ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
trouwens de eerste ICM is van 1977, de eerste revisie van 2007. Hoezo zijn ze nu ineens af? Worden er teveel zitplaatsen aangeboden met het nieuwe ICNG of zo?
Dat was zo gepland bij de revisie: de drietjes zouden nog 15 jaar meegaan en daarna afgevoerd worden. Als de eerste dit jaar afgevoerd worden is dat wel bijzonder: dan houdt NS zich een keer aan de eigen planning In plaats van te wachten tot ICNG in dienst komt.
Op maandag 14 maart 2022 11:26 schreef ReisT het volgende: Als de eerste dit jaar afgevoerd worden is dat wel bijzonder: dan houdt NS zich een keer aan de eigen planning In plaats van te wachten tot ICNG in dienst komt.
kennelijk is eoa mennedzjment KPI belangrijker dan reizigers vervoeren heujjjj
Ik was gisteren een beetje door Nederland aan het reizen en het viel me op dat het toch best wel weer behoorlijk druk was op de stations waar ik kwam. Fijn.
Op maandag 14 maart 2022 13:04 schreef James1988 het volgende: Ik was gisteren een beetje door Nederland aan het reizen en het viel me op dat het toch best wel weer behoorlijk druk was op de stations waar ik kwam. Fijn.
Wij hadden zaterdagavond al gewoon weer een overvolle trein van Amsterdam naar Utrecht, met dronken brabo’s na een extra stop bij Bijlmer ArenA! Voelde echt als vroeger
Het is wel verbazingwekkend om foto's van bejaarden te zien uit de tijd dat ik klein was tijdens de Koude Oorlog en dat de zeventigers van toen meer lijken op de 85-plussers van nu. De tering.
Dus misschien heb je wel gelijk. Ik bedoel Ryan Reynolds enzo...
Op dinsdag 15 maart 2022 09:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Er zijn sinds kort geen reizigerstreinen in Nederland meer in reguliere dienst te vinden die ouder zijn dan ik.
Sinds december niet meer idd. Had ik me nog niet gerealiseerd...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Goede vraag!! Weet ik eigenlijk niet zo goed. Alsof m'n leven veel te snel gaat. Sowieso is het echt zo dat hoe ouder je wordt hoe meer snelheid in de tijd komt. En vanaf je 30e lijkt dat wel logaritmisch. Das niet okay gewoon.
[..] Goede vraag!! Weet ik eigenlijk niet zo goed. Alsof m'n leven veel te snel gaat. Sowieso is het echt zo dat hoe ouder je wordt hoe meer snelheid in de tijd komt. En vanaf je 30e lijkt dat wel logaritmisch. Das niet okay gewoon.
Ik weet alleen nog dat voetballers en sportmensen altijd ouder waren dan ik. Nu is iedereen jonger dan ik. En daartussenin mis ik wat Alsof ik twintig jaar in een één-gedeeld-door-wormgat geleefd heb of zo.
Tussen 20 en 30 had ik ook weinig verschillen. Ik denk eigenlijk dat ik fysiek meer uithoudingsvermogen had op mijn 30e dan op m'n 20e.
Op m'n 40e is het echter een totaal ander verhaal. Daarin is zo'n beetje alles behalve m'n dieet en m'n slaappatroon slechter geworden. M'n fysieke conditie (alhoewel COVID daar misschien de grootste reden van is), twee chronische medische condities die toen in ieder geval nog geen diagnose hadden en sowieso maar hooguit eens roet in het eten gooiden.
Het geestelijke verschil tussen 20 en 30 enerzijds en 30 en 40 anderzijds is het omgekeerde verhaal, tenminste, naar mijn eigen mening. Ook al denk ik principieel niet heel anders over dingen tussen mijn 20e en nu in grote lijnen.
Beter dan andersom: Straßenersatzverkehr (Zug statt Bus)
quote:
Erstmals seit der Einstellung des Schienenpersonennahverkehrs (SPNV) im Jahr 1961 übernimmt die Brohltalbahn im April und Mai 2022 klassische ÖPNV-Aufgaben über den Freizeitverkehr hinaus!
Op maandag 14 maart 2022 10:09 schreef Dr_Flash het volgende: trouwens de eerste ICM is van 1977, de eerste revisie van 2007. Hoezo zijn ze nu ineens af? Worden er teveel zitplaatsen aangeboden met het nieuwe ICNG of zo?
Ik vraag mij af hoe het er in Polen aan toegaat, daar waar de ICNG in Katowice wordt gebouwd? Dit ligt op +/- 380 km afstand van Oekraīne af, en ik vraag me af of de productie en levering van onderdelen afhankelijk is van de Oekraīne? Grote deelsystemen niet, maar kleine delen ervan misschien?
Het valt me op dat er al twee maanden geen ICNG meer geleverd is. Moeten we ons zorgen gaan maken? En vooral omdat de ICM steeds meer terzijde gaat?
Op vrijdag 18 maart 2022 06:58 schreef b2py het volgende: Ga er maar van uit dat dat daar vertraging ontstaat, staal is heel duur geworden en leveringsonzekerheid is enorm
Opnieuw vertraging, bedoel je Er staan wel echt gigantisch veel ruwbouw of (half) afgebouwde bakken op alle sporen daar bij Alstom.
Op vrijdag 18 maart 2022 06:58 schreef b2py het volgende: Ga er maar van uit dat dat daar vertraging ontstaat, staal is heel duur geworden en leveringsonzekerheid is enorm
Ik kreeg vandaag een mailtje naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in buislasersnijden. Onze vaste leverancier kan dat niet in hele grote maten.
"We hebben het enorm druk en kunnen daardoor geen nieuwe klanten aannemen, zeker ook niet gezien de grote onzekerheid in de staalmarkt"
In het bestelprogramma van de vaste leverancier 247Tailersteel nog geen pop-up of melding gekregen overigens, kregen we in Coronatijd wel.
[..] Ik kreeg vandaag een mailtje naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in buislasersnijden. Onze vaste leverancier kan dat niet in hele grote maten.
"We hebben het enorm druk en kunnen daardoor geen nieuwe klanten aannemen, zeker ook niet gezien de grote onzekerheid in de staalmarkt"
In het bestelprogramma van de vaste leverancier 247Tailersteel nog geen pop-up of melding gekregen overigens, kregen we in Coronatijd wel.
Probleem is ook de hoge energieprijzen. Daardoor kan het best zijn dat er her en der wat ovens stil liggen omdat het gewoon niet meer uit kan.
[..] Ik kreeg vandaag een mailtje naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in buislasersnijden. Onze vaste leverancier kan dat niet in hele grote maten.
"We hebben het enorm druk en kunnen daardoor geen nieuwe klanten aannemen, zeker ook niet gezien de grote onzekerheid in de staalmarkt"
In het bestelprogramma van de vaste leverancier 247Tailersteel nog geen pop-up of melding gekregen overigens, kregen we in Coronatijd wel.
Alle staaljongens zijn al 2 weken gestopt met het aannemen van nieuwe orders, geven alleen dagprijzen af en zeggen feitelijk zoek het maar even uit. Je merkt nu dat hetzelfde gebeurt met industrie waarbij olie een basisproduct is, die fabrieken beginnen ook kalm aan uit te gaan.
[..] Alle staaljongens zijn al 2 weken gestopt met het aannemen van nieuwe orders, geven alleen dagprijzen af en zeggen feitelijk zoek het maar even uit. Je merkt nu dat hetzelfde gebeurt met industrie waarbij olie een basisproduct is, die fabrieken beginnen ook kalm aan uit te gaan.
Misschien de collega die de inkoop doet dan maar even zeggen dat die beter het deel van het project wat we hebben alvast te bestellen dan ipv afwachten totdat alles klaar is.
Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.
En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid.
Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is. En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk.
Ja, behoorlijk. Vooral omdat iedereen al 15 jaar roept dat over vijf jaar die dingen rijden en uiteindelijk zijn we nog steeds niet verder dan het systeem van de metro van Kopenhagen ķf er moet alsnog een mens achter het tableau zitten, wat het risico alleen maar verhoogt omdat die persoon zich stierlijk kapot zit te vervelen en het is al een veel minder technisch en boeiend beroep dan het in 1990 of 2000 was.
Het gaat gewoon niet gebeuren. Punt uit. Dús moeten de miljoenen die erin gestopt worden in andere dingen gestoken worden. Zoals waslijn boven de sporen en het opheffen van overwegen, zodat we uiteindelijk misschien wel ATO over 100 jaar kunnen gaan invoeren.
Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.
En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid.
Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is. En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk.
Er zijn zat deeltrajecten waar je al overwegvrij bent, dan zou het installeren van deuren een kleinigheid zijn. Ingewikkeld is wel verschillende treinen met deuren op verschillende plekken maar dat kan vast oplossen.
[..] Er zijn zat deeltrajecten waar je al overwegvrij bent, dan zou het installeren van deuren een kleinigheid zijn. Ingewikkeld is wel verschillende treinen met deuren op verschillende plekken maar dat kan vast oplossen.
daar is denk ik niet zomaar iets voor te vinden.
Het Nederlandse spoorwegnet is er *niet* geschikt voor en zal dat ook niet worden tenzij je alles behalve ICs en Sprinters opheft, dus geen internationale treinen meer. Of je moet een tweede netwerk bouwen.
Ik snap niet dat de NZL niet genoeg bewijs is voor alle twijfelaars. Volledig voorbereid op ATO maar geen ATO want complex en zeer lichtjes gemengd netwerk. Als er ergens iets te halen valt met ATO op middellange termijn, zijn het wel de metronetwerken, maar ook daar; geen beweging.
Laat me raden, b2py; je bent zeker ook een fan van stemcomputers?
Nee ik haat stemcomputers. En volgens mij is ATO op de NZL voornamelijk niet ingevoerd doordat er dan banen verloren zouden gaan voor metrobestuurders en dan zouden vakbonden boe gaan roepen.
Op dinsdag 22 maart 2022 15:48 schreef b2py het volgende: Nee ik haat stemcomputers. En volgens mij is ATO op de NZL voornamelijk niet ingevoerd doordat er dan banen verloren zouden gaan voor metrobestuurders en dan zouden vakbonden boe gaan roepen.
Het personeelsargument haal ik niet eens aan, omdat het er toch niet van gaat komen. De technische beperkingen zijn te groot.
Het spijt me b2py, je hebt veel te weinig verstand van automatisering om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dit soort automatiseringsprojecten is mijn specialisme. Zonder superingrijpende veranderingen is het trekken aan een dood paard.
Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.
Ik ben een n00b hč, maar kun je in 2 zinnen uitleggen waarom dat laatste zo is?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Het is dus ook min of meer een vereiste om de volledige spoorbaan ontoegankelijk te maken. In ons huidige veiligheidsregiment. Vandaar dat ik het *nooit* zie gebeuren.
Op dinsdag 22 maart 2022 18:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het is dus ook min of meer een vereiste om de volledige spoorbaan ontoegankelijk te maken. In ons huidige veiligheidsregiment. Vandaar dat ik het *nooit* zie gebeuren.
Is dat anno 2022 niet oplosbaar met sensoren en camera's en dergelijke?
Overigens zag ik juist een voordeel rondom zelfmoorden, want een machinist die er niet zit kan ook geen trauma meer oplopen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Is dat anno 2022 niet oplosbaar met sensoren en camera's en dergelijke?
Niet betrouwbaar genoeg. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Tesla's AutoPilot diverse mensen doodgereden heeft. Dat is het ook een beetje, iedereen denkt dat AI héél veel kan en héél goed is. Dat is niet zo. AI is goed in één ding en één ding alleen. Onder precieze bepaalde omstandigheden iets uitzoeken en een voorspelling doen. Algoritmen worden door mensen gemaakt en hebben behoorlijk last van bias. Uit onderzoek blijkt dat het echt diep doordrongen is in alle code die er geschreven wordt.
Op het moment dat je al die factoren bij elkaar moet gaan berekenen, voor het complete spoorwegnet, dan zit je aan een rekencapaciteit die op de wereld niet bij elkaar bestaat op dit moment. Daarom zijn praktisch alle op dit moment ingevoerde ATO-operaties ook plekken waar 100% controle is over alles; Perronwanden op de perrons zodat reizigers niet op de sporen terecht kunnen komen, barrieres rondom de volledige infrastructuur, geen kruisingen met ander verkeer en zelfs vaak maar één type vervoersstroom, dus alleen een metro die overal stopt en geen metro's die stations overslaan zoals in NYC met de Express Lines gebeurt.
Bovendien zijn veiligheidssystemen altijd te manipuleren. Ik werk bij een bedrijf dat productie-, sorteer- en reparatiesystemen voor de palletindustrie maakt. We werken met allerlei machines en de pallets of onderdelen daarvan worden met robots op/van de machine gepakt.
Spul wat vast op hun plek staat dus, afgeschermd met lichtschermen en hekken. Maar toch kun je op allerlei manieren de boel saboteren.
Iets wat dwars door het land gaat, aan alle kanten toegankelijk is en met 140km/u voortbeweegt krijg je denk ik nooit zo veilig dat het zonder menselijk toezicht mag laten werken.
Wij hebben commentaar gekregen dat als je knop A met je rechterhand indrukt en knop B met een van je voeten, je een pallet op je linkerhand kunt krijgen. Ik kan me niet bedenken dat ze een trein zonder machinist wel heel snel als veilig gaan zien.
Op dinsdag 22 maart 2022 19:11 schreef derLudolf het volgende: Wij hebben commentaar gekregen dat als je knop A met je rechterhand indrukt en knop B met een van je voeten, je een pallet op je linkerhand kunt krijgen. Ik kan me niet bedenken dat ze een trein zonder machinist wel heel snel als veilig gaan zien.
Maar een trein met een machinist erin is dat technisch gezien ook niet. Als er zich iets niet-treinerigs op het spoor bevindt dan remt de machinist in de regel altijd te laat om een botsing te voorkomen. De meeste mensen zijn gelukkig niet op jacht naar een Darwin-award.
Maar goed, het punt is duidelijk. Ben wel benieuwd of we over 10 jaar toch weer verder zijn. De autopilot van Tesla lijkt me ook niet definitief afgeschreven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Maar een trein met een machinist erin is dat technisch gezien ook niet. Als er zich iets niet-treinerigs op het spoor bevindt dan remt de machinist in de regel altijd te laat om een botsing te voorkomen. De meeste mensen zijn gelukkig niet op jacht naar een Darwin-award.
Maar goed, het punt is duidelijk. Ben wel benieuwd of we over 10 jaar toch weer verder zijn. De autopilot van Tesla lijkt me ook niet definitief afgeschreven.
Dat klopt, en laat ik vooropstellen dat ik, als professionele nerd, ook echt heel geboeid zit te kijken naar veel technieken, maar ik denk dat het gewoon geen zin heeft om dit soort experimenten te doen als je niet eerst je infra aan gaat passen. Ik vind het erg belangrijk dat dat wél gebeurt en ik vind het raar dat er niet meer haast wordt gemaakt met het opheffen van overwegen, het plaatsen van nog veel meer hekken langs de spoorlijnen en het installeren van bijjvoorbeeld sensoren langs het volledige spoorwegnetwerk, lidarr, infraroodsensoren, de hele rimram.
Als je daar werk van maakt, dan kan je daarna gewoon ATO invoeren zonder één enkel experiment uit te hoeven voeren.
[..] Dat klopt, en laat ik vooropstellen dat ik, als professionele nerd, ook echt heel geboeid zit te kijken naar veel technieken, maar ik denk dat het gewoon geen zin heeft om dit soort experimenten te doen als je niet eerst je infra aan gaat passen. Ik vind het erg belangrijk dat dat wél gebeurt en ik vind het raar dat er niet meer haast wordt gemaakt met het opheffen van overwegen, het plaatsen van nog veel meer hekken langs de spoorlijnen en het installeren van bijjvoorbeeld sensoren langs het volledige spoorwegnetwerk, lidarr, infraroodsensoren, de hele rimram.
Als je daar werk van maakt, dan kan je daarna gewoon ATO invoeren zonder één enkel experiment uit te hoeven voeren.
De kosten-batenanalyse zal niet overal positief uitvallen, vermoedelijk. In een dorp als Wijchen liggen op een afstand van zeg drie kilometer 5 overwegen, plus nog een voor fietsers en een in het station. Als je die wil opheffen moet je het halve dorp gaan herinrichten. Niet onmogelijk, maar wel kapitaalvernietiging in een dorp waar nauwelijks serieuze overwegbotsingen plaats hebben gevonden in de afgelopen decennia. Het zou pas een interessante investering worden als ATO inderdaad een serieuze optie wordt (en je dus heel veel geld kan besparen op personeel. Maar zover zijn we nog niet, dus voor nu is het opheffen van dat soort overwegen, of het plaatsen van hekken in de binnenlanden van Drenthe, nog niet zo heel waardevol. Lastige spagaat eigenlijk, want je kunt niet testen zonder infra maar je hebt niets aan de infra als de test niet werkt.
In een land dat per hoofd van de bevolking het grootste kapitaal aan spoorweginfra uitgeeft (Zwitserland) heb ik buiten de bebouwde kom van Zürich en Basel trouwens nog nooit een hek langs het spoor zien staan. Ik heb daar met mijn tent op een camping gestaan die niet eens met een hek van de spoorlijn was gescheiden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Eens. Op meer is de NZL ook niet gebouwd volgens mij.
GOA2+. Lang keren en op de emplacementen wordt wel volautomatisch gereden. Voertuigen en baaninfra zijn in principe op het hele traject in staat om onder GOA4 te rijden. Dat dat in praktijk niet kan, heeft meer met het ontbreken van perronwanden en regelgeving op het gebied van brandveiligheid in de tunnel te maken.
Overigens zijn de rijtijden ook nog wel een dingetje bij automatisch rijden (of het nu GOA2,3 of 4 is): Als de halteerpositie aan het eind van een movement authorization (rijweg) is, gaan de laatste meters met een slakkengang vanwege alle veiligheidsmarges. Een menselijke bestuurder rijdt wat sportiever.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
[..] De kosten-batenanalyse zal niet overal positief uitvallen, vermoedelijk. In een dorp als Wijchen liggen op een afstand van zeg drie kilometer 5 overwegen, plus nog een voor fietsers en een in het station. Als je die wil opheffen moet je het halve dorp gaan herinrichten. Niet onmogelijk, maar wel kapitaalvernietiging in een dorp waar nauwelijks serieuze overwegbotsingen plaats hebben gevonden in de afgelopen decennia. Het zou pas een interessante investering worden als ATO inderdaad een serieuze optie wordt (en je dus heel veel geld kan besparen op personeel. Maar zover zijn we nog niet, dus voor nu is het opheffen van dat soort overwegen, of het plaatsen van hekken in de binnenlanden van Drenthe, nog niet zo heel waardevol. Lastige spagaat eigenlijk, want je kunt niet testen zonder infra maar je hebt niets aan de infra als de test niet werkt.
Die testen doen ze in het buitenland. Tegen de tijd dat wij klaar zijn met het aanpassen van de infra, is de techniek volledig uitontwikkeld en kan het probleemloos hier ingevoerd worden.
quote:
In een land dat per hoofd van de bevolking het grootste kapitaal aan spoorweginfra uitgeeft (Zwitserland) heb ik buiten de bebouwde kom van Zürich en Basel trouwens nog nooit een hek langs het spoor zien staan. Ik heb daar met mijn tent op een camping gestaan die niet eens met een hek van de spoorlijn was gescheiden.
Het is moeilijk om die vergelijking zo te maken. Het prijsniveau ligt er gemiddeld 20-30% hoger dan hier, en bouwen in de bergen is sowieso een heel stuk duurder. En dan is er nog het sociale aspect, Nederlanders hebben schijt aan alles en daarom zijn hekken een must.
[..] Het personeelsargument haal ik niet eens aan, omdat het er toch niet van gaat komen. De technische beperkingen zijn te groot.
Het spijt me b2py, je hebt veel te weinig verstand van automatisering om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dit soort automatiseringsprojecten is mijn specialisme. Zonder superingrijpende veranderingen is het trekken aan een dood paard.
Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.
Op maandag 21 maart 2022 21:58 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons.
En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid.
Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is. En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk.
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 20:44:10 ]
[..] GOA2+. Lang keren en op de emplacementen wordt wel volautomatisch gereden. Voertuigen en baaninfra zijn in principe op het hele traject in staat om onder GOA4 te rijden. Dat dat in praktijk niet kan, heeft meer met het ontbreken van perronwanden en regelgeving op het gebied van brandveiligheid in de tunnel te maken.
Ah, werkt het automatisch keren nu? Wat leuk!
quote:
Overigens zijn de rijtijden ook nog wel een dingetje bij automatisch rijden (of het nu GOA2,3 of 4 is): Als de halteerpositie aan het eind van een movement authorization (rijweg) is, gaan de laatste meters met een slakkengang vanwege alle veiligheidsmarges. Een menselijke bestuurder rijdt wat sportiever.
Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan.
De metro van Amsterdam? Daar kan het absoluut met kleine aanpassingen en uitzondering van de Amstelveenlijn.
[..] Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.
[..] Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron.
Bovengronds of in ondiepe zinktunnels geen probleem. Diep ondergronds een ander verhaal. Omdat wissels in enkelspoor boortunnels niet zo'n goed idee zijn, zul je ze in de casco's van de stations moeten onderbrengen. Diep ondergronds bouwen is extreem duur, daar probeer je stations zo compact mogelijk te houden. Gevolg is dus dat je wissels (of stootjuk) niet onnodig ver van je perron gaat plaatsen.
[..] Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is.
Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.
Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
[..] Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid?
DLR rijdt met GoA-level 3: er is nog altijd een personeelslid aan boord, en die is verantwoordelijk voor het vertrekproces. Op zondagochtenden (geloof ik) rijdt deze ook echt handmatig de trein, zodat er altijd bevoegd personeel aan boord is om te kunnen rijden bij systeemuitval.
En ja, als de 'train captains' staken kan de DLR niet rijden.
Te vaak. Het is niet voor niets dat op diverse stations blauwe verlichting aan de uiteinden is aangebracht. Het schijnt te helpen, maar geen idee hoeveel. Er vinden op die stations nog altijd met enige regelmaat aanrijdingen plaats.
Op dinsdag 22 maart 2022 21:39 schreef stavromulabeta het volgende: Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt.
Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is.
"Ja maar het is zo handig allemaal!" Automatiseren om het automatiseren is een waardeloos idee in ieder geval.
Ik zal het even toelichten waar ik die vraag stel. In de huidige situatie arriveert een trein en stopt aan een perron of rijdt met een toegestane maximumsnelheid van 140 (lokaal 160) voorbij in Nederland. Zodra je ATO toepast stopt een trein bij een perron of rijdt met de toegestane snelheid voorbij. In de basis veranderd aan de veiligheidssituatie op het perron niets en blijft dus gelijk aan de huidige situatie. Is de wens om het veiligheidsniveau te verbeteren, dan zou je inderdaad kunnen beargumenteren om perrondeuren te plaatsen. Om een goede vergelijking te kunnen maken is het wel nodig te weten hoe vaak een aanrijding plaatsvindt, wat voorkomen we nu eigenlijk en staat dat in proportie tot de maatregelen die genomen moeten worden. Dagelijks vallen ook bijna 2 doden in het verkeer en 58 zwaargewonden. Acceptatie daarvan is niet perse sprake van maar het zou verhoudingsgewijs beter kunnen zijn om in verkeersveiligheid te investeren dan in perronveiligheid. Meer informatie over perronveiligheid zie het rapport in hieropvolgende link: https://crisislab.nl/word(...)fintief-4-6-2020.pdf Daarbij speelt nog waarom in de huidige situatie geen actie wordt ondernomen op perronveiligheid. Immers, een ongeval nu is net zo erg als een ongeval later, ongeacht of de trein wordt bestuurd door een persoon of door een computer.
N.b. In Daegu hebben ze perron'deuren' in de vorm van touwen tussen staanders die omhoog bewegen zodra een trein arriveert. Hiermee voorkomen ze gedoe tussen treinen met verschillende deurposities.
gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit.
het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 23 maart 2022 18:02 schreef spectrumanalyser het volgende: gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit.
het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan.
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.
Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende: Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.
Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?
[..] Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven?
Begrijp ook van toepassing in de UK. Ireland. In die zin begrijp ik geen verplichting daar de regels gelden van het land van bestemming. Desalniettemin ben ik niet de moeilijkste, meer een indicatie dat veel weer (makkelijker) mogelijk is zonder teveel gedoe.
Op donderdag 24 maart 2022 15:37 schreef Xetran het volgende: Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen.
Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London?
Eurostar is nog gewoon mondkapje verplicht, thalys ook. Bron: vriend die trainmanager is op Eurostar bij NSI
Boeken voor Eurostar is al mogelijk tot het einde van dit dienstregelingsjaar halverwege december. Als er nog niet geboekt kan worden, dan kan het zijn dat er op die specifieke datum werkzaamheden op het traject zijn en de dienstregeling nog niet bevestigd is.
[..] Begrijp ook van toepassing in de UK. Ireland. In die zin begrijp ik geen verplichting daar de regels gelden van het land van bestemming. Desalniettemin ben ik niet de moeilijkste, meer een indicatie dat veel weer (makkelijker) mogelijk is zonder teveel gedoe.
Nightjet poging 2 is geboekt. Ik zou eigenlijk rond kerst, maar Oostenrijk maakte de inreisregels om de dag strenger. En aangezien ik geen zin had om een 7 daagse stedentrip om te zetten in een 10 daagse quarantaine heb ik de boel geannuleerd. NSI was trouwens zo coulant dat ze ondanks binnen de 14 dagen annuleren de volledige reissom hebben terugbetaald.
Het bucketlistitem nachttrein ga ik nu (hopelijk) in mei af kunnen afstrepen.
"Na 25 jaar maakt de posttrein zijn rentree en wel in Coevorden. Vanaf het station in de Drentse stad vertrekt iedere vrijdag een PostNL-wagon vol brieven en pakketten richting Oslo in Noorwegen.
Iedere week versturen Nederlanders volgens PostNL zo’n vijfduizend kilo post richting Noorwegen. Normaal gesproken gaat dat vervoer per vliegtuig of vrachtwagen, wat volgens PostNL goedkoper is dan de trein. Maar juist door de trein te pakken wil PostNL een duurzaam steentje bijdragen. De postsorteerder verwacht met de treinroute tussen Coevorden en Oslo zo’n 70 procent CO2-uitstoot te besparen op deze route. Goederentrein naar Scandinavië De PostNL-trailer, die bij het station op een wagon geladen wordt, haakt aan bij de goederentrein die wekelijks pendelt tussen Coevorden en het Zweedse Malmö. Deze lijndienst werd in 2015 voor het eerst opgezet om Scandinavië te ontsluiten voor Noord-Nederlandse bedrijven. Malmö is het voorportaal van Göteborg, Oslo en Stockholm, terwijl ook andere delen van Zweden en Noorwegen binnen bereik liggen.
De trein rijdt via Bad Bentheim, Bremen, Hamburg en Kopenhagen naar Zweden en Noorwegen. In Oslo wordt de trailer weer van de trein afgehaald en afgeleverd bij Noorse Post. PostNL hoopt in de toekomst nog meer posttreinen in te kunnen zetten. Maar voorlopig blijft het bij de postdienst tussen Coevorden en Oslo."
Op zondag 27 maart 2022 12:40 schreef Peterselieman het volgende: Voor proeven met de batterijtreinen is spoor 3 in Almelo voorzien van een aluminiumstrip om de batterijen op te kunnen laden
Vanaf juli is de planning dat het spoor sowieso geëlektificeerd is. Dan kan de sprinter uit Apeldoorn hier keren.
Op zondag 27 maart 2022 16:54 schreef derLudolf het volgende: Echt waar, maak "rij zonder navigatie naar Berlijn, Kopenhagen of Parijs" maar onderdeel van het rijexamen.
Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen
[..] Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen
Lyon lukt me sowieso wel. Meestal zaten we in die buurt.
Meestal maak ik nog wel even een lijstje, wat je waar moet aanhouden.
Laatste keer dat in naar Slovenië reed heb ik alleen rond Ljubljana even de navigatie aangehad.
Op vrijdag 25 maart 2022 23:04 schreef derLudolf het volgende: "Na 25 jaar maakt de posttrein zijn rentree en wel in Coevorden. Vanaf het station in de Drentse stad vertrekt iedere vrijdag een PostNL-wagon vol brieven en pakketten richting Oslo in Noorwegen.
Iedere week versturen Nederlanders volgens PostNL zo’n vijfduizend kilo post richting Noorwegen. Normaal gesproken gaat dat vervoer per vliegtuig of vrachtwagen, wat volgens PostNL goedkoper is dan de trein. Maar juist door de trein te pakken wil PostNL een duurzaam steentje bijdragen. De postsorteerder verwacht met de treinroute tussen Coevorden en Oslo zo’n 70 procent CO2-uitstoot te besparen op deze route. Goederentrein naar Scandinavië De PostNL-trailer, die bij het station op een wagon geladen wordt, haakt aan bij de goederentrein die wekelijks pendelt tussen Coevorden en het Zweedse Malmö. Deze lijndienst werd in 2015 voor het eerst opgezet om Scandinavië te ontsluiten voor Noord-Nederlandse bedrijven. Malmö is het voorportaal van Göteborg, Oslo en Stockholm, terwijl ook andere delen van Zweden en Noorwegen binnen bereik liggen.
De trein rijdt via Bad Bentheim, Bremen, Hamburg en Kopenhagen naar Zweden en Noorwegen. In Oslo wordt de trailer weer van de trein afgehaald en afgeleverd bij Noorse Post. PostNL hoopt in de toekomst nog meer posttreinen in te kunnen zetten. Maar voorlopig blijft het bij de postdienst tussen Coevorden en Oslo."
[..] Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen
Droppen we jou geblinddoekt in een klein Frans dorpje op één kilometer van de route. Kijken hoe je het er dan vanaf brengt
[..] Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen
Volg de borden Breda - Brussel - Rijsel - Parijs - Lyon - Barcelona Easy
[..] Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen
Zonder navigatie naar Barcelona rijden is simpel. Zonder navigatie naar de Grasakkers in een random Nederlandse plaats is een stuk complexer.
Ik denk niet dat er steden in Europa zijn waar ik navigatie voor nodig zou hebben. Als we naar Kopenhagen gaan staat het ding alleen maar aan op de laatste 30km, onderweg staat 'ie soms aan vanwege mogelijke flitsers.
Voor de liefhebber heb ik nog 1 of 2 ¤10-coupons voor DB. In te leveren t/m 31 maart, reisdatum t/m 29 mei. Minimale bestelwaarde voor aftrek van de korting ¤29,90. Wie kan ik er blij mee maken?
Sorry, gaat niet door
[ Bericht 12% gewijzigd door dennistd op 28-03-2022 20:26:59 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 28 maart 2022 20:03 schreef dennistd het volgende: Voor de liefhebber heb ik nog 1 of 2 ¤10-coupons voor DB. In te leveren t/m 31 maart, reisdatum t/m 29 mei. Minimale bestelwaarde voor aftrek van de korting ¤29,90. Wie kan ik er blij mee maken?
Idd achtelijk lang. Zoiets mag gewoon niet voor komen. Ik heb gelukkig heerlijk vakantie, dus geen idee wat er allemaal is gebeurd, maar dit kan je gewoon niet maken naar de reizigers.
Een stranding in de spanningssluis is lullig en ik kan me voorstellen dat het lastig is om het materieel weg te slepen. Maar gezien de locatie waar het gebeurde hadden die reizigers binnen een uur geëvacueerd moeten kunnen zijn. Het hoofdrailnet loopt er nota bene langs.
Op dinsdag 29 maart 2022 20:25 schreef James1988 het volgende: Een stranding in de spanningssluis is lullig en ik kan me voorstellen dat het lastig is om het materieel weg te slepen. Maar gezien de locatie waar het gebeurde hadden die reizigers binnen een uur geëvacueerd moeten kunnen zijn. Het hoofdrailnet loopt er nota bene langs.
Zijn toch trekduwtreinen Staat er toch altijd wel eentje WEL onder draad Man man man
Een stranding bij Zevenbergsche Hoek zou sowieso al niet tot zo'n enorme stremming mogen leiden. Het is op een helling, gewoon naar voren laten rollen. Als je tegen de helling op staat heb je de spanningssluis nog niet bereikt. Sta je precies op het dode punt (knap, maar kan gebeuren), dan staat de achterste loc per definitie nog buiten de spanningssluis en kan je gewoon wegkomen. In alle gevallen hoeft er zelfs niet eens bijgeschakeld te worden. Doe je dat wel, dan heb je het zelfs nog makkelijker.
Moet eerlijk zeggen dat mijn onderbuikgevoel is dat de hoeveelheid strandingen laatste tijd enorm is afgenomen, of er minder wordt gemeld/nieuws wordt. Uiteraard niet zo’n prettige ervaring deze maar klinkt meer als een exces dan de standaard die het jaren terug was…
Die OvD van ProRail is gezakt voor z'n stage denk ik.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
[..] vooral een wtf dat er 1,5 uur nodig is om een evacuatie trein te regelen, wat is dat voor triests?
Ik vind anderhalf uur eigenlijk acceptabel en gelijk het maximale. Wat ik niet snap is dat er niet een diessellocomotief die kant op is gestuurd met desnoods een twee machinisten, één met materieelkennis en de ander met bevoegdheid voor de lijn en de beveiligingssystemen. De havens zijn vlakbij dus materieel genoeg te vinden lijkt me.
[..] Ik vind anderhalf uur eigenlijk acceptabel en gelijk het maximale. Wat ik niet snap is dat er niet een diessellocomotief die kant op is gestuurd met desnoods een twee machinisten, één met materieelkennis en de ander met bevoegdheid voor de lijn en de beveiligingssystemen. De havens zijn vlakbij dus materieel genoeg te vinden lijkt me.
Dit is gewoon falen van de bovenste plank.
Omdat er geen enkele loc vanuit de havens op de HSL kan en mag rijden. Ook de 186 die in de havens rijden kunnen en mogen er niet komen.
Basic uitleg, om op ETCS baanvakken te rijden moet er actieve ETCS apparatuur in de loc zitten en deze moet de sleutel hebben om op ETCS baanvakken een MA te ontvangen. Haven locs hebben deze sleutel niet en kunnen daarom de HSL niet op. Bij Zevenbergsehoek proberen ze wel in te bellen maar de verbinding wordt direct verbroken met de melding dat de verbinding niet tot stand kan komen. Daarnaast is het materieel niet toegelaten op de HSL.
En ook in de haven hebben ze niet zomaar even een loc en personeel beschikbaar. Om met een loc de haven uit te komen heb je ook minimaal 45 minuten nodig als loc en poppetje al beschikbaar zijn.
Als goederenmachinisten hebben we wel iets beters te doen dan Barbietreinen redden
Zou het dan, heel misschien, een goed idee zijn om een reddings-loc in de buurt te parkeren die wel de baan op mag? Of accepteren we binnen dit bureaucratische feestje eigenlijk maar gewoon dat het de volgende keer weer een halve dag gaat duren?
En dan nog. De baan is leeg en het verkeer is stilgelegd. Dan kun je best een stukkie tegen het verkeer in door rood rijden op gepaste snelheid terwijl de beveiliging het niet doet. Stel dat je het belang van de gestrande reizigers voorop zou zetten, tenminste.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Omdat er geen enkele loc vanuit de havens op de HSL kan en mag rijden. Ook de 186 die in de havens rijden kunnen en mogen er niet komen.
Een 186 is geen dieselloc en ik vermoed dat 'ie plat lag in de spanningsloze sectie.
quote:
Basic uitleg, om op ETCS baanvakken te rijden moet er actieve ETCS apparatuur in de loc zitten en deze moet de sleutel hebben om op ETCS baanvakken een MA te ontvangen. Haven locs hebben deze sleutel niet en kunnen daarom de HSL niet op. Bij Zevenbergsehoek proberen ze wel in te bellen maar de verbinding wordt direct verbroken met de melding dat de verbinding niet tot stand kan komen. Daarnaast is het materieel niet toegelaten op de HSL.
En ook in de haven hebben ze niet zomaar even een loc en personeel beschikbaar. Om met een loc de haven uit te komen heb je ook minimaal 45 minuten nodig als loc en poppetje al beschikbaar zijn.
Als goederenmachinisten hebben we wel iets beters te doen dan Barbietreinen redden
Even een betere uitleg; als een locomotief een spoorbreedte heeft van 1435mm en de spoorlijn is 1435mm dan kan er op gereden worden, helemaal als de spoorlijn verder buiten gebruik c.q. in storing is vanwege een platgevallen trein.
Dat dit niet ff tussendoor kan is pure onwil en heeft *niets* met door NS, InfraSpeed en ProRail bedachte veiligheidseisen die ze aan zichzelf opgelegd hebben te maken.
Even een betere uitleg; als een locomotief een spoorbreedte heeft van 1435mm en de spoorlijn is 1435mm dan kan er op gereden worden, helemaal als de spoorlijn verder buiten gebruik c.q. in storing is vanwege een platgevallen trein.
Dat dit niet ff tussendoor kan is pure onwil en heeft *niets* met door NS, InfraSpeed en ProRail bedachte veiligheidseisen die ze aan zichzelf opgelegd hebben te maken.
De driedelige Sprinter met nummer 2995 is vandaag overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Amersfoort en daar de loods binnen gezet. Vermoedelijk zal er geen afscheidsrit met dit stel worden gereden omdat er teveel onderhoud nodig is. Dit is wel een vermoeden, er is geen bevestiging te vinden.
Achja, bij het Spoorwegmuseum staat nog een tweedelige SGM. Die zal men gerust wel in rijdende conditie houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 30 maart 2022 18:15 schreef spectrumanalyser het volgende: Achja, bij het Spoorwegmuseum staat nog een tweedelige SGM. Die zal men gerust wel in rijdende conditie houden.
[..] Op het moment dat er een reddingsactie uitgevoerd moet worden, dan zal geen rechter deze wet of consequenties daarvan handhaven.
Denk buiten de doos.
Ik ben daar niet zo zeker van. In essentie zijn er afhandelingsdraaiboeken voor dit soort strandingen. Waarom het nu zo verneukt is, weet ik niet. Dit had gewoon binnen een normale tijd afgehandeld moeten worden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Mwah, die spanningssluizen liggen onhandig en er kan altijd iets mis gaan met een ETCS of spanningstransitie.
precies, net als dat een trein stil komt te staan op een spanningsloze brug. Het gebeurt, alleen dat het zes uur duurt voordat de reizigers geëvacueerd zijn, is onverkoopbaar
[..] Mwah, die spanningssluizen liggen onhandig en er kan altijd iets mis gaan met een ETCS of spanningstransitie.
Ik vraag me weleens af waarom ze de fases niet synchroniseren met hoogvermogenselektronica zodat spanningsloze secties niet groter dan een geīsoleerd stuk hoeven te zijn.
De KLM had voorkeur voor de mannelijke kandidaat begreep ik.
Nou ze is haar huidige functie in 2020 begonnen, misschien wel/niet de NS goed door corona geleid, maar het echte werk begint nu pas en dan haakt ze af, jammer.
[..] Ik vraag me weleens af waarom ze de fases niet synchroniseren met hoogvermogenselektronica zodat spanningsloze secties niet groter dan een geīsoleerd stuk hoeven te zijn.
Je haalt volgens mij spanningssluizen en fasescheidingen door elkaar. Een fasescheiding is al heel kort en leidt volgens mij niet of nooit tot strandingen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Je haalt volgens mij spanningssluizen en fasescheidingen door elkaar. Een fasescheiding is al heel kort en leidt volgens mij niet of nooit tot strandingen.
Als ik filmpjes kijk dan rijden ze echt een eeuwigheid met de tractie uitgeschakeld. Zal er nog eens op letten hoe snel die bordjes achter elkaar komen.
Het lijkt wel alsof de spanningssluis in de basis een ontwerpfout heeft. Toch is het zo dat veel bruggen ook spanningsloos zijn, ookal is de afstand dan korter en blijft de pantograaf dan omhoog.
Je zou haast denken aan een generator waarmee de trein 1 km/uur kan rijden. Voor het gevoel komt het te vaak voor dat er problemen zijn in de spanningssluis.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Als ik filmpjes kijk dan rijden ze echt een eeuwigheid met de tractie uitgeschakeld. Zal er nog eens op letten hoe snel die bordjes achter elkaar komen.
Ja, ze hebben het zo gedaan dat er een spanningssluis en een fasescheiding vrijwel achter elkaar liggen
[..] Je haalt volgens mij spanningssluizen en fasescheidingen door elkaar. Een fasescheiding is al heel kort en leidt volgens mij niet of nooit tot strandingen.
Moet fasescheiding niet ook minimaal de lengte van een trein hebben zodat je nooit twee stroomafnemers van één trein(stel) onder verschillende fasen hebt zitten?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Moet fasescheiding niet ook minimaal de lengte van een trein hebben zodat je nooit twee stroomafnemers van één trein(stel) onder verschillende fasen hebt zitten?
Dat hoeft niet omdat je er met geopende hoofdschakelaar onderdoor gaat en de stroomafnemers niet met elkaar zijn doorverbonden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Als ik filmpjes kijk dan rijden ze echt een eeuwigheid met de tractie uitgeschakeld. Zal er nog eens op letten hoe snel die bordjes achter elkaar komen.
Dat klopt, maar is niet strikt noodzakelijk: is alleen als je van 1500 V naar 25 kV gaat (Breda - Rotterdam).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De fasescheiding bij Lage Zwaluwe gaat opgeheven worden in de komende jaren (mits de offerte van Infraspeed goedgekeurd wordt door ProRail/ministerie ).
Op vrijdag 1 april 2022 09:21 schreef MTL het volgende: De fasescheiding bij Lage Zwaluwe gaat opgeheven worden in de komende jaren (mits de offerte van Infraspeed goedgekeurd wordt door ProRail/ministerie ).
Meer dat er al zoveel wijzigingen zijn aangekondigd en nooit doorgevoerd zijn omdat het te duur/te technisch ingewikkeld/te lange doorlooptijd/managers pet stond er niet naar (doorhalen wat niet van toepassing is) zou gaan worden. De fysieke aanpassing is eenvoudig en zelfs vandaag zou al een voorlopige versie ingevoerd kunnen gaan worden: het doorlussen van één van de fases is gewoon al bestaande functionaliteit. Dat is hoe er omgegaan wordt met treinen die daar stil komen te staan. Daarvoor hoeft dus in principe alleen maar iemand te zeggen: we gaan dat nu doen.
De aanpassing in ETCS is echter lastiger, dus die staat dan ook pas voor 2025 op de planning.
DB heeft tot eind deze maand bijna 50% korting op een BahnCard 25. Voor het eerste jaar betaal je nu ¤30 (2e klas) of ¤60 (1e klas): https://www.bahn.de/angebot/bahncard/bahncard25 Reis je voor meer dan ¤120 in één jaar dan ben je hiermee dus goedkoper uit.
Andere optie is een digitaal abonnement op de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Niet dat je die krant werkelijk moet lezen, maar voor de ¤299,40 wat je een halfjaarabonnement kost krijg je ook 9000 BahnBonusPunkte. En die kun je weer inleveren tegen 9 gratis reizen, waardoor je die reizen slechts ¤33,27 per stuk kosten
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 1 april 2022 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dankejwel Dennis. Ik heb net gesolliciteerd op een baan in Zweden en ik ben door naar de tweede ronde en dat kan weleens handig zijn.
Iemand vergeet koffer in de trein in Hardenberg. Conducteur werd gebeld, koffer is nu in Coevorden meegegeven aan de trein richting Hardenberg. Mooi dat het zo kan
[ Bericht 2% gewijzigd door derLudolf op 02-04-2022 19:42:41 ]
Op zaterdag 2 april 2022 18:35 schreef derLudolf het volgende: Iemand vergeet koffer in de trein in Hardenberg. Conducteur werd gebeld, trein is nu in Coevorden meegegeven aan de trein richting Hardenberg. Mooi dat het zo kan
Lekker. Koffer vergeten, krijgt er een hele trein voor terug.
Op zaterdag 2 april 2022 18:36 schreef derLudolf het volgende: Ik hoorde vandaag dat @:Morrigan vroeger machinist wilde worden. En dit topic niet kende.
Computer says no.... Nou, dan zet je toch lekker een machinist en conducteur samen op één trein en die laat je mooi op en neer pendelen, Maar ja, NS, moeilijk moeilijk moeilijk
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Technische storing. Wait, what? Er komt tot 17:00 he-le-maal niets in beweging.
Heeft er iemand met toegang tot vitale systemen op een linkje geklikt in een e-mail?
quote:
Geen NS-treinen: ga niet op reis
Laatst gewijzigd: 03 april 2022, 13.42 uur
Door een technische storing kampt NS op dit moment met grote problemen en zullen de NS-treinen tenminste tot 17 uur niet rijden. Wij adviseren je dringend om niet op reis te gaan, of als je onderweg bent, naar andere reisopties te zoeken. De actuele reisinformatie is verstoord: de reisplanner toont veel onjuiste reisadviezen. Op de stations is de informatie in de schermen weer hersteld. We werken hard aan herstel, maar helaas is nu nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren. Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen volgens de normale dienstregeling.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het is in ieder geval zeker een probleem met de automatisering, de IT systemen. Ook de geluidsomroep is niet bereikbaar, er kunnen geen mededelingen worden gedaan op de stations.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Volgens een NS-woordvoerder is nu duidelijk dat het gaat om een storing in het systeem dat gedurende de dag de actuele planning maakt. Als er ergens incidenten zijn, omleidingen bijvoorbeeld, dan past het systeem zich daarop aan. Wanneer er een storing is in het systeem kan de veiligheid niet worden gegarandeerd. "En dat is essentieel om dienstregeling te kunnen rijden."
[..] DNS problemen zijn verbazingwekkend moeilijk om van te recoveren om uiteenlopende redenen. Het is bijna nooit zo eenvoudig als even opnieuw starten.
En dat is tegenstrijdig want ik heb weleens een DNS server geschreven in Visual Basic en als ik 't kan programmeren dan kan iedere numbnut het.
Ja, klopt. Onder Linux kan ik erg goed uit de voeten met DNS. Een named DNS hebben we altijd snel weer werkend. Vaker is er een achterliggend probleem, bestandssysteem of een hardware issue, wat zich later manifesteert in dat de DNS server niet werkt. En zodra er meerdere omgevingen bij elkaar komen, begint het lastig te worden. AWS of Azure bijvoorbeeld, maken het er niet eenvoudiger op.
Het is speculeren of dit probleem daadwerkelijk aan DNS ligt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 3 april 2022 15:04 schreef Peterselieman het volgende: Er lijken weer wat systemen te werken, maar goed, daarmee heb je nog geen treinen rijdend
Op zondag 3 april 2022 15:00 schreef Dr_Flash het volgende: Trouwens als het een Russische hack is zou ik het eerder op maandagochtend omver gooien dan op een lousy zondagmiddag. Maar goed.
Door een technische storing kampt NS op dit moment met grote problemen en zullen de NS-treinen tenminste tot 20 uur niet rijden. Wij adviseren je dringend om niet op reis te gaan, of als je onderweg bent, naar andere reisopties te zoeken. De reisplanner van NS is nog verstoord; plan je reis via 9292. Op de stations is de informatie weer hersteld. Het is helaas nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren. Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen volgens de normale dienstregeling. Ook de internationale treinen worden niet geraakt door deze problemen.
enkele intercity-treinen zijn afgevoerd van stations naar opstelterreinen. als leegmaterieelrit.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het moet toch niet al te lastig zijn om pendeltreinen te laten rijden?
Ik kan me voorstellen dat ze, toen de systemen plat gingen, al direct geen zicht meer hadden op wie waar was. Dan is het al een hele klus om iedereen weer naar zijn standplaats te krijgen, laat staan treinen te bemannen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Ik kan me voorstellen dat ze, toen de systemen plat gingen, al direct geen zicht meer hadden op wie waar was. Dan is het al een hele klus om iedereen weer naar zijn standplaats te krijgen, laat staan treinen te bemannen.
Dat snap ik, maar bij het opdraven van een nieuwe ploeg zou het toch moeten lukken?
Op zondag 3 april 2022 16:47 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik kan me voorstellen dat ze, toen de systemen plat gingen, al direct geen zicht meer hadden op wie waar was.
Op zondag 3 april 2022 16:52 schreef b2py het volgende: Op de schaal 10 collega’s kan dat handmatig, met duizend wordt dat een ander verhaal waarbij meer handjes niet meer een beter resultaat oplevert…
oh zeker, maar daarom moet je dat lokaal/regionaal gaan regelen
Het laat wel mooi de zwakte van de pretparkdiensten zien, de lokale vervoerders en de internationale rijden wel omdat die weinig meer dan tussen a en b rijden doen, en daardoor vrijwel geen bijsturing nodig hebben, en ook niet tussen trajecten over het hele land wisselen.
Rondjes om de kerk gedurende de rest van de dag zou de oplossing geweest zijn denk ik. Waarom er geen noodrooster in elkaar gezet wordt of op de plank ligt is me een raadsel.
De oorzaak van de storing is verholpen? De oorzaak is gevonden en de storing is verholpen zal men bedoelen.
quote:
Zondag 3 april geen NS-treinen meer
Laatst gewijzigd: 03 april 2022, 19.07 uur
Door de enorme impact van de storing aan het IT-systeem is het helaas niet mogelijk om vandaag nog treinen te rijden. Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, is de impact groot. Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdate worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht. De verwachting is dat morgenochtend grotendeels de normale dienstregeling kan worden opgestart. Aan het einde van de ochtend trad de IT-storing op. Deze had invloed op het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. Dit systeem is belangrijk om veilig en volgens dienstregeling te rijden: wanneer er ergens een incident optreedt, dan past het systeem zich daarop aan. Dat was door de storing niet mogelijk. De internationale treinen ondervinden geen hinder van deze storing. Voor informatie over de dienstregeling van andere vervoerders kunnen reizigers de websites van deze vervoerders raadplegen. De reisplanner voor morgenochtend wordt op dit moment bijgewerkt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Misschien wel, maar misschien wordt het ook kunstmatig moeilijk gemaakt.
Dat sowieso, een machinist en een HC en een hoop rails met groene seinen is voldoende. Het zet je aan het denken dat de Oekraīense spoorwegen gewoon nog doorrijden tijdens de oorlog en ook de backbone van alle transporten zijn. In Nederland waren we natuurlijk allang gestopt met rijden..
[..] Dat sowieso, een machinist en een HC en een hoop rails met groene seinen is voldoende. Het zet je aan het denken dat de Oekraīense spoorwegen gewoon nog doorrijden tijdens de oorlog en ook de backbone van alle transporten zijn. In Nederland waren we natuurlijk allang gestopt met rijden..
Ja, ik snap best dat je automatisering inzet en dat het hele grote voordelen heeft, zoals dat je onregelmatige diensten en werkdagen, inclusief de meest bizarre "nee-dan-ik-niet-werken"-uitzonderingen kan berekenen met AI; AI is goed in één ding en dit is één van die dingen waarvoor het goed inzetbaar is.
Maar dan zorg je toch voor een terugvalscenario? Er is echt wel begrip als er wat minder treinen rijden op zondag hier en daar omdat er met een klokvaste dienstregeling tussen de grote knooppunten gereden wordt vanwege een grote IT-storing. Soms zijn de investeringen om iets fail-safe maken gewoon té groot om terug te kunnen verdienen en leveren ze niet meer genoeg op. Alle IT-specialisten hebben ermee moeten dealen. Maar dit is echt wer-ke-lijk waar onbegrijpelijk.
En dan nog van die laffe smoesjes overal om me heen lezen, echt plaatsvervangende schaamte.
Ik zat te hopen dat het een ransomware-aanval was, dat is denk ik de enige manier waarop ik nog een beetje begrip op had kunnen brengen voor het geheel. Maar ook dán zou ik denken; dat papieren terugvalscenario moet je maar eens snel gaan regelen.
Risico: Volledig uitvallen van digitale ondersteuningsystemen voor het uitvoeren van een landelijke treindienst Zeer kleine kans zeer groot gevolg Beheersing: Fallback dienstregeling geen digitale ondersteuning uitwerken. Easy.
Op zondag 3 april 2022 19:48 schreef spectrumanalyser het volgende: Door de enorme impact van de storing aan het IT-systeem is het helaas niet mogelijk om vandaag nog treinen te rijden.
ja, dat zei ik om twaalf uur al. Man man man wie gelooft die ongein nog
Enige wat ik nou niet snap he? Waarom wordt er niet meteen gezegd "Vandaag geen treinen meer"? Alsof IEMAND serieus dacht dat er om 17 of om 20h weer wat zou kunnen gaan rijden Alsof IEMAND dacht dat de reizigers zo achterlijk als een varken zijn Waarom?
Dat zou wel best weinig zijn voor een organisatie als de NS, al kan ik mij voorstellen dat er een hele club bij ProRail rond loopt. Planningsmanagement is ondanks wel aanbesteed door ProRail, dus wie weet staat er binnenkort op Tenderned wel een uitvraag voor wat extra Risicomanagers open.
naar mijn idee geeft NS gewoon lukraak een tijdsbestek van +5 uur op als er geen eindtijd bekend is.
de werkelijke oplostijd werd bekend zodra het probleem verholpen was. er rijden nu namelijk non-stop treinen op volle snelheid voorbij hier, allemaal leegmaterieelritten. Het materieel staat nu gewoon niet op een plek om een dienstregeling op te kunnen starten. Oh en het personeel idem dito. Een machinist kan nu niet een trein ophalen omdat het geplande materieel niet op het opstelterrein staat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Beiden. Het is een kip- en eiverhaal. Dienstregeling kan niet worden opgestart omdat materieel niet op de juiste plek staat, en machinisten kunnen niet naar de treinen omdat er geen treinen rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Kunnen ze niet wat buurtbussen lenen van conculega's? Kun je in een keer 8 machinisten weg brengen die dan onderweg misschien ook nog weer andere machinisten vervoeren.
Mogen/kunnen er machinisten mee in een leegmat rit?
Ja hoor, personeel wordt ook gepland met leegmatritten meegestuurd. Het nachtnet gaat trouwens wel weer rijden.
Maar idd, flinke pleuriszooi en het niet meer opstarten is, zachtst gezegd, absoluut niet netjes. Het zou mij niet verbazen als dat nog wel eens een staartje gaat krijgen.
Mijn gevoel zegt dat er een IT change niet goed is gegaan. Toen ik zaterdagavond laat op Rotterdam CS was, waren er al enkele vertrekborden in de reizigerstunnel uitgevallen, en ook op mijn aankomststation.
Dan heb je misschien bij de opstart nog weinig opvallende problemen, maar de echte problemen zie je waarschijnlijk te laat, waardoor je alleen maar de stekker uit je dienstregeling kunt trekken.
Als je die IT change op dat punt dan geheel moet terugdraaien ben je vaak uren verder, en dat geef wellicht een rooskleurig beeld dat het snel kan, gebleken is natuurlijk dat het niet zo was.
Of dit echt zo was, weten we natuurlijk niet.
Feit is natuurlijk dat je een noodplan op papier moet hebben, dit soort storingen zijn niet de eerste keer, het is onverkoopbaar, zeker nu er weer mensen met de trein reizen, de auto links laten liggen vanwege de kosten, het een hele dag volledig plat ligt, en dan ook nog eens zonder dat weersomstandigheden een rol speelden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Klinkt plausibel. Gedeeltelijk nog gecachte connecties.
Ik gebruik liever DNS maar de keren dat ik problemen had omdat ik ergens een vast IP niet gewijzigd is is substantieel lager dan het aantal DNS-issues wat ik in m'n carriere opgelost heb.
De NS heeft bij de grote treinstoring van gisteren "een zeer slechte beurt" gemaakt,vindt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur.Ze noemt de manier waarop de vervoerder met de storing is omgegaan "echt onder de maat" en wil uitleg van de directie.
Heijnen wil precies horen waarom ervoor werd gekozen om het hele treinverkeer stil te leggen en waarom er geen bussen werden ingezet.Reizigers werden volgens Heijnen ook nog slecht geīnformeerd.
De NS kampte vanaf 12.00 uur met een storing in het systeem dat planningen maakt voor treinen en personeel.Pas vanochtend reden de treinen weer.
Ik gebruik liever DNS maar de keren dat ik problemen had omdat ik ergens een vast IP niet gewijzigd is is substantieel lager dan het aantal DNS-issues wat ik in m'n carriere opgelost heb.
Sporen van de havenspoorlijn in het Amsterdamse westhavengebied worden hergebruikt voor een opstelterrein naast het goederenopstelterrein. Welke havenspoorlijn is er dan afgebroken?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 4 april 2022 19:14 schreef b2py het volgende: Ik denk dat ze met de sneeuw zelfs nog nooit zo op hun lazer hebben gehad als vandaag.. Of misschien de veldbedden in de Jaarbeursactie maar daarna?
ja en nu?
quote:
Op zondag 3 april 2022 22:31 schreef b2py het volgende: Dik rapport bla bla inderdaad iets met veiligheid kan gebeuren kusje zal niet meer gebeuren
Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt. Het is nog even afwachten of alle ICNG wel op tijd geleverd kan worden met alle leveringsproblemen denk ik?
De NS schijnt trouwens zo ruim in de sprinters te zitten dat ze in Amersfoort veel stallen. Je kunt er korte IC's mee rijden zoals Utrecht - Rotterdam ofzo. Niet ideaal, maar daarmee speel je wel IC's vrij.
Op maandag 4 april 2022 21:15 schreef Peterselieman het volgende: De NS schijnt trouwens zo ruim in de sprinters te zitten dat ze in Amersfoort veel stallen. Je kunt er korte IC's mee rijden zoals Utrecht - Rotterdam ofzo. Niet ideaal, maar daarmee speel je wel IC's vrij.
Doe maar. Alles beter dan opnieuw in Roosendaal-Zwolle.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 4 april 2022 21:15 schreef Peterselieman het volgende: De NS schijnt trouwens zo ruim in de sprinters te zitten dat ze in Amersfoort veel stallen. Je kunt er korte IC's mee rijden zoals Utrecht - Rotterdam ofzo. Niet ideaal, maar daarmee speel je wel IC's vrij.
Zeg ga eens weg, daar heb ik geen 1e klas kaart voor.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 4 april 2022 21:15 schreef Peterselieman het volgende: De NS schijnt trouwens zo ruim in de sprinters te zitten dat ze in Amersfoort veel stallen. Je kunt er korte IC's mee rijden zoals Utrecht - Rotterdam ofzo. Niet ideaal, maar daarmee speel je wel IC's vrij.
Dat gebeurt ook zeer regelmatig. Weet nog dat ik de eerste keer zo keek dat dat apart vermeld moest worden op het bord.
[..] Ik heb 'm jaren geleden een keer "voor de lol" uitgereden. Eindeloos.
Er was een tijd dat het kreng alleen tussen Den Bosch en Nijmegen en tussen Arnhem en Zutphen wat dorpen oversloeg. Gelukkig is het inmiddels weer een beetje opgeruimd.
Ik woon op de helft, maar naar Breda of naar Zwolle is toch lang genoeg om een fatsoenlijke trein om je heen te willen hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 4 april 2022 22:26 schreef DJMO het volgende: Roosendaal - Zwolle klinkt wel als een kalmerend reisje. Van de week maar eens uitproberen
Het is echt vreselijk lang en grote delen zijn ook waarlijk oninteressant qua uitzicht. Sowieso kun je momenteel bij de meeste VIRM-treinstellen niet door de ramen kijken van goorheid.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik ben benieuwd of er binnenkort nog een hoop ICNG's aan zullen komen? Het is alweer een paar maandjes stil. Ik weet dat het Poolse Katowice op ongeveer 300 kilometer van het getroffen Oekraīne ligt. Wordt er nog wel lekker doorgewerkt? En zijn er nog een hoop ICNG's op de planning om over te worden gebracht? Of komen er geen nieuwe aan gedurende testen die NS nu uitvoert?
Ik weet wel dat er echt heel veel stellen met hoge nummers (en dus nieuw) op en rond de sporen van Katowice en Salzgitter staan.
Ga er maar van uit dat a) verstoring in de leveringsketen is naar Alstom en b) dat Alstom gesprekken heeft met NS over prijsstijging, die door de lengte van de gesprekken ook vertragend kunnen werken.
[..] Waar ga je roken dan? Volgens mij mag dat op het perron niet eens meer tegenwoordig
Ik heb een dalvrij abonnement en tijd teveel. Als ik trek krijg in een peuk dan stap ik om het even waar uit en ga de stationsomgeving bekijken. En al naar gelang ik op een bekend station ben even iets te eten of drinken halen bij een supermarkt in de buurt.
Op dinsdag 5 april 2022 01:07 schreef Claude_Viole het volgende: Ik ben benieuwd of er binnenkort nog een hoop ICNG's aan zullen komen? Het is alweer een paar maandjes stil. Ik weet dat het Poolse Katowice op ongeveer 300 kilometer van het getroffen Oekraīne ligt. Wordt er nog wel lekker doorgewerkt? En zijn er nog een hoop ICNG's op de planning om over te worden gebracht? Of komen er geen nieuwe aan gedurende testen die NS nu uitvoert?
Ik weet wel dat er echt heel veel stellen met hoge nummers (en dus nieuw) op en rond de sporen van Katowice en Salzgitter staan.
Exacte planning per treinstel weet ik niet, maar de treinen staan daar nog voor een aantal modificaties. Tijdens testen worden er uiteraard dingen ontdekt die nog aangepast moeten worden, zowel hardware als software. Dat is gewoon een regulier proces, alleen is het nu iets zichtbaarder omdat de modificaties bij de fabriek worden uitgevoerd in plaats van (zoals gebruikelijker) in Nederland. Dat is in dit geval even makkelijker, omdat er momenteel geen goede capaciteit is om dat soort dingen in Nederland te doen. De oorlog lijkt gelukkig nog relatief weinig invloed te hebben, maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Het is nog altijd de bedoeling dat de treinen dit jaar in reizigersdienst komen.
Ik vind het ook ontzettend jammer dat ICMm gaat verdwijnen. De doorloopkop die wat aan een Boeing 747 deed denken, de oranje banken en het geluid van de chopper vond ik veel geweldiger dan de getrokken treinen waarin ik de meeste kilometers maakte. Een loc met rijtuigen ben ik pas later weer gaan waarderen.
[..] Blijft toch jammer... En best vreemd omdat de nieuwste stellen jonger zijn dan DDZ (dat net een dure modificatie achter de rug heeft).
Toen het spul werd gemoderniseerd wat het wel de bedoeling dat de ICM-viertjes nog 20 jaar mee konden, dus tot uiterlijk 2031. Terwijl DDZ na 15 jaar aan de kant zou gaan in 2028.