Ja, ze hebben bij ons door alles de compensatie structuur omgegooid dit jaar. Genoeg mensen weg gegaan om dit belangrijk te maken voor ze zeg maar. Dus met dank aan alle collega's die zijn weg gegaan ben ik er flink op vooruit gegaan.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 14:25 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Wow, 15%?
Toen ik een vast contract kreeg, kreeg ik 'slechts' 12% bij. Maar dat was wel net vóór de energiecrisis die we nu hebben. Maar de prijzen stegen toen ook al.
Ik ben in die 4 jaar tijd meer dan het dubbele gaan verdienenquote:Op zaterdag 12 maart 2022 22:38 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Dus je bent er 3 keer flink op vooruit gegaan in 4 jaar, maar je ziet nog steeds noodzaak voor dit topic?
(en noodzaak om te pas en te onpas te melden dat je je geeneens een eigen (huur)huis kan veroorloven).
Wat was je start punt qua salaris? Minimum loon?
En wat is je perceptie van "er flink op vooruitgaan"?
Misschien moet je stoppen met alles kopen wat je wil, minder zeiken en meer sparen.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:13 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik ben in die 4 jaar tijd meer dan het dubbele gaan verdienen
Ik zit nu op 52k bruto plus 13 k commissie per jaar
Vind ik een prima loon. Huis kopen gaat je er niet mee lukken maar ik kan verder alles kopen wat ik wil
Ik koop nooit meer avocado's die zijn te duurquote:Op zondag 13 maart 2022 13:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Misschien moet je stoppen met alles kopen wat je wil, minder zeiken en meer sparen.
Of 's avonds Guiness tappen in een Ierse kroeg.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Misschien moet je stoppen met alles kopen wat je wil, minder zeiken en meer sparen.
Dat dus. En minder zeiktopics hier openen, en in plaats daarvan, gaan solliciteren en een huis kopen. Zijn we van dat gemekker ook af.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:19 schreef bleiblei het volgende:
Let wel even op: de kapitaalmarktrente loopt sterk op en de rek is uit de aandelenkoersen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 22:14 schreef BatWayne het volgende:
Flink beleggen, kostenposten omlaag en hopelijk aan het eind van de rit vervroegd met pensioen.
Ik heb maar 3,2% inflatie, dus met 1,6% ben ik er. Ik kreeg er ca 3,5% bij dit jaar buitenom een extra hoge bonusquote:Op vrijdag 25 maart 2022 23:05 schreef Sport_Life het volgende:
Eigenlijk moet je ook kijken naar het deel van je inkomen dat je uitgeeft. Stel je geeft 50% van je salaris uit en de inflatie is 6% per jaar dan sta je break even bij 3% verhoging!
Dan moet je alleen de andere 50% van je inkomen zien te investeren op enige wijze, bijvoorbeeld aandelen of vastgoed ... (En niet op de spaarrekening op een vast bedrag na).
Maw een goede inflatie bescherming is een maximale hypotheek aflossingsvrij. Of maandelijks inleggen in aandelen.
Dat is wel een hele kromme redenatie waar je jezelf mee tekort doet:quote:Op vrijdag 25 maart 2022 23:05 schreef Sport_Life het volgende:
Eigenlijk moet je ook kijken naar het deel van je inkomen dat je uitgeeft. Stel je geeft 50% van je salaris uit en de inflatie is 6% per jaar dan sta je break even bij 3% verhoging!
Dan moet je alleen de andere 50% van je inkomen zien te investeren op enige wijze, bijvoorbeeld aandelen of vastgoed ... (En niet op de spaarrekening op een vast bedrag na).
Maw een goede inflatie bescherming is een maximale hypotheek aflossingsvrij. Of maandelijks inleggen in aandelen.
Hoe kan ik in vastgoed investeren als ik niet eens mijn eigen huis kan kopenquote:Op zaterdag 26 maart 2022 16:22 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Dat is wel een hele kromme redenatie waar je jezelf mee tekort doet:
Als de inflatie 6% is, moet je om eenzelfde toekomst op te kunnen bouwen ook gewoon 6% meer binnenkrijgen. De aandelen/vastgoed/zonnepanelen/wat-dan-ook waar je het overgebleven geld in investeert zijn immers ook duurder geworden op het moment van aanschaf.
Dat je door het te investeren hopelijk de toekomstige inflatie bijbenend klopt.
Heb een tijdje terug VWRL bijna op het hoogtepunt uitgecasht, huis verduurzaamd zodat we 0 op de meter hebben en ben de laatste tijd weer dollar cost average de S&P 500 aan het kopen nu met een gemiddelde van 73 dollar.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 08:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Let wel even op: de kapitaalmarktrente loopt sterk op en de rek is uit de aandelenkoersen.
Als je goed hebt opgelet afgelopen maanden zie je juist dat aandelen behoorlijk zijn gezakt.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 16:22 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Dat is wel een hele kromme redenatie waar je jezelf mee tekort doet:
Als de inflatie 6% is, moet je om eenzelfde toekomst op te kunnen bouwen ook gewoon 6% meer binnenkrijgen. De aandelen/vastgoed/zonnepanelen/wat-dan-ook waar je het overgebleven geld in investeert zijn immers ook duurder geworden op het moment van aanschaf.
Dat je door het te investeren hopelijk de toekomstige inflatie bijbenend klopt.
Ja, ik heb goed opgelet, verkocht, en weer meer bijgekocht. Redelijk actief geweest de laatste paar maanden qua aandelen. Soms pakte dat goed uit, soms ook niet, hoort er nu eenmaal bij.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 17:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je goed hebt opgelet afgelopen maanden zie je juist dat aandelen behoorlijk zijn gezakt.
Door maandelijks geld dat over is te stoppen in aandelen profiteer je daar vroeg of laat van.
Er zijn meerdere manieren om indirect met kleine bedragen in vastgoed te investeren: o.a. vastgoed aandelen fondsen, crowdfunding.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Hoe kan ik in vastgoed investeren als ik niet eens mijn eigen huis kan kopen
Ik hoop toch dat de vastgoedmarkt flink carsht binnen 2 jaar. Dan lijkt me een dergelijke investering een slecht idee.quote:Op zaterdag 26 maart 2022 18:55 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Er zijn meerdere manieren om indirect met kleine bedragen in vastgoed te investeren: o.a. vastgoed aandelen fondsen, crowdfunding.
Of dit in jouw geval verstandig is ligt o.a. aan je horizon: als je denkt je spaargeld over 1-2 jaar nodig te hebben om een huis te kopen zijn bovenstaande opties niet geschikt. Als je horizon 5 jaar is zou het wel een optie kunnen zijn om de koopkracht van je spaarpotje wat je nu hebt te behouden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |