Dank je! We zijn al eens vertrokken van NL naar DE, dus een grote stap maken is ons niet vreemd. Alleen nu zijn er meer personen bij betrokken. Het hypotheekvrij wonen is een heel groot punt wat ons over de streep kan trekken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:17 schreef Cathmar het volgende:
Spannend!
Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie gezin en zorg grote impact heeft. Veranderingen kunnen heel spannend zijn. Succes met beslissen.
Bij ons controleren ze de ingediende facturen en dien je zo ook in voor een bepaald potje in het bouwdepot. Dus op dat moment kunnen ze zeggen dat de facturen voor hele andere doeleinden zijn dan het potje waar je op declareert. Bij onze hypotheekverstrekker heb ik ondervonden dat ze alleen moeilijk doen over het potje verduurzamingsmaatregelen omdat die investering voor meer dan 100% als waardevermeerdering mag worden opgenomen in de taxatie.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En op welk moment komen ze daar dan achter? Ik kan me niet herinneren dat er ooit opvolging heeft plaatsgevonden, maar misschien heb ik het verdrongen.En het kan ook zijn dat onze situatie niet zo interessant was omdat we veel eigen geld inbrachten.
Ik kon me dit allemaal niet meer herinneren, maar ik vroeg net aan m'n lief hoe het zat. We hadden inderdaad een bouwdepot waar we facturen voor aanleverden, maar die facturen waren termijnbedragen van de aannemer en die waren niet gespecificeerd. We begonnen met een gespecificeerde offerte, keurden die goed, op basis daarvan werden termijnbedragen bepaald en na de oplevering zouden we in één keer de resterende som betalen. Tussendoor veranderde de offerte n.a.v. nieuwe inzichten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht als de facturen die je declareert op je bouwdepot heel anders worden dan in de initiële begroting.
Als je 50.000 voor de aannemer had begroot en 20.000 voor de keuken en 10.000 voor de badkamer en je factureert 50.000 voor de keuken en 20.000 voor de badkamer en 10.000 voor de aannemer dan denk ik dat ze wel vragen gaan stellen.
Oh wow. Maar 70 km verder van de grens af of juist langs de grens verschoven?quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:29 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dank je! We zijn al eens vertrokken van NL naar DE, dus een grote stap maken is ons niet vreemd. Alleen nu zijn er meer personen bij betrokken. Het hypotheekvrij wonen is een heel groot punt wat ons over de streep kan trekken.
Net zo ver van de grens, alleen een stuk noordelijker. In plaats van Grafschaft Bentheim wordt het dan Emsland.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:17 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh wow. Maar 70 km verder van de grens af of juist langs de grens verschoven?
Hypotheekvrij wonen geeft echt vrijheid.
Hm, ik snap niet zo goed hoe dat moet werken. Op het moment dat je het huis laat taxeren t.b.v. het rondmaken van de financiering moet je dus al alle offertes binnen hebben of je moet een heel precies beeld hebben van wat er geoffreerd gaat worden? Ik kreeg de offerte van de aannemer op 30 oktober terwijl de taxatie twee maanden daarvoor plaatsvond.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:43 schreef arvensis het volgende:
[..]
Bij ons hebben ze rubrieken gemaakt waarin de bedragen van de offertes staan die de taxateur bij ons had opgevraagd. Daarvan afwijken is niet mogelijk, tenzij je een bepaald percentage uit zo’n rubriek al hebt verbruikt. Ik meen 80%. Dan mag je het resterend bedrag inzetten voor iets andes. Alle declaraties worden ook beoordeeld.
Het is meestal tegenwoordig ook een geautomatiseerd proces, dus je zal niet zo snel controle krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kon me dit allemaal niet meer herinneren, maar ik vroeg net aan m'n lief hoe het zat. We hadden inderdaad een bouwdepot waar we facturen voor aanleverden, maar die facturen waren termijnbedragen van de aannemer en die waren niet gespecificeerd. We begonnen met een gespecificeerde offerte, keurden die goed, op basis daarvan werden termijnbedragen bepaald en na de oplevering zouden we in één keer de resterende som betalen. Tussendoor veranderde de offerte n.a.v. nieuwe inzichten.
Er heeft dus nooit een controle plaatsgevonden op waar het geld naartoe ging, alleen dát het geld naar de aannemer ging. En volgens mij hebben we ook nooit de initiële, gespecificeerde offerte opgestuurd, maar dat weet ik niet geheel zeker. Ik weet wel zeker dat we de definitieve offerte nooit hebben ingediend.
De verbouwingsspecificatie komt dan ook totaal niet overeen met wat we uiteindelijk hebben uitgegeven. Al is dat niet zo eenvoudig om te bepalen. Ik had bijv. een post 'vervangen keuken' opgenomen. Wat schaar je daar allemaal precies onder? Aanschaf en installatie van een nieuwe keuken zijn duidelijk, maar reken je ook het elektra- en leidingwerk bijv. mee en de sloop? Die posten zijn nooit op zo'n manier gespecificeerd door de aannemer. D.w.z., er was geen post 'sloop keuken'.
Spannend! Zou je zelf gaan verbouwen of dat uitbesteden?quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:02 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Helaas is deze ontwikkeling heeeeelemaal spaak gelopen![]()
Lang verhaal, maar het komt er op neer dat de verkoper naar het zuiden van het land wil verhuizen, een eigen zaak heeft en de financiering in het zuiden van het land niet voor elkaar krijgt.
Inmiddels hebben we gisteren een bezichtiging gehad in een dorp bijna 70km verderop. Wat kleinere woning dan we nu hebben, maar wel helemaal vrij met heel ruim uitzicht.
[ afbeelding ]
Moet het e.e.a. aan gebeuren, maar daar is de koopprijs dan ook naar.![]()
Het bijzonder fijne aan deze plek is, dat we, als we een heel klein beetje oppassen, we hypotheekvrij kunnen gaan wonen daar. Na de verkoop van onze eigen woningen houden we zo'n ¤210k over, met een hypotheek nu van nog geen ¤140k bied dat hele mooie perspectieven. De kans voor mij om uit loondienst te gaan en zelfstandige iets hier in Duitsland te beginnen.
Vrijdag moeten we een bod uitbrengen, maar we hebben nog niet 100% besloten dat we er voor gaan. Het is een beslissing die voor ons hele gezin grote gevolgen heeft.
Dat ligt er maar net aan, maar ik denk dat het een samenspel wordt. Grof werk laten doen, de afwerking zelf.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Spannend! Zou je zelf gaan verbouwen of dat uitbesteden?
Yup. En als je echt wil afwijken, dan moet er waarschijnlijk een nieuw taxatierapport op worden gemaakt. Wij deden de verbouwing 3 jaar na de koop, misschien speelt dat nog mee.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hm, ik snap niet zo goed hoe dat moet werken. Op het moment dat je het huis laat taxeren t.b.v. het rondmaken van de financiering moet je dus al alle offertes binnen hebben of je moet een heel precies beeld hebben van wat er geoffreerd gaat worden? Ik kreeg de offerte van de aannemer op 30 oktober terwijl de taxatie twee maanden daarvoor plaatsvond.
Wij hadden natuurlijk geen aannemer maar ook hier nooit problemen gehad met specificatie en bouwdepot terwijl er echt grote verschillen in zaten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kon me dit allemaal niet meer herinneren, maar ik vroeg net aan m'n lief hoe het zat. We hadden inderdaad een bouwdepot waar we facturen voor aanleverden, maar die facturen waren termijnbedragen van de aannemer en die waren niet gespecificeerd. We begonnen met een gespecificeerde offerte, keurden die goed, op basis daarvan werden termijnbedragen bepaald en na de oplevering zouden we in één keer de resterende som betalen. Tussendoor veranderde de offerte n.a.v. nieuwe inzichten.
Er heeft dus nooit een controle plaatsgevonden op waar het geld naartoe ging, alleen dát het geld naar de aannemer ging. En volgens mij hebben we ook nooit de initiële, gespecificeerde offerte opgestuurd, maar dat weet ik niet geheel zeker. Ik weet wel zeker dat we de definitieve offerte nooit hebben ingediend.
De verbouwingsspecificatie komt dan ook totaal niet overeen met wat we uiteindelijk hebben uitgegeven. Al is dat niet zo eenvoudig om te bepalen. Ik had bijv. een post 'vervangen keuken' opgenomen. Wat schaar je daar allemaal precies onder? Aanschaf en installatie van een nieuwe keuken zijn duidelijk, maar reken je ook het elektra- en leidingwerk bijv. mee en de sloop? Die posten zijn nooit op zo'n manier gespecificeerd door de aannemer. D.w.z., er was geen post 'sloop keuken'.
Heb je een Funda account?quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:43 schreef Candaasje het volgende:
Spannend @:ueberduitser !
Hier vanmiddag 'het' gesprek met financieel adviseur. Morgen taxatie eigen woning. Vandaag of morgen tekenen.
En ondertussen aan het bedenken wat we in welke volgorde en hoe willen gaan doen, qua kluswerk.
Oh en natuurlijk na het tekenen ook een topic op Fok openen![]()
Het lijkt alweer langer geleden, maar pas vorige week werd ons bod geaccepteerd, het gaat snel
Wat zonde dat dat andere huis spaakgelopen is, hypotheekvrij kunnen gaan wonen en voor jezelf kunnen beginnen zou wel helemaal super zijn!quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:02 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Helaas is deze ontwikkeling heeeeelemaal spaak gelopen![]()
Lang verhaal, maar het komt er op neer dat de verkoper naar het zuiden van het land wil verhuizen, een eigen zaak heeft en de financiering in het zuiden van het land niet voor elkaar krijgt.
Inmiddels hebben we gisteren een bezichtiging gehad in een dorp bijna 70km verderop. Wat kleinere woning dan we nu hebben, maar wel helemaal vrij met heel ruim uitzicht.
[ afbeelding ]
Moet het e.e.a. aan gebeuren, maar daar is de koopprijs dan ook naar.![]()
Het bijzonder fijne aan deze plek is, dat we, als we een heel klein beetje oppassen, we hypotheekvrij kunnen gaan wonen daar. Na de verkoop van onze eigen woningen houden we zo'n ¤210k over, met een hypotheek nu van nog geen ¤140k bied dat hele mooie perspectieven. De kans voor mij om uit loondienst te gaan en zelfstandige iets hier in Duitsland te beginnen.
Vrijdag moeten we een bod uitbrengen, maar we hebben nog niet 100% besloten dat we er voor gaan. Het is een beslissing die voor ons hele gezin grote gevolgen heeft.
Jaaaa en topicquote:Op donderdag 17 maart 2022 11:43 schreef Candaasje het volgende:
Spannend @:ueberduitser !
Hier vanmiddag 'het' gesprek met financieel adviseur. Morgen taxatie eigen woning. Vandaag of morgen tekenen.
En ondertussen aan het bedenken wat we in welke volgorde en hoe willen gaan doen, qua kluswerk.
Oh en natuurlijk na het tekenen ook een topic op Fok openen![]()
Het lijkt alweer langer geleden, maar pas vorige week werd ons bod geaccepteerd, het gaat snel
Ah, slim!quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je een Funda account?
Als je jullie huisje zelf gaat verkopen dan het mailadres dat je ook voor je funda-account gebruikt doorgeven aan de makelaar, dan kun je bezoekersstatistieken op Funda bekijken
Toch gezellig, komt John Williams langs, jij mag in de camper.quote:Op donderdag 17 maart 2022 12:09 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Jup, anders eindigen we straks nog op TV met 'Help, mijn Candaasje is klusser!'
Paar gipsplaten tegen het plafond en klaarquote:Op donderdag 17 maart 2022 13:12 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Toch gezellig, komt John Williams langs, jij mag in de camper.
Je vriend moet dan aan het werk met de klusjes mannen
Waarom denk je dat je radiatoren nodig hebt tot de vloerverwarming goed is ingeregeld? Hoe lang denk je dat dat duurt?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 16:21 schreef MaJo het volgende:
We hebben besloten om door het hele huis vloerverwarming te nemen zodat we in de toekomst op dat vlak klaar zijn voor een warmtepomp. Nu zegt de aannemer dat alle radiotoren dan verwijderd kunnen worden. Is dat wel slim om dat meteen te doen? Zelf neig ik ernaar om ze eerst nog te laten hangen voor het geval de vloerverwarming nog niet afdoende werkt/goed ingesteld staat. Zijn argument is dat ze er allemaal af moeten om de muren te stucen en het weer extra geld kost om ze terug te hangen. Wat is wijsheid?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |