Punt 2 komt dan ook vooral door de Russische misrekening: gepland was een simpele walk-over inclusief snelle capitulatie van Zelensky met een Europa dat met korte termijn eigenbelangen in het achterhoofd geen vuist durfde te maken (zoals eerder). In het geval van China dat zich militair achter Rusland schaart bij een Russisch-Europese oorlog is geen sprake van een dergelijke misrekening: dan is volstrekt duidelijk dat ze zichzelf economisch gigantisch in hun eigen voet schieten. Waarom zouden ze dat doen?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Ja, het is ook geen gemakkelijke keuze? ik denk alleen dat wij toch niet heel veel meer kunnen doen dan wij nu doen.
2: Rusland is ook niet 'gebaat' bij deze oorlog. Die kosten-baten analyses zitten er nu juist nogal eens naast.
We? Waar is het 'we' element in deze? Dit gaat om kleine, soms zelfs vrij nietszeggende gebieden, waarvan Tsjetsjenië zelfs binnen Rusland ligt. Oekraïne is het eerste echte grote land dat in zijn geheel wordt binnengevallen. En dat gaat de Russen niet bepaald goed af. Ik krijg nu niet het idee dat hier de afgelopen jaren een sterk leger is gesmeed. Een aanname die jij wel maakte, de Russen zouden zich over tijd beter kunnen voorbereiden. Het tegendeel blijkt waar te zijn.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tot nu toe lijkt dat vooral in het voordeel van Rusland te zijn: Tsjetsjenië, Georgië, oostelijk Oekraïne, en kijk waar we nu staan. Waar staan we morgen?
[..]
Ik heb ook absoluut geen panklare strategie, maar ik zeg alleen dat het halsstarrig vasthouden aan de-escalatie niet per definitie de goede weg is wanneer de bullebak erop rekent dat dat precies is wat jij gaat doen en daar zijn hele strategie op baseert. Om Kasparov er nog een keer bij te halen: As I said in 2014 and a fateful week ago, the price of stopping a dictator always goes up. What would have been enough to stop Putin 8 years or 6 months or 2 weeks ago is not enough today, and the price will rise again tomorrow.
Pragmatisch zou zijn als China blijft handelen met het westen en Rusland lekker in zijn sop laat gaarkoken.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat China en Rusland een pragmatische bondgenootschap hebben tegen het westen.
Omdat een nog sterker 'westen' ook nadelig is voor China.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Punt 2 komt dan ook vooral door de Russische misrekening: gepland was een simpele walk-over inclusief snelle capitulatie van Zelensky met een Europa dat met korte termijn eigenbelangen in het achterhoofd geen vuist durfde te maken (zoals eerder). In het geval van China dat zich militair achter Rusland schaart bij een Russisch-Europese oorlog is geen sprake van een dergelijke misrekening: dan is volstrekt duidelijk dat ze zichzelf economisch gigantisch in hun eigen voet schieten. Waarom zouden ze dat doen?
Nou, mag toch hopen dat het westen daarvoor bedankt.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Pragmatisch zou zijn als China blijft handelen met het westen en Rusland lekker in zijn sop laat gaarkoken.
Die aanname maak ik niet: ze hebben zich verkeken. Die fout maken ze de volgende keer (waarschijnlijk) niet. Dat is precies mijn argument.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
We? Waar is het 'we' element in deze? Dit gaat om kleine, soms zelfs vrij nietszeggende gebieden, waarvan Tsjetsjenië zelfs binnen Rusland ligt. Oekraïne is het eerste echte grote land dat in zijn geheel wordt binnengevallen. En dat gaat de Russen niet bepaald goed af. Ik krijg nu niet het idee dat hier de afgelopen jaren een sterk leger is gesmeed. Een aanname die jij wel maakte, de Russen zouden zich over tijd beter kunnen voorbereiden. Het tegendeel blijkt waar te zijn.
Je zegt net dat het ze nu in Oekraïne slecht voorbereid hebben en dat het ze niet goed afgaat. In hoeverre denk je dat ze dan in staat zijn tot het voeren van een grootschaliger oorlog? En zou dat in de toekomst anders kunnen zijn? Waarom zou je dat risico nemen?quote:Er is gewoon geen reden om nu het risico te nemen een grotere oorlog te laten ontstaan. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat sommigen lijken te denken dat dit een juiste strategie is.
Pragmatischer zou zijn als wij de EU/VS/Australië/Canada etc juist onafhankelijker worden van China.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Pragmatisch zou zijn als China blijft handelen met het westen en Rusland lekker in zijn sop laat gaarkoken.
We bedreigen de Russen al zo veel als we kunnen zonder dat we de wereld in het ongeluk storten.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, toegeven aan de bedreiging van een 3de.
Dus duidelijk, NAVO naar binnen, dat is na de russen en de Oekrainers dan de 3de, en dan komt het goed
Dat draadje is weg, maar dit had hij wel:quote:Op maandag 21 maart 2022 10:49 schreef slashdotter3 het volgende:
By the way, this guy used to work for the Russian Ministry of Foreign Affairs. Strange coincidence, that.
https://www.reddit.com/r/(...)line_multiple_times/
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 21 maart 2022 11:37 schreef RetepV het volgende:
Misschien zal het allemaal sneller oplossen als we de Oekraïeners ook gaan bedreigen in plaats van ze te helpen en van alles te beloven? Op dit moment voeren we een politiek van appeasement met de Oekraïners. Misschien is dat niet het juiste.
Kortom, dan nu maar ten strijde trekken tegen de Russen? En wie zou dit dan moeten doen?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die aanname maak ik niet: ze hebben zich verkeken. Die fout maken ze de volgende keer (waarschijnlijk) niet. Dat is precies mijn argument.
[..]
Je zegt net dat het ze nu in Oekraïne slecht voorbereid hebben en dat het ze niet goed afgaat. In hoeverre denk je dat ze dan in staat zijn tot het voeren van een grootschaliger oorlog? En zou dat in de toekomst anders kunnen zijn? Waarom zou je dat risico nemen?
Vreemd, dan lijkt jouw strategie dat een derde partij die begint met dreigen toch niet heel goed te werken in dit geval.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:37 schreef RetepV het volgende:
We bedreigen de Russen al zo veel als we kunnen zonder dat we de wereld in het ongeluk storten.
Opmerkelijke invulling. Waar stel ik dat voor?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kortom, dan nu maar ten strijde trekken tegen de Russen? En wie zou dit dan moeten doen?
Niemand heeft er wat aan als je die dreiging continu doorslaggevend laat zijn in het maken van beslissingen: die dreiging is er namelijk ook wanneer Rusland bij de Baltische staten aanklopt. Of bij Finland. Of bij de Poolse grens staat. Dan ook inbinden want stel je voor dat...?quote:En dat Rusland ogenschijnlijk geen sterk of goed georganiseerd leger heeft, wil niet zeggen dat men geen gevaarlijke nucleaire, chemische of biologische wapens heeft. Die hebben ze namelijk wel. En niemand heeft er wat aan als die worden losgelaten op Oekraïne of andere landen.
Maar constant geterroriseerd worden door een gek, die constant dreigt met WMD's, daar aan toegeven, dat is een goed idee omdat jij denkt dat wij er zelf nooit last van zullen gaan krijgen?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:40 schreef HowardRoark het volgende:
En dat Rusland ogenschijnlijk geen sterk of goed georganiseerd leger heeft, wil niet zeggen dat men geen gevaarlijke nucleaire, chemische of biologische wapens heeft. Die hebben ze namelijk wel. En niemand heeft er wat aan als die worden losgelaten op Oekraïne of andere landen.
x100.quote:
Een gezicht dat Rusland dus heeft gekozen voor het verspreiden van non-nieuws over de oorlog. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Ze zegt zelf dat ze met Arnold Oekraïne wil bezoeken. Vooral gauw doen zou ik zeggen, met camera's van beide partijen erbij, en Amerikaanse of Oostenrijkse vanwege Arnold.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:02 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Mariana is ook maar een gezicht natuurlijk, die heeft zelf waarschijnlijk nul inbreng gehad in het script. Arnold zal zijn script ook niet helemaal zelf geschreven hebben maar op zijn minst wel flinke inbreng er op hebben gehad. Oftewel: Arnold zou gehakt van haar maken bij zo'n debat.
Ik hoop wel dat Arnold nog reageert met repliek. Inclusief het afkeuren van Afghanistan en Iraq, om ook dat argument onderuit te halen en te laten zien dat je ook gewoon je fouten en beschamende dingen uit het verleden kunt toegeven.
Met de sancties van nu, wordt het wel heel lastig voor Rusland om hun leger beter op te bouwen weer. Vooral wat technologisch geavanceerde wapensystemen zullen lastig zijn.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die aanname maak ik niet: ze hebben zich verkeken. Die fout maken ze de volgende keer (waarschijnlijk) niet. Dat is precies mijn argument.
En zie je ook de groeiende ambities terug in die avontuurtjes van Poetin?
[..]
Je zegt net dat het ze nu in Oekraïne slecht voorbereid hebben en dat het ze niet goed afgaat. In hoeverre denk je dat ze dan in staat zijn tot het voeren van een grootschaliger oorlog? En zou dat in de toekomst anders kunnen zijn? Waarom zou je dat risico nemen?
Precies de beste oplossing is gewoon dat Putin ophoudt en oekraine meelhelpt opbouwen, zo moeilijk is het toch niet.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:48 schreef Ludachrist het volgende:
Het is heel simpel: als beide partijen gewoon wat water bij de wijn doen komt alles goed.
Maar geschiedenis is natuurlijk besteed aan miliennial achtig volk wat een mobieltje heeft en kan googlen en daarom denkt dat de zon uit hun reet schijnt.quote:Op maandag 21 maart 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
x100.
Echt gewoon liggen en omrollen zodat onze gasprijs laag blijft. Het is zo 1938. Kun je je voorstellen wanneer GB dat gedaan had in 1940.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |