Beetje vergelijkbaar met de noord-Koreaanse propaganda waarin Amerikaanse GI's kinderbloed drinkende vampiers zijn, of propaganda uit de DDR waarin Amerikaanse bommenwerpers "Kartoffelkfer" boven oost-Duitse akkers afwerpen om de aardappeloogst te saboteren.quote:
Wat?quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:23 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
tuurlijk heeft ie dat wel. Zo snel mogelijk kapot is hopelijk zo snel mogelijk de overgave.
Maar dit is dus niet dankzij Putin?
Volgens de NOS, en die verwijzen weer naar de BBC, zouden het niet dodelijke stunquote:Op zaterdag 2 april 2022 16:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is toch geen 'massive shelling'? Ziet eruit als wat zwaar vuurwerk.
Ja. Die eerste auto lijkt me een oorlogsmisdaad met de nu bekende gegevens. De rest is (nog) niet duidelijk (liggen ook militairen tussen). Zegt de BBC zelf eigenlijk ook: "could add up to warcrimes"...quote:
Speciale operatie. Ach kijk maar eens naar Syri hoe het erbij ligt.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:45 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
maar niet de schuld van putin hoor..
Ik denk wel dat dhr Poetin hier de grote aanstichter van is.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:45 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
maar niet de schuld van putin hoor..
Ik weet het wel zeker.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dhr Poetin hier de grote aanstichter van is.
Vertel, wie zegt dat.quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:51 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Ergens in het vorige deel iemand
Je praat niet over een ruzie bij de zandbak maar een halve genocide. Je gaat mij te ver.quote:
Als je zegt dat Poetin hier geen belang bij zou hebben wek je de indruk dat je vermoedt dat er een andere partij verantwoordelijk voor is. Is dat zo of zie je Poetin hiervoor als verantwoordelijke?quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Juist ja.
Leg me geen woorden in de mond. Heb geen behoefte aan dit soort valsheid.
Of dat Putin totaal de weg kwijt is. Ik zie het voordeel niet voor Putin. Rusland afgesloten, overal vijanden, voor wat? Dit zou druk zetten op onderhandelingen? Werkelijk? Volgens mij is die zijn temper kwijt.quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:01 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Als je zegt dat Poetin hier geen belang bij zou hebben wek je de indruk dat je vermoedt dat er een andere partij verantwoordelijk voor is. Is dat zo of zie je Poetin hiervoor als verantwoordelijke?
Waar komt die haat en nijd dan om de hoek kijken?quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Of dat Putin totaal de weg kwijt is. Ik zie het voordeel niet voor Putin. Rusland afgesloten, overal vijanden, voor wat? Dit zou druk zetten op onderhandelingen? Werkelijk? Volgens mij is die zijn temper kwijt.
quote:De oorlog die Rusland in Oekrane ontketende, heeft ook een symbolische betekenis. Het is een oorlog tussen het Verleden en de Toekomst. Onder Poetins langdurige bewind is Rusland weggezakt in zijn duistere verleden. Er heeft zich een ‘Nieuw-Middeleeuwse’ staatsvorm gevestigd: een despotische tsaar die omringd door zijn vazallen – snel opgeklommen tot oligarchen – en beschermd door nieuwe opritsjniks (leden van de terreurbrigade van tsaar Ivan de Verschrikkelijke, red.) in het Kremlin op zijn troon zit en uit angst zijn volk heeft beroofd van alle democratische vrijheden.
Oekrane is sinds de revolutie van 2014 een democratische staat. Het land heeft zich definitief van Rusland losgemaakt en richt zich nu op de toekomst, volhardend in zijn orintatie op het democratische Europa. Dat heeft de haat van Poetin opgeroepen, temeer omdat hij Oekrane, waar bijna iedereen Russisch spreekt, ziet als een kleinere uitvoering van Rusland. De gedachte dat Oekrane de Russen met democratie zou kunnen besmetten, jaagt de nieuwe tsaar grote schrik aan.
Poetins haat voor het vrije Oekrane nam met het jaar toe. De Krim werd geannexeerd en in het oosten begon Rusland een hybride oorlog die een open wond werd. En nu is Poetin een krankzinnige, complete oorlog begonnen met tankaanvallen en barbaarse bombardementen op woonhuizen. Alleen maar om de vrijheidslievende Oekraners te straffen, die niet langer met hem in het verleden willen blijven hangen.
Een oorlog tegen Oekrane is je reinste waanzin, temeer omdat de geschiedenis van Rusland, het oude Roes, zijn oorsprong heeft in Kiev, de Moeder der Russische Steden: de historische wieg waaruit Rusland met al zijn geschiedenis, overleveringen, tradities en taal is voortgekomen. Kiev bombarderen betekent voor het huidige Rusland hetzelfde als schieten in de eigen voet. Dat noodlottige schot, op bevel van een krankzinnige dictator, kan Rusland zelf wel eens noodlottig worden. Het Westen, dat zich 22 jaar afvroeg ‘who is Mr. Putin’, heeft eindelijk de ogen geopend en ziet wie het tegenover zich heeft.
In 1967 maakte de Amerikaanse regisseur Larry Peerce The Incident. De film gaat over twee herrieschoppers die in de New Yorkse metro passagiers lastigvallen, die op hun beurt proberen hen te negeren en op de volgende halte wachten. Wanneer ze geen weerstand ondervinden, worden de herrieschoppers brutaler en gaan ze over op fysiek geweld. Peerce demonstreert hiermee de psychologie van de straatvechter: die gaat zo ver als de mensen het toelaten. En als hij niet wordt tegengehouden, gaat hij steeds een stapje verder.
Poetin, die aanvankelijk werd gevormd op straat, in de sportzaal en daarna bij de KGB, is in zijn verhouding met het Westen precies zo’n herrieschopper. Hij haat de westerse, transparante en democratische wereld, zoals een jongen uit een probleemgezin een netjes geklede, intelligente jongen haat. Die haat zit hem in het bloed. Nadat hij in de jaren negentig ervaring opdeed met het criminele kapitalisme en daarna door samenloop van omstandigheden aan de macht kwam van een enorm land met een totalitair verleden, heeft Poetin twee decennia lang op verschillende manieren zijn minachting voor het Westen getoond. En het beleefde Westen keek weg, verstopte zich achter een krant, zoals die ene passagier in de film.
De oorlog in Georgi en de annexatie van zijn deelregio’s, de annexatie van de Krim, de oorlog in het oosten van Oekrane en het vernietigen van democratische vrijheden in Rusland: Poetin kwam ermee weg. Maar de huidige oorlog, schaamteloos ontketend in het Europa van de 21ste eeuw, heeft eindelijk het beleefde Westen wakker geschud. Rusland werd getroffen door een golf van ongekend zware sancties die zijn economie zullen kapotmaken.
Eindelijk is het tot de westerse politici doorgedrongen dat deze oorlog niet alleen om Oekrane gaat, maar een provocatie is aan het adres van heel Europa en haar democratie en vrijheden, een provocatie van heel de westerse wereld. Oekrane vecht op dit moment niet alleen voor zijn eigen toekomst, maar ook voor het toekomstige Europa. Iedere Europeaan zou dat moeten beseffen. En als Oekrane verliest, krijgen de duistere machten van het verleden de kans Europa te veranderen en haar te besmetten met de geest van de Nieuwe Middeleeuwen. Een Oekraense overwinning daarentegen kan de val betekenen van Poetins systeem, zijn duistere en sinistere machtspiramide, waaraan hij met zijn opritsjniks de afgelopen 22 jaar heeft gebouwd. Europa heeft de plicht voor Oekrane op te komen.
Bij pure verwoesting? Bij burgerslachtoffers? Bij verkrachtingen door soldaten? Als Putin slim had gespeeld hadden we dit niet gezien.quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:05 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Waar komt die haat en nijd dan om de hoek kijken?
Wat was het verband van de uitzending van Waes waarin zijn geigerteller in het vliegtuig harder tikte dan in Red Pine wood met de mogelijke acute stralingsziekte van de Russische soldaten die van 25 februari tot eind vorige week in Red Pine Wood in loopgraven bivakkeerden?quote:Op zaterdag 2 april 2022 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vraag heb je die aflevering gezien van Tom Waes.
En dan krijg je antwoorden als “je snapt het niet”
En “heeft die een kuil gegraven en er 3 weken ingelegen”
Nee natuurlijk niet, waarom zou je dat doen?![]()
Hoe kon Poetin, behalve door die hele aanval uit zijn hoofd te zetten, voorkomen dat deze beelden de wereld over gingen? Met 4 op de 5 Oekraners in bezit van smartphone met film- en fotomogelijkheden en internet verbinding?quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bij pure verwoesting? Bij burgerslachtoffers? Bij verkrachtingen door soldaten? Als Putin slim had gespeeld hadden we dit niet gezien.
Enige wat me logisch lijkt is dat de Russen dachten wel binnen 2 weken orde op zaken te stellen.
Nu ze veel materiaal en manschappen verloren zijn is de ratio naar de achtergrond gezakt en komt de haat en wraak opzetten.
Nato voert een oorlog met Rusland met Oekranse soldaten. Vraag me hard af - er is veel gewaarschuwd - of deze oorlog voorkomen had kunnen worden.
Oekrane voor de wolven..
Kan je wel herbouwen daar als de Russen er zo een bom op zouden gooien?... Godverdomme zeg wat een idioot die Putin.quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:10 schreef gniffie het volgende:
Hoe gaat het herbouwen van Oekraine straks in zijn werk? Kan je die woonflats nog restaureren of moet letterlijk alles tegen de vlakte om van vooraf aan te beginnen.
Stoppen bij Donetsk en Luhansk.quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:17 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Hoe kon Poetin, behalve door die hele aanval uit zijn hoofd te zetten, voorkomen dat deze beelden de wereld over gingen? Met 4 op de 5 Oekraners in bezit van smartphone met film- en fotomogelijkheden en internet verbinding?
Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar.
En dan nog denken dat je als Rus met bloemen binnen gehaald gaat worden.quote:Op zaterdag 2 april 2022 17:17 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Hoe kon Poetin, behalve door die hele aanval uit zijn hoofd te zetten, voorkomen dat deze beelden de wereld over gingen? Met 4 op de 5 Oekraners in bezit van smartphone met film- en fotomogelijkheden en internet verbinding?
Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |