Onderdrukking en terrorisme zullen op termijn wel meevallen. Na de oorlog zal in Rusland het leven ook wel weer aangenamer gaan worden qua vrijheden. En dan maakt het niet uit, bij welk land je onder hoort.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:40 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Precies. De acceptatie van burgers zal gemotiveerd zijn om uit de ellende te komen. Op langere termijn zal dit waarschijnlijk gepaard gaan met onderdrukking en terrorisme. Maar niet iets waar de Russen het 'hele leger' aan kwijt zullen zijn.
Dan nog schiet het allemaal niet op. Volgens pro-Russische bronnen zou het allemaal heel succesvol verlopen maar ik moet het nog maar zien.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Deze lijn had ik vorige week al verwacht. En dan concentreren de Russen zich alleen nog op de Donbass.
Ik denk dat de Russen daar wel degelijk hun hele leger aan kwijt gaan zijn. Ik begrijp dat de formule waar militaire planners mee rekenen 1 militair op 20 burgers is voor een effectieve bezetting. Bijvoorbeeld Charkiv heeft zo'n 1.43 mln inwoners. Alleen die stad zou volgens die formule om ruim 70.000 troepen aan 'politie' vragen. Dat is ruim één derde van wat de Russen nu überhaupt in het veld hebben. Kiev, met haar 3mln inwoners, zou om 150.000 troepen vragen om de vrede te bewaren. Dat is min of meer alles wat de Russen nu aan effectieve gevechtskracht in het veld hebben.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:40 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Precies. De acceptatie van burgers zal gemotiveerd zijn om uit de ellende te komen. Op langere termijn zal dit waarschijnlijk gepaard gaan met onderdrukking en terrorisme. Maar niet iets waar de Russen het 'hele leger' aan kwijt zullen zijn.
Denk ook niet dat de Russen de aanvraag hebben gedaan bij medewerkers van de Chinese ambassade in Washington, en zulke aanvragen zullen ook niet gelijk gedeeld worden met alle ambassades, en ook niet met die in de VS. Zoiets kan alleen maar ontkent worden, en dat gaat makkelijker als iemand ook daadwerkelijk niets weet.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:34 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De Chinezen weten zelf van niks
[..]
https://www.economist.com/the-world-in-brief
Ik denk dat dit ook nooit het plan geweest is. Of zijn de Russen werkelijk zo gek om te denken dat je met een troepenmacht van 175.000-200.000 een heel land als de Oekraïne te kunnen bezetten zonder steun van de plaatselijke bevolking. Het plan om er in de eerste twee tot drie dagen een pro Russische overheid te plaatsen in mislukt.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:52 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik denk dat de Russen daar wel degelijk hun hele leger aan kwijt gaan zijn. Ik begrijp dat de formule waar militaire planners mee rekenen 1 militair op 20 burgers is voor een effectieve bezetting. Bijvoorbeeld Charkiv heeft zo'n 1.43 mln inwoners. Alleen die stad zou volgens die formule om ruim 70.000 troepen aan 'politie' vragen. Dat is ruim één derde van wat de Russen nu überhaupt in het veld hebben. Kiev, met haar 3mln inwoners, zou om 150.000 troepen vragen om de vrede te bewaren. Dat is min of meer alles wat de Russen nu aan effectieve gevechtskracht in het veld hebben.
Een bezetting is militair en financieel gezien voor de Russen geen optie. Een puppet regime zou de way to go moeten zijn, maar zodra je het land uitrijdt worden die opgeknoopt en zit Zelesnki & Co er weer. De andere optie is iedereen uitmoorden en de boel koloniseren - maar daar zullen zelfs de Chinezen niet blij mee zijn en dan kun je waarschijnlijk Noord-Korea gezelschap gaan houden in het "jullie zijn er wel maar we negeren jullie totdat je sterft van de honger" hoekje.
ik vind ditquote:Op maandag 14 maart 2022 10:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dat idee krijg je wel steeds meer ja. Cherson en Melitopol vormen trouwens wel indicaties hoe de Russen een nieuw burgerbestuur willen optuigen in de veroverde regio's. Dat gaat redelijk, er zijn nog geen grote problemen gemeld in die steden.
Ik noem vreedzame demonstraties geen hele grote problemen. Ik doel op massale scherpschuttersaanvallen en partizanenacties. Die zie ik nog niet veel.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik vind dit
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
niet bepaald tekenen dat de Russen de boel in de door hen bezette steden goed onder controle hebben...
zeer massale en grote anti-russische demonstraties van heel veel oekrainers die kennelijk bereid zijn een groot risico te nemen (ik verwacht dat er een behoorlijke kans bestaat dat over enkele dagen bij zulke demonstraties veel doden kunnen gaan vallen als de russen opdracht krijgen dat werkelijk de kop in te drukken, als ze daarvoor al niet te laat zijn)
Sorry, maar een enorme massademonstratie is juist veel gevaarlijker dan een geisoleerde partizanenaktie...quote:Op maandag 14 maart 2022 11:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik noem vreedzame demonstraties geen hele grote problemen. Ik doel op massale scherpschuttersaanvallen en partizanenacties. Die zie ik nog niet veel.
We gaan het zien. Eerst maar eens kijken of er een vrede komt en Russen nieuw gebied "mogen" annexeren. Die kans lijkt me voorlopig ook klein.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Sorry, maar een enorme massademonstratie is juist veel gevaarlijker dan een geisoleerde partizanenaktie...
Tienduizenden gewone burgers die de straat opgaan en geen angst hebben voor die mitairen, die daarmee ook niet echt lijken te weten om te gaan is onhoudbaar, juist door de massaliteit.
Het zijn uiteindelijk masdabetogingen die regimes doen vallen, niet partisanen
Mee eens en juist op die burgers gaan schieten zorgt ervoor dat het al snel escaleert en je helemaal niets meer in de hand hebt.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Sorry, maar een enorme massademonstratie is juist veel gevaarlijker dan een geisoleerde partizanenaktie...
Tienduizenden gewone burgers die de straat opgaan en geen angst hebben voor die mitairen, die daarmee ook niet echt lijken te weten om te gaan is onhoudbaar, juist door de massaliteit.
Totdat er inderdaad sluipschutters zijn, dat geeft de Russen dan een excuus om met scherp op demonstranten te gaan schieten.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Maidan anyone ?quote:Op maandag 14 maart 2022 11:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Totdat er inderdaad sluipschutters zijn, dat geeft de Russen dan een excuus om met scherp op demonstranten te gaan schieten.
Waar zou je nieuwe rekruten uit buitenland trainen, onder de rook van Kharkov?quote:Op maandag 14 maart 2022 09:56 schreef Idisrom het volgende:
De strategie van Zelenski lijkt op dit moment om de NAVO bij dit conflict te willen betrekken.
Zoals opleidingscentra tegen de NAVO-grens aan.
https://www.ad.nl/video/p(...)anden-aanvalt-290037
ik vrees ook dat het gewoon op gericht schieten zal uitlopen, in Kherson werd er dus al geschoten, maar niet gericht tot nu toe...quote:Op maandag 14 maart 2022 11:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Totdat er inderdaad sluipschutters zijn, dat geeft de Russen dan een excuus om met scherp op demonstranten te gaan schieten.
Die zullen er komen zodra er gericht geschoten gaat worden en anders zodra Oekraïne zich over geeft. Die demonstraties geven ook wel aan dat de strijd nog niet gestreden is.quote:Op maandag 14 maart 2022 11:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik noem vreedzame demonstraties geen hele grote problemen. Ik doel op massale scherpschuttersaanvallen en partizanenacties. Die zie ik nog niet veel.
4 tankers, er vliegt dan denk ik heel wat rond inderdaad.quote:Op maandag 14 maart 2022 13:36 schreef spapaars het volgende:
Er vliegt heel wat rond om de boel in de gaten te houden.
[ afbeelding ]
gisterenavond en de avond ervoor vertrokken er een behoorlijk aantal zwaar beladen transporters van de amerikaanse Airbase Spangdahlem, waarbij ik eigenlijk wel vermoed dat die naar het oosten gingen, was een stuk meer activiteit dan normaal.. sterker nog, de laatste keer dat ik zoiets meemaakte was kort voor de invasie van Iraq in maart 2003.quote:Op maandag 14 maart 2022 13:36 schreef spapaars het volgende:
[ afbeelding ]
het is maar wat je vraagt. Want de russen zullen nu nog niet direct zonder de werkelijke wapens zitten of munitie. Maar het wordt een lange veldtocht. Er zal meer nodig zijn. En daar kunnen de russen wel eens in de problemen kunnen komen. Niet met echt militair spul, maar of met dingen als bepaalde "gewone" dingen zoals (roep maar wat) tandwielen. Is niet direct een wapen, maar rupsvoertuigen kunnen niet zonder. Of banden, of andere zooi. Of iets in de toelever-keten wat Rusland nu niet genoeg heeft.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:34 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
De Chinezen weten zelf van niks
[..]
Dat is ongeveer wat er continue rondvliegt. Vaak ook nog een paar blackhawks (op dit moment 2 in ZO Polen), en er vliegt altijd ook een USAF boven de Zwarte Zee, maar die zie je niet (vaak) meer op FlightRadar. Heb ook een paar typhoons wel op FlightRadar gezien in zuid-oost Roemenie. Er gaan ook veel transportvliegtuigen naar Oost Polen (oa Rzeszow).quote:Op maandag 14 maart 2022 13:36 schreef spapaars het volgende:
[ afbeelding ]
Liever 10 drones dan 50 tanks.quote:Op maandag 14 maart 2022 14:48 schreef paulgo het volgende:
Hoe zit het met de zee transporten van zwaar Amerikaans legermateriaal naar Europa? De EU legers hebben nauwelijks tanks om een factor van belang te zijn in de afschrikking.
Langzame en dure rijdende doodskisten.quote:Op maandag 14 maart 2022 15:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Liever 10 drones dan 50 tanks.
met drones kunnen de amerikanen veel meer schade doen dan all die lastig hanteerbare en kwetsbare tanks van de russen, waarvan ze nu vermoedelijk spijt hebben er zo zwaar op ingezet te hebben, omdat hun verliezen snel toenemen.
Een waarschuwing die ze al na het Nagorno-Karabach conflict eigenlijk ter harte hadden moeten nemen, toen erg veel russische tanks en ander gepantserd materiaal relatief makkelijk uitgeschakeld werd door drones
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |