Ja, maar waarom eigenlijk? Ze kunnen gewoon het daglicht volgen. Dat kan niet altijd en overal, maar dit lijkt me een voorbeeld waar dat wel zou kunnen.quote:https://www.telegraaf.nl/(...)-over-verzetten-klok
"Het kan betekenen dat de liften straks een uur later openen."
Als ik mag kiezen tussen een uur te vroeg wakker worden en tot de wekker een beetje kwakkelen, en goede ononderbroken slaap tot de wekker, dan wint de wekker.quote:Op zondag 27 maart 2022 14:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Je wordt liever gewekt door de wekker?
Idem hier. De wekker gaat toch wel, en volgens mij heeft zo'n beetje de meerderheid wel klokken die automatisch verspringenquote:Op zondag 27 maart 2022 15:37 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Sinds de wekker van mijn telefoon zich automatisch verzet boeit die hele discussie me niet zo veel meer, ik sta toch wel op tijd op!
Wat is er precies zo slecht aan?quote:
Niemand geeft een neuk om de stand van de zon om 12:00. Dus elk argument dat daarop gebaseerd is doe ik af als irrelevant en onzin. Het is bijna een belediging door te denken dat ik dit verhaal niet snap, want ik snap hem gewoon voor de volle 100%.quote:Op zondag 27 maart 2022 16:58 schreef ACT-F het volgende:
Speciaal voor @:Nattekat
Volgens Denneman hanteert Nederland de 'verkeerde' standaardtijd. "Kijk je op de kaart, dan zie je dat we net als Portugal dezelfde tijd als Londen zouden moeten hebben. Maar dat is niet het geval. Onze tijd staat gelijk met die van Brussel, Parijs en Berlijn. Dit betekent dat we al een uur 'naast' de tijd leven die we zouden moeten hebben. Stellen we zomertijd in als standaard, dan zou dat betekenen dat we altijd twee uur afwijken van de tijdzone waarin we eigenlijk moeten zitten."
[ afbeelding ]
Denneman: 'Op dit plaatje zie je dat wij 's winters in de tijdzone van Praag leven (UTC+1) en 's zomers zelfs in die van Kiev (UTC+2). Terwijl we, gezien onze geografische ligging, in west Europese tijdzone horen (UTC).
https://www.rtlnieuws.nl/(...)heid-slechter-slapen
Spreek voor jezelf en lees het volledige verhaal over gezondheid in de link.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niemand geeft een neuk om de stand van de zon om 12:00. Dus elk argument dat daarop gebaseerd is doe ik af als irrelevant en onzin. Het is bijna een belediging door te denken dat ik dit verhaal niet snap, want ik snap hem gewoon voor de volle 100%.
Waarom zou je een uur eerder je nest uit moeten? Of je nou in de winter van 23.00 - 7.00 uur slaapt of in de zomer maakt toch niks uit?quote:Op zondag 27 maart 2022 14:17 schreef Nattekat het volgende: [..] Uur eerder nest uit moeten = niet meer uur te vroeg wakker
Als je dat belangrijk had gevonden, had je dat gelinkt in dit topic ipv dat plaatje.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf en lees het volledige verhaal over gezondheid in de link.
Ik beschouw het belang van gezondheid als vanzelfsprekendheid. Je kunt ook je vingers uit je oren halen en afvragen waarom je standpunt zoveel discussie oplevert.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je dat belangrijk had gevonden, had je dat gelinkt in dit topic ipv dat plaatje.
Je hele argumentatie gaat over een sprookje over 12:00 en de stand van de zon, maar nu op eens had ik moeten weten dat jij het over gezondheid hadquote:Op zondag 27 maart 2022 17:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik beschouw het belang van gezondheid als vanzelfsprekendheid. Je kunt ook je vingers uit je oren halen en afvragen waarom je standpunt zoveel discussie oplevert.
Nu staat mijn verwarming 0 minuten aan iov 0quote:Op zondag 27 maart 2022 17:19 schreef Catatafishh het volgende:
Zeker nu energie voor veel mensen een grote hap uit de portemonnee is, heeft de zomer en wintertijd weer relevantie
Het is jouw sprookje.quote:Op zondag 27 maart 2022 17:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hele argumentatie gaat over een sprookje over 12:00 en de stand van de zon, maar nu op eens had ik moeten weten dat jij het over gezondheid had
Het boeit niemand behalve een stel autisten voor wie niets belangrijker is dan een kunstmatige regel. Het is net zo serieus te nemen als mensen die denken zomertijd -> zomer.quote:
Jij denkt dat het gezeik stopt als je besluit om de huidige situatie wel of juist niet aan te passen?quote:Op zondag 27 maart 2022 18:42 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
Daar gaan we weer.![]()
Wanneer wordt er eindelijk is de keuze gemaakt, elk jaar weer dat gezeik bij het vooruit en terugzetten van de klok.
![]()
Wetenschap bestempelen als een sprookjequote:Op zondag 27 maart 2022 17:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hele argumentatie gaat over een sprookje over 12:00 en de stand van de zon, maar nu op eens had ik moeten weten dat jij het over gezondheid had
Dit ik wil permanente zomertijd.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:32 schreef tralalala het volgende:
Niemand heeft wat aan 5:00 zonsopgang.
Zomertijd
quote:Op zondag 27 maart 2022 16:58 schreef ACT-F het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)heid-slechter-slapen
quote:Wist je dat het fenomeen zomertijd nog helemaal niet zo lang bestaat? Het werd pas ingevoerd eind jaren zeventig
Zit ook echt een sterk SGP luchtje aan dat artikel. Gij zult vroeg opstaan en vooral niet al te lang in het licht in de avond na het werk genietenquote:Op maandag 28 maart 2022 12:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]Hier al gestopt met lezen, totáál niet serieus te nemen als bron dus.
En die onzin met volstrekt willekeurige lijntjes die we zelf ooit hebben getrokken waar we absoluut niet vanaf zouden mogen wijken zonder dat daar ook maar enig argument voor naar voren wordt gebracht, laat ik ook links liggen ja.
Dit is de Speld toch? Toch? TOCH?!quote:
Eerder 4 uur. Half juni komt de zon dan een kwartiertje na 04.00 uur op.quote:Op zondag 27 maart 2022 18:32 schreef tralalala het volgende:
Niemand heeft wat aan 5:00 zonsopgang.
Zomertijd
Nou ja, deze hele kwestie is volgens mij sowieso moeilijk wetenschappelijk te onderbouwen. Landsgrenzen en tijdszones van een uur groot zijn wetenschappelijk gezien volledig arbitrair dus dan is de hele discussie dat uiteindelijk ook. Tijdszones zijn al een compromis, die van Nederland is een beetje matig dus dan moet er nog een ander compromis verzonnen worden om dat pleistertje weer te plakken. Gezien alle mogelijkheden die we op dit moment hebben denk ik dat het compromis dat we nu hebben (dus klok verzetten twee keer per jaar) het minst kwalijk is. Al heb ik wel te doen met mensen die er elke keer last van hebben.quote:Op maandag 28 maart 2022 16:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vind het een beetje gek dat dat er aan de ene kant geschermd met wetenschappelijke data, maar dat er geen data te vinden is over het effect op mensen.
Er wordt sowieso wel heel erg makkelijk gezegd "ah dan pas je je toch aan!" terwijl ritme iets is uit ons reptielenbrein. Ritme is zo'n beetje een van de allereerste dingen die we als baby aanleren. Fenotypes, aanmaak melatonine, sociale constructies, het word allemaal aan de kant geveegd onder de noemer, wintertijd is echte tijd, dat heurt nou eenmaal zo"
Een wereldtijd lijkt wel aantrekkelijk. Op zich maakt het niet zoveel uit dat je op een vreemde tijd opstaat en weer naar bed gaat. China en Rusland hebben al enorme tijdzones dacht ik. Als je dan in het oosten woont sta je volgens de klok dan heel vroeg op en gaat heel vroeg weer naar bed.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 02:03 schreef MoreDakka het volgende:
De ultieme oplossing is wat mij betreft alle tijdszones afschaffen en één wereldtijd in te stellen. Dat is enigszins irritant voor mensen die vaak reizen maar ik denk dat dat ook kan wennen. Maar goed, die overgang zal je de hele wereld voor mee moeten hebben en dat is lastig
Het hele punt van Lubach is dat 12:00 smiddags het midden van de dag hoort te zijn (vanuit vroeger) en dat daarom het doel moet zijn de zon op dat moment dus op z’n hoogste punt te hebben.quote:
Ik was echt helemaal verrot gisteren andersquote:Op maandag 28 maart 2022 16:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Altijd zo triest van die mensen die menen dat ze last hebben van dat ene uurtje vooruit zetten. Ben benieuwd hoe die het doen als ze ooit overzees gaan vliegen.
Mensen zijn er nu op een ander tijdstip, dus ik kan die beesten wel.quote:
Dit is echt de reinste onzin manquote:Op dinsdag 29 maart 2022 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mensen zijn er nu op een ander tijdstip, dus ik kan die beesten wel.
Dit dus. toen we nog boeren waren was dat misschien logisch maar nu 80% op een kantoor werkt en/of met openingstijden van 9:00 tot 17:00 van doen heeft slaat dat nergens meer op.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:35 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het hele punt van Lubach is dat 12:00 smiddags het midden van de dag hoort te zijn (vanuit vroeger) en dat daarom het doel moet zijn de zon op dat moment dus op z’n hoogste punt te hebben.
Terwijl dat helemaal niet meer zo is. Het midden van de dag is voor veel mensen een uur of 1500 geworden. Dan zijn ze 0700 wakker geworden en gaan ze rond 2300 erin.
1200 is leuk als je om 0400 opstaat en om 2000 gaat slapen zoals vroeger maar das niet meer zo bij het meerendeel vd bevolking.
Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk daglicht benutten in de tijd dat het meerendeel vd maatschappij wakker is. Dan is zomertijd in d zomer en wintertijd in de winter het meest ideale.
Tuurlijk, je kan in de zomer ook best een voetbaltraining houden met je team om kwart voor 5 snachts of een terras pakken om half7 sochtends, maar de realiteit is dat alle leuke activiteiten toch vaker savonds zijn.
Maar jij welquote:Op dinsdag 29 maart 2022 11:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt de reinste onzin man
1. Die beesten hebben echt geen interne klok met zo'n grote nauwkeurigheid dat dit uurtje een verschil maakt
2. De spits begint niet heel plotseling en eindigt niet heel plotseling.
De enige reden dat dit opvalt is doordat het rond zonsopkomst nu weer wat drukker is dan vorige week. Een paar weken geleden toen de zon ook in de spits op kwam zou je dezelfde nummers zien (winterslaap buiten beschouwing gelaten).
Met permanente wintertijd (of nog erger, permanente wintertijd plus een zone opschuiven) is het verdorie om 2 uur snachts alweer licht aan het wordenquote:Op dinsdag 29 maart 2022 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. toen we nog boeren waren was dat misschien logisch maar nu 80% op een kantoor werkt en/of met openingstijden van 9:00 tot 17:00 van doen heeft slaat dat nergens meer op.
Zelfs met de zomertijd is het supervroeg licht.
Je redeneert de verkeerde kant op. Als een dag 24 uur duurt wat is dan het midden van de dag? Juist, 12 uur.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 09:35 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het hele punt van Lubach is dat 12:00 smiddags het midden van de dag hoort te zijn (vanuit vroeger) en dat daarom het doel moet zijn de zon op dat moment dus op z’n hoogste punt te hebben.
Terwijl dat helemaal niet meer zo is. Het midden van de dag is voor veel mensen een uur of 1500 geworden. Dan zijn ze 0700 wakker geworden en gaan ze rond 2300 erin.
1200 is leuk als je om 0400 opstaat en om 2000 gaat slapen zoals vroeger maar das niet meer zo bij het meerendeel vd bevolking.
Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk daglicht benutten in de tijd dat het meerendeel vd maatschappij wakker is. Dan is zomertijd in d zomer en wintertijd in de winter het meest ideale.
Tuurlijk, je kan in de zomer ook best een voetbaltraining houden met je team om kwart voor 5 snachts of een terras pakken om half7 sochtends, maar de realiteit is dat alle leuke activiteiten toch vaker savonds zijn.
Dat is ook exact wat er bedoeld wordtquote:Op dinsdag 29 maart 2022 11:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt de reinste onzin man
1. Die beesten hebben echt geen interne klok met zo'n grote nauwkeurigheid dat dit uurtje een verschil maakt
2. De spits begint niet heel plotseling en eindigt niet heel plotseling.
De enige reden dat dit opvalt is doordat het rond zonsopkomst nu weer wat drukker is dan vorige week. Een paar weken geleden toen de zon ook in de spits op kwam zou je dezelfde nummers zien (winterslaap buiten beschouwing gelaten).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |