abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 10:30:42 #1
375570 crew  Cyan9
pi_203980362


Er is iets in Zweden wat elk jaar best wel leeft onder de bevolking. Maar niet alleen daar, nee nee, het leeft zelfs buiten het land. Je zou kunnen zeggen dat er fans zijn in heel Europa, of zelfs wereldwijd. En elk jaar opnieuw wordt er reikhalzend uitgekeken naar een lijst, een lijst met namen, een lijst waar de gelukkigen opstaan die dit jaar de kans krijgen om mee te doen aan een groot muzikaal evenement. Een evenement die elk jaar weer grootser is (of probeert te zijn) dan de vorige. Laten we er niet meer omheen draaien, het gaat natuurlijk over het Melodifestivalen. Iedereen wil hier aan meedoen, en de genen die zeggen niet te willen staat glashard te liegen. Hier winnen is het einddoel, dan weet je dat je het gemaakt hebt. Oh ja, en je mag dan meedoen aan het Eurovisie Songfestival, leuke bijkomstigheid. :+

Maar zonder gekheid, Melodifestivalen is een hele goede nationale voorronde, het is niet voor niks in eigen land enorm populair, en wordt dus ook massaal gevolgd door Eurovisie fans in het buitenland. Bij het Melodifestivalen denk je eigenlijk standaard meteen aan kwaliteit, en door de sterke opzet gebeurt het maar zelden dat er een nummer wint dat op het songfestival zelf geen enkele kans maakt. Of altijd het beste nummer wint is een tweede, maar dat geldt voor elk land en elke nationale voorronde.

Er is echter ook kritiek, en dat neemt de laatste jaren best wel toe. Het speelt al langer dat er altijd slechts maar enkele nummers lijken te zijn die meedoen voor de winst (de rest is "opvul materiaal"), maar vooral de opmerkingen over dat er wel heel veel plastic-fantastic over geproduceerde nummers meedoen nemen erg toe. De Eurovisie fans lijken een beetje klaar te zijn met telkens hetzelfde geluid en concept, en dat is ook terug te zien in de televotingresultaten op het songfestival zelf. Als laatste is er de hoeveelheid terugkerende namen, wat soms echt bizar hoog ligt. Het lijkt er een beetje op dat nieuwe namen weinig kans krijgen om hun geluid te laten horen, en dat is jammer. Zweden staat bekend om een levendige muziekindustrie, het zou fijn zijn om dat ook terug te zien in de nationale voorronde. Aan de andere kant geldt natuurlijk ook dat het een soort van traditie is geworden, het heeft ook zo z'n charme.

Het is inmiddels tijd voor de 62ste editie van het Melodifestivalen, natuurlijk weer georganiseerd door de Zweedse omroep SVT. Het wordt dit jaar gepresenteerd door Oscar Zia, die al vaker op het Melodifestivalen podium heeft gestaan, maar dan als deelnemer. Voor de vorige editie was er het een en ander aangepast vanwege corona, maar er zijn geruchten dat er deze keer weer terug wordt gegrepen naar voorrondes in verschillende steden. Er zijn zoals altijd weer zes shows, vier voorrondes, Andra Chansen (een herkansingsronde die dit jaar een vijfde voorronde wordt genoemd, maar wat ik weiger te accepteren), en de finale. Deze laatste is op 12 maart, in Stockholm. De voorrondes en Andra Chansen zijn gepland in (op volgorde) Malm, Gothenburg, Linkping, Lidkping en het spannende rnskldsvik.

Voor wie het even vergeten is, Melodifestivalen is als volgt opgezet:

* Er zijn vier voorrondes waarin zeven deelnemers het tegen elkaar opnemen. De twee die het beste scoren plaatsen zich rechtstreeks voor de finale, de nummer drie en vier gaan naar de herkansingsronde.
* Na de vier voorrondes is het tijd voor de herkansingsronde, Andra Chansen. De acht acts die deze ronde hebben gehaald worden in twee groepen ingedeeld, en treden opnieuw op. De nummers 1 en 2 van deze groepen komen ook in de finale terecht.
* In de finale staan uiteindelijk 12 artiesten, die zingen om de winst en een plekje op het Eurovisie podium.

En wie doen er dan allemaal mee dit jaar? De SVT is as we speak (26 november voor de latere lezers) begonnen met het bekend maken van de artiesten en de songtitels. Er zijn 14 deelnemers bekend gemaakt, de rest volgt als het goed is op drie december. Hieronder volgt een mooi lijstje van de deelnemers van dit jaar:
(Dit lijstje wordt aangevuld.)

1. Anders Bagge – “Bigger Than The Universe”
2. Cazzi Opeia – “I Can’t Get Enough”
3. Omar Rudberg – “Moving Like That”
4. Klara Hammarstrm – “Run To The Hills”
5. Tribe Friday – “Shut Me Up”
6. John Lundvik – “nglavakt”
7. Cornelia Jakobs – “Hold Me Closer”

8. Niello & Lisa Ajax – “Trot du att jag bryr mig”
9. Faith Kakembo – “Freedom”
10. LIAMOO – “Bluffin”
11. Linda Bengtzing – “Fyrfaldigt hurra!”
12. Samira Manners – “I Want To Be”
13. Danne Strhed – “Hallabaloo”
14. THEOZ – “Som du vill”

15. Shirley Clamp - "Let There Be Angels"
16. Lillasyster - "Till Our Days Are Over"
17. Lisa Miskovsky - "Best To Come"
18. Angelino - "The End"
19. Tone Sekelius - "My Way"
20. Robin Bengtsson - "Innocent Love"
21. Malin Christin - "Synd om dig"

22. Alvaro Estrella - "Suave"
23. Malou Prytz - "Bananas"
24. Tenori - "La Stella"
25. Anna Bergendahl - "Higher Power"
26. MEDINA - "In i dimman"
27. Browsing Collection - "Face In The Crowd"
28. Lancelot - "Lyckligt slut"





Het enige wat je nu nog moet weten is wanner je klaar moet gaan zitten voor dit alles. We beginnen op 5 februari met de eerste voorronde in Malm, en eindigen dus op 12 maart in Stockholm. Voor het beluisteren van de nummers moeten we waarschijnlijk nog wel even geduld hebben, de SVT zet ze meestal pas vlak voor de betreffende voorronde online. Hebben we nog iets om naar uit te kijken.

:s)
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 10:31:12 #2
375570 crew  Cyan9
pi_203980369
Eindelijk een deeltje twee. Dit topic is wel eens harder gegaan.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_203980450
Gewoon een prima finale, ik vind dat lied van Theoz ook nog steeds erg leuk _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_203981918
twitter
  maandag 7 maart 2022 @ 13:32:06 #5
478909 molloot200
alles muziek.
pi_203982726

Recap in de volgorde zoals het zaterdag ook zal zijn
pi_203982991
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:32 schreef molloot200 het volgende:

Recap in de volgorde zoals het zaterdag ook zal zijn
Het is wel echt bijna knap hoe Zweden vaak hun liedjes op een bekende track kan laten lijken, maar dan net afwijkt he.

Lundvik blijft voor mij "Hoe het Danst" en Medina doet me in alles aan "Bella Ciao" denken _O-

en dankzij een ander forum weet ik ook eindelijk waar ik Klara Hammerstrom op vind lijken: Thunder van Gabri Ponte :Y

[ Bericht 8% gewijzigd door TheVulture op 07-03-2022 15:32:36 ]
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 16:52:46 #7
375570 crew  Cyan9
pi_203985517
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 13:48 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Het is wel echt bijna knap hoe Zweden vaak hun liedjes op een bekende track kan laten lijken, maar dan net afwijkt he.

Lundvik blijft voor mij "Hoe het Danst" en Medina doet me in alles aan "Bella Ciao" denken _O-

en dankzij een ander forum weet ik ook eindelijk waar ik Klara Hammerstrom op vind lijken: Thunder van Gabri Ponte :Y
Vergeet Liamooo niet (of hoe je z'n naam ook precies schrijft), zijn nummer lijkt ook heel erg op een ander nummer. Ik ben er alleen nog steeds niet achter welke.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_203986076
Ik denk met het huidige deelnemersveld dat de ESF-jury’s ook wel heel enthousiast van Liamoo zouden worden. En dan nog 21 punten van de televoters erbij, dan heb je toch de Top 10 te pakken.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_203986088
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:45 schreef Fred_B het volgende:
Ik denk met het huidige deelnemersveld dat de ESF-jury’s ook wel heel enthousiast van Liamoo zouden worden. En dan nog 21 punten van de televoters erbij, dan heb je toch de Top 10 te pakken.
never forget _O-
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_203991860
Er stemt dit jaar weer eens een Nederlandse jury mee
twitter
  maandag 7 maart 2022 @ 23:50:45 #11
478909 molloot200
alles muziek.
pi_203991879
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:45 schreef Funhouse het volgende:
Er stemt dit jaar weer eens een Nederlandse jury mee
[ twitter ]
Daar zit bij Melfest Cornald Maas altijd in.

Oh wee als die Anders Bagge hoog zet, ;(
pi_203998140
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:50 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Daar zit bij Melfest Cornald Maas altijd in.

Oh wee als die Anders Bagge hoog zet, ;(
Zag volgens mij een tweet van hem langskomen waarin hij ontkende dit keer de punten te geven :)
Er is nog hoop.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_203998167
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:09 schreef koffieleuk het volgende:

[..]
Zag volgens mij een tweet van hem langskomen waarin hij ontkende dit keer de punten te geven :)
Er is nog hoop.
Volgens mij zat hij wel in de jury, maar was hij geen puntengever. Voor spokesperson zag ik de naam van Nikkie passeren.

Beide berichten wel met een betrouwbaarheid van Ditjes en Datjesniveau.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 08:59:21 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204007480

Anders lijkt het goed te doen in een bepaalde leeftijdsgroep
pi_204007553
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:59 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Anders lijkt het goed te doen in een bepaalde leeftijdsgroep
*iets over niet Anders hebben verwacht*
Zou m'n moeder ook wel zo zien reageren, als ze Melfest keek en Facebook had :)
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_204007611
Heb steeds zo’n voorgevoel dat Zweden iets raars gaat doen zaterdag.
  woensdag 9 maart 2022 @ 09:17:58 #18
478909 molloot200
alles muziek.
pi_204007633
quote:
10s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:15 schreef Em31 het volgende:
Heb steeds zo’n voorgevoel dat Zweden iets raars gaat doen zaterdag.
Nou ja Anders kiezen zou niet “raar” zijn of zo, gezien hoe veel ze in dat land van hem lijken te houden.
pi_204007648
Heel eerlijk, het zou voor S10 wel beter uitkomen als Cornelia niet wordt gekozen :@
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_204007649
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:17 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Nou ja Anders kiezen zou niet “raar” zijn of zo, gezien hoe veel ze in dat land van hem lijken te houden.
Nee maar meer dat je eventueel een winnaar kan kiezen of je eerst nog maar af moet wachten of je de finale haalt.
pi_204007694
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:20 schreef Em31 het volgende:

[..]
Nee maar meer dat je eventueel een winnaar kan kiezen of je eerst nog maar af moet wachten of je de finale haalt.
In dit deelnemersveld zou Anders waarschijnlijk gewoon linkerrijtje scoren. Bij het ESF kijken en jureren ook genoeg oudere mensen :P

Maar met de stemmethode die Zweden gebruikt zou het me zeer verbazen als Cornelia bewust weggestemd wordt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 09:32:45 #22
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_204007753
twitter
pi_204007772
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:32 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
_O-
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  ESF Reporter woensdag 9 maart 2022 @ 09:46:29 #24
87554 Cee
Welluk?
pi_204007862
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:20 schreef TheVulture het volgende:
Heel eerlijk, het zou voor S10 wel beter uitkomen als Cornelia niet wordt gekozen :@
Is wel zo, maar ik vind zeker dit jaar elk lied dat ik vrijwillig nog zou afluisteren op spotify een welkome toevoeging. :@
  ESF Reporter woensdag 9 maart 2022 @ 09:47:54 #25
87554 Cee
Welluk?
pi_204007877
quote:
10s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:15 schreef Em31 het volgende:
Heb steeds zo’n voorgevoel dat Zweden iets raars gaat doen zaterdag.
Waar twee honden (Cornelia en Anders) vechten om een been, loopt de ander (Medina) er mee heen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')