quote:Inflatie steeg in maart fors, tot bijna 12 procent
Afgelopen maand kwam de inflatie in Nederland uit op 11,9 procent. Dat betekent dat de gemiddelde prijzen in maart dit jaar bijna 12 procent hoger waren dan een jaar eerder.
Dat blijkt uit een eerste raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) volgens de zogenoemde Europese rekenmethode. In februari was de inflatie nog 7,3 procent.
De inflatie is sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne snel opgelopen *. Ook andere landen in Europa kampen met een hoog inflatiecijfer. In Duitsland liep de inflatie op naar 7,3 procent, het hoogste percentage sinds de Duitse hereniging in 1990. In Spanje steeg de inflatie naar 9,8 procent.
Om de gevolgen van de stijgende prijzen te dempen heeft de overheid de accijns op brandstof verlaagd. In de zomer gaat de btw op energie naar beneden. Huishoudens met lage inkomens krijgen via de gemeenten 800 euro vanwege de hogere energiekosten.
https://nos.nl/artikel/24(...)tot-bijna-12-procent
* De inflatie was voor de oorlog al flink aan het oplopen
Wacht niet te lang anders moet je de titel weer aanpassen naar een hoger percentagequote:
Er is daar gewoon beleid gevolgd van een klassiek Italiaanse bank. Alleen is er wel zo met geld (en waardeloze opkoopprogramma’s) gestrooid, dat de euro ontzettend ontwaard. Een indirect greep uit onze te hoge pensioen en spaarreserves. Het is dat we geen cash meer mogen hebben, anders mochten daar binnenkort nulletjes achter gedrukt worden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 06:55 schreef LXIV het volgende:
Die oorlog in de Oekraïne komt goed uit om de inflatie als gevolg van het ecb-beleid te verbergen
Ik heb geen schuldenquote:Op vrijdag 1 april 2022 07:04 schreef Drekkoning het volgende:
Mijn schulden verdampen waar ik bij sta
En liefst direct met de volle 1%quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:16 schreef appeleibanaan het volgende:
Pfft verhoog die rente ECB. Ze gooien nu alleen maar olie op het vuur.
Amerika verhoogt slechts 0,25%. Dat voel je zelfs niet eensquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:26 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Met de Taylor rule kom je nu al op een target rate uit van 5 - 7% ofzo. 1% ....
quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:05 schreef Jemoederniet het volgende:
Gelukkig is de inflatie maar 'tijdelijk'
[ afbeelding ]
En anders passen we de definitie wel aan.
[ twitter ]
Daar doen ze het doorgaans alleen in mega stappen, gewoon 20 procent op een dagquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:35 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
In Zwitserland hebben ze geen/minder last van de oorlog, met een inflatie van maar 2,2%
waardoor de schulden nog verder oplopen...Elke keer lees je weer zo'n bericht dat NL 2 of 3 miljard heeft opgehaald op de kapitaalmarktenquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:34 schreef DarkwingDuck het volgende:
Maar vandaag wel 17 hele centen van benzine af. Deze maand gaat er zeker wat rechtgetrokken worden door onze minister van financiën…
Ze hebben deze winter ook geen lockdowns toegepast hier in Zwitserland, hoef je ook niet maandenlang zo riant met gratis geld te gooien.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:35 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
In Zwitserland hebben ze geen/minder last van de oorlog, met een inflatie van maar 2,2%
Je schulden verdampen alleen maar als je inkomen ook meestijgt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:04 schreef Drekkoning het volgende:
Mijn schulden verdampen waar ik bij sta
Daarom Trump...quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Allemaal de schuld door die buitenlanders![]()
Eerst die Chinezen met hun vleermuisvreters![]()
Nu weer door Rusland en Oekraïne![]()
Houdt het dan nooit op
Per wanneer?quote:Op vrijdag 1 april 2022 06:56 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Maar gelukkig bieden de werkgevers in de Metaal en Techniek een loonsverhoging van 1.4%
Je zou bijna denken dat er een verband isquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:31 schreef Jemoederniet het volgende:
Ondertussen bereikt de balans van de ECB nieuwe recordhoogtes door het massaal opkopen van schulden met versgeperste euro's.
[ afbeelding ]
Toevallig, dit bericht van gisteren: https://www.nu.nl/economi(...)e-cao-afspraken.htmlquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:48 schreef Resistor het volgende:
[..]
Je schulden verdampen alleen maar als je inkomen ook meestijgt.
Voorlopig gaat dat niet gebeuren vermoed ik.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:56 schreef RamboDirk het volgende:
Maar 12% ten opzichte van maart 2021? of hoe lees je dit?
Kijk eens naar je eigen uitgaven. Nu vergeleken met vorig jaar. Zit je zo boven de 15%quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:54 schreef einzeinz het volgende:
Bij corona stond de geldpers op oneindig. Bij de Russiche invasie werd er nog eens geld bijgedrukt.
Het verbaasd me ergens zelfs dat het maar 12% is! Kan zo oplopen richting 15% en meer.
Je komt nu in het stukje emotie waarbij consumenten en bedrijven merken dat een euro waardeloos begint te worden. En dan kan het hard gaan. Katalysator voor hyperinflatie.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:31 schreef Jemoederniet het volgende:
Ondertussen bereikt de balans van de ECB nieuwe recordhoogtes door het massaal opkopen van schulden met versgeperste euro's.
[ afbeelding ]
En veel meer! Maar mijn loon is eind vorig jaar eens met 1% geindexeerd en nu in april eens met 2%. Dus dat is totaal niet gecompenseerd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:59 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Kijk eens naar je eigen uitgaven. Nu vergeleken met vorig jaar. Zit je zo boven de 15%
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitvinder van de biersmiley.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:01 schreef dimmak het volgende:
Opt out.We hebben de verhouding hyperinflatie/crypto nog nooit gezien. Crypto kan zo meegetrokken worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cindy De Vuyst
Ik heb het ook niet over crypto.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:02 schreef einzeinz het volgende:
[..]
We hebben de verhouding hyperinflatie/crypto nog nooit gezien. Crypto kan zo meegetrokken worden.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:01 schreef dimmak het volgende:
Opt out.Weer een believerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@aTypisch
Als je maar genoeg verdient kan je alsnog netto meer overhouden hoor.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:01 schreef einzeinz het volgende:
[..]
En veel meer! Maar mijn loon is eind vorig jaar eens met 1% geindexeerd en nu in april eens met 2%. Dus dat is totaal niet gecompenseerd.
Inflatie ook een soort van solidariteitstax.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:35 schreef raptorix het volgende:
Read my lips, de huizenbezitters en pensioengerechtigden gaan dit ophoesten met een solidariteits tax.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:09 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Inflatie ook een soort van solidariteitstax.
Pensioenen zitten al jaren op de nullijn door het gratisgeldbeleid van de ECB.
Gemiste inflatiecompensatie sinds 2009 is inmiddels 22% (ABP)Klopt, geld bij printen is in principe gewoon een vorm van flat-taxSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
De torenhoge vastgoed / huizenprijzen hebben ook al niets met het geld bijdrukken te maken.quote:Op vrijdag 1 april 2022 06:55 schreef LXIV het volgende:
Die oorlog in de Oekraïne komt goed uit om de inflatie als gevolg van het ecb-beleid te verbergen
De officiële cijfers moet je ook niet serieus nemen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:54 schreef einzeinz het volgende:
Bij corona stond de geldpers op oneindig. Bij de Russiche invasie werd er nog eens geld bijgedrukt.
Het verbaasd me ergens zelfs dat het maar 12% is! Kan zo oplopen richting 15% en meer.
Ja, dat kan dus niet, want dan gaat Zuid Europa failliet. Welkom in het nieuwe normaal.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:16 schreef appeleibanaan het volgende:
Pfft verhoog die rente ECB. Ze gooien nu alleen maar olie op het vuur.
Een "zeker verband" wordt vermoed door de meeste hooggeleerden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:51 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat er een verband is
quote:Hoewel over de oorzaken van deze inflatie onder economen verschillend wordt gedacht, wordt vrij algemeen aangenomen dat er een zeker verband bestaat tussen de ontwikkeling van de maatschappelijke geldhoeveelheid en inflatie: inflatie wordt vermoedelijk veroorzaakt door de relatieve toename van de hoeveelheid geld ten opzichte van de aanwezige economische productie.
Zal uiteindelijk wel moeten, anders heb je straks geen economie meer.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:48 schreef Resistor het volgende:
[..]
Je schulden verdampen alleen maar als je inkomen ook meestijgt.
Voorlopig gaat dat niet gebeuren vermoed ik.
Er ging tich 17 c acijns af? De prijs moet dan ca 20ct zakkenquote:Op vrijdag 1 april 2022 08:34 schreef DarkwingDuck het volgende:
Maar vandaag wel 17 hele centen van benzine af. Deze maand gaat er zeker wat rechtgetrokken worden door onze minister van financiën…
Hoezo Zuid-Europa? Die hebben net de grootste schuldenberg. Je zou vermoeden dat de lokroep om de rente flink te verhogen daar het hoogste is.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Ja, dat kan dus niet, want dan gaat Zuid Europa failliet. Welkom in het nieuwe normaal.
Ja want dan moeten due bij herfinancering een hogere rente betalen, wat heel fijn is.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:03 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Hoezo Zuid-Europa? Die hebben net de grootste schuldenberg. Je zou vermoeden dat de lokroep om de rente flink te verhogen daar het hoogste is.
De prijzen van diensten en producten inkomensafhankelijk maken is veel effectiever.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:51 schreef superniger het volgende:
Uitkeringen moeten ze met 12% ophogen.
Dat is het probleem met de Euro je voert 1 beleid, daarom zijn er ook regels mbt schulden van landen, daarom zou de Euro ook alleen werken als je als EU niet alleen een monetair, maar ook een fiscaal beleid voert. Niet dat ik daar voorstander van ben, maar zo werkt het wel. Je kunt alleen een gezamenlijk munt invoeren als je gelijkwaardig bent, en dat was bij de start van de Euro niet het geval, kortom als relatief rijk land lever je dan in, nu is in Nederland altijd beweerd: Ja maar de export! Op papier klopt dat maar daar proviteren vooral de grote bedrijven van, de gemiddelde burger veel minder.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:03 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Hoezo Zuid-Europa? Die hebben net de grootste schuldenberg. Je zou vermoeden dat de lokroep om de rente flink te verhogen daar het hoogste is.
Of crypto, huizen kunnen ze weer belasten en of onteigenen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:06 schreef Confetti het volgende:
Dit is pas het begin.
Hyperinflatie is onvermijdelijk. Iedereen met geld moet zsm activa kopen. Huizen zijn over 3 jaar 1 miljoen euro waard. De centrale banken hebben niet het lef om de pijn te nemen.
Dan kunnen ze geen nieuwe leningen meer krijgen, want ze kunnen ze niet afbetalen (door de gestegen rente).quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:03 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Verlagen, mensen moeten aan het werk. Sowieso mogen migranten geen aanspraak meer maken op uitkeringen, tot ze minimaal een x jaar hebben gewerkt in Nederland.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:51 schreef superniger het volgende:
Uitkeringen moeten ze met 12% ophogen.
In België kennen ze automatische loonindexering.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ik neem aan dat de werkgeversbonden wel op de rem trappen vanwege de alom gevreesde loonprijsspiraal. Worden leuke CAO-onderhandelingen.
Crypto ookquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Of crypto, huizen kunnen ze weer belasten en of onteigenen.
Mensen hebben flink gespaard tijdens corona. Dus we kunnen er zeker nog wel tegenaan.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Het lijkt mij dat een recessie om de hoek staat. Mensen hebben geen geld meer om te besteden.
De laatste weken worden de miljarden eruit gepleurd zonder debat? Heb je voorbeelden?quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:15 schreef raptorix het volgende:
Overigens misschien een beetje BNW, maar ik denk dat de EU landen die met de Euro meedoen inmiddels een carte blanche hebben gekregen om lekker te feesten tot dat de Digitale Euro intrede doet, is het jullie niet opgevallen met wat voor gemak Rutte met Miljarden strooit? Een jaar terug was het al lastig om een paar 100 miljoen voor de zorgbonus te betalen, de laatste weken worden de miljarden er uit gepleurt zonder ook maar een debat. Ik verwacht dat we binnen 2 jaar een "betere" euro hebben.
Dat riedeltje begint langzaamaan ook achterhaald te worden als je energierekening 200 euro is gestegen, je reiskosten 150 euro etc. etc.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mensen hebben flink gespaard tijdens corona. Dus we kunnen er zeker nog wel tegenaan.
Ja? Zegt men. Maar de middeninkomens hadden het tijdens de corona het ook al lastig. Deze mensen zijn het geld, als ze al wat hebben gespaard, de komende tijd weer kwijt aan de hogere prijzen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mensen hebben flink gespaard tijdens corona. Dus we kunnen er zeker nog wel tegenaan.
Vandaar dat de winkelstraten leeg waren afgelopen weekend. Ik dacht dat ik een lockdown gemist hadquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:19 schreef RamboDirk het volgende:
Het lijkt mij dat een recessie om de hoek staat. Mensen hebben geen geld meer om te besteden.
Als ik buiten kom dan wordt dat besteed aan verbouwingen aan het zagen, slijpen, trillen en geboor te horen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als men werk gedaan wil hebben, zal toch de tijd van degene die het werk moet doen, flink betaald moeten worden. Anders mag men dat werk zelf doen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:13 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Verlagen, mensen moeten aan het werk. Sowieso mogen migranten geen aanspraak meer maken op uitkeringen, tot ze minimaal een x jaar hebben gewerkt in Nederland.
Uiteraard. Alleen die criminelen in Frankfurt doen alsof vraag en aanbod niet geldt voor de geldpers.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:34 schreef zoost het volgende:
[..]
Een "zeker verband" wordt vermoed door de meeste hooggeleerden.
[..]
Gemiddeld, ja. Gemiddeld genomen zijn Frans Muller en ik best rijk.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hebben we in Nederland volgens mij ook gehad, maar dan moet je wel ver terug in de tijd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:17 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In België kennen ze automatische loonindexering.
Kan wel juist zijn, want ik zie dat ze niet aan de infrastructuur voor fietsers hebben gewerkt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik buiten kom dan wordt dat besteed aan verbouwingen aan het zagen, slijpen, trillen en geboor te horen.
Logisch. Verhuizen lukt niet voor veel mensen, dus dan verbouwen ze hun huis maar. Hoor ik hier ook.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik buiten kom dan wordt dat besteed aan verbouwingen aan het zagen, slijpen, trillen en geboor te horen.
Daar zijn te weinig mensen voor. Hetgeen ik buiten hoor wordt voornamelijk door particulieren gedaan ivm het tekort aan vakmensen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Kan wel juist zijn, want ik zie dat ze niet aan de infrastructuur voor fietsers hebben gewerkt.
Dan val te dus nog wel mee aan geld tekort dusquote:Op vrijdag 1 april 2022 11:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Logisch. Verhuizen lukt niet voor veel mensen, dus dan verbouwen ze hun huis maar. Hoor ik hier ook.
Klopt. Ik kan het mij herinneren dat dit is behandeld tijdens het vak geschiedenis destijds op het VWO.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hebben we in Nederland volgens mij ook gehad, maar dan moet je wel ver terug in de tijd.
Om de infrastructuur voor fietsers te verbeteren heeft men toch geen vakkennis nodig?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar zijn te weinig mensen voor. Hetgeen ik buiten hoor wordt voornamelijk door particulieren gedaan ivm het tekort aan vakmensen.
Valt gewoon in box 3 toch?quote:
Je doet alsof inflatie alleen ontstaat door de geldpers. Dat klopt nietquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:58 schreef Confetti het volgende:
[..]
Uiteraard. Alleen die criminelen in Frankfurt doen alsof vraag en aanbod niet geldt voor de geldpers.
Het printen van geld is de reden dat je 100 jaar geleden wel een huis kon kopen voor 1000 gulden en nu niet. Het is geen magie die voor inflatie zorgt.
Huizen worden met schuld gekocht, bij hyperinflatie gaat/kan niemand een huis kopen. Misschien een paar mensen die dat geld cash hebben liggen. Dus die prijzen dalen dan gewoon.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:06 schreef Confetti het volgende:
Dit is pas het begin.
Hyperinflatie is onvermijdelijk. Iedereen met geld moet zsm activa kopen. Huizen zijn over 3 jaar 1 miljoen euro waard. De centrale banken hebben niet het lef om de pijn te nemen.
Bij een aantal cryptos is de totale hoeveelheid bekend en toch is de prijs volatiel. Er wordt dus niet "bijgedrukt". Waarom is dat coor jou wel wenselijk?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:14 schreef Roellie80 het volgende:
Wanneer centrale banken geld gaan bijdrukken kan je het beste je vermogen verplaatsen naar iets dat de overheid niet kan bijdrukken, aandelen, vastgoed, edelmetalen, crypto
Alle redenen voor inflatie zijn momenteel te herleiden naar het bijdrukken van geld.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:43 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Je doet alsof inflatie alleen ontstaat door de geldpers. Dat klopt niet
Tijdens periode van inflatie zal er geld bij moeten komen om de economie draaiende te houden. Dus neemt geld in waarde af.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:47 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Huizen worden met schuld gekocht, bij hyperinflatie gaat/kan niemand een huis kopen. Misschien een paar mensen die dat geld cash hebben liggen. Dus die prijzen dalen dan gewoon.
Denk dat Zelensky ook nog wel wat oorzaakjes weetquote:Op vrijdag 1 april 2022 11:52 schreef dimmak het volgende:
[..]
Alle redenen voor inflatie zijn momenteel te herleiden naar het bijdrukken van geld.
Ah iedereen mag dit dus aanpassen?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Om de infrastructuur voor fietsers te verbeteren heeft men toch geen vakkennis nodig?
Corona heeft anders ook gezorgd voor een tekort aan grondstoffen. Rusland zorgt straks voor een tekort aan gas. Dat zijn hele belangrijke redenen voor de inflatie van de afgelopen tijd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:52 schreef dimmak het volgende:
[..]
Alle redenen voor inflatie zijn momenteel te herleiden naar het bijdrukken van geld.
Andere energiebronnen?quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:35 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
Energie is momenteel de drijfveer van de inflatie. Je zou kunnen zeggen dat Rusland hier een aandeel in heeft maar in werkelijkheid drijft de energietransitie deze inflatie. De energietransitie wordt weer gefinancierd door de geldpers.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat Zelensky ook nog wel wat oorzaakjes weet
Door het in box 3 te stoppenquote:
Zwitserland heeft nog zijn eigen munt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Andere energiebronnen?
Het stijgt nu met name omdat energie super duur is. Het effect van de oorlog moet nog komen.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Corona heeft anders ook gezorgd voor een tekort aan grondstoffen. Rusland zorgt straks voor een tekort aan gas. Dat zijn hele belangrijke redenen voor de inflatie van de afgelopen tijd.
Tijdens de coronacrisis draaide de geldpers overuren. Waar zouden die tekorten weg komen?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:55 schreef dimmak het volgende:
[..]
Energie is momenteel de drijfveer van de inflatie. Je zou kunnen zeggen dat Rusland hier een aandeel in heeft maar in werkelijkheid drijft de energietransitie deze inflatie. De energietransitie wordt weer gefinancierd door de geldpers.
Daarnaast is de geldpers de enige reden dat oorlog bestaat. Zonder de geldpers zijn oorlogen te duur om te voeren. Zonder geldpers heb je giften van de bevolking nodig en dan gaan 9 van de 10 oorlogen niet door.
Dat kan zijn maar wat als mensen geen geld meer hebben omdat eten te duur is geworden?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:52 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tijdens periode van inflatie zal er geld bij moeten komen om de economie draaiende te houden. Dus neemt geld in waarde af.
Huizen nemen niet in waarde af, omdat ze een belangrijke functie vervullen en er een tekort aan is.
En wat gebeurt er als geld in waarde afneemt en huizen in waard gelijk blijven? Dan nemen de huizen qua prijzen toe.
Hier ben je wel heel creatief met causaliteit.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:55 schreef dimmak het volgende:
[..]
Energie is momenteel de drijfveer van de inflatie. Je zou kunnen zeggen dat Rusland hier een aandeel in heeft maar in werkelijkheid drijft de energietransitie deze inflatie. De energietransitie wordt weer gefinancierd door de geldpers.
Daarnaast is de geldpers de enige reden dat oorlog bestaat. Zonder de geldpers zijn oorlogen te duur om te voeren. Zonder geldpers heb je giften van de bevolking nodig en dan gaan 9 van de 10 oorlogen niet door.
Ik kan er een essay over schrijven waar ik er dieper in zou duiken maar ik denk niet dat die hier gelezen wordt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hier ben je wel heel creatief met causaliteit.
Jazeker, iets verbeteren mag altijd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah iedereen mag dit dus aanpassen?
Dan wordt er dus geld bijgedrukt om de lonen weer op te krikken. Uiteindelijk zie je dat geld na verloop van tijd in waarde afneemt, en in tijden van heftige inflatie gaat dat nog sneller.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:56 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
Dat kan zijn maar wat als mensen geen geld meer hebben omdat eten te duur is geworden?
Ok dan zal ik de openbare weg voor mijn huis openbreken en aanpassen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Jazeker, iets verbeteren mag altijd.
Maar er is volgens jou geen tekort aan grondstoffen op het moment in bijvoorbeeld de bouw en techsector?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:58 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik kan er een essay over schrijven waar ik er dieper in zou duiken maar ik denk niet dat die hier gelezen wordt.
Jawel, ik heb er dagelijks mee te maken. Maar waar denk je dat die tekorten weg komen?quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar er is volgens jou geen tekort aan grondstoffen op het moment in bijvoorbeeld de bouw en techsector?
jij hebt t over inflatie, hiervoor werd gesproken over hyperinflatie daar reageerde ik op.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dan wordt er dus geld bijgedrukt om de lonen weer op te krikken. Uiteindelijk zie je dat geld na verloop van tijd in waarde afneemt, en in tijden van heftige inflatie gaat dat nog sneller.
Zou best kunnen dat er een tijdelijke dip komt zoals in 2008, maar uiteindelijk herstellen de huizenprijzen zich weer naar de huidige waarde van geld. Zoals je na de kredietcrisis ook zag gebeuren.
Een vraag-aanbod verstoring.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:02 schreef dimmak het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er dagelijks mee te maken. Maar waar denk je dat die tekorten weg komen?
COVID-19 heeft een flinke deuk in de productie en transport geslagen waardoor er zo goed als geen voorraden meer zijn over de gehele keten.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:02 schreef dimmak het volgende:
[..]
Jawel, ik heb er dagelijks mee te maken. Maar waar denk je dat die tekorten weg komen?
Hier ben je wel heel creatief met causaliteit.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
COVID-19 heeft een flinke deuk in de productie en transport geslagen waardoor er zo goed als geen voorraden meer zijn over de gehele keten.
En wat denk je dat er gebeurt na zo een periode? Op een gegeven moment gaan de lonen bijtrekken.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:03 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
jij hebt t over inflatie, hiervoor werd gesproken over hyperinflatie daar reageerde ik op.
COVID is volgens jou veroorzaakt door de geldpers?quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:05 schreef dimmak het volgende:
[..]
Hier ben je wel heel creatief met causaliteit.
Dat doet niet ter zake als de bron de gestegen energieprijzen is.quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zwitserland heeft nog zijn eigen munt.
Iedereen met initiatief zal worden beloond. Zeer zeker als het om het verbeteren van de infrastructuur voor fietsers gaat.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik dan zal ik de openbare weg voor mijn huis openbreken en aanpassen.
Ook,maar het geld van de horeca moet ook ergens heen... Dat kon niet naar de horeca in ieder geval.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
COVID-19 heeft een flinke deuk in de productie en transport geslagen waardoor er zo goed als geen voorraden meer zijn over de gehele keten.
Klopt idd, dat zet er nog meer druk op.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook,maar het geld van de horeca moet ook ergens heen... Dat kon niet naar de horeca in ieder geval.
Zeker, het is een vraag-aanbod verstoring.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klopt idd, dat zet er nog meer druk op.
Punt is dat de huidige inflatie deels veroorzaakt wordt door bijdrukken, maar het tekort aan grondstoffen is niet enkel een bijproduct van het bijdrukken.
Dus imo spelen er veel meer zaken een rol dan enkel geld bijdrukken.
Met ingang van de nieuwe cao. Aangezien die er sinds oktober niet meer is.quote:
Tekorten waren er al voor COVID. Tijdens COVID is de vraag in de meeste sectoren ook nog eens gestegen omdat mensen ergens met hun geld naar toe moesten. Dus COVID heeft inderdaad een deukje in de productie en transport geslagen, maar de vraag is de grootste factor. Niemand van mijn leveranciers heeft het over productie of transport, iedereen over de massale vraag.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
COVID is volgens jou veroorzaakt door de geldpers?
Precies. Aanbod is niet gek veel lager.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:11 schreef dimmak het volgende:
[..]
Tekorten waren er al voor COVID. Tijdens COVID is de vraag in de meeste sectoren ook nog eens gestegen omdat mensen ergens met hun geld naar toe moesten. Dus COVID heeft inderdaad een deukje in de productie en transport geslagen, maar de vraag is de grootste factor. Niemand van mijn leveranciers heeft het over productie of transport, iedereen over de massale vraag.
Klopt, maar die vraag was veel minder een probleem pre-covid. Je ziet nu dat overal over de SC geen buffers meer zijn en die zijn lastig aan te vullen (en dat komt wel door de grote vraag postCovid), maar alles was redelijk in balans preCOVID.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:11 schreef dimmak het volgende:
[..]
Tekorten waren er al voor COVID. Tijdens COVID is de vraag in de meeste sectoren ook nog eens gestegen omdat mensen ergens met hun geld naar toe moesten. Dus COVID heeft inderdaad een deukje in de productie en transport geslagen, maar de vraag is de grootste factor. Niemand van mijn leveranciers heeft het over productie of transport, iedereen over de massale vraag.
Zoals de inkoopprijs van gas wat 500% gestegen is? De prijs van olie/benzine?quote:Op vrijdag 1 april 2022 11:52 schreef dimmak het volgende:
[..]
Zonder COVID had de geldpers geen overuren gedraaid. Dus nee, niet zo extreem inderdaad.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klopt, maar die vraag was veel minder een probleem pre-covid. Je ziet nu dat overal over de SC geen buffers meer zijn en die zijn lastig aan te vullen (en dat komt wel door de grote vraag postCovid), maar alles was redelijk in balans preCOVID.
Anders gezegd, zonder COVID, hadden we nu dan ook deze extreme inflatiecijfers gezien? Lijkt me niet. Misschien in de toekomst, maar dan was het veel geleidelijker geweest.
En dan nog heb je het stukje causaliteit bij bijvoorbeeld de energietransitie. Is de transitie een gevolg van bijdrukken of is bijdrukken een gevolg van de transitie?
Inflatie komt niet door de geldpers, maar door de oerknal. Zonder oerknal was er geen inflatie geweest.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef dimmak het volgende:
[..]
Zonder COVID had de geldpers geen overuren gedraaid. Dus nee, niet zo extreem inderdaad.
Zonder geldpers was er geen geld geweest om de energietransitie op deze schaal door te drukken.
Nogmaals, je kan vele redenen zien voor inflatie die allemaal kloppen, maar uiteindelijk zijn ze allemaal te herleiden naar de geldpers.
Klopt, de compensatie voor de energie werkt alleen prijsverhogend. De vraag kunstmatig hoog houden werkt nooit.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:17 schreef Confetti het volgende:
[..]
Precies. Aanbod is niet gek veel lager.
Door het printen van geld zijn er massaal veel zombiebedrijven en zombieconsumenten die leven van geprint geld. Die hebben allemaal spullen 'nodig'.
De steunpaketten voor energie maken het dus alleen maar erger.
Als door een incident 10% van het aanbod wegvalt dan merk je dat in de prijs zonder geldpers.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:21 schreef dimmak het volgende:
[..]
Zonder COVID had de geldpers geen overuren gedraaid. Dus nee, niet zo extreem inderdaad.
Zonder geldpers was er geen geld geweest om de energietransitie op deze schaal door te drukken.
Nogmaals, je kan vele redenen zien voor inflatie die allemaal kloppen, maar uiteindelijk zijn ze allemaal te herleiden naar de geldpers.
klimaatquote:Op vrijdag 1 april 2022 12:24 schreef Farenji het volgende:
Eerst was iedereen opeens expert in infectieziektes en pandemiebeheersing. Toen was iedereen opeens expert in buitenlandbeleid en geopolitiek. En nu is iedereen opeens expert in mondiale economie en monetair beleid. Ben benieuwd waar iedereen morgen opeens expert in is.
Gelukkig hoef je geen expert te zijn om iets te zeggen wat klopt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:24 schreef Farenji het volgende:
Eerst was iedereen opeens expert in infectieziektes en pandemiebeheersing. Toen was iedereen opeens expert in buitenlandbeleid en geopolitiek. En nu is iedereen opeens expert in mondiale economie en monetair beleid. Ben benieuwd waar iedereen morgen opeens expert in is.
En uiteraard kan de overheid dan bepalen waar je die digitale euro aan gaat besteden en uiteraard kan je ook met 1 druk op de knop uit het betaalsysteem gegooid worden waarna je niks meer kan.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:15 schreef raptorix het volgende:
Overigens misschien een beetje BNW, maar ik denk dat de EU landen die met de Euro meedoen inmiddels een carte blanche hebben gekregen om lekker te feesten tot dat de Digitale Euro intrede doet, is het jullie niet opgevallen met wat voor gemak Rutte met Miljarden strooit? Een jaar terug was het al lastig om een paar 100 miljoen voor de zorgbonus te betalen, de laatste weken worden de miljarden er uit gepleurt zonder ook maar een debat. Ik verwacht dat we binnen 2 jaar een "betere" euro hebben.
een heel belangrijke oorzaak van de recessie. Covid: minder consumeren, minder productie = mensen houden meer geld over (dus meer aanbod van geld). Covid is voorbij: meer consumeren, productie nog niet op peil, dus meer vraag = meer geld besteden. en dit dus op wereld niveau.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inflatie wordt door 2 zaken bepaalt: De hoeveelheid beschikbaar geld en de omloopsnelheid.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
een heel belangrijke oorzaak van de recessie. Covid: minder consumeren, minder productie = mensen houden meer geld over (dus meer aanbod van geld). Covid is voorbij: meer consumeren, productie nog niet op peil, dus meer vraag = meer geld besteden. en dit dus op wereld niveau.
+ dingen als d oorlog enzo. Maar ECB beleid is een leuke stokpaard voor de anti eu brigade, maar is niet de grootste factor.
quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En wat denk je dat er gebeurt na zo een periode? Op een gegeven moment gaan de lonen bijtrekken.
Goede opbouw, niet logische conclusie. want een natuurlijk beloop van economie, waarin een Centrale bank bijschaaft.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inflatie wordt door 2 zaken bepaalt: De hoeveelheid beschikbaar geld en de omloopsnelheid.
Tijdens corona hadden we véél meer geld beschikbaar maar was de omloopsnelheid laag, alles was immers gesloten. Vanwege de lage rente zag je echter wel dat al dat kapitaal ergens heen moest, de aandelenmarkt en huizenmarkt schoten omhoog. Kapitaal zoekt immers altijd rendement.
Nu alles weer open is is niet alleen de vraag gigantisch (inhaalslag en sparen levert toch niks op) waardoor de omloopsnelheid van geld omhoog schiet. Nu er meer wordt gekocht ontstaat er demand-pull inflatie (vraag-trek inflatie) krijgt), door covid ligt de hele logistieke sector en maakindustrie echter nog op zijn gat waardoor je óók aan de aanbod kant met cost-push inflatie (kosten-duwinflatie) eroverheen krijgt en dan hebben we óók nog een oorlog die nóg meer cost-push inflatie bewerkstelligt.
En terwijl er zo gigantisch veel geld in omloop is én de omloopsnelheid zo hoog is houden de centrale banken de rente ook nog eens laag waardoor mensen hun geld ook niet op de spaarrekening willen zetten (meer geld blijft in omloop) en bedrijven zullen blijven willen investeren met geleend geld (meer vraag naar grondstoffen).
Doen de centrale banken niets aan de huidige situatie dan moeten om een gegeven moment de lonen omhoog terwijl de economie piept en kraakt en dan krijg je stagflatie. Een slechte economie met torenhoge inflatie en géén middelen meer om die economie terug op stoom te brengen (dat doe je immers normaal door geld goedkoper te maken aka rente verlagen)
De ECB kan maar 2 dingen doen momenteel: Rente FORS verhogen (in de jaren 80 hadden we bij vergelijkbare inflatie meer dan 10% op de spaarrekening en was de hypotheekrente ook boven de 10% om je een idee te geven van de idiote situatie momenteel) , hierdoor creeeren ze echter wel direct een recessie. Rente verhogen terwijl het economisch slecht gaat is een garantie op een recessie.
De ander optie is niets doen maar dan eindigen we met stagflatie en mogelijk hyperinflatie. En dat scenario is nóg veel erger en er is ook bijna niet meer uit te komen.
De oorzaak is welliswaar uiteindelijk een combinatie van factoren maar als de centrale bank de geldpers niet als een malle had aangezet en de rente niet zo laag had gehouden tijdens covid zaten we nu niet in dit schuitje.
Deze hele situatie is voor 100% toe te schrijven aan het ECB (en FED) beleid.
Er is al sinds 2008 geen sprake meer van een natuurlijk beloop van de economie door het opkoopbeleid van de centrale banken en onnatuurlijke lage rentestanden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Goede opbouw, niet logische conclusie. want een natuurlijk beloop van economie, waarin een Centrale bank bijschaaft.
Op korte termijn is rente laag houden prima om je economie op gang te houden, op de lange termijn... nouja daar zien we nu de eerste gevolgen van, en dit is nog maar het begin.quote:voor 2014 links zei rente verhogen en dan herverdelen:
De rechtsconservatieven zeiden altijd rente verlagen ipv belasting verhogen voor de rijken. Nu zeggen ze oh kut hadden we toch (weer ongelijk??)
Je mist de optie geld uit de markt halen dmv verplichte aflossingen en nieuwe leningen ernstig beperken dmv een cap.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inflatie wordt door 2 zaken bepaalt: De hoeveelheid beschikbaar geld en de omloopsnelheid.
Tijdens corona hadden we véél meer geld beschikbaar maar was de omloopsnelheid laag, alles was immers gesloten. Vanwege de lage rente zag je echter wel dat al dat kapitaal ergens heen moest, de aandelenmarkt en huizenmarkt schoten omhoog. Kapitaal zoekt immers altijd rendement.
Nu alles weer open is is niet alleen de vraag gigantisch (inhaalslag en sparen levert toch niks op) waardoor de omloopsnelheid van geld omhoog schiet. Nu er meer wordt gekocht ontstaat er demand-pull inflatie (vraag-trek inflatie) krijgt), door covid ligt de hele logistieke sector en maakindustrie echter nog op zijn gat waardoor je óók aan de aanbod kant met cost-push inflatie (kosten-duwinflatie) eroverheen krijgt en dan hebben we óók nog een oorlog die nóg meer cost-push inflatie bewerkstelligt.
En terwijl er zo gigantisch veel geld in omloop is én de omloopsnelheid zo hoog is houden de centrale banken de rente ook nog eens laag waardoor mensen hun geld ook niet op de spaarrekening willen zetten (meer geld blijft in omloop) en bedrijven zullen blijven willen investeren met geleend geld (meer vraag naar grondstoffen).
Doen de centrale banken niets aan de huidige situatie dan moeten om een gegeven moment de lonen omhoog terwijl de economie piept en kraakt en dan krijg je stagflatie. Een slechte economie met torenhoge inflatie en géén middelen meer om die economie terug op stoom te brengen (dat doe je immers normaal door geld goedkoper te maken aka rente verlagen)
De ECB kan maar 2 dingen doen momenteel: Rente FORS verhogen (in de jaren 80 hadden we bij vergelijkbare inflatie meer dan 10% op de spaarrekening en was de hypotheekrente ook boven de 10% om je een idee te geven van de idiote situatie momenteel) , hierdoor creeeren ze echter wel direct een recessie. Rente verhogen terwijl het economisch slecht gaat is een garantie op een recessie.
De ander optie is niets doen maar dan eindigen we met stagflatie en mogelijk hyperinflatie. En dat scenario is nóg veel erger en er is ook bijna niet meer uit te komen.
De oorzaak is welliswaar uiteindelijk een combinatie van factoren maar als de centrale bank de geldpers niet als een malle had aangezet en de rente niet zo laag had gehouden tijdens covid zaten we nu niet in dit schuitje.
Deze hele situatie is voor 100% toe te schrijven aan het ECB (en FED) beleid.
, het meest logisch was lonen verhogen ten aanzien van de winst zoals het voor 2000 was. of belastingen verhogen voor de hoogste groep. Nu is inderdaad als scheef gegroeid en kloven nog groter geworden. een door cao's (waarin hoge lonen veel harder groeiden ten aanzien van de koopkracht dan lage lonen).quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Er is al sinds 2008 geen sprake meer van een natuurlijk beloop van de economie door het opkoopbeleid van de centrale banken en onnatuurlijke lage rentestanden.
[..]
Op korte termijn is rente laag houden prima om je economie op gang te houden, op de lange termijn... nouja daar zien we nu de eerste gevolgen van, en dit is nog maar het begin.
Dat kan maar dan ga je wel full communist. Normaal doe je zoiets met een rentestijging, dan gebeuren beide vanzelf.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je mist de optie geld uit de markt halen dmv verplichte aflossingen en nieuwe leningen ernstig beperken dmv een cap.
Ik vrees dat het van alle tijden is en nooit stopt om in crisis mode zittend, waar te nemen hoe iets kan worden uitgemolken. Het is een voortdurend gevecht om een verkregen waarde(vol) vast te houden. De één is daar zelfverklarend succesvoller in dan een overgrote meerderheid die meestal geen keuze heeft zich te weer te stellen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 08:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Allemaal de schuld door die buitenlanders![]()
Eerst die Chinezen met hun vleermuisvreters![]()
Nu weer door Rusland en Oekraïne![]()
Houdt het dan nooit op
Dus rente - substantieel - verhogen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zeker, het is een vraag-aanbod verstoring.
Geld uit de markt halen is nu het beste
Je kan het beste meegaan met de massa anders word je beroofd of meer belast.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:06 schreef Korenfok het volgende:
[..]
, het meest logisch was lonen verhogen ten aanzien van de winst zoals het voor 2000 was. of belastingen verhogen voor de hoogste groep. Nu is inderdaad als scheef gegroeid en kloven nog groter geworden. een door cao's (waarin hoge lonen veel harder groeiden ten aanzien van de koopkracht dan lage lonen).
Ps nu maar massaal goud, zilver en kunst aanschaffen
Nee dat zorgt voor een lagere toename van de geldhoeveelheid. Beter is om geld uit de markt te halen door bv verplichte aflossing van bestaande schulden.quote:
Mijn vrouw heeft ook inflatie correctie in haar cao. Hoop dat meer bedrijven volgen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:37 schreef ArnosL het volgende:
Dit is gunstig: https://www.fnv.nl/nieuws(...)en-drie-jaar-lang-ko
Een automatische inflatiecorrectie, voor het eerst dat ik dit zie als CAO afspraak. Mooie opmaat naar andere CAO onderhandelingen later dit jaar!
Dit is de opmaat naar hyperinflatie toch?quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:37 schreef ArnosL het volgende:
Dit is gunstig: https://www.fnv.nl/nieuws(...)en-drie-jaar-lang-ko
Een automatische inflatiecorrectie, voor het eerst dat ik dit zie als CAO afspraak. Mooie opmaat naar andere CAO onderhandelingen later dit jaar!
Ja.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:55 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dit is de opmaat naar hyperinflatie toch?
Ik zie (nog) niet hoe je dat 'verplicht' aflossen kan inregelen anders dan dat je een lang proces ingaat waarbij schuldenaars dit dan willen overeenkomen en imo dus nevernooitniet (zo) zal gebeuren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee dat zorgt voor een lagere toename van de geldhoeveelheid. Beter is om geld uit de markt te halen door bv verplichte aflossing van bestaande schulden.
Ik heb dat ook. In april is de verhoging de inflatie van het jaar daarvoor en wat extra. Dit extra is onderhandelbaar.quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:47 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Mijn vrouw heeft ook inflatie correctie in haar cao. Hoop dat meer bedrijven volgen.
Nee, zeker niet, maar het werd gebracht als gunstig nieuws, dus ik dacht, ik hou de stemming erin.quote:
Met een maximum op de te geven leningen wordt aflossen automatisch gedaan of er wordt afgeschreven. Want herfinanciering wat nu gebruikelijk is wordt dan ernstig gehinderd.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zie (nog) niet hoe je dat 'verplicht' aflossen kan inregelen anders dan dat je een lang proces waarbij schuldenaars dit willen overeenkomen en dus nevernooitniet zal gebeuren.
De rente verhogen is imo wat makkelijker te 'realiseren' wat dan tot gevolg heeft dat het geld meer waarde krijgt.
Ja, salaris zien mensen direct op hun salarisstrookje. Een inflatie van 12% dat duurt wat langer voordat de gemiddelde Harry dat door heeft.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb dat ook. In april is de verhoging de inflatie van het jaar daarvoor en wat extra. Dit extra is onderhandelbaar.
Ik merk inderdaad nooit iets van inflatie. Alleen als ik oude bankafschriften zie dan weet ik het.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, salaris zien mensen direct op hun salarisstrookje. Een inflatie van 12% dat duurt wat langer voordat de gemiddelde Harry dat door heeft.
Dat bedrijven steeds grotere winsten maken en de salarissen van het personele niet meegroeit heeft hier niks mee te maken, het ligt allemaal Brussel en de euro. ZeGgEn zEquote:Op vrijdag 1 april 2022 15:08 schreef Twiitch het volgende:
Zuid-Europa moet bij de Euro zeiden ze, dat is goed voor de welvaart zeiden ze, daar hebben we in het noorden alleen maar profijt van zeiden ze. Ondertussen is de koopkracht in Nederland hetzelfde of minder dan in 2001, kunnen we niks meer aan de inflatie doen, staan we garant voor een berg zuidelijke schulden maar ja, jE hOeFt NiEt MeEr Te WiSsElEn AlS jE oP vAkAnTiE gAaT
Als je vermogen in goud, bitcoin, vastgoed en aandelen zit, heb je weinig last van de inflatie.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:15 schreef GemMagic het volgende:
In feite is inflatie gewoon de nieuwe vermogensbelasting. De EU heeft deze belasting door de ECB ongebreideld zuid-europese staatpapieren te laten opkopen terwijl er 'nood'-fonds na noodfonds wordt leeggepompt in de economie. Ja en er is nu de situatie met Rusland, maar dat is eerder een mooie gelegenheid om het slechte nieuws te brengen dan de enige oorzaak van deze ontembare inflatie.
Heh?quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:29 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Als je vermogen in goud, bitcoin, vastgoed en aandelen zit, heb je weinig last van de inflatie.
Het zijn vooral de mensen die paycheck to paycheck leven die het voelen in de portemonee.
In 2001 hadden we ongekende welvaart, als we nu dezelfde koopkracht hebben behouden is dat alleen maar complimenten waard. Dat is mede dankzij die transferunie.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:08 schreef Twiitch het volgende:
Zuid-Europa moet bij de Euro zeiden ze, dat is goed voor de welvaart zeiden ze, daar hebben we in het noorden alleen maar profijt van zeiden ze. Ondertussen is de koopkracht in Nederland hetzelfde of minder dan in 2001, kunnen we niks meer aan de inflatie doen, staan we garant voor een berg zuidelijke schulden maar ja, jE hOeFt NiEt MeEr Te WiSsElEn AlS jE oP vAkAnTiE gAaT
In de gouden eeuw hadden we in NL een ongekende welvaart. Ik stel voor om dit niveau nu aan te houden. Dan hebben we niks te klagen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:59 schreef Adames het volgende:
[..]
In 2001 hadden we ongekende welvaart, als we nu dezelfde koopkracht hebben behouden is dat alleen maar complimenten waard. Dat is mede dankzij die transferunie.
Dat is toch de ultieme communistische droom om zodoende het verschil in noord en west Europa recht te trekken?quote:Op vrijdag 1 april 2022 14:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees dat het van alle tijden is en nooit stopt om in crisis mode zittend, waar te nemen hoe iets kan worden uitgemolken. Het is een voortdurend gevecht om een verkregen waarde(vol) vast te houden. De één is daar zelfverklarend succesvoller in dan een overgrote meerderheid die meestal geen keuze heeft zich te weer te stellen.
Het grootste probleem is het ECB beleid dat wordt ondersteund om op die wijze geld in getal van haar waarde te ontdoen zodat vermogens van rijkere landen nivellerend kan worden opgenomen door landen die schulden hebben. Waar ik alleen moeite mee heb is dat daardoor mensen voor de gek worden gehouden met het idee dat zij zelf invloed op dat "(links)socialiserend" proces hebben.
Heb op Facebook gestaan.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:08 schreef Twiitch het volgende:
Het proces is meer onderdeel van socialistische beginselen (die de voorloper zijn voor verdergaand communisme) dat je je kracht moet gebruiken om zwakkeren uit/op de wind te houden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is toch de ultieme communistische droom om zodoende het verschil in noord en west Europa recht te trekken?
Definieer "we" , ik weet wel dat mijn voorvaders weinig anders hebben meegemaakt dan sappelen, armoede, onderdrukking en uitbuiting van/door een relatief kleine bovenlaag die het als elite voor het zeggen had.quote:Op vrijdag 1 april 2022 16:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In de gouden eeuw hadden we in NL een ongekende welvaart. Ik stel voor om dit niveau nu aan te houden. Dan hebben we niks te klagen.
De koopkracht van de mensen met A.O.W plus klein pensioen en bijstandsgerechtigden is volgens mij veel minder geworden. Want de overheid geeft namelijk de meeste tijd met de ene hand er 20 euro per maand bij en met de andere hand pakt de overheid er 25 euro per maand terug.quote:Op vrijdag 1 april 2022 15:59 schreef Adames het volgende:
[..]
In 2001 hadden we ongekende welvaart, als we nu dezelfde koopkracht hebben behouden is dat alleen maar complimenten waard. Dat is mede dankzij die transferunie.
inderdaaad toremtje , je hebt wederom gelijkquote:Op vrijdag 1 april 2022 18:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het proces is meer onderdeel van socialistische beginselen (die de voorloper zijn voor verdergaand communisme) dat je je kracht moet gebruiken om zwakkeren uit/op de wind te houden.
Probleem van die zg. zwakkeren is weer dat zij zo minder noodzaak hebben om zelf hun rijbroek op te houden.
Probleem van de Noord-Zuid lijn is dat schuldenaars minder reden hebben zich te - hoeven - ontworstelen van hun schuldeisers en zij elkaar zo als een soort oorlog en vrede in de tang houden.
De rente kan niet meer omhoog al wordt de inflatie 30 %quote:Op vrijdag 1 april 2022 17:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is toch de ultieme communistische droom om zodoende het verschil in noord en west Europa recht te trekken?
zeer terecht , men blijft de pensioen korten terwijl hun pensioen vermogen in 10 jaar tijd is verdubbeltquote:Op vrijdag 1 april 2022 15:23 schreef Jemoederniet het volgende:
Oud-minister van Financiën Hans Hoogervorst uitte onlangs nog keiharde kritiek op het beleid van de ECB dat desastreus uitpakt voor gewone burger die geen huis meer kan betalen en wiens pensioen wegsmelt als sneeuw voor de zon.
Klaas Knot (president van de DNB) met dezelfde boodschap
Het beleid van de ECB krijgt veel te weinig aandacht in de media. Je hoort meer geklaag over huisjesmelkers dan over de ware oorzaak van de onbetaalbare woningmarkt. Als er iets is dat de portemonee raakt, dan is het wel het rente- en opkoopbeleid van de ECB, niet de beslissingen die in Den Haag genomen worden. Maar de euro is een soort van heilig verklaard en het is een taboe om het er echt eens serieus over te hebben hoe nu verder.
Gelukkig zit ik er zelf warmpjes bij en heb leuk geprofiteerd van het domme ECB-beleid. Maar ik zie ook de maatschappelijke ramp die het beleid veroorzaakt zoals de tweedeling van de samenleving in haves en have-nots.
Boomers moeten niet zeuren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 18:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zeer terecht , men blijft de pensioen korten terwijl hun pensioen vermogen in 10 jaar tijd is verdubbelt
Electoraal wel veel macht, dus reken er maar op dat boomers de generaties erna nog wel een paar keer gaan naaien voor ze stoppen met ademen.quote:
Of die generaties gaan gewoon zelf eens aan het werk.quote:Op vrijdag 1 april 2022 18:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Electoraal wel veel macht, dus reken er maar op dat boomers de generaties erna nog wel een paar keer gaan naaien voor ze stoppen met ademen.
Haha want dat loont. Slimme mensen werken juist helemaal niet. Laat anderen maar betalen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of die generaties gaan gewoon zelf eens aan het werk.
Over "ikke ikke" gesprokenquote:Op vrijdag 1 april 2022 19:30 schreef Draak31 het volgende:
[..]
Haha want dat loont. Slimme mensen werken juist helemaal niet. Laat anderen maar betalen.
"We"quote:
quote:Op vrijdag 1 april 2022 20:21 schreef zimmy910 het volgende:
[..]
Zeer zorgwekkend ! Maar we doen er verder niks mee.
Gr.
Mark
Toch willen veel politici verbergen dat zij vals naar beneden trappen. Met de ene hand geven ze de minimuminkomens geld erbij en met de andere hand pakken ze van de minimuminkomens veel meer geld terug. Waardoor de minimuminkomens nog steeds geen winst hebben.quote:Op vrijdag 1 april 2022 19:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. De rijkste Nederlanders worden nog steeds gewoon rijker
Wat zouden ze er überhaupt aan kunnen doen? Werkgevers een salarisverhoging van 10% opleggen? Nutsbedrijven en top industrie nationaliseren? Belastingschaal 1 met tien procentpunt verlagen? Nog iets anders?quote:Op vrijdag 1 april 2022 20:21 schreef zimmy910 het volgende:
[..]
Zeer zorgwekkend ! Maar we doen er verder niks mee.
Gr.
Mark
Olie op het vuur.quote:Op vrijdag 1 april 2022 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het minimumloon met 5 Euro verhogen.
Ok, dan laat je alleen de rijken van al dat geld profiteren, terwijl jou inkomen achteruit gaat. Jouw keuze.quote:
Die crypto is het eerste wat ze gewoonweg verbieden als het uit de hand loopt. Er is geen overheid ter wereld die concurrentie wil op dat gebied.quote:
Zijn cryptos afgelopen vijf jaar verboden?quote:Op vrijdag 1 april 2022 22:47 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die crypto is het eerste wat ze gewoonweg verbieden als het uit de hand loopt. Er is geen overheid ter wereld die concurrentie wil op dat gebied.
Mensen zijn nog niet wanhopig genoeg om te rellen. Merken het amper in de portemonee...word wel anders na een paar maandjesquote:Op vrijdag 1 april 2022 22:09 schreef RamboDirk het volgende:
Het valt mij wel op dat er nog weinig reuring in de maatschappij is. Wellicht komt dit ook wel doordat er in praatprogramma's en in de media weinig aandacht aan wordt besteed. Men heeft het liever over de klap van Will Smith of het excuusfilmpje van Lil Kleine.
Niet dat ik voor Corona wappies wil opkomen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:12 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Zijn cryptos afgelopen vijf jaar verboden?
Is dit net zo'n goed verhaal als met corona waar de staat voorgoed zijn macht zou uitbreiden met fulltime (zachte) lockdowns, het inperken van burgerrechten, het verplicht stellen van corona testen/QR codes, sectoren volledig zou sluiten, vrijheden zou inperken etc en waar gewoon helemaal niks, maar dan ook niks van uitgekomen is?
Ach de versoepeling zouden vorig jaar door die corrupte politici ook vlak voor de verkiezingen uitgerold worden. Want goed voor het kabinet.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet dat ik voor Corona wappies wil opkomen.
Maar wacht even volgende winter af voordat je dat hard kunt maken, de vooruitzichten zijn nog niet zo zeker.
In de afgelopen 5 jaar hadden overheden niets te vrezen van crypto als de inflatie aanhoudt en mensen gaan massaal in crypto om dat te ontlopen wel en dan is de makkelijke weg verbieden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:12 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Zijn cryptos afgelopen vijf jaar verboden?
Is dit net zo'n goed verhaal als met corona waar de staat voorgoed zijn macht zou uitbreiden met fulltime (zachte) lockdowns, het inperken van burgerrechten, het verplicht stellen van corona testen/QR codes, sectoren volledig zou sluiten, vrijheden zou inperken etc en waar gewoon helemaal niks, maar dan ook niks van uitgekomen is?
Euhm dit is toch precies wat er gebeurt als het komend winter weer nodig blijkt te zijn?quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:12 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hoe is het nu? Er is voorspeld dat we al onze vrijheden voorgoed zouden kwijtraken, dus hoe staat het daar NU mee? Na twee jaar corona en inperkingen, die zouden nooit meer beëindigd worden, we zouden heel veel permanent inleveren. Is dat tot nu toe uitgekomen, zijn die beperkingen er nog steeds?quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Euhm dit is toch precies wat er gebeurt als het komend winter weer nodig blijkt te zijn?
Nou je zei dat vrijheden konden worden ingeperkt.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hoe is het nu? Er is voorspeld dat we al onze vrijheden voorgoed zouden kwijtraken, dus hoe staat het daar NU mee?
Volgens mij zijn er nu geen beperkingen.quote:Op vrijdag 1 april 2022 23:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou je zei dat vrijheden konden worden ingeperkt.
Dat is nu nauwelijks aan de orde nog. Echter kan dit nu binnen notime geregeld worden door weer die app te activeren.
Ik zeg niet of het goed of slecht is, of heel nodig of onnodig, ik reageer slechts op je statement.
Ik kies geen kant, echter is er wel wat verandert na C 2019. Had niet geloofd dat iemand me ooit kon verbieden savonds te gaan sporten.quote:Op zaterdag 2 april 2022 00:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er nu geen beperkingen.
En dat is opmerkelijk voor een staat die bezig zou zijn haar macht permanent uit te breiden door het volk voor eeuwig vrijheden af te pakken. Dan moet je het volk geen vrijheden geven..
Maar wellicht heb je gelijk en kunnen we dit gesprek nog decennia herhalen want het kan altijd in de toekomst misschien wel gaan gebeuren.
Reken je ook nog om in guldens,quote:Op zaterdag 2 april 2022 00:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Laten we onze kanjer Gerrit Zalmniet vergeten in dit verhaal
Hij verkwanselde de gulden aan de euro en ook nog eens te goedkoop![]()
Gelukkig is er karma want dit sujet staat binnenkort voor de strafrechter voor witwassen in zijn functie als bankdirecteur![]()
Nooit meer muntjes wisselen aan de grens!quote:Op zaterdag 2 april 2022 00:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Laten we onze kanjer Gerrit Zalmniet vergeten in dit verhaal
Hij verkwanselde de gulden aan de euro en ook nog eens te goedkoop![]()
Gelukkig is er karma want dit sujet staat binnenkort voor de strafrechter voor witwassen in zijn functie als bankdirecteur![]()
Ook dan.quote:Op zaterdag 2 april 2022 09:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet als je het in een private wallet houd.
Uiteraard moet je dit gewoon als bezit opgeven, maar veel succes met onteigenen, je kunt gewoon zeggen dat je je private key verloren bent.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook dan.
Nu moet he alles boven ik dacht 500 eur contant gewoon opgeven.
20jaarquote:Op zaterdag 2 april 2022 09:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Reken je ook nog om in guldens,
23 jaar geleden
geld onteigenen gebeurt via belasting.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard moet je dit gewoon als bezit opgeven, maar veel succes met onteigenen, je kunt gewoon zeggen dat je je private key verloren bent.
Je snapt denk ik niet dat er een wet is die het in crisistijd mogelijk maakt om waardevolle bezittingen zoals goud in beslag te laten nemen, dan is het wel zo handig dat je voorkomt dat de overheid dit kan.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
geld onteigenen gebeurt via belasting.
Ze werd het verkocht. Alsof dat ooit voor het plebs een probleem was.quote:Op zaterdag 2 april 2022 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nooit meer muntjes wisselen aan de grens!
Ik reken zo nu en dan wel nog even om al is het maar om mij te realiseren hoe duur alles is geworden de afgelopen 20 jaar.quote:Op zaterdag 2 april 2022 09:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Reken je ook nog om in guldens,
23 jaar geleden
Schandalig jaquote:Op vrijdag 1 april 2022 06:56 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Maar gelukkig bieden de werkgevers in de Metaal en Techniek een loonsverhoging van 1.4%
Toevallig lag mijn schoonvader in het ziekenhuis toen, op 31 december was parkeren 1 gulden per uur, op 1 januari 1 euro, antwoord: De apparaten kunnen dat niet aan.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze werd het verkocht. Alsof dat ooit voor het plebs een probleem was.
Is dit het doemdenk topic?quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:49 schreef raptorix het volgende:
Overigens denk ik dat we als EU op een ongekende ramp afvaren, binnen niet al te lange tijd komt het moment dat er niet alleen een kleine onderklasse meer is, maar een grote middenklasse die niet meer fatsoenlijk kan leven van zijn salaris, ik voorspel dat dit in eerste instantie zal leiden tot grote protesten en stakingen die hardhandig zullen verlopen, de rijken zullen meer en meer eieren voor hun geld kiezen en uitwijken naar Dubai/Mexico achtige landen.
Ik ben geen BNW figuur, maar ik denk dat we hier naar toe gaan, normaal gesproken loopt een conjuctuur netjes op en neer, de laatste 20 jaar is dit mechanisme verstoort door zeer veel geld bij te printen en dit ongelijk te verdelen, combineer dat nog eens met een ultra lage rente en je hebt het recept te pakken waarbij je een brand hebt veroorzaakt die je niet meer onder controle hebt, immer je kunt je rentemiddel niet meer inzetten om bij te sturen. Je laatste optie is dus geld bij printen, wat effectief neerkomt op een flat tax, als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de "baten" hiervan in de zaken van de rijken en multinationals komt dan heb je de perfect storm gecreëerd.quote:
Ja what if, je denkt wel in de slechts mogelijke optie.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen BNW figuur, maar ik denk dat we hier naar toe gaan, normaal gesproken loopt een conjuctuur netjes op en neer, de laatste 20 jaar is dit mechanisme verstoort door zeer veel geld bij te printen en dit ongelijk te verdelen, combineer dat nog eens met een ultra lage rente en je hebt het recept te pakken waarbij je een brand hebt veroorzaakt die je niet meer onder controle hebt, immer je kunt je rentemiddel niet meer inzetten om bij te sturen. Je laatste optie is dus geld bij printen, wat effectief neerkomt op een flat tax, als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de "baten" hiervan in de zaken van de rijken en multinationals komt dan heb je de perfect storm gecreëerd.
Precisies en dan durven te roepen dat de situatie waar wij nu in zitten aan de boomer ligt.quote:
De enige uitweg zou zijn om op hele korte termijn hard in te grijpen op de rente, hopen dat de shit met Rusland/Corona niet verder uit de hand loopt en vervolgens een forse belastingverhoging. Daarnaast moet de overheid ernstig snijden in haar apparaat, en zullen we allemaal een flinke stap terug moeten doen voor een flinke periode.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja what if, je denkt wel in de slechts mogelijke optie.
Meehquote:Op zaterdag 2 april 2022 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
De enige uitweg zou zijn om op hele korte termijn hard in te grijpen op de rente, hopen dat de shit met Rusland/Corona niet verder uit de hand loopt en vervolgens een forse belastingverhoging. Daarnaast moet de overheid ernstig snijden in haar apparaat, en zullen we allemaal een flinke stap terug moeten doen voor een flinke periode.
Onze maatschappij is het best te vergelijken met een bijstandsmoeder die nog vrolijk door koopt bij de Wehkamp, uiteraard op de pof, we moeten de schuldsanering in.quote:
Een topic verder lachen we nog Rusland uit. Die gaan financieel ten onder en wij rijke westerlingen gaan als winnaars uit dat conflict.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onze maatschappij is het best te vergelijken met een bijstandsmoeder die nog vrolijk door koopt bij de Wehkamp, uiteraard op de pof, we moeten de schuldsanering in.
Het dood gewicht van zuid Europa kunnen we politiek gezien niet meer lozen, zou het economisch wat uitmaken als dat wel kon denk je? Ik zou het dan eigenlijk ook niet willen hoor, een verdeeld Europa zal van alle kanten genaaid worden.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Onze maatschappij is het best te vergelijken met een bijstandsmoeder die nog vrolijk door koopt bij de Wehkamp, uiteraard op de pof, we moeten de schuldsanering in.
Een forse belastingverhoging?quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
De enige uitweg zou zijn om op hele korte termijn hard in te grijpen op de rente, hopen dat de shit met Rusland/Corona niet verder uit de hand loopt en vervolgens een forse belastingverhoging. Daarnaast moet de overheid ernstig snijden in haar apparaat, en zullen we allemaal een flinke stap terug moeten doen voor een flinke periode.
Het punt is dat de gemiddelde Rus daar al fucked was, die mag hard werken op zijn kutbaantje zodat hij wat simpele levensbehoeften kan kopen, ik heb wel eens die prijzen gezien in die supermarkten, dat is best bizar. Kortom ik denk dat wij het harder merken dan Rusland.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een topic verder lachen we nog Rusland uit. Die gaan financieel ten onder en wij rijke westerlingen gaan als winnaars uit dat conflict.
Schakel je een topic verder dan zijn wij weer lozers die in de draaikolk van het afvoer putje zwemmen.
Naja, ik zou zeggen, nog beetje van genieten tot de boel klapt, en dan gewoon met fatsoenlijke landen een economische unie vormen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:22 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het dood gewicht van zuid Europa kunnen we politiek gezien niet meer lozen, zou het economisch wat uitmaken als dat wel kon denk je? Ik zou het dan eigenlijk ook niet willen hoor, een verdeeld Europa zal van alle kanten genaaid worden.
Er moeten gewoon harde limieten komen op uitgaven, op is op.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een forse belastingverhoging?Zodat de overheid nog meer geld kan verbrassen?
Dan moet je de belasting niet verhogen, maar moet de overheid gewoon minder uit gaan geven of het doen met wat ze nu krijgen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 12:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er moeten gewoon harde limieten komen op uitgaven, op is op.
Dat zeker, maar er is een flinke groep grote bedrijven die best wat meer mag gaan betalen, neem nu de grote online shops, die mogen wat mij betreft echt wel wat meer bijdragen aan het probleem wat ze creeeren.quote:Op zaterdag 2 april 2022 12:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan moet je de belasting niet verhogen, maar moet de overheid gewoon minder uit gaan geven of het doen met wat ze nu krijgen.
Meeste zijn verliesgevend.quote:Op zaterdag 2 april 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zeker, maar er is een flinke groep grote bedrijven die best wat meer mag gaan betalen, neem nu de grote online shops, die mogen wat mij betreft echt wel wat meer bijdragen aan het probleem wat ze creeeren.
Daarom moeten we af van een race naar de bottom, nu ben ik geen communist maar je zou eens kunnen beginnen met bezorgers fatsoelijk te betalen en een flinke heffing te voeren op grote kartonnen verpakkingen.quote:
Je bent onophoudelijk naarstig negatiefquote:Op zaterdag 2 april 2022 12:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarom moeten we af van een race naar de bottom, nu ben ik geen communist maar je zou eens kunnen beginnen met bezorgers fatsoelijk te betalen en een flinke heffing te voeren op grote kartonnen verpakkingen.
Ik kan je deze video aanraden:quote:Op zaterdag 2 april 2022 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent onophoudelijk naarstig negatief
Ongelijk verdelen van het geprinte geld? Het klinkt lekker, maar wat zeg je nu eigenlijk? Naar wie had het geld wel goed gemoeten?quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen BNW figuur, maar ik denk dat we hier naar toe gaan, normaal gesproken loopt een conjuctuur netjes op en neer, de laatste 20 jaar is dit mechanisme verstoort door zeer veel geld bij te printen en dit ongelijk te verdelen, combineer dat nog eens met een ultra lage rente en je hebt het recept te pakken waarbij je een brand hebt veroorzaakt die je niet meer onder controle hebt, immer je kunt je rentemiddel niet meer inzetten om bij te sturen. Je laatste optie is dus geld bij printen, wat effectief neerkomt op een flat tax, als je er dan ook nog eens voor zorgt dat de "baten" hiervan in de zaken van de rijken en multinationals komt dan heb je de perfect storm gecreëerd.
Ik laat mijn geest niet vervuilen door YouTube untermenschenquote:Op zaterdag 2 april 2022 12:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kan je deze video aanraden:
Kijken hoe je er dan over denkt.
Dan denk ik niet dat je gekeken hebt na wie de auteur is.quote:Op zaterdag 2 april 2022 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik laat mijn geest niet vervuilen door YouTube untermenschen
Echt niet, ik kijk wel uit!quote:Op zaterdag 2 april 2022 12:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kan je deze video aanraden:
Kijken hoe je er dan over denkt.
Met Wopke,Kaag,Wellink en Gerrit Zalm aan het stuurquote:Op zaterdag 2 april 2022 12:04 schreef raptorix het volgende:
…en dan gewoon met fatsoenlijke landen een economische unie vormen.
Wou net zeggen, als je die grafiek kijkt zie je dat het niet normaal is zo’n sterke stijging en dus wel naar beneden moet klappen binnen een paar maanden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:16 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
Is allemaal tijdelijk mensen.
Gewoon door lopen aub
Die generaties zijn al lang aan het werk, de boomers zijn immers al op hun 57e met prepensioen gegaan.quote:Op vrijdag 1 april 2022 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of die generaties gaan gewoon zelf eens aan het werk.
Dat is maar een tijdelijke periode geweest om mijn generatie(Nix) aan het werk te zetten. In de jaren 80 had je een enorme jeugdwerkloosheid. Zelfs ik, met een hts wtb moest uitwijken naar Duitsland voor werk dat aansloot op mijn opleiding.quote:Op donderdag 7 april 2022 07:25 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Die generaties zijn al lang aan het werk, de boomers zijn immers al op hun 57e met prepensioen gegaan.![]()
Uiteraard. Die digitale euro is geen bnw.quote:Op vrijdag 1 april 2022 09:15 schreef raptorix het volgende:
Minimumloon naar 50e per uur, iedereen rijk. 🤔quote:Op vrijdag 1 april 2022 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het minimumloon met 5 Euro verhogen.
Het is ook ontzettend naieef dat men roept dat dit handig is voor transacties, binnen de EU hebben we al een enorm goed werkend transfer systeem, men wil simpelweg een monetaire munt waarbij men van boven de eigenschappen kan bepalen. En denk niet dat dit niet zal gebeuren want als het kan, dan gebeurt het ook.quote:Op donderdag 7 april 2022 09:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard. Die digitale euro is geen bnw.
En mocht het die maffe(klootzakken) Russen lukken om hun roebel aan goud te koppelen dan zijn we nog verder van huis als daarmee de dollar zijn status langzaam gaat verliezen.
Maar inderdaad, het geld klotst tegen de plinten terwijl er geen geld was voor onderwijs, Sociale veiligheid, aow etc.
Hoho. Hij is wel iemand.quote:Op zaterdag 2 april 2022 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik laat mijn geest niet vervuilen door YouTube untermenschen
Het zijn energieprijzen.. Primair, dat blijft hoger vanwege Rusland.quote:Op donderdag 7 april 2022 07:18 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wou net zeggen, als je die grafiek kijkt zie je dat het niet normaal is zo’n sterke stijging en dus wel naar beneden moet klappen binnen een paar maanden.
Straks als we deflatie krijgen is het ook weer niet goed…
De hang naar autarkie die daar in het westen uit volgt en gaat volgen en de megalomane uitgavenpakketten die op voorhand (laat staan nu) al uit tekorten gefinancierd werden gaan ook niet helpen om dat te temmen. Bovendien kan je de positie van de vakbonden ook al wel uitstippelen natuurlijk en als je eenmaal aan die loon-prijsspiraal bent begonnen, kom je er maar heel moeilijk uit.quote:Op vrijdag 8 april 2022 06:46 schreef ludovico het volgende:
Het zijn energieprijzen.. Primair, dat blijft hoger vanwege Rusland.
Als we serieus volle bak tegen supply issues gaan aanharken en dit wordt de response dan laten we ofwel alle schulden weg inflateren of Euro faalt.. Ik zie grote risico opwaards en downwards voor de beurs en huizenmarkt.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:09 schreef nostra het volgende:
[..]
De hang naar autarkie die daar in het westen uit volgt en gaat volgen en de megalomane uitgavenpakketten die op voorhand (laat staan nu) al uit tekorten gefinancierd werden gaan ook niet helpen om dat te temmen. Bovendien kan je de positie van de vakbonden ook al wel uitstippelen natuurlijk en als je eenmaal aan die loon-prijsspiraal bent begonnen, kom je er maar heel moeilijk uit.
Maar waar moet je dan wel opzitten behalve schulden?quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als we serieus volle bak tegen supply issues gaan aanharken en dit wordt de response dan laten we ofwel alle schulden weg inflateren of Euro faalt.. Ik zie grote risico opwaards en downwards voor de beurs en huizenmarkt.
Als de CB wel ingrijpt worden we nog een tikje armer maar ook die papieren vermogens zullen flink inzakken.
En tegelijkertijd inflatie dus je kan beter niet op teveel cash zitten of geld uitgeleend hebben.
Ja, de hoofdlijnen qua ontwikkeling kan ik wel schetsen, maar wat dan de concrete gevolgen zullen worden is me echt een groot raadsel. Dat kan letterlijk alle kanten op, waarbij een status quo dan nog de minst waarschijnlijke is.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als we serieus volle bak tegen supply issues gaan aanharken en dit wordt de response dan laten we ofwel alle schulden weg inflateren of Euro faalt.. Ik zie grote risico opwaards en downwards voor de beurs en huizenmarkt.
Als de CB wel ingrijpt worden we nog een tikje armer maar ook die papieren vermogens zullen flink inzakken.
En tegelijkertijd inflatie dus je kan beter niet op teveel cash zitten of geld uitgeleend hebben.
Gebruiksgoederen. Zonnepanelen huis isoleren. Accu.. auto..quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar waar moet je dan wel opzitten behalve schulden?
Allemaal spul wat nu zo goed als onverkrijgbaar is.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gebruiksgoederen. Zonnepanelen huis isoleren. Accu.. auto..
Everything to safe the euro.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, de hoofdlijnen qua ontwikkeling kan ik wel schetsen, maar wat dan de concrete gevolgen zullen worden is me echt een groot raadsel. Dat kan letterlijk alle kanten op, waarbij een status quo dan nog de minst waarschijnlijke is.
Dan ook de huren omhoog.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:17 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Minimumloon naar 50e per uur, iedereen rijk. 🤔
Als je schulden niet variabel zijn, dan moet je juist blij zijn met hoge inflatie. Je schuld wordt dan in reeele termen hard minder.quote:Op vrijdag 8 april 2022 07:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar waar moet je dan wel opzitten behalve schulden?
Ik heb beiden want was aan het sparen voor een verbouwing.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:23 schreef flyguy het volgende:
[..]
Als je schulden niet variabel zijn, dan moet je juist blij zijn met hoge inflatie. Je schuld wordt dan in reeele termen hard minder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |