quote:
Op zaterdag 12 maart 2022 00:26 schreef Barbusse het volgende:[..]
Ik denk dat je de industrialiteit van het westen onderschat zodra men overschakeld naar een oorlogsindustrie. En een verwaarloosde krijgsmacht in Nederland zegt natuurlijk niks over de krijgsmacht in andere NATO staten.
Het gaat nu alleen nog om Rusland. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als dit een WOIII-scenario wordt, waar Biden dus op hint wanneer er een directe confrontatie met de NAVO zou zijn. Welke kant kiest China op dat moment? Dat lijkt mij redelijk cruciaal en niet uitgesloten dat zij de Russische kant kiezen.
Heb je dan in het westen zoveel mogelijkheden om op te schalen naar een oorlogsindustrie? Grondstofwinning, halffabrikaten, staalproductie, etc: we hebben ontzettend veel 'ge-outsourced' naar dat land. Tijdens WOII hadden we nogal wat koloniën over de wereld, dus ook in Azië en Afrika waar we onze grondstoffen 'makkelijk' vandaan haalden. Dat is nu ook voor een behoorlijk aandeel in handen van China.
We hadden nog veel zware industrie, we hadden onze eigen kolenwinning voor energie. Daarvan is veel gewoon weg. En wanneer Rusland dus samen met China zou zijn, heb je twee landen die zelf al een overvloed aan grondstoffen hebben, aanzienlijke belangen/invloed in andere grondstofrijke landen, een reeds opgetuigde industrialisatie (China) die inmiddels al de grootste ter wereld is, etc.
De VS is nog steeds nummer 2 in de wereld en Europese landen scoren nog steeds hoog. Maar ik vraag me af of we het abrupt wegvallen van de import van grondstoffen en halffabrikaten uit China zelf en door hen gecontroleerde grondstofbronnen in Afrika en Azië kunnen opvangen. Misschien kan dat 'makkelijk' en zijn voldoende alternatieven snel voorhanden, maar voor nu betwijfel ik dat.
Afgezien van bovenstaande heb je met China aan Rusland's zijde ook nog eens een enorme militaire macht erbij tegenover je. Het overwicht in de lucht van de NAVO wordt, naast grondinstallaties, voor een belangrijk deel bepaald door de F-22's van de VS. De Russen zetten daar de Su-57 tegenover, maar daar wordt smakelijk om gelachen omdat ze er 4 of 5 hebben. De Chinese J-20 wordt echter ook als een geduchte concurrent beschouwd en daar zijn inmiddels zo'n 150 (geschat) in actieve dienst. Om over een grondleger van meer dan 2 miljoen manschappen nog maar te zwijgen, uit een land met 1,4 miljard inwoners. India laten we hierbij nog buiten beschouwing, maar als die ook die kant zouden kiezen...
[ Bericht 0% gewijzigd door Repentless op 12-03-2022 02:07:53 ]