Ziek melden wil zeggen 'niet in staat tot werken' die dag/periode.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben. Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee? Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dat snappen een heleboel werkgevers niet.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Ziek melden wil zeggen 'niet in staat tot werken' die dag/periode.
Wellicht wel in staat tot sporten.
Rest is aan de bedrijfsarts, niet aan de werkgever.
Klaar.
Daarnaast helpt vertrouwen in je medewerkers en af en toe eens gewoon interesse tonen in elkaar een stuk beter dan loeren, wantrouwen en oordelen
Dat kan heel duur wordenquote:Op maandag 7 maart 2022 09:50 schreef investeerdertje het volgende:
Is het niet handiger gewoon eens afscheid van elkaar te gaan nemen?
Buiten werktijd, dus heb je geen reet mee te maken.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dit dus.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Klaar.
Daarnaast helpt vertrouwen in je medewerkers en af en toe eens gewoon interesse tonen in elkaar een stuk beter dan loeren, wantrouwen en oordelen
Dat snap ik ook wel, maar dit is zo'n gevalletje 1 dag ziek en meestal op maandag. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Je gaat toch niet direct een bedrijfsarts sturen op de eerste ziektedag?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Klaar.
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
ik betwijfel of een werkgever mag gaan bijhouden in een dossier of je werknemer in zijn vrije tijd wel of niet zou sporten of op een specifieke datum gesport heeft....
dat gaan uitspioneren en vastleggen zonder diens toestemming valt vermoedelijk al onder een schending van iemands privacy
Ja mijne heeft twee wachtdagen dus dat maakt me ook niet uitquote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
In mijn contract is, volgens mij, een wachtdag opgenomen. Daardoor kost het ziekmelden mij geld/vakantiedagen en zal ik het niet zo snel doen.
T is geen 1990 meer.quote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
In mijn contract is, volgens mij, een wachtdag opgenomen. Daardoor kost het ziekmelden mij geld/vakantiedagen en zal ik het niet zo snel doen.
Ja inderdaad heel handig als werkgever.quote:Op maandag 7 maart 2022 10:37 schreef exelletor het volgende:
Klopt.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben.
Direct de arbo inschakelen voor een spoedbezoek, de volgende dag, om 8:30. Ook het sporten doorgevan aan de arbo, MITS! dat via publieke informatie is verkregen. Bijv. facebook posts of publiek toegankelijke sport evenementen.quote:Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee?
In dit soort gevallen? Echt echt wel.quote:Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen.
Zolang jij geen dossier opbouwt, en niet de arbo stuurt, ja.quote:Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
That's not how it worksquote:Op maandag 7 maart 2022 11:02 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.
Dat is dus ook echt niet de bedoeling, zeker als het doel echt is om de medische situatie van je werknemer uit te vogelen. Echter wel iets waar je vanuit werkgeverskant makkelijk mee wegkomt.quote:Op maandag 7 maart 2022 11:23 schreef zatoichi het volgende:
En us er persoonlijk naar vragen nog een optie als ie weer terug is? Kan hij zelf kiezen of hij erop wil reageren, maar, in het geval hij niet ziek was, op zijn minst doorkrijgen dat het niet echt de bedoeling is...
Al ga ik dan wel weer uit van het goede bij mensen...
Zeker wel, wel in de praktijk.quote:
Er zijn misschien meer zaken die het kunnen rechtvaardigen, maar je mag als bedrijf niet zomaar een dossier aanleggen over het privéleven van je werknemer. Dat het op Facebook staat ie geen reden voor een bedrijf om de gegevens maar te mogen verwerken.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:01 schreef Justinn het volgende:
[..]
Zeker wel, wel in de praktijk.
Sterker nog, er zijn zelfs argumenten waar het een duidelijke functie dient. Er zijn in de praktijk meer belangen dan privacy, en soms zelfs belangrijker dan privacy. Dat kan elkaar soms snijden.
edit: zolang je uit gaat van het goede van elkaar is er weinig aan de hand.
Daar ben ik zeker mee eens. 'Registreren' was van mij eigenlijk een verkeerde woordkeuze.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn misschien meer zaken die het kunnen rechtvaardigen, maar je mag als bedrijf niet zomaar een dossier aanleggen over het privéleven van je werknemer. Dat het op Facebook staat ie geen reden voor een bedrijf om de gegevens maar te mogen verwerken.
Tenzij iemand het openlijk op social media post natuurlijk.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
ik betwijfel of een werkgever mag gaan bijhouden in een dossier of je werknemer in zijn vrije tijd wel of niet zou sporten of op een specifieke datum gesport heeft....
dat gaan uitspioneren en vastleggen zonder diens toestemming valt vermoedelijk al onder een schending van iemands privacy
Daarnaast kan je prima herstellen van iets gedurende de dag.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:29 schreef RM-rf het volgende:
Je hebt het lekker voor elkaar hequote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben. Diezelfde avond blijkt ie gewoon gesport te hebben. Wat kan je als werkgever hiermee? Als hij zich ziek meldt met koorts dan slaat het nergens op, maar dan moet hij dat wel zelf hebben aangegeven. Technisch gezien zou hij zich ook ziek gemeld kunnen hebben met bijv. depressie of stress en dan is sporten weer niet zo gek. Maar je gaat bij iemand die één dag ziek is niet meteen een bedrijfsarts ofzo inschakelen. Kunnen ze er dus eigenlijk altijd mee wegkomen?
Dan lijkt me dat er al meer mis zit in de arbeidsrelatie dan die ene dag ziektequote:Op maandag 7 maart 2022 10:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel, maar dit is zo'n gevalletje 1 dag ziek en meestal op maandag. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Je gaat toch niet direct een bedrijfsarts sturen op de eerste ziektedag?
Ja. Je mag ze wel vragen naar hun beperkingen. Dus wat ze niet kunnen doen. Toch?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee, het is helemaal niet zo dat _omdat_ je dat ergens wel kunt vinden het plots ook toegestaan is dit als werkgever te gaan registreren en daarmee een dossieer op te bouwen...quote:Op maandag 7 maart 2022 11:02 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als iemand het zelf in de openbaarheid gooit, lijkt me er weinig op tegen om het te registreren. Waar de werkgever wel mee moet opassen is het trekken van conclusies op basis van deze constatering.
Waarom die underscores??quote:Op maandag 7 maart 2022 13:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, het is helemaal niet zo dat _omdat_ je dat ergens wel kunt vinden het plots ook toegestaan is dit als werkgever te gaan registreren en daarmee een dossieer op te bouwen...
je _mag_ dus als werkgever niet zomaar persoonlijke zaken buiten het werk gaan bijhoudenvabn je werknemers, zonder diens toestemming, ook al _kun_ je die makkelijk opzoeken en vinden.
Dat is toch aan de ARBO-dienst ;-) Bepalen wat een werknemer wel of niet kanquote:Op maandag 7 maart 2022 13:00 schreef Halcon het volgende:
Ja. Je mag ze wel vragen naar hun beperkingen. Dus wat ze niet kunnen doen. Toch?
Zelfs dan niet.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Tenzij iemand het openlijk op social media post natuurlijk.
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er bepaald niet mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.quote:Op maandag 7 maart 2022 09:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Als personeel zich ziek meldt hoeven ze niet te zeggen wat ze hebben.
Inderdaad. Wie weet had deze persoon 's ochtends een migraine aanval of tijdelijk erg last van zijn/haar darmen. Als je je 's avonds dan weer prima voelt is er geen reden om niet te gaan sporten. Meeste mensen die een goede verstandhouding met hun leidinggevende hebben lichten vaak wel een tipje van de sluier op al mogen ze het volledig geheim houden wat ze hebben.quote:Op maandag 7 maart 2022 12:42 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Daarnaast kan je prima herstellen van iets gedurende de dag.
Mag dat ook al niet meer?quote:Op maandag 7 maart 2022 13:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is toch aan de ARBO-dienst ;-) Bepalen wat een werknemer wel of niet kan
Zo werkt het in de praktijk natuurlijk vaak genoeg en als alle partijen zich daar prettig bij voelen is daar natuurlijk ook niets op tegen.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er bepaald niet mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mag dat ook al niet meer?
Dan kun je eigenlijk niks meer doen tot het tijd is om de ARBO in te schakelen.
Het is geen insteek, het is een bescherming van de werknemer tegen werkgevers zoals TS en zijn spionerende vriendje. Bij een goede arbeidsrelatie is het natuurlijk niet de praktijk om dit geheim te houden.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:33 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik vind dat zo'n merkwaardige insteek. Natuurlijk moet je het recht hebben om niet te hoeven zeggen wat je hebt, en daar zijn wel voorbeelden voor te bedenken, maar ik denk niet dat het het uitgangspunt moet zijn dat je standaard voor je baas verbergt wat er aan schort. Vertrouwen wek je er niet bepaald mee op. Ik zit momenteel zelf zo'n ruim 3 weken in de ziektewet met rugklachten (nota bene veroorzaakt door het verhuizen van een aantal spullen van een gesloten IC in het ziekenhuis waar ik inmiddels precies 30 jaar met veel plezier werk) maar elke stap die ik doe die ook van belang is voor mijn werkgever daarvan breng ik hem twee keer p/w netjes op de hoogte van mijn fysiotherapie etc. en dat wordt zeer gewaardeerd. Ik houd er zelf ook niet van om onnodig geheimzinnig te gaan lopen doen.
Ik heb er geen moeite mee het met m'n bedrijfsarts te bespreken, maar een zakelijke relatie gaat dat weinig aan.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:44 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het is geen insteek, het is een bescherming van de werknemer tegen werkgevers zoals TS en zijn spionerende vriendje. Bij een goede arbeidsrelatie is het natuurlijk niet de praktijk om dit geheim te houden.
Ik hoef niet alle details te weten. Maar meer of dat ik kan verwachten dat iemand de dag erop of over 'n paar dagen weer kan werken, desnoods thuis kan werken of dat het iets is waardoor het langer gaat duren.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.
Er mag wel gevraagd worden of de werknemer geheel of gedeeltelijk ziek is, heeft ook te maken met voor hoe groot deel je deze persoon ziek meldt. Praktijk zal het niet vaak voorkomen, gok ik en zal voor kort ziekteverzuim grotendeels 100% ziekte worden gemeld.quote:Op maandag 7 maart 2022 13:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou ja het ligt er dus heel erg aan hoe je de vraag stelt en wat je wil bereiken.
Dat zijn nu precies de vragen die je wel degelijk kan stellenquote:Op maandag 7 maart 2022 13:50 schreef Halcon het volgende:
Maar meer of dat ik kan verwachten dat iemand de dag erop of over 'n paar dagen weer kan werken, desnoods thuis kan werken of dat het iets is waardoor het langer gaat duren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |