De linkse universiteitenquote:Op donderdag 14 april 2022 18:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja en hoe is dat dan weer mogelijk vraag ik me af. De linkse universiteiten?
Que? Van Rey is toch CDA?quote:Op donderdag 26 mei 2022 12:53 schreef Halcon het volgende:
In Roermond zijn ze er bijna uit nu CDA is gewipt ten gunste van de Pvda. Rest van de coalitie is LVR, VVD en GL. Jos van Rey wordt waarschijnlijk wethouder.
Nee, ex-VVD maar geroyeerd vanwege corruptie en toen met een eigen partij verder gegaan.quote:
Oh man...quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, ex-VVD maar geroyeerd en toen met een eigen partij verder gegaan.
Die westelijke rondweg is ook echt al jaren echt een ruziedossier dat de hele politiek daar stil legt (en volgens mijn daar wonende zus is het in de stad zelf ook een splijtzwam).quote:Op vrijdag 27 mei 2022 16:52 schreef borisz het volgende:
Amersfoort kan opnieuw beginnen
https://www.rtvutrecht.nl(...)weg-ben-er-kapot-van
Tegen.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:16 schreef DarkwingDuck het volgende:
Misschien wordt het eens tijd voor een wet om mensen met een strafblad niet meer in aanmerking te laten komen voor een politieke functie.
Voor.quote:
Ik ben er meer voor dat een rechter dat bij een veroordeling (voor bijvoorbeeld fraude als bestuurder) ook als een soort straf, of eigenlijk meer een consequentie, kan vastleggen dat zo iemand geen politieke functie meer kan vervullen. Liever dan strafblad = geen politiek functie. Iemand die als 18 jarige drugs geeft aan zijn vrienden heeft een strafblad als dealer, maar mag die echt als 40 jarige niet de politiek in?quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:16 schreef DarkwingDuck het volgende:
Misschien wordt het eens tijd voor een wet om mensen met een strafblad niet meer in aanmerking te laten komen voor een politieke functie.
Laten we het dan anders doen. Voor een politieke functie is een zo breed mogelijke VOG nodig.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben er meer voor dat een rechter dat bij een veroordeling (voor bijvoorbeeld fraude als bestuurder) ook als een soort straf, of eigenlijk meer een consequentie, kan vastleggen dat zo iemand geen politieke functie meer kan vervullen. Liever dan strafblad = geen politiek functie. Iemand die als 18 jarige drugs geeft aan zijn vrienden heeft een strafblad als dealer, maar mag die echt als 40 jarige niet de politiek in?
Precies dat. Ten eerste zegt een strafblad mij niet zo veel, een knokpartijtje in de kroeg op 20 jarige leeftijd of fraude met publieke middelen is echt wat anders. En ten tweede je geeft de zittende macht een potentieel heel machtig instrument in handen om tegenstanders te weren.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Een VOG lijkt me niet direct verkeerd, dan kun je in elk geval nog op relevante criteria screenen. Maar je moet wel uitkijken dat het niet een manier wordt om ongewenste politici buitenspel te zetten.
Zou Van Rey in jouw optiek wethouder moeten kunnen worden?quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dat. Ten eerste zegt een strafblad mij niet zo veel, een knokpartijtje in de kroeg op 20 jarige leeftijd of fraude met publieke middelen is echt wat anders. En ten tweede je geeft de zittende macht een potentieel heel machtig instrument in handen om tegenstanders te weren.
Kijk ik ben voor een vorm van een integriteitsonderzoek voor bestuurders (dus niet volksvertegenwoordigers) maar je moet dat wel met hele goede waarborgen omkleden.
Een wethouder met eens strafblad lijkt mij toch per definitie een ongewenste politicus?quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Een VOG lijkt me niet direct verkeerd, dan kun je in elk geval nog op relevante criteria screenen. Maar je moet wel uitkijken dat het niet een manier wordt om ongewenste politici buitenspel te zetten.
Die is veroordeeld voor ambtelijke corruptie. Dat lijkt me een heel duidelijk gevalletje ‘nee’. Helderder ga je ze niet krijgen.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou Van Rey in jouw optiek wethouder moeten kunnen worden?
Ik bedoel de volgorde uiteraard andersom.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een wethouder met eens strafblad lijkt mij toch per definitie een ongewenste politicus?
Ja is dat zo? Dus iemand die in de begindagen van Corona een keer met drie man over straat liep mag jarenlang geen politicus meer worden?quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een wethouder met eens strafblad lijkt mij toch per definitie een ongewenste politicus?
Je krijgt geen strafblad omdat je ongewenst bent maar omdat je schuldig bevonden bent aan een crimineel feit.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik bedoel de volgorde uiteraard andersom.
Daarom lijkt het me eigenlijk iets dat prima door een rechter bij die veroordeling kan worden opgelegd.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die is veroordeeld voor ambtelijke corruptie. Dat lijkt me een heel duidelijk gevalletje ‘nee’. Helderder ga je ze niet krijgen.
Volgens mij is een boete geen strafblad maar mijn kennis daarover is nogal beperktquote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja is dat zo? Dus iemand die in de begindagen van Corona een keer met drie man over straat liep mag jarenlang geen politicus meer worden?
Ik zou daar toch een vorm van nuance in willen aan brengen.
Dat kan al, heeft Van Rey ook gehad. Maar niet levenslang.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom lijkt het me eigenlijk iets dat prima door een rechter bij die veroordeling kan worden opgelegd.
Dat dacht ik alquote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij is een boete geen strafblad maar mijn kennis daarover is nogal beperkt
Dat weet ik ook wel, Einstein. Maar als een strafblad je politieke carrière onmogelijk maakt, dan kan het voor de tegenstanders die de macht hebben wel eens interessant zijn om er een te creëren. Misschien in Nederland onwaarschijnlijk, maar 1000 kilometer verderop in Hongarije zou je er niet raar van opkijken.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je krijgt geen strafblad omdat je ongewenst bent maar omdat je schuldig bevonden bent aan een crimineel feit.
What can I say, I am innocentquote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat dacht ik al![]()
Kort gezegd levert elke boete boven de 100 euro een strafblad op. Uitgezonderd eenvoudige verkeersboetes…
Bedankt voor het compliment.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel, Einstein. Maar als een strafblad je politieke carrière onmogelijk maakt, dan kan het voor de tegenstanders die de macht hebben wel eens interessant zijn om er een te creëren. Misschien in Nederland onwaarschijnlijk, maar 1000 kilometer verderop in Hongarije zou je er niet raar van opkijken.
Typisch gevalletje van 'ik vertrouw de huidige regering wel, maar de volgende niet'.
Aangezien je het antwoord op alle vragen des levens in je ondertitel hebt, moet je eigenlijk zelfs slimmer zijn dan Einstein.quote:
Haha. Maar nu snap je mijn aarzeling bij het criterium ‘strafblad’ waarschijnlijk wel wat beter…quote:
Dat is niet mijn antwoord, echter, Douglas Adams was degene die slimmer was dan Einstein, ik heb alleen de goede smaak het te kopieerenquote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aangezien je het antwoord op alle vragen des levens in je ondertitel hebt, moet je eigenlijk zelfs slimmer zijn dan Einstein.
Een boete boven een bepaalde hoogte (en voor de zaak Grapperhaus was het die hoogte) is wel gelijk een strafblad.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij is een boete geen strafblad maar mijn kennis daarover is nogal beperkt
Ik begin nu vermoedens te krijgen over een aantal posters hier met betrekking to strafbladenquote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een boete boven een bepaalde hoogte (en voor de zaak Grapperhaus was het die hoogte) is wel gelijk een strafblad.
Was rondom Grapperhaus toch behoorlijk in het nieuws, dat Grapperhaus een strafblad zou kunnen krijgen als minister van Justitie (en of je dan aan kunt blijven). Daar voor wist ik het ook niet hoor, mijn hoogste boete ooit is voor een kilometer of 10 te hard rijden op een 60 weg (en mijn enige andere is een zeldzamere: spookfietsen, fietsen op het fietspad aan de verkeerde kant van de weg).quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik begin nu vermoedens te krijgen over een aantal posters hier met betrekking to strafbladen
Serieus, de VOG suggestie is dan mischien wat beter.
Ik dacht dat die er nog was? Of is dat alleen voor de provincie?quote:Op vrijdag 27 mei 2022 21:03 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Tijd om de woonplaatsverplichting weer eens van stal te halen.
Ja die is er nog wel, maar de raad kan tegenwoordig heel makkelijk ontheffing verlenen. Dus de facto is die afgeschaft.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 21:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik dacht dat die er nog was? Of is dat alleen voor de provincie?
Omdat ik niet zo geloof in dat technocratische verhaal. Juist een lokale bestuurder moet horen, voelen en zien wat er speelt in z’n gemeenten…quote:Aan de andere kant, als ik advocaat van de duivel mag spelen, waarom zou je niet de meest geschikte persoon benoemen ongeacht welke plaats die persoon woont?
Ja. Prima dat hij bestuurder wordt, was een prima kamerlid. Niks op aan te merken. Maar hij moet wel verhuizen (of in deze markt: dat in elk geval proberen). Dat een gemeente ontheffing kan verlenen tot het verhuizen gelukt is, is prima.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 21:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja die is er nog wel, maar de raad kan tegenwoordig heel makkelijk ontheffing verlenen. Dus de facto is die afgeschaft.
[..]
Omdat ik niet zo geloof in dat technocratische verhaal. Juist een lokale bestuurder moet horen, voelen en zien wat er speelt in z’n gemeenten…
Sowieso hebben veel van die wethouders een 2e woning in die gemeente waar ze doordeweeks wonen. Dus daarmee voldoen ze er ook aan.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 21:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja die is er nog wel, maar de raad kan tegenwoordig heel makkelijk ontheffing verlenen. Dus de facto is die afgeschaft.
[..]
Omdat ik niet zo geloof in dat technocratische verhaal. Juist een lokale bestuurder moet horen, voelen en zien wat er speelt in z’n gemeenten…
Dat is een goed idee in tijden van woningtekorten.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 21:56 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso hebben veel van die wethouders een 2e woning in die gemeente waar ze doordeweeks wonen.
Anderzijds zijn er wel situaties waarin het een goed idee is een wethouder te hebben die juist niet verbonden is met de gemeenschap. Vooral als er impopulaire besluiten genomen moeten worden. Zo iemand zal minder bezg zijn allerllei mensen te vriend te houden.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is een goed idee in tijden van woningtekorten.
Als je in het lokale bestuur zit, dan moet je een lokale bestuurder zijn. Ook als dat af en toe lastig is. We moeten maar eens af van de overheid die wegduikt als het even moeilijk wordt.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 22:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Anderzijds zijn er wel situaties waarin het een goed idee is een wethouder te hebben die juist niet verbonden is met de gemeenschap. Vooral als er impopulaire besluiten genomen moeten worden. Zo iemand zal minder bezg zijn allerllei mensen te vriend te houden.
Een strafbeschikking. Wat zo ongeveer half Nederland heeft omdat de grens tot voor kort op 100 euro lag.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 19:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een boete boven een bepaalde hoogte (en voor de zaak Grapperhaus was het die hoogte) is wel gelijk een strafblad.
Nee, Van Rey is van de LVR, voorheen VVD. Als van Rey ergens 'n bloedhekel aan heeft, dan is het wel aan het CDA.quote:
VVD'ers die 'm tegenwerkten noemde hij kast-CDA'ers.quote:Op zondag 29 mei 2022 09:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, Van Rey is van de LVR, voorheen VVD. Als van Rey ergens 'n bloedhekel aan heeft, dan is het wel aan het CDA.
Dit soort onrust is een reden waarom ik GroenLinks moeilijk serieus kan nemen als politieke partij en op links veel meer heb met PvdA en SP. Een groot aantal voorkeursstemmen geeft je geen recht op het fractievoorzitterschap. Je zult bepaalde competenties moeten hebben waarvan, gezien de commentaren in het artikel, gedacht wordt dat deze aanwezig zijn bij Ernsting en afwezig bij Nadif.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |