abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204112779
Belgische koningspaar vangt vluchtelingen op
https://nos.nl/l/2421521

De Belgische koning Filip en koningin Mathilde gaan vluchtelingen uit Oekrane opvangen. In enkele appartementen die ze tot hun beschikking hebben, worden vanaf begin april drie gezinnen ondergebracht. De woningen worden eerst nog ingericht.

De appartementen zijn van de Koninklijke Schenking. Deze organisatie stelt staatseigendom ter beschikking aan de koninklijke familie. Ze waren oorspronkelijk bedoeld om mensen met een minimuminkomen op te vangen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_204112780
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:09 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Hoe Lukashenko daar naast Putin zit te brallen is bijna aandoenlijk. Je ziet aan Putin's hele houding ook al wat de verhoudingen zijn :+
Het heeft wat weg van een satire rol uit een Pixar film of South Park aflevering :D
pi_204112789
quote:
7s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:16 schreef Aether het volgende:
Belgische koningspaar vangt vluchtelingen op
https://nos.nl/l/2421521

De Belgische koning Filip en koningin Mathilde gaan vluchtelingen uit Oekrane opvangen. In enkele appartementen die ze tot hun beschikking hebben, worden vanaf begin april drie gezinnen ondergebracht. De woningen worden eerst nog ingericht.

De appartementen zijn van de Koninklijke Schenking. Deze organisatie stelt staatseigendom ter beschikking aan de koninklijke familie. Ze waren oorspronkelijk bedoeld om mensen met een minimuminkomen op te vangen.
"Hups, wegwezen! Oekrainse vluchtelingen is betere PR"
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:20:02 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204112805
Over vier tot zes weken is de zonnebloemolie op: 'Een groot probleem'

Over vier tot zes weken zijn de voorraden zonnebloemolie in Nederland op, zegt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). "Dit is een groot probleem voor heel veel mensen."

Nederlandse voedselbedrijven zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor zonnebloemolie. De tekorten worden veroorzaakt door de oorlog in Oekrane. Dat land is een grote producent van plantaardige olie.

"Twee derde van de zonnebloemolie die hier in de winkels ligt, komt daar vandaan", zegt een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De schappen in de supermarkten zullen dus binnenkort leeg raken. "We zijn ons bewust van dat probleem en het heeft onze aandacht. Een crisis heeft altijd invloed op de voedselketen. Dat zagen we tijdens de pandemie, en nu met de oorlog weer."

Chips, babyvoeding en koekjes

Zonnebloemolie wordt niet alleen gebruikt om te bakken, te braden en te frituren, maar het zit ook in producten zoals margarine, koekjes en babyvoeding. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen (FNL) zijn producenten op zoek naar alternatieven. Die zijn er volgens de FNL wel: denk aan raapzaadolie, lijnzaadolie of palmolie. Producenten en overheden overleggen wat de beste opties zijn.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Tarwe van eigen bodem: kunnen we daarmee ons brood betaalbaar houden?

Tiny van Boekel, emeritus hoogleraar voedseltechnologie aan de Wageningen University (WUR), noemt het aankomende tekort 'een groot probleem'. Ja, zegt ook hij: er zijn alternatieven, maar die zijn niet altijd even goed beschikbaar.

"Bovendien moeten ze eerst worden gezocht, per product worden uitgeprobeerd, en daarna moeten er nieuwe, logistieke routes worden uitgestippeld om de zonnebloemvervangers hierheen te krijgen. Dat heb je niet in een weekje allemaal geregeld."

Etiketten aanpassen

Daar komt bij: de etiketten en verpakkingen moeten worden aangepast als geen zonnebloemolie, maar een ander product wordt gebruikt. Dat heeft namelijk gevolgen voor de ingredintenlijst, maar eventueel ook voor de voedingswaarde. Klanten moeten daarvan op de hoogte zijn.

Al die veranderingen gaan tijd kosten, benadrukt Van Boekel, en vooral: veel geld. "De prijs van zonnebloemolie en van producten waar zonnebloemolie in zit, zal flink gaan stijgen door de schaarste", zegt hij.

"Dat is vooral in de armere landen een probleem. Daar gaan de mensen het voelen, want daar kunnen de producten onbetaalbaar worden. En dan kun je in het ergste geval volksopstanden krijgen."
pi_204112813
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:20 schreef Momo het volgende:

Over vier tot zes weken zijn de voorraden zonnebloemolie in Nederland op, zegt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). "Dit is een groot probleem voor heel veel mensen."

Nederlandse voedselbedrijven zijn naarstig op zoek naar alternatieven voor zonnebloemolie. De tekorten worden veroorzaakt door de oorlog in Oekrane. Dat land is een grote producent van plantaardige olie.

"Twee derde van de zonnebloemolie die hier in de winkels ligt, komt daar vandaan", zegt een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De schappen in de supermarkten zullen dus binnenkort leeg raken. "We zijn ons bewust van dat probleem en het heeft onze aandacht. Een crisis heeft altijd invloed op de voedselketen. Dat zagen we tijdens de pandemie, en nu met de oorlog weer."

Zonnebloemolie wordt niet alleen gebruikt om te bakken, te braden en te frituren, maar het zit ook in producten zoals margarine, koekjes en babyvoeding. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen (FNL) zijn producenten op zoek naar alternatieven. Die zijn er volgens de FNL wel: denk aan raapzaadolie, lijnzaadolie of palmolie. Producenten en overheden overleggen wat de beste opties zijn.

Tiny van Boekel, emeritus hoogleraar voedseltechnologie aan de Wageningen University (WUR), noemt het aankomende tekort 'een groot probleem'. Ja, zegt ook hij: er zijn alternatieven, maar die zijn niet altijd even goed beschikbaar.

"Bovendien moeten ze eerst worden gezocht, per product worden uitgeprobeerd, en daarna moeten er nieuwe, logistieke routes worden uitgestippeld om de zonnebloemvervangers hierheen te krijgen. Dat heb je niet in een weekje allemaal geregeld."

Etiketten aanpassen

Daar komt bij: de etiketten en verpakkingen moeten worden aangepast als geen zonnebloemolie, maar een ander product wordt gebruikt. Dat heeft namelijk gevolgen voor de ingredintenlijst, maar eventueel ook voor de voedingswaarde. Klanten moeten daarvan op de hoogte zijn.

Al die veranderingen gaan tijd kosten, benadrukt Van Boekel, en vooral: veel geld. "De prijs van zonnebloemolie en van producten waar zonnebloemolie in zit, zal flink gaan stijgen door de schaarste", zegt hij.

"Dat is vooral in de armere landen een probleem. Daar gaan de mensen het voelen, want daar kunnen de producten onbetaalbaar worden. En dan kun je in het ergste geval volksopstanden krijgen."
Dat wordt hamsteren. Snel twintig flessen inslaan.
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:21:58 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204112822
twitter

Over die knallen gisteren in Belarus
pi_204112825
quote:

Etiketten aanpassen

Ah vandaar! Stond van de week boodschappen in te pakken en klant achter me kreeg van kassire te horen dat er maar een x aantal flessen zonnebloemolie per klant gekocht mocht worden. Vroeg me al af waarom
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:22:39 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_204112829
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:21 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Over die knallen gisteren in Belarus
Dat verklaard het. Ik vond het al apart dat er meerdere explosies zouden zijn in verschillende steden zonder ook maar 1 beeld ervan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:24:25 #10
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_204112854
Vaag dat een dag na de deadline voor de bond payments er nog steeds geen duidelijkheid is of Rusland nou wel of niet voldaan heeft:

Russia’s Finance Ministry claimed Thursday it had fulfilled crucial interest payments on two dollar-denominated eurobonds, saying the order had been made to payment agent Citibank in London.

The ministry said it would later comment separately on whether the $117 million payment has been credited.

Citibank declined to comment when contacted by CNBC on Thursday morning.

https://www.cnbc.com/2022(...)ic-debt-default.html
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:32:54 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204112906
twitter

Duidelijk dat Oezbekistan ook niet achter deze inval staat, eerder wilde Kazachstan ook geen steun uitspreken en stuurt juist hulpgoederen naar Oekraine.
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:33:34 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204112907
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ah vandaar! Stond van de week boodschappen in te pakken en klant achter me kreeg van kassire te horen dat er maar een x aantal flessen zonnebloemolie per klant gekocht mocht worden. Vroeg me al af waarom
Je kunt altijd nog zelf ghee maken van ongezouten roomboter. Dat is smakelijker en heeft volgens mij zelfs een hogere verbrandingstemperatuur. En roomboter komt wss niet uit Oekraine :)

Maar, ik ga straks toch nog ff een fles of twee kopen dan denk ik :)

Gaat wel impact hebben op de patatprijzen binnenkort denk ik zo :X
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_204112917
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 11:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
GeenStijl bericht inmiddels over Belarus. https://www.geenstijl.nl/(...)-verzet-prijst/#more
Zijn verhaal over die raket die vanuit Oekrane naar Wit-Rusland zou zijn afgeschoten is wel opvallend. Indien hij de waarheid spreekt lijkt het erop dat de Russen Wit-Rusland proberen te betrekken met een false flag operatie maar dat hij daar geen zin in heeft.

Het verhaal in deze video dus:

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2022 12:36:42 ]
pi_204112932
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:33 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je kunt altijd nog zelf ghee maken van ongezouten roomboter. Dat is smakelijker en heeft volgens mij zelfs een hogere verbrandingstemperatuur. En roomboter komt wss niet uit Oekraine :)

Ik gebruik eigenlijk nooit zonnebloemolie, anders dan "kant en klare" producten waar het in zou zitten (geen idee welke eigenlijk). Maar dit effect verspreidt zich natuurlijk ook over alternatieven dus verwacht maar dat alle olie duurder gaat worden
pi_204112933
Dubai dus.
twitter
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:38:24 #16
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_204112946
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ik gebruik eigenlijk nooit zonnebloemolie, anders dan "kant en klare" producten waar het in zou zitten (geen idee welke eigenlijk). Maar dit effect verspreidt zich natuurlijk ook over alternatieven dus verwacht maar dat alle olie duurder gaat worden
Ik gebruik het liefste maiskiemolie. Heb eigenlijk geen idee of dat daar ook vandaan komt.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_204112953
quote:
7s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:36 schreef Aether het volgende:
Dubai dus.
[ twitter ]
Je moet wat als de Louis Vuitton boutique in Moskou dicht is
pi_204112962
quote:
Dubai dus.
[ twitter ]
Daar hadden oligarchen toch veel investments gedaan de afgelopen dagen?

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220317_93815913
pi_204112967
quote:
Etiketten aanpassen

Het is een groot probleem! De etiketten moeten aangepast worden!
pi_204112989
twitter
Ik dacht het deze groep was.
pi_204112990
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 10:48 schreef Frutsel het volgende:
Wat is dit?

[ twitter ]

[ twitter ]
Golddigger express? Ik kan me voorstellen dat Poetin en Co. hun aan goetsie en praadaa verslaafde, strontverwende vrouwen, dochters en maitresses graag ergens veilig willen hebben ondergebracht wanneer de ordetroepen van het regime op de eigen bevolking losgelaten worden.

“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:44:57 #22
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204113014
Switchblade 600 is nog helemaal niet operationeel? Pas in jan 2023

==========================================================
https://www.reddit.com/r/(...)blades_or_drones_as/
Might these or their larger Switchblade 600 version (expected Jan-2023?) be deployable in quantity to provide an effective counter-battery solution or are other munitions preferable?
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:54:17 #23
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_204113122
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:21 schreef Lyrewyn het volgende:

[..]
Dat wordt hamsteren. Snel twintig flessen inslaan.
Te laat. De schappen zijn al leeg en wat er nog is wordt op rantsoen gezet
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:54:20 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_204113123
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:33 schreef Tengano het volgende:

[..]

Gaat wel impact hebben op de patatprijzen binnenkort denk ik zo :X
In 'mijn' supermarkt kreeg ik er maar eentje mee (ik had er twee in m'n handen).
pi_204113143
ik heb nog werkelijk nooit in mijn leven zonnebloemolie gekocht. ( voor mij zelf dan, misschien ooit lang geleden voor mijn ouders of zo :P ) Er zijn zoveel betere manieren om mee te koken.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:57:14 #26
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204113163
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:55 schreef over_hedge het volgende:
ik heb nog werkelijk nooit in mijn leven zonnebloemolie gekocht. ( voor mij zelf dan, misschien ooit lang geleden voor mijn ouders of zo :P ) Er zijn zoveel betere manieren om mee te koken.
Nee, ik ook niet, olijfolie of boter. Daarnaast heb je nog meer opties.
  donderdag 17 maart 2022 @ 12:57:44 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204113186
quote:
Dubai dus.
[ twitter ]
Als je de comments moet geloven kunnen we de komende dagen een nucleaire ramp verwachten :P
pi_204113218
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Als je de comments moet geloven kunnen we de komende dagen een nucleaire ramp verwachten :P
Afgelopen 2,5 week toch al?
  donderdag 17 maart 2022 @ 13:03:49 #30
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204113250
quote:
Dubai dus.
[ twitter ]
Iets met een zinkend schip en ratten?
pi_204113254
quote:
7s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:01 schreef Aether het volgende:

[..]
Afgelopen 2,5 week toch al?
Er is inderdaad altijd wel een hint te vinden die je zo kan lezen dat het gelijk staat aan een nucleaire dreiging.
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2022 @ 13:05:00 #32
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_204113269
quote:
Och, arm prednisonhoofdje. Angstig kereltje.
Ta mre
El Coo
ウイスキー
  Redactie Frontpage donderdag 17 maart 2022 @ 13:07:30 #33
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_204113293
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:57 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, ik ook niet, olijfolie of boter. Daarnaast heb je nog meer opties.
Je kan er goed mee koken wanneer je niet wilt dat een olie/vet je gerecht op smaak brengt. Dan zijn olijfolie en boter geen optie. Wellicht arachideolie, maar daar kunnen mensen dan weer zeer allergisch voor zijn. Dan blijft koolzaadolie nog zo ongeveer over.
Ta mre
El Coo
ウイスキー
pi_204113310
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:07 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Je kan er goed mee koken wanneer je niet wilt dat een olie/vet je gerecht op smaak brengt. Dan zijn olijfolie en boter geen optie. Wellicht arachideolie, maar daar kunnen mensen dan weer zeer allergisch voor zijn. Dan blijft koolzaadolie nog zo ongeveer over.
Gewoon dit weekend ff nieuw frituurvet scoren en je pan er mee voorzien.

Dan kan je in geval van nood maanden vooruit :Y) :%
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_204113330
quote:
7s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Iets met een zinkend schip en ratten?
Ik snap de speculatie wel..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_204113335
Smerige leugenaars.

twitter
  donderdag 17 maart 2022 @ 13:13:04 #37
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_204113339
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:55 schreef over_hedge het volgende:
Voor restaurants is het wel kloten meeste dressing worden gemaakt met zonnebloemolie etc.
  donderdag 17 maart 2022 @ 13:13:48 #38
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204113342
quote:
'53 doden op n dag in Tsjernihiv'

In de stad Tsjernihiv zijn op n dag 53 burgers om het leven gekomen door Russische aanvallen, meldt de gouverneur van de regio. Het bericht is niet onafhankelijk geverifieerd. Tsjernihiv ligt in het noorden van Oekrane, niet ver van de grens met Rusland en Belarus.

De stad is sinds het begin van de oorlog al doelwit van het Russische leger. Veel gebouwen zijn verwoest en er zijn problemen met gas, water en elektriciteit.

Gisteren meldde Oekrane dat er 13 mensen werden gedood in een broodrij in de stad. Vandaag wordt opnieuw onderhandeld over een humanitaire corridor, zodat burgers de stad kunnen verlaten.
quote:
Marioepol bijna helemaal in puin, zegt loco-burgemeester

Bijna de hele stad Marioepol is verwoest of beschadigd, zegt loco-burgemeester Serhiy Orlov tegen Forbes Oekrane. Hij schat dat 80 tot 90 procent van de stad is gebombardeerd. "Geen gebouw is onbeschadigd. Ofwel verwoest, ofwel beschadigd." Hij weet niet eens of zijn eigen huis er nog staat.

Het laatste dodental is van afgelopen zondag: 2358. "Dat zijn de lichamen op straat. Er zijn nog mensen onder het puin van wie we het niet weten. Daarom kan dit aantal anderhalf tot twee keer zo groot zijn."

Lijken worden begraven in massagraven. Er is maar weinig water, fabrieken zijn kapot, het lukt niet een humanitaire corridor te beginnen. "De Russen zijn niet in oorlog met het Oekraense leger, maar met de Oekraense bevolking."

Orlov weet niet wat hij het ergste van alles vindt. Maar een van de dingen is een moeder die vraagt hoe ze aan voeding voor haar baby kan komen, en het antwoord is dat dat er niet is.

"Ze schreeuwt niet, ze maakt geen ruzie, maar vraagt met kalme stem: 'Ik heb hier een kind in mijn armen, dat sterft van de honger, wat moet ik doen?' En dan heb je geen antwoord op die vraag."
Al die doden en schade voor niks straks....
  donderdag 17 maart 2022 @ 13:16:02 #39
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204113361
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik snap de speculatie wel..
Ik zou na die speech van Poetin over zuiveringen van verraders ook niet afwachten tot er wat mannetjes op de deur kloppen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204113435
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 12:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Shit, hoe moet ik nu popcorn maken ? :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')