Ziek melden wil zeggen 'niet in staat tot werken' die dag/periode.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben. Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee? Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dat snappen een heleboel werkgevers niet.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Ziek melden wil zeggen 'niet in staat tot werken' die dag/periode.
Wellicht wel in staat tot sporten.
Rest is aan de bedrijfsarts, niet aan de werkgever.
Klaar.
Daarnaast helpt vertrouwen in je medewerkers en af en toe eens gewoon interesse tonen in elkaar een stuk beter dan loeren, wantrouwen en oordelen
Dat kan heel duur wordenquote:Op maandag 7 maart 2022 09:50 schreef investeerdertje het volgende:
Is het niet handiger gewoon eens afscheid van elkaar te gaan nemen?
Buiten werktijd, dus heb je geen reet mee te maken.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dit dus.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Klaar.
Daarnaast helpt vertrouwen in je medewerkers en af en toe eens gewoon interesse tonen in elkaar een stuk beter dan loeren, wantrouwen en oordelen
Dat snap ik ook wel, maar dit is zo'n gevalletje 1 dag ziek en meestal op maandag. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Je gaat toch niet direct een bedrijfsarts sturen op de eerste ziektedag?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Klaar.
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
ik betwijfel of een werkgever mag gaan bijhouden in een dossier of je werknemer in zijn vrije tijd wel of niet zou sporten of op een specifieke datum gesport heeft....
dat gaan uitspioneren en vastleggen zonder diens toestemming valt vermoedelijk al onder een schending van iemands privacy
Ja mijne heeft twee wachtdagen dus dat maakt me ook niet uitquote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
In mijn contract is, volgens mij, een wachtdag opgenomen. Daardoor kost het ziekmelden mij geld/vakantiedagen en zal ik het niet zo snel doen.
T is geen 1990 meer.quote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
In mijn contract is, volgens mij, een wachtdag opgenomen. Daardoor kost het ziekmelden mij geld/vakantiedagen en zal ik het niet zo snel doen.
Ja inderdaad heel handig als werkgever.quote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
Klopt.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben.
Direct de arbo inschakelen voor een spoedbezoek, de volgende dag, om 8:30. Ook het sporten doorgevan aan de arbo, MITS! dat via publieke informatie is verkregen. Bijv. facebook posts of publiek toegankelijke sport evenementen.quote:Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee?
In dit soort gevallen? Echt echt wel.quote:Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen.
Zolang jij geen dossier opbouwt, en niet de arbo stuurt, ja.quote:Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
That's not how it worksquote:Op maandag 7 maart 2022 11:02 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.
Dat is dus ook echt niet de bedoeling, zeker als het doel echt is om de medische situatie van je werknemer uit te vogelen. Echter wel iets waar je vanuit werkgeverskant makkelijk mee wegkomt.quote:Op maandag 7 maart 2022 11:23 schreef zatoichi het volgende:
En us er persoonlijk naar vragen nog een optie als ie weer terug is? Kan hij zelf kiezen of hij erop wil reageren, maar, in het geval hij niet ziek was, op zijn minst doorkrijgen dat het niet echt de bedoeling is...
Al ga ik dan wel weer uit van het goede bij mensen...
Zeker wel, wel in de praktijk.quote:
Er zijn misschien meer zaken die het kunnen rechtvaardigen, maar je mag als bedrijf niet zomaar een dossier aanleggen over het privéleven van je werknemer. Dat het op Facebook staat ie geen reden voor een bedrijf om de gegevens maar te mogen verwerken.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:01 schreef Justinn het volgende:
[..]
Zeker wel, wel in de praktijk.
Sterker nog, er zijn zelfs argumenten waar het een duidelijke functie dient. Er zijn in de praktijk meer belangen dan privacy, en soms zelfs belangrijker dan privacy. Dat kan elkaar soms snijden.
edit: zolang je uit gaat van het goede van elkaar is er weinig aan de hand.
Daar ben ik zeker mee eens. 'Registreren' was van mij eigenlijk een verkeerde woordkeuze.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn misschien meer zaken die het kunnen rechtvaardigen, maar je mag als bedrijf niet zomaar een dossier aanleggen over het privéleven van je werknemer. Dat het op Facebook staat ie geen reden voor een bedrijf om de gegevens maar te mogen verwerken.
Tenzij iemand het openlijk op social media post natuurlijk.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
ik betwijfel of een werkgever mag gaan bijhouden in een dossier of je werknemer in zijn vrije tijd wel of niet zou sporten of op een specifieke datum gesport heeft....
dat gaan uitspioneren en vastleggen zonder diens toestemming valt vermoedelijk al onder een schending van iemands privacy
Daarnaast kan je prima herstellen van iets gedurende de dag.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
Je hebt het lekker voor elkaar hequote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben. Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee? Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dan lijkt me dat er al meer mis zit in de arbeidsrelatie dan die ene dag ziektequote:Op maandag 7 maart 2022 10:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar dit is zo'n gevalletje 1 dag ziek en meestal op maandag. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Je gaat toch niet direct een bedrijfsarts sturen op de eerste ziektedag?
Ja. Je mag ze wel vragen naar hun beperkingen. Dus wat ze niet kunnen doen. Toch?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, het is helemaal niet zo dat _omdat_ je dat ergens wel kunt vinden het plots ook toegestaan is dit als werkgever te gaan registreren en daarmee een dossieer op te bouwen...quote:Op maandag 7 maart 2022 11:02 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.
Waarom die underscores??quote:Op maandag 7 maart 2022 13:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal niet zo dat _omdat_ je dat ergens wel kunt vinden het plots ook toegestaan is dit als werkgever te gaan registreren en daarmee een dossieer op te bouwen...
je _mag_ dus als werkgever niet zomaar persoonlijke zaken buiten het werk gaan bijhoudenvabn je werknemers, zonder diens toestemming, ook al _kun_ je die makkelijk opzoeken en vinden.
Dat is toch aan de ARBO-dienst ;-) Bepalen wat een werknemer wel of niet kanquote:Op maandag 7 maart 2022 13:00 schreef Halcon het volgende:
Ja. Je mag ze wel vragen naar hun beperkingen. Dus wat ze niet kunnen doen. Toch?
Zelfs dan niet.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Tenzij iemand het openlijk op social media post natuurlijk.
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er bepaald niet mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben.
Inderdaad. Wie weet had deze persoon 's ochtends een migraine aanval of tijdelijk erg last van zijn/haar darmen. Als je je 's avonds dan weer prima voelt is er geen reden om niet te gaan sporten. Meeste mensen die een goede verstandhouding met hun leidinggevende hebben lichten vaak wel een tipje van de sluier op al mogen ze het volledig geheim houden wat ze hebben.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:42 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Daarnaast kan je prima herstellen van iets gedurende de dag.
Mag dat ook al niet meer?quote:Op maandag 7 maart 2022 13:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is toch aan de ARBO-dienst ;-) Bepalen wat een werknemer wel of niet kan
Zo werkt het in de praktijk natuurlijk vaak genoeg en als alle partijen zich daar prettig bij voelen is daar natuurlijk ook niets op tegen.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er bepaald niet mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mag dat ook al niet meer?
Dan kun je eigenlijk niks meer doen tot het tijd is om de ARBO in te schakelen.
Het is geen insteek, het is een bescherming van de werknemer tegen werkgevers zoals TS en zijn spionerende vriendje. Bij een goede arbeidsrelatie is het natuurlijk niet de praktijk om dit geheim te houden.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er niet bepaald mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.
Ik heb er geen moeite mee het met m'n bedrijfsarts te bespreken, maar een zakelijke relatie gaat dat weinig aan.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:44 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het is geen insteek, het is een bescherming van de werknemer tegen werkgevers zoals TS en zijn spionerende vriendje. Bij een goede arbeidsrelatie is het natuurlijk niet de praktijk om dit geheim te houden.
Ik hoef niet alle details te weten. Maar meer of dat ik kan verwachten dat iemand de dag erop of over 'n paar dagen weer kan werken, desnoods thuis kan werken of dat het iets is waardoor het langer gaat duren.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.
Er mag wel gevraagd worden of de werknemer geheel of gedeeltelijk ziek is, heeft ook te maken met voor hoe groot deel je deze persoon ziek meldt. Praktijk zal het niet vaak voorkomen, gok ik en zal voor kort ziekteverzuim grotendeels 100% ziekte worden gemeld.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.
Dat zijn nu precies de vragen die je wel degelijk kan stellenquote:Op maandag 7 maart 2022 13:50 schreef Halcon het volgende:
Maar meer of dat ik kan verwachten dat iemand de dag erop of over 'n paar dagen weer kan werken, desnoods thuis kan werken of dat het iets is waardoor het langer gaat duren
Of iemand wel thuis kan werken, ook?quote:Op maandag 7 maart 2022 13:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat zijn nu precies de vragen die je wel degelijk kan stellen
Ja hoor, dat zou je prima kunnen scharen onder afspraken die overgenomen moeten worden etc. Waar je wel bij weg wilt blijven is "waarom kan je niet thuis werken"quote:Op maandag 7 maart 2022 13:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Of iemand wel thuis kan werken, ook?
Ook niet aan de hand gehad. Meestal stellen werknemers het zelf voor. "Vandaag dit of dat, ik werk vanuit huis". Prima verder.
Dit zal pas echt er toe doen bij een arbo traject. Dit omdat de loonwaarde en uren dan van toepassing zijn. Dan kom je echt wel bij andere gesprekken uit dan een ziekmelding.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:54 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Er mag wel gevraagd worden of de werknemer geheel of gedeeltelijk ziek is, heeft ook te maken met voor hoe groot deel je deze persoon ziek meldt. Praktijk zal het niet vaak voorkomen, gok ik en zal voor kort ziekteverzuim grotendeels 100% ziekte worden gemeld.
Zeker, een praatje pot kan altijd.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:54 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben blij dat ik ook gewoon persoonlijke gesprekken kan voeren met mijn leidinggevende; net alsof we allebei gewone mensen zijn. Die wel eens een minder dagje hebben of een keertje buiten kantoortijden iets doet, gewoon, omdat het leven niet zo zwart wit is als kantoortijden en wat je wel en niet zou moegen vragen....
Dat laten we eigenlijk altijd aan mensen zelf. Als iemand vindt dat 'ie thuis kan werken, dan doet 'ie dat. En als iemand dat 'n dagje niet kan, dan geen man overboord.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja hoor, dat zou je prima kunnen scharen onder afspraken die overgenomen moeten worden etc. Waar je wel bij weg wilt blijven is "waarom kan je niet thuis werken"
Maar in deze tijd zie ik thuis werken niet echt als een aanpassing.
Nee hoor, je mag het gewoon vragen op het moment dat een medewerker zich ziek meld, daar hoef je een evt. Arbo traject niet voor af te wachten.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit zal pas echt er toe doen bij een arbo traject. Dit omdat de loonwaarde en uren dan van toepassing zijn. Dan kom je echt wel bij andere gesprekken uit dan een ziekmelding.
Dus dan gaat de medewerker zijn loonwaarde en z'n aanwezigheid onderbouwen en komt hij op 23,84%?quote:Op maandag 7 maart 2022 14:04 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nee hoor, je mag het gewoon vragen op het moment dat een medewerker zich ziek meld, daar hoef je een evt. Arbo traject niet voor af te wachten.
Precies dat, ja.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus dan gaat de medewerker zijn loonwaarde en z'n aanwezigheid onderbouwen en komt hij op 23,84%?
Nou, mooi, ik heb nergens gezegd dat je niet mag vragen of de werknemer denkt voor 27.84% ziek te zijn. Ik gaf aan dat het een onzin vraag is omdat de werknemer daar niet over gaat. De vraag is nutteloos. Anders zie ik zo de quote wel (Y)quote:Op maandag 7 maart 2022 14:11 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Precies dat, ja.
Maar volgens mij beweerde jij nogal vol overtuiging dat het niet zou mogen, wat dus incorrect is.
Je antwoorde op Halcon dat het aan de Arbo is om te bepalen wat iemand nog kan doen en dat dat niet door haarzelf gevraagd zou mogen worden. Maar goed, welles/nietes gekissebis.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, mooi, ik heb nergens gezegd dat je niet mag vragen of de werknemer denkt voor 27.84% ziek te zijn. Ik gaf aan dat het een onzin vraag is omdat de werknemer daar niet over gaat. De vraag is nutteloos. Anders zie ik zo de quote wel (Y)
Ik zei dat hij niet naar de beperkingen mocht vragen. Wat neer komt op de klachten. En ik maakte het percentage misschien absurd, maar een werknemer heeft amper een idee of hij 25, 50 of 75% ziek is. Dit is namelijk niet perse afhankelijk van de klachten of van de aanwezige tijd maar ook van inkomstenderving.quote:Op maandag 7 maart 2022 14:18 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Je antwoorde op Halcon dat het aan de Arbo is om te bepalen wat iemand nog kan doen en dat dat niet door haarzelf gevraagd zou mogen worden. Maar goed, welles/nietes gekissebis.
Ik hoop ook dat je begrijpt dat ik sarcastisch was met m'n reactie "precies dat", omdat je het in het absurde trok.
Ik doelde op de mogelijkheid dat er door werknemers misbruik van gemaakt kan worden. Ik kende zulke paupers. Als je zulke collega's hebt kun jij het steeds opknappen. Of (weer) komen opdraven op je vrije dag.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Punt is dat elke wettelijke bescherming die je afschaft meteen misbruikt gaat worden door alle polenuitzenders en tuigwerkgevers aan de onderkant van de arbeidsmarkt…
En die bescherming moet altijd blijven.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:44 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het is een bescherming van de werknemer tegen werkgevers zoals TS en zijn spionerende vriendje. Bij een goede arbeidsrelatie is het natuurlijk niet de praktijk om dit geheim te houden.
De bedrijfsarts zou daar tussen moeten zitten. Die heeft dan alleen conclusies voor de werkgever. Geen redenen.quote:Op maandag 7 maart 2022 16:09 schreef Fe2O3 het volgende:
Qua wetgeving is het heel krom
Je mag niet vragen wat ze hebben
Vragen of ze nog een beetje kunnen werken is al grijs gebied, want je vraagt al indirect naar klachten
Maar van de wet poortwachter moet je ze wel helpen her-intergreren en passend werk zoeken indien van toepassing
Hoe moet dat dan als je niet mag weten wat ze mankeren ...
Maar ik denk dat in de praktijk wel 90% zegt wat ze hebben, en die 10% die alleen zeggen ik ben ziek groetjes werknemer, die niet moeten klagen als de arbo dan de volgende dag voor de deur staat. Zo werkt het traject nu eenmaal.
Gelukkig nietquote:Op maandag 7 maart 2022 19:10 schreef dikkedaniel het volgende:
is er niet een makkelijke manier om datsoort lui snel te ontslaan zonder een boekwerk bij te houden voor het UWV?
Laat me weten als je dat gevonden hebtquote:Op maandag 7 maart 2022 19:10 schreef dikkedaniel het volgende:
is er niet een makkelijke manier om datsoort lui snel te ontslaan zonder een boekwerk bij te houden voor het UWV?
Maar als m'n werknemer dus zou zeggen ik lig met 40 graden koorts op bed en 10x gekotst en dan kom ik hem in de middag tegen in de stad, net uit de sportschool ff een burgertje eten bij de McD, dan kan ik daar niets mee doen?quote:Op maandag 7 maart 2022 14:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, mooi, ik heb nergens gezegd dat je niet mag vragen of de werknemer denkt voor 27.84% ziek te zijn. Ik gaf aan dat het een onzin vraag is omdat de werknemer daar niet over gaat. De vraag is nutteloos. Anders zie ik zo de quote wel (Y)
Ziek melden omdat je slecht geslapen hebt door Oekraïnequote:Op maandag 7 maart 2022 19:07 schreef raptorix het volgende:
Lijkt me nogal overdreven als dit om een keertje gaat, het is wat anders als de persoon dit elke maand een keer doet en als hiermee ook nog eens zijn werkzaamheden in de knel raken. Toevallig heb ik mij vrijdag"ziek" gemeld, vandaag vroeg men of het weer ging, ik heb aangegeven dat ik slecht geslapen had door de dingen in Oekraine en me daarom niet fit voelde, daar werd alleen maar met begrip op gereageerd, ze weten ook dat ik elke dag om 5 uur opsta zodat ik ruim de tijd heb om met het team in Azie te overleggen en dat ik doorgaans gewoon dagen van 10-12 uur maak zonder dat ik dit zwaar compenseer.Het is gewoon een beetje geven en nemen.
Jawel, naar de bedrijfsarts sturenquote:Op maandag 7 maart 2022 19:34 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Laat me weten als je dat gevonden hebt
[..]
Maar als m'n werknemer dus zou zeggen ik lig met 40 graden koorts op bed en 10x gekotst en dan kom ik hem in de middag tegen in de stad, net uit de sportschool ff een burgertje eten bij de McD, dan kan ik daar niets mee doen?
quote:Op maandag 7 maart 2022 19:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Jawel, naar de bedrijfsarts sturen
Ja dus als hij dan zegt ik heb gelogen tegen mijn baas omdat ik bang was voor m'n carrière, ik had geen koorts maar migraine en nu gaat het wel weer, dan komt hij er dus mee weg?quote:Op maandag 7 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
Ja, alleen de bedrijfsarts mag hierom vragen. Het kan net zo goed zijn dat hij koorts als excuus geeft maar dat er iets anders aan de hand is. Je weet het toch nooit.
En dan vinden mensen het hier vreemd dat ik personeel wantrouwquote:Op maandag 7 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik ben zelf ook vrij makkelijk met ziek melden. Denk dat ik gemiddeld toch wel 4x per jaar ziek meld, soms 2 weken lang. Ik meld mij dan alleen zien op de dagen waarop het kan (goede bezetting) of als ik echt ziek ben. Laatst toen ik dus echt ziek was vroeg mijn manager of ik echt niet naar kantoor kan komen, maar dan zeg ik gewoon nee, inhoudelijk hoeft hij niet te weten wat ik heb.
Bij te vaak ziek melden gaan die dingen automatisch doorlopen in langere periodes. Elke keer dat we geen 4 weken tussen zit.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ja dus als hij dan zegt ik heb gelogen tegen mijn baas omdat ik bang was voor m'n carrière, ik had geen koorts maar migraine en nu gaat het wel weer, dan komt hij er dus mee weg?
[..]
En dan vinden mensen het hier vreemd dat ik personeel wantrouw
Ik vind je wantrouwen zeker terecht, ik lieg wel eens waarom ik ziek ben. Je kunt volgens mij geen problemen krijgen als je liegt tegen je baas over je ziektebeeld, want technisch gezien mag een leidinggevende dat soort data niet eens verwerken zonder toestemming.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Ja dus als hij dan zegt ik heb gelogen tegen mijn baas omdat ik bang was voor m'n carrière, ik had geen koorts maar migraine en nu gaat het wel weer, dan komt hij er dus mee weg?
[..]
En dan vinden mensen het hier vreemd dat ik personeel wantrouw
Nee.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar als m'n werknemer dus zou zeggen ik lig met 40 graden koorts op bed en 10x gekotst en dan kom ik hem in de middag tegen in de stad, net uit de sportschool ff een burgertje eten bij de McD, dan kan ik daar niets mee doen?
Ja ik denk dat iedere werkgever snapt dat personeel weleens liegt. Als het geneuzel is in de marge, af en toe een dagje onterecht vrij, zal het weinig uitmaken op het totaal plaatje. Je betaalt personeel immers al voor zo'n 250 dagen, 20 vrije dagen en zo'n 20 dagen vakantiegeld. Gemiddeld was een werknemer volgens mij 6 dagen per jaar ziek dus dan zit je bijna op 300 dagen. Dan lijkt inderdaad af en toe een maandag kater niet zo relevant.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:51 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ik vind je wantrouwen zeker terecht, ik lieg wel eens waarom ik ziek ben. Je kunt volgens mij geen problemen krijgen als je liegt tegen je baas over je ziektebeeld, want technisch gezien mag een leidinggevende dat soort data niet eens verwerken zonder toestemming.
Ja dat zegt iedere loonslaaf, maar waarom kun je dat niet omdraaien? Werknemer vertrouwt z'n werkgever niet... die verdient toch wel genoeg, kan ik best af en toe een dagje onterecht ziek zijn. Zoals de persoon boven je. Ik denk dat die kans groter is dan andersom om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 7 maart 2022 19:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee.
Je zult toch echt je mensen moeten gaan vertrouwen en voor goede werksfeer gaan zorgen zodat je er hopelijk mee zorgt dat men zich minder snel ziek meldt. Je komt toch wel beetje over als een werkgever die zijn werknemers wantrouwt en naadje van de kous wil weten. Laat het los.
Zolang je met die insteek je bedrijf gaat leiden zal je altijd wel problemen zien. Ik zou niet graag voor je werken.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat zegt iedere loonslaaf, maar waarom kun je dat niet omdraaien? Werknemer vertrouwt z'n werkgever niet... die verdient toch wel genoeg, kan ik best af en toe een dagje onterecht ziek zijn. Zoals de persoon boven je. Ik denk dat die kans groter is dan andersom om eerlijk te zijn.
Waarom neem je niet gewoon vrij als je niet ziek bent?quote:Op maandag 7 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik ben zelf ook vrij makkelijk met ziek melden. Denk dat ik gemiddeld toch wel 4x per jaar ziek meld, soms 2 weken lang. Ik meld mij dan alleen zien op de dagen waarop het kan (goede bezetting)
quote:Laatst toen ik dus echt ziek was vroeg mijn manager of ik echt niet naar kantoor kan komen, maar dan zeg ik gewoon nee, inhoudelijk hoeft hij niet te weten wat ik heb. Als er een probleem is met mijn ziekte dan bespreek ik dat wel met mijn huisarts of de bedrijfsarts, niet met mijn collega's (tenzij ik er zelf baat bij zou hebben).
Is niet nodig, hij rijdt een dikkere auto dan z'n baas (kan hem geen goedkopere meer geven is een secundaire arbeidsvoorwaarde geworden).quote:Op maandag 7 maart 2022 21:26 schreef investeerdertje het volgende:
Nog altijd medelijden met je personeel.
Mooi want ik zou je ook niet graag aannemen.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zolang je met die insteek je bedrijf gaat leiden zal je altijd wel problemen zien. Ik zou niet graag voor je werken.
Jazeker.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Als personeel zo 12 tot 15 keer per jaar ziek is, terwijl diegene nog geen 30 is en regelmatig gespot wordt bij een koffieshop.
Kun je daar wat mee?
Op welke grond dan?quote:Op maandag 7 maart 2022 21:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jazeker.
Als je 'n fatsoenlijk dossier opbouwt - zonder alle privacygevoelige informatie - dan kun je iemand die zich 12 tot 15 keer per jaar ziek meldt gewoon ontslaan.
Frequent verzuim is een ontslaggrond. Zie bv: https://www.uwv.nl/partic(...)ig-ziekteverzuim.pdfquote:Op maandag 7 maart 2022 21:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op welke grond dan?
De koffieshop waar die gezien wordt is onrechtmatig en iemand kan toch gewoon vaak ziek zijn? (Zeggen ze dan)
Ik meld mij niet ziek als ik niet ziek ben. En je kunt niet zomaar in de ochtend opbellen van joh ik neem vandaag vrij, dat moet je ruim van te voren aanvragen.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom neem je niet gewoon vrij als je niet ziek bent?
[..]Je komt wel over als een fijne collega zo.
Allemaal heel veel gedoe.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Frequent verzuim is een ontslaggrond. Zie bv: https://www.uwv.nl/partic(...)ig-ziekteverzuim.pdf
Maar uiteraard moet je als werkgever wel je goede wil tonen, dingen goed vastleggen, etc.
Blikjes bier en jointjes liggen hier ook op de grondquote:Op maandag 7 maart 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Als personeel zo 12 tot 15 keer per jaar ziek is, terwijl diegene nog geen 30 is en regelmatig gespot wordt bij een koffieshop.
Kun je daar wat mee?
Volgens die lui hier niet, ligt altijd aan de werkgever en personeel moet je maar vertrouwenquote:Op maandag 7 maart 2022 21:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Allemaal heel veel gedoe.
Weet je, ik vind dat gedrag vooral voor naaste collega’s lullig, want die moeten steeds werkzaamheden overnemen en harder werken omdat iemand het geen bout kan schelen.
Als je veel werknemers hebt heb je er altijd een paar bij.
Ja, allemaal veel gedoe. Je kunt iemand niet zomaar ontslaan. Maar met 'n goed dossier heb je in dit geval in elk geval een hele goede kans dat je dat figuur mag ontslaan. Hoeft 'ie voortaan niet meer af te bellen om in de coffeeshop te gaan zitten.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Allemaal heel veel gedoe.
Weet je, ik vind dat gedrag vooral voor naaste collega’s lullig, want die moeten steeds werkzaamheden overnemen en harder werken omdat iemand het geen bout kan schelen.
Als je veel werknemers hebt heb je er altijd een paar bij.
Als je teveel muiters hebt maken ze je helemaal kapot, gewoon door de sfeer te verpesten.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Blikjes bier en jointjes liggen hier ook op de gronddat zal me de minste zorg zijn als je je werk maar goed doet.
[..]
Volgens die lui hier niet, ligt altijd aan de werkgever en personeel moet je maar vertrouwenZijn geen seconde in hun leven ondernemer geweest anders hadden ze dat nooit uit hun strot durven krijgen.
Heb al vaak genoeg de dossier weg gevolgd, vaak met een rechtszaak daarna waarbij de werknemer alsnog geld moet krijgen.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, allemaal veel gedoe. Je kunt iemand niet zomaar ontslaan. Maar met 'n goed dossier heb je in dit geval in elk geval een hele goede kans dat je dat figuur mag ontslaan. Hoeft 'ie voortaan niet meer af te bellen om in de coffeeshop te gaan zitten.
Ja vervelende is nu ook dat je alles kan googlen en rechtsbijstand hebt dus ze weten ook opeens ieder lettertje van de (vaak absurde) wet. Niet gek dat steeds meer met zzp'ers, freelancers, uitzendbureau-achtige constructies werken. TUIGquote:Op maandag 7 maart 2022 21:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je teveel muiters hebt maken ze je helemaal kapot, gewoon door de sfeer te verpesten.
En in NL is het steeds lastiger er wat aan te doen, behalve een dikke ontslagvergoeding meegeven.
Ja iemand die was 2 jaar ziek en meldde zich beter op de laatste dag, daarna meldde die zich weer ziek.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja vervelende is nu ook dat je alles kan googlen en rechtsbijstand hebt dus ze weten ook opeens ieder lettertje van de (vaak absurde) wet. Niet gek dat steeds meer met zzp'ers, freelancers, uitzendbureau-achtige constructies werken. TUIG
Ja, het beste kun je er onderling uit proberen te komen. Als iemand vaak ziek is, zonder dat daar nu echt gezondheidsredenen voor zijn, dan draait dat vaak toch wel uit op een spoor 2 traject.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb al vaak genoeg de dossier weg gevolgd, vaak met een rechtszaak daarna waarbij de werknemer alsnog geld moet krijgen.
En dan waren er trajecten met psychologen, alle hulp alle steun en dan nog.. (dit was slechts 1% vh bestand hoor)
Maar nu zeg ik gewoon, ga aub ander werk zoeken, die werkt niet, ik wil je zelfs helpen of een andere baan bij een collega aanbieden.
Dat helpt goed.
Maar ben je dan ook ziek of gewoon vrij?quote:Op maandag 7 maart 2022 21:46 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ik meld mij niet ziek als ik niet ziek ben. En je kunt niet zomaar in de ochtend opbellen van joh ik neem vandaag vrij, dat moet je ruim van te voren aanvragen.
Met echt ziek bedoel ik koorts/griep, niet je bed uit kunnen komen. De grens van ziek melden verschilt bij iedereen.quote:Op maandag 7 maart 2022 22:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar ben je dan ook ziek of gewoon vrij?
Want je zegt letterlijk OF als ik echt ziek ben. En hierboven staan ook enigszins tegenstrijdige dingen.
Dikke prima, ik heb 20 aanbiedingen per week, daar zal ik echt wakker van liggenquote:Op maandag 7 maart 2022 19:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Ziek melden omdat je slecht geslapen hebt door Oekraïnebij mij had je al je eerste A4tje in het dossier gehad wat een treurnis. Vraag dan gewoon om een vrije dag, heb ik ook vaak genoeg aan m'n personeel gegeven als er een goede reden voor is.
Dit. Werkgevers zijn net zo min uniek als werknemers.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 00:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dikke prima, ik heb 20 aanbiedingen per week, daar zal ik echt wakker van liggen![]()
![]()
![]()
En vergeet even voor gemak dat ik 20-40 uur per week extra maak, maakt mij allemaal niks uit en mijn werkgever gelukkig ook niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 00:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit. Werkgevers zijn net zo min uniek als werknemers.
Situatie afhankelijkquote:Op dinsdag 8 maart 2022 00:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
En vergeet even voor gemak dat ik 20-40 uur per week extra maak, maakt mij allemaal niks uit en mijn werkgever gelukkig ook niet.
Inderdaad startup, buiten Corona nog nooit een ziekmelding gezien in 8 maanden tijd met 50 manquote:
Of nemen dan hun opgebouwde vakantiedagen op en melden zich daarna weer ziekquote:Op maandag 7 maart 2022 21:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja iemand die was 2 jaar ziek en meldde zich beter op de laatste dag, daarna meldde die zich weer ziek.
Je werkt 20-40 uur per week onbetaald extra?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 00:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
En vergeet even voor gemak dat ik 20-40 uur per week extra maak, maakt mij allemaal niks uit en mijn werkgever gelukkig ook niet.
Ja en nee.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 00:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit. Werkgevers zijn net zo min uniek als werknemers.
Ze voelen dat anders. Omdat ze niet weten hoe het is om te wisselen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ja, voor veel jongeren. Veel oudere werknemers, met 'n vast contract en al minimaal 20 jaar bij dezelfde werkgever, zien dat anders. Vaak gaan die mensen elders ook niet verdienen wat ze hebben opgebouwd bij hun huidige werkgever.
Hihi 300 dagen betalen bij maar 250 werkdagen per jaar bij een 5 daagse werkweek.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja ik denk dat iedere werkgever snapt dat personeel weleens liegt. Als het geneuzel is in de marge, af en toe een dagje onterecht vrij, zal het weinig uitmaken op het totaal plaatje. Je betaalt personeel immers al voor zo'n 250 dagen, 20 vrije dagen en zo'n 20 dagen vakantiegeld. Gemiddeld was een werknemer volgens mij 6 dagen per jaar ziek dus dan zit je bijna op 300 dagen. Dan lijkt inderdaad af en toe een maandag kater niet zo relevant.
Stukje angst, maar ook stukje realisme dat ze gewoon in gaan leveren. Heb dat toen destijds ook wel gezien dat 'n nieuw iemand die begon met functie X voor diezelfde functie gewoon een stuk minder ving dan iemand die er al heel lang zat.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ze voelen dat anders. Omdat ze niet weten hoe het is om te wisselen.
Als je dan leuker werk terug krijgt. Beter tochquote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Stukje angst, maar ook stukje realisme dat ze gewoon in gaan leveren. Heb dat toen destijds ook wel gezien dat 'n nieuw iemand die begon met functie X voor diezelfde functie gewoon een stuk minder ving dan iemand die er al heel lang zat.
Haha ik had een collega die twee jaar achter elkaar 3 weken zomervakantie nam en vervolgens 2 weken ziekquote:Op dinsdag 8 maart 2022 03:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of nemen dan hun opgebouwde vakantiedagen op en melden zich daarna weer ziek
Denk dat veel mensen met een vast contract en 20 dienstjaren bij hun werkgever het wel prima vinden. En niet in gaan leveren om elders met een tijdelijk contract te gaan werken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je dan leuker werk terug krijgt. Beter toch
Jup, zitten in een startup fase, en daar kies ik bewust voor, daarnaast investeer ik hier ook in me zelf, bovendien een zeer gunstige aandelen participatie.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je werkt 20-40 uur per week onbetaald extra?
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hihi 300 dagen betalen bij maar 250 werkdagen per jaar bij een 5 daagse werkweek.
Wat ben jij toch een ontiegelijk slechte werkgever die zaken verkeerd presenteerd om zichzelf in een slachtoffer rol te zetten.
Werknemers hier als loonslaven neerzetten goed, dan bij jij dus de slavendrijver. Malloot. Ik mag hopen dat die werknemer in een burnout komt en jou falen als manager je bedrijf de das gaat omdoen.
Als mijn werknemer zoveel uren extra zou werken had ik hem iedere dag gemasseerdquote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jup, zitten in een startup fase, en daar kies ik bewust voor, daarnaast investeer ik hier ook in me zelf, bovendien een zeer gunstige aandelen participatie.
Andersom ook: werkgevers die willen dat je van ieder kwartier kunt aangeven wat je hebt gedaan. Over wantrouwen gesproken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als mijn werknemer zoveel uren extra zou werken had ik hem iedere dag gemasseerdmaar goed, je begrijpt wel dat dat hier niet speelt. Een werkgever ziet ook al snel als een werknemer heel veel extra onbetaalde uren maakt. Dan ga je natuurlijk niet lopen mierenneuken als iemand wat vaker ziek is. Het is natuurlijk een beetje geven en nemen... het zijn vaak de werknemers die er de kantjes al vanaf lopen, nooit wat extra's doen en dan ook nog maandag ziek zijn.
Meer verdient hij ook niet en geloof me, hij zal nooit een burnout krijgen. Hij heeft 0 stress, een luizenbaan. Meestal appt hij in de ochtend ik ben een uurtje later hoor heb slecht geslapenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:38 schreef Basp1 het volgende:
Jou werknemer is toch een loonslaaf en krijgt waarschijnlijk net iets boven het minimumloon betaald. Ik schat het basissalaris van raptorix op een paar maal modaal. Daar zit wel een verschil in en ook in het niveau tussen jou werknemer en raptorix.
Maar heb je al de arbodienst ingeschakeld voor je in jou optiek onterecht ziek gemelde werknemer?
Hilarisch. Waarom denk je dat er zoveel regels zijn in ons land? Waarom denk je dat er op iedere meter een snelheidsbord staat, het wetboek vol zit met boetebedragen, er camera's hangen, alles op slot moet, er bij ieder product dat je aanschaft boekwerken met waarschuwingen staan etc. PAS OP met het uithalen van de pit van de avocado met een mes wat je kan je snijden. De maatschappij lijkt een geoliede machine maar je hoeft maar een klein beetje weg te halen en je hebt complete chaos. Mensen zijn simpele wezens, dus je moet ze wel gek maken met regeltjes en straffen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:39 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Andersom ook: werkgevers die willen dat je van ieder kwartier kunt aangeven wat je hebt gedaan. Over wantrouwen gesproken.
Als je een collega iets vraagt is hun eerste antwoord: heb je een nummer voor mijn uren? voor ze je verder helpen. Nee gezonde bedrijfscultuur hoor.
Er iets relaxter inzitten als werkgever zorgt voor veel loyaler personeel. Maar dat schijnt toch lastig te zijn. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden en ze gaan echt wel voor je lopen.
Blijkbaar dus geen arbodienst ingeschakeld maar je blijft maar doormekkeren over je medewerker. Zo'n slecht baas als jou verdient gewoon zulke werknemers. Soort zoekt soort zullen we maar zeggen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Meer verdient hij ook niet en geloof me, hij zal nooit een burnout krijgen. Hij heeft 0 stress, een luizenbaan. Meestal appt hij in de ochtend ik ben een uurtje later hoor heb slecht geslapen
Hij heeft ook alleen vmbo basis afgerond hé voor de rest niets, dus ik weet niet wat mensen denken dat zo'n iemand moet verdienen maar er zitten zat mensen net boven minimumloon.
Kun je even benoemen waar jij de baas speelt? Dan zet ik die op mijn zwarte lijst om nooit een klus voor te doen. Wat een kutwerkgever ben jij zeg. Ik begrijp het goed als je werknemers je helemaal schijtziek zijn.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja vervelende is nu ook dat je alles kan googlen en rechtsbijstand hebt dus ze weten ook opeens ieder lettertje van de (vaak absurde) wet. Niet gek dat steeds meer met zzp'ers, freelancers, uitzendbureau-achtige constructies werken. TUIG
Klopt en dat is precies waarom er zoveel regels gelden voor hoe jij met je werknemer mag omgaan, want vrijheid kan je duidelijk niet aan.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Meer verdient hij ook niet en geloof me, hij zal nooit een burnout krijgen. Hij heeft 0 stress, een luizenbaan. Meestal appt hij in de ochtend ik ben een uurtje later hoor heb slecht geslapen
Hij heeft ook alleen vmbo basis afgerond hé voor de rest niets, dus ik weet niet wat mensen denken dat zo'n iemand moet verdienen maar er zitten zat mensen net boven minimumloon.
[..]
Hilarisch. Waarom denk je dat er zoveel regels zijn in ons land? Waarom denk je dat er op iedere meter een snelheidsbord staat, het wetboek vol zit met boetebedragen, er camera's hangen, alles op slot moet, er bij ieder product dat je aanschaft boekwerken met waarschuwingen staan etc. PAS OP met het uithalen van de pit van de avocado met een mes wat je kan je snijden. De maatschappij lijkt een geoliede machine maar je hoeft maar een klein beetje weg te halen en je hebt complete chaos. Mensen zijn simpele wezens, dus je moet ze wel gek maken met regeltjes en straffen.
Het is echt niet best met je wereldbeeld gesteld.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Hilarisch. Waarom denk je dat er zoveel regels zijn in ons land? Waarom denk je dat er op iedere meter een snelheidsbord staat, het wetboek vol zit met boetebedragen, er camera's hangen, alles op slot moet, er bij ieder product dat je aanschaft boekwerken met waarschuwingen staan etc. PAS OP met het uithalen van de pit van de avocado met een mes wat je kan je snijden. De maatschappij lijkt een geoliede machine maar je hoeft maar een klein beetje weg te halen en je hebt complete chaos. Mensen zijn simpele wezens, dus je moet ze wel gek maken met regeltjes en straffen.
Mwah, ik vind dat vreemd. De basis is heel simpel, ik teken een overeenkomst met iemand dat hij/zij op bepaalde tijden moet komen werken. Als dat om wat voor reden dan ook niet gebeurt, lijkt het me logisch dat hij/zij moet aantonen waarom dat niet kan. In dit land is het omgekeerde wereld, ik moet daar maar op vertrouwen of direct extra geld kwijt zijn voor bedrijfsartsen voor een discussie die je nooit gaat winnen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klopt en dat is precies waarom er zoveel regels gelden voor hoe jij met je werknemer mag omgaan, want vrijheid kan je duidelijk niet aan.
Er is geen probleem. Ik wil gewoon dat de regels gevolgd worden volgens de letter van de wetquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:54 schreef Gunner het volgende:
Voor iemand met VMBO basis maar een duurdere auto dan z'n baas doet ie het blijkbaar nog niet zo slecht. Je wil blijkbaar ook niet van hem af (gezien andere topics over z'n leaseauto en die excuses over te laat komen) dus wat is je probleem nu echt? Dat je beter loonslaaf had kunnen worden denk ik dan.
Zeg het ze tijgerquote:Op woensdag 9 maart 2022 09:33 schreef Questular het volgende:
Je ziek melden en wel gaan sporten slaat gewoon nergens op. Als je niet kunt werken dan moet je het sporten ook maar eens overslaan.
Als dat echt zo is voorgevallen is het een doorlopende ziekmelding. En dus geen nieuwe. Een nieuwe ziekmelding geldt pas na vier weken of langer hersteld te zijn geweest anders is het doorlopend verzuim..quote:Op maandag 7 maart 2022 21:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja iemand die was 2 jaar ziek en meldde zich beter op de laatste dag, daarna meldde die zich weer ziek.
Als simpel wezen snap jij dat misschien niet, maar het tekenen van een contract maakt iemand niet jouw bezit. Daarom heb jij niet het recht om zijn medische situatie te weten, enkel omdat hij niet voor jouw matige baantje op komt dagen. De bedrijfsarts is opgetuigd om misbruik van beide kanten te voorkomen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mwah, ik vind dat vreemd. De basis is heel simpel, ik teken een overeenkomst met iemand dat hij/zij op bepaalde tijden moet komen werken. Als dat om wat voor reden dan ook niet gebeurt, lijkt het me logisch dat hij/zij moet aantonen waarom dat niet kan. In dit land is het omgekeerde wereld, ik moet daar maar op vertrouwen of direct extra geld kwijt zijn voor bedrijfsartsen voor een discussie die je nooit gaat winnen.
[..]
Er is geen probleem. Ik wil gewoon dat de regels gevolgd worden volgens de letter van de wet
Arboarts eropaf sturen was te duur zeker?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:22 schreef escortmk2 het volgende:
Ik had een collega die een half jaar ziek is geweest. Heeft in die tijd haar motorrijbewijs gehaald, een motor gekocht, voorbereidingen gedaan voor een huwelijk, veel feestjes gehad, veel tijd besteed aan een nieuw huisdier, en dat alles regelmatig gedeeld op de socials... Tsja, daar geef je wel een dubbel signaal mee af, maar als werkgever doe je er niets tegen.
Een avondbezoek aan de sportschool lijkt me overigens goed voor de fysieke en mentale gezondheid, daar zou ik me als werkgever dan niet zo snel druk om maken.
Maar dat kost deze geslaagde ondernemer dan opeens geld om een arboarts in te schakelen. Dat doet hij dus niet maar wil zogenaamd wel alles doen binnen onze wetgeving.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:08 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Als simpel wezen snap jij dat misschien niet, maar het tekenen van een contract maakt iemand niet jouw bezit. Daarom heb jij niet het recht om zijn medische situatie te weten, enkel omdat hij niet voor jouw matige baantje op komt dagen. De bedrijfsarts is opgetuigd om misbruik van beide kanten te voorkomen.
Juist, dat is de loonslaven instelling die ik ken. Ik doe niet neerbuigend, maar ik ben wel de baas zo simpel werkt het. Regels zijn regels en daar heb je je aan te houden. Ik doe geen dingen die volgens die wet niet mogen. Iedereen kan janken over twee wachtdagen maar dat is wettelijk toegestaan en gewoon voor getekend.quote:Op woensdag 9 maart 2022 13:32 schreef Yasmin__x het volgende:
Ik heb dit topic even doorgelezen en het enige wat ik kan zeggen is: topicstarter
Dat je maar flink kaal geplukt mag worden met je neerbuigende praatjes over je personeel.
M'n werknemer verdient toch niet veel dus dan zijn de kosten van zo'n arts meer dan zijn dagje (onterecht) ziek. Tja dan is het toch niet zo gek??quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dat kost deze geslaagde ondernemer dan opeens geld om een arboarts in te schakelen. Dat doet hij dus niet maar wil zogenaamd wel alles doen binnen onze wetgeving.
Hij had toch twee wachtdagen? Welke kosten?quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Juist, dat is de loonslaven instelling die ik ken. Ik doe niet neerbuigend, maar ik ben wel de baas zo simpel werkt het. Regels zijn regels en daar heb je je aan te houden. Ik doe geen dingen die volgens die wet niet mogen. Iedereen kan janken over twee wachtdagen maar dat is wettelijk toegestaan en gewoon voor getekend.
[..]
M'n werknemer verdient toch niet veel dus dan zijn de kosten van zo'n arts meer dan zijn dagje (onterecht) ziek. Tja dan is het toch niet zo gek??
Ja maar dat weet hij ook dus nu is ie meestal 3 dagen ziek.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hij had toch twee wachtdagen? Welke kosten?
Geen idee. Het betreft een collega van me, geen medewerker die hiërarchisch onder mij valt. Over het hoe of wat van de arbo-arts weet ik dus niets en dat hoef ik ook niet te weten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 15:09 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Arboarts eropaf sturen was te duur zeker?
Je kunt daar gewoon 'n dossier voor aanleggen. Zonder gegevens die je van de AP niet vast mag leggen. En uiteindelijk kun je iemand die frequent verzuimt dan waarschijnlijk gewoon ontslaan.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar dat weet hij ook dus nu is ie meestal 3 dagen ziek.
Hi hi zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten zelf lieg je hier ook. De wachtdagen die je dus afgesproken heb en niet betaald niet vermelden.quote:Op maandag 7 maart 2022 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja ik denk dat iedere werkgever snapt dat personeel weleens liegt. Als het geneuzel is in de marge, af en toe een dagje onterecht vrij, zal het weinig uitmaken op het totaal plaatje. Je betaalt personeel immers al voor zo'n 250 dagen, 20 vrije dagen en zo'n 20 dagen vakantiegeld. Gemiddeld was een werknemer volgens mij 6 dagen per jaar ziek dus dan zit je bijna op 300 dagen. Dan lijkt inderdaad af en toe een maandag kater niet zo relevant.
[..]
Zo stond ik er vroeger ook in. Nu wel personeel en het valt me alleszins mee. Ik probeer ze zoveel mogelijk te behandelen zoals ik zelf ook behandeld zou worden. Ik ben er dan ook niet de hele dag als 'n havik mee bezig om in de gaten te houden wat ze precies doen. Zolang ze maar leveren.quote:Op zondag 13 maart 2022 05:04 schreef KREEFTx het volgende:
Het nadeel van ondernemerschap: personeel.
Altijd gezeik mee, vooral met laagopgeleide baantjes. Vind je weg hierin en neem op bepaalde moment het besef wat je positie is.
Je hebt gelijk dat het misschien het beste is, maar nog nooit in m'n leven ben ik thuis gebleven omdat ik hoofdpijn had. Niet in loondienst en al helemaal niet als ondernemer. Nou heb je als ondernemer natuurlijk de positie dat je wel ff kan blijven liggen en dan maar in de avond langer doorgaat maar toch doe ik dat zelden tot nooit. Pijnstillertje en doorgaan. Maar ik denk wel dat jij ouder wordt.quote:Op zondag 13 maart 2022 09:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik wordt soms ook wel eens wakker met barstende hoofdpijn. Of erger: ik heb door hoofdpijn amper geslapen én heb in de ochtend nog steeds heel veel last van de hoofdpijn. En nee, ik drink tegenwoordig zelden meer dan 2 glazen alcohol op een avond dus het is géén kater.
Met wat geluk helpt het dan om flink pijnstillers te nemen en terug naar bed te gaan. Als ik dan wel in slaap val en een paar uur later wakker wordt, is de hoofdpijn doorgaans flink verminderd of zelfs helemaal verdwenen. En heb ik weer wat energie. Maar de werkdag is dan wel zo goed als voorbij. Moet ik dan de rest van de dag thuis onder een dekentje blijven liggen? Of is het beter om juist mijn normale bezigheden weer op te pakken? Op de fiets naar de supermarkt om boodschappen doen, wandelen met de hond, rondje hardlopen...?
Als de werkgever er geen vertrouwen in heeft, dan kan hij voortaan een arbo arts inschakelen. En dan zal de werkgever in de rapportage van de arbo arts wel lezen of het juridisch gezien om geoorloofd ziekteverzuim gaat of niet.
In mijn jonge jaren ging ik met griep of zo ook gewoon werken. Desnoods thuis. Maar wat heb je eraan als je dan op het werk 'n paar mensen aansteekt en 'n week of langer halve bak werkt. Kun je beter een paar dagen uitzieken, niemand aansteken en daarna weer vol aan de bak.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het misschien het beste is, maar nog nooit in m'n leven ben ik thuis gebleven omdat ik hoofdpijn had. Niet in loondienst en al helemaal niet als ondernemer. Nou heb je als ondernemer natuurlijk de positie dat je wel ff kan blijven liggen en dan maar in de avond langer doorgaat maar toch doe ik dat zelden tot nooit. Pijnstillertje en doorgaan. Maar ik denk wel dat jij ouder wordt.
Honden hebben een baas. Met deze arbeidsmarkt hebben werknemers keuze genoegquote:Op woensdag 9 maart 2022 18:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Juist, dat is de loonslaven instelling die ik ken. Ik doe niet neerbuigend, maar ik ben wel de baas zo simpel werkt het. Regels zijn regels en daar heb je je aan te houden. Ik doe geen dingen die volgens die wet niet mogen. Iedereen kan janken over twee wachtdagen maar dat is wettelijk toegestaan en gewoon voor getekend.
[..]
M'n werknemer verdient toch niet veel dus dan zijn de kosten van zo'n arts meer dan zijn dagje (onterecht) ziek. Tja dan is het toch niet zo gek??
Griep vind ik wat anders. Hoofdpijn is niet besmettelijk... Met koorts blijf je gewoon thuis... en al helemaal als je de hele dag loopt te hoesten. M'n werknemer schop ik dan ook het pand uit want ik word helemaal gek van die snot, hoest en rochel geluiden.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
In mijn jonge jaren ging ik met griep of zo ook gewoon werken. Desnoods thuis. Maar wat heb je eraan als je dan op het werk 'n paar mensen aansteekt en 'n week of langer halve bak werkt. Kun je beter een paar dagen uitzieken, niemand aansteken en daarna weer vol aan de bak.
Werknemers ook. En ja, nu zitten ze in een luxe positie maar dat is niet altijd zo.quote:Op zondag 13 maart 2022 11:39 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Honden hebben een baas. Met deze arbeidsmarkt hebben werknemers keuze genoeg
Het valt mij inderdaad op dat het altijd vrouwen zijn en dan maar janken dat ze geen promotie krijgen.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:22 schreef escortmk2 het volgende:
Ik had een collega die een half jaar ziek is geweest. Heeft in die tijd haar motorrijbewijs gehaald, een motor gekocht, voorbereidingen gedaan voor een huwelijk, veel feestjes gehad, veel tijd besteed aan een nieuw huisdier, en dat alles regelmatig gedeeld op de socials... Tsja, daar geef je wel een dubbel signaal mee af, maar als werkgever doe je er niets tegen.
Een avondbezoek aan de sportschool lijkt me overigens goed voor de fysieke en mentale gezondheid, daar zou ik me als werkgever dan niet zo snel druk om maken.
Het is niet zijn vrije tijd, want hij krijgt gewoon betaald.quote:Op zondag 13 maart 2022 14:31 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Wat boeit het jou wat hij in zijn vrije tijd doet
Nee werknemers hebben ook een baas. Heel veel schijnen dat niet te snappen, maar ik heb het even uit het woordenboek gehaald voor de dwazen hier:quote:Alleen een hond heeft een baas. Stop met je loonslaven als shit behandelen en wie weet melden ze zich nooit ziek.
Wel een aparte werknemer. Als 'ie echt ziek is komt 'ie wel, maar als er niks is, dan meldt 'ie zich ziek.quote:Op zondag 13 maart 2022 14:21 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Griep vind ik wat anders. Hoofdpijn is niet besmettelijk... Met koorts blijf je gewoon thuis... en al helemaal als je de hele dag loopt te hoesten. M'n werknemer schop ik dan ook het pand uit want ik word helemaal gek van die snot, hoest en rochel geluiden.
[..]
Je bent vroeger wel heel erg gepest. Zoek hulp man.quote:Op zondag 13 maart 2022 14:45 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het is niet zijn vrije tijd, want hij krijgt gewoon betaald. En de link met nsb'er snap ik niet?
[..]
Nee werknemers hebben ook een baas. Heel veel schijnen dat niet te snappen, maar ik heb het even uit het woordenboek gehaald voor de dwazen hier:
baas (de; m; meervoud: bazen) 1 hogergeplaatste, chef, directeur enz.; eigenaar van een hond, kat enz.: de baas spelen heersen;
Ik werd zelden gepestquote:Op zondag 13 maart 2022 19:09 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Je bent vroeger wel heel erg gepest. Zoek hulp man.
Ik zou hetzelfde kunnen doen...quote:Op zondag 13 maart 2022 20:11 schreef Questular het volgende:
Ik snap echt niet dat mensen hier het geen probleem vinden dat hij zich ziek meldt en dan wel lekker gaat sporten.
Ik snap dan weer heel goed dat jij en TS geen dokters zijn.quote:Op zondag 13 maart 2022 20:11 schreef Questular het volgende:
Ik snap echt niet dat mensen hier het geen probleem vinden dat hij zich ziek meldt en dan wel lekker gaat sporten.
Je weet officieel als werkgever niet wat 'ie heeft. Dus je kunt er ook niet veel van vinden dat 'ie gaat sporten.quote:Op zondag 13 maart 2022 20:11 schreef Questular het volgende:
Ligt een beetje aan de hoofdpijn.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:39 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het misschien het beste is, maar nog nooit in m'n leven ben ik thuis gebleven omdat ik hoofdpijn had. Niet in loondienst en al helemaal niet als ondernemer. Nou heb je als ondernemer natuurlijk de positie dat je wel ff kan blijven liggen en dan maar in de avond langer doorgaat maar toch doe ik dat zelden tot nooit. Pijnstillertje en doorgaan. Maar ik denk wel dat jij ouder wordt.
Ik betwijfel of ik dan met de auto überhaupt heelhuids bij het werk zou komen.quote:Op zondag 13 maart 2022 23:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de hoofdpijn.
Bij een goede migraine aanval is er geen sprake van even een pijnstillertje en doorgaan.
Wat fijn voor je.quote:Op zondag 13 maart 2022 20:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik snap dan weer heel goed dat jij en TS geen dokters zijn.
Ik vind dit niet vanuit het oogpunt van een werkgever maar vanuit het oogpunt van een werknemer.quote:Op zondag 13 maart 2022 21:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je weet officieel als werkgever niet wat 'ie heeft. Dus je kunt er ook niet veel van vinden dat 'ie gaat sporten.
quote:Op zondag 13 maart 2022 20:11 schreef Questular het volgende:
Ja ja dan zou je je zin wel anders opgebouwd hebben.quote:Op maandag 14 maart 2022 06:50 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik vind dit niet vanuit het oogpunt van een werkgever maar vanuit het oogpunt van een werknemer.
Nee.quote:Op maandag 14 maart 2022 07:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Ja ja dan zou je je zin wel anders opgebouwd hebben.
Dat ligt er 'n beetje aan wat 'ie heeft/had en wat voor sporten het is.quote:Op maandag 14 maart 2022 06:50 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik vind dit niet vanuit het oogpunt van een werkgever maar vanuit het oogpunt van een werknemer.
Een werkgever mag amper wat weten van wat er met je aan de hand is...quote:Op maandag 14 maart 2022 12:15 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Je zou maar een werkgever hebben die het totaal kan verrotten wat er met je aan de hand is maar wel wilt weten wat je buiten je werktijd doet
quote:Op zondag 13 maart 2022 20:11 schreef Questular het volgende:
Zeker dat wel, maar je ziek melden met griepklachten en dezelfde avond lekker gaan sporten nee dat snap ik niet.quote:Op maandag 14 maart 2022 12:57 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Slavendrijver gespot
Ziek zijn betekent dus dat je alleen maar in bed kan liggen of zo?
Tegenwoordig is het merendeel van de ziekmeldingen psychisch en niet lichamelijk.
Als je een burnout hebt kan je dus alleen maar in bed liggen en niet een rondje wandelen of hoe werkt dat precies bij jou?
Ten eerste is het koorts.quote:Op maandag 14 maart 2022 13:41 schreef Questular het volgende:
[..]
Zeker dat wel, maar je ziek melden met griepklachten en dezelfde avond lekker gaan sporten nee dat snap ik niet.
Nee, wat arbeidsrecht betreft hebben we dat nodig omdat er types als jij zien die werknemers letterlijk als loonslaven zien en vanuit een ongezond wantrouwen denken een bedrijf te kunnen runnen. Natuurlijk zou je het ook fantastisch vinden als dat ontslagrecht nog wat verder wordt versoepeld, kun je je loonslaven helemaal in het gareel houden. Succes ermee, als dit de werkwijze is gaat dat geen jaren stand houden.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Wat is 'en us'?quote:Op maandag 7 maart 2022 11:23 schreef zatoichi het volgende:
En us er persoonlijk naar vragen nog een optie als ie weer terug is? Kan hij zelf kiezen of hij erop wil reageren, maar, in het geval hij niet ziek was, op zijn minst doorkrijgen dat het niet echt de bedoeling is...
Al ga ik dan wel weer uit van het goede bij mensen...
Us = is, typen op mobiel blijft af en toe een uitdaging, vooral als je autocorrect in het Engels schiet of gewoon zin heeft om je dwars te zittenquote:
Maar wat is 'en is' dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2022 06:45 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Us = is, typen op mobiel blijft af en toe een uitdaging, vooral als je autocorrect in het Engels schiet of gewoon zin heeft om je dwars te zitten
Met ‘is’ wordt het een normale Nederlandse zin.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 06:57 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Maar wat is 'en is' dan?
Of bedoel je misschien 'en eens'?
Je hebt gelijkquote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met ‘is’ wordt het een normale Nederlandse zin.
Ja in de ochtend met koorts in bed liggen en in de avond lekker sporten. Leuke poging.quote:Op maandag 14 maart 2022 18:00 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Ten eerste is het koorts.
Ten tweede kan je later op de dag alweer beter voelen. Zeker als je een slavendrijver als werkgever hebt geskipt
Waarom denk je dat het ontslagrecht de laatste jaren al versoepeld is??? Het is een voordeel voor zowel werknemer als werkgever. Hard werken moet beloond worden, teveel parasieten die het verkloten voor de rest.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 02:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, wat arbeidsrecht betreft hebben we dat nodig omdat er types als jij zien die werknemers letterlijk als loonslaven zien en vanuit een ongezond wantrouwen denken een bedrijf te kunnen runnen. Natuurlijk zou je het ook fantastisch vinden als dat ontslagrecht nog wat verder wordt versoepeld, kun je je loonslaven helemaal in het gareel houden. Succes ermee, als dit de werkwijze is gaat dat geen jaren stand houden.
Wat heeft dat te maken met "een vent" zijn? Ik wil helemaal niet van hem af... maar goed heb jij ook weer wat gezegd hoor gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:09 schreef Scorpie het volgende:
Hey TS
Wees ook eens een vent in je bedrijf en gooi die gast eruit als hij je niet bevalt. Die grote praatjes hier zetten geen zoden aan de dijk hè?
Waa bemoei jij je uberhaupt mee?quote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Ja in de ochtend met koorts in bed liggen en in de avond lekker sporten. Leuke poging.
Ok knul, goed verhaal.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 10:12 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Waa bemoei jij je uberhaupt mee?
Werkgevers die wachtdagen hanteren, walgelijk volkquote:Op maandag 7 maart 2022 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja mijne heeft twee wachtdagen dus dat maakt me ook niet uitmaar het is een kwestie bij iemand anders.
Ik snap de logica ook niet. Dan weet je toch zeker dat je ze nog extra dagen kwijt bent om te 'compenseren' van het gemiste loon.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 10:21 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Werkgevers die wachtdagen hanteren, walgelijk volk
Als ik dan toch ziek zou zijn zou ik er gelijk een week van maken. Met z’n kutwachtdagen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 10:22 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik snap de logica ook niet. Dan weet je toch zeker dat je ze nog extra dagen kwijt bent om te 'compenseren' van het gemiste loon.
Beetje 'n boemerang denk ik, omdat het bij mensen die 'het erom doen' vaak zal resulteren in dat ze wat langer thuis blijven.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 11:04 schreef Questular het volgende:
Die wachtdagen zijn een directe middelvinger naar je personeel. Belachelijk.
Ja, dat kan. Je kan je overdag beroerd voelen, en op de rand van dat je denkt: misschien zou bewegen juist goed voor me kunnen zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Ja in de ochtend met koorts in bed liggen en in de avond lekker sporten. Leuke poging.
Zeker kan dat. In de avond gewoon lekker aan de gewichten hangen dat kan dan weer niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 11:42 schreef Pippalena het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Je kan je overdag beroerd voelen, en op de rand van dat je denkt: misschien zou bewegen juist goed voor me kunnen zijn.
Het merendeel van de ziekmeldingen is inderdaad op psychische gronden, waar je je ook fysiek uitgeput of lamgeslagen door kan voelen en hee niet altijd duidelijk is voor jezelf wat er mis is. En dan helpt sporten vaak juist wel om iets te doorbreken.
Dat iemand zich met griepachtige verschijnselen ziek meldt kan dan prima. Vaak weet je alleen maar dat je je beroerd voelt en heb je geen testje om vast te stellen of het griep is of wat anders. Dat blijkt dan in de loop van de dagen. Heb me ook wel eens super beroerd gevoeld, dacht zeker griep te hebben (of corona) en goh, nachtje goed slapen en niks meer aan de hand.
Een mens is geen machine.
Mijn ervaring is dat werkgevers die je de ruimte geven om af en toe een dagje rustig aan te doen op je werk en je tijd zelf in te delen (kortom niet micromanagen of op de klok managen), minder ziekmeldingen krijgen. Net zoals mensen die thuis kunnen werken (zonder scheve blikken) zich minder vaak ziek melden.
Ja en de mensen die echt ziek zijn de rest even meenemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 11:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Beetje 'n boemerang denk ik, omdat het bij mensen die 'het erom doen' vaak zal resulteren in dat ze wat langer thuis blijven.
De goeien hebben vaak last van het gedrag van de kwaaien, ja.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 12:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja en de mensen die echt ziek zijn de rest even meenemen.
Zelf ook bij een werkgever gewerkt met 2 wachtdagen. Gevolg iemand die zich op maandag ziek melde resulteerde direct in een week ziek. Je wilt toch niet op woensdag je weer beter melden en donderdag weer ziek zijn omdat je toch niet helemaal beter was. Had je direct 4 wachtdagen in 1 week. Werkgever bleef bij de 2 wachtdagen want het ziekteverzuim was zo hoog...quote:Op dinsdag 15 maart 2022 11:04 schreef Questular het volgende:
Die wachtdagen zijn een directe middelvinger naar je personeel. Belachelijk.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar dat weet hij ook dus nu is ie meestal 3 dagen ziek.
quote:Op dinsdag 15 maart 2022 07:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het ontslagrecht de laatste jaren al versoepeld is??? Het is een voordeel voor zowel werknemer als werkgever. Hard werken moet beloond worden, teveel parasieten die het verkloten voor de rest.
En mijn werkwijze houdt al 9 jaar stand
[..]
Wat heeft dat te maken met "een vent" zijn? Ik wil helemaal niet van hem af... maar goed heb jij ook weer wat gezegd hoor gefeliciteerd.
Snap ik, daarom vertrouw ik die gore loonslaven ook niet. Heb nu al meerdere van dit soort gevallen hier zien posten, laat staan wat er allemaal los rondloopt in NL. Als het je niet bevalt moet je het niet tekenen en een andere baan zoeken, simpel zat.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 10:23 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Als ik dan toch ziek zou zijn zou ik er gelijk een week van maken. Met z’n kutwachtdagen.
Jaaa en guess what, ik hou me aan de wet en de werknemer is de persoon die fraude pleegt omdat hij eigenlijk niet meer ziek is. Oh nee, maar het ligt natuurlijk weer aan die walgelijke werkgever die gewoon netjes doet wat mag volgens de overeenkomst. Kansloosquote:Op dinsdag 15 maart 2022 13:02 schreef Catkiller het volgende:
[..]Bij werkgevers zoals jou kan ik echt genieten van zulke situaties.
Nu loop je dus 3 dagen aan arbeid mis terwijl het zonder je wachtdagen waarschijnlijk maar 1 dag arbeid zou zijn.
Geloof je zelf wel dat je er financieel het beste uit komt met hoe je het bedacht hebt of heb je je twijfels?
Heb nergens gezegd dat hij niet deugt... ik wil alleen gewoon dat de regels gevolgd worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 13:08 schreef Halcon het volgende:
Ik ben het 'n beetje kwijt hier.
Als de werknemer niet ziek is, meldt 'ie zich ziek en blijft 'ie minimaal drie dagen ziek in verband met de wachtdagen. Is hij wel ziek genoeg om minimaal 3 dagen ziek thuis te blijven? Dan komt ie wel op kantoor om daar de hele dag te hoesten en te niezen.
En er deugt werkelijk niets aan deze werknemer als ik het hier zo lees, maar toch wil z'n werkgever 'm niet ontslaan.
De regels volgen zou zijn dat jij je niet bemoeit met of een werknemer wel of niet ziek genoeg is om niet te werken en wel te sporten, dus nee je wil de regels helemaal niet volgen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 15:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Snap ik, daarom vertrouw ik die gore loonslaven ook niet. Heb nu al meerdere van dit soort gevallen hier zien posten, laat staan wat er allemaal los rondloopt in NL. Als het je niet bevalt moet je het niet tekenen en een andere baan zoeken, simpel zat.
[..]
Jaaa en guess what, ik hou me aan de wet en de werknemer is de persoon die fraude pleegt omdat hij eigenlijk niet meer ziek is. Oh nee, maar het ligt natuurlijk weer aan die walgelijke werkgever die gewoon netjes doet wat mag volgens de overeenkomst. Kansloos
[..]
Heb nergens gezegd dat hij niet deugt... ik wil alleen gewoon dat de regels gevolgd worden.
Dat is zo'n beetje het handelsmerk van die user.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 19:05 schreef Yasmin__x het volgende:
Topicstarter heeft echt een klap van de molen gehad.
Ja dan kan ik hem met de arbo arts ontslaan op staande voet vanwege onterechte ziekmelding, goed advies.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 19:05 schreef Yasmin__x het volgende:
Topicstarter heeft echt een klap van de molen gehad.
Ik hoop dat die werknemer een beetje slim is en z'n ziekmelding doortrekt naar op z'n minst twee weken om die achterlijke wachtdagen te compenseren.
Waarom niet? Om die zwakkelingen zoals hier in dit topic die hoofdpijn hebben op maandag en geen zin om te werken toch te laten komen. Ik heb de arbeidsovereenkomst opgesteld op basis van wat minimaal volgens de wet mag. Simpel gezegd is het dus de meest gierige arbeidsovereenkomst die je kunt vinden... op het salaris en reiskosten (auto van de zaak) na dan. Maakt linksom of rechtsom ook niet echt uit.. je kan ook een heel goed contract met veel secundaire voorwaarden hebben maar een poepsalaris. Uiteindelijk gaat het toch om de centen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 19:39 schreef Questular het volgende:
Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om die 2 wachtdagen te hanteren?
Sinds wanneer kan jij een arboarts betalen, armoedzaaier.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja dan kan ik hem met de arbo arts ontslaan op staande voet vanwege onterechte ziekmelding, goed advies.
[..]
Oh jemig kijk uit hij heeft de wet aan zijn kant. Gelukkig zijn er alleen maar nette mensen die de wet aan hun kant hebben.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 15:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Jaaa en guess what, ik hou me aan de wet en de werknemer is de persoon die fraude pleegt omdat hij eigenlijk niet meer ziek is. Oh nee, maar het ligt natuurlijk weer aan die walgelijke werkgever die gewoon netjes doet wat mag volgens de overeenkomst. Kansloos
Maar dat wil je dus niet. Als je 'n dossier aanlegt, heb je ook zonder die arbo arts wel genoeg redenen om hem te ontslaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja dan kan ik hem met de arbo arts ontslaan op staande voet vanwege onterechte ziekmelding, goed advies.
[..]
Zeker bij beroepen met lager opgeleiden schijnt het wel degelijk te werken tegen kort verzuim. Misschien dat het langere verzuim daardoor langer wordt, maar dat is minder erg. Als iemand echt ziek is met koorts dan blijf je toch meestal wel die laatste dag ook thuis als je 4 dagen in bed hebt gelegen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 21:44 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Oh jemig kijk uit hij heeft de wet aan zijn kant. Gelukkig zijn er alleen maar nette mensen die de wet aan hun kant hebben.Er is niks netjes aan wachtdagen en het is vooral een teken van wantrouwen vanuit jou richting je werknemer. Ik weet niet wie jou ooit pijn heeft gedaan maar er zit ergens een psycholoog die een leuke nieuwe auto kan kopen van de opbrengst van het aantal sessies die jij zou kunnen gebruiken.
Ik zal het even duidelijk zeggen dan, iemand die te lam is om op te komen dagen op het werk die laat zich niet stoppen door wachtdagen, alleen mensen die het financieel niet kunnen incasseren of mensen die "normaal" zijn nemen zo min mogelijk ziekteverzuim.
Ja daar gaat het ook om, je moet met angst heersen. Als ie in de geld problemen zit dan leen ik hem ook altijd geld zodat hij schulden bij me opbouwt en dus weer harder door moet gaat werken.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 22:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar dat wil je dus niet. Als je 'n dossier aanlegt, heb je ook zonder die arbo arts wel genoeg redenen om hem te ontslaan.
En hij zal dat ergens ook wel weten dat je 'm toch niet zo 1-2-3 ontslaat.
Huh, hoe weet je dat mijn bedrijf in de katoenplukindustrie zit??quote:Op woensdag 16 maart 2022 07:46 schreef SuperNeger het volgende:
Moet echt denken aan het slavernijverleden als ik dit topic lees Godzijdank zijn we als maatschappij verder gekomen en worden werknemers niet langer als objecten behandelt.
Stond bij mijn vorige werkgever ook in contract, was daarom altijd 2 dagen langer ziekquote:Op maandag 7 maart 2022 11:06 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja mijne heeft twee wachtdagen dus dat maakt me ook niet uit maar het is een kwestie bij iemand anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |