drie maskers op een dag gebruiken.
Op zondag 1 mei 2022 15:55 schreef Dr_Flash het volgende: Dat hele kutmasker lost geen enkel reëel probleem meer op. Al maanden niet.
Het gaat niet zozeer om de werking van het masker zelf, het gaat er om dat je afstand houd. Je gaat niet vlak naast iemand zitten die zo'n ding op heeft. Dus ja, het werkt wel.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik had misschien uitgebreider moeten zijn in mijn reactie. Ik had de indruk dat er was gekozen voor een trein als alternatief voor het vliegtuig, onder druk van een groene lobby. Mij lijkt een trein weinig flexibel.
[..] Duitsland doet wat we in Nederland ook hebben gedaan, maar dan met vertraging.
Ik ben een beetje aan het kijken naar een trip naar Oostenrijk in juni, ik hoop dat dat tegen die tijd geheel zonder mondkapje kan.
Duitsland is waarschijnlijk wel het laatste land van Europa waar de mondneusmaskerverplichting vervalt. Of Italië, daar zijn de coronamaatregelen vaak nog net iets strenger dan in Duitsland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 2 mei 2022 10:56 schreef b2py het volgende: Wat zal de bijnaam worden van de ICNG? Het lijkt op een muis maar die hadden we in het verleden al, suggesties?
Niet alleen op Sylt, ook in andere delen van Duitsland waar het tijdens vakanties al druk is (denk richting het Zwarte Woud en richting Bodensee) vreest men overvolle treinen.
Daarnaast heeft de bondsregering de beschikbare subsidie teruggeschroefd en hebben ze ook laten weten niet bereid te zijn om te betalen voor de inzet van extra treinen en bussen. Ook al komt het ¤9-ticket uit de koker van de bondsregering, de lasten worden grotendeels afgewimpeld op de deelstaten.
Die zijn daar niet blij mee en kunnen het hele plan nog torpederen.
Dat hele ¤9-ticket is gewoon een bizar plan. Prima om forenzen en dergelijke te laten verleiden om voor een zacht prijsje de trein te laten nemen, maar voor pretreisjes in het weekend zou je gewoon een quer-durch-land-ticket of een Lander-ticket moeten kopen.
Eens kijken welke trajecten problematisch worden bij het ¤9-ticket:
Ik hoop dat als het ¤9-ticket er komt, dat het ¤9-ticket op de spoorlijnen van/naar/door toeristische gebieden niet geldig zou zien. Dus niet spotgoedkoop naar Sylt, Schwarzwald, Bodensee, etc. En Köln-Frankfurt zou met het ¤9-ticket alleen via Paderborn en Kassel kunnen. Via het Rijndal of Siegen zou een Quer-Durch-Land-Ticket benodigd zijn.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Dat hele ¤9-ticket is gewoon een bizar plan. Prima om forenzen en dergelijke te laten verleiden om voor een zacht prijsje de trein te laten nemen, maar voor pretreisjes in het weekend zou je gewoon een quer-durch-land-ticket of een Lander-ticket moeten kopen.
Eens kijken welke trajecten problematisch worden bij het ¤9-ticket:
....
En vast nog wel meer trajecten die een hoop pretreizigers trekken die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Voeg daar alles rondom de Harz en Sächsische Schweiz ook maar aan toe, ook de RE en IC (te gebruiken met Nahverkehr-tickets) naar Norddeich Mole lijken mij kanshebbers
Op maandag 2 mei 2022 21:33 schreef Dr_Flash het volgende: Opa Fles heeft in zijn jonge jaren nog BR624 gereden tussen Groningen en Leer
Oh dat roept herinneringen op, ik ook! Mocht zelfs in de cabine kijken, en volgens mij heb ik daar ergens nog wat foto’s van ook. Van het weekend ook even zoeken, want die zijn uiteraard ook niet digitaal
Wáárom is NSInternational.nl toch zo ontzettend fucking waardeloos? Echt, je hebt er niks aan.
Ik ben aan het kijken naar een internationaal kaartje voor een reis vanuit Basel. Ik heb Weekend Vrij dus ik wil "100% korting in NL" gebruiken, en dat kan alleen bij NSI. DB snapt dat niet. Maar voor de reis die ik wil maken zegt NSI doodleuk "hier hebben we geen kaartjes voor, zelfs niet telefonisch."
Op donderdag 5 mei 2022 22:08 schreef James1988 het volgende: Wáárom is NSInternational.nl toch zo ontzettend fucking waardeloos? Echt, je hebt er niks aan.
Ik ben aan het kijken naar een internationaal kaartje voor een reis vanuit Basel. Ik heb Weekend Vrij dus ik wil "100% korting in NL" gebruiken, en dat kan alleen bij NSI. DB snapt dat niet. Maar voor de reis die ik wil maken zegt NSI doodleuk "hier hebben we geen kaartjes voor, zelfs niet telefonisch."
Is een kaartje boeken tot de grens niet mogelijk dan?
[..] Is een kaartje boeken tot de grens niet mogelijk dan?
Ja dat kan wel, of iig tot het eerste punt over de grens (Zevenaar / Venlo). Maar wat is het punt van NS International als ze gewoon doodleuk zeggen 'Basel - Breda, dat kennen we niet'?
Het is niet alsof ik vraag om een treinkaartje van één of ander obscuur stationnetje in midden-Siberië naar Caïro.
[..] Ja dat kan wel, of iig tot het eerste punt over de grens (Zevenaar / Venlo). Maar wat is het punt van NS International als ze gewoon doodleuk zeggen 'Basel - Breda, dat kennen we niet'?
Het is niet alsof ik vraag om een treinkaartje van één of ander obscuur stationnetje in midden-Siberië naar Caïro.
er is een aparte hippe website gebouwd voor die anderhalve trein waar ze wèl trots op zijn. Maar je moet niet zelf iets willen want dat kan niet
Op donderdag 5 mei 2022 22:08 schreef James1988 het volgende: Wáárom is NSInternational.nl toch zo ontzettend fucking waardeloos? Echt, je hebt er niks aan.
Ik ben aan het kijken naar een internationaal kaartje voor een reis vanuit Basel. Ik heb Weekend Vrij dus ik wil "100% korting in NL" gebruiken, en dat kan alleen bij NSI. DB snapt dat niet. Maar voor de reis die ik wil maken zegt NSI doodleuk "hier hebben we geen kaartjes voor, zelfs niet telefonisch."
Volgens mij kan 100% korting in NL alleen bij Normalpreis. Een (super) Sparpreis is vaak een stuk voordeliger.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 5 mei 2022 22:08 schreef James1988 het volgende: Wáárom is NSInternational.nl toch zo ontzettend fucking waardeloos? Echt, je hebt er niks aan.
Ik ben aan het kijken naar een internationaal kaartje voor een reis vanuit Basel. Ik heb Weekend Vrij dus ik wil "100% korting in NL" gebruiken, en dat kan alleen bij NSI. DB snapt dat niet. Maar voor de reis die ik wil maken zegt NSI doodleuk "hier hebben we geen kaartjes voor, zelfs niet telefonisch."
Herkenbaar. Die boekingmodule van NS is matig.
Ik baal altijd dat ik bij NSI geen overstaptijd kan afdwingen. Om die reden afgelopen winter toch bij DB geboekt. Een doorgaand sparpreis-ticket met een tussenstop van 16 uur is ideaal.
[..] Is een kaartje boeken tot de grens niet mogelijk dan?
Bedenk dan wel dat de vervoersovereenkomst ook tot het grensstation is. Dat kan nadelig zijn als je vertraging krijgt en bijvoorbeeld niet meer je eindbestemming kan bereiken. Hoewel mijn vertrouwen in NS ten aanzien van het proactief naleven van de reizigersrechten-verordening wel beneden het vriespunt is gekelderd na de grote “red-uzelf”-storing van laatst. Beter reis je met een creditcard op zak in combinatie met een goede reisverzekering. En een rechtsbijstandverzekering voor achteraf.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Inmiddels heb ik een kaartje geboekt tot aan Venlo. Bij bahn.de. En dankzij de mogelijkheid om meerdere via-stations op te geven heb ik nu een kaartje vanaf Bregenz, dwars door Zwitserland, en terug met de EC8
Nu maar hopen dat de Duitsers en de Oostenrijkers snel stoppen met dat mondmaskergeneuzel, dat het in NL niet meer hoeft vind ik toch wel erg prettig.
Ja mooi he, één aanrijding bij Breukelen en van Eindhoven tot Enkhuizen en van Ede tot Leiden ligt het op z'n reet Het lijkt soms wel of het steeds slechter gaat
Op dinsdag 10 mei 2022 12:35 schreef Dr_Flash het volgende: Ja mooi he, één aanrijding bij Breukelen en van Eindhoven tot Enkhuizen en van Ede tot Leiden ligt het op z'n reet Het lijkt soms wel of het steeds slechter gaat
Ik wilde van castricum even naar Vught. Het was een reis met hindernissen vandaag ben nu pas op den Bosch.
Op dinsdag 10 mei 2022 12:35 schreef Dr_Flash het volgende: Ja mooi he, één aanrijding bij Breukelen en van Eindhoven tot Enkhuizen en van Ede tot Leiden ligt het op z'n reet Het lijkt soms wel of het steeds slechter gaat
Opknippen in concessies en daarmee rondje om de kerk afdwingen
Personeel van in Oss kerende treinen deed hun best om reizigers tet helpen, maar verder heb ik van NS helemaal niemand gezien. Karin riep één of twee keer om dat er bussen reden, maar daarvan heb ik maar weinig meegekregen (waar stoppen die dan?) en daarna werd het ook totaal niet meer genoemd. Dus of die bussen überhaupt gereden hebben?
Hoewel ik deze zomer ook al een Interrail gebruik heb ik toch maar besloten om ook nog een 3 maanden-pass te kopen voor volgend jaar. Voor ¤601 drie maanden lang onbeperkt 1e klas reizen in heel Europa vind ik toch een te goede aanbieding om te laten lopen
Nog tot 11u vanochtend te koop: https://www.interrail.eu/(...)p-big-adventure-sale Hij moet geactiveerd worden binnen 11 maanden, maar voor zover is ie dan ook nog gewoon de volledige tijd geldig. Dus activeren voor 11 april 2023 en vanaf dan 3 maanden lang geldig
En toch was de Gold-Bahncard van 2014 nog goedkoper
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Personeel van in Oss kerende treinen deed hun best om reizigers tet helpen, maar verder heb ik van NS helemaal niemand gezien. Karin riep één of twee keer om dat er bussen reden, maar daarvan heb ik maar weinig meegekregen (waar stoppen die dan?) en daarna werd het ook totaal niet meer genoemd. Dus of die bussen überhaupt gereden hebben?
Plek van de bussen staat tegenwoordig in de app zag ik van de week :-)
Dat is snel. Gisterenavond claim ingediend voor de vertraging van gisteren, normaal duurt het wel een dag of twee drie voor hij wordt toegekend, maar hij is nu al goedgekeurd.
[..] Komt dat uit de interrail planner? Dan zal ik ook eens een plaatje maken, ik ga ook al die kant op in September
Helaas niet... Deze heb ik gemaakt in Google MyMaps, waarbij ik de routes getekend heb in Brouter (en vervolgens geëxporteerd en geïmporteerd). En de veerboten komen uit een export-tool via Openstreetmap.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Had ik al gezegd dat er treinen rijden in Albanië? Alleen op dinsdags tussen Shköder 06:00 - 08:03 Lac 13:00 - 15:13 Shköder, en alleen op zaterdag en zondag tussen Elbasan 06:00 - 09:12 Dürres 13:55 - 16:38 Elbasan
Ik ga volgend jaar ook naar Scandinavië, maar dan met de auto en een daktent. Planning is 6 weken een rondtrek doen van Kristiansand langs de kust omhoog, en dan een stuk door Zweden en uiteindelijk via Fanland naar Helsinki en de boot terug naar Rostock. Ben wel van plan ergens te kijken of er ergens in die landen een bepaalde treinreis de moeite is om een rondje te doen ofzo, de Kroderbanen in Noorwegen bijvoorbeeld
[ Bericht 5% gewijzigd door greavy op 11-05-2022 20:30:59 ]
Op woensdag 11 mei 2022 20:39 schreef dennistd het volgende: De Rhätische Bahn wil eind dit jaar een recordpoging doen met een 1,9km lange trein Ter vergelijking: de Langste Reizigerstrein in 1989 was 1,7km lang
So soll ein 1,9 Kilometer langer Zug am 29. Oktober über die Unesco-Welterbe-Strecke von Preda bis Bergün fahren.
Op dat stuk liggen twee keertunnels in een soort dubbele acht. Een trein die zo lang is kun je denk ik op drie plekken tegelijk zien. Of, beter geformuleerd, in 1 foto op drie hoogtes vangen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 12 mei 2022 12:37 schreef dennistd het volgende: Alert voor @:Dr_Flash: zaterdag staat er van 16:00 tot 16:07 een rode Plan V op spoor 3a te Deventer!
Wow die website ben ik nog geweest en toen dacht ik nog; heuh, zelfde template als Nico Spilt uit weetikveel Coffeecup HTML editor of zoiets uit de jaren '90
Op maandag 9 mei 2022 20:13 schreef James1988 het volgende: Inmiddels heb ik een kaartje geboekt tot aan Venlo. Bij bahn.de. En dankzij de mogelijkheid om meerdere via-stations op te geven heb ik nu een kaartje vanaf Bregenz, dwars door Zwitserland, en terug met de EC8
Nu maar hopen dat de Duitsers en de Oostenrijkers snel stoppen met dat mondmaskergeneuzel, dat het in NL niet meer hoeft vind ik toch wel erg prettig.
Nu België en Frankrijk binnen twee weken ook de mondneusmaskerplicht in treinen en bussen gaat afschaffen blijft er nog maar kleine groep landen over die een mondneusmaskerverplichting in treinen en bussen hebben: Spanje, Italië, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,10016906
Hoe ga je via Zwitserland naar Bregenz dan? Via Schaffhausen, Romanshorn en Rorschach?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
He he, ik was voor een andere sc op zoek naar een koffieplaatje, kwam ik deze tegen (wat het met koffie te maken heeft weet ik niet, maar ik vond hem voor hier wel toepasselijk )
Nu België en Frankrijk binnen twee weken ook de mondneusmaskerplicht in treinen en bussen gaat afschaffen blijft er nog maar kleine groep landen over die een mondneusmaskerverplichting in treinen en bussen hebben: Spanje, Italië, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,10016906
Dank, dat zou fijn zijn.
Het wordt ook wel steeds moeilijker te verkopen. Voor een vlucht van Amsterdam naar New York geen mondkapje op hoeven, maar voor de stoptrein van Köln-West naar Köln Hbf wel?
quote:
Hoe ga je via Zwitserland naar Bregenz dan? Via Schaffhausen, Romanshorn en Rorschach?
Vraagje: waarom doet ICE122 (Frankfurt - Amsterdam) 54 minuten over het traject Arnhem - Utrecht CS en de IC 3068 met twee tussenhaltes maar 35 minuten?
Tenminste, als ik de DB website mag geloven.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Op welke dag kijk je, misschien is er dan een omleiding? Normaal gesproken duurt Arnhem - Utrecht 30 minuten met de ICE. Als het 54 minuten duurt is dat waarschijnlijk via de Betuweroute.
Het wordt ook wel steeds moeilijker te verkopen. Voor een vlucht van Amsterdam naar New York geen mondkapje op hoeven, maar voor de stoptrein van Köln-West naar Köln Hbf wel? [..] Nee - via St. Margrethen. Ik ga een kijkje nemen bij Stadler.
Na een paar uur reis ik dan door via Zürich naar Basel.
Voor vluchten van en naar Duitsland moet nog wel een mondneusmasker gedragen worden.
Maar ja, nu Letland vanaf zondag de mondneusmaskerverplichting is zowat het volledig voormalig Oostblok mondmaskervrij, op Griekenland en Turkije na dan.
Ook in Luxemburg gaan stemmen op om de mondneusmaskerplicht in treinen, trams en bussen op korte termijn af te schaffen. Dan houd je alleen nog Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje over waar nog een mondneusmaskerplicht in het ooenbaar vervoer geldt. Ik denk dat het in Italië nog even duurt voordat de mondneusmaskerplicht in het openbaar vervoer vervalt (ze hebben ook nog éénrichtingsverkeer met in- en uitstappen), vanwege herinneringen aan het drama van Bergamo in 2020 wat een nationaal trauma is. Dan moeten dus nog Duitsland, Oostenrijk en Spanje de sprong in het diepe wagen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 13 mei 2022 10:44 schreef ReisT het volgende: Op welke dag kijk je, misschien is er dan een omleiding? Normaal gesproken duurt Arnhem - Utrecht 30 minuten met de ICE.
Ik zit te kijken naar 20 augustus, München - Utrecht CS.
Twee mogelijke opties zijn: 12:27 München - Frankfurt - Utrecht CS 20:25 12:27 München - Frankfurt - Arnhem - Utrecht CS 20:07
Beide zijn vanaf Frankfurt met IC122 waarbij die tweede optie dus nog een overstap toevoegt die dan dus wel 20 minuten sneller is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Typisch gevalletje geplande werkzaamheden, DB heeft de dienstregeling daar alvast op aangepast maar NS nog niet. Ga er maar van uit dat die tweede optie niet mogelijk is. Arnhem - Ede ligt er dan uit https://www.treinreiziger(...)heden-aan-het-spoor/
ik stond daar dus op te wachten. Volgens de mensen in gele hesjes ter plaatse is een van de door de NS ingehuurde bussen of zelfs bedrijven gewoon niet op komen dagen. 'die komen nooit'.
[..] NS roept al twee jaar dat het bedrijf naar de klote gaat door corona, niet echt aantrekkelijk als werkgever.
En op de vraag van vakbonden voor een simpele inflatiecorrectie ligt vanuit NS ook al een "Nou nou poeh poeh we hebben het financieel al zo moeilijk" antwoord klaar.
Op vrijdag 13 mei 2022 13:57 schreef Salatrel het volgende: Komt natuurlijk omdat ze de afgelopen 2 jaar een godsvermogen hebben uitgegeven in niet essentieel personeel van een thuiswerkplek te voorzien
Ik vind mezelf vrij essentieel maar heb ook thuis twee beeldschermen, muis en toetsenbord, headset en laptopstandaard in de berging staan. Ik had alleen de laptop nodig (want daarmee moeten we straks ook op kantoor gaan werken), maar een losse laptop aanvragen kan niet, alleen als onderdeel van de volledige thuiswerkplekbundel
Je werkgever is verplicht om te zorgen voor een goede arbotechnisch verantwoorde werkplek, ook als het gaat om thuiswerken. In zoverre is het dus best te verdedigen dat je een scherm, toetsenbord en muis van je werkgever krijgt.
Maar als je zulke dingen al hebt is het dubbelop om het nog eens te krijgen en dan in de opslag te zetten. Zonde van het geld dat het je werkgever kost, en jou kost het ruimte
Op zaterdag 14 mei 2022 08:12 schreef Dr_Flash het volgende: Wij krijgen gewoon een thuiswerkbudget. Eens in de 5 jaar 900 euro. Koop zelf maar wat je nodig hebt.
5 jaar 500. Maar wel restricties op wat je er van mag kopen. Bureau, bureaustoel. Maar ik mag geen muurbeugel voor een monitor bijvoorbeeld. Ik lig hele dagen languit op de bank te werken aangezien zitten veel destructiever is en het véél comfortabeler is en ik wilde graag een monitor die naar de muur zwenkt zodat ik een tweede heb. Oh well.
[..] Het is ook een manier om enkele andere diensten in te vullen
Je bedoelt dat het personeel op andere trajecten nodig is? Laat ze dat dan gewoon eerlijk zeggen, in plaats van te beweren dat het geen strandweer is . Het was is ronduit zalig weer namelijk.
[..] Je bedoelt dat het personeel op andere trajecten nodig is? Laat ze dat dan gewoon eerlijk zeggen, in plaats van te beweren dat het geen strandweer is . Het was is ronduit zalig weer namelijk.
Tsja, je weet toch ook dat er geen melk bij de Jumbo in de winkels ligt omdat het gras vanwege het droge weer niet groeit?
Op zaterdag 14 mei 2022 19:29 schreef derLudolf het volgende: Huh, ik rij op de B70, parallel aan het traject Emden-Salzbergen. Zie ik tussen Meppen en Haren ineens een ICE1
ICE 1107 Norddeich-Köln, rijdt op zaterdagen. Is trouwens een ingekorte ICE 1.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 15 mei 2022 12:31 schreef b2py het volgende: De Hemboog is eigenlijk een beetje kansloze infrastructuur, hebben we meer van dit soort infra in Nederland die er is maar matig worden gebruikt?
Er rijden 4 treinen per uur overheen, is dat 'matig gebruikt'? Licht overbodig misschien maar dat is wat anders.
In Nederland valt dat wel mee. In België ga je wat meer vinden denk ik. Dat is op sommige plekken echt een bord spaghetti qua aansluitbogen en uitwijksporen en dergelijke. Bovendien hebben ze daar het woord 'ontdubbelingslijk' uitgevonden, waarvan ik eigenlijk nog steeds niet precies begrijp wat het betekent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 15 mei 2022 12:31 schreef b2py het volgende: De Hemboog is eigenlijk een beetje kansloze infrastructuur, hebben we meer van dit soort infra in Nederland die er is maar matig worden gebruikt?
ach ja, je hebt ook de Gooiboog tussen Naarden-Bussum en Almere. Ook maar 2 treinen per uur per richting. Maar er zijn spoorlijnen die nog minder intensief bereden worden
De leukste voorbeelden vind je waarschijnlijk in het VK, waar de procedure om een spoorlijn te sluiten bijzonder ingewikkeld is maar het uitdunnen van de dienstregeling tot één trein per week relatief eenvoudig:
In Nederland heb je die situatie trouwens ook gehad tussen Enschede en Gronau. Daar reed van 1976 tot 1981 maar 1 trein per dag, wat hier het minimum is voor een niet-gesloten spoorlijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] ach ja, je hebt ook de Gooiboog tussen Naarden-Bussum en Almere. Ook maar 2 treinen per uur per richting. Maar er zijn spoorlijnen die nog minder intensief bereden worden
Ik denk dat er de komende week geen werkweer voorspeld wordt. Station Amsterdam Zuid kan dus wel overgeslagen worden. Plan uw reis in app. Van A naar Beter
[..] Trajecten waar tot in het redelijke geen alternatief is, dat kan je voor de hemboog niet zeggen…
Tot ergens stront aan de knikker is, dan is zo'n kansloos traject toch wel erg fijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Pimpel die toch wel een aantal keer via Zwolle is gegaan.
De Hemboog zou een stuk nuttiger kunnen zijn als er ook een 'Riekerboog' gebouwd zou worden ten zuidwesten van Amsterdam, zodat je treinen vanuit Noord-Holland richting Amsterdam Zuid kunt sturen.
Investeren in een boog van een paar (honderd) miljoen en daarmee ook een directe verbinding creëren en daarmee alternatief voor de auto, lijkt me gewoon in het algemeen geen slechte zaak. Volgens mij gaat het hier om peanuts die ontzettend grote maatschappelijke voordelen hebben ook al worden ze op dit moment ondergebruikt.
Want ja, een IC Utrecht-Almere zou best leuk zijn in het geval van de Gooiboog.
Op zondag 15 mei 2022 18:07 schreef James1988 het volgende: De Hemboog zou een stuk nuttiger kunnen zijn als er ook een 'Riekerboog' gebouwd zou worden ten zuidwesten van Amsterdam, zodat je treinen vanuit Noord-Holland richting Amsterdam Zuid kunt sturen.
of in het geval van een verstoring een omleidingsroute hebt
De zuidkant van opstelterrein Onnen heeft vanaf volgende week een nieuwe toegang, waardoor er een overweg in het dorpje Glimmen van 3 naar 2 sporen gaat. Ze zijn nu bezig de draden van de bovenleiding te trekken.
Behalve de treinen hebben nu ook de auto's last van het personeelstekort. De A4 is dicht bij Rijswijk omdat er te weinig mensen zijn voor de camerabewaking van de Ketheltunnel.
Op maandag 16 mei 2022 07:24 schreef Dr_Flash het volgende: Behalve de treinen hebben nu ook de auto's last van het personeelstekort. De A4 is dicht bij Rijswijk omdat er te weinig mensen zijn voor de camerabewaking van de Ketheltunnel.
Op maandag 16 mei 2022 07:24 schreef Dr_Flash het volgende: Behalve de treinen hebben nu ook de auto's last van het personeelstekort. De A4 is dicht bij Rijswijk omdat er te weinig mensen zijn voor de camerabewaking van de Ketheltunnel.
Nee dit is niet De Speld.
Datzelfde RWS heeft schijt aan heel veel Nederlanders. Wordt tijd dat ze eens uit de ivoren toren komen en ook luisteren naar bezwaren van de burgers
[..] Datzelfde RWS heeft schijt aan heel veel Nederlanders. Wordt tijd dat ze eens uit de ivoren toren komen en ook luisteren naar bezwaren van de burgers
Ook ja, net als Prorail.
Kan me nog een geval herinneren van spoorwerkzaamheden bij Breukelen. Prorail, ohne nach zu denken : "pak de auto". Zelfde dag was RWS aan de A2 aan het klussen. Met als advies "pak de trein"
Kan zeggen dat het er echt prachtig is en dat het er op sommige momenten zo druk is dat niet iedereen mee kan met de trein
Wat laat Bart dan niet zien en wat klopt er niet in die video?
Ik zie liever vlogs over spoorlijnen in bijzondere locaties, landschappelijk interessante spoorlijnen of interessant materieel dan de zoveelste vlog van op- en neer naar Berlin gaan (wat gewoon een totaal oninteressante route is, op het stukje bij Porta Westfalica na dan) met kapotdraaiende windmolens en overmatige vleesconsumptie of het zoveelste rondje Nederland of NRW, tenzij de vlogger echt een spoorlijn of speciaal materieel laat zien waarbij ik denk, oh, ik wist niet dat dat bestond. Dat heb ik zeker bij Nederland, maar ook steeds meer bij NRW niet het gevoel.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 16-05-2022 22:25:32 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Wat laat Bart dan niet zien en wat klopt er niet in die video?
Je gaat naar de Cinque Terre en maakt dan een halve vlog in Levanto dat er buiten ligt. Je hebt vijf dorpjes, dan verwacht je er wel flink veel van te zien. Daar zijn ze mooi genoeg voor (op mogelijk Manarola na). Riomaggiore is het makkelijkst te bereiken via de tunnel, maar het hoeft niet omdat er nog 2 andere routes zijn, namelijk een pad langs de zee of je loopt eerst een stukje omhoog en daarna het dorpje in.
Goederentrein nabij Barcelona ontspoord waarna er een passagierstrein op knalde. De machinist van die trein is omgekomen, er zijn daarnaast minstens 2 zwaargewonden en 85 lichter gewonden ...
Ik had op castricum - r'dam alexander ook weinig last, maar ik hoorde op Utrecht wel omroepen dat vanwege grote drukte de treindienst tussen zwolle en groningen was aangepast en dat er vanaf 19:00 maar zeer beperkt busvervoer tussen meppel en groningen zou zijn. Aanbevolen werd om om te reizen via Leeuwarden.
Ik geloofde m'n oren niet en moest de reisplanner nakijken om dit achterlijke bericht te kunnen geloven.
[..] [..] Ik had op castricum - r'dam alexander ook weinig last, maar ik hoorde op Utrecht wel omroepen dat vanwege grote drukte de treindienst tussen zwolle en groningen was aangepast en dat er vanaf 19:00 maar zeer beperkt busvervoer tussen meppel en groningen zou zijn. Aanbevolen werd om om te reizen via Leeuwarden.
Ik geloofde m'n oren niet en moest de reisplanner nakijken om dit achterlijke bericht te kunnen geloven.
Er is e.e.a. niet goed gegaan met het treinvervangend busvervoer in die regio.
Last van de ellende ja? Ik ben er vandaag aan ontsnapt. De ns stuurde me vanmorgen via Utrecht naar Amsterdam Zuid. Daarvandaan ben ik via Schiphol, Amsterdam cs teruggegaan naar castricum zowaar zonder ook maar een minuut vertraging.
Op donderdag 19 mei 2022 17:12 schreef b2py het volgende: Hahaha, we kunnen niet weg uit Amstel omdat iedereen deze trein in wilt terwijl de volgende al achter ons staat bij het sein
Ik kon daarstraks op Zuid richting Schiphol ook kiezen of ik wilde dringen in de meute of in de volgende zou stappen die al stond te wachten. Ik snap dat niet zo goed, waarom perse met de eerste de beste trein mee willen, als er drie minuten later een volgende gaat?? Als het nou de laatste trein van de dag zou zijn, oke, dat snap ik dan nog wel maar anders???