abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203992533
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_203992537
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 04:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Jammer dit was een topic van puur tactisch bespreken van het verloop vd oorlog.
Maar ik zie weer alleen propoganda.
Materiële verliezen mogen wat mij betreft best af en toe gedropt worden hier alleen zijn ze inderdaad niet altijd even relevant voor het tactische verloop van zo'n oorlog. Dat een slagschip wordt gezonken heeft momenteel 0 invloed.
pi_203992567
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Materiële verliezen mogen wat mij betreft best af en toe gedropt worden hier alleen zijn ze inderdaad niet altijd even relevant voor het tactische verloop van zo'n oorlog. Dat een slagschip wordt gezonken heeft momenteel 0 invloed.
Militair valt er naast de enorme verliezen die Rusland maakt heel weinig te analyseren. De Russen lijken vast te zitten, komen bijna overal niks vooruit. Maar hoe dat komt weten wij ook niet precies. Weigeren de ongemotiveerde hongerlijdende soldaten verder te gaan en zien we daarom al die generaals aan het front?

Feit is dat Kiev al 7 dagen omsingeld dreigt te worden en de Russen zijn nog exact even ver als 7 dagen geleden. Alleen in het zuiden is er wat progressie gemaakt, in het oosten hebben de Russen zelfs weer wat terrein verloren.

En dan zijn de verliezen plots wel interessant in de tactische analyse. Rusland had al te weinig ingezet om het land te veroveren, als je dan 700 voertuigen waaronder 115 tanks kwijt bent zonder een beetje progressie wordt dat er niet beter op. Ja, Oekraïne zal ook veel hebben verloren, maar volgens mij hebben die sinds het begin van de oorlog aan materiaal meer nieuw binnen gekregen dan verloren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 8 maart 2022 @ 07:15:29 #4
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_203992572
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dit is ook wel een prima overzicht.

Nog een update over Mariupol, daar lijkt de situatie problematisch te worden.
https://reliefweb.int/rep(...)pped-russian-assault
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 07:48:11 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203992711
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Militair valt er naast de enorme verliezen die Rusland maakt heel weinig te analyseren. De Russen lijken vast te zitten, komen bijna overal niks vooruit. Maar hoe dat komt weten wij ook niet precies. Weigeren de ongemotiveerde hongerlijdende soldaten verder te gaan en zien we daarom al die generaals aan het front?

Feit is dat Kiev al 7 dagen omsingeld dreigt te worden en de Russen zijn nog exact even ver als 7 dagen geleden. Alleen in het zuiden is er wat progressie gemaakt, in het oosten hebben de Russen zelfs weer wat terrein verloren.

En dan zijn de verliezen plots wel interessant in de tactische analyse. Rusland had al te weinig ingezet om het land te veroveren, als je dan 700 voertuigen waaronder 115 tanks kwijt bent zonder een beetje progressie wordt dat er niet beter op. Ja, Oekraïne zal ook veel hebben verloren, maar volgens mij hebben die sinds het begin van de oorlog aan materiaal meer nieuw binnen gekregen dan verloren.
Het is zeer lastig om in te schatten wat de verliezen aan beide zijden zijn. Om hiervoor Twitter of Tiktok te gebruiken is erg onbetrouwbaar. Oekraïne is in ieder geval het meest effectief in beeldvorming via social media, maar dat zegt dus niks over werkelijk militaire verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen 3x zoveel militaire capaciteit verloren zouden hebben dan de Oekraïners, zeker niet omdat ze toch relatief luchtoverwicht hebben.
Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat de Russen niet verder komen als ze zouden willen, dus dat Oekraïne ze effectief voor zulke lange tijd blokkeert. Ik denk eerder dat Putin er niet op zit te wachten om een stad als Kiev in te nemen, wat een militaire nachtmerrie is, en dat dat beruchte konvooi gewoon heel lang heeft staat af te wachten, en dat de inname wel of niet van Kiev gewoon een onderhandelings-item is. Het is in ieder geval iets waar beide partijen niet op zitten te wachten.
The End Times are wild
pi_203992742
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is zeer lastig om in te schatten wat de verliezen aan beide zijden zijn. Om hiervoor Twitter of Tiktok te gebruiken is erg onbetrouwbaar. Oekraïne is in ieder geval het meest effectief in beeldvorming via social media, maar dat zegt dus niks over werkelijk militaire verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen 3x zoveel militaire capaciteit verloren zouden hebben dan de Oekraïners, zeker niet omdat ze toch relatief luchtoverwicht hebben.
Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat de Russen niet verder komen als ze zouden willen, dus dat Oekraïne ze effectief voor zulke lange tijd blokkeert. Ik denk eerder dat Putin er niet op zit te wachten om een stad als Kiev in te nemen, wat een militaire nachtmerrie is, en dat dat beruchte konvooi gewoon heel lang heeft staat af te wachten, en dat de inname wel of niet van Kiev gewoon een onderhandelings-item is. Het is in ieder geval iets waar beide partijen niet op zitten te wachten.
Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat ze momenteel bewust in het oosten geen stap vooruit komen, terwijl ze toch in elk geval Oost-Oekraïne als bufferstaat willen hebben. Het lijkt er gewoon op dat ze niet beter kunnen. Het Russische leger stelt blijkbaar erg weinig voor.

En nee, ik gebruik ook geen twitter of tiktok oid, maar bijvoorbeeld het vaak betrouwbaar gebleken Bellingcat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 8 maart 2022 @ 08:01:12 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203992778
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat ze momenteel bewust in het oosten geen stap vooruit komen, terwijl ze toch in elk geval Oost-Oekraïne als bufferstaat willen hebben. Het lijkt er gewoon op dat ze niet beter kunnen.
Ik denk dat qua materieel Rusland en Oekraine wel vergelijkbaar zijn. Wat moreel betreft zullen de Oekraïners wel superieur zijn en zij hebben natuurlijk ook het voordeel van de thuiswedstrijd.
Dan nog zijn de verliesverhoudingen zoals ze nu gerapporteerd worden niet erg waarschijnlijk. Goed gemotiveerd of niet, niemand wil natuurlijk sneuvelen.
Ook dient deze inval vooral om Oekraine aan de onderhandlingstafel te krijgen (en zo uit de NAVO en de Donbas). Dan kan het als overbodig gezien worden om (kostbaar!) heel Oekraine in te nemen, de dreiging is al voldoende. Ik denk niet dat als Rusland echt zou willen, ze niet sneller terrein zouden kunnen winnen.
Dat met die vrijwilligers en al die verschillende wapens uit heel Europa klinkt natuurlijk aardig, maar dat zijn niet opeens getrainde legereenheden die gecoordineerd kunnen optreden. Zeker gewoon in het veld met gemechaniseerde eenheden kun je daar niet zo veel mee. Die houden geen Russische gemechaniseerde eenheden tegen.

quote:
En nee, ik gebruik ook geen twitter of tiktok oid, maar bijvoorbeeld het vaak betrouwbaar gebleken Bellingcat.
Bellingcat is al heel wat realistischer dan wat je op twitter e.d. ziet, maar m.i. ook niet echt objectief.
The End Times are wild
pi_203992919
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Precies wat ik ook denk.
Vakman pur sang
pi_203992938
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niks vooruit vind ik wel wat overdreven, er zijn nog vrijwel elke dag verschuivingen in het front.

Wel ben ik het met je eens dat Rusland exceptioneel veel materiaal lijkt te verliezen. Hoe dat komt weet ik niet maar dramatisch is het wel.

Hoe kom je er overigens bij dat er terrein in het oosten verloren is?
pi_203992952
@Hanca Ik zie trouwens nauwelijks POW's, en vaak is dat toch wel een van de belangrijkste aanwijzingen voor een ongemotiveerd leger. Dus zo ontzettend slecht zal het met die motivatie nou ook weer niet zitten.
pi_203993028
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Hanca Ik zie trouwens nauwelijks POW's, en vaak is dat toch wel een van de belangrijkste aanwijzingen voor een ongemotiveerd leger. Dus zo ontzettend slecht zal het met die motivatie nou ook weer niet zitten.
Die mag je officieel niet rond paraderen. Dat zal deels de reden zijn.
Dat de Russen zich inhouden om de steden niet in te gaan snap ik nog enigszins maar hun hele omcirkeling lijkt te mislukken en dat zouden ze toch aan de onderhandelingstafel ook goed uitkomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203993061
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Hoe kom je er overigens bij dat er terrein in het oosten verloren is?
Eerdere kaartjes lieten grotere stukken Russisch gebied zien bij de seperatistische gebieden, er zijn daar ook wel meldingen geweest van terugveroveringen door Oekraïne.

Als het Poetin om onderhandelingen ging (en die kans vind ik ook best groot), zou hij zijn positie met het omsingelen van Kiev en veroveren van een groot stuk van Oost-Oekraïne enorm versterken. Dan heeft Oekraïne weinig meer te willen. Maar dat lukt de Russen dan weer niet.
pi_203993108
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerdere kaartjes lieten grotere stukken Russisch gebied zien bij de seperatistische gebieden, er zijn daar ook wel meldingen geweest van terugveroveringen door Oekraïne.

Als het Poetin om onderhandelingen ging (en die kans vind ik ook best groot), zou hij zijn positie met het omsingelen van Kiev en veroveren van een groot stuk van Oost-Oekraïne enorm versterken. Dan heeft Oekraïne weinig meer te willen. Maar dat lukt de Russen dan weer niet.
Dat is juist precies wat wel lukt??
Vakman pur sang
pi_203993139
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Volgens die Finse kaart (en die zijn uitstekend geïnformeerd) zijn die gebieden juist in handen van Rusland nu en loopt Oekraïne in die sector juist het grootste risico.

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:00:05 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203993229
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 07:53 schreef Hanca het volgende:

Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn.
Beide landen hebben exaxct dezelfde spullen vwb bewapening dus daar zit het verschil niet in.

En het zal de eerste veldslag niet zijn die verloren wordt omdat de tegenstander onderschat wordt... Je moet enorm oppassen met denken dat de uitslag al vaststaat...

Het valt me overigens wel op dat mensen erg gevoelig zijn voor propaganda van de juiste kant. Kijk bv. naar al die krijgsgevangenen filmpjes, ze worden geslikt als zoete koek terwijl er gewoon een showtje opgevoerd wordt. Krijgsgevangenen zeggen gewoon wat ze verteld wordt . We kennen allemaal het verhaal van de Britse piloten tijdens de eerste Golfoorlog nog wel...

Daarnaast is dit feitelijk wel een overtreding van het HOR, iedereen gaat over de flits van de zg. "clusterbommen" etc. wat weer een klok klepel verhaal is maar nu vindt iedereen het allemaal prima.
pi_203993248
Osinga dan maar weer eens, voor de zoveelste keer. Zoals altijd genuanceerd. Hij geeft inderdaad ook aan dat het allemaal traag gaat en dat de Russen veel tegenslagen hebben maar blijft ook een slag om de arm houden over de gevolgen. Ook de onderhandelingen moeten we volgens hem voorlopig niet teveel van verwachten.

https://www.nporadio1.nl/(...)-tien-doden-gevallen
pi_203993260
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Beide landen hebben exaxct dezelfde spullen vwb bewapening dus daar zit het verschil niet in.

En het zal de eerste veldslag niet zijn die verloren wordt omdat de tegenstander onderschat wordt... Je moet enorm oppassen met denken dat de uitslag al vaststaat...

Het valt me overigens wel op dat mensen erg gevoelig zijn voor propaganda van de juiste kant. Kijk bv. naar al die krijgsgevangenen filmpjes, ze worden geslikt als zoete koek terwijl er gewoon een showtje opgevoerd wordt. Krijgsgevangenen zeggen gewoon wat ze verteld wordt . We kennen allemaal het verhaal van de Britse piloten tijdens de eerste Golfoorlog nog wel...

Daarnaast is dit feitelijk wel een overtreding van het HOR, iedereen gaat over de flits van de zg. "clusterbommen" etc. wat weer een klok klepel verhaal is maar nu vindt iedereen het allemaal prima.
Krijgsgevangenen mogen niet geïnterviewd worden?
pi_203993291
Leuk artikel van Christ Klep. Prima analyse weer.

quote:
Defensiedeskundige Christ Klep: ‘Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu’

Ruim anderhalve week na de invasie van Rusland in Oekraïne is er nog geen beslissende slag uitgedeeld door de Russen. Militair historicus en defensiedeskundige Christ Klep duidt de stand van zaken. ‘Het Russische leger heeft al behoorlijke klappen te verduren gekregen.’

Kyiv en andere grote Oekraïense steden zijn nog altijd in handen van de Oekraïners. Wat zegt dat u?

‘We dachten dat de doctrine van het Russische leger, namelijk het uitdelen van de eerste klap, hun grote kracht is. Meer en meer blijkt dat ze niet in staat zijn om dat gericht uit te voeren. Dat heeft te maken met de slechte kwaliteit van spullen en de militairen. De doctrine van een blitzkrieg vereist hele goede coördinatie. Je moet in staat zijn 200.000 man te bevoorraden en in positie te brengen. Zoiets moet tot in detail voorbereid worden en ik vraag me langzaam maar zeker af of de Russen die kwaliteit wel hebben. Ze hebben relatief veel gevechtssoldaten, maar veel minder eenheden voor ondersteuning zoals de genie (militaire bouwers, red.), het medische korps en bevoorradingstroepen. Daarbij komt dat nog steeds veel dienstplichtigen meevechten in het leger, die zeer gedemotiveerd zijn. Geen slechtere plek voor dienstplichtigen dan het Russische leger.’

Volgens president Poetin verloopt alles nog volgens plan.

‘Dat klopt natuurlijk niet. Het Russische leger heeft al behoorlijke klappen te verduren gekregen. Hoe langer het Oekraïense leger kan terugvechten, hoe beter ze het gaan doen. De beste manier om je vijand te leren kennen is door ertegen te vechten en dat doet het Oekraïense leger nu. Ze leren nu hoe ze konvooien moeten aanvallen en helikopters uit de lucht moeten schieten. Dat leer je alleen in de praktijk. Als ze dat een paar weken kunnen volhouden, hebben de Russen een zeer gemotiveerde tegenstander die ook nog eens weet wat hij doet. Uiteindelijk zullen de Oekraïners wel wat verliezen gaan incasseren, maar dan begint de oorlog pas. Dat hebben de Amerikanen ontdekt tijdens de oorlog in Irak. Bij de verovering incasseerden ze twintig slachtoffers en vervolgens duizenden bij de guerrillaoorlog.’

De laatste dagen worden humanitaire corridors gecreëerd waardoor burgers kunnen vluchten. Die corridors werden al meerdere keren geschonden door de Russen. Hoe kijkt u daarnaar?

‘Van de Russen hoeft dat ons niet te verbazen, hetzelfde hebben ze in Syrië, Tsjetsjenië en Georgië gedaan. Hoe cru het ook klinkt: voor Poetin zijn burgers onderdeel van de oorlog en het slagveld. In het Westen scheiden we dat, maar het Russische leger heeft daar geen enkele boodschap aan. Zij zullen eerder kijken hoe ze de corridor kunnen gebruiken om het de vijand nog lastiger te maken. Elk humanitair aspect wordt gezien als iets wat ze kunnen gebruiken voor de oorlogsvoering.’

De Oekraïense president Zelensky herhaalde zondag dat westerse landen steviger sancties tegen Rusland moeten invoeren. Heeft hij een punt?

‘Ja. Hij weet dat hij geen NAVO-interventie krijgt en dus zijn sancties gericht op het militaire aspect nodig. Als bijvoorbeeld sancties gericht op de wapenindustrie worden ingevoerd en daardoor wapenvoorraden opdrogen, wordt Poetin ook echt militair getroffen. Dus ik begrijp heel goed dat Zelensky zegt: om de Russen ook op het slagveld te treffen, zul je ze harder aan moeten pakken. Of het ook gebeurt, betwijfel ik. Ik heb meer hoop op snelle levering van antitankwapens en luchtdoelrakketten, die heel effectief blijken. Daarvan zijn er duizenden beloofd. Als die daadwerkelijk in Kyiv geleverd worden, gaan de Russen het nog behoorlijk moeilijk krijgen.’

Wanneer komt het tot militair ingrijpen van de NAVO, denkt u?

‘Als Rusland ooit de Baltische staten aan zou vallen, dan zal artikel 5 van de NAVO ingeroepen worden, waarin staat dat als een van de lidstaten aangevallen wordt, alle lidstaten aangevallen worden en elkaar moeten helpen. Als het Amerikaanse leger mee gaat vechten, is er geen enkele kans dat de Russen dat militair gezien kunnen winnen. Het Russische leger heeft al moeite om Oekraïne onder controle te krijgen, dat zes keer zo weinig inwoners heeft.’

Acht u het mogelijk dat Poetin onder druk van grote verliezen en de gevolgen van de economische sancties de oorlog afbreekt?

‘Poetin zoekt altijd naar een uitweg, dus dat is een optie. Een van de opties die weleens genoemd worden, is dat hij stopt als hij het oostelijke deel van de Dnjepr heeft veroverd en dan zegt: ik heb mijn doelen bereikt. Het is niet uitgesloten, maar het lijkt er nu op dat hij voor heel Oekraïne gaat.’

Wat is uw verwachting van de komende weken? Is een beslissende slag nabij?

