abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204037251
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_204037284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:12 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ze daar in de verste verte niet op voorbereid zijn en met de huidige troepenmacht absoluut ook niet toe in staat zijn. Je kan niet met krap 200K man een land bezetten waarin zo'n beetje iedere vent tussen de 16 en de 60 met een AK47 en een Javelin / Stinger rondloopt en waar burgers bereid zijn zich voor militaire colonnes te werpen.

In dat opzicht zouden die Tjetjenen en Syriërs nog wel eens vervelend kunnen worden. Die zullen wat minder morele reserves hebben bij het schieten op / omverrijden van Oekraïners.
Zo denk ik er in het algemeen ook wel over. Ik ben benieuwd hoe het in het zuiden gaat aflopen.
pi_204037306
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zo denk ik er in het algemeen ook wel over. Ik ben benieuwd hoe het in het zuiden gaat aflopen.
Ze lijken nu in een situatie te zitten dat geen van beide partijen kan winnen, maar ze dat ook allebei niet willen toegeven. Dat kan lang duren, zo'n status quo.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204037615
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik onderschat de Russen niet. Maar om de gehele Oekraïne te bezetten lijkt mij een utopie. De weerstand tegen deze invasie binnen Rusland begint ook steeds meer vorm te krijgen. Ik weet uiteraard niet hoe dit gaat aflopen.
In UK roepen ze Russisch sprekende mensen op om random nummers uit een database van 40 miljoen Russen te bellen en 'de andere kant' van het verhaal te vertellen _O-
Een beetje net als de actie om reviews bij restaurants en hotels enzo in Rusland achter te laten via google maps.
Maar de grip op de media binnen Rusland is groot. Zeker nu vrijwel alle buitenlandse media er ook vertrokken is.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:41:14 #5
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_204038181
https://www.telegraaf.nl/(...)n-maar-dan-nog-erger
Interessante ontwikkeling - scheurtjes in het thuisfront. Lijkt erop dat er wat aan het broeien gaat in Moscow. Want dit gebeurt met een reden (denk ik)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:43:21 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204038206
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:41 schreef HMS het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-maar-dan-nog-erger
Interessante ontwikkeling - scheurtjes in het thuisfront. Lijkt erop dat er wat aan het broeien gaat in Moscow. Want dit gebeurt met een reden (denk ik)
Is toch propaganda wat we van de EU niet mogen zien?
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:44:12 #7
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_204038218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze lijken nu in een situatie te zitten dat geen van beide partijen kan winnen, maar ze dat ook allebei niet willen toegeven. Dat kan lang duren, zo'n status quo.
Ja, maar is niet in het militaire voordeel van de russen. Oekraïne wordt door het westen gesteund en bewapend, de russen hebben last van lange aanvoerlijnen. Aan de ander kant, de Oekraïne heeft er ook niet veel aan als er heel veel echt kapot wordt geschoten (en dat gaat dan gebeuren)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_204038490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:44 schreef HMS het volgende:

[..]
Ja, maar is niet in het militaire voordeel van de russen. Oekraïne wordt door het westen gesteund en bewapend, de russen hebben last van lange aanvoerlijnen. Aan de ander kant, de Oekraïne heeft er ook niet veel aan als er heel veel echt kapot wordt geschoten (en dat gaat dan gebeuren)
Ja, ik denk dat dat laatste uiteindelijk de doorslag gaat geven. Als Rusland echt nog meer steden plat gaat schieten, dan krijg je een situatie dat doorvechten Oekraïne te veel levens kost. Dan is onderhandelen en wat toegeven op een gegeven moment een betere optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204038815
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat dat laatste uiteindelijk de doorslag gaat geven. Als Rusland echt nog meer steden plat gaat schieten, dan krijg je een situatie dat doorvechten Oekraïne te veel levens kost. Dan is onderhandelen en wat toegeven op een gegeven moment een betere optie.
Ben benieuwd hoeveel terrein dat dan gaat worden. Poetin wil alles ten oosten van de Dnepr en tot en met Transnistrië, zo lijkt het.

Er moet echt veel gebeuren wil Oekraïne daarmee akkoord gaan. Ik denk dus wel dat ze het bombarderen zullen accepteren en doorvechten. Ook al kost het ontzettend veel levens.
pi_204038955
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoeveel terrein dat dan gaat worden. Poetin wil alles ten oosten van de Dnepr en tot en met Transnistrië, zo lijkt het.

Er moet echt veel gebeuren wil Oekraïne daarmee akkoord gaan. Ik denk dus wel dat ze het bombarderen zullen accepteren en doorvechten. Ook al kost het ontzettend veel levens.
De eisen van de Russen van eerder deze week was alleen afstaan van de Krim en de Donbass-republieken die toch al niet in Oekraïense handen waren, plus geen lidmaatschap van de NAVO/EU.

Het enige wat mij duidelijk was, is de rest van de oblasten Loehansk en Donetsk, maar dat mag van Oekraiense zijde mijn inziens geen reden zijn, om de rest van het land zich te laten doodvechten.,

Edit: het cruciale woordje 'geen' vergeten in te typen

[ Bericht 3% gewijzigd door Idisrom op 11-03-2022 21:13:53 ]
pi_204039110
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De eisen van de Russen van eerder deze week was alleen afstaan van de Krim en de Donbass-republieken die toch al niet in Oekraïense handen waren, plus geen lidmaatschap van de NAVO/EU.

Het enige wat mij duidelijk was, is de rest van de oblasten Loehansk en Donetsk, maar dat mag van Oekraiense zijde mijn inziens reden zijn, om de rest van het land zich te laten doodvechten.,
Dat is te verkiezen boven heel Oekraine bezet gaan houden. De Russische inwoners van Oekraine zijn nu helemaal niet meer hun leven zeker daar. Die gebieden zouden als een soort van borg moeten dienen : Als de Russische inval doorgaat of in de toekomst weer problemen geeft, zouden die terug gegeven moeten worden aan Oekraine.
In militair opzicht moet voorkomen worden dat schijn-vredesonderhandelingen gevoerd worden á la Chamberlain in WOII Die pakken dan later nadelig uit. Maar vredesonderhandelingen starten heeft ook een groot voordeel. Als één van beide partijen niet daartoe bereid is is voor heel de wereld duidelijk wie dat is. Op het moment geven beide partijen zowel Poetin als Zelenski aan met elkaar te willen praten
Wellicht de beste optie zou zijn:
Of binnen een week vredesonderhandelingen op neutraal gebied en als de Russen dat weigeren hardere militaire actie van het Westen. Tanks en vliegtuigen en een Iron Dome-anti raket systeem leveren aan Oekraine

[ Bericht 16% gewijzigd door paulgo op 11-03-2022 16:08:11 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_204039317
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Van de week was het toch alleen Donbas en Krim? Tot Djnepr gaat hem inderdaad niet worden, dan geef je je halve land en een enorm gasveld weg.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 17:56:58 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040641
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 17:56 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Prima terreinstudie! ^O^
Toch vreemd. Bij Rostov staan ook allemaal tanks in de modder vast. En dat tijdens een oefening. Ze hadden dus al kunnen weten dat het fout kon gaan. Daar begrijp je totaal niets van. De ingezette dooi moeten toch zeker Russen weten zou je zeggen.

pi_204040709
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:28 schreef Cherni het volgende:

[..]
Toch vreemd. Bij Rostov staan ook allemaal tanks in de modder vast. En dat tijdens een oefening. Ze hadden dus al kunnen weten dat het fout kon gaan. Daar begrijp je totaal niets van. De ingezette dooi moeten toch zeker Russen weten zou je zeggen.

Er is juist een kouinval nu. Rostov vannacht - 9C, Mariupol wellicht twee ijsdagen dit weekend
pi_204040738
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 16:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van de week was het toch alleen Donbas en Krim? Tot Djnepr gaat hem inderdaad niet worden, dan geef je je halve land en een enorm gasveld weg.
Het zijn denk ik twee verschillende dingen.

Putin wil minstens de (zuid)oostelijke helft militair controleren, zodat ze sterk staan in de onderhandelingen en hij de eisen die hij nu heeft kan uitonderhandelen

[ Bericht 0% gewijzigd door DeOlifantvis op 11-03-2022 18:42:03 (zuid toegevoegd) ]
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:09 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:17:55 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:50:39 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041543
Aardige, licht saaie, YT serie van het Duitse Panzermuseum.
In het Duits, duh.
Deel 5:

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 11-03-2022 20:06:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204041710
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
Aardige, licht saaie, YT serie van het Duitse Panzermuseum.
In het Duits, duh.

Wat is zijn Indische oplossing? Hoe wij het in 1946 hebben opgelost?
pi_204041762
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 19:00 schreef AchJa het volgende:
Timeline ISW 2505-1003
Timeline Liveuamap 2402-1103

Hier en daar wat verschuivingen maar niet veel schokkends
Vind het super dat je deze timelines maakt maar weet je zeker dat deze maps het betrouwbaarst zijn?

De wiki-map is van veel bezet gebied op dag 3 naar ongeveer de helft van dat gebied nu. Puur omdat ze de definitie "bezetting" weer wat anders lijken te interpreteren.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 20:04:37 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041782
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat is zijn Indische oplossing? Hoe wij het in 1946 hebben opgelost?
Nee, India, Pakistan en Bangladesh als opvolgers van de kolonie India, worden aangehaald als mogelijke uitkomst.
De zon draait niet om Nederland. ;)
pi_204041900
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Nee, India, Pakistan en Bangladesh als opvolgers van de kolonie India, worden aangehaald als mogelijke uitkomst.
De zon draait niet om Nederland. ;)
Met Indisch denk ik logischerwijs aan Nederlands-Indië. ;)

Maar goed, India dus. Oekraïne lijkt me daar niet bepaald mee te vergelijken.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 20:19:23 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041985
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Met Indisch denk ik logischerwijs aan Nederlands-Indië. ;)

Maar goed, India dus. Oekraïne lijkt me daar niet bepaald mee te vergelijken.
Filmpjen maar eens checken dan. :)
pi_204042794
Goed stuk hoe de EU sinds 2014 alleen maar afhankelijker is geworden van Russische energiebronnen.
https://www.ftm.nl/artike(...)lijkheid-van-rusland
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')