abonnement Unibet Coolblue
pi_203970230
quote:
Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs

Energiearmoede

Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:
Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken

De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:
Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen

Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
quote:
'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'

Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)

Meer over de TTF: Dutch gas trading platform

Underground gas storage data: The Netherlands https://gas.kyos.com/gas/nl

Overzicht van gasleidingen in Europa en daarbuiten: https://transparency.entsog.eu

Overzicht van LNG-terminals in Europa en daarbuiten https://www.gie.eu/publications/maps/gie-lng-map/

Jaargrafiek prijs van okt 2020 t/m okt 2021



Visualisatie belasting op energie:





pi_203970315
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Sterker nog, dat is het doel. You will own nothing and be happy.
Hoewel ik denk dat dit onzin is zou ik wel graag willen weten (voor de zekerheid) waarom het een probleem is als we dan toch 'happy' zijn? Alsof de colonnes met derpessieve mensen met bezit op dit moment een succes is.
  zondag 6 maart 2022 @ 16:26:51 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203970352
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Waarom? Je hebt een inkomen waar de belastingdienst vanuit gaat. Dat is het maatwerk wat je zoekt en wat al jaren wordt gebruikt om maatwerk te leveren
Dan maak je een aanname maken dat iedere belastingplichtige ook een energiecontract heeft. En dan maak je de aanname dat inkomens niet fluctueren, de laatst bekende definitieve inkomsternbelastingaangifte is 2020 en in sommige gevallen 2019.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203970457
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:26 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Dan maak je een aanname maken dat iedere belastingplichtige ook een energiecontract heeft. En dan maak je de aanname dat inkomens niet fluctueren, de laatst bekende definitieve inkomsternbelastingaangifte is 2020 en in sommige gevallen 2019.
Ja precies, je kan gewoon werken met peildatum de laatste aangifte. Dat dit niet altijd netjes uitkomt mag zo zijn. Dat is nu ook met andere regelingen zo.

Wat je overigens ook kan doen is achteraf compenseren via inkomstenbelasting. Allen die denken de teruggave eerder nodig te hebben kunnen zo'n vooraangifte doen.

En dit schud ik zo in wat minuten uit mijn mouw. Je maakt mij niet wijs dat ijverig overleggende ambtenaren hier geen alternatieve oplossing voor kunnen bedenken.
  zondag 6 maart 2022 @ 16:36:06 #5
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203970527
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:31 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ja precies, je kan gewoon werken met peildatum de laatste aangifte. Dat dit niet altijd netjes uitkomt mag zo zijn. Dat is nu ook met andere regelingen zo.

Wat je overigens ook kan doen is achteraf compenseren via inkomstenbelasting. Allen die denken de teruggave eerder nodig te hebben kunnen zo'n vooraangifte doen.

En dit schud ik zo in wat minuten uit mijn mouw. Je maakt mij niet wijs dat ijverig overleggende ambtenaren hier geen alternatieve oplossing voor kunnen bedenken.
Dan hebben wij een andere definitie van maatwerk.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203970537
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:24 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Hoewel ik denk dat dit onzin is zou ik wel graag willen weten (voor de zekerheid) waarom het een probleem is als we dan toch 'happy' zijn? Alsof de colonnes met derpessieve mensen met bezit op dit moment een succes is.
Een probleem is als we happy zijn? Het is trouwens een quote van het WEF, of mensen echt happy zullen zijn is de vraag.
Plaats hier uw advertentie
  zondag 6 maart 2022 @ 16:46:04 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203970686
quote:
4s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 23:38 schreef Scjvb het volgende:
Inwoners aardbevingsgebied Groningen: gaskraan open om Poetin en Rusland te dwarsbomen
[..]
Hear hear!

Wel, dat is een flinke ommezwaai. Mooi! Prima om in Randstedelijke kringen te mogen vernemen dat de Groningers voor het grootste percentage eensgezind zijn door de oorlog in Oekraïne en hun afkeer jegens Putin, met als gevolg dat Russische gaslevering middels Gazprom haast tot nul gereduceerd is.
Derhalve een verstandige keuze!

Echter de wens van de Groningers dat de opbrengsten ten goede zouden moeten komen voor de bevingsschade is gezien de ontstane impasse op gebied van levering niet wenselijk.
Mogelijk kan er een kleinigheid voor hen worden gereserveerd als de financiële mogelijkheid er is, maar de échte schadeafhandeling wordt al op verschillende andere manieren geregeld.

Derhalve vloeien de opbrengsten in de schatkist ten behoeve van belangrijkere zaken, en vooral nu het alle hens aan dek wordt met torenhoog groeiende olie en gasprijzen.

Scjvb
Belastingen omlaag en pompen met die handel.

Maar nee, het beleid is en blijft de armen en middenklasse verder de vernieling in helpen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203970862
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Belastingen omlaag en pompen met die handel.

Maar nee, het beleid is en blijft de armen en middenklasse verder de vernieling in helpen.
Terwijl het idd niet zo moeilijk is. Aardbeving slachtoffers ruimhartig compenseren, gas oppompen en de gasprijs terugbrengen naar normale prijzen. En dan hoeft de overheid er alsnog geen verlies op te maken. Evenals de brandstofprijzen, ook daar kan de belasting makkelijk van omlaag zonder al te veel consequenties. Ze vertikken het echter. De minister van financiën heeft dat vanochtend wederom erg duidelijk gemaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 16:54:22 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 16:57:19 #9
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203970933
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Terwijl het idd niet zo moeilijk is. Aardbeving slachtoffers ruimhartig compenseren, gas oppompen en de gasprijs terugbrengen naar normale prijzen. En dan hoeft de overheid er alsnog geen verlies op te maken. Evenals de brandstofprijzen, ook daar kan de belasting makkelijk van omlaag zonder al te veel consequenties. Ze vertikken het echter. De minister van financiën heeft dat vanochtend wederom erg duidelijk gemaakt.
Nee, belastingen verlagen kan niet. Echt niet. We moeten natuurlijk wel het hoogste blijven betalen in heel europa he...

Profiteren als overheid over de ruggen van de dode Ukraïners. Aan de ene kant die putin verafschuwen maar achter onze ruggen om de champagne opentrekken voor de bizarre belastinginkomsten.

Grafwijf.

Terwijl er een potentiele grotere maatschappelijke onrust op de loer staat, niks willen doen..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203971084
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:54 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Terwijl het idd niet zo moeilijk is. Aardbeving slachtoffers ruimhartig compenseren, gas oppompen en de gasprijs terugbrengen naar normale prijzen. En dan hoeft de overheid er alsnog geen verlies op te maken. Evenals de brandstofprijzen, ook daar kan de belasting makkelijk van omlaag zonder al te veel consequenties. Ze vertikken het echter. De minister van financiën heeft dat vanochtend wederom erg duidelijk gemaakt.
Problemen in ziekenhuizen? nee opschalen kan echt niet.
Plaats hier uw advertentie
pi_203971470
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nee, belastingen verlagen kan niet. Echt niet. We moeten natuurlijk wel het hoogste blijven betalen in heel europa he...

Profiteren als overheid over de ruggen van de dode Ukraïners. Aan de ene kant die putin verafschuwen maar achter onze ruggen om de champagne opentrekken voor de bizarre belastinginkomsten.

Grafwijf.

Terwijl er een potentiele grotere maatschappelijke onrust op de loer staat, niks willen doen..
Als die belastingen omlaag gaan worden bedrijven ook meteen gecompenseerd. Lijkt me niet d e bedoeling. Plus het gaat om extreem veel geld, dat moet dan maar even?
pi_203971621
Energiecontract van mijn vriendin is 1 maart afgelopen.
Eindafrekening was 60 euro bijbetalen, dit was dus wel aardig goed ingeschat qua termijnen/verbruik.
Ze kan nu alleen variabel nemen. Nieuw vast contract afsluiten is niet mogelijk
Maandtermijn is trouwens van 155 naar 419 gegaan.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_203971654
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:20 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Als die belastingen omlaag gaan worden bedrijven ook meteen gecompenseerd. Lijkt me niet d e bedoeling. Plus het gaat om extreem veel geld, dat moet dan maar even?
Bedrijven (grootverbruikers) betalen hele andere gas tarieven. En ja, het kost burgers nu extreem veel geld. Zoveel dat velen het simpelweg niet kunnen betalen. Als overheid heb je dan in te grijpen. Tenminste, dat deden we doorgaans in Nederland. Nu neo-liberaal heel veel zetels heeft breken we daar schijnbaar mee en gaan we naar Amerikaanse toestanden.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:35:37 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203971735
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:20 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Als die belastingen omlaag gaan worden bedrijven ook meteen gecompenseerd. Lijkt me niet d e bedoeling. Plus het gaat om extreem veel geld, dat moet dan maar even?
Corona ging ook om heel veel geld.
En je kan je richten op specifiek de consument.

Ofwel, geen argument wat je zegt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 6 maart 2022 @ 17:38:01 #15
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_203971785
Ik ben blij dat ik in een nieuw appartement woon en slechts 6-7 M3 gas verbruik en dat mijn stroomrekening deels word gecompenseerd door gehuurde zonnepanelen. Een andere bekende van mij gaat van 190 naar 450 (dacht ik). De verschillen in Nederland gaan verder toenemen. De één heeft geluk en woont in een nieuwbouw appartement de ander woont ook in een appartement maar in 1 waar de huisbaas/coöperatie jarenlang geen cent in heeft geïnvesteerd. Als het zo doorgaat ontstaan er rellen en kijkt men als eerst naar Groningen.
BAM dit is 3KB
pi_203972015
Voor hoe veel jaar legt er eigenlijks nog gas in de Groningse bodem (alleen kijken naar verbruik Nederland)…?..
pi_203972029
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Belastingen omlaag en pompen met die handel.

Maar nee, het beleid is en blijft de armen en middenklasse verder de vernieling in helpen.
Klopt, armen en de middenklasse mogen gewoon niets hebben van de regering. Kijk alleen maar eens naar de vele rijke boeren die dagelijks uren op de weg zijn met hun auto's. Terwijl de armen en middenklasse aan het werk zijn onder erbarmelijke omstandigheden. Dat is toch wel heel krom?
pi_203972124
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:52 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, armen en de middenklasse mogen gewoon niets hebben van de regering. Kijk alleen maar eens naar de vele rijke boeren die dagelijks uren op de weg zijn met hun auto's. Terwijl de armen en middenklasse aan het werk zijn onder erbarmelijke omstandigheden. Dat is toch wel heel krom?
De boeren die ik ken zijn niet rijk, hebben vrij veel schulden en werken dagelijks zonder echt vakantie. Laat staan dat ze uren rondrijden met auto’s.
pi_203972127
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:29 schreef Fukushima het volgende:
Energiecontract van mijn vriendin is 1 maart afgelopen.
Eindafrekening was 60 euro bijbetalen, dit was dus wel aardig goed ingeschat qua termijnen/verbruik.
Ze kan nu alleen variabel nemen. Nieuw vast contract afsluiten is niet mogelijk
Maandtermijn is trouwens van 155 naar 419 gegaan.
:o daar gaat het vakantiegeld.
pi_203972277
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:31 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Bedrijven (grootverbruikers) betalen hele andere gas tarieven. En ja, het kost burgers nu extreem veel geld. Zoveel dat velen het simpelweg niet kunnen betalen. Als overheid heb je dan in te grijpen. Tenminste, dat deden we doorgaans in Nederland. Nu neo-liberaal heel veel zetels heeft breken we daar schijnbaar mee en gaan we naar Amerikaanse toestanden.
Welke andere tarieven?
https://www.belastingdien(...)en_milieubelastingen

Ik ben een linkse mafkees maar even compenseren is lastig. Dat is bij al die duizenden ambtenaren geen onwil of corruptie. Daarnaast is de schade niet echt duidelijk en hoor ik graag waarom iemand die nog jaren voor een laag tarief zit ineens honderden tot duizenden euro's gecompenseerd moeten worden, dat ontgaat mij even
pi_203972301
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Corona ging ook om heel veel geld.
En je kan je richten op specifiek de consument.

Ofwel, geen argument wat je zegt.
Dit is net het hele probleem dat niet alleen even de consument "even" kan worden gecompenseerd. Ook niet omdat jij dat even bedenkt.
pi_203972508
quote:
https://www.bnnvara.nl/ka(...)asting-dan-bedrijven

quote:
Ik ben een linkse mafkees maar even compenseren is lastig. Dat is bij al die duizenden ambtenaren geen onwil of corruptie. Daarnaast is de schade niet echt duidelijk en hoor ik graag waarom iemand die nog jaren voor een laag tarief zit ineens honderden tot duizenden euro's gecompenseerd moeten worden, dat ontgaat mij even
Het is slechts lastig omdat deze regering geen stap extra wil zetten voor het volk. Ze wachten nu rustig af tot eind mei alvorens met plannen te komen. Als het KLM betrof waren de miljarden al wel weer ergens vandaan getrokken hoor. Deze maand vult iedereen zijn belastingaangifte weer in. De overheid weet prima wie de risicogroepen zijn, via gemeenten kunnen ze prima inventariseren wie er bij de voedselbank loopt en wie er in de schuldsanering zit. Een loket openen voor de mensen die knel zitten had ook gekund om maatwerk te leveren. Ze vertikken het echter. Het interesseert ze geen ene fuck. Neo-liberalisme is er niet voor het volk.
pi_203972527
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:51 schreef Golf8 het volgende:
Voor hoe veel jaar legt er eigenlijks nog gas in de Groningse bodem (alleen kijken naar verbruik Nederland)…?..
NL verbruikt ca 33 miljard m3 per jaar. De 10 grootste verbruikers die honderden miljoenen en miljarden m3 per jaar verbruiken gaan van het gronings gas af dus dan wordt dit getal wat lager.
Er zit nog voor ca 450 miljard m3 in de grond, maar niet alles kan eruit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203973184
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:36 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Een probleem is als we happy zijn? Het is trouwens een quote van het WEF, of mensen echt happy zullen zijn is de vraag.
Ja, wat is het probleem als het klopt wat WEF naar verluid zegt: geen bezit maar wel geluk?
pi_203973255
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:52 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ja, wat is het probleem als het klopt wat WEF naar verluid zegt: geen bezit maar wel geluk?
Leuke theorie maar volgens mij hebben ze dat wel eerder geprobeerd in het verleden, was geen succes. En trouwens wie bezit alles dan als niemand meer iets mag bezitten?
Plaats hier uw advertentie
pi_203973363
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:58 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De boeren die ik ken zijn niet rijk, hebben vrij veel schulden en werken dagelijks zonder echt vakantie. Laat staan dat ze uren rondrijden met auto’s.
Armen en de middenklasse moeten echter onder erbarmelijke omstandigheden, tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, dagelijks uren werken om de energie en het vervoer te kunnen betalen. Dan zijn het misschien geen boeren die dagelijks uren autorijden, maar dan zijn het beslist wel rijken.
pi_203973416
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Armen en de middenklasse moeten echter onder erbarmelijke omstandigheden, tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, dagelijks uren werken om de energie en het vervoer te kunnen betalen. Dan zijn het misschien geen boeren die dagelijks uren autorijden, maar dan zijn het beslist wel rijken.
Er zijn maar weinig mensen die doordeweeks voor de lol rondrijden. Vaak zijn het gewoon werkende mensen die naar hun werk moeten of ervandaan komen of voor hun werk onderweg zijn.
pi_203973546
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:09 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Er zijn maar weinig mensen die doordeweeks voor de lol rondrijden. Vaak zijn het gewoon werkende mensen die naar hun werk moeten of ervandaan komen of voor hun werk onderweg zijn.
In ieder geval zij maken de brandstof op, waardoor de jongere generatie na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, aangewezen zal zijn op het openbaar vervoer.
pi_203973551
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:19 schreef torentje het volgende:

[..]
In ieder geval zij maken de brandstof op, waardoor de jongere generatie na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, aangewezen zal zijn op het openbaar vervoer.
Want idd, EV's bestaan nog niet....
pi_203973989
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:57 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Leuke theorie maar volgens mij hebben ze dat wel eerder geprobeerd in het verleden, was geen succes. En trouwens wie bezit alles dan als niemand meer iets mag bezitten?
Je geeft het antwoord zelf al. Niemand.
Helaas geef je geen antwoord op mijn eerdere vraag wat er op tegen is; wie heeft dit al eerder geprobeerd en waaruit bleek dat het geen succes was?

Als ik gelukkig ben kan het in elk geval mijn derrière oxideren wie wat precies in bezit heeft. Persoonlijk hecht ik geen waarde aan bezit en wel aan geluk. Maar in jouw boekje ben ik dan waarschijnlijk een hopeloze schaap geïndoctrineerd via pfizer bio ntech.
pi_203974069
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:51 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je geeft het antwoord zelf al. Niemand.
Helaas geef je geen antwoord op mijn eerdere vraag wat er op tegen is; wie heeft dit al eerder geprobeerd en waaruit bleek dat het geen succes was?

Als ik gelukkig ben kan het in elk geval mijn derrière oxideren wie wat precies in bezit heeft. Persoonlijk hecht ik geen waarde aan bezit en wel aan geluk. Maar in jouw boekje ben ik dan waarschijnlijk een hopeloze schaap geïndoctrineerd via pfizer bio ntech.
Lees even hoe het communisme is afgelopen. En al die mensen die nu al het vastgoed en bedrijven bezitten gaan dat allemaal weggeven? dat geloof je toch niet.

Jij mag dan wel geen waarde hechten aan bezit, maar dat geldt niet voor iedereen.
Plaats hier uw advertentie
pi_203974339
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:21 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
https://www.bnnvara.nl/ka(...)asting-dan-bedrijven
[..]
Het is slechts lastig omdat deze regering geen stap extra wil zetten voor het volk. Ze wachten nu rustig af tot eind mei alvorens met plannen te komen. Als het KLM betrof waren de miljarden al wel weer ergens vandaan getrokken hoor. Deze maand vult iedereen zijn belastingaangifte weer in. De overheid weet prima wie de risicogroepen zijn, via gemeenten kunnen ze prima inventariseren wie er bij de voedselbank loopt en wie er in de schuldsanering zit. Een loket openen voor de mensen die knel zitten had ook gekund om maatwerk te leveren. Ze vertikken het echter. Het interesseert ze geen ene fuck. Neo-liberalisme is er niet voor het volk.
Natuurlijk interesseert het ze wel want als er op één manier makkelijk zieltjes winnen is dan is nu beloven dat alle consumenten gecompenseerd worden. Alleen dit is een valse belofte en daar branden veel politieke partijen zich niet aan. Het is gewoon ontwikkelder dan wij hier denken.

Ik begrijp wat je zegt over zo'n KLM en zo worden grote bedrijven inderdaad vaak ontzien maar één bedrijf helpen is natuurlijk veel makkelijker dan regelgeving aanpassen wat effect heeft op 10.000.000 verschillende "aansluitingen" wat normaliter een jaar van te voren moet worden vastgelegd.. Dus dat kunnen we in dit geval niet als argument zien, lijkt mij.

Het artikel van Kassa gaat over 2019, ik heb het nagerekend en ze doen waar ik al bang voor was, ze pakken de hoogste schijf en vergelijken dat met de laagste schijf. Terwijl om in de vanaf 10.000.000 m3 schijf te komen moet er over die 10.000.000 al belasting betaald worden, dus dat is misleidend. En die energie energie slurpers (industrie, kassenbouw) betalen ook emissierechten wat in de som vergeten wordt.

Dus als je wil weten omdat welke getallen het gaat. Kassa kijkt naar
Particulier
Gas EB 0,29313 + ODE 0,0524 (tot 170.000m3)
Elektra 0,0986 + 0,0189 (tot 10.000 kwh)

Bedrijf
Gas EB 0,0128 + ODE 0,0,0031 (vanaf 10.000.000m3)
Elektra 0,0006 + 0,0003 (vanaf 10.000.000kWh)
Dus 21,7 keer en 161,6 keer
Ter beeldvorming; een middelgrote beton/asfaltcentrale haalt die aantallen niet)

De belastingtarieven geven wel precies aan wat "oneerlijk" is. Bedrijven worden (soort van) gestimuleerd om vooral meer energie af te nemen in plaats van minder want hoe hoger de schaal des te lager is de belasting. Dan zijn duurzame oplossingen zoals zonnepanelen financieel nog minder aantrekkelijk dan het in eerste instantie al lijkt

Wat er nu dus al gebeurd is voor de oorlog in Oekraïne. De overheid heeft de belastingen in de eerste elektra schijf (tot 10.000 kwh) flink verlaagd en daar profiteren bedrijven dus net zoveel van als wij particulieren :) je kan het zelf zien op die pagina van de belastingdienst die ik gaf, je ziet daar dat ondanks jouw bewering er geen andere tarieven zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 20:24:13 ]
pi_203974465
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:14 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Natuurlijk interesseert het ze wel want als er op één manier makkelijk zieltjes winnen is dan is nu beloven dat alle consumenten gecompenseerd worden. Alleen dit is een valse belofte en daar branden veel politieke partijen zich niet aan. Het is gewoon ontwikkelder dan wij hier denken.

Ik begrijp wat je zegt over zo'n KLM en zo worden grote bedrijven inderdaad vaak ontzien maar één bedrijf helpen is natuurlijk veel makkelijker dan 10.000.000 verschillende "aansluitingen"... Dus dat kunnen we in dit geval niet als argument zien, lijkt mij.

Het artikel van Kassa gaat over 2019, ik heb het nagerekend en ze doen waar ik al bang voor was, ze pakken de hoogste schijf en vergelijken dat met de laagste schijf. Terwijl om in de vanaf 10.000.000m3 schijf te komen moet er over die 10.000.000 al belasting betaald worden, dus dat is en beetje flauw. En die energie energie slurpers (industrie, kassenbouw) betalen ook emissierechten wat in de som vergeten wordt.

Dus als je wil weten omdat welke getallen het gaat. Kassa kijkt naar
Particulier
Gas EB 0,29313 + ODE 0,0524 (tot 170.000m3)
Elektra 0,0986 + 0,0189 (tot 10.000 kwh)

Bedrijf
Gas EB 0,0128 + ODE 0,0,0031 (vanaf 10.000.000m3)
Elektra 0,0006 + 0,0003 (vanaf 10.000.000kWh)

Ter beeldvorming; en grote beton/asfaltcentrale haalt die aantallen niet)

De belastingtarieven geven wel precies aan wat oneerlijk is. Bedrijven worden (soort van) gestimuleerd om vooral meer energie af te nemen in plaats van minder want hoe hoger de schaal des te lager is de belasting. Dan zijn duurzame oplossingen zoals zonnepanelen financieel nog minder aantrekkelijk dan het in eerste instantie al lijkt

En wat er nu dus al gebeurd is coor de oorlog in Oekraïne. De overheid heeft de belastingen in de eerste elektra schijf (tot 10.000 kwh) flink verlaagd, en daar profiteren bedrijven dus veel meer van dan wij particulieren :) en er zijn dus niet zoals jij beweerde andere tarieven
De overheid interesseert het minimaal. 1 aanpassing waar zowel wat bedrijven als bijna alle particulieren van profiteren. Nou echt een vetpot. Ik krijg zo’n 500 korting op belastingen en betaal zo’n 1200 extra, schier ik er zelf 700 bij in dus. Niet dat ik het niet kan hebben, met deze nieuwe prijzen die ik september vorig jaar voor mijn kiezen heb heb ik gelijk een hybride warmtepomp en zonnepanelen besteld. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die er nog meer bij inschieten en dat niet kunnen dragen. Wat doet de overheid daar voor? Juist ja, geen zak. Geen stapje extra. Ja, eind mei wellicht nieuwe plannen. Na de verkiezingen want voor die tijd komt zo ongunstig uit om je middelvinger hoog op te steken naar de kiezer.

Maar hartelijk dank dat je dat stuk voor bedrijven hebt uitgezocht en uitgelegd. Nuttige informatie. Fijn dat het mkb ook meegeprofiteerd heeft. Belangrijk voor de economie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 20:26:26 ]
pi_203974698
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:22 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De overheid interesseert het minimaal. 1 aanpassing waar zowel wat bedrijven als bijna alle particulieren van profiteren. Nou echt een vetpot. Ik krijg zo’n 500 korting op belastingen en betaal zo’n 1200 extra, schier ik er zelf 700 bij in dus. Niet dat ik het niet kan hebben, met deze nieuwe prijzen die ik september vorig jaar voor mijn kiezen heb heb ik gelijk een hybride warmtepomp en zonnepanelen besteld. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die er nog meer bij inschieten en dat niet kunnen dragen. Wat doet de overheid daar voor? Juist ja, geen zak. Geen stapje extra. Ja, eind mei wellicht nieuwe plannen. Na de verkiezingen want voor die tijd komt zo ongunstig uit om je middelvinger hoog op te steken naar de kiezer.

Maar hartelijk dank dat je dat stuk voor bedrijven hebt uitgezocht en uitgelegd. Nuttige informatie.
Ik snap de pijn (ik denk te snappen) en zoals ik aangaf ben ik keilinks, maar ik vind dit niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Zij verdienen met dit hele debacle geen cent meer (qua belastingen, op btw wordt wel grof meer verdiend) en al die mensen compenseren dat wordt echt een mega bedrag.

Wat zou dat worden, een paar miljard? En dan ga je dus weer krijgen dat mensen die nergens last hebben nog een keer een meevaller van een paar honderd tot misschien wel dik duizend euro of meer krijgen. Dat vind ik niet oké
pi_203974719
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 19:57 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Lees even hoe het communisme is afgelopen. En al die mensen die nu al het vastgoed en bedrijven bezitten gaan dat allemaal weggeven? dat geloof je toch niet.

Jij mag dan wel geen waarde hechten aan bezit, maar dat geldt niet voor iedereen.
You own nothing and will be happy is niet hetzelfde als communisme.

Communisme is dan eerder: we own it all
pi_203974871
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:34 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
You own nothing and will be happy is niet hetzelfde als communisme.

Communisme is dan eerder: we own it all
Dat verkoopt minder goed denk ik.
Plaats hier uw advertentie
pi_203974910
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:33 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik snap de pijn (ik denk te snappen) en zoals ik aangaf ben ik keilinks, maar ik vind dit niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Zij verdienen met dit hele debacle geen cent meer (qua belastingen, op btw wordt wel grof meer verdiend) en al die mensen compenseren dat wordt echt een mega bedrag.

Wat zou dat worden, een paar miljard? En dan ga je dus weer krijgen dat mensen die nergens last hebben nog een keer een meevaller van een paar honderd tot misschien wel dik duizend euro of meer krijgen. Dat vind ik niet oké
Hoe kan je zeggen dat de overheid geen cent meer verdient als ze miljarden extra binnenslepen omdat de belasting een percentage is (wat je letterlijk zelf ook zegt). Je klinkt eerder als neo-liberaal em volger van het Angelsaksisch model. De lagere klassen als een baksteen laten vallen zodat ze op straat komen en de middenklasse zoveel mogelijk uithollen.

En nogmaals, de overheid kan gewoon een loket instellen waar mensen die de energieprijzen niet meer trekken zich kunnen melden. Er is prima mogelijkheid tot individuele ondersteuning. Ze vertikken het echter.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 20:47:08 ]
pi_203975061
Ergens worden er zakken flink gevuld aangezien de productie en opslagkosten amper gestegen zijn.
pi_203975115
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:40 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Dat verkoopt minder goed denk ik.
Dat kan. Maar het kan ook zijn dat ze geen communisme nastreven maar iets anders.
pi_203975348
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:49 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dat kan. Maar het kan ook zijn dat ze geen communisme nastreven maar iets anders.
Kan ook.
Plaats hier uw advertentie
  zondag 6 maart 2022 @ 21:12:02 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203975770
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:07 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Dit is net het hele probleem dat niet alleen even de consument "even" kan worden gecompenseerd. Ook niet omdat jij dat even bedenkt.
Kvk nummer, btw nummer.
Allemaal bekend.

Sofi-bsnnummer? Allemaal duidelijk.

Argumenten zijn er niet om het niet te doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203975876
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:06 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ik ben een linkse mafkees maar even compenseren is lastig.
Als je het, zoals te doen gebruikelijk in Nederland, weer in allerlei inkomensafhankelijke nivelleringsschema's met staffeltjes wil gieten wel ja. Anders is het vrij eenvoudig.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203975992
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je het, zoals te doen gebruikelijk in Nederland, weer in allerlei inkomensafhankelijke nivelleringsschema's met staffeltjes wil gieten wel ja. Anders is het vrij eenvoudig.
Nee joh, enkel mensen die het echt nodig hebben moeten gecompenseerd worden. De rest mag gewoon maximaal accijnzen betalen en daar overheen nog weer eens btw. Belasting over belasting en hoe meer hoe beter.
Vandaar dat eigenlijk alles moeilijk is voor deze regering en de belastingdienst zelfs de middelvinger opsteekt naar de eigen minister.
pi_203976030
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je het, zoals te doen gebruikelijk in Nederland, weer in allerlei inkomensafhankelijke nivelleringsschema's met staffeltjes wil gieten wel ja. Anders is het vrij eenvoudig.
En op welke manier is eenvoudig? Zoals gedaan met de electriciteit?
pi_203976044
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:23 schreef OnwetendeNerd het volgende:
En op welke manier is eenvoudig? Zoals gedaan met de electriciteit?
BTW naar 0%, opgelost.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203976093
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:23 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
En op welke manier is eenvoudig? Zoals gedaan met de electriciteit?
Dat zou een leuk begin zijn ja. Gewoon 1 variabele aanpassen. En ja, daar profiteerde iedereen van. Hebben de mensen weer meer geld om te besteden aan andere zaken, blijft de economie draaien. Levert via andere wegen weer inkomsten op voor de overheid.

Maar goed, we hebben een minister van economische zaken die liever op tv in praatprogramma’s verschijnt om over buitenlandse zaken te praten. Verder heeft ze ook geen zak verstand van economische zaken, net zoals de minister van buitenlandse zaken niets weet van buitenlandse zaken, de minister van klimaat en energie geen zak weet van energie en klimaat en milieu door elkaar haalt en de minister van defensie de verschillende rangen in het leger nog niet kent. Boffen wij even met zo’n kwartet in deze tijden van crisis.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 21:30:47 ]
pi_203976161
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kvk nummer, btw nummer.
Allemaal bekend.

Sofi-bsnnummer? Allemaal duidelijk.

Argumenten zijn er niet om het niet te doen.
Dan moet er een speciaal bedrijf opgezet worden waar alle gegevens verzameld en gecontroleerd worden. Ook al kennen wij maar een belastingdienst, dat betekent niet dat alles binnen de belastingdienst met elkaar gekoppeld kan en mag worden. Dat was eind vorig jaar al in het nieuws, dit speelde vorig jaar ook al.

Ik praat alleen maar lui na die er in tegenstelling tot ons twee wel verstand van hebben, ik vind het opmerkelijk dat jij zo van mening bent dat jij beter weet hoe het daar werkt dan die ambtenaren zelf.
pi_203976179
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:23 schreef nostra het volgende:

[..]
BTW naar 0%, opgelost.
Zoals het voorstel tot btw verlaging bij groente en fruit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 21:30:28 ]
pi_203976224
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:29 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Zoals het voorstel tot btw verlaging bij groente en fruit?

Ja, al is dat voorstel weer lastiger uit te voeren, omdat je dan weer komt aan de definitie van groente en fruit (of "gezond"). Gas is vrij simpel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203976509
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, al is dat voorstel weer lastiger uit te voeren, omdat je dan weer komt aan de definitie van groente en fruit (of "gezond"). Gas is vrij simpel.
Ah ik dacht begrepen te hebben dat het btw tarief op G&F in de komende paar jaar sowieso niet aangepast kan worden vanwege de software bijde BD. Daar hintte ik naar, dat was paar maanden geleden toch wel een soort van komisch bericht.
pi_203976574
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:43 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ah ik dacht begrepen te hebben dat het btw tarief op G&F in de komende paar jaar sowieso niet aangepast kan worden vanwege de software bijde BD. Daar hintte ik naar, dat was paar maanden geleden toch wel een soort van komisch bericht.
Dat komt niet zozeer door de droge tariefaanpassing, maar het probleem zit hem nu vooral in de afbakening van wat groente en fruit is (is een pot pastasaus groente?). Het probleem zat hem vorig jaar wel in die tariefaanpassing, omdat in de EU een minimumtarief van 5% op groente en fruit gold. Om tot verlaging van de btw daarop over te gaan, zou je dus een nieuw tarief moeten invoeren. En dat is ICT-technisch wél een issue. Maar naar 0% kan wel, omdat dat tarief al bestaat. En dat "mag" nu ook van de EU.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203976619
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, al is dat voorstel weer lastiger uit te voeren, omdat je dan weer komt aan de definitie van groente en fruit (of "gezond"). Gas is vrij simpel.
Je hebt butaan, propaan, LPG, CNG, aardgas, schaliegas, biogas en ik zal er vast nog wel een paar vergeten zijn.
  maandag 7 maart 2022 @ 00:17:28 #53
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203978383
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:28 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Dan moet er een speciaal bedrijf opgezet worden waar alle gegevens verzameld en gecontroleerd worden. Ook al kennen wij maar een belastingdienst, dat betekent niet dat alles binnen de belastingdienst met elkaar gekoppeld kan en mag worden. Dat was eind vorig jaar al in het nieuws, dit speelde vorig jaar ook al.

Ik praat alleen maar lui na die er in tegenstelling tot ons twee wel verstand van hebben, ik vind het opmerkelijk dat jij zo van mening bent dat jij beter weet hoe het daar werkt dan die ambtenaren zelf.
Politici maken het alleen maar moeilijker dan het is. Alle gegevens zijn bekend dus regel het. En snel.
Kon blijkbaar ook tijdens corona. Dus al die moeilijk makende argumenten slaan ergens op.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203979615
TTF bijna op 300 euro / MWh.
  maandag 7 maart 2022 @ 09:28:36 #55
37248 BertV
Handgemaakt
pi_203979649
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:58 schreef xFriendx het volgende:

[..]
:o daar gaat het vakantiegeld.
Heb je straks toch niks aan.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_203979709
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:22 schreef skrn het volgende:
TTF bijna op 300 euro / MWh.
hoeveel per kuub?
Plaats hier uw advertentie
pi_203979738
Mijn contract staat nog 2.5 jaar vast gelukkig :)
Ik betaal nu 80 euro p/m zou naar bijna 300 gaan.
Nu zou ik dat nog prima kunnen betalen, en ben ik een kleinverbruiker, maar je moet niet denken aan al die gezinnen met een modaal woning/inkomen, die kunnen dat van zijn leven niet betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203979790
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:35 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
hoeveel per kuub?
3 euro dan.
pi_203979810
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:38 schreef raptorix het volgende:
Mijn contract staat nog 2.5 jaar vast gelukkig :)
Ik betaal nu 80 euro p/m zou naar bijna 300 gaan.
Nu zou ik dat nog prima kunnen betalen, en ben ik een kleinverbruiker, maar je moet niet denken aan al die gezinnen met een modaal woning/inkomen, die kunnen dat van zijn leven niet betalen.
Kan hard gaan.

Gasprijs flink omhoog, aan de pomp meer betalen, hypotheekrente omhoog... En dan heb je nog de normale inflatie. Sommige voeding zal wel harder stijgen dan de inflatie.

Er zijn denk ik veel mensen die 'n verdubbeling van hun vaste lasten niet op kunnen vangen.
pi_203979951
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Kan hard gaan.

Gasprijs flink omhoog, aan de pomp meer betalen, hypotheekrente omhoog... En dan heb je nog de normale inflatie. Sommige voeding zal wel harder stijgen dan de inflatie.

Er zijn denk ik veel mensen die 'n verdubbeling van hun vaste lasten niet op kunnen vangen.
Ik heb ooit een periode gehad dat ik echt weinig geld had, zo weinig dat ik zelfs mijn CV ketel niet kon laten vervangen, heb 2 jaar gasloos geleeft, had alleen een klein electrisch kacheltje die ik naast me kon zetten omdat ik anders niet kon programmeren :D

Kortom mensen moet wat meer karakter tonen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203979988
Wat adviezeren jullie mij?

Huidige contract (variabel) met de volgende prijzen bij budget energie:
Gas: 1,19
Elektra normaal: 0,5
DAL:0,41

Contract afgesloten 24 februari (Innova) (jaar contract) (14 dagen bedenktijd) met de volgende prijzen:
Gas: 1,77
Elektra normaal: 0,44
DAL: 0,41

Voorts: bij Innova krijg ik 325 cashback (niet zichtbaar in tarieven). Echter weet ik dat Innova niet zo solvabel is, en mogelijk gaat ook deze club omvallen. Wat is jullie advies?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203980007
Ik zou geen enkel risico nemen met al die dubieuze clubs. Je gaat nu de goedkope maanden in, grote kans dat na de zomer opeens weer een flink deel omvalt.
pi_203980131
Die kleine aanbiedertjes proberen als een gek nieuwe klanten te winnen, we zitten straks in een periode waar nauwelijks gas word verbruikt dus die zingen het uit tot een nieuwe winter, als je het al doet zou ik in ieder geval kiezen om geen voorschotten te betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980138
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb ooit een periode gehad dat ik echt weinig geld had, zo weinig dat ik zelfs mijn CV ketel niet kon laten vervangen, heb 2 jaar gasloos geleeft, had alleen een klein electrisch kacheltje die ik naast me kon zetten omdat ik anders niet kon programmeren :D

Kortom mensen moet wat meer karakter tonen ;)
Ik heb ook jaren met 2 personen op 70% van het bestaansminimum geleefd. Hierdoor ga ik hedendaags nog altijd niet naar de horeca. De beste keuze ever
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203980154
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb ook jaren met 2 personen op 70% van het bestaansminimum geleefd. Hierdoor ga ik hedendaags nog altijd niet naar de horeca. De beste keuze ever
Ik moet zeggen dat ik weinig om geld geef, dus kan het me makkelijk permitteren, maar cafes kom ik ook weinig, ik vind het leuker om gewoon met vrienden thuis af te spreken of liever nog lekker in het park.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980155
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
Wat adviezeren jullie mij?

Huidige contract (variabel) met de volgende prijzen bij budget energie:
Gas: 1,19
Elektra normaal: 0,5
DAL:0,41

Contract afgesloten 24 februari (Innova) (jaar contract) (14 dagen bedenktijd) met de volgende prijzen:
Gas: 1,77
Elektra normaal: 0,44
DAL: 0,41

Voorts: bij Innova krijg ik 325 cashback (niet zichtbaar in tarieven). Echter weet ik dat Innova niet zo solvabel is, en mogelijk gaat ook deze club omvallen. Wat is jullie advies?
Variabel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 7 maart 2022 @ 10:15:55 #67
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203980161
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Kan hard gaan.

Gasprijs flink omhoog, aan de pomp meer betalen, hypotheekrente omhoog... En dan heb je nog de normale inflatie. Sommige voeding zal wel harder stijgen dan de inflatie.

Er zijn denk ik veel mensen die 'n verdubbeling van hun vaste lasten niet op kunnen vangen.
Iedereen waant zich veilig met een vast contract. Zullen vast wel ergens kleine lettertjes zijn.
pi_203980173
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik weinig om geld geef, dus kan het me makkelijk permitteren, maar cafes kom ik ook weinig, ik vind het leuker om gewoon met vrienden thuis af te spreken of liever nog lekker in het park.
Nu ik geld in overvloed heb hecht ik er ook geen waarde aan.
Een wandeling is mijn hobby, ook dat heb ik geerfd van die tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203980176
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iedereen waant zich veilig met een vast contract. Zullen vast wel ergens kleine lettertjes zijn.
Het voordeel van de grote leveranciers is dat ze ook een groot deel zelf opwekken, kortom ze verdienen ook meer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980177
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:15 schreef Gunner het volgende:

[..]
Iedereen waant zich veilig met een vast contract. Zullen vast wel ergens kleine lettertjes zijn.
Voor de energie? Dat contract zal ook een keer aflopen. En niet iedereen zet het tig jaar vast.
pi_203980181
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:03 schreef skrn het volgende:
Ik zou geen enkel risico nemen met al die dubieuze clubs. Je gaat nu de goedkope maanden in, grote kans dat na de zomer opeens weer een flink deel omvalt.
Ja true. Maar ik ben alleen bang dat ik straks 3,50 kan gaan betalen met een variabel contract..
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203980199
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het voordeel van de grote leveranciers is dat ze ook een groot deel zelf opwekken, kortom ze verdienen ook meer.
Welke zijn dat dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203980207
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Welke zijn dat dan?
Vattenfall en volgens mij ook Eneco.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 7 maart 2022 @ 10:22:48 #74
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203980256
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen en/of ze in Den Haag nog wat van plan zijn.

maar van kaag en jetten verwacht ik helemaal niets eerlijk gezegd
pi_203980261
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het voordeel van de grote leveranciers is dat ze ook een groot deel zelf opwekken, kortom ze verdienen ook meer.
Opwekken met gas, ja. Ze lopen dus risico op de zogenoemde clean spark spread. Vattenfall zit voor het komend jaar gebakken, daarna vallen de hedges weg en wordt het peniebeler.

Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203980267
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vattenfall en volgens mij ook Eneco.
Ik dacht dat dat losse bvs waren die produceren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203980280
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik dacht dat dat losse bvs waren die produceren
Ik weet niet hoe de structuur is. Vattenfall is natuurlijk wel een staatsbedrijf.

https://nl.wikipedia.org/(...)ntrales_in_Nederland
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980286
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:22 schreef Gunner het volgende:
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen en/of ze in Den Haag nog wat van plan zijn.

maar van kaag en jetten verwacht ik helemaal niets eerlijk gezegd
Niks want deze prijzen valt er niks te compenseren.
pi_203980313
quote:
12s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Opwekken met gas, ja. Ze lopen dus risico op de zogenoemde clean spark spread. Vattenfall zit voor het komend jaar gebakken, daarna vallen de hedges weg en wordt het peniebeler.

[ afbeelding ]
Ik heb tijdje bij Vattenfall gezeten, en daar waren de groene boys altijd beetje pissig dat de transitie veel te traag ging, zullen nu waarschijnlijk wel meer haast gaan maken ;)
Overigens supertof en interessant bedrijf om te werken, zijn echt super innovatief :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980327
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:22 schreef Gunner het volgende:
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen en/of ze in Den Haag nog wat van plan zijn.

maar van kaag en jetten verwacht ik helemaal niets eerlijk gezegd
Mensen moeten niet eens zo zeuren, komt omdat de meeste nooit een crisis hebben meegemaakt, hoop slappe hap.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980332
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb tijdje bij Vattenfall gezeten, en daar waren de groene boys altijd beetje pissig dat de transitie veel te traag ging, zullen nu waarschijnlijk wel meer haast gaan maken ;)
Overigens supertof en interessant bedrijf om te werken, zijn echt super innovatief :)
Dat geloof ik graag ja. Passend logo ook wel in deze tijd. Vooruit denken. ;)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203980346
Voor mensen die een handig overzicht willen hebben voor aanbiedingen, zie de Google sheet gemaakt door de vrienden van het Tweakers forum: https://docs.google.com/s(...)7Ic/edit?usp=sharing

Opslaan op je eigen schijf en je kunt je eigen verbruik invullen
pi_203980383
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat geloof ik graag ja. Passend logo ook wel in deze tijd. Vooruit denken. ;)
Ja moest daar toevallig gister aan denken, het geel staat voor zon en het blauw voor water trouwens :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980452
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja moest daar toevallig gister aan denken, het geel staat voor zon en het blauw voor water trouwens :)
En het betekent waterval toch?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203980469
quote:
Gasprijs stijgt met ruim 70 procent naar nieuw record door onrust Oekraïne

De Europese gasprijs steeg maandag met meer dan 70 procent naar een nieuw record. Dit komt door de oorlog in Oekraïne en de vrees voor verstoringen van de Russische gasleveringen aan Europa. De prijs voor gas op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs ligt nu op ruim 335 euro per megawattuur.
1000 kwh / 10,2 Kwh(kuub) = 98 kuub
335 euro / 98 kuub = 3.42 euro / m3

Ik hoop dat ik dat goed berekend heb maar dat zijn serieuze prijzen :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203980488
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:38 schreef nostra het volgende:

[..]
En het betekent waterval toch?
Jup, realiseerde ik me ook pas na 4 maanden :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980501
¤3,75 per kuub gaat het aantikken vandaag
pi_203980567
En dan noemen ze Bitcoin Volatiel :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980583
Om de hoeveel tijd worden variabele tarieven aangepast?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203980646
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
Om de hoeveel tijd worden variabele tarieven aangepast?
In principe op 1 januari en 1 juli. Maar vorig jaar was daar voor het eerst van af geweken door diverse partijen vanwege extreme stijgingen.
pi_203980651
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:57 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
In principe op 1 januari en 1 juli. Maar vorig jaar was daar voor het eerst van af geweken door diverse partijen vanwege extreme stijgingen.
Ok dus tot en met eind juni zou ik bij budget energie veilig kunnen zitten?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203980704
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ok dus tot en met eind juni zou ik bij budget energie veilig kunnen zitten?
Waarschijnlijk wel, sowieso verbruik je buiten de winter om bijna geen gas, 90% van verbruik van gas is in de 3 koudste maanden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203980795
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
1000 kwh / 10,2 Kwh(kuub) = 98 kuub
335 euro / 98 kuub = 3.42 euro / m3

Ik hoop dat ik dat goed berekend heb maar dat zijn serieuze prijzen :Y
Dat is kaal zonder winst, btw, en overige belastingen toch?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203980806
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is kaal zonder winst, btw, en overige belastingen toch?
Ik neem aan de prijs op de Adamse gasbeurs zonder belastingen is inderdaad.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203980963
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is kaal zonder winst, btw, en overige belastingen toch?
ja consumentenprijs is dus minimaal ¤4,- per kuub.
Ik betaal nu nog ¤0,77 per kuub, Oxxio moet flink bijleggen op elke kuub die ik verstook...
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_203980998
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:26 schreef Fukushima het volgende:

[..]
ja consumentenprijs is dus minimaal ¤4,- per kuub.
Ik betaal nu nog ¤0,77 per kuub, Oxxio moet flink bijleggen op elke kuub die ik verstook...
De grote clubs dekken stijgingen/dalingen meestal voor langere tijd af, dus op korte termijn voelen die het doorgaans minder.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203981000
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:26 schreef Fukushima het volgende:

[..]
ja consumentenprijs is dus minimaal ¤4,- per kuub.
Ik betaal nu nog ¤0,77 per kuub, Oxxio moet flink bijleggen op elke kuub die ik verstook...
Ligt er aan. Als het een vast contract is en Oxxio zijn zaakjes op orde heeft, hebben ze je gas al ingekocht voor de juiste prijs.
  maandag 7 maart 2022 @ 11:32:28 #98
37248 BertV
Handgemaakt
pi_203981042
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:22 schreef Gunner het volgende:
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen en/of ze in Den Haag nog wat van plan zijn.
Nederland is al geruime tijd een EU-franchise.
In dit soort penibele situaties voeren ze alleen instructies uit van het hoofdkantoor.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_203981175
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:32 schreef BertV het volgende:

[..]
Nederland is al geruime tijd een EU-franchise.
In dit soort penibele situaties voeren ze alleen instructies uit van het hoofdkantoor.
Of anders beslist wel 1 of andere lokale rechter dat Nederland 100 miljard moet steken in stikstof reductie om wat boomkikkers te redden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203981233
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Of anders beslist wel 1 of andere lokale rechter dat Nederland 100 miljard moet steken in stikstof reductie om wat boomkikkers te redden.
Op zich is er niets mis mee om de Hyla Arborea en andere kikkersoorten in stand te houden, als je insectenplagen wil voorkomen.
pi_203981331
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich is er niets mis mee om de Hyla Arborea en andere kikkersoorten in stand te houden, als je insectenplagen wil voorkomen.
Ik ben niet tegen Millieu maar het moet wel realistisch blijven, we hebben in Nederland een recent gecreeerde natuur, het is nogal suf als we daar enorm aan blijven hangen tegen enorme kosten. Als je dan toch principieel wil zijn dan moet je alle dijken doorsteken en van Nederland weer een rivierdelta maken :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203981643
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben niet tegen Millieu maar het moet wel realistisch blijven, we hebben in Nederland een recent gecreeerde natuur, het is nogal suf als we daar enorm aan blijven hangen tegen enorme kosten. Als je dan toch principieel wil zijn dan moet je alle dijken doorsteken en van Nederland weer een rivierdelta maken :)
Klopt reeeler is om niet alles te willen doen maar om te specialiseren. Dat scheelt veel gedoe.
Dus bv de een na grootste voedsel producent exporteur in absolute aantallen behouden en niet uitbreiden met bevolking.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203981837
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben niet tegen Millieu maar het moet wel realistisch blijven, we hebben in Nederland een recent gecreeerde natuur, het is nogal suf als we daar enorm aan blijven hangen tegen enorme kosten. Als je dan toch principieel wil zijn dan moet je alle dijken doorsteken en van Nederland weer een rivierdelta maken :)
De NOx uit voertuigen wordt sowieso minder naarmate we meer overschakelen op EV's, dus daar zit het probleem niet meer.

Uiteindelijk gaat het dan vooral om de uitstoot van NH3 door veeteelt.
Veeteelt heeft daarnaast ook nog eens veruit het meeste land nodig (gras / hooi / granen / etc) en grote hoeveelheden zoetwater.

Met het verkleinen van de veestapel hou je dus meer land over voor het verbouwen van gewassen voor consumptie, lagere stikstofuitstoot en je kan ook gemakkelijk wat meer land beschikbaar maken voor woningbouw.

En dan kan je die "gecreëerde" natuur ook nog eens behouden, want of het nu "gecreëerd" is of niet, het is er wel.
pi_203981926
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De NOx uit voertuigen wordt sowieso minder naarmate we meer overschakelen op EV's, dus daar zit het probleem niet meer.

Uiteindelijk gaat het dan vooral om de uitstoot van NH3 door veeteelt.
Veeteelt heeft daarnaast ook nog eens veruit het meeste land nodig (gras / hooi / granen / etc) en grote hoeveelheden zoetwater.

Met het verkleinen van de veestapel hou je dus meer land over voor het verbouwen van gewassen voor consumptie, lagere stikstofuitstoot en je kan ook gemakkelijk wat meer land beschikbaar maken voor woningbouw.

En dan kan je die "gecreëerde" natuur ook nog eens behouden, want of het nu "gecreëerd" is of niet, het is er wel.
Eens hoor dat de veeteelt best minder kan, het meeste word toch geexporteerd, maar dat moeten we gewoon op een geleidelijke manier afbouwen, wat we volgens mij ook al doen. Daarnaast de hele grote jongens gewoon uitkopen en omscholen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203986306
Laten we Groningen in het geheel naar Flevoland evacueren en herintroduceren we de olie-industrie in Schoonebeek.
Gaskraan in Groningen weer open, iedereen blij.

Drie problemen opgelost.
Google is your friend, abuse your friends
  maandag 7 maart 2022 @ 18:10:16 #106
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203986361
Laten we de 216 veilige kleine gasvelden gebruiken in plaats van het ene gevaarlijke gasveld.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203986785
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 18:10 schreef monkyyy het volgende:
Laten we de 216 veilige kleine gasvelden gebruiken in plaats van het ene gevaarlijke gasveld.
Groningse gasveld is laag calorisch, overige velden zijn hoog calorisch.

Je zal dus sowieso iets met het gas moeten doen voor je het voor huishoudens kan gebruiken (~14% stikstof toevoegen). Daar is een stikstoffabriek voor in aanbouw maar dat project heeft nogal wat vertraging.
  maandag 7 maart 2022 @ 18:42:04 #108
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203986807
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 18:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Groningse gasveld is laag calorisch, overige velden zijn hoog calorisch.

Je zal dus sowieso iets met het gas moeten doen voor je het voor huishoudens kan gebruiken (~14% stikstof toevoegen). Daar is een stikstoffabriek voor in aanbouw maar dat project heeft nogal wat vertraging.
De vraag is altijd hoe erg men het wil. Als het echt moet (totale oorlog) dan is die fabriek volgende maand klaar :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203987189
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 18:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Groningse gasveld is laag calorisch, overige velden zijn hoog calorisch.

Je zal dus sowieso iets met het gas moeten doen voor je het voor huishoudens kan gebruiken (~14% stikstof toevoegen). Daar is een stikstoffabriek voor in aanbouw maar dat project heeft nogal wat vertraging.
Hoeveel gas zit er nog in dat Groningse gasveld? En wanneer hoopt Nederland van het gas af te zijn? Stikstof toevoegen aan hoog calorisch lijkt enkel zinnig als het voor korte tijd is (om te vermijden dat mensen nog een nieuwe gasketel moeten kopen).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 7 maart 2022 @ 19:47:50 #110
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203987863
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:06 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hoeveel gas zit er nog in dat Groningse gasveld? En wanneer hoopt Nederland van het gas af te zijn? Stikstof toevoegen aan hoog calorisch lijkt enkel zinnig als het voor korte tijd is (om te vermijden dat mensen nog een nieuwe gasketel moeten kopen).
Crica 400 miljard kuub in het groningerveld, in de kleine velden zit een vergelijkbare hoeveelheid. En in principe 2050.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 7 maart 2022 @ 19:58:48 #111
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203988138
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:25 schreef skrn het volgende:

[..]
Niks want deze prijzen valt er niks te compenseren.
Exact.

Je moet stoppen met die handel en de prijs bevriezen op niveau vorige maand oid.

Nu niet ingrijpen zorgt voor mega sociale onrust over een paar maanden. Kutkaag realiseert zich niet waar ze mee speelt.

Bevriezen die handel, nu!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 7 maart 2022 @ 20:01:42 #112
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203988225
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 09:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
Kan hard gaan.

Gasprijs flink omhoog, aan de pomp meer betalen, hypotheekrente omhoog... En dan heb je nog de normale inflatie. Sommige voeding zal wel harder stijgen dan de inflatie.

Er zijn denk ik veel mensen die 'n verdubbeling van hun vaste lasten niet op kunnen vangen.
Dit.
Mensen gaan echt stuk als de staat niet in grijpt nu.
Want de lonen kan je niet net zo hard laten stijgen en/of de belasting niet zo hard laten dalen.

En kaag zit er bij en kijkt er naar terwijl de civilisatie naar de klote gaat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203988315
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact.

Je moet stoppen met die handel en de prijs bevriezen op niveau vorige maand oid.

Nu niet ingrijpen zorgt voor mega sociale onrust over een paar maanden. Kutkaag realiseert zich niet waar ze mee speelt.

Bevriezen die handel, nu!
En hoe zie jij het voor je dat "Den Haag" de prijzen gaat bevriezen? We hebben het hier over een wereldmarkt.
  maandag 7 maart 2022 @ 20:07:04 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203988352
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 19:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact.

Je moet stoppen met die handel en de prijs bevriezen op niveau vorige maand oid.

Nu niet ingrijpen zorgt voor mega sociale onrust over een paar maanden. Kutkaag realiseert zich niet waar ze mee speelt.

Bevriezen die handel, nu!
Het enige wat je kunt bevriezen zijn de klimaatwappies. Zet de kolencentrales aan!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 7 maart 2022 @ 20:09:05 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203988400
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En hoe zie jij het voor je dat "Den Haag" de prijzen gaat bevriezen? We hebben het hier over een wereldmarkt.
Noodwet waarover al gesproken is.

Hoe wil jij doorgaan met deze gekte?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203988459
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Noodwet waarover al gesproken is.

Hoe wil jij doorgaan met deze gekte?
Aan welke kant wil je dat bevriezen dan en hoe wil je het in kopen onder die prijs?
pi_203988732
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Noodwet waarover al gesproken is.

Hoe wil jij doorgaan met deze gekte?
Nogmaals: hoe zie je dat bevriezen voor je? Een noodwetje in Nederland gaat namelijk niets veranderen aan het vraag/aanbod en daarmee de prijs op de wereldmarkten.
pi_203988765
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit.
Mensen gaan echt stuk als de staat niet in grijpt nu.
Want de lonen kan je niet net zo hard laten stijgen en/of de belasting niet zo hard laten dalen.

En kaag zit er bij en kijkt er naar terwijl de civilisatie naar de klote gaat.
Het is pas tien dagen oorlog, dat er nog geen oplossing is, kan je Kaag echt niet verwijten.

En ik weet niet wat je mening over de EU en Brussel is, maar een oplossing is nabij en komt uit die hoek
pi_203988825
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:01 schreef Red_85 het volgende:
En kaag zit er bij en kijkt er naar terwijl de civilisatie naar de klote gaat.
Waarom Kaag demoniseren? Omdat de rest van de politiek niet meer ter zake doet of zo?
pi_203988861
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het enige wat je kunt bevriezen zijn de klimaatwappies. Zet de kolencentrales aan!
Nee hoor, eind van de week is de vorst uit het land. Dan zakt het gasverbruik vanzelf. Verder trek je maar een trui aan, watje.
pi_203988863
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het enige wat je kunt bevriezen zijn de klimaatwappies. Zet de kolencentrales aan!
De steenkoolprijzen zijn inmiddels ook al met factor 3 omhoog tov de prijs van vorig jaar. En dan zit je nog met in prijs exploderende emissierechten.
  maandag 7 maart 2022 @ 20:34:11 #122
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203989035
NU VPRO Tegenlicht op NPO2 over de energietransitie, energieonafhankelijkheid en Russisch gas
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 7 maart 2022 @ 20:35:05 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203989054
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nee hoor, eind van de week is de vorst uit het land. Dan zakt het gasverbruik vanzelf. Verder trek je maar een trui aan, watje.
Ik heb al sinds de winter van 2013 niet gestookt en stond vanmorgen onder het vriespunt buiten te werken. Nu jij weer :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 7 maart 2022 @ 20:36:42 #124
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203989087
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:26 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De steenkoolprijzen zijn inmiddels ook al met factor 3 omhoog tov de prijs van vorig jaar. En dan zit je nog met in prijs exploderende emissierechten.
Het klimaatakkoord gaat vanzelf overboord als we stroomtekorten hebben. Maar kennelijk moet het eerst helemaal misgaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203989726
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit.
Mensen gaan echt stuk als de staat niet in grijpt nu.
Want de lonen kan je niet net zo hard laten stijgen en/of de belasting niet zo hard laten dalen.

En kaag zit er bij en kijkt er naar terwijl de civilisatie naar de klote gaat.
De staat die ingrijpt, dat betekent belastinggeld overal naar toesmijten. Dat moet ook ergens vandaan komen.
pi_203990110
Moest toch wel even schrikken, gemiddeld zit ik redelijk zuinig maar de rekening gas+electra zou van 700 naar 2100 gaan bij gelijk verbruik.
pi_203990124
quote:
3s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:36 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het klimaatakkoord gaat vanzelf overboord als we stroomtekorten hebben. Maar kennelijk moet het eerst helemaal misgaan.
Sure. Het klimaatakkoord gaat overboord juist op het moment dat meer dan ooit blijkt dat afhankelijk zijn van fossiele energie-import op zijn zachtst gezegd niet zo heel handig is?
  maandag 7 maart 2022 @ 21:49:10 #128
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203990428
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
De staat die ingrijpt, dat betekent belastinggeld overal naar toesmijten. Dat moet ook ergens vandaan komen.
Mooi voorbeeld die afgelopen 2 jaar...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203990458
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mooi voorbeeld die afgelopen 2 jaar...
Precies. Uiteindelijk zal de financiële puinhoop dan wel weer doorgeschoven worden. Politici zitten toch op de korte termijn met verkiezingen om de vier jaar en tussendoor nog Provinciale staten, EP, gemeente en zo...
  maandag 7 maart 2022 @ 21:51:52 #130
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203990478
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nogmaals: hoe zie je dat bevriezen voor je? Een noodwetje in Nederland gaat namelijk niets veranderen aan het vraag/aanbod en daarmee de prijs op de wereldmarkten.
Hoe zie jij het voor je dan? De maatschappij die zich geen warmte meer kan veroorloven?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203990666
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoe zie jij het voor je dan? De maatschappij die zich geen warmte meer kan veroorloven?
Je redeneert denk ik te nauw... als mensen "geen warmte kunnen kopen", kun je ook redeneren dat ze te weinig geld in de portemonnee hebben. Dus in plaats van een subsidie op gas zou ik dan liever het geld wat je daar in zou steken direct geven, zodat mensen zelf kunnen beslissen wat ze willen doen. Waarom zou iemand die zuinig leeft immers relatief bestraft moeten worden ten opzichte van iemand die elke dag uitgebreid in bad gaat? Je gaat toch ook niet specifiek subsidie uitdelen om tegenvallende voedselprijzen te compenseren vanuit de overheid of meer van dat soort ongein?! Laat mensen lekker zelf keuzes maken in wat ze belangrijk vinden om hun geld aan te besteden.
pi_203990680
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nogmaals: hoe zie je dat bevriezen voor je? Een noodwetje in Nederland gaat namelijk niets veranderen aan het vraag/aanbod en daarmee de prijs op de wereldmarkten.
Wat staat er in die noodwet?
pi_203990690
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoe zie jij het voor je dan? De maatschappij die zich geen warmte meer kan veroorloven?
Kun je de vraag eerst zelf beantwoorden? Das wel zo fatsoenlijk voor je een wedervraag stelt.
  maandag 7 maart 2022 @ 22:11:31 #134
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203990747
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Kun je de vraag eerst zelf beantwoorden? Das wel zo fatsoenlijk voor je een wedervraag stelt.
Ik had je de vraag al eerder gesteld. Maar je geeft gewoon geen antwoord.
Prima hoor, maar ga dan gewoon weg met je 'kan niet'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 7 maart 2022 @ 22:13:04 #135
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203990774
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Je redeneert denk ik te nauw... als mensen "geen warmte kunnen kopen", kun je ook redeneren dat ze te weinig geld in de portemonnee hebben. Dus in plaats van een subsidie op gas zou ik dan liever het geld wat je daar in zou steken direct geven, zodat mensen zelf kunnen beslissen wat ze willen doen. Waarom zou iemand die zuinig leeft immers relatief bestraft moeten worden ten opzichte van iemand die elke dag uitgebreid in bad gaat? Je gaat toch ook niet specifiek subsidie uitdelen om tegenvallende voedselprijzen te compenseren vanuit de overheid of meer van dat soort ongein?! Laat mensen lekker zelf keuzes maken in wat ze belangrijk vinden om hun geld aan te besteden.
Je hoeft het helemaal niet zo moeilijk te maken.. dit is denken als politici. Laten we voor ieder antwoord een probleem verzinnen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203990871
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik had je de vraag al eerder gesteld. Maar je geeft gewoon geen antwoord.
Prima hoor, maar ga dan gewoon weg met je 'kan niet'.
20u09 is bij jou eerder dan 20u05?

Maar mijn oplossing is gewoon minder energie verbruiken in de breedste zin van het woord.

Bijvoorbeeld woningen weer compartimenteren zoals tot de jaren 50 gebruikelijk was en daarmee een kleiner oppervlak verwarmen.

Maar ook minder ver reizen.
En efficiëntere productie en gebruik van energie.
pi_203990928
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:07 schreef Halcon het volgende:

[..]
Wat staat er in die noodwet?
Geen idee. @Red_85 heeft het er over maar wil niet uit de doeken doen hoe hij zo'n noodwet voor zich ziet
pi_203990942
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Geen idee. @:red_85 heeft het er over maar wil niet uit de doeken doen hoe hij zo'n noodwet voor zich ziet
Ben wel benieuwd.

Het zal er wel op neer komen dat de belastingbetaler nog meer geld moet gaan herverdelen.
pi_203991043
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd.

Het zal er wel op neer komen dat de belastingbetaler nog meer geld moet gaan herverdelen.
Ja, en dan heel specifiek voor gas kennelijk. Mensen die niet dagelijks in bad gaan en een extra trui aan trekken of vooruit dachten en van het gas af gingen kunnen dan lekker opdraaien voor hem. Een algemene maatregel voor koopkrachtreparatie is maar denken als een politicus.
pi_203991200
Frontpage: Rusland dreigt gasleveringen via Nord Stream 1 stop te zetten


1+2 = 3 dus daar moeten we voor gaan _O_ *O* _O_

[ Bericht 44% gewijzigd door Digi2 op 07-03-2022 22:44:54 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203991270
Dubbel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 7 maart 2022 @ 22:49:47 #142
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203991367
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
20u09 is bij jou eerder dan 20u05?

Maar mijn oplossing is gewoon minder energie verbruiken in de breedste zin van het woord.

Bijvoorbeeld woningen weer compartimenteren zoals tot de jaren 50 gebruikelijk was en daarmee een kleiner oppervlak verwarmen.

Maar ook minder ver reizen.
En efficiëntere productie en gebruik van energie.
Ga niet bij huizen langs om minder energie te verbruiken. Industrie is de grootverbruiker maar de consument is de grootbetaler.

Je zit fout op zoveel zaken.

Het gaat om nu. Direct. Wat jij voorstelt is acute maatschappelijke onrust want never nooit niet dat de bouw dat opeens kan doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203991399
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En hoe zie jij het voor je dat "Den Haag" de prijzen gaat bevriezen? We hebben het hier over een wereldmarkt.
Alles kan natuurlijk, dat is niet zo heel lastig. Of je het wil is een ander verhaal.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203991484
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Alles kan natuurlijk, dat is niet zo heel lastig. Of je het wil is een ander verhaal.
Alle energiebedrijven hebben internationale deals. Die moeten op een hoop, de overheid koopt alles in en levert het aan de energiebedrijven en die energiebedrijven gaan het aan de consument leveren tegen een gereduceerd tarief?
Ik denk dat een aantal van die bedrijven dit wel zien zitten
pi_203991545
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ga niet bij huizen langs om minder energie te verbruiken. Industrie is de grootverbruiker maar de consument is de grootbetaler.
De industrie produceert alleen maar omdat de consument consumeert. De consument is daarmee tamelijk rechtstreeks verantwoordelijk voor het industrieel energieverbruik.
  maandag 7 maart 2022 @ 23:04:41 #146
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_203991558
Eindstand landelijke actie Giro555 voor Oekraïne: 106 miljoen euro

:+ *O*

https://www.nu.nl/media/6(...)n=stdc_nu&redirect=1
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_203991618
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd.

Het zal er wel op neer komen dat de belastingbetaler nog meer geld moet gaan herverdelen.
Dat verwacht ik ook. Want als Nederland zegt dat gas binnen ons land voor bijvoorbeeld maximaal ¤100,- per mWh verhandeld mag worden, zal er vanzelfsprekend geen gas meer deze kant op komen vanuit het buitenland. Dan heb je een leuke wet die het probleem alleen maar erger maakt.

Wat resteert is belastinggeld er tegenaan smijten waardoor mensen die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen gepamperd worden en mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen gestraft worden. In mijn ogen hoogst onwenselijk.

Het enige wat nog enigszins redelijk zou zijn is om de energiebelasting af te schaffen en de btw in het lage tarief te laten vallen. Maar dan ook wel de heffinskorting op de energiebelasting van ¤825 laten vervallen. Ik denk dat ook daarmee menig minima niet of nauwelijks beter af is en dat vooral de gelukkigen met een riant jaren '30 huis met prachtige originele details zoals glas-in-lood van zo'n maatregel profiteren. Want dat zijn de echte grootverbruikers die nu netto veel belasting op hun energierekening betalen.
pi_203991660
Vroeger, voordat de Neoliberalen de macht grepen, hadden burgers recht op een menswaardig bestaan hier in Nederland. Onderdak, een inkomen (liefst via werk), eten, medische zorg, vervoer, een goede opleiding, enzovoorts. Maar dat is niet meer zo, he?

Of toen de regering er nog was om de burgers tegen de bedrijven te beschermen. Bedrijven hebben geen moraal en gaan puur voor de winst. Dat zijn ze tegenwoordig zelfs verplicht, als de aandelen verhandelbaar zijn. Maximaal uitbuiten is de wettelijke eis.

En ja, al die dingen die we met zijn allen hebben gebouwd van belastinggeld, hebben we geprivatiseerd. Zodat de aandeelhouders dat geld er weer uit kunnen halen.

We worden dus al decennia massaal genaaid. Maar we pikken dat allemaal, omdat we nog steeds denken, dat Nederland het beste land ter wereld is. Hier is de gezondheidszorg het beste en goedkoopste. De opleidingen behoren tot de top, wereldwijd. En niemand hoeft hier honger te lijden. Denken we. Maar dat is helemaal niet meer zo. We zitten hoogstens nog in de middenmoot. We hebben tegenwoordig zelfs voedselbanken. Je weet wel, die dingen die je associeert met Afrika. Om de bevolking aldaar in leven te houden.

Kortom, onze regering is er helemaal niet meer voor ons. Die is er alleen nog voor de grote aandeelhouders.
pi_203991697
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat verwacht ik ook. Want als Nederland zegt dat gas binnen ons land voor bijvoorbeeld maximaal ¤100,- per mWh verhandeld mag worden, zal er vanzelfsprekend geen gas meer deze kant op komen vanuit het buitenland. Dan heb je een leuke wet die het probleem alleen maar erger maakt.

Wat resteert is belastinggeld er tegenaan smijten waardoor mensen die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen gepamperd worden en mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen gestraft worden. In mijn ogen hoogst onwenselijk.

Het enige wat nog enigszins redelijk zou zijn is om de energiebelasting af te schaffen en de btw in het lage tarief te laten vallen. Maar dan ook wel de heffinskorting op de energiebelasting van ¤825 laten vervallen. Ik denk dat ook daarmee menig minima niet of nauwelijks beter af is en dat vooral de gelukkigen met een riant jaren '30 huis met prachtige originele details zoals glas-in-lood van zo'n maatregel profiteren. Want dat zijn de echte grootverbruikers die nu netto veel belasting op hun energierekening betalen.
Mja, het alternatief is dat je op inkomen al dan niet gaat compenseren. Maar dan krijg je weer de situatie dat je zo ongeveer beter op de bank thuis kunt gaan zitten dan simpel werk te gaan doen.

Kritiek die jij hebt, klopt wel. Ik heb de verwarming de hele dag op 25 graden staan, verwarmd zwembad, sauna en 'n jacuzzi. Minder betalen (of beter gezegd: niet de volle mep extra hoeven te betalen), vind ik prima, maar ergens is dat wel onzinnig.

Of je moet het weer heel ingewikkeld gaan maken.

Maar ik zou het liefst zien dat de overheid eens kapt met dat eindeloos rondpompen van geld. Maakt het enorm ingewikkeld, kost enorm veel geld, etc. Maar dat zal wel niet gebeuren, want men wil zichzelf in stand houden en het dient natuurlijk ook als PR voor de overheid.

Veel mensen hadden natuurlijk al veel aan hun huis kunnen doen. Huizenprijzen stijgen als een malle, geld lenen was bijna gratis, etc.
pi_203991746
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Veel mensen hadden natuurlijk al veel aan hun huis kunnen doen. Huizenprijzen stijgen als een malle, geld lenen was bijna gratis, etc.
Ja, een (energiebespaar)lening verdient zich dubbel en dwars terug en al helemaal met de huidige tarieven.

Maar je moet zoiets niet doen als de energieprijzen al hoog zijn, want dan weet je dat je achteraan mag aansluiten in een wachtrij van 2 jaar.
Komt nog bij dat bouwmaterialen ook nog eens stervensduur zijn op het moment.
  maandag 7 maart 2022 @ 23:28:09 #151
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_203991766
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vroeger, voordat de Neoliberalen de macht grepen, hadden burgers recht op een menswaardig bestaan hier in Nederland. Onderdak, een inkomen (liefst via werk), eten, medische zorg, vervoer, een goede opleiding, enzovoorts. Maar dat is niet meer zo, he?

Of toen de regering er nog was om de burgers tegen de bedrijven te beschermen. Bedrijven hebben geen moraal en gaan puur voor de winst. Dat zijn ze tegenwoordig zelfs verplicht, als de aandelen verhandelbaar zijn. Maximaal uitbuiten is de wettelijke eis.

En ja, al die dingen die we met zijn allen hebben gebouwd van belastinggeld, hebben we geprivatiseerd. Zodat de aandeelhouders dat geld er weer uit kunnen halen.

We worden dus al decennia massaal genaaid. Maar we pikken dat allemaal, omdat we nog steeds denken, dat Nederland het beste land ter wereld is. Hier is de gezondheidszorg het beste en goedkoopste. De opleidingen behoren tot de top, wereldwijd. En niemand hoeft hier honger te lijden. Denken we. Maar dat is helemaal niet meer zo. We zitten hoogstens nog in de middenmoot. We hebben tegenwoordig zelfs voedselbanken. Je weet wel, die dingen die je associeert met Afrika. Om de bevolking aldaar in leven te houden.

Kortom, onze regering is er helemaal niet meer voor ons. Die is er alleen nog voor de grote aandeelhouders.
"We zitten hoogstens nog in de middenmoot. "
Onzin. We zweven ergens tussen de 14 en 17 landen met de meeste lokale koopkracht ter wereld. Dat noem ik geen "middenmoot".

https://www.numbeo.com/qu(...)-mid&displayColumn=1

Ik merk dat ik zelf ook wel eens de neiging heb tot klagen, zoals de meeste Nederlanders, maar ik denk dat het ook goed is om je te beseffen dat je in één van de meest welvarende landen ter wereld leeft en dat je daar ontzettend veel geluk mee hebt.
pi_203991772
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, een (energiebespaar)lening verdient zich dubbel en dwars terug en al helemaal met de huidige tarieven.

Maar je moet zoiets niet doen als de energieprijzen al hoog zijn, want dan weet je dat je achteraan mag aansluiten in een wachtrij van 2 jaar.
Komt nog bij dat bouwmaterialen ook nog eens stervensduur zijn op het moment.
Dat hadden veel mensen natuurlijk allang kunnen doen. Genoeg mensen met enorm veel overwaarde, omdat de huizenprijzen zijn gestegen en lenen was vrij goedkoop. Vaak hebben lokale overheden ook nog wel energiebesparingsleningen inderdaad.

Alles wat met bouw te maken heeft, heeft geen tijd, is moeilijk leverbaar en dus niet goedkoop.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 06:32:43 #153
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203992491
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:32 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Sure. Het klimaatakkoord gaat overboord juist op het moment dat meer dan ooit blijkt dat afhankelijk zijn van fossiele energie-import op zijn zachtst gezegd niet zo heel handig is?
We hebben voor honderden jaren kolen in de EU.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203992509
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:28 schreef DaneV het volgende:

[..]
"We zitten hoogstens nog in de middenmoot. "
Onzin. We zweven ergens tussen de 14 en 17 landen met de meeste lokale koopkracht ter wereld. Dat noem ik geen "middenmoot".

https://www.numbeo.com/qu(...)-mid&displayColumn=1

Ik merk dat ik zelf ook wel eens de neiging heb tot klagen, zoals de meeste Nederlanders, maar ik denk dat het ook goed is om je te beseffen dat je in één van de meest welvarende landen ter wereld leeft en dat je daar ontzettend veel geluk mee hebt.
Je begrijpt dat zo'n getal een gemiddelde is? Rijke mensen hebben we hier inderdaad een heleboel. En dat als je veel uit te geven hebt, alles ook veel duurder is?

Ja, met een Nederlands minimumloon heb je het in een arm land goed, maar hier in Nederland heb je toeslagen nodig om rond te kunnen komen. Zonder al die toeslagen zit de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Of nee, eigenlijk niet, want die armoedegrens hebben we lang geleden vastgesteld en is sindsdien niet meer gegroeid. Als je daar onder zit, heb je echt helemaal niets en moet je naar de voedselbank. En het is daar druk...

De meeste Europese landen hebben als definitie van de armoedegrens, dat je minder dan 60% van modaal verdient. Om daar boven te komen zou het minimumloon in Nederland van 10 naar 14 Euro per uur moeten gaan. Dan kunnen die arme mensen de tandarts ook weer eens betalen...
pi_203992535
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]
We hebben voor honderden jaren kolen in de EU.
Ah ja, natuurlijk.
En hoe zie je dat voor je? De meeste huizen na ca 1960 zijn gebouwd zonder een rookkanaal wat geschikt is voor een kolenkachel. Er is vanaf dat moment ook niet meer gebouwd met kelders ed met kolen hok. Gaat dus behoorlijke verbouwingen opleveren, dat kolen stoken in huis.
Tel daarbij op dat de levensverwachting flink zal teruglopen door bedroevende luchtkwaliteit, vooral in steden (kan de AOW leeftijd wel omlaag en de pensioenen omhoog).
En wie zit er nog te wachten om die gore kolen te verslepen?


Of zie je liever de halve Flevopolder vol kolencentrales, gecombineerd met all-electric huizen? Als je dan toch aan een warmtetransitie wil beginnen die jaren gaat duren, dan kun je dat toch net zo goed direct duurzaam doen?
pi_203992594
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je begrijpt dat zo'n getal een gemiddelde is? Rijke mensen hebben we hier inderdaad een heleboel. En dat als je veel uit te geven hebt, alles ook veel duurder is?

Ja, met een Nederlands minimumloon heb je het in een arm land goed, maar hier in Nederland heb je toeslagen nodig om rond te kunnen komen. Zonder al die toeslagen zit de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Of nee, eigenlijk niet, want die armoedegrens hebben we lang geleden vastgesteld en is sindsdien niet meer gegroeid. Als je daar onder zit, heb je echt helemaal niets en moet je naar de voedselbank. En het is daar druk...

De meeste Europese landen hebben als definitie van de armoedegrens, dat je minder dan 60% van modaal verdient. Om daar boven te komen zou het minimumloon in Nederland van 10 naar 14 Euro per uur moeten gaan. Dan kunnen die arme mensen de tandarts ook weer eens betalen...
Dit dus, ik schat dat met de huidige energieprijzen, dat ongeveer 1/3e onder water gaat komen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 8 maart 2022 @ 08:24:00 #157
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203992934
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah ja, natuurlijk.
En hoe zie je dat voor je? De meeste huizen na ca 1960 zijn gebouwd zonder een rookkanaal wat geschikt is voor een kolenkachel. Er is vanaf dat moment ook niet meer gebouwd met kelders ed met kolen hok. Gaat dus behoorlijke verbouwingen opleveren, dat kolen stoken in huis.
Tel daarbij op dat de levensverwachting flink zal teruglopen door bedroevende luchtkwaliteit, vooral in steden (kan de AOW leeftijd wel omlaag en de pensioenen omhoog).
En wie zit er nog te wachten om die gore kolen te verslepen?


Of zie je liever de halve Flevopolder vol kolencentrales, gecombineerd met all-electric huizen? Als je dan toch aan een warmtetransitie wil beginnen die jaren gaat duren, dan kun je dat toch net zo goed direct duurzaam doen?
Zoals ik eerder zei moeten we eerst stroomtekorten krijgen voordat het kwartje valt waar die kolencentrales nuttig voor zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203993086
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zoals ik eerder zei moeten we eerst stroomtekorten krijgen voordat het kwartje valt waar die kolencentrales nuttig voor zijn.
Kan zo maar al deze zomer zijn dat er een black-out komt in Nederland of elders in de EU waarbij Nederland meegetrokken wordt omdat de netwerken verbonden zijn. Benieuwd hoe het Nederlandse volk gaat denken als de elektriciteit een dagdeel of wellicht meerdere dagen uitvalt.
pi_203993177
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:44 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Kan zo maar al deze zomer zijn dat er een black-out komt in Nederland of elders in de EU waarbij Nederland meegetrokken wordt omdat de netwerken verbonden zijn. Benieuwd hoe het Nederlandse volk gaat denken als de elektriciteit een dagdeel of wellicht meerdere dagen uitvalt.
Nee, dat kan niet. Alle EU landen houden minimaal 6 maanden reserves aan.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 08:59:36 #160
37248 BertV
Handgemaakt
pi_203993221
ah, ik zie nu dat Greenchoice zijn variabele tarieven per maand aanpast.

Ze zorgen iig goed voor zichzelf.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_203993226
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nee, dat kan niet. Alle EU landen houden minimaal 6 maanden reserves aan.
Er kan zeker wel een black-out in het Europese electriciteitsnet plaatsvinden. Ongeacht reserves. We zijn al een paar keer door het oog van de naald gekropen.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:09:44 #162
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203993294
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De industrie produceert alleen maar omdat de consument consumeert. De consument is daarmee tamelijk rechtstreeks verantwoordelijk voor het industrieel energieverbruik.
Jij wil niet te eten hebben snap ik.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203993383
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij wil niet te eten hebben snap ik.
Zodra er voedselschaarste ontstaat verdwijnt die gedacht vast als sneeuw voor de zon.
pi_203993448
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nee, dat kan niet. Alle EU landen houden minimaal 6 maanden reserves aan.
Er wordt in NL geen elektriciteit opgeslagen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:30:06 #165
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203993490
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:59 schreef BertV het volgende:
ah, ik zie nu dat Greenchoice zijn variabele tarieven per maand aanpast.

Ze zorgen iig goed voor zichzelf.
Waar zie je dat?
pi_203993514
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:59 schreef BertV het volgende:
ah, ik zie nu dat Greenchoice zijn variabele tarieven per maand aanpast.

Ze zorgen iig goed voor zichzelf.
Ik kan het greenchoice niet kwalijk nemen. De huidige inkoop is 300% tov van twee maanden geleden

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2022 09:32:20 ]
pi_203993648
Zou me niet verbazen als we over 3 maanden nog maar 80km/u mogen rijden.
pi_203993664
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou me niet verbazen als we over 3 maanden nog maar 80km/u mogen rijden.
Dat moet nu ook al en op sommige plekken langzamer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203993678
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou me niet verbazen als we over 3 maanden nog maar 80km/u mogen rijden.
Op dat soort micro-management zal het wel weer uitdraaien ja.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:48:40 #170
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203993679
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou me niet verbazen als we over 3 maanden nog maar 80km/u mogen rijden.
Benzine op de bon. Maximaal 2x per week warm eten. :P
pi_203993714
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat moet nu ook al en op sommige plekken langzamer
True :P
Maar ik doel dan uiteraard op de auto(snel)wegen ;)
pi_203993725
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
Op dat soort micro-management zal het wel weer uitdraaien ja.
Autoloze zondag, 80km/u, het komt er wss weer aan.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:58:00 #173
37248 BertV
Handgemaakt
pi_203993791
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:30 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Waar zie je dat?
Als je inlogt op de homepage:

Groen&Vrij Wind en Zon IS
Einddatum tarief: 01-04-2022
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_203993816
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
True :P
Maar ik doel dan uiteraard op de auto(snel)wegen ;)
Daar rij ik 130 km/h als ik er ben zonder kans op boete
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203993910
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Autoloze zondag, 80km/u, het komt er wss weer aan.
Denk dat de prijzen aan de pomp zo hoog gaan worden dat mensen sowieso al minder gaan rijden.

Stel dat 'n liter diesel ¤ 3 gaat kosten. Ritje van 100 kilometer kost je dan ¤ 15. En dan heb je nog de energiefactuur die omhoog gaat. Uiteindelijk zullen mensen zelf ook wel minder gaan rijden als het duur wordt.

Pomp betaal je ook elke keer als je 'm volgooit, dus veel zichtbaarder dan een energiefactuur waar je een keer per jaar 'n afrekening hebt en de tarieven vaak een tijdje vast staan.
pi_203993929
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daar rij ik 130 km/h als ik er ben zonder kans op boete
Ik hou het tegenwoordig 's avonds ook bij 100km/u op de teller.
5.0 liter op 100km vs 6.2 liter op 100km scheelt nogal.
pi_203993940
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:59 schreef BertV het volgende:
ah, ik zie nu dat Greenchoice zijn variabele tarieven per maand aanpast.

Ze zorgen iig goed voor zichzelf.
Mogelijk voor nieuwe klanten en daar is dan ook niets op tegen. Als bestaande klant heb ik niets van ze vernomen dus lijkt het mij heel sterk dat ze zonder melding aangepast hebben.

Waarom moet Greenpeace altijd gebashed worden? Omdat ze groen in de naam hebben?
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:09:37 #178
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203993956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Autoloze zondag, 80km/u, het komt er wss weer aan.
Hoeveel extra huizen zijn er eigenlijk gebouwd door overdag vmax 100 in testellen?
Iemand?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:11:18 #179
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203993978
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mogelijk voor nieuwe klanten en daar is dan ook niets op tegen. Als bestaande klant heb ik niets van ze vernomen dus lijkt het mij heel sterk dat ze zonder melding aangepast hebben.

Waarom moet Greenpeace altijd gebashed worden? Omdat ze groen in de naam hebben?
Huh?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203993982
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik hou het tegenwoordig 's avonds ook bij 100km/u op de teller.
5.0 liter op 100km vs 6.2 liter op 100km scheelt nogal.
Dat is wel weer zo en heel veel sneller ben je niet als je van beginpunt tot eindpunt meet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203993993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoeveel extra huizen zijn er eigenlijk gebouwd door overdag vmax 100 in testellen?
Iemand?
Geen idee, ik weet niet of je met die vraag de suggestie wil wekken dat het niet het geval is maar ik weet het niet.

Ik weet wel dat auto's bij 80km/u een stuk minder brandstof verbruiken dan bij 130km/u, dus bij een eventuele oliecrisis zal dat wel weer ingevoerd worden.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:13:06 #182
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_203993997
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je begrijpt dat zo'n getal een gemiddelde is? Rijke mensen hebben we hier inderdaad een heleboel. En dat als je veel uit te geven hebt, alles ook veel duurder is?

Ja, met een Nederlands minimumloon heb je het in een arm land goed, maar hier in Nederland heb je toeslagen nodig om rond te kunnen komen. Zonder al die toeslagen zit de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Of nee, eigenlijk niet, want die armoedegrens hebben we lang geleden vastgesteld en is sindsdien niet meer gegroeid. Als je daar onder zit, heb je echt helemaal niets en moet je naar de voedselbank. En het is daar druk...

De meeste Europese landen hebben als definitie van de armoedegrens, dat je minder dan 60% van modaal verdient. Om daar boven te komen zou het minimumloon in Nederland van 10 naar 14 Euro per uur moeten gaan. Dan kunnen die arme mensen de tandarts ook weer eens betalen...
Als er in een land meer wordt verdient dan wordt alles duurder inderdaad. Daarom wordt dit cijfer ook in lokale koopkracht uitgedrukt en niet in euro's.

Mensen met een minimuminkomen hebben het zwaarder. Vooral in tijden waar we nu in leven. Maar dat is wereldwijd het geval en op veruit de meeste plekken veel schrijnender dan bij ons. In Nederland ben je met een lager inkomen, juist dankzij de toeslagen en ons progressieve belastingstelsel nog redelijk goed af. Een eenverdiener met twee kinderen heeft met toeslagen netto zo'n ¤ 29.400,- te besteden en iemand met een "goed salaris" van 50k bruto verdient rond de ¤ 37.000. Ik vind dat verschil klein en zeker een stuk kleiner dan de 60% die je noemt.



Tuurlijk, dit gaat natuurlijk van een gunstige situatie uit en er zijn gevallen waar het een stuk minder uitpakt, maar er is niemand in Nederland die netto (en daar gaat het om) minder dan 60% modaal overhoudt met een fulltime dienstverband.

Zijn er dingen die beter kunnen? Tuurlijk. Is ons stelsel complex en vallen er mensen tussen wal en schip ? Ja. Maar toch ben ik ontzettend blij dat ik in Nederland woon waardoor ik weet dat ik waarschijnlijk nooit honger zal lijden, altijd "gratis" zorg beschikbaar heb (zelfs als ik mijn verzekering niet kan betalen), gegarandeerd ben van veiligheid... Ook wanneer ik morgen arbeidsongeschikt raak.
pi_203993999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee, ik weet niet of je met die vraag de suggestie wil wekken dat het niet het geval is maar ik weet het niet.

Ik weet wel dat auto's bij 80km/u een stuk minder brandstof verbruiken dan bij 130km/u, dus bij een eventuele oliecrisis zal dat wel weer ingevoerd worden.
Waarom moet dit besloten worden voor mensen? Mogen ze zelf geen beslissingen nemen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203994009
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoeveel extra huizen zijn er eigenlijk gebouwd door overdag vmax 100 in testellen?
Iemand?
Geen want langzamer rijden betekent niet dat er bouwvakkers bijkomen. Nog steeds geldt: geen stikstof uitstoot op papier bij werkzaamheden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203994030
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is wel weer zo en heel veel sneller ben je niet als je van beginpunt tot eindpunt meet.
Ligt aan de afstand. Voor een ritje Eindhoven - Maastricht maakt het geen fluit uit. Voor een rit Nederland - Roemenië of zo scheelt het me wel als ik 'm af en toe wat indruk.
pi_203994048
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is wel weer zo en heel veel sneller ben je niet als je van beginpunt tot eindpunt meet.
Nee, op zich valt dat ook wel mee.

Als ik snel wil rijden slinger ik m'n race-sim aan en ga ik naar Spa, Jeddah of Monza ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203994050
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom moet dit besloten worden voor mensen? Mogen ze zelf geen beslissingen nemen?
De politiek besluit graag voor mensen. En voor dit soort micro-management onzinmaatregelen zijn de handen wel op elkaar te krijgen.
pi_203994063
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom moet dit besloten worden voor mensen? Mogen ze zelf geen beslissingen nemen?
Bij een oliecrisis is er een (tijdelijk) tekort aan olie en in dat geval zal er inderdaad voor mensen besloten worden.
We hebben dat al eerder meegemaakt, benzine op de bon, autoloze zondagen, lagere maximum snelheid.

pi_203994070
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee, ik weet niet of je met die vraag de suggestie wil wekken dat het niet het geval is maar ik weet het niet.

Ik weet wel dat auto's bij 80km/u een stuk minder brandstof verbruiken dan bij 130km/u, dus bij een eventuele oliecrisis zal dat wel weer ingevoerd worden.
ik denk dat mensen dat zelf wel gaan doen als je 2,50 of 3 euro mag aftikken aan de pomp.

Ik rij trouwens altijd rustig.
als ik langere afstanden rij dan is dat voor mijn werk en dan ga ik niet jakkeren. lekker relaxed rijden, muziekje erbij. En binnen nederland kun je toch niet echt snel rijden en scheeltje je paar minuten dat je eerder op je bestemming bent.

Vroeger motoren gehad en dan is elke auto toch sloom.
pi_203994072
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 06:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je begrijpt dat zo'n getal een gemiddelde is? Rijke mensen hebben we hier inderdaad een heleboel. En dat als je veel uit te geven hebt, alles ook veel duurder is?

Ja, met een Nederlands minimumloon heb je het in een arm land goed, maar hier in Nederland heb je toeslagen nodig om rond te kunnen komen. Zonder al die toeslagen zit de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Of nee, eigenlijk niet, want die armoedegrens hebben we lang geleden vastgesteld en is sindsdien niet meer gegroeid. Als je daar onder zit, heb je echt helemaal niets en moet je naar de voedselbank. En het is daar druk...

De meeste Europese landen hebben als definitie van de armoedegrens, dat je minder dan 60% van modaal verdient. Om daar boven te komen zou het minimumloon in Nederland van 10 naar 14 Euro per uur moeten gaan. Dan kunnen die arme mensen de tandarts ook weer eens betalen...
Zelfs de energiecrisis is de schuld van dat neoliberale uitschot!
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:21:25 #191
37248 BertV
Handgemaakt
pi_203994093
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mogelijk voor nieuwe klanten en daar is dan ook niets op tegen. Als bestaande klant heb ik niets van ze vernomen dus lijkt het mij heel sterk dat ze zonder melding aangepast hebben.

Waarom moet Greenpeace altijd gebashed worden? Omdat ze groen in de naam hebben?
Ik ben al 20 jaar klant. Mijn contract was net verlopen.
Ik zal even informeren.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_203994096
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:24 schreef ACT-F het volgende:
Zoals ik eerder zei moeten we eerst stroomtekorten krijgen voordat het kwartje valt waar die kolencentrales nuttig voor zijn.
Het schattige idee dat we als Nederland wel wat windmolens en zonnepanelen zouden kunnen aanleggen (is lief) en kolencentrales (is slecht) dichtmieteren zonder dat we daar een enorm hoge prijs voor betalen (en dus niet een dubbeltje meer per kWh, maar een aanzienlijke daling van de welvaart) wordt op deze manier in ieder geval wel sneller duidelijk dan normaal het geval was geweest. Gelukkig kunnen we nu de schuld weer eens externaliseren.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203994123
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:21 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik ben al 20 jaar klant. Mijn contract was net verlopen.
Ik zal even informeren.
Dat zou wel kunnen, niet een nieuwe klant maar wel een nieuw contract.

Ik ben altijd al variabel en het tarief is 1 januari aangepast, dat blijft zo tot 1 juli. 1 januari kreeg ik wel een lager tarief aangeboden dan nieuwe klanten.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:29:05 #194
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203994171
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
geen stikstof uitstoot op papier
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203994223
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Het schattige idee dat we als Nederland wel wat windmolens en zonnepanelen zouden kunnen aanleggen (is lief) en kolencentrales (is slecht) dichtmieteren zonder dat we daar een enorm hoge prijs voor betalen (en dus niet een dubbeltje meer per kWh, maar een aanzienlijke daling van de welvaart) wordt op deze manier in ieder geval wel sneller duidelijk dan normaal het geval was geweest. Gelukkig kunnen we nu de schuld weer eens externaliseren.
Je gedachte is op zich niet verkeerd maar "wind en zonnepanelen" hebben niet zoveel met die discussie te maken, even los van wat men soms roept.

De voornaamste reden om kolencentrales te sluiten is om over te gaan op aardgascentrales.
Die stoten nu eenmaal 50% (!) minder CO2 uit per kWh en dat is prima om de doelstellingen te halen.

Tegelijkertijd zijn we echter de gaswinning in Groningen aan het afbouwen en dat betekent dat we voor gas meer en meer afhankelijk worden van het buitenland.

En daar zit nu vooral de kneep.
pi_203994234
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ligt aan de afstand. Voor een ritje Eindhoven - Maastricht maakt het geen fluit uit. Voor een rit Nederland - Roemenië of zo scheelt het me wel als ik 'm af en toe wat indruk.
Dat ik nog motor reed waren we Duitsland sneller door met 130 rijden dan met 160+. Bij hoge snelheid moesten we vaker tanken en dan is je voordeel meteen al weer teniet gedaan. Bovendien moet je zo vaak van het gas af vanwege werkzaamheden of drukte dat je sowieso de helft van de tijd die 160 niet kon aanhouden.

Maar het was natuurlijk wel veel leuker rijden op snelheid.
pi_203994294
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat ik nog motor reed waren we Duitsland sneller door met 130 rijden dan met 160+. Bij hoge snelheid moesten we vaker tanken en dan is je voordeel meteen al weer teniet gedaan. Bovendien moet je zo vaak van het gas af vanwege werkzaamheden of drukte dat je sowieso de helft van de tijd die 160 niet kon aanhouden.

Maar het was natuurlijk wel veel leuker rijden op snelheid.
Ik rijd harder op stukken waar het ongelimiteerd is en rustig. Is het druk of veel werkzaamheden en zo? Dan houd ik me gewoon aan de snelheid en ga ik me verder niet haasten. Heeft dan toch geen zin. Dan kom je met 200 aanvliegen inderdaad om dan vol op de rem te moeten voor een auto met caravan die met 90 per uur een vrachtwagen in probeert te halen.
pi_203994323
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je gedachte is op zich niet verkeerd maar "wind en zonnepanelen" hebben niet zoveel met die discussie te maken, even los van wat men soms roept.

De voornaamste reden om kolencentrales te sluiten is om over te gaan op aardgascentrales.
Die stoten nu eenmaal 50% (!) minder CO2 uit per kWh en dat is prima om de doelstellingen te halen.

Tegelijkertijd zijn we echter de gaswinning in Groningen aan het afbouwen en dat betekent dat we voor gas meer en meer afhankelijk worden van het buitenland.

En daar zit nu vooral de kneep.
Ik stel het ook veel te gechargeerd natuurlijk, maar mijn punt is vooral dat in de hele discussie de enorme complexiteit en omvang van de positieve en negatieve gevolgen die samenhangen met langetermijnkeuzes worden vernauwd tot kortetermijn-micromaatregelen (de windmolens en zonnepanelen), terwijl voor het creëren van draagvlak juist dat eerste breed duidelijk moet zijn. Nu doet men alsof de Oekraïne-crisis de oorzaak is of wordt van de energiecrisis, maar veel meer dan een extreme katalysator is het niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_203994374
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een oliecrisis is er een (tijdelijk) tekort aan olie en in dat geval zal er inderdaad voor mensen besloten worden.
We hebben dat al eerder meegemaakt, benzine op de bon, autoloze zondagen, lagere maximum snelheid.

Die bonnen was een grote flop en ook binnen korte tijd opgeheven.

Je kon voor ongeveer alles extra bonnen krijgen. Er was dan ook een levendige handel in die bonnen waardoor het uiteindelijk niet werkte.

Die autoloze zondagen waren gewoon een feest, heel Nederland op de fiets en rolschaatsen op de snelweg.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:48:21 #200
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_203994399
quote:
10s.gif Op maandag 7 maart 2022 20:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik heb al sinds de winter van 2013 niet gestookt en stond vanmorgen onder het vriespunt buiten te werken. Nu jij weer :')
Waarom stook je niet?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_203994564
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:48 schreef fathank het volgende:

[..]
Waarom stook je niet?
Als je een redelijk geiosoleerd huis hebt, of bijvoorbeeld buren hebt die hard stoken, je een behoorlijke basis temperatuur binnen hebt, hier is het standaard 15-17 graden zonder de kachel aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 8 maart 2022 @ 11:33:45 #202
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_203994966
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je een redelijk geiosoleerd huis hebt, of bijvoorbeeld buren hebt die hard stoken, je een behoorlijke basis temperatuur binnen hebt, hier is het standaard 15-17 graden zonder de kachel aan.
Lekker met 15 graden aan de keukentafel de krant lezen bij een kaarsje.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_203994982
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je een redelijk geiosoleerd huis hebt, of bijvoorbeeld buren hebt die hard stoken, je een behoorlijke basis temperatuur binnen hebt, hier is het standaard 15-17 graden zonder de kachel aan.
Vind ik persoonlijk wel aan de frisse kant, 15 graden binnen.
pi_203995026
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je een redelijk geiosoleerd huis hebt, of bijvoorbeeld buren hebt die hard stoken, je een behoorlijke basis temperatuur binnen hebt, hier is het standaard 15-17 graden zonder de kachel aan.
Inderdaad,
Ik woon midden in een appartementen complex en stook al jaren niet meer. Voor het koken en douchen nog wat gasverbruik, circa 7 kuub per maand. Aan electraverbruik circa 70 Kwh per maand. Soms is het 17 graden binnen maar dat is niet bezwaarlijk als je je erop kleed. Vooral nu werpt het lage energieverbruik flink vruchten af.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203995067
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:35 schreef Halcon het volgende:

[..]
Vind ik persoonlijk wel aan de frisse kant, 15 graden binnen.
Ik kan heel slecht tegen warmte, dus vanochtend was ik lekker aan het werk met het raam naast me open, echt heerlijk :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 8 maart 2022 @ 11:47:36 #206
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203995105
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:48 schreef fathank het volgende:

[..]
Waarom stook je niet?
Tot 16/17 graden is prima te doen. Aangezien ik er zelden onder kom hoef ik eigenlijk niet te stoken. Ik sta nu buiten in het zonnetje bij 13 graden. Heerlijk 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203995130
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Het schattige idee dat we als Nederland wel wat windmolens en zonnepanelen zouden kunnen aanleggen (is lief) en kolencentrales (is slecht) dichtmieteren zonder dat we daar een enorm hoge prijs voor betalen (en dus niet een dubbeltje meer per kWh, maar een aanzienlijke daling van de welvaart) wordt op deze manier in ieder geval wel sneller duidelijk dan normaal het geval was geweest. Gelukkig kunnen we nu de schuld weer eens externaliseren.
Die zonnepanelen worden gemaakt van onder andere kolen en andere metalen die uit de grond gehaald moet worden met grote machines die aardig veel benzine zuipen. En na 20 jaar kan je die zonnepanelen weer weggooien, dus zo schoon is het allemaal niet.
Plaats hier uw advertentie
pi_203995136
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:49 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Die zonnepanelen worden gemaakt van onder andere kolen en andere metalen die uit de grond gehaald moet worden met grote machines die aardig veel benzine zuipen. En na 20 jaar kan je die zonnepanelen weer weggooien, dus zo schoon is het allemaal niet.
Zonnepanelen die gemaakt worden van "kolen en andere metalen"? :D

Een zonnepaneel verdient alle energie en CO2 om te produceren en recyclen in ongeveer 2 jaar terug.
Daarna levert een paneel nog minimaal 20 jaar stroom.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-03-2022 11:58:30 ]
pi_203995159
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonnepanelen die gemaakt worden van "kolen en andere metalen"? :D
En metalen dan.
Plaats hier uw advertentie
pi_203995208
Productie van 1000Wp aan zonnepanelen kost zo'n 1500kg CO2.
Een zonnepaneel van 335Wp zit dus op zo'n 1500 / 3 = 500kg CO2.

Een zonnepaneel van 335Wp levert in Nederland zo'n 300kWh per jaar op.
De productie van 1kWh uit een kolencentrale kost zo'n 800 gram CO2
Dat is dus 240 kilo CO2 bespaard per jaar, ofwel een CO2 terugverdientijd van 2,08 jaar.

  dinsdag 8 maart 2022 @ 11:58:59 #211
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_203995222
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Productie van 1000Wp aan zonnepanelen kost zo'n 1500kg CO2.
Een zonnepaneel van 335Wp zit dus op zo'n 1500 / 3 = 500kg CO2.

Een zonnepaneel van 335Wp levert in Nederland zo'n 300kWh per jaar op.
De productie van 1kWh uit een kolencentrale kost zo'n 800 gram CO2
Dat is dus 240 kilo CO2 bespaard per jaar, ofwel een CO2 terugverdientijd van 2,08 jaar.

[ afbeelding ]
Het is pas waar als je het op Facebook zet.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_203995259
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:58 schreef fathank het volgende:

[..]
Het is pas waar als je het op Facebook zet.
True :P

Ben een beetje moe van users die niets anders doen dan ongefundeerde borrelpraatjes roeptoeteren en te beroerd zijn om een simpele rekensom te maken om het te onderbouwen.

Iemand moet het dan doen...
pi_203995304
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Productie van 1000Wp aan zonnepanelen kost zo'n 1500kg CO2.
Een zonnepaneel van 335Wp zit dus op zo'n 1500 / 3 = 500kg CO2.

Een zonnepaneel van 335Wp levert in Nederland zo'n 300kWh per jaar op.
De productie van 1kWh uit een kolencentrale kost zo'n 800 gram CO2
Dat is dus 240 kilo CO2 bespaard per jaar, ofwel een CO2 terugverdientijd van 2,08 jaar.

[ afbeelding ]
dankje. maar ik had het niet over CO2 maar vervuiling.
Plaats hier uw advertentie
pi_203995372
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:06 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
dankje. maar ik had het niet over CO2 maar vervuiling.
Vervuiling? Wat is er vervuild? Met wat? En hoe verhoudt dat zich tot andere vervuiling door uranium, olie, gas of kolen? Hoe verhoudt dat zich tot de productie van een auto, TV, smartphone of een computer? Waarom is "vervuiling" om verder schoon energie op te wekken erg en "vervuiling" om andere producten te maken niet erg? Of ben je tegen productie in het algemeen?
pi_203995408
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Tot 16/17 graden is prima te doen. Aangezien ik er zelden onder kom hoef ik eigenlijk niet te stoken. Ik sta nu buiten in het zonnetje bij 13 graden. Heerlijk 8-)
Familie van Wim Hofman?!
pi_203995422
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203995424
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vervuiling? Wat is er vervuild? Met wat? En hoe verhoudt dat zich tot andere vervuiling door uranium, olie, gas of kolen? Hoe verhoudt dat zich tot de productie van een auto, TV of een computer? Waarom is "vervuiling" om verder schoon energie op te wekken erg en "vervuiling" om andere producten te maken niet erg? Of ben je tegen productie in het algemeen?
ik reageerde alleen op de productie van zonnepalen, jij haalt er allemaal andere zaken bij. ligt gevoelig merk ik.
Plaats hier uw advertentie
pi_203995429
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Tot 16/17 graden is prima te doen. Aangezien ik er zelden onder kom hoef ik eigenlijk niet te stoken. Ik sta nu buiten in het zonnetje bij 13 graden. Heerlijk 8-)
dan kun je idd ook flink gaan besparen op de AOW.
Denk dat veel oudjes vroegtijdig de pijp uit gaan dan als in verzorgingstehuizen de thermostaat op 16 gaat.
pi_203995448
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:15 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
ik reageerde alleen op de productie van zonnepalen, jij haalt er allemaal andere zaken bij. ligt gevoelig merk ik.
Je verhaal is erg zwak, je hebt niets concreets, geen cijfers, geen onderbouwing, helemaal niets.

En zonnepanelen waren volgens jou gemaakt van "kolen en andere metalen".

Ga eerst eens aan je feiten werken voor je zoiets post, dan hebben we misschien een discussie.

En ja: het is relevant dat ik ook kijk naar de productie van andere goederen. Bij alles wat we produceren en consumeren heb je een zekere mate van de door jou genoemde "vervuiling". Maar bij zonnepanelen maak je daar ineens een punt van.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 12:23:56 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203995519
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:16 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
dan kun je idd ook flink gaan besparen op de AOW.
Denk dat veel oudjes vroegtijdig de pijp uit gaan dan als in verzorgingstehuizen de thermostaat op 16 gaat.
Masterplan _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203995525
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:16 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
dan kun je idd ook flink gaan besparen op de AOW.
Denk dat veel oudjes vroegtijdig de pijp uit gaan dan als in verzorgingstehuizen de thermostaat op 16 gaat.
Dus eerst het land twee jaar zo ongeveer op slot gooien om hun leven te rekken en dan gaan ze alsnog de pijp uit omdat de verwarming lager moet?
  dinsdag 8 maart 2022 @ 12:24:58 #222
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_203995533
Er gaat niks boven je huis verwarmen met wat steenkool. Wij hebben sinds kort ons CV systeem uit huis gehaald en diverse kolenkachels in het huis teruggeplaatst.
pi_203995586
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Inderdaad,
Ik woon midden in een appartementen complex en stook al jaren niet meer. Voor het koken en douchen nog wat gasverbruik, circa 7 kuub per maand. Aan electraverbruik circa 70 Kwh per maand. Soms is het 17 graden binnen maar dat is niet bezwaarlijk als je je erop kleed. Vooral nu werpt het lage energieverbruik flink vruchten af.
Ik zou het dan zonde vinden om daarvoor een gas abonnement af te sluiten. Is een elektrische boiler met keramisch koken niet goedkoper?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203995602
Ik had zelf ook nog een idee, wat ik al jaren terug heb geopperd, maak vliegvakanties in de Winter BTW vrij, als iemand 3 weken op vakantie gaat tijdens de 3 koudste maanden dan kunnen we al snel een paar procent aan verbruik besparen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203995608
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:24 schreef damsco het volgende:
Er gaat niks boven je huis verwarmen met wat steenkool. Wij hebben sinds kort ons CV systeem uit huis gehaald en diverse kolenkachels in het huis teruggeplaatst.
Wat voor kolenkachel heb je?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203995688
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef DaneV het volgende:
Als er in een land meer wordt verdient dan wordt alles duurder inderdaad. Daarom wordt dit cijfer ook in lokale koopkracht uitgedrukt en niet in euro's.

Mensen met een minimuminkomen hebben het zwaarder. Vooral in tijden waar we nu in leven. Maar dat is wereldwijd het geval en op veruit de meeste plekken veel schrijnender dan bij ons. In Nederland ben je met een lager inkomen, juist dankzij de toeslagen en ons progressieve belastingstelsel nog redelijk goed af. Een eenverdiener met twee kinderen heeft met toeslagen netto zo'n ¤ 29.400,- te besteden en iemand met een "goed salaris" van 50k bruto verdient rond de ¤ 37.000. Ik vind dat verschil klein en zeker een stuk kleiner dan de 60% die je noemt.
Ja, en die eenverdiener zonder kinderen moet het in de bijstand met 70% van het minimumloon doen. Maar die tabel laat toch mooi zien, dat de helft van de bevolking toeslagen krijgt? Dat is omdat ons minimumloon gewoon veel te laag is. En op deze manier subsidiëren de mensen met een inkomen boven modaal de mensen onder modaal, zodat de bedrijven flink kunnen bezuinigen op hun loonkosten.

En dan gaan we er nog even aan voorbij, dat je tegenwoordig voor een woning onder de huursubsidiegrens al snel 10 jaar ingeschreven moet staan en dat dat oude, kleine en koude appartementjes zijn. Dus, of je kunt de huur niet betalen (geen huursubsidie) of de stookkosten niet. Daar gaat dit topic over.
pi_203995738
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en die eenverdiener zonder kinderen moet het in de bijstand met 70% van het minimumloon doen. Maar die tabel laat toch mooi zien, dat de helft van de bevolking toeslagen krijgt? Dat is omdat ons minimumloon gewoon veel te laag is. En op deze manier subsidiëren de mensen met een inkomen boven modaal de mensen onder modaal, zodat de bedrijven flink kunnen bezuinigen op hun loonkosten.

En dan gaan we er nog even aan voorbij, dat je tegenwoordig voor een woning onder de huursubsidiegrens al snel 10 jaar ingeschreven moet staan en dat dat oude, kleine en koude appartementjes zijn. Dus, of je kunt de huur niet betalen (geen huursubsidie) of de stookkosten niet. Daar gaat dit topic over.
Huishoudens met 3 kinderen krijgen nog toeslagen met een verzamelinkomen tot ca 90k. Die helft lijkt mij echt nog weinig.
Het inkomen kan hoger dan 90k zijn ivm aftrekposten zoals een hypotheek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 12:49:37 #228
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203995781
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:33 schreef raptorix het volgende:
Ik had zelf ook nog een idee, wat ik al jaren terug heb geopperd, maak vliegvakanties in de Winter BTW vrij, als iemand 3 weken op vakantie gaat tijdens de 3 koudste maanden dan kunnen we al snel een paar procent aan verbruik besparen :)
Dat kan natuurlijk niet he. Dat past niet in het narratief van de klimaatgekkies. Je moet en zal kou kleumend thuiswerken en die vliegvakantie naar de zon kan je helemaal op je buik schrijven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203996028
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:33 schreef raptorix het volgende:
Ik had zelf ook nog een idee, wat ik al jaren terug heb geopperd, maak vliegvakanties in de Winter BTW vrij, als iemand 3 weken op vakantie gaat tijdens de 3 koudste maanden dan kunnen we al snel een paar procent aan verbruik besparen :)
Moet ie wel met een zweefvliegtuig op vakantie.
pi_203996061
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Huishoudens met 3 kinderen krijgen nog toeslagen met een verzamelinkomen tot ca 90k. Die helft lijkt mij echt nog weinig.
Het inkomen kan hoger dan 90k zijn ivm aftrekposten zoals een hypotheek.
Exact. Ik krijg kindgebonden budget bijvoorbeeld.

Ons gezinsinkomen is 70k met 3 kinderen groot te brengen. Veel thuis. En helaas een redelijk oud huis, die we bezig zijn te vernieuwen. Maar als de nieuwe gastarieven komen, gaan wij het ook moeilijk hebben. De tijd dat de hoge energieprijzen een probleem zijn voor enkel de minima, ligt echt ver achter ons.
pi_203996097
Het is natuurlijk veel leed, maar dit is ook het risico als je elk jaar switched van cowboy aanbieder om die paar 100 euro te pakken, hoop dat dit een les is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203996130
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:12 schreef raptorix het volgende:
Het is natuurlijk veel leed, maar dit is ook het risico als je elk jaar switched van cowboy aanbieder om die paar 100 euro te pakken, hoop dat dit een les is.
Op zich is het voor iedereen een probleem, energiecontracten hebben nu eenmaal een einddatum waarna ze variabel worden. Voorheen was dat niet zo'n probleem, de prijs was vrij stabiel.

Als je 3 jaar geleden verlengd hebt voor 3 jaar heb je deze maand een probleem, heb je vorig jaar voor een jaar verlengd heb je nu ook een probleem. Of dat nu bij dezelfde of een andere partij was maakt weinig uit voor het eindresultaat.
pi_203996215
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:12 schreef raptorix het volgende:
Het is natuurlijk veel leed, maar dit is ook het risico als je elk jaar switched van cowboy aanbieder om die paar 100 euro te pakken, hoop dat dit een les is.
Klopt.

Beetje vergelijkbaar met de hypotheekrente steeds kort variabel zetten om een paar tiende procentpunten uit te sparen. Dan krijg je straks ook wel een tikkie.
pi_203996292
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich is het voor iedereen een probleem, energiecontracten hebben nu eenmaal een einddatum waarna ze variabel worden. Voorheen was dat niet zo'n probleem, de prijs was vrij stabiel.

Als je 3 jaar geleden verlengd hebt voor 3 jaar heb je deze maand een probleem, heb je vorig jaar voor een jaar verlengd heb je nu ook een probleem. Of dat nu bij dezelfde of een andere partij was maakt weinig uit voor het eindresultaat.
Daar heb je wel een punt, overigens ben ik van mening dat het privatiseren van de energiemarkt een slecht idee was, het leid gewoon tot te veel uitwassen waarbij de consument op de lange termijn weinig profijt van heeft.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203996300
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt.

Beetje vergelijkbaar met de hypotheekrente steeds kort variabel zetten om een paar tiende procentpunten uit te sparen. Dan krijg je straks ook wel een tikkie.
Ja, en het suffe is dat als je hem nu lang vast zet het op zich helemaal niet zoveel scheelt terwijl het je wel heel veel zekerheid geeft.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 8 maart 2022 @ 13:33:12 #236
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203996323
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich is het voor iedereen een probleem, energiecontracten hebben nu eenmaal een einddatum waarna ze variabel worden. Voorheen was dat niet zo'n probleem, de prijs was vrij stabiel.

Als je 3 jaar geleden verlengd hebt voor 3 jaar heb je deze maand een probleem, heb je vorig jaar voor een jaar verlengd heb je nu ook een probleem. Of dat nu bij dezelfde of een andere partij was maakt weinig uit voor het eindresultaat.
Was benaderd door een agressief callcenter afgelopen jaar waar ik in trapte (ja heel dom van mij) want die hadden me een redelijk duur (relatief gezien) vast contract aangesmeerd bij een energiebedrijf voor 3 jaar.

Nu achteraf was dat helemaal niet zo slecht eigenlijk, want daarvoor had ik maar een jaar contract. :') Nu staat alles vast tot 2024.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203996355
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Was benaderd door een agressief callcenter afgelopen jaar waar ik in trapte (ja heel dom van mij) want die hadden me een redelijk duur (relatief gezien) vast contract aangesmeerd bij een energiebedrijf voor 3 jaar.

Nu achteraf was dat helemaal niet zo slecht eigenlijk, want daarvoor had ik maar een jaar contract. :') Nu staat alles vast tot 2024.
Nu heb ik het geluk dat ik in 2018 van het gas ben afgegaan en meer zonnepanelen heb dan stroomverbruik, dus m'n voorschot is sowieso ¤5 en ik krijg standaard geld terug.

Maar ben vorig jaar mei ook voor het eerst een 3-jarig contract aangegaan bij GreenChoice omdat ik dan extra rendement kreeg bij zonnepanelendelen.nl
Anders was het ook altijd per jaar.

Al wordt stroom ¤5 per kWh dan merk ik er nog niets van (zolang we kunnen blijven salderen) maar het is toch wel toevallig.

Als stroom duur blijft, is een thuisaccu over een paar jaar ook wel interessant. Ben al wat aan het testen met LFP-accu's, dat is toch wel de (voorlopig) toekomst. Compact, hoge (ontlaad)laadstromen, lange levensduur (>2500 complete cycles) en redelijk brandveilig t.o.v. normale Li-Ion accu's.
pi_203996368
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja, en het suffe is dat als je hem nu lang vast zet het op zich helemaal niet zoveel scheelt terwijl het je wel heel veel zekerheid geeft.
Procentpunt of zo bij de meeste aanbieders. Rabo bv 1,67 versus 2,57 procent. Was uiteraard goedkoper. En daarmee sluit je dan elk risico uit dat 'ie ooit weer 7 procent of zo wordt als je 'm vast moet zetten.
pi_203996380
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
Procentpunt of zo bij de meeste aanbieders. Rabo bv 1,67 versus 2,57 procent. Was uiteraard goedkoper. En daarmee sluit je dan elk risico uit dat 'ie ooit weer 7 procent of zo wordt als je 'm vast moet zetten.
Ik heb hem vorig jaar voor de laatste 10 jaar vastgezet, dan loopt mijn hypotheek af, ik geloof dat dat mij iets van 15 euro per maand scheelde.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203996387
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb hem vorig jaar voor de laatste 10 jaar vastgezet, dan loopt mijn hypotheek af, ik geloof dat dat mij iets van 15 euro per maand scheelde.
Ja, kijk aan. Dat is het risico nemen niet waard wat mij betreft. Voor die 15 euro per maand verzeker je misschien 'n telefoon. Nu weet je in elk geval zeker dat je nooit 5 of meer procent hypotheekrente gaat betalen bij deze hypothecaire lening.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 13:46:22 #241
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_203996445
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:33 schreef raptorix het volgende:
Ik had zelf ook nog een idee, wat ik al jaren terug heb geopperd, maak vliegvakanties in de Winter BTW vrij, als iemand 3 weken op vakantie gaat tijdens de 3 koudste maanden dan kunnen we al snel een paar procent aan verbruik besparen :)
Heb je dit lachwekkende idee al eens doorgerekend? Zo nee: niet zo gek dat er niets mee gedaan is he.
pi_203996499
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou het dan zonde vinden om daarvoor een gas abonnement af te sluiten. Is een elektrische boiler met keramisch koken niet goedkoper?
Daar heb ik ook al aan gedacht en ik ga navraag doen wat het vervangen door een elektrisch boiler kost en wat de kosten zijn het gas te laten afsluiten. Betaal nu 32 euro per maand aan gas&electra inclusief de vastrechtkosten etc. Haast heb ik er niet nog niet mee ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203996553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daar heb ik ook al aan gedacht en ik ga navraag doen wat het vervangen door een elektrisch boiler kost en wat de kosten zijn het gas te laten afsluiten. Betaal nu 32 euro per maand aan gas&electra inclusief de vastrechtkosten etc. Haast heb ik er niet nog niet mee ;)
Zo weinig? Ik betaal ca 20 euro voor het elektra abbonement, betaalde ca 20 euro voor het gas abonnement en beiden hadden ca 4 euro per stuk aan vastrecht. Ik dacht dat deze kosten overal in NL gelden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-03-2022 14:05:20 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203996577
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daar heb ik ook al aan gedacht en ik ga navraag doen wat het vervangen door een elektrisch boiler kost en wat de kosten zijn het gas te laten afsluiten. Betaal nu 32 euro per maand aan gas&electra inclusief de vastrechtkosten etc. Haast heb ik er niet nog niet mee ;)
Vastrecht gas is iets tussen de 15 en 20 euro per maand. In die zin kan het wel uit om bij minimaal gebruik geheel elektrisch te gaan. Het enige punt is dat het dan wel definitief is, je kan niet opnieuw aan het gasnet gehangen worden. Soms halen ze zelfs de leidingen tot op straat weg zelfs.

Ik verwarm met een airco en aangezien we geen winter hadden kan ik dus niet zeggen of dat een goed idee is om geheel zonder gas te gaan. Afgezien van de extra investering en de keuze van wat voor boiler.
pi_203996622
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:46 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Heb je dit lachwekkende idee al eens doorgerekend? Zo nee: niet zo gek dat er niets mee gedaan is he.
Ja dat heb ik op een bierviltje doorgerekend, en jij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203996926
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zo weinig? Ik betaal ca 20 euro voor het elektra abbonement, betaalde ca 20 euro voor het gas abonnement en beiden hadden ca 4 euro per stuk aan vastrecht. Ik dacht dat deze kosten overal in NL gelden.
Dit staat op de factuur eindafrekening 2021:
quote:
Uw kosten
Gas Excl. btw Incl. btw
Leveringskosten ¤ 64,62 ¤ 78,19
Netbeheerkosten ¤ 119,86 ¤ 145,03
Overheidsheffingen ¤ 31,35 ¤ 37,93
Totaal ¤ 215,83 ¤ 261,15

Elektriciteit Excl. btw Incl. btw
Leveringskosten ¤ 102,49 ¤ 124,01
Netbeheerkosten ¤ 219,67 ¤ 265,80
Overheidsheffingen ¤ -338,40 ¤ -409,46
Totaal ¤ -16,24 ¤ -19,65

Termijnbedragen ¤ 384,00

U ontvangt ¤ 142,50
Ik betaalde dus eigenlijk (384-142)/12 = 20 euro per maand in 2021 aan gas en electra all in *O*
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 8 maart 2022 @ 14:36:56 #247
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_203996993
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit staat op de factuur eindafrekening 2021:
[..]
Ik betaalde dus eigenlijk (384-142)/12 = 20 euro per maand in 2021 aan gas en electra all in *O*
Woon je in een woonwagen?
pi_203997022
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:36 schreef damsco het volgende:

[..]
Woon je in een woonwagen?
Nee, ik woon midden in een appartementen complex en stook al jaren niet meer de CV. Voor het koken en douchen nog wat gasverbruik, circa 7 kuub per maand. Aan electraverbruik circa 70 Kwh per maand. Soms is het 17 graden binnen maar dat is niet bezwaarlijk als je je erop kleed. Vooral nu werpt het lage energieverbruik flink vruchten af.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 8 maart 2022 @ 14:44:29 #249
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_203997067
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en die eenverdiener zonder kinderen moet het in de bijstand met 70% van het minimumloon doen. Maar die tabel laat toch mooi zien, dat de helft van de bevolking toeslagen krijgt? Dat is omdat ons minimumloon gewoon veel te laag is. En op deze manier subsidiëren de mensen met een inkomen boven modaal de mensen onder modaal, zodat de bedrijven flink kunnen bezuinigen op hun loonkosten.

En dan gaan we er nog even aan voorbij, dat je tegenwoordig voor een woning onder de huursubsidiegrens al snel 10 jaar ingeschreven moet staan en dat dat oude, kleine en koude appartementjes zijn. Dus, of je kunt de huur niet betalen (geen huursubsidie) of de stookkosten niet. Daar gaat dit topic over.
Ik ben in principe voor het verhogen van het minimumloon en het zou mooi zijn als we een minder complex systeem van toeslagen hadden. Nou denk ik niet dat daar alle problemen mee opgelost zijn voor de laagvedieners; het verhogen van het minimumloon komt ook met nadelen (concurrentiepositie t.o.v. andere landen binnen de vrije handelszone, lokale inflatie) die met name deze doelgroep weer raakt. Jammer maar realistisch om te constateren dat het bijna een natuurwet lijkt te zijn dat nare zaken in de wereld, altijd de zwakkere het hardste raken...

Maar goed. Dat is inderdaad niet waar het over ging.... Je post had voor mij een hoog "vroeger was alles beter de rest doet het wel goed"-gehalte en dat is imo niet terecht als Nederlander zijnde. Ook het neoliberalisme, wat ons ontzettend veel welvaart heeft gebracht en een antwoord was op diepe economische malaise, de schuld geven van alles niet....

Ga dan maar eens kijken in landen waar ze de vrije markt niet hebben omarmd zoals wij dat hebben gedaan. Daar heb je pas armoede.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 14:46:48 #250
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203997094
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:49 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Die zonnepanelen worden gemaakt van onder andere kolen en andere metalen die uit de grond gehaald moet worden met grote machines die aardig veel benzine zuipen. En na 20 jaar kan je die zonnepanelen weer weggooien, dus zo schoon is het allemaal niet.
Steenkolen worden ook met grote machines uit de grond gehaald die aardig veel benzine zuipen. Klein detail is dat je die steenkolen 1x kan opbranden en dan moet je weer nieuwe uit de grond halen met die benzinezuipende machine terwijl een zonnepaneel 20 jaar meegaat. _O-
pi_203997130
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:46 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Steenkolen worden ook met grote machines uit de grond gehaald die aardig veel benzine zuipen. Klein detail is dat je die steenkolen 1x kan opbranden en dan moet je weer nieuwe uit de grond halen met die benzinezuipende machine terwijl een zonnepaneel 20 jaar meegaat. _O-
En met zo'n zonnepaneel kan je dan je telefoon opladen voor een paar uur _O_
Plaats hier uw advertentie
pi_203997205
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, ik woon midden in een appartementen complex en stook al jaren niet meer de CV. Voor het koken en douchen nog wat gasverbruik, circa 7 kuub per maand. Aan electraverbruik circa 70 Kwh per maand. Soms is het 17 graden binnen maar dat is niet bezwaarlijk als je je erop kleed. Vooral nu werpt het lage energieverbruik flink vruchten af.
Had ik ook in m'n vorig appartement. Redelijk nieuw en in het midden. Onderburen waren ook flinke stokers (oud stel). Energierekening was enkele tientjes per maand en dan waarschijnlijk vooral omdat ik lang douchte :D

Was in nieuwe (wel oud) huis wel even schrikken toen ik opeens naar ¤130/mnd ging :o
  dinsdag 8 maart 2022 @ 15:01:08 #253
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203997230
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:51 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
En met zo'n zonnepaneel kan je dan je telefoon opladen voor een paar uur _O_
De gemiddelde jaaropbrengst van zonnepanelen in kilowattuur (kWh) bedraagt 90% van de capaciteit van het systeem in wattpiek. Voorbeeld: 1 paneel van 350 Wp levert dus zo'n 0,9 x 350 = 315 kWh op

Het opladen van bijvoorbeeld een iPhone 12 kost ongeveer 10kWh per jaar. Je kunt dus 31 telefoons in ‘leven houden’ met 1 zonnepaneel.

Zie ook: https://jfk.men/gear/zove(...)iphone-per-jaar/amp/

[ Bericht 3% gewijzigd door Zwansen op 08-03-2022 15:07:12 ]
pi_203997235
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:46 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Steenkolen worden ook met grote machines uit de grond gehaald die aardig veel benzine zuipen. Klein detail is dat je die steenkolen 1x kan opbranden en dan moet je weer nieuwe uit de grond halen met die benzinezuipende machine terwijl een zonnepaneel 20 jaar meegaat. _O-
Het is waar dat steenkool (cokes) gebruikt wordt voor de productie van het benodigde silicium als reductie-reagens(hoogovenproces) maar dat kan uiteindelijk evenals met staal ook door reductie met waterstof. Dat waterstof kan renewable d.m.v. bijv. zonnecellen geelektrolyseerd worden. Het zou uiteindelijk mogelijk moeten zijn zonnecellen vrijwel CO2-vrij te produceren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203997259
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:44 schreef DaneV het volgende:

[..]
Ik ben in principe voor het verhogen van het minimumloon en het zou mooi zijn als we een minder complex systeem van toeslagen hadden. Nou denk ik niet dat daar alle problemen mee opgelost zijn voor de laagvedieners; het verhogen van het minimumloon komt ook met nadelen (concurrentiepositie t.o.v. andere landen binnen de vrije handelszone, lokale inflatie) die met name deze doelgroep weer raakt. Jammer maar realistisch om te constateren dat het bijna een natuurwet lijkt te zijn dat nare zaken in de wereld, altijd de zwakkere het hardste raken...

Maar goed. Dat is inderdaad niet waar het over ging.... Je post had voor mij een hoog "vroeger was alles beter de rest doet het wel goed"-gehalte en dat is imo niet terecht als Nederlander zijnde. Ook het neoliberalisme, wat ons ontzettend veel welvaart heeft gebracht en een antwoord was op diepe economische malaise, de schuld geven van alles niet....

Ga dan maar eens kijken in landen waar ze de vrije markt niet hebben omarmd zoals wij dat hebben gedaan. Daar heb je pas armoede.
Het Neoliberalisme heeft "ons" niet ontzettend veel welvaart gebracht. Sinds de jaren 70 is de loonontwikkeling nauwelijks boven de (officiële) inflatie uitgekomen. We horen al de hele tijd, dat we aan loonmatiging moeten doen "voor onze concurrentiepositie". Dus het heeft alleen "ons" een enorme welvaart gebracht als je bij de top 10% van de hoogste inkomens hoort. Het verschil tussen arm en rijk is in die tijd inderdaad flink gegroeid.

In de ons omringende landen zijn die gegroeide inkomsten wel voor een veel groter gedeelte bij de gemiddelde burger terecht gekomen. Daarom is hun armoedegrens wel die 60% van modaal, die wij niet halen. En modaal verdienen we hetzelfde. Onze concurrentiepositie is dan misschien nog heel goed, maar daar hebben "wij" niet veel van gemerkt.

En in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje is de gezondheidszorg beter dan hier en gewoon gratis. Onze opleidingen zijn zo slecht, dat ze de brugklas willen oprekken naar 3 jaar, omdat 30% van de leerlingen niet kunnen rekenen, lezen en/of schrijven. Ik heb het al over voedselbanken gehad, en we weten allemaal hoe het staat met de woonkosten.

Dus. :)
  dinsdag 8 maart 2022 @ 15:08:55 #256
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203997326
https://www.geenstijl.nl/(...)ambtenaar-sieg-kaag/

kaag weigert ook antwoord te geven. Sterker nog, die duikt gewoon.
Precaire situatie van landsbelang? Zoek het uit kutburger..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 8 maart 2022 @ 15:10:10 #257
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203997341
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het Neoliberalisme heeft "ons" niet ontzettend veel welvaart gebracht. Sinds de jaren 70 is de loonontwikkeling nauwelijks boven de (officiële) inflatie uitgekomen. We horen al de hele tijd, dat we aan loonmatiging moeten doen "voor onze concurrentiepositie". Dus het heeft alleen "ons" een enorme welvaart gebracht als je bij de top 10% van de hoogste inkomens hoort. Het verschil tussen arm en rijk is in die tijd inderdaad flink gegroeid.

In de ons omringende landen zijn die gegroeide inkomsten wel voor een veel groter gedeelte bij de gemiddelde burger terecht gekomen. Daarom is hun armoedegrens wel die 60% van modaal, die wij niet halen. En modaal verdienen we hetzelfde. Onze concurrentiepositie is dan misschien nog heel goed, maar daar hebben "wij" niet veel van gemerkt.

En in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje is de gezondheidszorg beter dan hier en gewoon gratis. Onze opleidingen zijn zo slecht, dat ze de brugklas willen oprekken naar 3 jaar, omdat 30% van de leerlingen niet kunnen rekenen, lezen en/of schrijven. Ik heb het al over voedselbanken gehad, en we weten allemaal hoe het staat met de woonkosten.

Dus. :)
We hebben al jaren het beste zorgstelsel van Europa (een enkele keer stonden we op plek 2) en wellicht is de loonontwikkeling sinds de jaren 70 nauwelijks boven de inflatie gekomen, we wonen gemiddeld allemaal wel veel groter dan in de jaren 70, hebben gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden en gaan vaker en verder op vakantie dan in de jaren 70. Qua luxe hebben we niks te klagen in vergelijking met toen.

Neem je dat ook mee in je betoog?
pi_203997358
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het Neoliberalisme heeft "ons" niet ontzettend veel welvaart gebracht. Sinds de jaren 70 is de loonontwikkeling nauwelijks boven de (officiële) inflatie uitgekomen. We horen al de hele tijd, dat we aan loonmatiging moeten doen "voor onze concurrentiepositie". Dus het heeft alleen "ons" een enorme welvaart gebracht als je bij de top 10% van de hoogste inkomens hoort. Het verschil tussen arm en rijk is in die tijd inderdaad flink gegroeid.

In de ons omringende landen zijn die gegroeide inkomsten wel voor een veel groter gedeelte bij de gemiddelde burger terecht gekomen. Daarom is hun armoedegrens wel die 60% van modaal, die wij niet halen. En modaal verdienen we hetzelfde. Onze concurrentiepositie is dan misschien nog heel goed, maar daar hebben "wij" niet veel van gemerkt.

En in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje is de gezondheidszorg beter dan hier en gewoon gratis. Onze opleidingen zijn zo slecht, dat ze de brugklas willen oprekken naar 3 jaar, omdat 30% van de leerlingen niet kunnen rekenen, lezen en/of schrijven. Ik heb het al over voedselbanken gehad, en we weten allemaal hoe het staat met de woonkosten.

Dus. :)
En als door loonmatiging tekorten op de arbeidsmarkt ontstaan (MBO techniek, WO Beta) dan lossen we dat doodleuk op door een blik buitenlanders / expats / Polen / Oost Europeanen open te trekken. :r
pi_203997370
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:10 schreef Zwansen het volgende:

[..]
We hebben al jaren het beste zorgstelsel van Europa (een enkele keer stonden we op plek 2) en wellicht is de loonontwikkeling sinds de jaren 70 nauwelijks boven de inflatie gekomen, we wonen gemiddeld allemaal wel veel groter dan in de jaren 70, hebben gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden en gaan vaker en verder op vakantie dan in de jaren 70. Qua luxe hebben we niks te klagen in vergelijking met toen.

Neem je dat ook mee in je betoog?
- groter wonen: veel nieuwbouwhuizen hebben niet eens meer een voortuin

- 2 auto's? Ja omdat we die voor ons werk nodig hebben.
pi_203997417
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit staat op de factuur eindafrekening 2021:
[..]
Ik betaalde dus eigenlijk (384-142)/12 = 20 euro per maand in 2021 aan gas en electra all in *O*
Je vergeet je vastrecht aan je energieleverancier?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203997421
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:10 schreef Zwansen het volgende:

[..]
We hebben al jaren het beste zorgstelsel van Europa (een enkele keer stonden we op plek 2) en wellicht is de loonontwikkeling sinds de jaren 70 nauwelijks boven de inflatie gekomen, we wonen gemiddeld allemaal wel veel groter dan in de jaren 70, hebben gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden en gaan vaker en verder op vakantie dan in de jaren 70. Qua luxe hebben we niks te klagen in vergelijking met toen.

Neem je dat ook mee in je betoog?
Er wordt ook meer gewerkt dan in de jaren 70
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 15:20:25 #262
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_203997432
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:13 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
- groter wonen: veel nieuwbouwhuizen hebben niet eens meer een voortuin

- 2 auto's? Ja omdat we die voor ons werk nodig hebben.
Ik heb geen auto voor mijn werk nodig hoor. De meeste mensen niet trouwens.

Het is te hopen dat de regering niet de benzineprijzen gaat compenseren. Dat zou het zoveelste voorbeeld zijn waar de overheid de winsten van het bedrijfsleven gaat aanvullen. Als mensen minder kosten willen hebben aan de pomp, moeten ze minder vaak naar de pomp rijden. Het zou sowieso goed zijn als er minder wordt autogereden, dit is een mooie incentive.
pi_203997447
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:51 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
En met zo'n zonnepaneel kan je dan je telefoon opladen voor een paar uur _O_
Hoe krijg je dit getypt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203997488
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je vergeet je vastrecht aan je energieleverancier?
Het is de totale eindafrekening 2021 dus ik neem aan dat dat zit in de posten Leveringskosten &
Netbeheerkosten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_203997688
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is de totale eindafrekening 2021 dus ik neem aan dat dat zit in de posten Leveringskosten &
Netbeheerkosten.
Bij mij staat dat vastrecht nooit onder netbeheerkosten.
Ik keek net en gas is bij mij ca 15 euro ipv de 20 die ik dacht. Dan komt het wel overeen als je het vastrecht van de leverancier nog moet meenemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203997693
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe krijg je dit getypt?
typemachine?
Plaats hier uw advertentie
pi_203997713
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:38 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
typemachine?
Typemachines weigeren dat, dus dat kan niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203997754
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:10 schreef Zwansen het volgende:
We hebben al jaren het beste zorgstelsel van Europa (een enkele keer stonden we op plek 2) en wellicht is de loonontwikkeling sinds de jaren 70 nauwelijks boven de inflatie gekomen, we wonen gemiddeld allemaal wel veel groter dan in de jaren 70, hebben gemiddeld meer dan 1 auto per huishouden en gaan vaker en verder op vakantie dan in de jaren 70. Qua luxe hebben we niks te klagen in vergelijking met toen.

Neem je dat ook mee in je betoog?
Het zorgstelsel is misschien niet slecht, maar omdat tegenwoordig bijna alles geld kost, zijn er veel mensen die het zich niet meer kunnen veroorloven. Dan maar niet naar de tandarts. En dat doktersbezoek wordt uitgesteld totdat het echt niet meer te houden is, waardoor de ellende en uiteindelijke rekening ineens een heel stuk hoger zijn dan wanneer en op tijd wat aan was gedaan.

En het is niet zo, dat het zorgpersoneel er een dikke boterham aan over houd. Wel veel stress.

Maar ja, de televisie is nu plat en de telefoon past in je broekzak. En als je ze je vandaag besteld, heb je ze morgen al in huis. Wat zijn we er op vooruit gegaan!
pi_203997820
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Typemachines weigeren dat, dus dat kan niet
maar die dingen hebben geen zonnepaneel nodig :!
Plaats hier uw advertentie
  dinsdag 8 maart 2022 @ 16:45:36 #270
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203998592
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Had ik ook in m'n vorig appartement. Redelijk nieuw en in het midden. Onderburen waren ook flinke stokers (oud stel). Energierekening was enkele tientjes per maand en dan waarschijnlijk vooral omdat ik lang douchte :D

Was in nieuwe (wel oud) huis wel even schrikken toen ik opeens naar ¤130/mnd ging :o
Haha herkenbaar! :P

In mijn appartement is het op zijn koudst 17 graden.
Dus ik heb dit jaar nog geen enkele keer de verwarming aan hoeven zetten, behalve met visite in het weekend.
Dan doe ik hem richting 18.5 graden. (je moet toch wel een beetje gastvrij zijn)

Verder zet ik altijd de wekker op 5 minuten tijdens het douchen, en douche 1 keer per 2 dagen. en kook ik op Electra.

Denk dat m'n kosten niet hoger zijn dan 20 euro per maand, krijg ook altijd einde van het jaar geld terug, omdat ik nu standaard 50 euro per maand betaal als voorschot. 8-)

Inderdaad gewoon dikke trui aantrekken, en als je het dan nog koud hebt onder een dekentje gaan liggen.

Verder een goede tip: eet zo veel mogelijk bij je ouders.
Ik eet daar 4 x per week.

Dus ik hoef alleen een groot brood te halen, met 2 bolletjes smeerworst
(in totaal 1 week aan lunch voor nog geen 2 euro)
En wat bapou's voor in de avond (zijn bij de jumbo 57 cent voor 2 stuks)

En dan betaal je aan vaste lasten per maand aanzienlijk minder als een gemiddelde Nederlander. ;)
pi_203998639
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:45 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Haha herkenbaar! :P

In mijn appartement is het op zijn koudst 17 graden.
Dus ik heb dit jaar nog geen enkele keer de verwarming aan hoeven zetten, behalve met visite in het weekend.
Dan doe ik hem richting 18.5 graden. (je moet toch wel een beetje gastvrij zijn)

Verder zet ik altijd de wekker op 5 minuten tijdens het douchen, en douche 1 keer per 2 dagen. en kook ik op Electra.

Denk dat m'n kosten niet hoger zijn dan 20 euro per maand, krijg ook altijd einde van het jaar geld terug, omdat ik nu standaard 50 euro per maand betaal als voorschot. 8-)

Inderdaad gewoon dikke trui aantrekken, en als je het dan nog koud hebt onder een dekentje gaan liggen.

Verder een goede tip: eet zo veel mogelijk bij je ouders.
Ik eet daar 4 x per week.

Dus ik hoef alleen een groot brood te halen, met 2 bolletjes smeerworst
(in totaal 1 week aan lunch voor nog geen 2 euro)
En wat bapou's voor in de avond (zijn bij de jumbo 57 cent voor 2 stuks)

En dan betaal je aan vaste lasten per maand aanzienlijk minder als een gemiddelde Nederlander. ;)
Ja maar wie wil nou zo armoedig leven?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203998647
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het zorgstelsel is misschien niet slecht, maar omdat tegenwoordig bijna alles geld kost, zijn er veel mensen die het zich niet meer kunnen veroorloven. Dan maar niet naar de tandarts. En dat doktersbezoek wordt uitgesteld totdat het echt niet meer te houden is, waardoor de ellende en uiteindelijke rekening ineens een heel stuk hoger zijn dan wanneer en op tijd wat aan was gedaan.

En het is niet zo, dat het zorgpersoneel er een dikke boterham aan over houd. Wel veel stress.

Maar ja, de televisie is nu plat en de telefoon past in je broekzak. En als je ze je vandaag besteld, heb je ze morgen al in huis. Wat zijn we er op vooruit gegaan!
Heb het idee dat veel mensen ook wat moeite hebben met prioriteiten stellen.

De overheid moet maar opdraaien voor hun gezondheidskosten, hogere energiefactuur en zo. En ondertussen steken ze zelf hun geld wel in telefoons, vakanties en zo.
pi_203998842
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:49 schreef Halcon het volgende:

[..]
Heb het idee dat veel mensen ook wat moeite hebben met prioriteiten stellen.

De overheid moet maar opdraaien voor hun gezondheidskosten, hogere energiefactuur en zo. En ondertussen steken ze zelf hun geld wel in telefoons, vakanties en zo.
Als je het minimum verdient of een uitkering hebt, moet je je gewoon bij iedere uitgave afvragen of het wel echt noodzakelijk is, want je hebt het geld gewoon niet. 50 Euro is veel geld, als je daar een week van moet leven.

Vergeet ook niet, dat de meeste jongere mensen tegenwoordig een 0-uren contract hebben of ZZP-er zijn moeten worden (zoals die pakketbezorger). Die weten niet hoeveel geld ze deze maand gaan verdienen, maar veel gaat het niet zijn.
pi_203998893
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:51 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
En met zo'n zonnepaneel kan je dan je telefoon opladen voor een paar uur _O_
Dat lukt zelfs op een bewolkte dag in de winter met een klein zonnepaneel op een camper.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:13 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
- groter wonen: veel nieuwbouwhuizen hebben niet eens meer een voortuin

- 2 auto's? Ja omdat we die voor ons werk nodig hebben.
Ja, groter wonen. Nieuwe woningen zijn de laatste decennia steeds groter geworden. En tegelijkertijd is het gemiddeld aantal bewoners juist sterk gedaald. Daardoor hebben we nu per inwoner ongeveer twee keer zoveel woonoppervlak tot onze beschikking als in de jaren 70.

En nee, er zijn maar weinig huishoudens waar 2 auto's echt nodig zijn "voor werk". Bij de meeste tweeverdieners werkt er toch echt één van beiden (zo niet beiden) op een afstand van tussen de 0 en 25 kilometer van huis. De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland is namelijk maar 19 kilometer. Afhankelijk van de exacte afstand, is de fiets of een brommer/scooter een prima optie en véél voordeliger dan een auto. Maar oh jeetje, dat is koud of dan worden we misschien nat.
pi_203998915
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je het minimum verdient of een uitkering hebt, moet je je gewoon bij iedere uitgave afvragen of het wel echt noodzakelijk is, want je hebt het geld gewoon niet. 50 Euro is veel geld, als je daar een week van moet leven.

Vergeet ook niet, dat de meeste jongere mensen tegenwoordig een 0-uren contract hebben of ZZP-er zijn moeten worden (zoals die pakketbezorger). Die weten niet hoeveel geld ze deze maand gaan verdienen, maar veel gaat het niet zijn.
Klopt. De conclusie is dan al snel dat een uitgave niet noodzakelijk is. Noodzakelijk is je gezondheid, dak boven je hoofd, eten. Dat soort dingen.

Van mij mogen mensen best wel wat meer verdienen, maar dat leidt uiteraard ook wel weer tot hoge prijzen. Als de salariskosten stijgen om een product te maken, stijgt ook de prijs van dat product.

Vaak krijg ik toch de indruk dat er zo'n sfeertje is van "wat noodzakelijk is, daar moet de overheid maar voor bijspringen en salaris is dan voor wat we leuk vinden"...

Beetje zoals vroeger met je zakgeld. Je ouders betaalden je kleren, eten, school, etc en wat je op zondag kreeg kon je dan verbrassen aan onzin.
pi_203998942
Kortom, dat minimumloon omhoog en minder toeslagen.
pi_203998968
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:01 schreef Zwansen het volgende:

[..]
De gemiddelde jaaropbrengst van zonnepanelen in kilowattuur (kWh) bedraagt 90% van de capaciteit van het systeem in wattpiek. Voorbeeld: 1 paneel van 350 Wp levert dus zo'n 0,9 x 350 = 315 kWh op

Het opladen van bijvoorbeeld een iPhone 12 kost ongeveer 10kWh per jaar. Je kunt dus 31 telefoons in ‘leven houden’ met 1 zonnepaneel.

Zie ook: https://jfk.men/gear/zove(...)iphone-per-jaar/amp/
Vraag me af of deze user zijn denkbeeld bij stelt aan de hand hier van ... heb soms de indruk dat je dit soort dingen 1000 keer kunt herhalen en het gewoon niet opgeslagen wordt ofzo.
pi_203999001
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:02 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarschijnlijk wel, sowieso verbruik je buiten de winter om bijna geen gas, 90% van verbruik van gas is in de 3 koudste maanden.
Donder: Budget energie gaat de prijzen maandelijks aanpassen zie binnen het portaal. BNN bevestigt dat.
Nou blij dat ik 2 weken geleden bij Innova nog de tarieven heb kunnen krijgen van 1,20 voor gas en 0,4 voor stroom.

https://www.bnnvara.nl/ka(...)aandelijks-aanpassen
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_203999010
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er wordt ook meer gewerkt dan in de jaren 70
Dat klopt, maar dat verschil is kleiner dan veel mensen denken.

Het aantal werkende vrouwen is afgelopen decennia weliswaar hard toegenomen, maar de gemiddelde arbeidsduur per week voor een werknemer is tegelijkertijd flink gedaald. We zijn in Nederland kampioen parttime werken en ook de mannelijke helft van de bevolking doet daar steeds vaker aan mee.

Er zijn maar relatief weinig echte tweeverdieners. Veel huishoudens waar beide partners een baan hebben, komen opgeteld niet verder dan 1,2 tot anderhalve werkweek.
pi_203999013
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kortom, dat minimumloon omhoog en minder toeslagen.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan wel in die combinatie. Proef echter weinig politieke bereidheid om wat te doen aan die bureaucratische en geldverslindende rondpompmachine.
pi_203999025
De EU wil dit jaar 2/3 minder Russisch gas gebruiken, wat ons waarschijnlijk 50 tot 100 miljard extra zal kosten (duurdere LNG). Benieuwd of we dan geen gilets jaunes protesten in heel Europa gaan zien...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_203999039
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:16 schreef Halcon het volgende:

[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan wel in die combinatie. Proef echter weinig politieke bereidheid om wat te doen aan die bureaucratische en geldverslindende rondpompmachine.
Zie ook dit. Ik heb ook de samenvattingen en conclusies van de EU rapporten daarover gelezen en dat zou zeker nodig zijn om op 1 lijn te komen met de ons omringende landen. Maar ja, die rekening gaan Rutte en co niet doorschuiven naar het bedrijfsleven.
pi_203999080
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:45 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Haha herkenbaar! :P

In mijn appartement is het op zijn koudst 17 graden.
Dus ik heb dit jaar nog geen enkele keer de verwarming aan hoeven zetten, behalve met visite in het weekend.
Dan doe ik hem richting 18.5 graden. (je moet toch wel een beetje gastvrij zijn)

Verder zet ik altijd de wekker op 5 minuten tijdens het douchen, en douche 1 keer per 2 dagen. en kook ik op Electra.

Denk dat m'n kosten niet hoger zijn dan 20 euro per maand, krijg ook altijd einde van het jaar geld terug, omdat ik nu standaard 50 euro per maand betaal als voorschot. 8-)

Inderdaad gewoon dikke trui aantrekken, en als je het dan nog koud hebt onder een dekentje gaan liggen.

Verder een goede tip: eet zo veel mogelijk bij je ouders.
Ik eet daar 4 x per week.

Dus ik hoef alleen een groot brood te halen, met 2 bolletjes smeerworst
(in totaal 1 week aan lunch voor nog geen 2 euro)
En wat bapou's voor in de avond (zijn bij de jumbo 57 cent voor 2 stuks)

En dan betaal je aan vaste lasten per maand aanzienlijk minder als een gemiddelde Nederlander. ;)
Nou zoveel wil ik er nou ook weer niet voor op geven. En al helemaal geen 4x per week bij m'n ouders eten :D (schatten van mensen hoor).

Waarom zou je nu veel meer willen betalen, er zijn al een paar energiemaatschappijen failliet gegaan en al die klanten kunnen fluiten naar hun voorschot. Beter zelf dat geld houden en evt een beetje bij betalen.
pi_203999111
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:18 schreef crystal_meth het volgende:
De EU wil dit jaar 2/3 minder Russisch gas gebruiken, wat ons waarschijnlijk 50 tot 100 miljard extra zal kosten (duurdere LNG). Benieuwd of we dan geen gilets jaunes protesten in heel Europa gaan zien...
Wat kost LNG als je het calorisch vergelijkbaar met aardgas maakt?
pi_203999156
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zie ook dit. Ik heb ook de samenvattingen en conclusies van de EU rapporten daarover gelezen en dat zou zeker nodig zijn om op 1 lijn te komen met de ons omringende landen. Maar ja, die rekening gaan Rutte en co niet doorschuiven naar het bedrijfsleven.
Bedrijven betalen al vrij veel belasting. En daarmee doel ik dan op gewoon doorsnee Nederlandse bedrijven, die in Nederland opereren en in Nederland hun belasting betalen. Die pak je ook (of eigenlijk: vooral) met een verhoging van bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting of de dividendbelasting.

Alleen de uitvoering van het rondpompen van geld kost nu al miljarden euro's. Dat kan best wat minder wat mij betreft.
pi_203999158
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Wat kost LNG als je het calorisch vergelijkbaar met aardgas maakt?
Een fabriek. Verder niet zo veel, stikstof is goedkoop.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 17:30:26 #287
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203999166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:23 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Nou zoveel wil ik er nou ook weer niet voor op geven. En al helemaal geen 4x per week bij m'n ouders eten :D (schatten van mensen hoor).

Waarom zou je nu veel meer willen betalen, er zijn al een paar energiemaatschappijen failliet gegaan en al die klanten kunnen fluiten naar hun voorschot. Beter zelf dat geld houden en evt een beetje bij betalen.
Je hebt gelijk, mijn ouders zeggen precies het zelfde.
Maar ik zit bij Vattenfall , en dacht dat zo'n groot bedrijf het wel zou redden. :P
pi_203999193
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat verschil is kleiner dan veel mensen denken.

Het aantal werkende vrouwen is afgelopen decennia weliswaar hard toegenomen, maar de gemiddelde arbeidsduur per week voor een werknemer is tegelijkertijd flink gedaald. We zijn in Nederland kampioen parttime werken en ook de mannelijke helft van de bevolking doet daar steeds vaker aan mee.

Er zijn maar relatief weinig echte tweeverdieners. Veel huishoudens waar beide partners een baan hebben, komen opgeteld niet verder dan 1,2 tot anderhalve werkweek.
Neem je de belastingkortingen dan wel mee?
2x half werken verdient netto veel en veel meer dan 1x heel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203999207
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bedrijven betalen al vrij veel belasting. En daarmee doel ik dan op gewoon doorsnee Nederlandse bedrijven, die in Nederland opereren en in Nederland hun belasting betalen. Die pak je ook (of eigenlijk: vooral) met een verhoging van bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting of de dividendbelasting.

Alleen de uitvoering van het rondpompen van geld kost nu al miljarden euro's. Dat kan best wat minder wat mij betreft.
Ja, zoals je weet is Rutte al een hele tijd bezig om te proberen die belastingen afgeschaft te krijgen.

En in Nederland zijn producten veel duurder dan in Duitsland of België. Win/win voor het bedrijfsleven. Dus ze hebben het hier zeker niet slechter, integendeel.
  roze dinsdag 8 maart 2022 @ 17:34:21 #290
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_203999216
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:45 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Haha herkenbaar! :P

In mijn appartement is het op zijn koudst 17 graden.
Dus ik heb dit jaar nog geen enkele keer de verwarming aan hoeven zetten, behalve met visite in het weekend.
Dan doe ik hem richting 18.5 graden. (je moet toch wel een beetje gastvrij zijn)

Verder zet ik altijd de wekker op 5 minuten tijdens het douchen, en douche 1 keer per 2 dagen. en kook ik op Electra.

Denk dat m'n kosten niet hoger zijn dan 20 euro per maand, krijg ook altijd einde van het jaar geld terug, omdat ik nu standaard 50 euro per maand betaal als voorschot. 8-)

Inderdaad gewoon dikke trui aantrekken, en als je het dan nog koud hebt onder een dekentje gaan liggen.

Verder een goede tip: eet zo veel mogelijk bij je ouders.
Ik eet daar 4 x per week.

Dus ik hoef alleen een groot brood te halen, met 2 bolletjes smeerworst
(in totaal 1 week aan lunch voor nog geen 2 euro)
En wat bapou's voor in de avond (zijn bij de jumbo 57 cent voor 2 stuks)

En dan betaal je aan vaste lasten per maand aanzienlijk minder als een gemiddelde Nederlander. ;)
Nee dankje
Your beauty never ever scared me.
pi_203999238
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:30 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, mijn ouders zeggen precies het zelfde.
Maar ik zit bij Vattenfall , en dacht dat zo'n groot bedrijf het wel zou redden. :P
Ok dat scheelt.
pi_203999285
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zoals je weet is Rutte al een hele tijd bezig om te proberen die belastingen afgeschaft te krijgen.

En in Nederland zijn producten veel duurder dan in Duitsland of België. Win/win voor het bedrijfsleven. Maar ze hebben het hier zeker niet slechter, integendeel.
In Duitsland is het minimumloon wel wat lager dan in Nederland, toch? In elk geval fors lager dan die 14 euro.

Verder zullen Duitse supermarkten meer onderlinge concurrentie hebben en groter in kunnen kopen.

Ik winkel zelf meestal in Duitsland.Veel meer keuze en veel goedkoper. Gooi dan ook meteen de tank vol en ga nog even langs de DM, want drogisterijartikelen zijn daar ook veel goedkoper dan in Nederland.

In België zijn supermarkten volgens mij duurder dan in Nederland. AH was daar een prijsstunter zeg maar. Tot de introductie van AH werden prijzen onderling 'n beetje afgekaart door de Belgische supermarkten.
pi_203999298
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een fabriek. Verder niet zo veel, stikstof is goedkoop.
Ben meer benieuwd naar het totale plaatje. LNG is duurder, maar er zit ook meer energie in dan aardgaas. Daarnaast kost transport en een fabriek ook wat natuurlijk. Dus aan het einde van de rit, wat is het prijsverschil tussen 'behandelde' (hoe noem je zoiets?) LNG en aardgas met vergelijkbare energie per kuub.
pi_203999435
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
In Duitsland is het minimumloon wel wat lager dan in Nederland, toch? In elk geval fors lager dan die 14 euro.

Verder zullen Duitse supermarkten meer onderlinge concurrentie hebben en groter in kunnen kopen.

Ik winkel zelf meestal in Duitsland.Veel meer keuze en veel goedkoper. Gooi dan ook meteen de tank vol en ga nog even langs de DM, want drogisterijartikelen zijn daar ook veel goedkoper dan in Nederland.

In België zijn supermarkten volgens mij duurder dan in Nederland. AH was daar een prijsstunter zeg maar. Tot de introductie van AH werden prijzen onderling 'n beetje afgekaart door de Belgische supermarkten.
In Duitsland zijn veel van die dingen lokaal of via een CAO geregeld en hebben de werknemers veel meer zeggenschap, dus dat kun je niet zomaar vergelijken. Zie ook dit Het landelijke minimum is maar 9,82 Euro, maar je ziet in de tabel dat het minimum van de beroepsgroepen toch zo rond die 14 Euro zit.

In België heb je nog steeds veel kleine zelfstandigen, alhoewel die langzaam aan het verdwijnen zijn of franchisenemer worden. De grote merken zijn goedkoper. Vergelijk bijvoorbeeld het verschil tussen de .be en .nl websites van de grote merken maar eens. (De lidl-shop, of de klusmarkten.) Maar daar betaal je wel veel meer loonbelasting.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 18:21:27 #295
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203999816
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 14:51 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
En met zo'n zonnepaneel kan je dan je telefoon opladen voor een paar uur _O_
Reageer je nog even op m’n post?
pi_204000028
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 18:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Reageer je nog even op m’n post?
hoi
Plaats hier uw advertentie
  dinsdag 8 maart 2022 @ 21:01:16 #297
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204002938
De recordgasprijs van gisteren heeft een recordprijs voor elektriciteit opgeleverd. ¤700 voor een MWh 8)7 Voor de consument betekent dit meer dan 70 cent per kWh kale prijs omdat de winstmarge van de energieleverancier er bovenop komt, de energiebelasting, ODE en daar nog eens overheen de btw.

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 8 maart 2022 @ 21:11:25 #298
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_204003120
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
NL verbruikt ca 33 miljard m3 per jaar. De 10 grootste verbruikers die honderden miljoenen en miljarden m3 per jaar verbruiken gaan van het gronings gas af dus dan wordt dit getal wat lager.
Er zit nog voor ca 450 miljard m3 in de grond, maar niet alles kan eruit.
De grootste gebruikers betalen ook bijna niks.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 8 maart 2022 @ 21:12:30 #299
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_204003144
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:11 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
De grootste gebruikers betalen ook bijna niks.
klopt. maar toch klagen ze het hardst.
pi_204003836
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:01 schreef ACT-F het volgende:
De recordgasprijs van gisteren heeft een recordprijs voor elektriciteit opgeleverd. ¤700 voor een MWh 8)7 Voor de consument betekent dit meer dan 70 cent per kWh kale prijs omdat de winstmarge van de energieleverancier er bovenop komt, de energiebelasting, ODE en daar nog eens overheen de btw.

[ afbeelding ]
Maar dat is alleen de topprijs, gemiddeld over de dag is het veel minder zo te zien.

Dat dal midden op de dag, is dat het effect van zonnepanelen?
  dinsdag 8 maart 2022 @ 22:03:10 #301
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204004090
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dat is alleen de topprijs, gemiddeld over de dag is het veel minder zo te zien.

Dat dal midden op de dag, is dat het effect van zonnepanelen?
Klopt helemaal. 20 jaar geleden was de piek rond de middag. Zonnepanelen hebben er een dip in gedrukt waardoor de topprijs getemperd wordt. Trek de lijn maar eens door en bedenk je wat de top zou zijn zonder zonnepanelen :X
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')