‘De komende weken blijven we zien wat we nu zien. Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu. Ze zullen meter voor meter oprukken. Als ze binnen vier à vijf weken geen controle hebben in Oekraïne of het Oekraïense leger niet verslagen hebben, verwacht ik een omslagpunt. Het Russische leger gaat door de westerse hulp dan zo veel klappen krijgen dat je gaat afvragen of ze het blijven volhouden. Mocht het niet lukken om Oekraïne te verslaan, dan zou dat weleens reden kunnen zijn van de militaire en inlichtingenkliek rond Poetin om te zeggen: dit accepteren we niet meer, je moet vertrekken.’
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:13:02 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203993328
quote:

[..]

Mensen horen inderdaad heel graag wat ze het liefste horen. Gelukkig werken deze FOK!-ers niet binnen de intel, want het gaat er niet om wat je wil horen maar wat feitelijk is.
The End Times are wild
pi_203993348
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is juist precies wat wel lukt??
Nee, dat lukt dus helemaal niet. Kijk gewoon eens objectief naar de kaartjes van nu en de laatste 7/8 dagen, dan zie je dat ze op beide gebieden weinig tot niks opschieten.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:17:33 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:18:50 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203993389
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat lukt dus helemaal niet. Kijk gewoon eens objectief naar de kaartjes van nu en de laatste 7/8 dagen, dan zie je dat ze op beide gebieden weinig tot niks opschieten.
De vraag is hoe dat komt. Jij gaat er vanuit dat de Russen graag terrein willen willen en dat de Finnen ze effectief blokkeren. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, er kan ook een politieke reden aan ten grondslag liggen
The End Times are wild
pi_203993423
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
De vraag is hoe dat komt. Jij gaat er vanuit dat de Russen graag terrein willen willen en dat de Finnen ze effectief blokkeren. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, er kan ook een politieke reden aan ten grondslag liggen
Ja, dat noemde ik ook als aannames, niet als feiten. Maar ik zie geen reden voor Rusland om Kiev niet te willen omsingelen, bijvoorbeeld. Ze winnen enorm als ze dat wel doen. Ze winnen ook enorm als ze wel het gebied tot de Dnjepr zouden veroveren. Dat versterkt beide hun onderhandelingspositie zo verschrikkelijk, er is geen tactische reden te verzinnen om het niet te doen.

Zke ook wat Christ Klep zegt, de Russen kunnen niet beter.
pi_203993428
quote:

[..]

Kuch, *westerse AT en AA*. En voor de oorlog had rusland overduidelijk de betere wapens. Ukraine had bijv verouderde export versies. Kijk naar de lijsten van voor de oorlog. Oekraine had bijv nauwelijks/geen aanvalshelicopters IIRC.

Rusland zit diep in vijandelijk gebied vast op de wegen, aanvoerlijnen zijn extreem kwetsbaar. Met ~200.000 soldaten hou je niet een land van 44 miljoen inwoners onder controle.
Irak en Afghanistan hadden minder dan 40 miljoen inwoners, en het VS leger was *ietsjes* beter bevoorraad.
pi_203993452
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat noemde ik ook als aannames, niet als feiten. Maar ik zie geen reden voor Rusland om Kiev niet te willen omsingelen, bijvoorbeeld. Ze winnen enorm als ze dat wel doen. Ze winnen ook enorm als ze wel het gebied tot de Dnjepr zouden veroveren. Dat versterkt beide hun onderhandelingspositie zo verschrikkelijk, er is geen tactische reden te verzinnen om het niet te doen.
Heb je het artikel van Klep hierboven gelezen?

‘Poetin zoekt altijd naar een uitweg, dus dat is een optie. Een van de opties die weleens genoemd worden, is dat hij stopt als hij het oostelijke deel van de Dnjepr heeft veroverd en dan zegt: ik heb mijn doelen bereikt. Het is niet uitgesloten, maar het lijkt er nu op dat hij voor heel Oekraïne gaat.’

Wat is uw verwachting van de komende weken? Is een beslissende slag nabij?

‘De komende weken blijven we zien wat we nu zien. Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu. Ze zullen meter voor meter oprukken. Als ze binnen vier à vijf weken geen controle hebben in Oekraïne of het Oekraïense leger niet verslagen hebben, verwacht ik een omslagpunt. Het Russische leger gaat door de westerse hulp dan zo veel klappen krijgen dat je gaat afvragen of ze het blijven volhouden. Mocht het niet lukken om Oekraïne te verslaan, dan zou dat weleens reden kunnen zijn van de militaire en inlichtingenkliek rond Poetin om te zeggen: dit accepteren we niet meer, je moet vertrekken.’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')