Retorische trucjes mogen in KLB waar ze thuishoren, hier wordt gewoon verwacht dat je met argumenten komtquote:Op maandag 25 april 2022 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Zelfde reden waarom ik jou niet serieus neem.
Echt wel, tot dat het tegendeel wordt bewezen...quote:
Vertel mij dan eens hoeveel pijn je nu dan ondervindt en dan probeer ik mij heel modern, zoals dat tegenwoordig heet, emphaties in te leven.quote:Op maandag 25 april 2022 22:29 schreef Libertarisch het volgende:
Pijn, honger en dorst zijn toch ook niet onbeduidend?
Alles wat we belangrijk vinden is subjectief en dus onbewijsbaarquote:Op maandag 25 april 2022 22:45 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Echt wel, tot dat het tegendeel wordt bewezen...
[..]
Vertel mij dan eens hoeveel pijn je nu dan ondervindt en dan probeer ik mij heel modern, zoals dat tegenwoordig heet, emphaties in te leven.
Omg, dat doet pijn!!quote:Op maandag 25 april 2022 22:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles wat we belangrijk vinden is subjectief en dus onbewijsbaar
Ja, lastig he om te beseffen dat het ''subjectief is slechts fantasie en speculatie" idee een volledige misvatting van de werkelijkheid is.quote:
Ik heb hier van jou nog niets anders gelezen dan retorische trucjes en quotes die soortgelijk bevatten.quote:Op maandag 25 april 2022 22:45 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Retorische trucjes mogen in KLB waar ze thuishoren, hier wordt gewoon verwacht dat je met argumenten komt
Subjectief is geen fantasie wanneer je het op jouw eigen belevingswereld betrekt. In jouw geval echter poneer je zomaar even de stelling 'dit en dat is volledig onbewijsbaar'. Dat is gewoon klinkklare onzin. Daarnaast ben je zo biased, dat je elke vorm van bewijs zult afkeuren... het is nooit goed genoeg voor jou omdat je je dogmatisch blijft vastklampen aan je eigen IDEALEN.quote:Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, lastig he om te beseffen dat het ''subjectief is slechts fantasie en speculatie" idee een volledige misvatting van de werkelijkheid is.
Trol.quote:Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, lastig he om te beseffen dat het ''subjectief is slechts fantasie en speculatie" idee een volledige misvatting van de werkelijkheid is.
Het is een feit dat onze wereld net zo goed uit zombies zou kunnen bestaan. Alles zou kunnen lopen zoals het nu loopt zonder subjectiviteit. De enige reden dat je weet dat er zoiets bestaat als het geestelijke is omdat je zelf bewust bent. Onze hele realiteit zit vol met subjectieve onbewijsbaarheid.quote:Op maandag 25 april 2022 23:17 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Subjectief is geen fantasie wanneer je het op jouw eigen belevingswereld betrekt. In jouw geval echter poneer je zomaar even de stelling 'dit en dat is volledig onbewijsbaar'. Dat is gewoon klinkklare onzin. Daarnaast ben je zo biased, dat je elke vorm van bewijs zult afkeuren... het is nooit goed genoeg voor jou omdat je je dogmatisch blijft vastklampen aan je eigen IDEALEN.
Met deze samenvatting vertaald kom ik ongeveer hier ergens uit.quote:Op maandag 25 april 2022 23:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is een feit dat onze wereld net zo goed uit zombies zou kunnen bestaan. Alles zou kunnen lopen zoals het nu loopt zonder subjectiviteit. De enige reden dat je weet dat er zoiets bestaat als het geestelijke is omdat je zelf bewust bent. Onze hele realiteit zit vol met subjectieve onbewijsbaarheid.
Dat stukje hoeft niet vertaald te worden, er staat wat er staat zoals het bedoeld is. Ik geloof wel in psychedelica/entheogenen, ze kunnen diepe inzichten geven. Hoe meditatiever je bent hoe meer je eruit kunt halen. Ze zetten de poort open maar laten je niks zien wat er niet al is. Ze kunnen het spirituele proces flink versnellen. In het antieke India gebruikten ze soma, een psychedelische drank. De Grieken gebruikten ook psychedelica in hun mysterie cultussen en in Sjamanistische culturen wordt het ook gebruikt. In Brazilie bijvoorbeeld zijn psychedelische middelen legaal.quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:01 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Met deze samenvatting vertaald kom ik ongeveer hier ergens uit.
Het is (een feit) bekend en we weten dat onze wereld net zo goed uit zombies zou kunnen bestaan.
Alles zou kunnen lopen zoals het nu loopt zonder (subjectiviteit) daar als observeerder eigen interprtatie, normen en waarden enz. aan te geven. Onze hele werkelijkheid (realiteit) zit vol met (subjectieve onbewijsbaarheid) beoordelingen gebaseerd op onmogelijk te bewijzen persoonlijke meningen.
Geloof je in en gebruik je soms geestveruimende middelen? En ben je misschien ooit ergens in een padotrip blijven hangen of zo?
Ik geef toch voorbeelden uit de praktijk? Dat hindoes soma gebruikten kun je lezen in de Rig Veda, het oudste heilige geschrift van de hindoes. Ik wist niet dat je niet goed wijs bent als je religieus of spiritueel bent? Misschien ligt de fout wel bij jou.quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:11 schreef Watuntrik het volgende:
Ok!? Ik dacht namelijk echt dat je gewoon een trol bent die het leuk vind om te sarren... Maar nu kan ik het wel beter plaatsen, je weet wat je zegt/schrijft en gelooft het dus echt.
Ik heb ooit nog zo iemand gekend, was bij eerste indruk best leuk meisje, maar ze zei ook allemaal van die rare onsamenhangende dingen waarvan ze zelf dacht het het grandioze ideeën waren en was ze o.a. overtuigt van meelluisterapparatuur in haar ijskast. Daar was ook geen speld tussen te krijgen.
Later hoorde ik van haar broer dat ze nogal graag diep in het glaasje kijkt en van allerlei stimulerende middeltjes snoepte... En dat verklaarde een en ander.
Ik wil niet zeggen hopeloos geval, maar ik ben nu eenmaal te nuchter om daar iets mee te kunnen. Laten we het maar houden op andere golflengte...
Ik ook niet... Dit heb je wederom zeer mooi subjectief zelf tussen de regels uitgehaald en dat is niet mijn fout...quote:Op dinsdag 26 april 2022 12:31 schreef Libertarisch het volgende:
Ik wist niet dat je niet goed wijs bent als je religieus of spiritueel bent?
quote:Op maandag 25 april 2022 23:32 schreef Libertarisch het volgende:
Het is een feit dat onze wereld net zo goed uit zombies zou kunnen bestaan.
En er staat werkelijk... "Het is bekend en we weten dat onze wereld net zo goed uit mythische wezens in lichamen die teruggebracht zijn uit de dood door machische krachten zou kunnen bestaan."quote:Op dinsdag 26 april 2022 11:31 schreef Libertarisch het volgende:
Dat stukje hoeft niet vertaald te worden, er staat wat er staat zoals het bedoeld is.
Allicht! Mijn nederig excuus...quote:
Nou, dat is dus maar zeer de vraag, of Cockwhale die bijt de moderne wetenschap wel serieus neemt. Misschien neemt hij, zoals immers velen dat doen, enkel de fysieke resultaten van wetenschap serieus, zonder er bij stil te staan wat er allemaal voor nodig was om die tot stand te brengen.quote:Op maandag 25 april 2022 22:40 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
"Speculatie" komt van "spektakel" (vergelijk "spectacles", "bril" in het Engels), een beeld van iets maken. Zeer populair fenomeen onder moderne wetenschappers (atomen, neurologische scans, biologische modellen). Waarom neem je hen wel serieus maar Libertarisch niet?
Ik denk dat dit een redelijk nauwkeurige beschrijving is van het beeld dat de meesten hebben. Het is een soort antiromantische romantiek, waarin wetenschappers van de ene kant demigoden zijn die harde waarheden kunnen afleiden uit hun onderzoek door rond te struinen in lange witte jassen en te spelen met barokke, bolvormige flesjes, maar van de andere kant dit proces zo grijs en grauw en bureaucratisch mogelijk moet worden gemaakt om "irrationele" dwalingen te voorkomen. Doet me altijd denken aan het calvinisme en alle truttigheid die daarbij hoort.quote:Op dinsdag 26 april 2022 16:33 schreef Amerauder het volgende:
Als het vaststellen van speculatie al voor een tegenwerping door mag gaan, dan blijft er van de moderne wetenschap weinig meer over dan het opsommen van wat gortdroge en langbekende feitjes waar niemand zijn bed voor uit hoeft te komen.
Juist. Hoe die resultaten tot stand komen wordt het liefst gemystificeerd zelfs, zodat het niet besmet kan worden met ranzige lekenvingers. De reacties op 'Science in Action' van Latour vind ik daar een grappig voorbeeld van (en dan hebben we het over 50 jaar geleden)..quote:Het is juist de speculatie die de moderne wetenschap zo ver heeft gebracht. Als je alleen maar naar de resultaten kijkt, ja, dan heb je natuurlijk geen speculatie meer nodig. Dat is er allemaal al. Maar kijk eens waar die resultaten vandaan komen, hoe ze ontstaan zijn. Door wetenschap, door speculatie.
Haha je herhaalt mijn kritiek toch gewoon dan? Speculatie (een beeld/afbeelding van iets maken) is een belangrijk element binnen de moderne wetenschap, en het is juist datgene wat je in je post als slecht bestempeld (speculatie tot hard feit maken) waar de kritiek over gaat, en wat zo fundamenteel is.quote:Op woensdag 27 april 2022 00:19 schreef Cockwhale het volgende:
Haha wat een onzin weer. Speculatie is niets mis mee, maar speculatie tot harde feit bestempelen is een ander verhaal. Mooi hoe jullie alles weer weten te verdraaien naar dat eentonig relaas over wetenschap-religieuzen blah blah.
Bekeken vanuit een wetenschappelijk standpunt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:46 schreef Amerauder het volgende:
Merk op dat hier veel meer aan de hand is dan het gevolg van schijnbaar toevallig gemaakte keuzes. Ook staat de deur voor datamanipulatie wagenwijd open. Wat als iemand er belang bij heeft de kustlijn zo lang mogelijk voor te doen laten komen? Of juist zo kort mogelijk?
Dit gaat verder dan op het eerste gezicht kan lijken. Als we goed tot ons door laten dringen wat hier aan de hand is, dan zien we dat tussen de twee uitersten van 2400 km en 3400 km de meter geheel vrij is om welk getal hij maar wilt als ‘objectief gegeven’ naar voren te schuiven. Hij hoeft alleen maar de lengte van zijn meetlat aan te passen. Hij korter de meetlat, hoe langer de kustlijn is. Hij langer de meetlat, hoe korter de kustlijn. Indien hij zou willen, zou hij het ogenschijnlijk objectieve en vastliggende gegeven van de lengte van de kust van Groot-Brittannië met het grootste gemak naar zijn hand kunnen zetten.
Bedenk je dus goed, wat je eigenlijk ziet als je een tabel met cijfers ziet. Het is een bewust gekozen, vooropgezette en bovendien gekleurde weergave van de feiten. Bedenk je goed, wat iemand beweerd, als hij je objectieve kennis voor probeert te schotelen. Is hij naïef omtrent de gemaakte subjectieve keuzes die aan de basis staan van deze zogenaamde objectieve kennis? Is hij zich er onbewust van wat gegevens eigenlijk zijn? Of, en misschien is dit wel waarschijnlijker, probeert hij zijn zaak zekerder voor te doen komen dan deze feitelijk is?
Vaker dan eens zal blijken dat inderdaad één van deze twee oorzaken ten grondslag ligt aan het spreken over ‘objectieve kennis’.
Ook een groot probleem met statistieken. De uitkomst is net zo goed als de data die je het voert. Echter, dat gedeelte kun je manipuleren voor de gewenste uitkomst.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:46 schreef ludovico het volgende:
Het probleem ontstaat pas als men methodiek cherry picked om tot uitkomst x te komen.
Terwijl die methodiek inferieur is dan een ander. Maar hoe goed een methodiek is is toch weer een stukje interpretatie en wat men plausibel en goed vindt etc. Tis niet helemaal zwart-wit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |