Live kaartje:quote:De uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen wordt in Nederland Kiest: de Uitslagen gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt met de exitpolls (vanaf 21.00 uur) en de uitslagen waarvan de eerste rond 22.00 uur worden verwacht.
Nederland gaat naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen en de NOS verzorgt traditioneel de uitslagenavond, die wordt gepresenteerd door Rob Trip en Simone Weimans. Malou Petter komt in Nederland Kiest: de Uitslagen met de exitpolls en de uitslagen. Politiek verslaggevers Ron Fresen en Arjan Noorlander bespreken de gevolgen voor de politieke verhoudingen, politiek deskundigen Josse de Voogd en Carolien van Ham zullen de uitslagen duiden.
Exitpolls
Er zijn dit jaar exitpolls in zeven gemeenten. De eerste exitpoll die om 21.00 uur bekend wordt gemaakt is in Nieuwegein, waar volgens de NOS ‘gemiddeld Nederland’ stemt. De laatste exitpoll komt rond 22.30 uur uit Amsterdam. Vanaf 22.00 uur worden de eerste uitslagen verwacht uit de kleinere gemeenten.
Opkomst
De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt altijd lager dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. In 2018 was de opkomst bijna 55 procent (tegenover 79 procent bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021). De lokale partijen bleken vier jaar geleden de grote winnaars: bijna 29 procent van de stemmen ging naar een lokale partij. GroenLinks kwam (in de grote steden) veelal als grootste uit de bus. D66 liep flinke klappen op, evenals de PvdA en de SP. Deze partijen hopen de schade nu goed te maken, maar de peilingen zijn ongunstig. Met name de regeringspartijen D66, VVD en het CDA staan er niet goed voor.
Woensdag 16 maart, NPO1 20:35.
Nee. Saaie avond op zichquote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
Goedenavond, ik ben net thuis. Nog verrassingen?
Daar is ze!quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef monkyyy het volgende:
Tijd voor de pyjama en naar bed, Lillian komt niet meer speechen ben ik bang
Schiermonnikoog als eerste geteldquote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
quote:
Weinig afstraffingen. Dat is opzich verrassend.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
Niets bijzonders dus. Helder.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Schiermonnikoog als eerste geteld
Wassenaar naar Blaricum
Staphorst naar de SGP
NOS maakt een zooitje van de uitzending.
Zoiets?
Nee, ik voorspelde het 4 jaar geleden al:quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
Nu gewoon in je eentje het voor het zeggen hebben in een Nederlandse stadquote:Op dinsdag 15 mei 2018 18:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
https://www.ad.nl/rotterd(...)k-akkoord~aed4164f4/
Dit college zonder EVB zal de komende 4, als ze die al volmaken, weinig voor elkaagaan krijgen.
Bij de volgende verkiezing zou EVB best weleens een absolute meerderheid kunnen halen.
Lage opkomst begrijp ik. De proteststem is dus thuisgebleven.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:03 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Weinig afstraffingen. Dat is opzich verrassend.
7 zetels voor FvD in Baarle-Hertogquote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef trein2000 het volgende:
Bedroevend lage opkomst.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lage opkomst begrijp ik. De proteststem is dus thuisgebleven.
De protestpartijen die winnen, zoals Leefbaar Rotterdam, doen dat ook echt in steden waar überhaupt niemand de moeite nog lijkt te nemen om te gaan stemmen. Bizar.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lage opkomst begrijp ik. De proteststem is dus thuisgebleven.
In Barneveld ook, met 29% van de stemmen, ze lijken die stemmen vooral bij het CDA en CU te hebben weggehaald.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:01 schreef Janneke141 het volgende:
SGP de grootste in Staphorst. Verrassend.
Dat is Belgie. Deed ie daar ook mee?quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
7 zetels voor FvD in Baarle-Hertog
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |