https://www.hartvannederl(...)-gevolgen-van-kankerquote:De Friese weerman Piet Paulusma is zondagmiddag op 65-jarige leeftijd overleden. Dat heeft Omroep MAX zondag gemeld namens de familie. Paulusma overleed in het ziekenhuis van Leeuwarden aan de gevolgen van kanker. Hij was al geruime tijd ziek, maar wilde hier geen ruchtbaarheid geven.
"Het is ongelooflijk hoe dapper Piet zijn ziekte heeft ondergaan", stelt omroepbaas Jan Slagter. "Zolang het nog ging, wilde hij door met werken." Donderdag presenteerde de weerman voor het laatst op televisie, vrijdag was hij nog te horen op de radio. "Het is vreselijk verdrietig dat we hem nooit meer zijn kenmerkende uitsmijter 'oant moarn' horen zeggen", aldus Slagter.
Paulusma begon zijn carričre als weerman in 1985 bij Omrop Fyslân. Sinds september 1996 bracht hij voor SBS6 dagelijks Piets Weer vanaf een wisselende locatie in het land. Na 23 jaar liet SBS weten afscheid te nemen van het Friese icoon omdat de zender het tijd vond voor "iets nieuws".
Paulusma stapte daarna over naar Omroep MAX, waar zijn weerbericht op 1 januari 2020 voor het eerst te zien was bij Tijd voor MAX. Paulusma verzorgde dagelijks een item in het programma. Ook was de meteoroloog twee keer per dag te horen op NPO Radio 5.
In januari dit jaar werd Paulusma benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau vanwege zijn inzet voor Friesland en talloze goede doelen. Hij werd drie keer uitgeroepen tot populairste weerman van het jaar.
Omroep MAX zendt dinsdag in Tijd voor MAX een eerbetoon uit aan Paulusma met als titel Oant Moarn.
Blijkbaar was hij nog actief...quote:Op zondag 20 maart 2022 17:46 schreef Pedroso het volgende:
Snel gegaan denk ik of is hij al een tijdje niet meer op TV ?
Hoe moet het nou met het weer ?
Dat weet je toch helemaal niet of het snel is gegaan? hij had misschien al maanden kanker.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:49 schreef Sunri5e het volgende:
Donderdag en vrijdag nog op tv en radio geweest. Bizar snel gegaan dan. Iemand een idee welke vorm van kanker hij had?
quote:Op zondag 20 maart 2022 17:50 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
waarom zou hij dat aan de grote klok gaan hangen?
Het is genoeg dat zijn goede bekende, familie en vrienden het weten, ik zie totaal niet in waarom andere dit zouden moeten weten, laat die man gewoon met rust en zijn eigen laat hem zelf kiezen wat hij wel of niet wil delen
vieze sensatie zoeker
Lees het nieuwsbericht even .....quote:Op zondag 20 maart 2022 17:49 schreef KingRoland het volgende:
Volgens mij wist niemand dat hij ziek was. hebben ze soms achtergehouden dat hij kanker had?
Als je vrijdag nog aan het werk bent en dan zondag overlijd vind ik dat wel snel gaan. Ook al heb je al langer kanker.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat weet je toch helemaal niet of het snel is gegaan? hij had misschien al maanden kanker.
Ik hoop wel dat de hemel erg groot is , zodat hij rustig zijn eigen plekje kan vinden. Stel je voor dat je na je dood weer wordt lastig gevallen met het weer.quote:
In de hemel is het altijd mooi weer.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat de hemel erg groot is , zodat hij rustig zijn eigen plekje kan vinden. Stel je voor dat je na je dood weer wordt lastig gevallen met het weer.![]()
Ik hoop het. Vooral voor hem.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:58 schreef ondeugend het volgende:
[..]
In de hemel is het altijd mooi weer.
En Hans de Jong...quote:Op zondag 20 maart 2022 17:47 schreef KNAK het volgende:
Pelleboer heeft een maatje erbij. Saampjes slap ouwehoeren over het weer
Elke dag op een andere locatie BBQ'en zuipen en nog even het weer presenteren.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:57 schreef Remco het volgende:
Piet werkte altijd, in zijn SBS tijd heeft die volgensmij in een aantal jaar geen vakantie gehad.
Het NOS-journaal opende ermee. Het is eventjes belangrijker dan Oekraďne (geen statement, gewoon een constatering).quote:
Ik ook nietquote:
Viel ook weinig te zien dat hij ziek wasquote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
[ twitter ]Donderdag nog op tv geweest. Wat sneu.
Je ziet wel dat hij heel mager isquote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
Die laatste zinnen...quote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
Dat was hij al een hele tijdquote:
"Dat voorjaar zet nog wel even door. Ik ook"quote:
Ik kijk nooit naar zijn weerbericht dus dat wist ik nietquote:
Zal ook wel door de ziekte zijn, maar ik dacht die man is gewoon oudquote:Op zondag 20 maart 2022 18:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik kijk nooit naar zijn weerbericht dus dat wist ik niet
Echt he? Schrok me wezenloos. Van de week nog naar zijn weerbericht zitten luisteren en ineens dit. Heel gek, maar het raakt me echt. Terwijl ik de man niet ken.quote:Op zondag 20 maart 2022 17:59 schreef K21 het volgende:
Zo, die komt even onverwacht.![]()
Rust in vrede, Piet.
Ik vind wel dat qua stem het niet meer heel krachtig klinkt ofzo.... maar dan een paar later overlijden aan kanker.. En met die laatste zinnen heb je ook niet het idee dat hij dat zo snel zag aankomen...quote:Op zondag 20 maart 2022 18:10 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Viel ook weinig te zien dat hij ziek was
Wat ontzettend sneu zeg. Nu je het weet zie je hier wel dat hij magerder is, ziet er moe uit en klinkt wat hees/kortademig. Maar wat ik zeg, nu je het weet.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
Dat had ik ook, maar meer in de veronderstelling dat het een oude man aan het worden isquote:Op zondag 20 maart 2022 18:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind wel dat qua stem het niet meer heel krachtig klinkt ofzo.... maar dan een paar later overlijden aan kanker.. En met die laatste zinnen heb je ook niet het idee dat hij dat zo snel zag aankomen...
Zijn vervanger op radio zei zaterdag dat ie verwachte dat Piet de over een paar dagen weer het weer zou doen.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind wel dat qua stem het niet meer heel krachtig klinkt ofzo.... maar dan een paar later overlijden aan kanker.. En met die laatste zinnen heb je ook niet het idee dat hij dat zo snel zag aankomen...
Maar wel een mooi einde zo. Beter dan een lijdensweg van enkele wekenquote:Op zondag 20 maart 2022 18:19 schreef Momo het volgende:
[..]
quote:Op zondag 20 maart 2022 18:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zijn vervanger op radio zei zaterdag dat ie verwachte dat Piet de over een paar dagen weer het weer zou doen.
"Dat voorjaarsweer zet nog wel even door hoor"quote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja op aarde. Maar de hemel is eeuwig he. Eeuwig het weer moeten voorspellen??quote:Op zondag 20 maart 2022 18:24 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Juist niet.Dan valt weinig te voorspellen en volgens mij was dat wat hij het liefste deed.
Jaquote:Op zondag 20 maart 2022 18:26 schreef Benny het volgende:
[..]
"Dat voorjaarsweer zet nog wel even door hoor"
"Ik ook"
quote:Het land waar we elke dag hopen op wat beter weer
Die Piet Paulusma vertrouw ik voor geen meter meer
Het enige mooie hiervan is dat hij het weer nu zelf van bovenaf bepaalt. Dat mag vast van God.quote:
Dan gaan we een mooie periode tegemoetquote:Op zondag 20 maart 2022 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het enige mooie hiervan is dat hij het weer nu zelf van bovenaf bepaalt. Dat mag vast van God.
Elfstedentocht 2022 bevestigdquote:Op zondag 20 maart 2022 18:36 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dan gaan we een mooie periode tegemoet![]()
Hij was blijkbaar een echte bikkel.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
Als hij die vriesellende maar in Fryslân houdt.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:36 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dan gaan we een mooie periode tegemoet![]()
Dat kijk ik uit principe niet.quote:
God bestaat niet.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het enige mooie hiervan is dat hij het weer nu zelf van bovenaf bepaalt. Dat mag vast van God.
"En wat mij betreft, ik ook."quote:Op zondag 20 maart 2022 18:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Eens. Dat is niet iets wat je zegt als je er vanuit gaat dat je er morgen/volgende week weer staatquote:Op zondag 20 maart 2022 18:47 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"En wat mij betreft, ik ook."
Deze woorden zeggen juist heel veel.
Wtf. Het weer voorspellen van een dag waarop je vervolgens niet meer leeft. Daar krijg je toch een beetje kortsluiting van in je hoofd.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:05 schreef Bolasie het volgende:
Dat was idd een klotetijd...quote:Op zondag 20 maart 2022 19:07 schreef Zipportal het volgende:
Jammer dat Piet de 25 jaar niet mocht volmaken van SBS6/Talpa.
Geen wintervoorspelling meer dat we dit jaar op schaatsen zouden staanquote:Op zondag 20 maart 2022 19:42 schreef Dutch_view het volgende:
Jeetje Piet, deze zag ik niet aankomen
Piet was altijd in de huiskamer, een paar minuten maar toch een vertrouwd gezicht en stem
Iemand aan wie je zo je pinpas zou toe kunnen vertrouwen
Nooit meer je iconische wintervoorspellingen met "perioden van koudere en zachtere perioden"
Nooit meer Piets BBQ-weer, Fiets-weer, Wandel-weer, Terras-weer, Strand-weer
Nooit meer Piets uber optimisme waarbij hij met 17 graden al weer in een korte broek achter een BBQ stond ergens op een camping in het land met locals om hem heen
Oant sjen Piet. RIP
Ze hadden op tv zonet een filmpje over een typische dag van Piet. Begon om zes uur's ochtends en tot zes uur 's avonds een aaneenschakeling van radio berichten. Daarna nog op pad voor SBS. Die man moet echt dol op het weer geweest zijn.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:39 schreef Idisrom het volgende:
Piet Paulusma heeft te weinig zijn werk-rust ritme in acht genomen. Volgens mij heeft hij nog wel jaren aan vakantietijd en te verrekenen overuren tegoed staan.
Ik ben hem eens tegengekomen als snabbelaar, wat hij ook nog tussendoor deed naast zijn werk voor Omrop Fryslân vanaf half zeven 's morgens, 's middags en 's avonds, plus nog zijn rondgereis voor SBS.
Het eerste jaar dat je stopt met werken heb je vier maal zoveel overlijdenskans als in die jaren daarna. Dat is mij toen door een polisverkoper van lijfrentes verteld.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:35 schreef ondeugend het volgende:
Wel weer dubbel zuur als mensen rondom AOW of pensioenleeftijd doodgaan altijd.
Piet of niet.
Ook eens gelezen ja. Had iets te maken met een verschil in stressniveau oid. (Van wat ik heb onthouden)quote:Op zondag 20 maart 2022 19:50 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het eerste jaar dat je stopt met werken heb je vier maal zoveel overlijdenskans als in die jaren daarna. Dat is mij toen door een polisverkoper van lijfrentes verteld.
Voor mij is half 8 's ochtends het weervoorspelling van Piet luisteren. Nu ik thuis werk ook nog half 1 het weer op omrop Fryslanquote:Op zondag 20 maart 2022 19:50 schreef SilverEyes het volgende:
[..]
Ze hadden op tv zonet een filmpje over een typische dag van Piet. Begon om zes uur's ochtends en tot zes uur 's avonds een aaneenschakeling van radio berichten. Daarna nog op pad voor SBS. Die man moet echt dol op het weer geweest zijn.
Als klein meisje was Piet er bij het broodje eten in de middag, nu als volwassen vrouw bij de avondmaaltijd. R.i.p. Piet
Maar volgens mij komt dat weer omdat velen van druk naar verveling gaan. In een soort van gat vallen. Dichtslibben.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:50 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het eerste jaar dat je stopt met werken heb je vier maal zoveel overlijdenskans als in die jaren daarna. Dat is mij toen door een polisverkoper van lijfrentes verteld.
Vroegah (echt 25 jaar geleden ofzo) luisterde ik in m'n bed nog het half 8 weerbericht, daarna was het tijd om op te staan om naar school te gaan. Memoriesquote:Op zondag 20 maart 2022 19:54 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Voor mij is half 8 's ochtends het weervoorspelling van Piet luisteren. Nu ik thuis werk ook nog half 1 het weer op omrop Fryslan
Een paar jaar terug was 'ie al even uit de running vanwege een acute blokkade van de dikke darm.quote:Op zondag 20 maart 2022 20:10 schreef Dutch_view het volgende:
Op de regionale omroep hoor ik dat Piet al een tijd darmkanker had.
In een paar dagen is het opeens heel erg verslechterd
Hij heeft er wel lessen in genomen, met wetenschappelijke begeleiding. Het is idd geen meteoroloog, maar iig ruim boven amateurniveau.quote:Op zondag 20 maart 2022 21:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Grappige man, maar geen echte meteoroloog dacht ik. Gewoon een amateur die het weerbericht voorlas.
Herkenbaar dit gevoel. Klinkt wat overdreven, maar ben ook echt opgegroeid met Piet.quote:Op zondag 20 maart 2022 20:47 schreef Dr88 het volgende:
De schok van het nieuws van vanmiddag dan ook best groot bij het horen van het nieuws. Het is alsof er een stukje van jezelf is afgestorven.
Rust in vrede Piet!
Idd, je kunt zien dat hij verzwakt is en ook zo klinkt, erg veel bewondering dat hij toch zijn werk heeft gedaan als weermanquote:Op zondag 20 maart 2022 18:20 schreef SilverEyes het volgende:
[..]
Wat ontzettend sneu zeg. Nu je het weet zie je hier wel dat hij magerder is, ziet er moe uit en klinkt wat hees/kortademig. Maar wat ik zeg, nu je het weet.
Jammer, mocht graag naar hem luisteren, deed dat al sinds ik me kan herinneren (opgegroeid in Friesland)
quote:Weerman en presentator Piet Paulusma is op 65-jarige leeftijd overleden, meldt Omrop Fryslân. Paulusma had al geruime tijd kanker, maar koos ervoor dat stil te houden. Hij overleed in het ziekenhuis in Leeuwarden.
Eerder dit weekend ging de toestand van Paulusma hard achteruit. "Dat het zo snel zou gaan, daar staan we versteld van", zegt zijn tweelingbroer Lume Paulusma tegen Omrop Fryslân. "We zouden nog heel veel doen, maar dat kan nu niet meer. Ik vind het verschrikkelijk."
Tijd staat niet stil hčquote:Op maandag 21 maart 2022 00:52 schreef BMW1993 het volgende:
Peter R de Vries, nu Piet... We beginnen steeds meer te verliezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |